j001_98-02-31.mp3
12.79M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه اول | 1398/02/31
🔻موضوع مباحث:
تعریف سنت های کارآمد
سنت تمحض و تمرکز
سنت استفاده مباشر از استاد
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
j004_98-03-09.mp3
17.43M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه چهارم | 1398/03/08
🔻موضوع مباحث:
سنت حفظ و استفاده از استعداد حافظه
وظیفه طلاب در نشر معارف به زبان جامعه
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
j003_98-03-02.mp3
12.9M
#راه_و_رسم_طلبگی
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه سوم | 1398/03/02
🔻موضوع مباحث:
استفاده از تمامی لحظات عمر
محدود بودن دروان تحصیلی
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
May 11
#راه_و_رسم_طلبگی
💠 «بکوب» و «بخور»
آیتاللهالعظمی آخوند ملاقربانعلی زنجانی (متوفای1328ق) از علمای بزرگ زنجان و در زمره فقهای درجه اول شیعه است که در قضایای مشروطه نقش تأثیرگذاری داشت. وی دارای حافظه عجیبی بود و نزدیک به پنجاه سال در زنجان و اطراف آن مرجع تقلید، و زاهد و بیاعتنا به مال دنیا و در این جهات از نوادر دوران بود.
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره ایشان: 🔻
📝 مرحوم حاج آقا رضا زنجانی، درباره ایشان میگفت:
آخوند ملاقربانعلی هم «بکوب» بود و هم «بخور»، یعنی هم اهل مبارزه و قیام و اقدام بود و هم از اینکه آماج حملات سهمگین واقع شود، بیمی نداشت و هیچگاه عجز و ضعف از خود نشان نمیداد. آخوند اصولاً اهل اینکه در مشکلات و سختیها دست التجا به سوی این و آن دراز کند یا واسطهای برانگیزد، نبود. وی با قدرت و صلابت اقدام میکرد و با پایداری و استقامت نیز کار را به انجام میرساند.
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
سه ویژگی مهم در آخوند ملاقربانعلی بود:
یکی زهد (ویژگی مهمی که برای مردم قابل فهم است)، دیگری علمیت فوقالعاده، و سوم شجاعت کمنظیر (به گونهای که ترس برای وی مفهوم نداشت).
کسروی که حامی سرسخت مشروطه بود و پیوسته در کتابهایش مخالفین مشروطه بهویژه علما را میکوبید، درباره آخوند ملّاقربانعلی گفته است که وقتی مشروطهچیها غلبه کردند، آخوند ملّاقربانعلی که مخالف آنها بود به آنها گفت که شما چه کسی را تهدید میکنید؟ من که عمرم رو به تمام است. تمام مایَملک من هم همین عصا و لباس است و چیز دیگری هم ندارم که برای حفظ آن خائف باشم. من از چه چیزتان ترس دارم که شما مرا تهدید میکنید؟
📚 جرعهای از دریا، ج۳، ص۳۶۳
@shobeiryzanjani
@Hoseinmehrali
#درایه
💠تعداد راویان در خبر متواتر
✳️برای تحقق تواتر عدد معینی وجود ندارد. شرایط خبر، تعداد لازم راوی برای حصول یقین را تعیین میکند. اگر محتوای یک خبر با درک عادی مردم سازگار نیست، برای حصول علم، به مخبران بیشتری نیاز است و در مقابل اگر داعی و انگیزه کذب در خبر وجود نداشته باشد و یا کم باشد، با عدد کمتری علم حاصل میشود. در کتابهای درایی اعدادی چون ده، بیست، بیست و پنج، چهل، هفتاد و سیصد و سیزده برای تعداد راویان خبر متواتر در هر طبقه ذکر شده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.
✨به گفته شیخ طوسی عدد کمتر از پنج نفر هیچ گاه علم آور نیست(تدوین السنة الشریفة، ص 272). قابل ذکر است که از این کلام نمیتوان استفاده کرد که ایشان تعداد پنج راوی را برای ایجاد علم کافی میداند.
🔅تقریرات درس #درایه آیتالله شبیری زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵
▪️پژوهشی در علم درایة الحدیث، سید علیرضا صدر حسینی، ص :۹
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
#تزکیه
🔰 شما جوانید...
مسئلهی #تهذیب هم خیلی مهم است. شما جوانید؛ در جوانی تربیت نفس خیلی آسان است. در سنین ماها اگر نگوییم محال، یک چیزی نزدیک محال است. یعنی خیلی مشکل است، دشوار است؛ در سنین شما خیلی آسان است.
تهذیب نفس هم چیزی نیست که خیلی مغلق و پیچیده باشد؛ پرهیز از گناه، توجه ویژه به نماز، اول وقت خواندن، به جماعت خواندن، باحضور قلب خواندن؛ انجام اینها میشود تهذیب. ۱۳۹۵/۲/۲۵
☑️ @Khamenei_Hawzah
@Hoseinmehrali
#تزکیه
💠 امام صادق (ع) و امامان اهل سنت💠💠
🔷 به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، استاد احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مراسم شب شهادت امام صادق (ع) که در مسجد النبی (ص) نارمک تهران برگزار شد ، به بررسی و تبیین نقش امام صادق (ع) در برابر امامان اهل سنت پرداخت و گفت: چهار امام اهل سنت یعنی شافعی، حنبل، مالک و ابوحنیفه تخصصشان در فقه است و فقیه هستند یعنی کسی که مسئله بلد است و مسئله می گوید و در بین این چهار نفر کسی که از همه فقیه تر است ابوحنیفه است.
🔹 وی ادامه داد: ابوحنیفه کتابی در باب مسائل هندی دارد که مردم هند از وی سوالاتی نمودند و وی جواب داده است و اکنون این کتاب هم موجود است.
💠 فتوای امام صادق (ع) در برابر فتوای ابوحنیفه
🔹 این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه به نقش امام صادق (ع) در برابر ابوحنیفه اشاره و بیان کرد: یکی از مسائل این است که شخصی به نام خلاد می گوید من کوفه بودم و از کسی طلبی داشتم و بدهکار در شهری دیگر به نام نیل بود. یک روز اسبی را کرایه کردم و از شهر کوفه به آن شهر رفتم تا طلبم را بگیرم،اما وقتی رسیدم گفتند بدهکارت از این شهر رفته به شهری دیگر ، و من هم با آن اسب به شهری دیگر رفتم که باز گفتند از این شهر به شهر بغداد رفته است. من هم با آن اسب به بغداد رفتم و طلبم را گرفتم و برگشتم. اما صاحب اسب گفت که اسب را دیر آورده ای و باید کرایه بیشتری به من بدهی. من هم اسب را برای رفتن به شهر نیل کرایه کرده بودم اما به شهر های دیگری رفتم. برای رفع این اختلاف با هم نزد ابوحنیفه رفتیم تا او فتوا بدهد.
ابوحنیفه هم فتوا داد و گفت چون اسب را سالم آورده ای دیگر صاحب اسب طلبی ندارد. اما صاحب اسب ناراحت شد و گفت این چه فتوایی است؟ باید برویم پیش امام صادق (ع).
🔹 وقتی که امام از این طرز فتوا دادن ابوحنیفه مطلع شد فرمودند این جور فتواها باعث می شود که دیگر باران نبارد و خشکسالی شود و برکت زمین از مردم گرفته شود. بعد امام فرمودند کرایه کننده اسب هم همان کرایه را ضامن است و هم این که به خاطر مقداری که تخلف کرده ضامن هست که باید هر دو را بدهد.
💠 استاد عابدی افزود: بنابراین فقه امام صادق (ع) می گوید کسی که مال مردم را غصب کرده هم ضامن عین مال است وهم ضامن منافع آن مال است. مثلا کسی که فرشی را غصب کرده وقتی که پلیس وی را گرفت هم باید فرش را پس بدهد و هم اینکه کرایه مدتی که فرش را غصب کرده را نیز باید بپردازد.
🔹 فرض کنید فردی منزلش را به کسی اجاره بدهد و مستاجر که در این خانه است اگر لامپی در آن منزل سوخت یا اینکه دیوار را کثیف کرد مستاجر ضامن نیست. اما اگر مالک پولی به عنوان خسارت از وی بگیرد حرام است، مستاجر فقط ضامن منافع آن خانه است نه عین خانه؛ این نظر امام صادق (ع) است{چون ید مستاجر، امانی است نه غصبی}. ولی ابوحنیفه بر عکس آن را می گوید امام میفرماید مستاجر فقط ضامن عین است نه منافع .از این جور مسائل هزاران مسائل دیگر است.
💠علم تفسیر قرآن امام صادق (ع)
این استاد حوزه و دانشگاه علم به تفسیر قرآن را دیگر تفاوت امام صادق (ع) با امامان اهل سنت دانست و گفت: تفاوت دیگر امام صادق (ع) با این چهار امام اهل سنت در تفسیر قرآن گفتن است. این چهار امام اهل سنت فقیه بودند اما مفسر نبودند. این چهار امام اهل سنت فقط بلد بودند مسئله بگویند اما دیگر تفسیر قرآن بلد نبودند و هیچ کدام تفسیر قرآن نگفته و ننوشته اند و اصلا در این زمینه تخصصی نداشتند.در صورتی که امام صادق (ع) ۴ تفسیر گفته اند که ۳ تا تفسیر از امام اکنون در ایران موجود است و یک تفسیر دیگر هم در هندوستان چاپ شده است. و تفسیر امام صادق (ع) با گرایش عرفانی بوده است.
🔹همچنین همه امامان ما از امام علی (ع) تا امام یازدهم همه تفسیر داشته اند و اکنون تفسیر امام علی (ع) نزد امام زمان (عج) است.
💠 علم اخلاق و تزکیه امام صادق (ع)
استاد عابدی تفاوت سوم امام صادق (ع) با امامان اهل سنت در عالم اخلاق بودن امام دانست و اظهار کرد: این چهار امام اهل سنت هیچ کدام عالم اخلاقی نبودند و اهل درس اخلاق ، تزکیه و نصیحت های اخلاقی نبودند، بلکه فقط مسئله می گفتند که پاکی و نجسی چیست؟ اما هیچ وقت نصیحت اخلاقی و سیر و سلوک و عرفان عملی نداشتند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
ادامه 👇👇👇👇👇👇👇
@Hoseinmehrali
#تزکیه
💠 مصباح الشریعه کتابی اخلاقی از امام صادق (ع)
🔹 استاد عابدی با معرفی یکی از کتب اخلاقی از امام صادق (ع) گفت: در زمینه اخلاق از امام صادق (ع) کتابی است که امام راحل نیز همیشه می فرمودند این کتاب از امام صادق (ع) واکنون در بازار نیز این کتاب با عنوان «مصباح الشریعه» در بازار موجود است. این کتاب صد باب در خصوص اخلاق، سیر و سلوک، مسائل اخلاقی و تهذیب نفس است که کتاب بسیار با ارزشی است. و علامه مجلسی این کتاب را به عنوان کتابی اخلاقی از امام صادق (ع) در بحار نقل کرده است.
🔹 در صفحات آخر همین کتاب آمده است که هیچ مقامی بالاتر از این نیست که انسان عبد خدا باشد. عبد یعنی بالاترین مقام و عبد از ۳ حرف است، حرف عین یعنی عزلت، حرف باء یعنی بیمونت و حرف دال یعنی دنو. کسی را می گویند عبد خدا که اینجور باشد. بنابراین این جور حرفها انحصارا مخصوص ائمه و امام صادق (ع) است.
💠 آیت الله عابدی تصریح کرد: تفاوت دیگر امام صادق (ع) با امامان اهل سنت تفاوت در مسئله عرفان و قرب به خدا است ، هیچ کدام از این چهار نفر کلمه عرفانی نگفته اند.
🔹 الان چیزی حدود ۱۰۰ فرقه در اسلام وجود دارد که همه ادعای عرفان می کنند و خود را منسوب به اهل بیت (ع) می دانند اما امکان ندارد یک فرقه درویش و صوفی در اهل سنت که ۷۲ فرقه هستند یک کلام از امامان اهل سنت در این خصوص نقل کرده باشند.
💠 دیگر تفاوت امام صادق (ع) با امامان اهل سنت این بود که آنها جایزه های خلیفه را دریافت می کردند اما امام صادق (ع) و دیگر ائمه (ع) هیچ کدام جوایز سلطان را نمی گرفتند. و امامان اهل سنت هر ۴ نفر با بنی امیه مخالف بودند اما با بنی عباس موافق بودند اما امامان ما همه با بنی امیه و بنی عباس مخالف بودند و هیچ گاه با ظلم موافقت نمی کردند. و نکته دیگر اینکه امامان اهل سنت هیچ کدام شهید نشدند در صورتی که امامان ما همه شهید شدند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi
@Hoseinmehrali
#تزکیه
#سیرهپیامبراکرم
📘بخش هایی از کتاب نقش عایشه در تاریخ اسلام
🔺صفات پیامبر در روایات اهل بیت(علیهم السلام)
شیخ صدوق در کتاب 《معانی الاخبار》؛
امام حسین(ع) فرمود:
💠 از پدرم پرسیدم رفتار رسول الله (ص) در درون منزل چگونه بود؟ فرمود: با اجازه وارد می شد، وقت خود را سه بخش می کرد: بخشی برای خدا و بخشی برای خانواده و بخشی برای خود،نیاز نیازمندان را بر طرف می کرد و به اصلاح امورشان می پرداخت،مردم برای طلب علم نزد او می آمدند و جز با کلامی شیرین و جانی هدایتگر خارج نمی شدند...
💠 پرسیدم،رفتار رسول خدا در بیرون از منزل چگونه بود؟
حضرت علی(ع) فرمود: رسول خدا زبان نمی گشود مگر به آنچه لازم بود،از اصحابش دلجویی می کرد و اخبار مردم را از مردم می گرفت،نیکی را تحسین و تقویت می نمود و زشتی را قبیح و پست می شمرد،راهش میانه بود و از اختلاف دوری می کرد،در نزدیکترین به مردم بهترین آنها بود...
💠پرسیدم در مجالس چگونه بود؟
نشست و برخاستش با یاد خدا بود و به هیج نقطه خاصی دل بسته نمی شد،هرگاه به مجلسی وارد می شد در انتهای صف می نشست و به این روش فرمان می داد،هرکه چیزی از او می خواست یا به خواسته اش می رسید و یا دلخوش باز می گشت، مجلسش جایگاه بردباری و حیا و صداقت و امانت بود و صداها در آن بلند و حرمتها شکسته نمی شد،کهنسالان را محترم و خردسالان را عزیز می شمرد...
💠پرسیدم روش پیامبر با همنشینانش چگونه بود؟
گشاده روی و نرم خوی و خوش برخورد بود، تند خوی، فحاش، نعره کش نبود،هیچ کس را عیبجوئی نمی نمود و لغزشها و پنهان کسی را دنبال نمی کرد، خودش را از سه چیز رهایی داده بود: جدال و پرگوئی،مراء و خود نمایی،پوچی و بیهودگی، سخن کسی را تا آنجا که از حد خود تجاوز نمی نمود قطع نمی کرد...
📕نقش عایشه در تاریخ اسلام ج ۴ ص ۲۷۹ الی۲۸۱
✅مطالب درباره علامه عسکری🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
🎙 #تبیین_و_تحلیل | فقه تخصصی؛ پاسخ به مسائل جدید
🔍 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار رمضانی طلاب (۱۳۹۸/۲/۱۸) نسبت به وجود فقههای تخصصی در حوزه علمیه تأکید کردند.
👈 گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری
🔸«فقه تخصصی»، فقهی است که از فقه عام منشعب میشود و در آن سه تخصص لحاظ میشود؛ تخصص موضوعی، تخصص روشی و تخصص ساختاری. «تخصص موضوعی» یعنی شما باید ماهیتشناسی دقیقی نسبت به این موضوع داشته باشید و این مسأله به شکل علمی بدست خواهد آمد.
🔹تخصص دوم، «تخصص روشی» است. اصولاً، فقه از یک روش برخوردار است که در فقه عام به کار گرفته میشود و اتفاقاً یک بحث تخصصی هم هست، یک فرآیند پیچیده است که شما با ادلهی مختلف، با منابع مختلف، با تبصرههای مختلف، با قواعد مختلفی که باید به کار بگیرید و... سعی در یافتن حکم میکنید.
🔸تخصص سوم، «تخصص ساختاری» است. در علم، ساختار حرف میزند، بعضیها خیال میکنند ساختار هیچ نقشی ندارد، نه! نوع پرداختن و میزان پرداختن شما، همهی اینها براساس ساختار است، این ساختار است که مجال میدهد گزارههایی، مسائل و موضوعاتش بیاید و بررسی شود.
🔹هر چه زمانه جلوتر میرود مجموعهای شدن موضوعات و چند بُعدی شدن موضوعات بیشتر میشود، یعنی موضوعات چند بُعدی و چند لایهای میشوند، همانطور که در علوم امروزی نیاز به مطالعات میانرشتهای شده است، باید یک فرآیندی در حوزهها طی شود که طلاب ابعاد عمومی و فقه عام را به شکل دقیق مطالعه کنند، سپس به یک سمت و تخصصی بروند، این یک تدبیر است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#بصیرت
🔻آیت الله اراکی، موسس و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠 مبنای حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی در تضاد جدی است
🔹در سازمان ملل متحد، شوراي امنيت ايجاد شده و پنج قدرت اول دنيا در اين شورا گردانندگان اصلی و دارای حق وتو هستند.
🔸فرض کنید که ما منشور حقوق بشر شورای امنیت را بپذیریم و بر اساس آن عمل کنیم، چه تضمینی وجود دارد که بگوییم آنها به آن عمل می کنند؟
🔹در مکتب ما خدایی وجود دارد که فرموده است “اوفوا بالعقود” ( به وعدههای خود وفا کنید) و ما در برابر فرمان خدا تسلیم و خاضعیم؛
🔶اما تنها تضمینی که برای پایبندی غرب به قراردادها وجود دارد، قدرت است و ما هم در برابر قدرت باید قدرت نشان دهیم، چون قدرت، مبنای وفای به عهد آنهاست.
🔹اگر تعداد حملههای نظامی آمریکا که در آن کشتارهای دسته جعی هولناکی اتفاق افتاده را شمارش کنیم، شاهد فصل گسترده ای از نقض حقوق بشر آمریکایی خواهیم بود؛ امروز سیستم سیاسی که به نام آمریکا عمل می کند، برای همه بشر خطرناک است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#تزکیه
🌷زی طلبگی
🔷 تقوای مرحوم آخوند خراسانی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸آسید جمال گلپایگانی که اهل سیر و سلوک بود میفرمود: «توحیدی که آخوند داشت، هیچکس نداشت.»
✨آقای شاه آبادی میگفت: «پدرم مرحوم آیةالله شاه آبادی خیلی به آخوند اعتقاد داشت و با اینکه به آمیرزا محمدتقی شیرازی ارادت داشت و ایشان آیتی در تقوا بود، آخوند را فوق ایشان میدانست.»
✅سید علی، پسر آسید جمال گلپایگانی میگفت: «پدرم فقط عکس مرحوم آخوند را در اتاق خود نصب کرده بود.»
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۵۲۰
#زی_طلبگی
__
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
💢 تمایزات #فقه_معاصر از #فقه_قدیم
♻️ گزارش اجمالی از سخنرانی استاد #رضا_اسلامی در مدرسه تابستانه منهاج
📝 از فقه معاصر به #مسائل_مستحدثه، #فقه_نظام، #فقه_مضاف و #فقه_حکومتی نیز یاد میشود.
📝 #فقه_نظام توسط شهید صدر مطرح شد و ایشان معتقد به توانایی اسلام در نظامسازی بودند.
📝 مفردات احکام در نظام، معنای کامل خود را مییابند. برای نمونه شهید مطهری مفردات احکام مربوط به زنان را در نظام حقوقی زن در اسلام به خوبی مطرح میکنند.
🔻 تمایزات فقه معاصر از فقه قدیم:
🔹موضوعشناسی تخصصی
🔹زمان و مکانشناسی
🔹شناخت ملاکات احکام
🔹مقاصد الشریعه
🔹خروج از فقه فردی به فقه اجتماعی
🔹توسعه منابع فقه
🔹قاعدهسازی در فقه
🔹نگاه نظاموار به فقه
🔹کارآمدی و توانمندسازی
🔹مقارنسازی برای توسعه فهم فقهی
🔹اصلاح و بهبود روشهای فقهی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#روش_شناسی_اجتهاد
#روششناسیتفقه
🔸حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی):
🔸#انزوایقرآندراجتهاد
1⃣ در عین حالی که فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر علوم اسلامی در حوزهها غفلت بشود. مثلاً میبایست علم قرآن، شناسایی قرآن، فهم قرآن و انس با قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزهها وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن و یا لااقل بخشی از قرآن را حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند. چهقدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آنها نمیافتیم. این انزوای قرآن در حوزههای علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگنظری خواهد داد.
2⃣ من یک وقت در سالهای قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر، به طلبهها میگفتم که ما از اولِ «بدان ایّدکاللَّه»، تا وقتی که ورقهی اجتهادمان را میگیریم، میتوانیم حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکنیم! یعنی وضع درسی ما اینطوری است که اگر طلبهیی از ابتدا حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکند، میتواند همین رشتهی ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمیکند.
متأسفانه حالا هم که نگاه میکنم، میبینم همانطور است. ما در فقه گاهی مثلاً یک آیهی قرآن را ذکر میکنیم، آن هم خیلی رویش کار و تحقیق نمیشود؛ به قدری که در روایات ما بحث میشود و کار میشود.
3⃣ قرآن از حوزهی ما منزوی است؛ مثلاً علم قرآن، مسائل مربوط به قرآن؛ همین چیزهایی که شما میبینید تحت عنوان علوم قرآن الان رایج شده و گذشتگان کتابهای زیادی دربارهی آنها نوشتند و حالاها هم خوشبختانه بعضیها توجهاتی به آنها میکنند.
۱۳۷۰/۰۶/۳۱
🔸 بیانات در آغاز درس خارج فقه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#فقه_نظام
💢مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد
♻️ گزارش سخنرانی استاد #میرباقری در مدرسه تابستانه منهاج
✅اگر مبانی کلامی رها شود، علم اصول و فقه #ماشین_امضای تمدن غرب میشود
✅ تفقه شامل فقههای «موضوعات»، «نظامات» و «سرپرستی جامعه» میشود که از دیدگاه شهید صدر، مسأله مستحدثه ما فقه نظامات است.
✅ مهمترین مسأله مستحدثه در عصر کنونی تمدن اسلامی است که باید در مقابل تمدن غربی شکل بگیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#نکات
🔆 جایگاه روایات در تفسیر آیات قرآن کریم
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
✳️روایات نسبت به قرآن جنبه تفسیری دارد، لذا ظهور مفسّر بر ظهور مفسَّر مقدم است. به عبارت دیگر باید ظهور دلیل حاکم را اخذ کنیم نه دلیل محکوم را؛ زیرا:
👈در دو دلیل حاکم و محکوم، ملاحظه اظهریت نمیشود تا اظهر بر ظاهر مقدم باشد، بلکه دلیل مفسِّر بر دلیل مفسَّر تقدّم دارد.
🔷وقتی مفسر می آید، کانّ میخواهد بگوید که من قصد جدّ با آن مطلب نداشتم. ائمه خودشان هم گفتهاند که مبیّن کلمات الهی هستند، اگر ظواهر کلمات آنها با ظواهر کلمات خداوند مخالف باشد باید کلمات ائمه را اخذ کنیم که جنبه تفسیری دارد.
🔸البته اگر روایتی جنبه تفسیری نداشته باشد و با آیه شریفه تضاد داشته باشد، نباید اخذ به ظاهر روایت یا آیه کرد، بلکه باید آنها را بر معنای دیگر حمل نمود.
▪️خارج فقه آیتالله شبیری زنجانی، کتاب الخمس، جلسه ۲
#نکات_اشارات
#خمس
#قرآن
#روایات
____
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
#نکات
🔆ظهور آیه خمس
✳️(در مورد استدلال به آیه خمس برای شمول بر تمام اموال)، به نظر ما آیه شریفه از ظهور قوی برخوردار است.
🔸زیرا آیه شریفه میفرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ»(انفال،۴۱)؛ تعبیر «من شیء» نشان میدهد که اختصاص به قسم خاصی ندارد، بلکه آن چه «شیئ» بر آن صدق کند را شامل میشود.
🔹مسئله قسم خاصی دون خاصی از مغتنم نیست. این به منزله تصریح به آن است که اختصاص به قسمی دون قسمی ندارد و ظهور بسیار قوی در این معنای عام دارد و نمیتوان صرفا با تکیه بر اشعار از آن رفع ید کرد.
▪️خارج فقه آیتالله شبیری زنجانی، کتاب الخمس، جلسه ۲
#نکات_اشارات
#خمس
#قرآن
#روایات
____
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
#درایه
💠اوصاف راویان خبر متواتر
✳️برای تحقق تواتر، مسلمان بودن و یا عادل بودن مخبران و همینطور وجود معصوم در بین مخبران شرط نیست.
👈شرط وجود معصوم در بین مخبران را برخی کتابهای اهل سنت، به شیعیان نسبت داده و گفتهاند که «ابن راوندی» چنین نظری را ابراز کرده است. ولی این نسبت صحیح نیست. زیرا ابن راوندی در میان عالمان شیعه شناخته شده نیست. علاوه بر این، رأی یک عالم شیعی نمیتواند انتساب یک نظریه را به شیعه موجّه سازد.
🔰سایر شروط خبر متواتر
همچنین برای تحقق تواتر، در ارتباط با مستمعان، شرایطی ذکر شده است:
➕از جمله این که نباید در ذهن مخاطب سابقهای مثبت نسبت به خبر وجود داشته باشد؛ زیرا ممکن است آن سابقه، در ایجاد یقین در او موثر بیفتد و ایجاد یقین تنها به نقل مخبران مستند نباشد.
➖همینطور نباید در ذهن مخاطب سابقهای منفی نسبت به موضوع خبر وجود داشته باشد؛ زیرا در این صورت خبر متواتر متعارف هم برای مخاطب یقین آور نخواهد بود.
به همین جهت گاهی اخبار فراوانی که در مورد یک اعتقاد مذهبی وجود دارد هیچ تاثیری در نظر مخالفان آن عقیده بر جای نمیگذارد.
✅ولی اشکال این نظریه آن است که تفاوت علم فعلی و علم شأنی را در نظر نگرفته است. برای تحقق تواتر تنها قابلیت شأنی خبر برای ایجاد علم در مخاطب کافی است و توانایی ایجاد علم فعلی - که این شرایط برای ایجاد آن ضروری میباشند – مورد نیاز نیست. به عبارت دیگر، شرایطی که ذکر شده است شرایط ایجاد علم فعلی است نه شروط تحقق تواتر.
🔅تقریرات درس #درایه آیتالله شبیری زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵
▪️پژوهشی در علم درایة الحدیث، سید علیرضا صدر حسینی، ص :۱۱
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
#تزکیه
🌷زی طلبگی
🔷 تقوای مرحوم شیخ محمد حسن مامقانی
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸آشیخ حسن مامقانی مورد قبول کل بود. از آشیخ هادی تهرانی درباره آشیخ حسن نقل شده است که:
🔹 اگر شرط مرجعیت علمی نبودن باشد -یا اعلمیت مانع از مرجعیت باشد- همه میگویند ما اعلم نیستیم، غیر از آشیخ حسن مامقانی که او میگوید من اعلمم و از من تقلید نکنید!
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۳۹۷
#زی_طلبگی
__
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
💢درس خارج #فقه_فرهنگ
📌امت، یعنی انسانیت هدفمند/ شرط تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر
🔹آیتالله محسن اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد:
🔹یکی از شروط امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است. گاهی امرونهیهایی میشود که اینها مبنای شرعی ندارد بلکه خلاف شرع است.
🔹امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز خواندن نیست که مطلقاً بر همه واجب باشد، این بر کسانی واجب است که عالم به معروف و منکر باشند و اگر حرفی میزنند حرفشان اثر داشته باشد.
🔹اگر کسی نه عددی دارد و نه اطاعت میشود و نه میتواند، اگر امرونهی نکند حرجی بر او نیست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_نظام
📝 یکی از نیازهای اصلی فقه نظامات، گفتمانسازی آن در میان نخبگان است تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#بصیرت
✅ حضور و تلاش عالمانه اساتید در مسائل مورد نیاز حوزه و نظام ضروری است
💢 حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی عراقی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
🔹 اساتید سرمایه اصلی حوزههای علمیه هستند چنان که مراجع عظام تقلید استوانههای این حوزه عظیم و با برکت میباشند.
🔹 جامعه مدرسین در پیروزی انقلاب اسلامی و تدوام آن، نقشی اساسی و بیبدیل داشته و اکنون نیز همان نقش را دارد.
امام خمینی(ره) زیرساختهای انقلاب اسلامی را قبل از سال ۱۳۴۲ فراهم کردند که نشان از عمق بینش و نگاه ژرف ایشان به فقه و معارف اسلامی دارد.
🔹 صدور فرهنگ تشیع و نظام اسلامی از برکات انقلاب اسلامی مردم ایران و رهبری بینظیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.
🔹 ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکا از مصادیق قدرت جمهوری اسلامی است که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که افق بلند و امید بخشی را ترسیم کرده، این پیشرفتها در تمام امور، بیشتر خواهد بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#فقه_نظام
۱۲ تمایز فقه معاصر از فقه قدیم/ مهمترین بحث فقه معاصر، فقه نظام است
📌حجتالاسلام رضا اسلامی، در مدرسه تابستانه #منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، عنوان کرد:
🔹مهمترین بحث فقه معاصر، فقه نظامسازی است. چون اسلام افزونبر اینکه مفردات را بیان میکند، ادعای ساختارسازی و نظامسازی هم دارد.
🔹اسلام و فقه نسبت به نظامسازی نه به طور کامل به شرط «لا» است و نه به شرط «شیء» است. در بعضی از موارد به شرط «شیء» است و در بعضی از موارد «لا» به شرط است. یعنی در بعضی از موارد ساختار و نظامسازی موکول به عرف عقلاست و به حسب زمان و شرایط تغییر داده میشود.
🔹یکی از اقتضائات فقه معاصر این است که بعضی موضوعات کاملا مستحدث است. موضوعشناسی تخصصی نیاز به زمان و صبر زیادی دارد چون برخی موضوعات بسیار پیچیده است. تفاوت نگاه تخصصی با نگاه عمومی این است که نگاه عمومی به زوایا و ابعاد مسائل توجه ندارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#فقه_نظام
🖼 #عکس_نوشت|ضرورت استنباط فقه مربوط به آموزش و پرورش و سینما
#آیت_الله_اراکی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali