✔️این مجمع در سال 2000 در فرانکفورت تأسیس شد تا به مسلمانان آلمان و اروپا کمک کند تا امور روزمره خود را مطابق با آموزه های دین اسلام انجام دهند، و اطلاعات صحیحی در مورد دین و عبادت اسلامی به آنها ارائه دهد و موضع اسلام را در مورد رویدادها و تحولات جاری در این کشور روشن کند.
🔻ریاست این مجمع بر عهده طاها سلیمان عامر است که همچنین مدیر علمی کالج اروپایی علوم انسانی در فرانکفورت (شعبه آلمانی مؤسسه اروپایی علوم انسانی وابسته به اخوان المسلمین) و عضو دفتر اجرایی شورای اروپا ائمه (همچنین وابسته به اخوان) است.
🔻هدف از تأسیس این انجمن،طبق بیانیه مؤسس آن، ارتقای تفاهم بین مسلمانان و سایرین در جامعه آلمان با حفظ سرمایه های فرهنگی اسلامی و از بین بردن تعصبات منفی در مورد اسلام و محافظت از اسلام در برابر افراط گرایی است.
🔻این نهاد شامل بیش از 200 امام" جمعه و جماعات" اعم از عرب، ترک و بوسنیایی است و به دنبال اتحاد همه ائمه و واعظان است تا تنها منبع فتوا در مورد مسائل اسلامی در آلمان باشد.
🔻ساختار این انجمن متشکل از یک مجمع عمومی است که سالی یک بار جلسات عادی خود را تشکیل میدهد و متشکل از حداقل 15 عضو که برای مدت سه سال انتخاب شده و به صورت هیئت امنایی اداره میشود.
🔻همچنین این مجمع شامل کمیته های متعدد است که مهمترین آنها، کمیته فتوا و کمیته معارف اسلامی است.
🔻گفتنی است مجمع برای دستیابی به اهداف خود با همکاری انجمن ها و نهادهای دولتی و شهری مرتبط با امور اسلامی، تأسیسات اسلامی را ایجاد نموده که مسلمانان را قادر به انجام وظایف دینی ضروری خود می کند و فعالیت های علمی و آموزشی در مورد اسلام و مسائل اسلامی را تبلیغ می دهد.
🔻این مجمع دوره های آموزشی را برای امامان و وعاظ در آلمان برگزار می کند. علاوه بر این، اکثر فتواهایی که صادر می کند توسط شورای اروپا برای فتوا و تحقیقات وابسته به اخوان المسلمین ارجاع داده می شود.
🔻لازم به ذکر است که این مجمع یکی از مراکز شورای مرکزی مسلمانان آلمان است و تحت نظارت اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی (اطلاعات داخلی) آلمان به عنوان بخشی از اخوان المسلمین فعالیت می کند.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَكَ؟ ومَا الَّذي فَقَدَ مَن وَجَدَكَ ؟
آن کس که تو را ندارد، چه دارد؟ و آن کس که تو را یافته چه ندارد؟
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠اخوان المسلمین در سرزمین تزارها
⚡️نگاهی به فعالیت اخوان در روسیه
📌ادامه مطلب در پست بعدی
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🖋اخوان در روسیه
🔹پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، اخوان توانست زیرساخت هایی ایجاد کند تا حضور خود را در روسیه تثبیت نموده و فعالیت های خود را به طور مؤثر آغاز کند. آن ها توانستند از دانشجویان و مهاجران عرب در روسیه که با ایدئولوژی اخوان همراه بودند و کسانی که به قصد تحصیل یا کار به روسیه آمده بودند و تابعیت روسی داشتند، عضو گیری کنند.
🔹سازمان مزبور در طول سالها فعالیت، موفق به گسترش اندیشه اخوان از مسکو به دیگر شهرهای روسیه شد و شبکه ای به هم پیوسته از انجمن ها و مراکز فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و خیریه ایجاد نمود و علیرغم صدور ممنوعیت هر گونه فعالیت اخوان در این کشور توسط مقامات روسیه در سال 2003، این تصمیم به عنوان یک بخش نامه بی اثر باقی ماند و اخوان در واقع اجازه یافت تا به گسترش ایدئولوژی خود و تحکیم حضور خود در بین مسلمانان روسیه ادامه دهد.
🔹بنا به آخرین آمار سرشماری در سال ٢٠٢٢ تعداد مسلمانان روسيه، حدود 28 میلیون نفر تخمين زده می شود و بیش از ۸۰۰۰ مسجد در این کشور وجود دارد که توسط صدها انجمن فرهنگی و اجتماعی اسلامی وابسته و غیر وابسته به اخوان اداره می شود.
🔹دفتر مرکزی اخوان که تحت عنوان "اتحادیه سازمان های اسلامی" در روسیه فعالیت می کند، در سال 2006 توسط گروهی از دانشجویان عرب، به ویژه فلسطینی ها، به نام "وسام البردویل" و "نضال الحیح" تأسیس شد.
این مرکز اخوانی رسماً در مسکو به ثبت رسید که بعدها توانست در سال 2008 اعتبار قانونی خود را نیز دریافت کند.
🔹این مرکز علاوه بر پیگیری مسائل و چالش هایی که در عرصه های مختلف زندگی اعم از مذهبی، اجتماعی و حتی سیاسی که با آن روبرو هستند، قصد دارد به مسلمانان روسیه آموزه های اخوانی را بیاموزد و آنها را برای پایبندی به هویت و انجام مناسک مذهبی خود راهنمایی کند.
🔹از جمله اهداف این مرکز، همچنین انتشار علوم حقوقی در میان جامعه مسلمانان روسیه برای رفع مشکل از بین رفتن هویت اسلامی در میان مسلمانان روسیه به دلیل دوران کمونیستی است.
این اتحادیه به دنبال ایجاد آگاهی دینی اسلامی مبتنی بر اصول صحیح عقیدتی در میان نسل جدید مسلمانان است.
این امر از طریق رویدادهای مذهبی مختلف (سخنرانی، سمینارها، کارگاههای آموزشی) و همچنین ترجمه کتابهای متفکران مشهور اخوان از جمله؛ حسن البنا، سید قطب و یوسف القرضاوی، به زبان روسی، انجام میشود.
🔹از جمله فعالیت هایی که این مرکز اخوانی در اولویت قرار می دهد؛ مسائل مربوط به زنان مسلمان در روسیه و چالش های پیش روی آنها و نقش آنها در ثبات و توسعه جامعه است و همچنین تمرکز این مرکز بر دفاع از حقوق زنان مسلمان روسی محجبه و توضیح نقش آنها در جامعه روسیه است که این کار با شرکت در کانال های رسانه ای و سازماندهی تظاهرات و مناظره های مردمی در سطح خیابان انجام می شود.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🖋ساختار سازمانی اخوان در روسیه؛
🔹ساختار نامبرده متشکل از سه ارگان اصلی است:
۱_مجمع عمومی متشکل از 30 نفر
۲_مجلس شورا متشکل از 9 عضو
۳_دفتر اجرایی با 6 دپارتمان تخصصی با شعبه های زیر:
۳/۱. بخش وکالت
۳/۲. بخش آموزش
۳/۳. بخش رسانه
۳/۴.بخش بانوان
۳/۵.ریاست توسعه و منابع
۳/۶. اداره روابط عمومی
🖋ساختارهای محلی وابسته
🔹اخوان در روسیه از شبکه های گسترده محلی برخوردار است که مراکز و انجمن های متعددی در زمینه های؛ مذهبی، فرهنگی، خیریه و اجتماعی فعال را تشکیل داده است. در این رابطه به موارد زیر می توان اشاره کرد؛
۱.مرکز فرهنگی اسلامی در سن پترزبورگ (تاسیس در سال 2003)
۲.مرکز اسلامی در ساراتوف (تاسیس در سال 2005)
۳.انجمن دعوت اسلامی در کارلیا (تاسیس در سال 2006)
۴.مرکز تعدیل در مسکو (تاسیس در سال 2009)
۵.مرکز فرهنگی اسلامی در مسکو (تاسیس در سال 2009)
۶.جمعه زنان مسلمان در ساراتوف.
۷.انجمن رحمت (انجمن خیریه)
۸.بیت الخیر (انجمن زنان)
۹.انجمن شورا (انجمن خیریه)
۱۰.مرکز "DAR" در مسکو (مرکز فرهنگی / اجتماعی)
۱۱.انجمن "فردوس" در بالاکووا (انجمن زنان)
۱۲.انجمن بین المللی مأموریت اسلامی
۱۳.خبرگزاری اسلامی روسیه
۱۴.جامعه اسلامی مسلمانان مسکو
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
رهبران
1⃣ وسام البرداویل: از بنیانگذاران و رهبر سابق اخوان در روسیه با اصالت فلسطینی و ملیت روسی است.
او در سال 1975 در لیبی به دنیا آمد و تحصیلات دبیرستان خود را در لیبی به پایان رساند و سپس در اوایل دهه 1990 برای تحصیل پزشکی به روسیه رفت. او همچنین به صورت مکاتبه ای در دانشکده شریعت در مؤسسه اروپایی تحصیل کرد.
وی نیز از بستگان صلاح البرداویل( عضو دفتر جنبش سیاسی جنبش فلسطینی حماس) است.
برداویل پس از فارغ التحصیلی از دانشکده پزشکی، خود را وقف تبلیغ در مساجد کرد و به مدت 15 سال منصب مفتی جمهوری کارلیا (یکی از استان های روسیه) و سپس سه سال دیگر به عنوان مفتی استان مورمانسک فعالیتش را ادامه داد.
در حال حاضر برداویل، عضو شورای علما در انجمن مذهبی مسلمانان روسیه است.
وی علاوه بر کار خود به عنوان معلم در دانشکده اسلامی مسکو و واعظ در مسجد جامع در مسکو است توانست انجمن اسلامی مسلمانان مسکو را تأسیس کند.
2⃣ نضال عوض الله الحیح: یک فلسطینی (متولد استان الخلیل) که تابعیت روسیه را دارد. وی از دانشکده پزشکی همانند وسام البرداویل فارغ التحصیل شد و با او اتحادیه را تأسیس کرد.
او در حال حاضر معاون اداره مذهبی مسلمانان حوزه ولکا (مرکز روسیه) در روابط خارجی است و همچنین در کسوت معلمی در مدرسه اسلامی شیخ سعید در ساراتوف فعالیت می کند.
وی در فوریه 2021، یوتیوب را راه اندازی کرد و به معرفی تاریخ اسلام و مسلمانان در روسیه پرداخت.
3⃣محمد هانی: الجزایری با تابعیت روسی است. وی ریاست مرکز فرهنگی اسلامی سن پترزبورگ را نیز بر عهده گرفت و در حال حاضر علاوه بر دو عضویت در هیئت مدیره مرکز اروپا، عضو کمیته اجرایی اتحادیه است.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️چگونگی مواجهۀ اخوانِ اروپا، با گفتمانِ راستِ افراطی ؟
✍️به قلم: علی مقدس
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹حادثه ۱۱ سپتامبر و به دنبال آن ظهور جریانهای تکفیریِ مسلح، همچون داعش؛ برگ برندهای برای جریانهای راستِ مسیحیِ افراطی بود تا در راستای پروژه اسلام هراسی، بتوانند اسلام را به شکل یک دیو جلوه دهند.
🔸افراط گرایان راستِ مسیحی، از هالیوود و بالیوود گرفته تا رسانههای جمعی و غیرجمعی در سراسر اروپا را به خط کردند تا از این فرصت طلایی به توطئه طراحی شده خویش تحت عنوان "اُروبیا"سازی غرب، دامن بزنند.
🔸مخالفان اسلام این گمان را تقویت کردند که اروپا در خطر اسلامی شدن و تبدیل شدن به سنگر جدید مسلمانان یعنی "اُروبیا" قرار دارد و این ترس و واهمه بر اساس این بود تا به جامعه اروپا القاء کنند که اسلام با ارزشهای غربی خصومت دارد و با آنها ناسازگار است.
🔸آن ها این فرضیه را پررنگ ساختند که رشد جمعیتهای مسلمان در اروپا در نهایت به شکلگیری اکثریت مسلمانان در آن قاره منجر میشود و این ناخود آگاه، طبیعتِ به لحاظ تاریخی مسیحی و در حال حاضر سکولارِ جامعه اروپا را تهدید خواهد کرد.
🔸ترس از توطئه "اُروبیا" در اظهاراتی مانند اظهارات برنارد لوئیس مورخ برجسته دانشگاه برینستون که در سال ۲۰۰۴ در روزنامه آلمانی و بار دیگر در سال ۲۰۰۷ در اورشلیم پست، به صورت مبسوطتری اعلام کرد که «اروپا حداکثر تا پایان این قرن اسلامی خواهد شد» انعکاس یافت.
🔸در همین رابطه حزب راست گرای "کریستین ساند پروگرس" در نروژ ادعا کرد: که مانیفست مبارزه من همچون هیتلر، در مبارزه با قرآن و اسلام است.
🔸در سوئد و دانمارک نیز رفتارها و برخوردهای مبتنی بر اسلام هراسی و برخوردهای کلیشهای منفی در رسانهها، به بروز آزارها و حملههای منفی و فیزیکی همچون؛ قرآن سوزی های سریالی، شعار نویسی بر در و دیوار، علیه اسلام و مراکز دینی و اماکن تجاری مسلمانان منجر شد و از مسلمانان دانمارکی خواسته شد؛ تایید کنند که قانون اساسی دانمارک، بالاتر از قرآن است.!
🔸نمونه دیگر آن، سخن رئیس حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه "ژان مری لوپن" است که در اظهاراتش علیه مسلمانان گفت: «اینها روی تمام جنبههای امنیت عمومی اثر منفی خواهند داشت».!
اما سخن لوپن در حالی است که آمار غربیها ادعای او را ثابت نمیکند بلکه در خصوص اعتراضات خیابانی فرانسه، مسلمانان کمترین اقشار حاضر در اغتشاشات فرانسه نام برده میشوند.
🔸در چنین شرایطی سوالات ذیل از سوی مخاطبان مطرح است که؛
1_اخوان اروپا چه چاره ای برای پاسخ به شبهات مطروحه فوق، اندیشیده است؟
2_اخوان اروپا از کدامین قرائت و گفتمانِ اسلام در این جهت، وام می گیرد؟
3_اخوان اروپا چه نقشی در برابر کنش گری اسلام هراسان، بروز می دهد؟
4_واعظان و مبلغان اخوانی از کدامین شیوه های صیانتی در آموزش و تربیت مخاطبان مسلمان، بهره می گیرند؟
و...
📌پاسخ سوالات فوق در یادداشت بعدی تقدیم خواهد شد.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️تشکل اجتماعی "الرائد"؛ پایگاه فرهنگی اخوان در اوکراین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹اتحادیه تشکل های اجتماعی (الرائد )؛ از نهادهای وابسته به اخوان المسلمین در اوکراین است که در سال 1997 در کی یف، پایتخت این کشور تأسیس شد.
🔸هدف این مرکز، معرفی اسلام با رویکرد اخوانی، به جامعه اوکراین است، تا در مسیر خدمت به مسلمانان، آنان را در انجام مناسک مذهبی خود، یاری کند.
🔸تلاش دیگر این مرکز تشویق مسلمانان برای صیانت از هویت اسلامی ایشان است تا در جامعه غرب، هضم نشوند.
🔸ریاست این اتحادیه بر عهده "سیران عریفوف"، نویسنده و متفکر تاتار است. او متولد 1979 و در لبنان به تحصیل علوم اسلامی پرداخته و پس از فارغ التحصیلی در چند مرکز اسلامی اوکراین به امامت جمعه و جماعت و معلمی مشغول بوده و دارای چندین کتاب به زبان روسی است.
🔸مقامات اوکراینی در سال 2018 مرکز نامبرده را تحت کنترل امنیتی قرار دادند.
🔸 گزارش های امنیتی تایید کردند که این مرکز برای گسترش اندیشه اخوان المسلمین در اوکراین فعالیت می کند و بخش وسیعی از منابع مالی خود را از بنیاد خیریه قطر تامین می کند.
🔻مرکز نامبرده دیگر وظایف خود را اینگونه شرح می دهد؛
1️⃣نظارت بر مساجد، نمازخانه ها، خطبه ها و برنامه های فرهنگی آن.
2️⃣برپایی اردوهای جوانان برای کودکان جامعه عربی و اسلامی.
3️⃣ برگزاری دوره های فرهنگی و حقوقی برای ائمه جماعات، مبلغان، معلمان و غیره.
4️⃣برگزاری سخنرانی های عمومی برای معرفی اسلام.
5️⃣چاپ اعلامیه های معرفی اسلام و توزیع آن در خیابان ها و اماکن عمومی.
6️⃣اجرای کاروان های تبلیغی به مناطق دورافتاده در اوکراین.
7️⃣برگزاری همایش ها و سمینارهای فکری پیرامون مسائل اسلام و مسلمانان اوکراین و اروپا.
8️⃣ویرایش مقالات پیرامون مدارا و اعتدال در اسلام و انتشار آنها در روزنامه ها و سایت های محلی.
9️⃣نظارت بر 40 مدرسه وابسته به مرکز الرائد.
🔟ایجاد روابط نزدیک با نهادهای دولتی اوکراین، نهادهای دیپلماتیک عربی و اسلامی در اوکراین، اروپا و جهان اسلام و سازمانهای مدنی و احزاب فعال در عرصه اسلامی در اوکراین.
🔸این مرکز در حال حاضر شامل بیش از 20 مجموعه و انجمن است که هر یک شامل یک مسجد و تعدادی امکانات خدماتی و آموزشی است.
🔸این انجمن ها در شهرها و مناطق مختلف اوکراین گسترش یافته اند که موارد زیر را شامل می شود؛
1_انجمن اجتماعی النور (پایتخت، کیف)؛
2_انجمن اسلامی زنان مریم (پایتخت، کیف)؛
3_مرکز فرهنگی اسلامی (پایتخت، کیف)؛
4_مرکز اسلامی المنار (خارکیف)؛
5_مرکز راه اسلامی (اودسا)؛
6_مرکز اسلامی الاسراء (ونیز)؛
7_انجمن ایمان (زاپوریژیا)؛
8_مرکز صلح (چرنیوتسی)؛
9_مرکز آموزش و توسعه (Hinchisk);
10_مرکز دوستی (شهر سومی)؛
11_مرکز اسلامی (شهر دنیپرو)؛
12_مرکز آینده اسلامی (دنیپرو)؛
13_مرکز فرهنگی اسلامی (منطقه بوکووینا).
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 مصاف عالمِ اهل سنت با وهابیت در ماجرای غدیر خم
🚩 تبيين واقعه غدير، از نگاه استاد حدیث شناسِ دانشگاه محمد بن سعودِ ریاض
▪️شیخ عبدالوهاب بن ناصر الطریری؛
🔹پیامبر اكرم (ص) در حجة الوداع، وقتی به غدیر خم رسید، ذهن و نفوس حجاج را برای خبری بسیار مهم آماده ساخت.
🔹پیامبر (ص) سپس فرمود؛ "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی".!
🔹سپس پیامبر ۳ مرتبه فرمود: "شما را در پیشگاه خدا به اهل بیتم یادآوری می کنم".
🔹در ادامه پیامبر(ص) بار ديگر برای جمع کردن حواس حضار، ٣ مرتبه فرمود:
"ألست أولي بكل مومن من نفسه"
حاجیان پاسخ دادند: "بلی یا رسول الله، انت اولی بکل مومن بنفسه"
🔹آنگاه پیامبر دست علی ( ع) را گرفت و بالا برد و فرمود:
"ألا، فانّ الله مولای و أنا مولی کل مومن و من کنت مولاه فعلی مولاه"
"اللهم وال من والاه و عاد من عاداه"
📌ادامه ماجرا را از شیخ طُریری بشنوید...
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مدرسه قدس؛ بزرگ ترین مرکز آموزشی حماس در بُخارست
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹مدرسه قدس، در اروپا با نام «مدرسه فلسطینی» نیز شناخته می شود.
🔸 این مجموعه آموزشی در سال 2000 در بخارست پایتخت رومانی تأسیس شد.
🔸مجوز این مرکز توسط وزارت آموزش فلسطین و وزارت آموزش رومانی صادر شده است.
🔸مدرسه قدس اولین سال تحصیلی خود را با 50 دانش آموز آغاز کرد و در طول سال ها تعداد آنها افزایش یافت تا اینکه امروز به حدود 600 دانش آموز از جامعه فلسطینی و عرب، در رومانی و سایر کشورهای اروپایی افزایش یافته است.
🔸گفتنی است این مدرسه در تمام مراحل آموزشی از مهدکودک تا دوره متوسطه، به دانش آموزان فلسطینی و عرب آموزش می دهد.
🔸کادر آموزشی مدرسه، متشکل از 45 معلم است که به صورت تمام وقت و نیمه وقت آموزش می دهند.
🔻اگرچه این مدرسه با تمام جزئیاتش رسماً تابع سیستم آموزشی فلسطین است و یک نماینده ویژه از سفارت فلسطین نیز کار او را پیگیری می کند، اما اخوان المسلمین شاخه حماس در اروپا توانسته از بدو تأسیس آن، به این مرکز ورود کند.
🔻مدیریت مدرسه توسط شخصی فلسطینی با نام "فریز عبدالمجید اللقطه" است که به دلیل نقش تاثیر گذارش در حمایت از فعالیتهای اخوان و ارتباط ویژهاش با رهبران فلسطینی آن، به عنوان رهبر عملی اخوانالمسلمین، شاخه حماس در رومانی شناخته می شود.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اسامه قرضاوی؛ دیپلماتِ اخوان در رومانی
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹اسامه قرضاوی فرزند شیخ یوسف القرضاوی، متفکر و واعظ فقید اخوان المسلمین است.
🔹اسامه در سال 1972 در دوحه پایتخت قطر متولد شد. وی دارای مدرک لیسانس مهندسی برق از دانشگاه قطر در سال 1994 و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه آمریکایی قاهره در سال 2005 است.
🔹وی در سال 2005 به وزارت امور خارجه قطر منصوب شد. او چندین سمت اداری و دیپلماتیک، از جمله رایزن سفارت قطر در مصر و معاون نماینده دائم قطر در اتحادیه عرب در قاهره را بر عهده داشت.
🔹در سال 2021 بود که به عنوان سفیر و دیپلمات فوق العاده قطر در رومانی منصوب شود.
🔹انتصاب او به دلیل داشتن ملیت دیگری یعنی (ملیت مصری)، در قطر جنجال برانگیخت.
🔹به گزارش (رویترز)، تصمیم به انتصاب اسامه القرضاوی به عنوان سفیر قطر در رومانی، آمیزه ای از تعجب و محکومیت در قطر و دیگر کشورها، به همراه داشت.
🔹اگرچه اسامه از تابعیت قطری برخوردار بود اما ملیت مصری وی و نیز وابستگیهای عقیدتیاش، به سازمان اخوان المسلمین، اعتراض رسانه های قطری را به همراه داشت، زیرا او را یکی از وابستگان به جریان اسلام سیاسی میدانند که پدرش شیخ یوسف القرضاوی از نظریهپردازان بزرگ این جریان بود.
🔹نکته دیگری که اعتراض شهروندان قطری و خبرگزاری ها را برانگیخت این بود که؛ دولت قطر هنگام اعلام خبر انتصاب اسامه، نام خانوادگی او را کتمان کرد و توجیهی برای این کار بیان نکرد.
🔹علاوه بر پنهان کردن نام خانوادگی سفیر ، در زمانی که توییترها فکر می کردند که او راه پدرش یوسف القرضاوی را دنبال خواهد کرد، از سوی بالاترین مقام قطر به او درجه دیپلماتیک عالی "سفیر فوق العاده" نیز اعطا شد.
🔹چیزی نگذشت با قرار گرفتن سازمان اخوان المسلمین در صدر فهرست گروه های تروریستی در چهار کشور؛ مصر، عربستان ، امارات و بحرین او نیز به عنوان تروریست طبقه بندی شد.
🔹هرچند برخی ارتباط رسمی اسامه قرضاوی به اخوان المسلمین را کتمان می کنند، اما او با مأموریت دادن به مقامات قطری، به ویژه در سطح مالی، نقش مهم و محوری در حمایت از آنها ایفا می کند.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️تحولات جهان عرب؛ چرخش "اسلام سیاسی" به "پسا اسلام گرایی سیاسی"
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍️به قلم: إدریس جنداری (عضو اخوان المسلمین در مراکش)
🔹تاریخ معاصر عرب، بوجود روندی تحت عنوان «نواندیشی اسلامی» قائلاند که واجد دو بخش است:
الف. بخش اصلاح گرائی اسلامی – سیاسی
ب. بخش پسا اسلام گرائی سیاسی
✔️بخش اول: اصلاح گرائی اسلامی – سیاسی
این بخش از «اصلاحگرایی» خود شامل دو مرحله است:
مرحلهء نخستین را «دورهء نوزایی» می خوانند و دومین مرحله را «دورهء پیدایش اسلام سیاسی»؛
🔘۱- دورهء نوزائی
در این دوره، که طی آن «مبارزه علیه استعمارگری» نیز جریان داشته، بهمنظور یکپارچه کردن صفوف و بسیج عمومی مؤمنان و یادآوری وظیفهء آنان در دفاع از امت اسلامی، استفاده از متون دینی مورد توجه قرار گرفته است؛ با این هدف که رهائی یافتن استعمار شدگان از قید استعمارگران (که توانسته بودند بر امتداد جغرافیای عربی و اسلامی استیلا یابند) با استفاده از تجربهی فکری، علمی و سیاسی همان استعمارگران همراه باشد. در همین دوره می توان بوجود دو جریان نیز توجه کرد:
– یکی جریانی که دارای ماهیت سلفی (و البته سلفیِ گشوده به جهان) بوده و به بازگشت به بنیادهای اولیهء اسلام و پالایش آن از پسماندهء نزاع های سیاسی، و نیز زنگارهای عصر انحطاط باورمند بود. این جریان را، در مشرق اسلامی، طلایه دارانی چون «شیخ محمد عبده» و «سید جمال الدین افغانی» و، در مغرب اسلامی، کسانی همچون عَلّال فاسی نمایندگی کرده اند.
– دیگری هم جریانی که دارای ماهیتی لیبرالی بود – باورمند به گشودگی در برابر تمدن غربی؛ به عنوان یک اصلی اساسی برای تجدید حیات دوبارهء امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در جهان عربی. طلایهداران این جریان در مشرق "رُفاعه طَهطاوی" و در مغرب، "محمد حسن الحَجْوی" بوده اند.
🔘۲- دورهء پیدایش اسلام سیاسی:
در مرحلهء دوم «اصلاح گرائی»، ناکامیِ طرح های مطرح شده در « دورهء نوزایی عربی» موجب شد تا زمینهء پیدایش طرح تازهای فراهم شود که هواداران اش متوجه جریان بسیار گسترده و دامنهدار دیگری شوند که اجتهاد و تلاش فکری و رهائی سیاسی از سنجههای حاکم بر آن بود.
آنها همت خود را در راستای تبدیل «طرح تمدنی» به «طرحی سیاسی» بکار بردند؛ طرحی که از آن – به غلط و کاملاً بصورتی معکوس – با عنوان «دولت اسلامی» یاد میشد حال آنکه هدف اصلی اش جدا ساختن دولت از دین بود.
این تجربه به طرح سیاسی فراگیری دگرگونی یافت که ادبیات سیاسی آن، بهمثابه طرحی سیاسی و اسلامی، در شکل جنبشهای سیاسی و اسلامی متبلور گشت؛ جنبش هائی که متون دینی را در راستای اهداف سیاسی خود به کار می گرفتند. نتیجهء کار هم عبارت بود از بازتولید مکرر و نهادینه شدن اندیشهء موسوم به «اسلام سیاسی» که در راستای تعمیق گسست از «طرح اصلاحگرای نوزایی» عمل می کرد.
✔️بخش دوم: پسااسلامگرایی سیاسی
زمانیکه از مرحلهی «پسااسلامگرایی سیاسی» سخن به میان میآوریم باید دو نکته اساسی را همواره مورد نظر داشته باشیم:
– از یک سو، تعبیر «پسا» نشانگر پایان تجربهء «اسلام سیاسی» نیست بلکه از وجود تحول و دگردیسی در این تجربه حکایت دارد؛ تحولی که علت ناگزیر آن بسیاری از متغیرات بینالمللی و اقلیمی و ملی بوده که از یکسو بازیگران اسلامی و از سوی دیگر ابزارها و کارکردها را تحت تأثیر قرار داده است.
– از دیگر سو نمیتوان سنجههای یکی از گونههای اسلام سیاسی را به سایر گونههای متعدد آن تعمیم داد. به عنوان نمونه، تجربهء اخوانی در دنیای عرب اساساً از تجربهء اسلام سیاسی در جنوب شرق آسیا [= اندونزی و مالزی] و نیز ترکیه بسیار متفاوت است.
📌جهت مطالعه کامل این یادداشت فایل زیر را دریافت کنید:
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠دوگانه های پایان نیافتنی اردوغان: پاسخ سخت به سوئد یا پذیرش عضویت در ناتو
🔹در همان روز قرآن سوزی در کشور سوئد، رجب طیب اردوغان، موضع شدیدی علیه این اقدام گرفت و گفت: «ما به شکل قاطعانه، به سختترین شکل ممکن به آنها پاسخ می دهیم.»
🔹اما اردوغان در تاریخ 20 تیر 1402 در اقدامی صد در صد مخالف با سخن پیشین خود، در دیدار با « اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد، موافقت خود را با عضویت سوئد در ناتو اعلام کرد!
🔹گویا دوگانه های اردوغان پایان یافتنی نیست. گاهی به اسرائیل انتقادات شدید می کند و چند هفته بعد قرار داد تجاری با اسرائیل امضا می کند. این رفتارهای دوگانه اردوغان باعث شده است که برخی اسلام سیاسی اخوان را اسلامی فریبکار بدانند که هیچ اصل و خط قرمزی برای خود ندارد و از اسلام به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مجلس ائمه فدرالی؛ پایگاه فکری اخوان المسلمین در استرالیا
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹مسلمانانِ استرالیا، پس از مسیحیت، بی دینی و بودایی گری، چهارمین رتبه پیروان دینی_مذهبی را به خود اختصاص داده اند. اخوان المسلمین با نفوذ خود در این قاره تلاش نموده تا دیدگاه خود را در بین مسلمانان گسترش دهد، به همین خاطر مجلس ایالتی ائمه را به عنوان پایگاه فکری اخوان در استرالیا تاسیس کرد.
🔹اخوان استرالیا در بسیاری از مساجد، موسسات خیریه و مراکز فرهنگی اسلامی در این کشور جای پایی پیدا کرده و زیرساختی را ایجاد نموده که آنها را قادر به ساخت شبکه ای کوچک اما مؤثر از افراد و نهادهای مرتبط موفق ساخته است.
🔹ساختار سازمانی این شورا، علاوه بر مجمع عمومی، کمیته اجرایی و بخشهای اداری، مالی و رسانهای؛ از هفت ساختار اصلی زیر تشکیل شده است:
شورای فتوای استرالیا/مرجع حلال/مرکز خدمات تعلیم و تربیت اسلامی(AYS)/ شورای مشورتی زنان(AWAC) / مرکز داوری و حل اختلافات زناشویی (CARD)/ پلتفرم ضد اسلام هراسی/ کمیته ایمنی و امنیت جامعه (CSSC) / بنیاد ملی زکات/.
🔹منابع مالی این شورا متکی بر تأمین مالی فعالیت های خود از کمک های دولتی، وجوه زکات، و کمک های مالی جامعه مسلمانان، علاوه بر درآمدهای موقوفات و سرمایه گذاری های خصوصی خود، از جمله «غذای حلال» است که سالانه صدها هزار دلار سود ایجاد می کند.
🔹رهبری این تشکیلات بر عهده "شادی سلیمان" شخصیت اصلی اخوان در استرالیا است. او در سال 1978 در سیدنی در خانواده ای فلسطینی متولد شد که در دهه شصت قرن گذشته به استرالیا مهاجرت کردند. او در یکی از دانشگاههای اسلامی در پاکستان به تحصیل علوم شریعت پرداخت.
🔹از دیگر شخصیت های اولیه این شورا می توان به "ابراهیم ابومحمد" اشاره کرد؛ او روابط ویژه ای با حماس و رهبران آن دارد، به ویژه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش، که در یکی از سفرهایش به غزه در سال 2012 از او پذیرایی رسمی کرد.
🔹شایان ذکر است به دلیل اینکه دولت استرالیا در فوریه 2022 اعلام کرد که حماس، شاخه فلسطینی اخوان، در لیست بین المللی سازمان های تروریستی قرار خواهد گرفت، شورای نامبرده را با شرایط پیچیده ای روبرو ساخته است.
📌جهت اطلاع بیشتر به سایت و شبکه های اجتماعی اخوان در استرالیا، سری بزنید:
www.anic.org.au
https://www.instagram.com/anic.org.au
https://www.facebook.com/anic.org.au
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️آماده شدن اردوغان برای میزبانی از عبدالفتاح السیسی
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍️به قلم: علی مقدس
🔹سرعت عادی سازی روابط دوجانبه میان مصر و ترکیه پس از وقفه ای که حدود 10 سال به طول انجامید، درحال شتاب گرفتن است.
🔹رسانه های ترکیه اعلام کردند که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در"27 جولای" برابر با "5 مرداد" 1402 به ترکیه سفر خواهد کرد.
🔹اگرچه طرف مصری در خصوص سفرش به ترکیه سکوت کرد و از تایید یا تکذیب سفر اعلام شده چیزی نگفت؛ اما ظاهراً سازمان های رسمی و امنیتی در قاهره، مقدمات سفر وی را آغاز کرده اند.
🔹سه جبهه اخوان رایزنی های داخلی را برای بحث در مورد چگونگی برخورد با این دیدار را آغاز کرده اند. انقلابی ترین جبهه اخوان که به نام "جبهه دفتر عمومی"/جنبش تغییر شناخته می شود، درخواستی را به نیروهای امنیتی ترکیه ارائه کرد تا به اعضای خود اجازه دهد تا طی چند روز از سفر آتی رئیس جمهور مصر به این کشور،تظاهرات اعتراضی را در داخل سازماندهی کنند.
🔹سه جبهه اخوان در حال برنامه ریزی برای فعالیت های اعتراضی در میدان و برخی دیگر به صورت فرضی در سفر رئیس جمهور مصر به ترکیه هستند، اما به گفته منابع این گروه، شکل این فعالیت ها در نهایت مشخص نشده است.
🔹جنبش تغییر، تلاش کرد تا سرویسهای امنیتی ترکیه را متقاعد کند که از محدودیت فعالیتها تبعیت میکند و موضوع بنرهایی را که در این مراسم برافراشته خواهد شدو همچنین شعارهایی که شرکت کنندگان سرخواهند داد را بدون هیچ تنشی مدیریت کند،اما طرف ترک این درخواست را رد کرد.
🔹جبهه لندن و استانبول که به ترتیب توسط صلاح عبدالحق و محمود حسین هدایت میشوند، تصمیم گرفتند با مقامات ترکیه در ارتباط باشند تا امکان انجام هرگونه اقدام اعتراضی قبل از ورود السیسی به ترکیه را بررسی کنند.
🔹اعضای اخوان این نگرانی را دارند، در صورت عدم امکان توافق با اخوان المسلمین، جبهه لندن و استانبول احتمالاً فعالیت های خود را به فعالیت های مجازی محدود کنند و با تمرکز بر این فعالیت ها از طریق رسانه های اجتماعی و پلت فرم های رسانه ای به طرح دیدگاه خود در این زمینه بپردازند.
🔹از سوی دیگر دولت ترکیه اعلام کرده است هرکس دستورالعمل های صادر شده توسط رئیس جمهور مصر را نقض کند، نیروهای امنیتی ترکیه در طول مدت این سفر پاسخ قاطع خواهند داد و مسببان را دستگیر خواهند کرد.
🔹از این رو جبهه لندن به اعضای خود اطلاع داد که از هیچ اقدامی که موجب برهم زدن آرامش دیدار نامبرده شود، خودداری کنند، زیرا مقامات ترکیه هیچ تخلفی را تحمل نخواهند کرد.
🔹همچنین جبهه استانبول به اعضای خود اطلاع داد که نیروهای امنیتی مصر همچنان اصرار دارند که ترکیه برخی از کادرهای تحت تعقیب اخوان را تحویل دهد به همین خاطر از اقدامات خود سرانه پرهیز کنند.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin