eitaa logo
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
19.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.6هزار ویدیو
155 فایل
👓 مختصر و موجز اندر احوالات حوزه و روحانیت 📩 #توییت‌های خود را برای ما بفرستید کانال مسؤولیتی در قبال توییت کاربران ندارد. کانال صفحه ای در توییتر ندارد! تبلیغات محدود: https://eitaa.com/tablighhozetwit 👓 ارتباط با مدیر کانال: @AdminTwit
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 دستاورد بزرگ برنامه زندگی پس از زندگی 💬 رائفی پور @HozeTwit
👓 نقد برنامه زندگی پس از زندگی ✅ حجت‌الاسلام رضا غلامی ❇️ بخش اول 🔹 بعضی از دوستان از بنده درخواست کردند توضیحاتی را درباره توئیتی که اخیراً پیرامون روایت‌های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی زده‌ام عرض کنم. در این جهت بعد از یک مقدمه کوتاه چند نکته فنی و دقیق را خدمتتان تقدیم می‌کنم:  🔹 اولاً. ما متعهد هستیم، از شکل‌گیری تصاویر غیر دقیق و مغشوش درباره دین از جمله درباره حیات پس از مرگ که یک مساله کلیدی در تعالیم اسلامی است، جلوگیری کنیم.  🔹 ثانیاً. گرایش برخی از مردم به معنویت با دیدن این نوع برنامه‌ها، دلیل نمی‌شود که رضایت دهیم هر تصویر نادرستی به اسم دین در اختیار مردم قرار گرفته و جا بیفتد.  🔹 ثالثاً. جلوگیری از ابراز نظر علمی درباره یک برنامه تلویزیونی یا توقع تقلیدگرایی از برخی بزرگان در این مباحث، و متعاقب آن، توهین به منتقد، و تلاش برای بستن باب آزاداندیشی، جزو آفات فرهنگ عمومی ماست و موجب می‌گردد تا سطحی‌نگری در جامعه رواج یابد.  🔹 رابعاً. بنده قصد ندارم خوبی‌های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی را بالکل نفی کنم و درباره زحمات دوستان صدا و سیما بی‌انصافی کنم. این برنامه نقاط قوتی هم دارد و خدمات ارزنده‌ای نیز به ویژه در ساحت مرگ اندیشی داشته است هر چند انتظار می‌رفت تحت نظر یکی از اندیشمندان برجسته‌ این عرصه طراحی و اجرا گردیده و سوء برداشت‌هایی که بوجود می‌آورد رفع شود.  🔹 خامساً. بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیده‌ترین مباحث دینی است و به رغم معارفی که از اهل بیت(ع) در این زمینه به دست ما رسیده است، به جرات می‌توان گفت که علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سئوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند. حتی دقت بفرمایید که احادیثی که در این عرصه آمده نیز بدون کار اجتهادی قابل استفاده نیست چه رسد به تجارب شماری از مردم عادی که جدای تاملاتی که درباره منشا آن وجود دارد، خطا و نسیان، طبیعت این تجارب است‌.  بعد از مقدمه کوتاه، لازم‌ می‌دانم ملاحظات خود را در چند بند به صورت فشرده تقدیم کنم:  🔸 یکم. راویان محترم در برنامه زندگی پس از زندگی، هیچیک از دنیا نرفته و مرگی به معنای دقیق علمی برایشان اتفاق نیفتاده است. به بیان واضح تر، فردی که روایتگر است هیچگاه نمرده و به اصطلاح، از دنیای مردگان برنگشته، بلکه هر آنچه مشاهده نموده در زمان حیات خود (هر چند یک حیات ضعیف) رقم خورده است. از همین جهت، تعبیر مرگ موقت نیز برای این افراد تعبیر دقیقی نیست.  🔸 دوم. این عزیزان در زمان‌ مشاهدات ذهنی خود زنده هستند و مکانیزم مغزشان با استفاده از انبار ذهنی، فعل و انفعالات شیمیایی و از همه‌ مهم‌ تر، صورت‌بندی خیال این تصاویر را شبیه خواب برایشان ایجاد می کند و تنها قلیلی از افراد ممکن است مشاهدات ذهنی‌شان به جهت درجات روحی ممتازی که دارند، صادق باشد... (ادامه دارد) @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 نقد برنامه زندگی پس از زندگی ✅ حجت‌الاسلام رضا غلامی ❇️ بخش اول 🔹 بعضی از دوستان از بنده درخواس
👓 نقدهای حجت‌الاسلام رضا غلامی به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹 بخش دوم زمان خواب یا کما که نوعی خواب عمیق و بیهوشی محسوب می‌شود، بخش‌هایی از مغز به خواب می‌رود اما قسمت عمده‌ای از این ارگان بیدار است و حتی فعالیتش نسبت به زمانی که بیدار است افزایش پیدا می‌کند. خواب، ارتباط تنگاتنگی با انبار ذهنی ما دارد و قوه خیال با استفاده از این انبار ذهنی تصاویری را برای ما ایجاد می‌ کند. به تعبیر علمی قسمت عمده‌ای از ناخودآگاه، در خواب هوشیار می‌شود. در زمینه درک عملیات مغز در این‌مواقع، متخصصان علوم شناختی به دستاوردهای قابل توجهی رسیده‌اند. 🔸 سوم. از نظر حکما، خیال یعنی صورت بدون‌ ماده. از منظر مرحوم صدرالمتالهین (ره) که قائل به نشئات سه گانه وجود (عالم عقول مجرده، عالم مثال یا خیال منفصل، عالم مادی) می‌باشد، نفس، مظهر صور مثالیه در خیال منفصل است و لذا قائل به خیال متصل نیست. ایشان بر این باور است که نفس انسان با خلاقیت، صور خیالی را همانند صور حسی بوجود می‌آورد و حرکت جوهری در اینجا از نقش منحصربه فردی برخوردار است به این‌معنا که هر قدر درجه روحی انسان بالاتر باشد، دریافت‌های انسان از عالم مثال بیشتر و تبدیل آن به صور صادقه از طریق نفس بیشتر است.  با این اوصاف، شک ندارم که مشاهدات معدودی از ما در خواب می‌تواند از طریق خیال منفصل به وادی ملکوت سفر کند و حقایق را به زبان رمز از ملکوت دریافت و ترجمه کند اما اولاً ورود به این‌ وادی برای افراد غیر مهذب به ندرت اتفاق می‌افتد و اگر هم اتفاق بیفتد، تشخیص و تفکیک‌سازی آن از خیال متصل و نیز القائات شیطانی به راحتی ممکن نیست.  🔸 چهارم. این مشاهدات همه در زمان حیات مغز صورت می‌گیرد و حتی زمانی که با شاخص‌های متداول علمی تصور می‌شود انسان مرده، هنوز مغز در لایه‌های پنهان خود از فعالیت بازنایستاده است. اما مساله اصلی و پیچیده‌ای که در بین حکما و فلاسفه محل بحث‌های طولانی و پیچیده می‌باشد، تداوم حیات مثالی بدون نقش آفرینی دستگاه مغز است که همچنان جزو مباحث قابل توجه محسوب می‌شود و به نظر من تنها نظریه حرکت جوهری ملاصدرا توانسته تا حد خوبی این مساله را حل کند.  🔸 پنجم. این پدیده که در برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی شاهد آن هستیم، یک امر فیزیکی است و نه متافیزیکی. در واقع همانطور که اشاره کردم، برای عموم مردم، این دستگاه پیچیده و شکوهمند مغز است که انسان‌ را در این ساحت قرار می‌دهد و هر آنچه در این دستگاه رخ بدهد، یک رخداد فیزیولوژیکی است و قراردادن آن را در عالم‌ متافیزیک اشتباه است.  🔸 ششم. مساله اصلی این است که این‌ مشاهدات، در ردیف خواب عمیق قابل تعریف است. یعنی فرد، شهود در بیداری که ندارد بلکه هر آنچه مشاهده می‌کند متعلق به زمان بیهوشی یا کماست.  خواب عمیق، به دلیل قطع بخش مهمی از تعلقات جسمی، احساس سبک بالی شدیدی در انسان بوجود می‌آورد و  شرایط را برای دریافت‌های ناشی از خیال متصل و خیال منفصل فراهم‌ می‌کند. ما در غیر حالات بیهوشی و کما نیز تجربه خواب عمیق را داریم‌ و لذا لازم‌ نیست این جنس مشاهدات را صرفا در افراد به کما رفته جستجو کنیم.  🔸 هفتم. حلقاتی از این روایات، در مواردی، پس از آنکه فرد بهوش می‌آید، فراموش می‌شود و فرد بعدا خودش تلاش می‌کند در جهت انسجام بخشی به روایت خود، حلقات مزبور را جایگزین کند. از سوی دیگر، برخی از افراد پس از بیداری به تحقیق می‌پردازند و با گذشت زمان ناخواسته روایت خود را با روایت‌های دیگران‌ مشابه‌سازی نموده و یا برای آن توجیهات شبه علمی یا معارفی پیدا می‌کنند.  🔸 هشتم. افرادی که در این برنامه‌ها روایتگری می‌کنند به هیچ وجه دروغگو نیستند بلکه عمدتا انسان‌های خوب، راستگو و رقیق القلب به شمار می‌روند که واقعا در صدد بیان مشاهداتی هستند که در حالت بی‌هوشی به ویژه کما آنرا تجربه نموده‌اند. پس این‌ روایت‌ها نه دروغ است و نه بی‌ارزش، لکن از توضیحات قبلی بنده روشن می‌شود که ارتباط دهی همه آنها به روح و عالم برزخ فاقد ادله روشن است. ضمنا روح یک امر مجرد است و تقلیل آن از سوی بعضی به یک دستگاه متافیزیکی ادراکی  که پس از مرگ از جسم جدا می شود نیز در جای خود محل تأمل می باشد و لااقل با نظریات برخی فلاسفه بزرگ مانند مرحوم ملاصدرا در تغایر آشکار است... (ادامه دارد) @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 نقدهای حجت‌الاسلام رضا غلامی به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹 بخش دوم زمان خواب یا کما که نوعی خواب
👓 نقدهای حجت‌الاسلام رضا غلامی به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹 بخش آخر 🔸 نهم. اینکه بتوان این‌ جنس مشاهدات را مشاهدات ملکوتی خواند، هیچ ادله‌ای برای آن وجود ندارد، مشاهدات ملکوتی یا برزخی عبارت است از مشاهداتی که فرد قادر است به سبب آمادگی بالای روحی از ذهن خود جدا شده و به عالم خارج از ذهن خود منتقل و سپس با رجوع به ذهن و بواسطه خلاقیت نفس، دریافت های خود را از بیرون ذهن ترجمه و بیان کند.  🔸 دهم. ممکن است بعضی از این افراد تجربه‌ای مشابه شهودات عرفانی را نیز داشته باشند و به وادی خیال منفصل هم سفر کرده باشند اما چنانچه خدمتتان اشاره شد، تفکیک مشهودات خیال متصل از خیال منفصل کار بسیار دشواری است. در حقیقت، آنچه برای عارف در خواب و بیهوشی رخ می‌دهد، رؤیای صادقه است که در اسلام به مثابه یک معرفت شخصی موجه معرفی شده است هر چند برخی از عرفا در حین بیداری نیز قادر به شهودات عرفانی هستند. در عین حال، باید توجه نمود که حتی عرفا نیز مادامی که نتوانند شهودات خود را عقلاً و به زبان استدلال ترجمه کنند، صرفا برای آنها یک امر شخصی تلقی می‌شود و به همین سبب، از طرح آن با عموم نیز پرهیز می‌کنند.   🔸 یازدهم. این جنس برنامه‌ها بیشتر در جهان مسیحیت و در ظرف اندیشه مدرن با هدف ایجاد باور در میان افراد بی‌ایمان به دین و به تبع آن، زندگی پس از مرگ ( البته سازگار با روایت دینی ) رونق گرفته و نظایر آن از سال‌ها پیش در شبکه‌های تلویزیونی مسیحی تولید و با استقبال فراوان روبرو شده است.  ❗️ یکی دیگر از دلایل گسترش این بحث و این قبیل برنامه‌ها در جهان، مقابله با نیهیلیسم و از همه مهم‌تر، کاهش ترس از مرگ خصوصا در میان افراد میان سال به بالاست. علاوه بر این، این مباحث برای کسانی که از قدرت انتزاعی کمتری برخوردارند و بیشتر حس‌گرا هستند با استقبال بیشتری روبرو می‌شود این در حالی است که فهم حقیقت مرگ و جهان پس از آن به ظرفیت بالایی از جهت عقل انتزاعی نیاز دارد.  🔸 دوازدهم. معارف دینی در باب مرگ و حیات پس از مرگ، عمدتاً بر ایمان دینی و معارف نقلی تکیه دارند و به دلیل ایجاد سطحی‌نگری‌های مضر یا ایجاد انحراف در برداشت‌ها، دین از حسی سازی و بسط این معارف از طریق خواب ابا دارد. 🔸 سیزدهم. همانطور که می‌دانید خواب در اسلام، به هیچ وجه حجت نیست. یعنی نمی‌توان از خواب کسی ( حتی اگر از علماء بزرگ باشد) یا قاعده شرعی استنباط نمود. همانطور که اشاره شد، شهودات عرفا نیز حجیت ندارند و معمولا تا زمان ترجمه عقلی یک امر شخصی محسوب می شوند هر چند پس از ترجمه عقلی نیز همچنان در فقه فاقد وجاهت لازم‌ برای استنباط قاعده شرعی به شمار می روند، بنابراین، روایت های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی فقط از آن‌جهت که شباهت هایی به برخی توصیفات دینی یا  شبه دینی به عالم‌ پس از مرگ دارد وجاهت دینی نداشته و قابلیت تبدیل به معارف دینی حتی از نوع درجه دوم را نیز نخواهد داشت.  والسلام @HozeTwit
👓 هجمه به دفتر رهبری تمامی ندارد! 🔹 قبلا گفته بودیم که هجمه های اخیر به دفتر رهبری، خواسته یا ناخواسته به از بین بردن حجیت رهبری منجر خواهد شد؛ اخیرا باز به بهانه اینکه دفتر به مناسبت شهادت امیرالمومنین که مناسب‌ترین ایام‌ جهت بررسی عمل است، بیانات رهبری را منتشر کرده است، هجمه های شدیدی علیه دفتر ایجاد شده که چرا از حمایت کردید! ❗️ حقیقتا اینجا جز هیچ حکم دیگری وجود ندارد! ضمنا تیتر دوم تیتر اینستاگرام فارس پلاس است و هیچ ارتباطی به دفتر رهبری ندارد! @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 هجمه به دفتر رهبری تمامی ندارد! 🔹 قبلا گفته بودیم که هجمه های اخیر به دفتر رهبری، خواسته یا ناخوا
👓 واقعا خیلی از ایراداتی که به دفتر رهبری می‌گیرند بنی اسرائیلی هست! آخه مرد مومن! بجز ایام ضربت توسط بزرگترین دیگه کی می‌شه ویژگی خوارج رو درست و حسابی بررسی کرد؟! 🔹 می‌خواید این سری بذارن عید قربان ویژگی خوارج رو بررسی کنند که همزمان نشه با هجمه‌های عدالتخواها؟!! البته اگه تو عید قربانم دوباره یه عکس و فیلم از بچه کسی رو نکنید که رفتن خرید، اونوقت باید باز بذارن برای بعد! 💬 خسته @HozeTwit
👓 هرکی نخواست باور کنه باور نکنه؛ ولی با محبت‌ترین قشر و خوش‌رفتار ترین قشر با خانم‌هاشون همین طلبه‌ها هستند! مرجع و منبری و پایه پایین هم نداره! البته مشخصه که تو هر قشری تک و توک آدم ناباب هم پیدا می‌شه ولی اگر بخوای مجموعی در نظر بگیری واقعا طلبه‌ها رفتارشون با خانمشون یک‌سر و گردن از بقیه قشرها بالاتره! 🔻 تصویر احساسی حکیم متاله آیت‌الله جوادی آملی (حفظه‌الله) بر سر مزار همسر گرامیشان @HozeTwit
👓 ۳۰سال مباحثه تلفنی! 🔹 حجّت الاسلام محمد باقر گرایلی، فرزند آیت الله حسین گرایلی نقل می کنند: 🔸 «حاج آقا مدّت 30 سال تا پایان عمر شریفشان با حاج سید علی اصغر حسینی، هر شب تفسیر را مباحثه می کردند؛ امّا نه به صورت حضوری، بلکه تلفنی! یعنی زمانی که فضای مجازی وجود نداشت، برای اینکه دوری راه و سختی رفت و آمد بحثشان را تعطیل نکند، هزینۀ تلفن را پرداخت می کردند در راه علم. 🔸 این دو رفیق تفسیر را از ابتدا شروع کردند و این اواخر به سورۀ الرحمن رسیدند که آیت الله گرایلی به لقاء الله پیوستند. 🔸 گاهی در روز سه درس می گفتند و منبر هم می رفتند ولی هیچگاه حاضر نبودند از مباحثه تلفنی شب کم کنند و می گفتند: ♨️ «یا کاری را شروع نکنید و یا به هیچ وجه آن را ترک نکنید». 🔹 حتی اگر میهمان داشتیم، مهمان ها هم می دانستند که حاج آقا ساعت 8 تا 9 مباحثه دارند». @ARABBIC @HozeTwit
👓 جمعی از دانشجویان، امروز با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند 🔻در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار خواهند کرد. 🔸 ان‌شاءالله به محض انتشار بیانات رهبری ما نیز این بیانات را منتشر و در صورت لزوم تحلیل خواهیم کرد @HozeTwit
👓 برخی دوستان در پاسخ به نقدهای آقای غلامی و امینی نژاد که بر دخالت فعالیت‌های مغزی در این شهودات تاکید دارند، شاهد مثالی آوردند که فی‌الواقع ربطی به آن نقد ندارد، این شاهد مثال که در صحبت‌های آقای موزون هم به آن اشاره شده بود این است که: چطور امکان دارد شخص در بیمارستان، اطاق خانه خود را ببیند و وقایع را عینا نقل کند و بگوییم این دخالت مغز است! 🔹 پاسخ این است که کسی نگفته این تجربه زاده مغز و فرهنگ و رسوم و عادات و... است، بلکه حرف سر این است که این موارد در تجربه دخالت دارد، فلذا همانطور که بارها در خواب دیده‌ایم فلانی در حال یک کاری است و چیزی می‌گوید که عینا اتفاق افتاده (نگارنده دوبار عینا چنین خوابی دیده که وقایعش مو به مو اتفاق افتاده است!) اما اگر در یک خوابی که ده جزء دارد، اگر یک جزء آن عینا اتفاق افتاده باشد، دلیلی نیست که تمام آن ۹جزء دیگر عین واقعیت باشد و مغز و عادات و رسوم و... هیچ نقشی در صورتگری نداشته باشند! فلذا در همین نوع خوابها اگر شخص اهل بیت یا عالمی را دید و دستوری داد هیچ حجیتی برای این شخص نخواهد داشت اگرچه خودش بگوید چطور ممکن است این زاده فعالیت مغز باشد؟! 🔹 وقتی اینطور است، نمی‌توان مشاهده را پذیرفت، مگر اینکه با مبانی دینی و عقلی سازگار باشد که در این موارد هم همان متن دینی است نه آن تجربه و مشاهده! @HozeTwit
👓 همین که خیلی از کانال‌ها و مردم و طلاب دارند روی مرگ فکر و بحث‌می‌کنند، نشون می‌ده چقدر برنامه آقای موزون (زندگی پس از زندگی) موفق بوده؛ به نظرم نقدها نباید منجر به یاس یا دلزدگی ایشون بشه، هرچند وارد هم باشه 💬 احمد @HozeTwit