صوت عصرانه ۲۸.MP3
31.97M
#فلسفه_فقه
صوت عصرانه ۲۸، با محوریت نقد و بررسی مقاله «معیارهای سنجش و اثبات سیره های عقلائیه»
@Hoseinmehrali
#بصیرت
📷 | عکس_نوشت
🔰انقلاب اسلامی عنایت خداوند است
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب نویی است که مثیلی و مانندی در حقیقت نداشته و این در حقیقت عنایت الهی بود که به ذهن حضرت امام قدس سره و بزرگان آورده است و عنایت فرموده و آن در خارج محقق شده است.
📅تاریخ بیانات: 1397/12/20
#بیانات
#انقلاب_اسلامی
#دهه_مبارک_فجر
🔻در محضر حضرت استاد #شب_زنده_دار دام ظله
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بصیرت
روایت شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
با هنرمندی فاطمه عبادی
@Hoseinmehrali
#ولایت
فضیلتی جالب از فضائل بی کران مولی الموحدین امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام 👇
#دختر_اباالغضب
بخش نخست:
🖋 در كتاب «الروضة في الفضائل» آمده:
عمّار ياسر و زيد بن ارقم گويند: روز دوشنبه نوزدهم ماه صفر بود، ما در محضر باصفاى امير مؤمنان على عليه السلام حضور داشتيم، ناگاه فرياد بلندى گوشها را پر كرد، على عليه السلام بر «دكّة القضاء» نشسته بود، روى به من كرد و فرمود:
يا عمّار! ائتني بذي الفقار.
اى عمّار! شمشير ذوالفقار مرا بياور.
وزن ذوالفقار، هفت من و دو سوّم من مكّى بود.
من شمشير حضرتش را حاضر نمودم، حضرت آن را از غلافش درآورد و روى زانوانش گذاشت، و فرمود:
يا عمّار! هذا يوم أكشف فيه لأهل الكوفة جميعاً الغمّة ليزداد المؤمن وفاقاً والمخالف نفاقاً.
اى عمّار! امروز غم و اندوه اهل كوفه را برطرف مى نمايم و كارى انجام مى دهم كه سبب افزايش وفاق مؤمنان و نفاق مخالفان گردد.
آنگاه فرمود: اى عمّار! كسى را كه پشت در است وارد كن.
عمّار گويد: من بيرون رفتم، ناگاه پشت در زنى را ديدم كه بر كجاوه اى بر شتر قرار گرفته و مى گريد و فرياد مى زند:
اى دادرس درماندگان، اى مقصد جويندگان، اى گنجينه رغبت كنندگان، اى صاحب نيروى استوار، اى [آزادكننده اسيران، اى مهر ورزنده بر پيران، اى روزى دهنده كودكان، اى قديمى كه از هر قديمى پيشى گرفته، اى ياور بى ياوران، اى تكيه گاه بى پناهان، اى ذخيره تهيدستان، اى امان بى امانان، اى ياور ضعيفان، اى گنج فقيران! [۱] ] به سوى تو روى آوردم و به آستان تو توسّل جستم، پس رويم را سفيد كن، گره از امر مهمّ من بگشا و غم و اندوهم را بزداى.
عمّار گويد: اطراف اين بانو را هزار اسب سوار با شمشيرهاى از نيام كشيده شده گرفته بودند، كه گروهى طرفدار او و گروه ديگرى بر عليه او سخن مى گفتند.
من رو به آنها كرده و گفتم: امير مؤمنان على عليه السلام را پاسخ دهيد، صاحب علم و دانش نبوّت را پاسخ دهيد.
آن زن از شتر پايين آمد اطرافيانش نيز از مركبها پايين آمده و وارد مسجد شدند.
آن زن در برابر امير مؤمنان على عليه السلام ايستاد و گفت: اى على! [۲] به سوى شما روى آورده ام، گرفتاريم را برطرف و مشكلى كه موجب غم و اندوهم شده زايل كن، زيرا تو صاحب اين امر و تواناى آنى، و داناى به آنچه شده و تا قيامت خواهد شد، هستى.
در اين هنگام امير مؤمنان على عليه السلام فرمود:
اى عمّار! برو و در ميان مردم كوفه ندا ده تا (به مسجد آمده و) شاهد قضاوت اميرالمؤمنين باشند.
عمّار گويد: من در ميان مردم كوفه فرياد زدم: مردم! هر كه مى خواهد شاهد آنچه خدا به على عليه السلام برادر رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم عطا فرموده، باشد، در مسجد حضور بهم رساند.
در اين موقع، مردم به سوى مسجد هجوم آورده و مسجد از جمعيّت پر شد. آنگاه امير مؤمنان على عليه السلام فرمود:
اى گروهى كه از شام آمده ايد مشكلتان را مطرح كنيد!
در اين هنگام، پيرمردى كه بُرد يمنى و حلّه عدنى بر تن داشت و عمّامه خزّ سوسنى هم بر سر گذاشته بود، از ميان آنها برخاست و گفت:
سلام بر تو اى گنج فقيران! و اى پناه بى پناهان! اى مولاى من! اين كنيزى كه در برابر توست دختر من است، او هرگز شوهر نكرده ؛ ولى اينك در خانه من حامله شده است. به راستى او آبروى مرا در ميان خاندانم برده است.
من به شدّت، دليرى، سختى، سطوت، كمال و عقل مشهورم. من همان «فليس بن عفريس» و شير غضبناكى هستم كه آتش قهرم خاموش نمى گردد و همسايه اى بر من قهر و غلبه نمى كند. دليرى، شجاعت، حملات و سطوات من در ميان عرب كم نظير است.
با اين حال، اينك اى على! در كار خود متحيّر و سرگردان هستم، پس امر مشكلى كه موجب اين غم و اندوهم گشته از من بزداى كه امام، اُميد اُمّت است و اين مشكل بزرگى است كه من تاكنون همانند آن و از آن بزرگتر نديده ام.
امير مؤمنان على عليه السلام رو به آن دختر نمود و فرمود:
اى دختر! نظر تو درباره آنچه پدرت اظهار مى دارد، چيست؟
گفت: امّا آنچه پدرم مى گويد: من دوشيزه هستم، راست مى گويد، ولى اينكه مى گويد: من حامله هستم، سوگند به خدا! من هرگز خيانتى نكرده ام. اى امير مؤمنان! تو جانشين رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و وارث او هستى،
چيزى بر تو پنهان نيست، تو مى دانى كه من در ادّعايم دروغ نمى گويم، پس اى گشاينده مشكلاتى كه موجب غم و اندوه مى گردد ؛ مشكل مرا حل كرده و غم و اندوهم را بزداى.
در اين هنگام امير مؤمنان على عليه السلام در بالاى منبر قرار گرفت و صداى تكبير سر داد و فرمود:
«اللَّه اكبر»، «اللَّه اكبر»، و اين آيه شريفه را قرائت فرمود:
«جاءَ الحَقُّ وَزَهَقَ الباطِلُ إنَّ الباطِلَ كانَ زَهُوقاً » [۱] ؛
«حق آمد و باطل نابود شد ؛ به راستى كه باطل نابودشدنى است».
ادامه دارد...
@Hoseinmehrali
#ولایت
فضیلتی جالب از فضائل بی کران مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام:👇👇
#دختر_ابالغضب
بخش دوم (پایانی):
سپس امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: اين حكم به من واگذار شده است، آنگاه قابله شهر كوفه را خواست.
زنى بنام خولاء (لبناء) كه قابله زنان كوفه بود، آمد. حضرت به او فرمود: ميان خود و مردم پرده اى بزن و ببين اين دختر، حامله است يا نه؟
قابله دستور حضرتش را اجرا كرده آنگاه بيرون آمد و گفت: آرى، او دوشيزه و در عين حال حامله است.
على عليه السلام رو به مردم كرد و فرمود:
يا أهل الكوفة! أين الأئمّة الّذين ادّعوا منزلتي؟ أين من يدّعي في نفسه أنّه له مقام الحقّ فيكشف هذه الغمّة؟
اى مردم كوفه! كجايند پيشوايانى كه مقام و منزلت مرا ادّعا مى كردند؟ كجاست كسى كه ادّعا مى كرد مقام حقّ را داراست تا اين مشكل را حلّ كند؟
عمرو بن حريث لعنه اللَّه با مسخره گفت: حلّ اين مشكل فقط به دست توست اى فرزند ابى طالب! امروز امامت تو بر ما ثابت مى شود!!
امير مؤمنان على عليه السلام رو به پدر دختر نمود و فرمود:
اى اباالغضب آسيب ديده! آيا تو از شهر دمشق نيستى؟
گفت: آرى.
فرمود: آيا از قريه اى بنام «أسعار» نيستى؟
گفت: آرى.
فرمود: آيا در ميان شما كسى هست كه همين الآن تكّه اى يخ بياورد؟!
گفت: يخ در شهرهاى ما زياد است ؛ ولى ما هم اكنون توانايى حاضر نمودن آن را نداريم.
فرمود: فاصله ميان شهر ما و شما دويست و پنجاه فرسنگ است؟
گفت: آرى، اى مولاى من! فرمود:
أيّها الناس! انظروا إلى ما أعطى اللَّه عليّاً من العلم النبويّ الّذي أودعه اللَّه ورسوله من العلم الربّاني.
اى مردم! اينك بنگريد به آنچه كه خدا از علم نبوى به على عطا فرموده است همان علمى كه خداوند و رسولش از علم ربّانى در او به وديعت گذاشته اند.
عمّار گويد: امير مؤمنان على عليه السلام دست مبارك خود را در حالى كه بر بالاى منبر مسجد جامع كوفه بود دراز كرد و تكّه يخى آورد كه هنوز قطرات آب از آن چكّه مى كرد. در اين هنگام مردم فرياد زدند و موج فرياد جمعيّت مسجد را فرا گرفت، حضرت رو به مردم كرد و فرمود:
اسكتوا! ولو شئت أتيت بجباله.
آرام باشيد! اگر بخواهم كوه يخ را حاضر مى كنم.
آنگاه به قابله كوفه فرمود: اين تكّه يخ را بگير و به همراه دختر از مسجد بيرون رو، آنگاه تشتى زير او بگذار و اين تكّه يخ را در نزديكى رحم او قرار ده، زالوئى بيرون خواهد آمد كه وزن آن پنجاه و هفت مثقال و دو دانق [۱] است.
قابله تكّه يخ را گرفت و به همراه دختر از مسجد بيرون آمد و تشتى آورده و آن طور كه حضرتش فرموده بود انجام داد، ناگاه زالوى بزرگى داخل تشت افتاد و آن را وزن كرد همان اندازه بود كه حضرتش فرموده بود.
قابله با كنيز به مسجد آمد و زالو را در برابر حضرتش بر زمين گذاشت، حضرت فرمود:
آيا وزن نمودى؟
گفت: آرى، وزنش پنجاه و هفت مثقال و دو دانق بود.
امير مؤمنان على عليه السلام فرمود: آرى، و اين آيه را تلاوت فرمود:
«وَإنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَكفى بِنا حاسِبينَ » [۱] ؛
«و اگر به مقدار يك دانه خردل (كار نيك و بدى) باشد ما آن را حاضر مى كنيم و كافى است كه ما حسابگر باشيم».
آنگاه فرمود: اى اباالغضب! دخترت زنا نكرده جز آنكه او در ده سالگى در جايى وارد آب شده و اين زالو وارد رحم او گشته و از آن موقع تا حالا در رحم او بوده و بزرگ شده است.
در اين هنگام پدر دختر برخاست و مى گفت: گواهى مى دهم كه تو مى دانى آنچه را كه در رحمها است و آگاه از ضمايرى. [۲]
نويسنده رحمه الله گويد: اين روايت را بحرانى قدس سره با اندكى تفاوت و اغلاط در عبارات از سيّد مرتضى رحمه الله نقل نموده است. [۳]
----------
[۱]: به جاى اين فراز در «الفضائل» و «بحار الأنوار» آمده: «اى اطعام كننده يتيمان، اى روزى دهنده نيازمندان، اى زنده كننده هر استخوان پوسيده، اى قديمى كه از هر قديمى پيشى گرفته، اى ياور كسى كه يار و ياور ندارد، اى پناه بى پناهان و اى گنج بى نوايان! »
[۲]: در «الفضايل» و «بحار الأنوار» چنين آمده: «اى مولاى من! اى پيشواى پرهيزگاران! به سوى تو آمده و... ».
[۱]: سوره إسراء، آيه ۸۱.
[۱]: در كتاب فضائل، پنجاه و هفت درهم و دو دانق است، و دانق يك ششم درهم است.
[۱]: سوره انبياء، آيه ۴۷.
[۲]: فضائل ابن شاذان: ۱۵۷ - ۱۵۵، نوادر المعجزات: ۲۶ ح ۱۰، بحار الأنوار: ۲۷۷/۴۰ ح ۴۲. اين روايت را علّامه مجلسى رحمه الله در ج: ۱۶۷/۶۲ ح۲ به اختصار نقل كرده است.
[۳]: عيون المعجزات: ۲۱، مدينة المعاجز: ۵۳/۲ ح ۳۹۹.
👈کتاب القطره باب فضائل امیرالمومنین علیه السلام👉🏿
@Hoseinmehrali
#فقه
مقام ابراهیم و جایگاه آن در حج
برگرفته از نشست علمی پژوهشکده حج و زیارت در تاریخ ۹۸/۱۱/۲۳
بخش نخست:
در روایات فراوانی بر سمحه و سهله بودن شریعت، تاکید شده است.
سوال:
چگونه ممکن است با وجود قطعیت این نکته، برخی فتاوی فقها در باب حج، با این نکته نمی سازد و گاهی با عسر و حرج همراه است؟
نمونه:
به عنوان نمونه، در رابطه با مقام ابراهیم و نماز پشت مقام، فتاوی مشکلی وجود دارد.
✅ تحریر محل نزاع:
مکان فعلی جایگاه مقام ابراهیم با بیت الله الحرام 13.5 زراع است.
آیا می توان مکان آن را تغییر داد تا صعوبت ها بر طرف شود یا خیر ؟
اگر آری، آیا این تغییر، محدود است یا خیر ؟
اگر محدود است، حدود آن چیست؟
آیا اگر مقام، جابجا شد، با توجه به این که مشهور فرموده اند مطاف باید بین مقام و بیت باشد، آیا مطاف هم تغییر می کند؟ یا آن که مطاف، همان 13.5 زراع باقی خواهد ماند؟
آیا اگر مقام را تغییر دهیم، مکان نماز که فرموده اند باید خلف المقام باشد، آیا مکان نماز هم تغییر می کند یا خیر، بلکه باید نماز را در همان مکان با همان فاصله 13.5 ذراع بخوانند؟
برخی احتمال داده اند که مقام ابراهیم، تمام مسجد است، برخی احتمالات دیگری نیز داده اند، ولی این احتمالات، قابل توجه نیست و نظر مشهور، همان حجر و سنگی است که حضرت ابراهیم، روی آن رفته است و نه حتی جایی که آن حجر، در آن واقع شده است.
باید به تاریخچه این بحث، مراجعه کرد.
پنج نظریه در اهل سنت وجود دارد، ولی در کتب تاریخی و روایی امامیه ، نظر ششمی هم موجود است.
1. در خلافت خلیفه دوم، یک سیلی در مکه آمد به نام «ام نهشل» و مقام را به بیت چسبانید و خلیفه دوم آمد و از شیوخ کمک گرفت و آن را در جای قبل قرار داد (ازرقی در تاریخ مکه این قول را می نویسد).
2. تا زمان خلیفه دوم، متصل به بیت بوده است و خلیفه دوم، آن را در مکان فعلی قرار داد.
3. تا سال 18 قمری، متصل به بیت بوده است و خلیفه دوم، آن را در مکان فعلی قرار داد و هیچ سیلی هم در کار نبوده است.
4. در زمان جاهلیت، ملصق به بیت بوده است و در زمان فتح مکه، به دستور نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، این حجر را در مکان فعلی قرار دادند.
5. در المدونه الکبری آمده است که از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام، تا اواخر جاهلیت، در جای فعلی بوده است و در اواخر جاهلیت ملصق کردند و خلیفه دوم آن را در مکان فعلی قرار داد و نعوذ بالله نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، متوجه این نکته مهم نبوده است.
یکی از نقاط درخشان فقه امامیه است که هیچ تشتتی در فقه شیعه وجود ندارد، بر خلاف فقه عامه که امثال این تشتت عجیب و اقوال پنج گانه در آن، مطرح است.
این نشانه ای است که چقدر ائمه اطهار علیهم السلام، دقت و مراقبت بر آن که اصحاب، صحیح بفهمند، داشته اند.
6. نظر ششم(نظر شیعه):
در ابتدا، ملصق به بیت بوده است و قریش برای تسهیل طواف، آن را در مکان فعلی قرار داد و بعد از فتح مکه، مقام را در همان جای سابق که ملصق به بیت بوده است، قرار داد و تا زمان خلیفه دوم نیز ملصق بوده است، ولی خلیفه دوم، با کمک مشایخ مکه، بدون آن که سیل و عسر و حرجی در کار بوده باشد، و بلکه برای احیای یکی از سنن جاهلیت، آن را در مکان فعلی قرار داد.
@Hoseinmehrali
#فقه
مقام ابراهیم و جایگاه آن در حج
برگرفته از نشست علمی پژوهشکده حج و زیارت در تاریخ ۹۸/۱۱/۲۳
بخش دوم :
سوال:
اصل اولی چیست؟
آیا مکان آن، توقیفی است.
جواب: اگر شک کنیم در تعیینی بودن مکان آن، اصل عدم تعیین است. ولی این اصل، با یک ظاهر، در تعارض است، زیرا، ظاهر آن است که اگر خداوند متعال، از بهشت، چنین حجر مقدسی را بفرستد، ظاهر آن است که مکان آن را نیز تعیین خواهد است.
پس عدم تعیین مکان آن، خلاف ظاهر است و ظاهر، مقدم بر اصل است.
ممکن است کسی از راه دوران بین تعیین و تخییر، وارد شود. در این جا عده ای برائتی اند لذا قائل به تخییر اند.
برخی نیز اشتغالی اند و قائل به تعیین اند.
اشکال:
در رابطه با پرده داشتن بیت، اصلا انشائی معلوم نیست بوده باشد، چنان چه در رابطه به رنگ پرده نیز انشائی نیست، چنان چه رنگ پرده نیز در طول تاریخ، گاهی مشکی نبوده است. لذا با توجه به این که انشائی وجود ندارد، لذا مساله دوران بین تعیین و تخییر، مطرح نمی شود.
همین اشکال، در این جا هم هست، زیرا انشائی در این باره، وجود ندارد که دوران بین تعیین و تخییر، مطرح شود، زیرا این دوران، در جایی مطرح می شود که انشائی وجود داشته باشد.
پس فقط این نکته را باید بررسی کرد که آیا در دوران بین ظاهر و اصل، چه باید کرد.
@Hoseinmehrali
#فقه
مقام ابراهیم و جایگاه آن در حج
برگرفته از نشست علمی پژوهشکده حج و زیارت در تاریخ ۹۸/۱۱/۲۳
بخش سوم (پایانی):
آیه 97 سوره مبارکه آل عمران:
واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی.
این آیه شریفه، وقتی وارد شده است که مقام، ملصق بوده است. لذا آیه در مقام این است که فقط در نزد آن، نماز بخوانید، ولی هیچ دلالتی ندارد که این مقام را نباید تغییر مکان داد.
بقیه آیات را نیز اگر بررسی کنید، دلالت بر عدم جواز تغییر مکان، ندارد. و اساسا، دلیل محکم باید اقامه شود تا عدم جواز تغییر مکان آن، ثابت شود.
حتی از طریق قرینه مناسبت حکم و موضوع نیز نمی توان استفاده کرد، زیرا شارع حکیم، اصل حکم اقامه صلاه، خلف المقام را اراده کرده است، ولی این که مناسبت داشته باشد این حکم، با لزوم ثبات و عدم تغییر مکان آن، چنین چیزی استفاده نمی شود.
«من» را نیز در روایات، به عند یا خلف، تفسیر کرده اند، لذا هیچ دلالتی در آیات قرآن کریم، بر عدم جواز تغییر مکان آن، وجود ندارد و فقط و فقط، اصل لزوم نماز خلف المقام یا عند المقام، استفاده نمی شود.
حتی اگر در زمان نزول آیه شریفه، مکان مقام، مکان فعلی بوده باشد (که چنین نیست)، باز هم آیه شریفه، هیچ تعریضی نسبت به مکان مقام ندارد، چه برسد به این که مکان زمان نزول آیه شریفه، غیر از مکان فعلی بوده است.
در روایات نیز حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام می فرماید:
ولاتی که قبل از من بودند و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را تغییر دادند، اگر من بخواهم دوباره سنن النبی را احیا کنم، و مثلا مقام ابراهیم را به جای قبلی آن، باز گردانم، همه ی جنود و یارانم، پراکنده می شوند.
به نظر ما، ائمه اطهار علیهم السلام، در روایات خویش، هیچ تاکیدی به رجوع به رجال، نداشته اند.
خود ایشان در جواب این سوال که وقتی روایات شما به دست ما می رسد، چه کنیم؟ می بفرمایند: «فقس علی کتاب الله و سایر احادیثنا».
لذا هیچ نیاز به بررسی رجال الحدیث نیست و حتی اگر صحیح اعلایی باشد و با کتاب و سنت، نسازد، حدیث را باید رد کرد و اگر با کتاب الله و سایر احادیث سازگار است، باید پذیرفت، حتی اگر رجال آن، ضعیف باشد.
این روایت نیز، با کتاب الله و سایر احادیث سازگار است، زیرا فراوان داریم که خلفا، سنن النبی را تغییر دادند.، اگر چه ابان بن ابی عیاش که ضعیف است، در سند این روایت است.
این نظر را مطابق با حق می دانیم که اساسا کنار گذاشتن این همه روایت، به صرف ضعیف بودن رجال، اشتباه است و اساسا نیازی به علم رجال، وجود ندارد.
از این روایت استفاده می شود که بازگرداندن حجر به موضع زمان نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، جزو خطوط قرمز و واجبات نبوده است، و گرنه، حتما امیرالمؤمنین علیه السلام، این کار را می کردند.
کلید حل بحث این جا است که در آن ظاهر که معارض با اصل بود، تردید وجود دارد، زیرا چنین ظاهری وجود ندارد که حتما مکان مقام را نیز تعیین کرده باشند.
از آیات و روایات نیز که استفاده عدم جواز تغییر، نمی شود.
استظهار هم نمی شود که بازگرداندن نبی مکرم، مقام را نیز، به عنوان تشریع بوده است.
بله البته اگر فقیه، استظهار کند که این فعل نبی مکرم، تشریع است و وجوب را می رساند، در این صورت، توقیفی بودن مکان، ثابت می شود، ولی فعل معصوم، اعم از وجوب و استحباب است.
🔆نتیجه آن است که توقیفی بودن مکان مقام، قابل اثبات نیست.
@Hoseinmehrali
#راه_و_رسم_طلبگی
🌺🌿 به مناسبت سالروز درگذشت آیتالله عبدالله مامقانی (23 بهمن)
👈🏼 محتاج کتاب تهذیب شیخ طوسی شده بود.
نیمه های شب، در میانه تألیف کتاب رجالی اش.
آن وقت شب، به جایی و کسی دسترسی نداشت.
فکرش به جایی قد نمی داد.
دلش شکست.
اشکش روی گونه اش غلطید.
متوسل شد به آقا و مولای عالم.
امام زمانش را مخاطب التماسش ساخت.
عرض کرد: آقای من! این کار، مال شماست. من هم خادم شما.
خودتان کمک کنید. دستم را بگیرید و راهی نشانم دهید.
لحظه ای بعد، فکری به ذهنش رسید.
نگاهش به کتاب پاره های روی تاقچه افتاد.
قبلاً بارها زیر و رویشان کرده بود.
باز هم سراغشان رفت.
دوباره گشت و نیازش را همانجا دید؛ نسخه ای خوشخط از کتاب تهذیب.
تا چند روز بعد، به همان نسخه مراجعه می کرد.
کار علامه مامقانی که به پایان رسید، دیگر آن کتاب را ندید!
📚تنقیح المقال، ج۱، ص۴۰۹
🆔 @heydariam_heydari110
@Hoseinmehrali
soleimany_vasiatnameh.pdf
485.8K
#بصیرت
📝وصیتنامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی منتشر شد
✍خدایا برای دفاع از دینت، دویدم و افتادم و بلند شدم. خدایا ثروت چشمانم گوهر اشک دفاع از مظلوم است
✅کانال سپهبد قاسم سلیمانی👇
http://eitaa.com/joinchat/640811030C1457b2a299
@Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بصیرت
🎥قرائت وصیتنامه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط سردار قآنی
✅کانال سپهبد قاسم سلیمانی👇
http://eitaa.com/joinchat/640811030C1457b2a299
@Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راه_و_رسم_طلبگی
🔆گره گشایی خداوند 🔆
🌸رزق لایحتسب را همیشه در محاسباتتان به طور اجمال در نظر داشته باشید🌸
🖌درست است که محاسبات عقلانی و مادی تاثیر گذار و لازم است
⬅️اما جایی را هم باز گذارید برای محاسبات
👈 فراتر از مسائل مادی
👈فراتر از آنچه به عقل انسان می رسد
⬅️این رزق لایحتسب است
⬅️این همان چیزی است که محاسبه نشده است و به ما می رسد
✅در همه کارهای جبهه ی مومن این را باید رعایت کرد
✅در نظر گرفت
✳️و انتظارش را داشت
🖌در دعا می خوانیم :یا من اذا تضایقت الامور فتح لها بابا لم تذهب الیه الاوهام
📌وقتی کارها گره می خورد وقتی بن بست به حسب ظاهر بوجود می آید گاهی خدای متعال از یک گوشه بن بست راهی باز می کند که هرگز وهم بشر و اندیشه انسانی به آن نرسیده بود
👈اینچنین چیزی وجود دارد
@bedan_ayyadakallah
🌷🌷🌷
@Hoseinmehrali
#ولایت
یک فضیلت از مهم ترین فضائل بی شمار حضرت فاطمه زهرا صدیقه کبری (سلام الله علیها)، «محدثه» بودن است.
توضیح «محدثه» در کلام امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه):
🖋 آنکه من دیده ام که جبرئیل بطور مکرر در این 75 روز (بر حضرت زهرا) وارد میشده و مسائل آتیهای که بر ذریۀ او میگذشته است، آن مسائل را میگفته است و حضرت امیر هم ثبت میکرده است.
و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریۀ بلند پایۀ او حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمیدانیم، ممکن است!...
روز #مادر مبارک
روز #زن مبارک
@Hoseinmehrali
13981126_35391_128k.mp3
11.38M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام. ۹۸/۱۱/۲۶
💻 @Khamenei_ir
#تلنگر
🔆 صمت و جوع و سحر و عزلت و ذکر به دوام
🔆 نا تمامان جهان را کند این پنج تمام
🖋 برخی اساتید اخلاق فرموده اند:
انسان در حدود دو سال، حرف زدن را یاد می گیرد ولی باید پنجاه سال تلاش کند تا صمت را یاد بگیرد.
@Hoseinmehrali
13981129_36390_128k.mp3
14.12M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی. ۹۸/۱۱/۲۹
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری | بیانات آيت الله جاودان درمورد حضور در انتخابات
جلسه هفتگی چهارشنبه ها (۳۰ بهمن ۹۸)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/ javedan.ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
پژوهش های اصولی
#نکات
✅ این دعای منقول از امیرالمومنین علی علیه السلام را در هنگام #شیوع_بیماریها در منزل بگذارید و بعد از هر نماز #صبح بخوانید!
〰〰〰〰〰🔅🔅
از مرحوم آیة الله آقای حاج سیّد احمد خوانساری نقل شده است که:
در سالهای دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود. به همین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند؛ #مگر خانه هایی که در #هر_روز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح میخواندند که به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد!
💠 بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیمِ
📖 قُل لَّن یُصِیبَنَا إِلاَّ مَا کَتَبَ اللّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
📖 وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصَیبُ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
📖 وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ.
📖 وَکَأَیِّن مِن دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
📖 مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.
📖 قُلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ.
📖 حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.
وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اَللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلعظیم.
📜بحار الانوار جلد 83 .صفحه : 337
http://lib.eshia.ir/71860/83/337
__
لازم به ذکر است در میان بستگان و فرزندان مرحوم آیت الله خوانساری، این آیات مبارکه به #هفت_آیه معروف است.
و این مرجع بزرگ عالم تشیع، به جهت اهمیت و مجرب بودن این دعای شریف،
از مرحوم شیخ احمد زنجانی خطاط درخواست نموده بودند که این آیات را بنویسند، و آن را بین فرزندان و اقارب
توزیع کرده بودند.
@Hoseinmehrali
تبیین تحلیل فهرستی.mp3
39.78M
#رجال
🎧صوت
📀 نشست "تبیین تحلیل فهرستی"
🎤 آیت الله مددی
🗓 1397.09.01
🏢مدرسۀ فقهی امام باقر (ع)
#️⃣ #فهرست #فهرست_نگاری #تحلیل_فهرستی #میراث_مکتوب #میراث_شیعه #مددی #آیت_الله_مددی #طرائف #سایت_طرائف
🌐 http://taraef.ir
🆔 @taraef_ir
@Hoseinmehrali