eitaa logo
کانال رسمی حسینیه اندیشه
1.3هزار دنبال‌کننده
178 عکس
49 ویدیو
149 فایل
بیش از پنجاه سال پژوهش برای «انقلاب فرهنگی»؛ بستر تحقق «تمدن نوین اسلامی» ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 ورود اسلام در موازنه قدرت جهانی 🇮🇷 🎙آیت‌الله علامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ـ 22 مهر 1370: 🔹فرق بین قیام مبارک امام خمینی ــ رضوان الله تعالی علیه ــ با مرحوم آقا شیخ فضل الله نوری ــ اعلی الله مقامه ــ و مرحوم شهید مدرس و سایر علمایی که در مشروطه قیام کردند، این بود که [بجای تلاش برای اضافه‌کردن] متمم قانون اساسی مشروطه...، [با انقلاب اسلامی] موازنه قدرت به نفع دین حل شد. بعد، از آثار جزئی‌اش این بود که قوانین هم به نفع مذهب ثبت می‌شد. 🔸 نوعاً وقتی حضرت امام خمینی می‌خواستند كاری را انجام بدهد، آن كار را نمی‌آمدند به صورت یک لایحه و قانون در مجلس ثبت كنند! پذیرش عمومی‌اش را به نحوی ایجاد می‌كردند، و تمایلات را در آن جهت حل می‌كردند، كه بدون صرف مؤنه و سختی و تلاش، آن قانون ثبت می‌شد! بعد هم كه ایشان موفق شدند كه نظام طاغوت را به هم بزنند، پا به سیاست جهانی گذاشتند، و در عرصه سیاست جهانی هم، موازنه قدرت سیاسی را و اعتبار سیاسی را، به نفع مذهب حل كردند. 🔹 [لذا علت] شكست كمونیسم، تغییر شرایط جهانی است. اگر كسی دقت كند، این را می‌فهمد. یعنی اگر نمودار بكشد، می‌بیند از سال پیروزی انقلاب، كم كم مردم دنیا هر جا علیه ظلم قیام می‌كردند، دیگر به نام سوسیالیزم و حرف‌های ماتریالیزم تاریخی و این حرف ها، قیام نمی‌كردند. [قیام‌ها] به نام مذهب، تدریجاً رو به گسترش گذاشت و طرفداری از ماركسیسم، تدریجاً كم شد. 🔸در قرن گذشته درون وجدان بشر یک چنین انحرافی پیدا شده بود که اگر بخواهی خدا را بپرستی، باید دست از عدل برداری! [یعنی اگر] عدالت اجتماعی می‌خواهی، برو به طرف کمونیسم و انکار خدا و مذهب! خداپرستی می‌خواهی، کاری به عدالت نداشته باش! با اینکه عدل، صفتِ فعلِ حضرت حق است و انسان فطرتاً چون خداپرست است، عدالت خواه است و از ظلم رنج می‌برد. یک چنین مغالطه‌ای در وجدان بشری ایجاد شده بود... 🔹 امام خمینی ــ رضوان الله تعالی علیه ــ این مغالطه را شکست، و ارتقاء در وجدان بشری ایجاد کرد. یعنی چه؟ یعنی به جای اینکه بیاید روبه روی کمونیست‌ها بایستد، روبه روی آمریکا (سمبل مذهب) ایستاد. علیه کسی که به باطل، پرچم مذهب را دست داشت. آمریکا مدعی خداپرستی بود و طرفدار انجیل بودن! طرفدار دین بودن! ایشان سخت مقابل او ایستاد، و طرفداری از مستضعفین را مطرح ساخت، و پافشاری کرد در مقابله با او. کسانی که رنجیده شده بودند از نظام‌های اجتماعی‌ای که منتهی به سرمایه‌داری می‌شد، و تلخی ظلم را چشیده بودند، و تلخی محرومیت را و فقر را و مظالم سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را چشیده بودند، اینها به جای اینکه بروند به طرف سیوسیالیزم، آمدند به طرف اسلام. قبل از آن انقلاب‌ها هدایت می‌شد به طرف بلوک کمونیسم، و وسیله و سکویی می‌شد برای شانتاژ سیاسی و برای باج‌گیری کشورهای سوسیالیزم از آمریکا... 