ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔭علم و فناوری 🔬بر اساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) منتشر کرده است، تعداد مدارک علمی ث
هفتم¹ | ارتقا ایران از رتبه ۴۷ به ۱۳ در علم ریاضی در طول حدود ۲۰سال اخیر بعد از #انقلاب (بخش ۱)
▫️رتبه ۴۷ ایران در علم ریاضی در سال ۱۹۹۶ میلادی
📚منبع: پایگاه استنادی اسکوپوس Scopus
https://www.scimagojr.com/countryrank.php?area=2600&year=1996
#علم_و_فناوری
#زیرساخت_های_کشور
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
🆔 @IIS_channel
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔭علم و فناوری 🔬بر اساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) منتشر کرده است، تعداد مدارک علمی ث
هفتم² | ارتقا ایران از رتبه ۴۷ به ۱۳ در علم ریاضی در طول حدود ۲۰سال اخیر بعد از #انقلاب (بخش ۲)
▫️رتبه ۱۳ ایران در علم ریاضی در سال ۲۰۱۷ میلادی
📚منبع: پایگاه استنادی اسکوپوس Scopus
https://www.scimagojr.com/countryrank.php?area=2600&year=2017
#علم_و_فناوری
#زیرساخت_های_کشور
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
🆔 @IIS_channel
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔭علم و فناوری 🔬بر اساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) منتشر کرده است، تعداد مدارک علمی ث
هشتم¹ | ارتقا ایران از رتبه ۴۹ به ۱۱ در علوم داروسازی در طول حدود ۲۰سال اخیر بعد از #انقلاب (بخش ۱)
▫️رتبه ۴۹ ایران در علوم داروسازی در سال ۱۹۹۶ میلادی
📚منبع: پایگاه استنادی اسکوپوس Scopus
https://www.scimagojr.com/countryrank.php?area=3000&year=1996
#علم_و_فناوری
#زیرساخت_های_کشور
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
🆔 @IIS_channel
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔭علم و فناوری 🔬بر اساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) منتشر کرده است، تعداد مدارک علمی ث
هشتم² | ارتقا ایران از رتبه ۴۹ به ۱۱ در علوم داروسازی در طول حدود ۲۰سال اخیر بعد از #انقلاب (بخش ۲)
▫️رتبه ۱۱ ایران در علوم داروسازی در سال ۲۰۱۷ میلادی
📚منبع: پایگاه استنادی اسکوپوس Scopus
https://www.scimagojr.com/countryrank.php?area=3000&year=2017
#علم_و_فناوری
#زیرساخت_های_کشور
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
🆔 @IIS_channel
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔭علم و فناوری 🔬بر اساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) منتشر کرده است، تعداد مدارک علمی ث
نهم | ایران دومین کشور جهان در حوزه سلولهای بنیادی در سال ۲۰۱۶
📚منبع: مرکز آزمایشهای بالینی ایالات متحده آمریکا(clinicaltrials.gov)
https://www.worldatlas.com/articles/countries-where-stem-cell-research-is-most-popular.html
#علم_و_فناوری
#زیرساخت_های_کشور
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
🆔 @IIS_channel
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔭علم و فناوری 🔬بر اساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) منتشر کرده است، تعداد مدارک علمی ث
دهم | نمودار رشد اختراعات ایران از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۶ بعد از #انقلاب
📚منبع: بانک جهانی World Bank
https://knoema.com/atlas/Iran/Number-of-patent-applications
#علم_و_فناوری
#زیرساخت_های_کشور
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
🆔 @IIS_channel
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔭علم و فناوری 🔬بر اساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) منتشر کرده است، تعداد مدارک علمی ث
یازدهم¹ | ارتقا از رتبه ۳۸ به رتبه ۷ دنیا در تعداد ثبت اختراع بعد از #انقلاب (بخش ۱)
▫️رتبه ۳۸ ایران در تعداد ثبت اختراع در سال ۱۹۷۰ میلادی
📚منبع: بانک جهانی World Bank
https://knoema.com/atlas/ranks/Number-of-patent-applications
#علم_و_فناوری
#زیرساخت_های_کشور
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
🆔 @IIS_channel
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔭علم و فناوری 🔬بر اساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) منتشر کرده است، تعداد مدارک علمی ث
یازدهم² | ارتقا از رتبه ۳۸ به رتبه ۷ دنیا در تعداد ثبت اختراع بعد از #انقلاب (بخش ۲)
▫️رتبه ۷ ایران در تعداد ثبت اختراع در سال ۲۰۱۶ میلادی
📚منبع: بانک جهانی World Bank
https://knoema.com/atlas/ranks/Number-of-patent-applications
#علم_و_فناوری
#زیرساخت_های_کشور
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
🆔 @IIS_channel
ایران در آمارهای بین المللی IIS
📄اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرانیان به دین» توسط موسسه گمان انجام گرفته است. 📊که ادعا می کند «نی
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین»
اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرانیان به دین» توسط موسسه گمان (گروه مطالعات افکار سنجی ایرانیان) با پیشتیبانی مالی و همکاری لادن برومند، از موسسان بنیاد عبدالرحمن برومند، در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۹ تا ۱ تیر ۹۹ انجام گرفته است که ادعای شرکت بیش از ۵۰هزار پاسخ دهنده در آن مطرح شده است.
«گمان» یک موسسه پژوهشی غیرانتفاعی، مستقل و ثبت شده در کشور هلند است.
این نظرسنجی با استفاده از روشی آنلاین تلاش کرده است تا دیدگاهها و نظرات مردم ایران را درباره دینداری بدست آورد.
این نظرسنجی با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی(sampling snowball virtual) با شیوه ایجاد زنجیره های متعدد و متنوع نمونه گیری از طریق شبکه های مختلف اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ، توییتر و فیس بوک صورت گرفت.
موسسه گمان بر اساس این نظرسنجی ادعا می کند:
«نیمی از جامعه ایران از دین داری به بی دینی رسیده اند و فقط ۲۳ درصد جامعه، خود را "مسلمان شیعی" می نامند»
در ۳قسمت برای بررسی صحت ادعای صورت گرفته ابتدا روش نمونه گیری استفاده شده توسط این موسسه را مورد بررسی قرار داده و در انتها با مقایسه با یک تحقیق علمی در زمینه دینداری اثبات می کنیم نتایج به دست آمده به لحاظ روشی، علمی نمی باشد و اصلا قابل تعمیم به جامعه ایران نیست.
▫️قسمت اول
▫️قسمت دوم
▫️قسمت سوم
| #پست_روز
| #معنویت
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرا
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین»
▪️قسمت اول
◻️ نمونه گیری گلوله برفی
روش نمونه گیری گلوله برفی یک روش غیر احتمالی است که در نظرسنجی های کیفی مورد استفاده قرار می گیرد و از این روش بیشتر برای به دست آوردن چارچوب و کشف جامعه هدف استفاده می گردد.
در این شیوه که از جمله روش های نمونه گیری شبکه ای است، از تعداد معینی از اعضای جمعیت با صفت نادر خواسته می شود که اعضای دیگر جمعیت را معرفی کنند و به همین ترتیب از اعضای معرفی شده خواسته می شود که اعضای دیگری را با ویژگی مد نظر معرفی کنند و الی آخر.
نمونه گیری گلوله برفی روشی برای جمع آوری نمونه هایی است که از راه های دیگر به سختی به دست می آیند؛ چرا که از شبکه اجتماعی و دوستان با ویژگی های مشترک استفاده می شود.
در واقع در این روش از شرکت کنندگان اولیه و در دسترس خواسته می شود تا افراد همسان خود را به پژوهشگر ارجاع دهند و بیشترین کاربرد را زمانی دارد که شرکت کنندگان نادر و یا به سختی در دسترس باشند.¹
در واقع این شیوه برای موضوعاتی کاربرد دارد که اگر بخواهند از بین کل جامعه و با احتمال یکسان نمونه گیری کنند، احتمال کشف نمونه مطابق نظر آنها صفر خواهد بود.
این روش به خصوص برای زمانی که نمونه ها از لحاظ اجتماعی دارای قدر و منزلت نیستند (الکلیها ، استفاده کنندگان از کودکان ، متعرضین جنسی ، معتادین، مجرمین) مفید میباشد.
این افراد کمتر تمایل دارند، شناخته شوند. در این نمونه گیری در شبکه ای از اطلاعات بین فردی و بین سازمانی استفاده میشود.
هر فرد با شخص دیگری مستقیم در ارتباط می باشد و با استفاده از شبکه اجتماعی می تواند افراد بالقوه شرکت کننده و یا مؤثر در پژوهش را (جمعیت پنهان) معرفی نماید.²
📌پاورقی:
۱.جلالی رستم، نمونه گیری در پژوهش های کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت ۱۳۹۱؛ ۱ ( ۴): ۲۰-۳۱۰.
۲.جلالی رستم، نمونه گیری در پژوهش های کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت ۱۳۹۱؛ ۱ (۴): ۲۰-۳۱۰.
| #پست_روز
| #معنویت
📚 منبع: اندیشکده سعداء
📑 جهت دریافت متن pdf کامل مقاله به آدرس ذیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://b2n.ir/436820
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرا
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین»
▪️قسمت دوم
◻️ معایت نمونه گیری گلوله برفی
۱. این شیوه نمونه گیری، غیر احتمالی است.⁴ روش های نمونه گیری غیر احتمالی، برای نتیجه گرفتن رفتار یک جامعه بر اساس نمونه آن استفاده نمی شوند، بلکه از آنها زمانی استفاده میشود که تمرکز تحقیق بر روی درک پیچیدگی یک قضیه یا اتفاق است. در آنها همه اعضاشانس انتخاب شدن ندارند و شانس هر عضو هم مشخص نیست. پس قابلیت تعمیم به کل جامعه ندارد.⁵
۲. در این شیوه نمونه گیری، با توجه به اینکه انتخاب نمونه اولیه با توجه به هدف و سوال مورد نظر انتخاب می شوند لذا سوگیری در انتخاب نمونه در این شیوه مشهود است.⁶
۳. شیوه های نمونه گیری در این روش، داوطلبانه است. یعنی تعداد بسیار زیادی دعوتنامه به افراد مختلف ارسال می شود و از بین اینها کسانی در نظرسنجی شرکت می کنند که در آن زمینه، به صورت رادیکال فعال هستند و از نظر فکری، با هدف طراحان نظرسنجی همسویی دارند.
با توجه موارد مطرح شده اکنون این سوال مطرح می شود که این مدل روش نمونه گیری گلوله برفی آیا برای ارزیابی دینداری افراد یک جامعه مناسب میباشد؟ برای یافتن پاسخ باید نگاهی به مشخصات جامعه مورد بررسی داشت که مردم جامعه قابل دسترس و مشخص می باشند یا خیر؟
بدون شک افراد هر جامعه مشخص بوده، پس استفاده از نمونه گیری غیر احتمالی و گلوله برفی برای ارزیابی دینداری مناسب نیست، بلکه باید از روشهای نمونه گیری احتمالی استفاده کرد و هر فرد بطور مستقل از افراد دیگر انتخاب گردد تا بتوان نتایج بدست آمده را در صورت انتخاب درست نمونه، انجام دقیق پژوهش ، طرح سوال کامل به لحاظ روایی و پایایی و انجام سایر شرایط آماری به جامعه هدف تعمیم داد. به عنوان نمونه می توان به پژوهش موج سوم -که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد - اشاره کرد که به ارزیابی شاخص های دیندرای مردم با روش نمونه گیری چند مرحله ای پرداخته است.
نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نتایج بدست آمده از روش نمونه گیری گلوله برفی نشان دهنده چه موضوعی است؟ و اگر واقعا تمامی روشهای علمی روش گلوله برفی در تحقیق گمان رعایت شده باشد و پرسشنامه ها بصورت درست طراحی و بدون جهت گیری و باهدف خاص پر نشده باشد اطلاعات بدست آمده نشانگر چیست؟!
با توجه به شاخصه اصلی روش نمونه گیری گلوله برفی که نمونه ها بصورت زنجیر وار به یکدیگر وصل می شوند و فرد اول معرف فرد بعدی برای پرکردن پرسشنامه می باشد می توان به این نتیجه رسید که اکثر پاسخ دهندگان این موسسه که دارای شاخص دوم نمونه گیری گلوله برفی مخفی بودناند دارای وجه اشتراکاتی می باشند مانند دیندار نبودن و ...
📌پاورقی:
4. MorganDL.RandomSampling. In:TheSAGEEncyclopedia of QualitativeResearchMethods.Thou-
sandOaks,UnitedStates:SAGEPublications;2۵۵2.
5. Donmoyer R.Generalizability.In:TheSAGEEncyclopedia of Qualitative ResearchMethods.Thou-
sandOaks:SAGEPublications; 2۵۵2.
6. Fabiola Baltar, Ignasi Brunet, (2۵12),"Social research 2.۵: virtual snowball sampling method using Facebook",
Internet Research, Vol. 22 Iss: 1 p. 63.
7. Fabiola Baltar, Ignasi Brunet, (2۵12),"Social research 2.۵: virtual snowball sampling method using Facebook",
Internet Research, Vol. 22 Iss: 1 p. 63.
| #پست_روز
| #معنویت
📚 منبع: اندیشکده سعداء
📑 جهت دریافت متن pdf کامل مقاله به آدرس ذیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://b2n.ir/436820
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرا
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین»
▪️قسمت سوم
◻️ نگرش ایرانیان به دین
برای نگاه دقیق آماری از وضعیت دین داری، باید به پایش های علمی مراجعه کرد. آخرین پیمایش کشور درسال 94 با عنوان موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان با فاصله دوازده سال از موج دوم در دفتر طرحهای ملی طراحی و اجرا شد. این پیمایش علاوه بر سنجش اکثر مفاهیم موجود در موج دوم، برخی مفاهیم جدید را نیز در کشور مورد سنجش قرار داد. موج سوم که با حجم نمونه ۱۴۹۰۶ نفر انجام گرفته، و بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است که منبع اطلاعات مهمی درباره تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران محسوب میشوند. جامعه آماری این پیمایش افراد بالای ۱۵سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در ۳۱ استان کشور و به روش چندمرحلهای و انتخاب هدفمند شهرها و روستاها، نمونهگیری تصادفی از بلوکها و انتخاب تصادفی پاسخگویان از بلوکهای مسکونی از همه استانهای کشورکه از استان مرکز و یک شهر بهعلاوه دو روستای تابعه هر شهر استخراج شده است
فصل هشتم این پیمایش ملی به نگرشها و رفتارهای دینی مردم ایران می پردازد که به بخشی از آن به همراه تفکیک استانی اشاره می کنیم.
📑جهت مشاهده نتیجه این پیمایش و همچنین متن pdf کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://b2n.ir/436820
📚 منبع: اندیشکده سعداء
| #پست_روز
| #معنویت
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری
در دوران #پهلوی
🔻اول | احزاب🗣
خفقان سیاسی در این دوران به حدی بود که در نهایت به دو حزب "مردم" به رهبری اسدالله اعلم و " ایران نوین" به جای حزب "ملیون" توسط حسن علی منصور با حمایت شاه تشکیل شد و در انتها به دستور شاه دو حزب منحل و تنها حزب "رستاخیز" به عنوان تنها حزب کشور معرفی شد. حزبی که علی رغم ادعای مردمی بودن نقش شاه در آن نقش اصلی بود. در جواب انتقاد به عملکرد شاه و تحمیلی بودن احزاب ، شاه مردم ایران را دارای سواد لازم برای شناخت درست و تشکیل حزب از درون مردم ندانست.¹
📚منبع۱: ماموریت برای وطنم ، پهلوی محمد رضا،۱۳۵۳ ، صص ۳۳۶ و ۳۳۷
📰محمدرضا شاه هنگام معرفی حزب رستاخیز به عنوان تنها حزب در کشور به منتقدین گفت:
«کسی که وارد این تشکیلات سیاسی نشود و مؤمن به این سه اصلی که من گفتم نباشد، دو راه برایش وجود دارد: یا یک فردی است متعلق به یک تشکیلات غیرقانونی، یعنی به اصطلاح خودمان تودهای، یعنی باز به اصطلاح خودمان و با قدرت اثبات: بی وطن، او جایش یا در زندان ایران است، یا اگر بخواهد، فردا با کمال میل، بدون اخذ عوارض، گذرنامه در دستش میگذاریم و به هر جایی که دلش میخواهد، برود، چون ایرانی که نیست»²
📚منبع۲: ۱۳۵۳/۲/۱۲ روزنامه اطلاعات
📰و در جایی دیگر گفت:
« آنهایی که به رستاخیز نمیپیوندند باید از هواداران حزب توده باشند. این خائنان یا باید به زندان بروند یا اینکه همین فردا کشور را ترک کنند …»³
📚منبع۳: کیهان انترناسیونال، ۸ مارس، ۱۹۷۵، همچنین نقل قول شده توسط فیتزجرالد"Giving the Shah what he wants" ص۸۲
این در حالی بود که شاه هنگام دو حزبی شدن در جواب منتقدین گفته بود:
«اگر من یک دیکتاتور بودم، رهبری یک حزب واحد را به دست می گرفتم»⁴
📚منبع۴:ماموریت برای وطنم ، پهلوی محمد رضا،۱۳۵۳ ، ص۳۳۶
این رویه خفقان و سرکوب شدید فعالیت های سیاسی پس از #انقلاب در جمهوری اسلامی به کلی تغییر کرده و با رویکردی آزاد اندیشانه زمینه فعالیت و بیان آزادانه گروه های مختلف را فراهم شده است. به گونه ای که تا تیرماه ۱۳۹۷، ۲۴۸ تشکل سیاسی در جمهوری اسلامی وجود داشته كه آزادانه و با مجوز قانونی در حال فعالیت هستند.
| #آزادی_و_مردم_سالاری_پهلوی
| #آزادی_و_مردم_سالاری
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری
در دوران #پهلوی
🔻دوم | مردم سالاری👥
فارغ از عرصه انتخابات و در عمل، حکام پهلوی حتی در گفتار خود نیز نشان می دادند که کم ارزش ترین چیز در نزد آنها نظر و رأی مردم است. شاه چنان خود را از مردم بی نیاز می دید که گاه به صراحت به آنان توهین میکرد
📘بهطوریکه در مورد مردم ایران میگفت:
« این مردم قادر به انجام هیچ چیز نیستند، مثل گوسفندان میمانند»¹
📚منبع۱: دیبا، فریده؛ دخترم فرح، ترجمه الهه رئیس فیروز، به آفرین، تهران، ص ۳۳۸
روحیه نخوت و تحقیر مردم ایران نه تنها در رضاشاه و محمدرضاشاه ریشه زده بود، بلکه کلیه درباریان به این بیماری مبتلا شده بودند. ملکه مادر مردم ایران را مردمی «حسود»² و «مذبذب» میدانست که حتی حکومت کردن بر آنان افتخار نداشت.³
📚منبع۲: پهلوی، تاج الملوک؛ خاطرات ملکه پهلوی، انتشارات به آفرین، تهران ۱۳۸۰، ص ۳۹۲
📚منبع۳: پهلوی، تاج الملوک؛ خاطرات ملکه پهلوی، انتشارات به آفرین، تهران ۱۳۸۰، ص ۳۳۲
فرح هم که سعی میکرد خود را تافته جدابافته دربار نشان بدهد از این امر مستثنی نبود. به روایت علی شهبازی سرتیپ محافظ شاه، فرح مردم جنوب تهران را «کمتر از حیوان میدانست».⁴
📚منبع۴: شهبازی، علی؛ محافظ شاه (خاطرات علی شهبازی)، اهل قلم، تهران ۱۳۷، ص۲۳۴
| #آزادی_و_مردم_سالاری_پهلوی
| #آزادی_و_مردم_سالاری
🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