🔸 وقتی آمریکا بعد از رحلت امام اعلام کرد: ایشان کسی بود که در دو تا انتخابات رئیس جمهور ما را دخالت کرد؛ این معنایش این نیست که از اینجا حضرت امام خمینی، نفرات می‌فرستاد آنجا پای صندوق و رأی می‌ریختند به نفع این رئیس جمهور یا آن رئیس جمهور؛ [بلکه] آن را در یک وضعیتی قرار می‌داد که بی‌حیثیت می‌شد! یعنی نمی‌توانست در نظام خودش، اعتبارات سیاسی خودش را سازماندهی کند. این معنایش این است که امام خمینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ در قبل از انقلاب و با پیروزی انقلاب، موازنه داخلی ایران را به نفع مذهب تغییر داد، و بعد از پیروزی انقلاب، که قدم به صحنه جهانی گذاشت، موازنه جهانی را به نفع اسلام تغییر می‌داد. 🇮🇷 @HossiniehAndisheh
ارتقای جایگاه مسجد به هسته مقاومت فرهنگی7 17-11-99.mp3
10M
🔊 صوت 🔅سلسله مباحث: تحلیل ابعاد جنگ اقتصادی و فرهنگی نظام سلطه، برای ارتقای جایگاه «مسجد» به «هسته مقاومت فرهنگی»🔅 🎙حجت‌الاسلام احمد زیبایی‌نژاد 🔰 سر فصل‌‌های مباحث مطرح شده در این جلسه: ✔️ 1. اثبات «اسلامیت» قیام امام خمینی و انقلاب اسلامی براساس «فلسفه بعثت نبی‌اکرم (ص) و قیام عاشورا» ✔️ 2. «کیفیت حاکمیت» به عنوان موضوع امتحان مردم ایران در «گام دوم» انقلاب ✔️ 3. تقسیم‌بندی کشورهای جهان به «توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته»؛ طلسم روبروی انقلاب اسلامی برای «کیفیت حاکمیت» ✔️4. تبیین و تحلیل عنوان ساختاری «تغییرات در سرفصل‌های اساسی اداره کشور...» در بیانیه گام دوم و تفاوت آن با سرفصل‌های الگوی توسعه پایدار 🕰 جمعه 17 بهمن‌ماه 1399 ـ مسجد امام صادق (ع) شهرک صادقیه ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 مصاحبه امام خمینی با نشریه آمریکایی تایم (۱۳۵۸/۹/۹) ❓سوال خبرنگار: شما زندگی خیلی داشتید، شما و حقوق را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به است، شما در سیاست و گرفتن و دادنِ یک زندگیِ اجتماعی درگیر نبوده‌اید، آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ 🔆 امام خمینی(ره): ما و و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده‌است را . ما خود ساخته‌ایم که در آن را ملاک دفاع و را ملاک حمله گرفته‌ایم، از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم. حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم‌گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایه‌داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هر کسی را محکوم نمایند بلافاصله محکوم کنند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. 📚صحیفه نور ، جلد ۶ ، صفحه ۳۳۸ ✅@HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🇮🇷 ورود اسلام در موازنه قدرت جهانی 🇮🇷 🎙آیت‌الله علامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ـ 22 مهر 13
🇮🇷 ورود اسلام در موازنه قدرت جهانی «۲» 🇮🇷 🎙آیت‌الله علامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی ـ ۲۲ مهر ۱۳۷۰: 🔸[یک روزی] مسئله برای مردم ایران، فراموش شده بود، به صورت آرزو و یک چیز دست نیافتنی طرح می‌شد. [انقلاب اسلامی و حضرت امام] این مطلب را مسئله روز کرد و به بزرگ‌ترین سنگر اسلام بر علیه دشمنان اسلام تبدیل شد. این بدین معنا است که ، یا وزن مخصوص و حجم مخصوص مسلمین را تغییر داد... 🔹این حرکتی که شروع شده، دائما جلو می‌رود و با یک پتانسیل بسیار سنگینی مدیران مستکبر جهانی را مرتباً خرد می‌کند! امروز بزرگ‌ترین مسئله‌ای که برای آمریکا و انگلستان و فرانسه و سایر مستکبرین هست، مسئله و گرایش تمایلات عمومی به نفع مذهب است... 🔸این حرکتی که در تاریخ آغاز شده و ارتقایی که برای وجدان بشریت حاصل شده، بازگشتنی نیست! این، نظام مدیریت موجود و موازنه جهانی موجود را در هم می‌شکند. فقط بلاد شرق نیست که خرد شدند و تکه تکه شدنشان را مشاهده می‌کنید. در آینده نیز تکنولوژی و بلاد غرب شدیداً دچار ورشکست‌های مهیب و پاره پاره شدن می‌شوند. چون موازنه روانی، با آن نظام تکنولوژی موجود نمی‌خواند... 🔹دوران قدرت طاغوت در ایران، برای عده‌ای تقریباً محال بود که اولا انقلاب به پیروزی برسد؛ و ثانیا در صورت پیروزی نیز ربط آن به مذهب معلوم نبود! زیرا [درست است که انقلاب، آرمان] عدالت خواهی داشت، [اما] عدالت اجتماعی در [نظامات] سوسیالیست‌ها تعریف داشت! ولی مذهب، تعریفِ [عینی و اجتماعی] از آن نداشت! لذا مبارزه مذهبی‌ها را یک مبارزه کور می‌خواندند! با انقلاب اسلامی، این مطلب تغییر کرد و امر دیگری ظاهر شد. سلطه تکنولوژی هم دقیقاً دچار به یک چنین حالتی هست... 🔸وقتی عرض می‌کنم «ارتقاء در وجدان بشری» حاصل شد، بدین معناست که [انقلاب اسلامی] حادثه بسیار بزرگ است. این، باید یک را به دنبال بیاورد، ولی نه فردا صبح! شما ملاحظه کنید از وقتی رنسانس پیدا شد، تا وقتی که به تمدن فعلی (که حاصل حس‌گرایی، تمدن موجود است) دست یافتند، چقدر طول کشید؟! 🇮🇷 @HossiniehAndisheh
📢 یادآوری ◀️ سلسله نشست‌های گفتمان انقلاب با موضوع: 🔅تحلیل ابعاد جنگ اقتصادی و فرهنگی نظام سلطه، برای ارتقای جایگاه «مسجد» به «هسته مقاومت فرهنگی»🔅 🕌 بلوار دانش، شهرک صادقیه، مسجد امام صادق‌علیه‌السلام 🕰 جمعه‌ها، بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا @HossiniehAndisheh
ارتقای جایگاه مسجد به هسته مقاومت فرهنگی8 24-11-99.mp3
8.28M
🔊 صوت 🔅سلسله مباحث: تحلیل ابعاد جنگ اقتصادی و فرهنگی نظام سلطه، برای ارتقای جایگاه «مسجد» به «هسته مقاومت فرهنگی»🔅 🎙حجت‌الاسلام احمد زیبایی‌نژاد 🔰 سر فصل‌‌های مباحث مطرح شده در این جلسه: ✔️ 1. مروری بر سیر مباحث جلسات گذشته: «الگوی توسعه پایدار و همه‌جانبه»، ابزار تهاجم نظام کفر در «جهاد کبیر» ✔️ 2. اشاره به علت چالش‌های سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی؛ برآمده از الگوی توسعه پایدار ✔️ 3. تبیین عقبه اول تهاجم دشمن در جنگ اقتصادی: وابستگی تولید ملی در سطح کلان به «تکنولوژی برتر» و «سرمایه‌گذاری خارجی» 🕰 جمعه 24 بهمن‌ماه 1399 ـ مسجد امام صادق (ع) شهرک صادقیه ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
ارتقای جایگاه مسجد به هسته مقاومت فرهنگی9 1-12-99.mp3
19.85M
🔊 صوت #جلسه_نهم 🔅سلسله مباحث: تحلیل ابعاد جنگ اقتصادی و فرهنگی نظام سلطه، برای ارتقای جایگاه «مسجد» به «هسته مقاومت فرهنگی»🔅 🎙حجت‌الاسلام احمد زیبایی‌نژاد 🔰 سر فصل‌‌های مباحث مطرح شده در این جلسه: ✔️ 1. پاسخ به اشکالات مطرح شده درباره وابستگی الگوی تولید رایج به «تکنولوژی برتر» (به عنوان عقبه اول دشمن) ✔️ 2. تبیین عقبه دوم دشمن در جنگ اقتصادی: عدم رونق «تولید» در اقتصاد کشور به دلیل چالش بین «روحیه انقلابی و عدالت‌خواه مردم در شکستن الگوی مصرف طبقاتی» با «الگوی تولید رایج» ✔️ 3. پاسخ به سوالات مطرح شده 🕰 جمعه 1 اسفند‌ماه 1399 ـ مسجد امام صادق (ع) شهرک صادقیه ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
تحلیل «محور اصلی» بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
446K
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 📘 بررسی نخبگانی بیانیه گام دوم انقلاب؛ مرحله دوم: «تحلیل محور اصلی بیانیه» 🔰به‌مناسب دومین سالگرد صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» توسط مقام معظم رهبری، «حسینیه اندیشه» سند «تحلیل محور اصلی بیانیه گام دوم» را منتشر نمود. ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰«تحلیل محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب»: ✔️ از شکستن دوگانه «شرق و غرب مادّی» و تبدیل آن به دوگانه «اسلام و استکبار» در «اصل حاکمیت» در گام اول ✔️ تا مواجهه با دو گانه «توسعه‌یافته و در حال توسعه» در «نحوه حاکمیت» و ضرورت تبدیل آن به دوگانه «توسعه مادّی و پیشرفت الهی» در گام دوم ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
ارتقای جایگاه مسجد به هسته مقاومت فرهنگی10 9-12-99.mp3
7.7M
🔊 صوت 🔅سلسله مباحث: تحلیل ابعاد جنگ اقتصادی و فرهنگی نظام سلطه، برای ارتقای جایگاه «مسجد» به «هسته مقاومت فرهنگی»🔅 🎙حجت‌الاسلام احمد زیبایی‌نژاد 🔰 سر فصل‌‌های مباحث مطرح شده در این جلسه: ✔️ 1. علت عدم رونق تولید در دوران بعد از انقلاب: ترکیب «رفاه روزافزون و معنای ضروریات زندگی وارداتی» با «عدالت اقتصادی» ✔️ 2. «نقدینگی»، به‌عنوان علت اصلی تورم و کاهش ارزش پول ملی در تحلیل کارشناسی موجود و اثبات ابطال این تحلیل ✔️ 3. راهکار پیشنهادی کوتاه مدت برای دفاع مقدس اقتصادی: مقید کردن «الگوی رفاه وارداتی»؛ به جای دست برداشتن از «عدالت اقتصادی» 🕰 شنبه 9 اسفند‌ماه 1399 ـ مسجد امام صادق (ع) شهرک صادقیه ❗️به علت برگزاری مراسم عزاداری حضرت زینب سلام‌الله علیها در جمعه شب، نشست این هفته شنبه شب برقرار شد. ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ 12 اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه ✅ @HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
◼️ 12 اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقل
🔆 بخشی‌های از زندگی‌نامه علمی آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ☑️ در بيستم‌ آبان‌ماه‌ 1322 در شيراز به‌ دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیت‌الله‌العظمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سال‌های 1305 تا 1335 محسوب می‌شد. ☑️با آغاز نهضت حضرت ، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیم‌الشأن دید و در زمره‌ شاگردان و علاقه‌مندان امام خمینی قرار گرفت. ☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس در سال 1348 از فضلای جوان خواست تا به تبیین بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندی‌های علمی انقلاب اسلامی واداشت. ☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « » احکام و التزامات کلیه در رساله‌ها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض و اشتباه و یا قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیده‌ی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید « » (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال 1363 گشت که این دستاورد عملاً موجب «» در نظام اجتماعی می‌شود. ☑️ در گام دوم، توانست «» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه‌ معادلات عینی، زمینه را برای بیمه‌شدن نظام اسلامی در برابر «فلسفه‌ی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط ، بشریت را در برابر سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید. ☑️ این مجاهدت فرهنگی همه‌جانبه موجب شد تا در عمیق‌ترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و به عنوان حافظ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « » در بخشی از عالم باشد. ☑️ سرانجام آن ، در 12 اسفندماه سال 1379 و در ایام عزای عالم آل‌محمد حضرت امام باقرعلیه‌السلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومه‌علیهاالسلام به خاک سپرده شد. ✅@HossiniehAndisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» 🔶 آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): 🔅 تا زمانی که «» در جمیع شئون محقق نشود نمی‌توان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا می‌توان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «» و «»ی دیگران را به عاریت گرفته‌ایم؟! 📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها، جلسه 1؛ 1375 @HossiniehAndisheh
🔰ریشه اصلی مشکلات فرهنگی کشور: چالش بین «منطق انتزاعی صوری» با «منطق حسی مجموعه‌نگر» 🔶 آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): «... الآن دو ماشين تفكّر در اين جامعه وجود دارد كه يكی «» است و «نسبت بين امور» را قطع می‌كند، بنابراين به التزامات قلبی نسبت به عناوين كلی حرمت و وجوب و .. ختم می‌شود، چون موضوعات آنها نيز كلّی است. اما يك دسته ديگر، مسئول اداره عينيّت هستند و «نسبت بين امور» براي آنها اصل است لذا آنها را از يك‌ديگر جدا نمی‌كنند؛ اين تفكّر است. بدين جهت در برابر يك امر، دو موضع در يك جامعه ارائه می‌شود. متأسفانه امروز اين چالش ميان دو دستگاه منطقی، آشكارتر و گسترده‌تر شده است و دامنه آن به ساختارهای اجتماعی ـ مثل ساختار روحانيّت ـ نيز سرايت كرده است و عملاً دو ساختاری كه متولّی اداره عينی و روحانی جامعه‌اند در مقابل يكديگر ايستاده‌اند. لذا قبل از آن‌كه مشكل، سياسی يا اقتصادی باشد، يك مشكل است.» 🗓جلسات پژوهشی پيرامون جهانی شدن فرهنگی دوره دوم، 24 فروردین 1379 @HossiniehAndisheh
زندگی‌نامه علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی.pdf
454.3K
📖 زندگی‌نامه مجاهدت‌های علمی مرحوم آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ همراه با عناوین بخشی از پژوهش‌های علمی مرحوم علامه ✅@HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه جلسه کارگروه حکمرانی پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی ◀️ با موضوع: «حکمرانی اسلامی؛ ضرورت، زمینه ها و امکان تحقق» 🎙با ارائه حجت‌الاسلام روح الله صدوق (سرپرست حسینیه اندیشه) 🕰شنبه ۱۶ اسفند؛ ساعت ۱۲ الی ۱۴ ❗️جلسه به صورت حضوری (در سالن جلسات پژوهشکده) و مجازی برگزار می گردد. ✅ لینک جلسه: http://vroom.um.ac.ir/ishm@HossiniehAndisheh
📣 پخش زنده گفتگو: 🔸«حجت‌الاسلام روح‌الله صدوق» با «دکتر حجت‌الله عبدالملکی» ✔️با موضوع: «اقتصاد مقاومتی» 🕰 شنبه ۱۶ اسفند ـ ساعت ۱۵ ◀️ آدرس اینستاگرامی👇 http://Instagram.com/soudeh_hamdani ✅ @HossiniehAndisheh
📢 اطلاعیه نشست: 💠 حجت الاسلام استاد روح الله صدوق "سرپرست حسینیه اندیشه" 🔹با موضوع: تمدن مقاومتی لازمه حرکت به سمت ظهور 🗓 ٢١ اسفند ٩٩ مبعث پیامبر اکرم (ص)، ساعت 10 صبح. قم المقدسة جهت شرکت در این نشست ثبت نام کنید 👇👇👇 https://rahetamaddon.ir/1399/12/16/4874/@HossiniehAndisheh
◼️ 26 اسفندماه سالروز ارتحال جانگداز مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه ✅@HossiniehAndisheh
◼️سرانجام در سحرگاه 26 اسفندماه سال 95 و در حالی‌که مرحوم رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ و بود، دعوت حق را لبیک گفت... «بروشور علمی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق» 👇👇👇👇 ✅@HossiniehAndisheh
🔰حجت الاسلام و المسلمین مرحوم استاد صدوق: 🔅در این دوران، اسلام با کفر درگیر شده و امت اسلامی در معرض خطر سجده بر (در امور سیاسی)، (در امور فرهنگی) و (در امور اقتصادی) و انقطاع در برابر زندگی مرفّه و مدرن است. گرچه استفاده از این امور مجاز است اما انقطاع و در مقابل آنها جایز نیست؛ همان‌طور که انبیای الهی نیز از سنگ و چوب استفاده می‌کردند و از نور خورشید و ماه و ستارگان بهره می‌بردند اما پرستش آنها را باطل می‌دانستند. 📘سلسله مباحث گفتمان انقلاب ـ رمضان ۱۳۹۵ ✅@HossiniehAndisheh
فعالیتهای علمی حسینیه اندیشه در سال 1399.pdf
255.1K
📋 همزمان با چهارمین سالگرد ارتحال #مؤسس_حسینیه_اندیشه مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #گزارش فعالیت‌های حسینیه اندیشه در سال ۱۳۹۹ منتشر گردید ✔️ فایل PDF گزارش سالانه فعالیت‌ها ✅@HossiniehAndisheh
🔅یادی از ولی‌عصر؛ در تعقیبات نماز عصر🔅 🔷 بعضی نماز «عصر»ها هم هست که یاد شما می‌افتم. نمی‌دانم شاید دنبال بهانه می گردم یا شاید چون ذهنم از کلمه «عصر» می‌پَرد به سوره «عصر» و تفسیر امام علیه السلام از آن: «و العصر: عصر خروج القائم». بعد وقتی پیرمرد خوش‌لحن مسجدمان، تعقیبات نماز عصر را زمزمه می‌کند و «اللهم انی اعوذ بک... من قلب لایخشع...» می‌گوید و از قلب نرم‌نشده و بی‌خشوع به خدا پناه می‌برد، دوباره یاد شما می‌افتم. نمی‌دانم شاید دنبال بهانه می‌گردم یا شاید چون یاد نهیب خدا به قلب‌های نرم‌نشده و بی‌خشوع می‌افتم: «أ لم یأن للذین آمنوا أن تخشع قلوبهم لذکرالله...آیا وقتش نرسیده که قلب مومنین نرم و فروتن شود؟» و بعد به قلب‌های نرم نشده هشدار می‌دهد که نکند سخت و سنگی شوند: «و لایکونوا کالذین اوتوا الکتاب فطال علیهم الامد فقست قلوبهم... وقتش نرسیده که مومنین [عوض شوند] و شبیه اهل کتاب نباشند؛ مثل کسانی نباشند که زمان برای آنها طولانی شد و قلب‌های‌شان سخت شد؟» و دوباره تفسیر امام صادق ع، ذهن مفسّرین را به نور شما روشن می‌کند: «این آیه، درباره اهالی عصر غیبت است و زمان طولانی در اینجا، زمان غیبت است.» ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔶 اللهم انی اعوذ بک من قلب لایخشع... پناه بر خدا از قلب نرم‌نشده‌ی من که در این دوران طولانی، به نبودنِ شما عادت کرده و روی روال جلو می‌رود و به دنبال زندگی باثبات است و دارد سخت و سنگی می‌شود. الم یأن للذین آمنوا أن تخشع قلوبهم.... وقتش نرسیده که قلبم با یاد شما نرم شود و از نبودن شما بگیرد و بسوزد و زمان طولانی و محیط ظلمانی را به هم بریزد و بر دنیای بدون امام بشورد؟ اصلا بر فرض که قلب من نرم شود؛ در دنیایی که قلب‌ها را به هر چیزی غیر از شما گره می‌زنند، چه کاری از یک قلب سوخته بر می‌آید؟ مگر شما نگفتید تمام‌شدنِ این دوران طولانی، به «اجتماعٍ من القلوب» وابسته است و با «قلب‌های مجتمع‌شده بر وفای به عهد» است که برمی‌گردید؟! اصلاً می‌شود قلبی که صاحبش عُرضه‌ی ساختنِ «اجتماع من القلوب» ندارد، نرم‌شده و سوخته حساب کرد؟! اگر کفار و منافقین کلی دَم و دستگاه درست کرده‌اند و جهان را به سمت خودشان کشیده‌اند و قلب‌ها را سخت و سنگی کرده‌اند و حتی از بین مومنین هم یار گرفته‌اند، ما نباید برای جمع‌کردنِ قلب‌های سوخته و همدلی و همفکری و همکاری‌شان دَم و دستگاه بسازیم و تدبیر و طراحی و هماهنگی و محاسبه داشته باشیم؟! ♦️ کاش روزی نیمه شعبان ما شرح‌صدری باشد که قلب ما را تا حدّ ساختنِ «اجتماع من القلوب» نرم کند... کاش سفارش ما را بکنید تا آن دعایی که نائب خاص‌تان برای دوران غیبت به ما یاد داد، در حق‌مان اجابت کنند: لَیّن قلبی لولیّ امرک... قلب مرا نرم کن در برابر ولیّ‌امرت... •••─━━⊱✦▪️﷽▪️✦⊰━━─••• ❤️ تقدیم به قلب سوخته‌ی کبیر که در فراق شما، آتش به جان دنیاپرستان انداخت و برای عُشاق‌تان، همدلی ایمانی و قدرت الهی ساخت و منتظر شعله‌های بعدی است که باید به دست ما در خرمن دشمن برافروخته شود؛ مردی که به ما یاد داد: «حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر شود» و انگار سوز دلش را در این جمله ریخته است: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است.» ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔅مساله‌ی «بذکرک» یا توضیحاتی درباره «مناجات شعبانیه» و «معنویت انقلابی»🔅 🔷 چند وقتی بود که وسطِ «و الهمنی ولهاً بذکرک الی ذکرک» گیر می‌کردم؛ همان فراز پر از ناز و نیاز ِ مناجات را می‌گویم که در ادامه، با عبارت عجیب و شاید بی‌نظیر ِ «و همتی فی روح نجاح اسمائک و محل قدسک» تکمیل شده. البته معلوم بود که «وله» در عربی با «الی» متعدی می‌شود و ترجمه این فراز را به همچین چیزی تبدیل می‌کند: «شیدایی و اشتیاق به یاد خودت را به من الهام کن». یعنی تکلیفم با «الی ذکرک» معلوم بود اما سر این گیر کرده بودم که این «بذکرک» اینجا چه کار می‌کند و چه معنایی دارد؟ ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔶 کم‌کم به این نتیجه رسیدم که خیلی از اشتیاق‌های ما به یاد خدا و «ذکر الله»، بخاطر این است که دنیا و لذت‌هایش را از دست می‌دهیم و دل‌مان می‌گیرد و یاد خدا می افتیم و ... یعنی دردِ نرسیدن به این شغل و آن مدرک یا نداشتن این سطح از رفاه و آن درآمد و درد دوری از این دختر و آن پسر یا این کالا و آن خدمات است که ما را به وادی حرف زدن با خدا و یاد او و کمک‌خواهی از دستگاهش می‌کشاند. خدا هم گرچه در قرآنش از این وضعیت ما گله کرده که «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله مخلصین... و اذا نجاهم الی البر اذا هم یشرکون» اما خیلی هم به روی‌مان نمی‌آورد و به احترام خداپرستیِ نصفه و نیمه‌ای که داریم، با ما راه می‌آید. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 اما در کلاس‌های بالاتر ِ خداپرستی که نباید از این خبرها باشد و فرصت‌هایی که در رجب و و ماه مبارک رمضان قرار داده‌اند، نرم افزاری برای عبور از این بچه‌بازی‌ها و حرفه ای شدن ِ امّت پیامبر اکرم در تهذیب و تکامل و اخلاق و معنویت است. شاید بخاطر همین بوده که این «بذکرک» در وسط این فراز استثنایی گنجانده شده تا بگوید: این اشتیاق به یاد خدا (ولها الی ذکرک) باید مبدأ و علت و موتور محرکه‌ای داشته باشد از جنس یاد خدا (بذکرک) و نه غم از دست‌دادن دنیا و لذتهایش. یعنی نمی‌خواهم «نرسیدن به حاجت‌های دنیایی» باشد که مرا به در خانه تو بیاورد. بیا و کاری کن که «یاد خودت» باعث بشود که من به ذکر و یادت مشتاق شوم. خیلی سخت شد، اصلا شاید دور و تسلسل به راه افتاد؛ نه؟ ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔶 نه! یعنی اگر کسی به یاد «ارکانا لتوحیده» بیفتد و «من اراد الله بدأ بکم» را فراموش نکند و «ذکرنا ذکرالله» را بخاطر بیاورد و بداند که تنها راه واقعی برای توحید و ذکرالله، ائمه معصومین هستند، از خیالِ «دور و تسلسل» نجات پیدا می‌کند و می‌فهمد که در «اشتیاق به ذکر خدا بوسیله ذکر خدا» آن «ذکر خدا»ی دومی، همان یاد ائمه معصومین است که می‌تواند جای غم‌های دنیا را بگیرد و علت اشتیاق واقعی و نیاز حقیقی به یاد و ذکر خدا شود. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 اما راستش را بخواهید هنوز گیر داشتم. یاد ائمه هدی چطور می‌توانست علت اشتیاق واقعی و غیردنیایی به ذکر خدا باشد؟ من ِ بدبخت که حتی این راه نجات را هم خراب کرده بودم و توی روضه ها هم فقط وقتی خوب گریه می کردم که دلم زیر آوار مشکلات زندگی لِه شده بود. پس دنیازدگی در گریه بر اهل بیت هم.... اینجا بود که فراز دلربای بعدی _ که انگار داشت جمله قبلی را تفسیر می‌کرد _ به دادم رسید: «و همتی فی رَوح نجاح اسمائک و محل قدسک» همّ و غم و اهتمام و همت من را متمرکز کن در «نسیم پیروزی نام‌هایت» و بعد «اسمائک» را به «نحن الاسماء الحسنی» که امام صادق گفته بود و «السلام علی اسم الله» که در زیارت علی بن ابی‌طالب میگوییم، اضافه کردم و گفتم: همّ و غم مرا در پیروزی دستگاه اهل‌بیت قرار بده. ادامه👇👇👇 ✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh