eitaa logo
مطالعات اخوان المسلمین
1.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
106 ویدیو
5 فایل
➖بازتاب خط اصیل اخوان المسلمین ➖شناخت رهبران و جریان ها ➖مسائل و چالش های جهان اسلام ➖تحلیل و ارزیابی ✔️مدیریت علمی، علی مقدس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه ی جریان های فکری جهان اسلام ارتباط با مدیر: @moghadas_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️چگونگی مواجهۀ اخوانِ اروپا، با گفتمانِ راستِ افراطی ؟ ✍️به قلم: علی مقدس https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹حادثه ۱۱ سپتامبر و به دنبال آن ظهور جریان‌های تکفیریِ مسلح، همچون داعش؛ برگ برنده‌ای برای جریان‌های راستِ مسیحیِ افراطی بود تا در راستای پروژه اسلام هراسی، بتوانند اسلام را به شکل یک دیو جلوه دهند. 🔸افراط گرایان راستِ مسیحی، از هالیوود و بالیوود گرفته تا رسانه‌های جمعی و غیرجمعی در سراسر اروپا را به خط کردند تا از این فرصت طلایی به توطئه طراحی شده خویش تحت عنوان "اُروبیا"سازی غرب، دامن بزنند. 🔸مخالفان اسلام این گمان را تقویت کردند که اروپا در خطر اسلامی شدن و تبدیل شدن به سنگر جدید مسلمانان یعنی "اُروبیا" قرار دارد و این ترس و واهمه بر اساس این بود تا به جامعه اروپا القاء کنند که اسلام با ارزش‌های غربی خصومت دارد و با آنها ناسازگار است. 🔸آن ها این فرضیه را پررنگ ساختند که رشد جمعیت‌های مسلمان در اروپا در نهایت به شکل‌گیری اکثریت مسلمانان در آن قاره منجر می‌شود و این ناخود آگاه، طبیعتِ به لحاظ تاریخی مسیحی و در حال حاضر سکولارِ جامعه اروپا را تهدید خواهد کرد. 🔸ترس از توطئه "اُروبیا" در اظهاراتی مانند اظهارات برنارد لوئیس مورخ برجسته دانشگاه برینستون که در سال ۲۰۰۴ در روزنامه آلمانی و بار دیگر در سال ۲۰۰۷ در اورشلیم پست، به صورت مبسوط‌تری اعلام کرد که «اروپا حداکثر تا پایان این قرن اسلامی خواهد شد» انعکاس یافت. 🔸در همین رابطه حزب راست گرای "کریستین ساند پروگرس" در نروژ ادعا کرد: که مانیفست مبارزه من همچون هیتلر، در مبارزه با قرآن و اسلام است. 🔸در سوئد و دانمارک نیز رفتارها و برخوردهای مبتنی بر اسلام هراسی و برخوردهای کلیشه‌ای منفی در رسانه‌ها، به بروز آزارها و حمله‌های منفی و فیزیکی همچون؛ قرآن سوزی های سریالی، شعار نویسی بر در و دیوار، علیه اسلام و مراکز دینی و اماکن تجاری مسلمانان منجر شد و از مسلمانان دانمارکی خواسته شد؛ تایید کنند که قانون اساسی دانمارک، بالاتر از قرآن است.! 🔸نمونه دیگر آن، سخن رئیس حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه "ژان مری لوپن" است که در اظهاراتش علیه مسلمانان گفت: «این‌ها روی تمام جنبه‌های امنیت عمومی اثر منفی خواهند داشت».! اما سخن لوپن در حالی است که آمار غربی‌ها ادعای او را ثابت نمی‌کند بلکه در خصوص اعتراضات خیابانی فرانسه، مسلمانان کمترین اقشار حاضر در اغتشاشات فرانسه نام برده می‌شوند. 🔸در چنین شرایطی سوالات ذیل از سوی مخاطبان مطرح است که؛ 1_اخوان اروپا چه چاره ای برای پاسخ به شبهات مطروحه فوق، اندیشیده است؟ 2_اخوان اروپا از کدامین قرائت و گفتمانِ اسلام در این جهت، وام می گیرد؟ 3_اخوان اروپا چه نقشی در برابر کنش گری اسلام هراسان، بروز می دهد؟ 4_واعظان و مبلغان اخوانی از کدامین شیوه های صیانتی در آموزش و تربیت مخاطبان مسلمان، بهره می گیرند؟ و... 📌پاسخ سوالات فوق در یادداشت بعدی تقدیم خواهد شد. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️تشکل اجتماعی "الرائد"؛ پایگاه فرهنگی اخوان در اوکراین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹اتحادیه تشکل های اجتماعی (الرائد )؛ از نهادهای وابسته به اخوان المسلمین در اوکراین است که در سال 1997 در کی یف، پایتخت این کشور تأسیس شد. 🔸هدف این مرکز، معرفی اسلام با رویکرد اخوانی، به جامعه اوکراین است، تا در مسیر خدمت به مسلمانان، آنان را در انجام مناسک مذهبی خود، یاری کند. 🔸تلاش دیگر این مرکز تشویق مسلمانان برای صیانت از هویت اسلامی ایشان است تا در جامعه غرب، هضم نشوند. 🔸ریاست این اتحادیه بر عهده "سیران عریفوف"، نویسنده و متفکر تاتار است. او متولد 1979 و در لبنان به تحصیل علوم اسلامی پرداخته و پس از فارغ التحصیلی در چند مرکز اسلامی اوکراین به امامت جمعه و جماعت و معلمی مشغول بوده و دارای چندین کتاب به زبان روسی است. 🔸مقامات اوکراینی در سال 2018 مرکز نامبرده را تحت کنترل امنیتی قرار دادند. 🔸 گزارش های امنیتی تایید کردند که این مرکز برای گسترش اندیشه اخوان المسلمین در اوکراین فعالیت می کند و بخش وسیعی از منابع مالی خود را از بنیاد خیریه قطر تامین می کند. 🔻مرکز نامبرده دیگر وظایف خود را اینگونه شرح می دهد؛ 1️⃣نظارت بر مساجد، نمازخانه ها، خطبه ها و برنامه های فرهنگی آن. 2️⃣برپایی اردوهای جوانان برای کودکان جامعه عربی و اسلامی. 3️⃣ برگزاری دوره های فرهنگی و حقوقی برای ائمه جماعات، مبلغان، معلمان و غیره. 4️⃣برگزاری سخنرانی های عمومی برای معرفی اسلام. 5️⃣چاپ اعلامیه های معرفی اسلام و توزیع آن در خیابان ها و اماکن عمومی. 6️⃣اجرای کاروان های تبلیغی به مناطق دورافتاده در اوکراین. 7️⃣برگزاری همایش ها و سمینارهای فکری پیرامون مسائل اسلام و مسلمانان اوکراین و اروپا. 8️⃣ویرایش مقالات پیرامون مدارا و اعتدال در اسلام و انتشار آنها در روزنامه ها و سایت های محلی. 9️⃣نظارت بر 40 مدرسه وابسته به مرکز الرائد. 🔟ایجاد روابط نزدیک با نهادهای دولتی اوکراین، نهادهای دیپلماتیک عربی و اسلامی در اوکراین، اروپا و جهان اسلام و سازمان‌های مدنی و احزاب فعال در عرصه اسلامی در اوکراین. 🔸این مرکز در حال حاضر شامل بیش از 20 مجموعه و انجمن است که هر یک شامل یک مسجد و تعدادی امکانات خدماتی و آموزشی است. 🔸این انجمن ها در شهرها و مناطق مختلف اوکراین گسترش یافته اند که موارد زیر را شامل می شود؛ 1_انجمن اجتماعی النور (پایتخت، کیف)؛ 2_انجمن اسلامی زنان مریم (پایتخت، کیف)؛ 3_مرکز فرهنگی اسلامی (پایتخت، کیف)؛ 4_مرکز اسلامی المنار (خارکیف)؛ 5_مرکز راه اسلامی (اودسا)؛ 6_مرکز اسلامی الاسراء (ونیز)؛ 7_انجمن ایمان (زاپوریژیا)؛ 8_مرکز صلح (چرنیوتسی)؛ 9_مرکز آموزش و توسعه (Hinchisk); 10_مرکز دوستی (شهر سومی)؛ 11_مرکز اسلامی (شهر دنیپرو)؛ 12_مرکز آینده اسلامی (دنیپرو)؛ 13_مرکز فرهنگی اسلامی (منطقه بوکووینا). ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 مصاف عالمِ اهل سنت با وهابیت در ماجرای غدیر خم 🚩 تبيين واقعه غدير، از نگاه استاد حدیث شناسِ دانشگاه محمد بن سعودِ ریاض ▪️شیخ عبدالوهاب بن ناصر الطریری؛ 🔹پیامبر اكرم (ص) در حجة الوداع، وقتی به غدیر خم رسید، ذهن و نفوس حجاج را برای خبری بسیار مهم آماده ساخت. 🔹پیامبر (ص) سپس فرمود؛ "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی".! 🔹سپس پیامبر ۳ مرتبه فرمود: "شما را در پیشگاه خدا به اهل بیتم یادآوری می کنم". 🔹در ادامه پیامبر(ص) بار ديگر برای جمع کردن حواس حضار، ٣ مرتبه فرمود: "ألست أولي بكل مومن من نفسه" حاجیان پاسخ دادند: "بلی یا رسول الله، انت اولی بکل مومن بنفسه" 🔹آنگاه پیامبر دست علی ( ع) را گرفت و بالا برد و فرمود: "ألا، فانّ الله مولای و أنا مولی کل مومن و من کنت مولاه فعلی مولاه" "اللهم وال من والاه و عاد من عاداه" 📌ادامه ماجرا را از شیخ طُریری بشنوید... ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مدرسه قدس؛ بزرگ ترین مرکز آموزشی حماس در بُخارست https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹مدرسه قدس، در اروپا با نام «مدرسه فلسطینی» نیز شناخته می شود. 🔸 این مجموعه آموزشی در سال 2000 در بخارست پایتخت رومانی تأسیس شد. 🔸مجوز این مرکز توسط وزارت آموزش فلسطین و وزارت آموزش رومانی صادر شده است. 🔸مدرسه قدس اولین سال تحصیلی خود را با 50 دانش آموز آغاز کرد و در طول سال ها تعداد آنها افزایش یافت تا اینکه امروز به حدود 600 دانش آموز از جامعه فلسطینی و عرب، در رومانی و سایر کشورهای اروپایی افزایش یافته است. 🔸گفتنی است این مدرسه در تمام مراحل آموزشی از مهدکودک تا دوره متوسطه، به دانش آموزان فلسطینی و عرب آموزش می دهد. 🔸کادر آموزشی مدرسه، متشکل از 45 معلم است که به صورت تمام وقت و نیمه وقت آموزش می دهند. 🔻اگرچه این مدرسه با تمام جزئیاتش رسماً تابع سیستم آموزشی فلسطین است و یک نماینده ویژه از سفارت فلسطین نیز کار او را پیگیری می کند، اما اخوان المسلمین شاخه حماس در اروپا توانسته از بدو تأسیس آن، به این مرکز ورود کند. 🔻مدیریت مدرسه توسط شخصی فلسطینی با نام "فریز عبدالمجید اللقطه" است که به دلیل نقش تاثیر گذارش در حمایت از فعالیت‌های اخوان و ارتباط ویژه‌اش با رهبران فلسطینی آن، به عنوان رهبر عملی اخوان‌المسلمین، شاخه حماس در رومانی شناخته می شود. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اسامه قرضاوی؛ دیپلماتِ اخوان در رومانی https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹اسامه قرضاوی فرزند شیخ یوسف القرضاوی، متفکر و واعظ فقید اخوان المسلمین است. 🔹اسامه در سال 1972 در دوحه پایتخت قطر متولد شد. وی دارای مدرک لیسانس مهندسی برق از دانشگاه قطر در سال 1994 و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه آمریکایی قاهره در سال 2005 است. 🔹وی در سال 2005 به وزارت امور خارجه قطر منصوب شد. او چندین سمت اداری و دیپلماتیک، از جمله رایزن سفارت قطر در مصر و معاون نماینده دائم قطر در اتحادیه عرب در قاهره را بر عهده داشت. 🔹در سال 2021 بود که به عنوان سفیر و دیپلمات فوق العاده قطر در رومانی منصوب شود. 🔹انتصاب او به دلیل داشتن ملیت دیگری یعنی (ملیت مصری)، در قطر جنجال برانگیخت. 🔹به گزارش (رویترز)، تصمیم به انتصاب اسامه القرضاوی به عنوان سفیر قطر در رومانی، آمیزه ای از تعجب و محکومیت در قطر و دیگر کشورها، به همراه داشت. 🔹اگرچه اسامه از تابعیت قطری برخوردار بود اما ملیت مصری وی و نیز وابستگی‌های عقیدتی‌اش، به سازمان اخوان المسلمین، اعتراض رسانه های قطری را به همراه داشت، زیرا او را یکی از وابستگان به جریان اسلام سیاسی می‌دانند که پدرش شیخ یوسف القرضاوی از نظریه‌پردازان بزرگ این جریان بود. 🔹نکته دیگری که اعتراض شهروندان قطری و خبرگزاری ها را برانگیخت این بود که؛ دولت قطر هنگام اعلام خبر انتصاب اسامه، نام خانوادگی او را کتمان کرد و توجیهی برای این کار بیان نکرد. 🔹علاوه بر پنهان کردن نام خانوادگی سفیر ، در زمانی که توییترها فکر می کردند که او راه پدرش یوسف القرضاوی را دنبال خواهد کرد، از سوی بالاترین مقام قطر به او درجه دیپلماتیک عالی "سفیر فوق العاده" نیز اعطا شد. 🔹چیزی نگذشت با قرار گرفتن سازمان اخوان المسلمین در صدر فهرست گروه های تروریستی در چهار کشور؛ مصر، عربستان ، امارات و بحرین او نیز به عنوان تروریست طبقه بندی شد. 🔹هرچند برخی ارتباط رسمی اسامه قرضاوی به اخوان المسلمین را کتمان می کنند، اما او با مأموریت دادن به مقامات قطری، به ویژه در سطح مالی، نقش مهم و محوری در حمایت از آنها ایفا می کند. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️تحولات جهان عرب؛ چرخش "اسلام سیاسی" به "پسا اسلام گرایی سیاسی" https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️به قلم: إدریس جنداری (عضو اخوان المسلمین در مراکش) 🔹تاریخ معاصر عرب، بوجود روندی تحت عنوان «نواندیشی اسلامی» قائل‌اند که واجد دو بخش است: الف. بخش اصلاح گرائی اسلامی – سیاسی ب. بخش پسا اسلام گرائی سیاسی ✔️بخش اول: اصلاح گرائی اسلامی – سیاسی این بخش از «اصلاح‌گرایی» خود شامل دو مرحله است: مرحلهء نخستین را «دوره‌ء نوزایی» می خوانند و دومین مرحله را «دورهء پیدایش اسلام سیاسی»؛ 🔘۱- دورهء نوزائی در این دوره، که طی آن «مبارزه علیه استعمارگری» نیز جریان داشته، به‌منظور یکپارچه کردن صفوف و بسیج عمومی مؤمنان و یادآوری وظیفه‌ء آنان در دفاع از امت اسلامی، استفاده از متون دینی مورد توجه قرار گرفته است؛ با این هدف که رهائی یافتن استعمار شدگان از قید استعمارگران (که توانسته بودند بر امتداد جغرافیای عربی و اسلامی استیلا یابند) با استفاده از تجربه‌ی فکری، علمی و سیاسی همان استعمارگران همراه باشد. در همین دوره می توان بوجود دو جریان نیز توجه کرد: – یکی جریانی که دارای ماهیت سلفی (و البته سلفیِ گشوده به جهان) بوده و به بازگشت به بنیادهای اولیه‌ء اسلام و پالایش آن از پس‌ماندهء نزاع های سیاسی، و نیز زنگارهای عصر انحطاط باورمند بود. این جریان را، در مشرق اسلامی، طلایه ‌دارانی چون «شیخ محمد عبده» و «سید جمال الدین افغانی» و، در مغرب اسلامی، کسانی همچون عَلّال فاسی نمایندگی کرده اند. – دیگری هم جریانی که دارای ماهیتی لیبرالی بود – باورمند به گشودگی در برابر تمدن غربی؛ به عنوان یک اصلی اساسی برای تجدید حیات دوباره‌ء امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در جهان عربی. طلایه‌داران این جریان در مشرق "رُفاعه طَهطاوی" و در مغرب، "محمد حسن الحَجْوی" بوده اند. 🔘۲- دورهء پیدایش اسلام سیاسی: در مرحلهء دوم «اصلاح گرائی»، ناکامیِ طرح های مطرح شده در « دورهء نوزایی عربی» موجب شد تا زمینه‌ء پیدایش طرح تازه‌ای فراهم شود که هواداران اش متوجه جریان بسیار گسترده و دامنه‌دار دیگری شوند که اجتهاد و تلاش فکری و رهائی سیاسی از سنجه‌های حاکم بر آن بود. آنها همت خود را در راستای تبدیل «طرح تمدنی» به «طرحی سیاسی» بکار بردند؛ طرحی که از آن – به غلط و کاملاً بصورتی معکوس – با عنوان «دولت اسلامی» یاد می‌شد حال آنکه هدف اصلی اش جدا ساختن دولت از دین بود. این تجربه‌ به‌ طرح سیاسی فراگیری دگرگونی یافت که ادبیات سیاسی آن، به‌مثابه‌ طرحی سیاسی و اسلامی، در شکل جنبش‌های سیاسی و اسلامی متبلور گشت؛ جنبش هائی که متون دینی را در راستای اهداف سیاسی خود به کار ‌می گرفتند. نتیجهء کار هم عبارت بود از بازتولید مکرر و نهادینه شدن اندیشه‌ء موسوم به «اسلام سیاسی» که در راستای تعمیق گسست از «طرح اصلاح‌گرای نوزایی» عمل می کرد. ✔️بخش دوم: پسااسلام‌گرایی سیاسی زمانی‌که از مرحله‌ی «پسااسلام‌گرایی سیاسی» سخن به میان می‌آوریم باید دو نکته اساسی را همواره مورد نظر داشته باشیم: – از یک سو، تعبیر «پسا» نشان‌گر پایان تجربه‌ء «اسلام سیاسی» نیست بلکه از وجود تحول و دگردیسی در این تجربه حکایت دارد؛ تحولی که علت ناگزیر آن بسیاری از متغیرات بین‌المللی و اقلیمی و ملی بوده که از یکسو بازیگران اسلامی و از سوی دیگر ابزارها و کارکردها را تحت تأثیر قرار داده است. – از دیگر سو نمی‌توان سنجه‌ها‌ی یکی از گونه‌های اسلام سیاسی را به سایر گونه‌های متعدد آن تعمیم داد. به عنوان نمونه، تجربه‌ء اخوانی در دنیای عرب اساساً از تجربه‌ء اسلام سیاسی در جنوب شرق آسیا [= اندونزی و مالزی] و نیز ترکیه بسیار متفاوت است. 📌جهت مطالعه کامل این یادداشت فایل زیر را دریافت کنید: ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💠دوگانه های پایان نیافتنی اردوغان: پاسخ سخت به سوئد یا پذیرش عضویت در ناتو 🔹در همان روز قرآن سوزی در کشور سوئد، رجب طیب اردوغان، موضع شدیدی علیه این اقدام گرفت و گفت: «ما به شکل قاطعانه، به سختترین شکل ممکن به آنها پاسخ می دهیم.» 🔹اما اردوغان در تاریخ 20 تیر 1402 در اقدامی صد در صد مخالف با سخن پیشین خود، در دیدار با « اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد، موافقت خود را با عضویت سوئد در ناتو اعلام کرد! 🔹گویا دوگانه های اردوغان پایان یافتنی نیست. گاهی به اسرائیل انتقادات شدید می کند و چند هفته بعد قرار داد تجاری با اسرائیل امضا می کند. این رفتارهای دوگانه اردوغان باعث شده است که برخی اسلام سیاسی اخوان را اسلامی فریبکار بدانند که هیچ اصل و خط قرمزی برای خود ندارد و از اسلام به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️مجلس ائمه فدرالی؛ پایگاه فکری اخوان المسلمین در استرالیا https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹مسلمانانِ استرالیا، پس از مسیحیت، بی دینی و بودایی گری، چهارمین رتبه پیروان دینی_مذهبی را به خود اختصاص داده اند. اخوان المسلمین با نفوذ خود در این قاره تلاش نموده تا دیدگاه خود را در بین مسلمانان گسترش دهد، به همین خاطر مجلس ایالتی ائمه را به عنوان پایگاه فکری اخوان در استرالیا تاسیس کرد. 🔹اخوان استرالیا در بسیاری از مساجد، موسسات خیریه و مراکز فرهنگی اسلامی در این کشور جای پایی پیدا کرده و زیرساختی را ایجاد نموده که آنها را قادر به ساخت شبکه ای کوچک اما مؤثر از افراد و نهادهای مرتبط موفق ساخته است. 🔹ساختار سازمانی این شورا، علاوه بر مجمع عمومی، کمیته اجرایی و بخش‌های اداری، مالی و رسانه‌ای؛ از هفت ساختار اصلی زیر تشکیل شده است: شورای فتوای استرالیا/مرجع حلال/مرکز خدمات تعلیم و تربیت اسلامی(AYS)/ شورای مشورتی زنان(AWAC) / مرکز داوری و حل اختلافات زناشویی (CARD)/ پلتفرم ضد اسلام هراسی/ کمیته ایمنی و امنیت جامعه (CSSC) / بنیاد ملی زکات/. 🔹منابع مالی این شورا متکی بر تأمین مالی فعالیت های خود از کمک های دولتی، وجوه زکات، و کمک های مالی جامعه مسلمانان، علاوه بر درآمدهای موقوفات و سرمایه گذاری های خصوصی خود، از جمله «غذای حلال» است که سالانه صدها هزار دلار سود ایجاد می کند. 🔹رهبری این تشکیلات بر عهده "شادی سلیمان" شخصیت اصلی اخوان در استرالیا است. او در سال 1978 در سیدنی در خانواده ای فلسطینی متولد شد که در دهه شصت قرن گذشته به استرالیا مهاجرت کردند. او در یکی از دانشگاه‌های اسلامی در پاکستان به تحصیل علوم شریعت پرداخت. 🔹از دیگر شخصیت های اولیه این شورا می توان به "ابراهیم ابومحمد" اشاره کرد؛ او روابط ویژه ای با حماس و رهبران آن دارد، به ویژه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش، که در یکی از سفرهایش به غزه در سال 2012 از او پذیرایی رسمی کرد. 🔹شایان ذکر است به دلیل اینکه دولت استرالیا در فوریه 2022 اعلام کرد که حماس، شاخه فلسطینی اخوان، در لیست بین المللی سازمان های تروریستی قرار خواهد گرفت، شورای نامبرده را با شرایط پیچیده ای روبرو ساخته است. 📌جهت اطلاع بیشتر به سایت و شبکه های اجتماعی اخوان در استرالیا، سری بزنید: www.anic.org.au https://www.instagram.com/anic.org.au https://www.facebook.com/anic.org.au ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️آماده شدن اردوغان برای میزبانی از عبدالفتاح السیسی https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️به قلم: علی مقدس 🔹سرعت عادی سازی روابط دوجانبه میان مصر و ترکیه پس از وقفه ای که حدود 10 سال به طول انجامید، درحال شتاب گرفتن است. 🔹رسانه های ترکیه اعلام کردند که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در"27 جولای" برابر با "5 مرداد" 1402 به ترکیه سفر خواهد کرد. 🔹اگرچه طرف مصری در خصوص سفرش به ترکیه سکوت کرد و از تایید یا تکذیب سفر اعلام شده چیزی نگفت؛ اما ظاهراً سازمان های رسمی و امنیتی در قاهره، مقدمات سفر وی را آغاز کرده اند. 🔹سه جبهه اخوان رایزنی های داخلی را برای بحث در مورد چگونگی برخورد با این دیدار را آغاز کرده اند. انقلابی ترین جبهه اخوان که به نام "جبهه دفتر عمومی"/جنبش تغییر شناخته می شود، درخواستی را به نیروهای امنیتی ترکیه ارائه کرد تا به اعضای خود اجازه دهد تا طی چند روز از سفر آتی رئیس جمهور مصر به این کشور،تظاهرات اعتراضی را در داخل سازماندهی کنند. 🔹سه جبهه اخوان در حال برنامه ریزی برای فعالیت های اعتراضی در میدان و برخی دیگر به صورت فرضی در سفر رئیس جمهور مصر به ترکیه هستند، اما به گفته منابع این گروه، شکل این فعالیت ها در نهایت مشخص نشده است. 🔹جنبش تغییر، تلاش کرد تا سرویس‌های امنیتی ترکیه را متقاعد کند که از محدودیت فعالیت‌ها تبعیت می‌کند و موضوع بنرهایی را که در این مراسم برافراشته خواهد شدو همچنین شعارهایی که شرکت کنندگان سرخواهند داد را بدون هیچ تنشی مدیریت کند،اما طرف ترک این درخواست را رد کرد. 🔹جبهه لندن و استانبول که به ترتیب توسط صلاح عبدالحق و محمود حسین هدایت می‌شوند، تصمیم گرفتند با مقامات ترکیه در ارتباط باشند تا امکان انجام هرگونه اقدام اعتراضی قبل از ورود السیسی به ترکیه را بررسی کنند. 🔹اعضای اخوان این نگرانی را دارند، در صورت عدم امکان توافق با اخوان المسلمین، جبهه لندن و استانبول احتمالاً فعالیت های خود را به فعالیت های مجازی محدود کنند و با تمرکز بر این فعالیت ها از طریق رسانه های اجتماعی و پلت فرم های رسانه ای به طرح دیدگاه خود در این زمینه بپردازند. 🔹از سوی دیگر دولت ترکیه اعلام کرده است هرکس دستورالعمل های صادر شده توسط رئیس جمهور مصر را نقض کند، نیروهای امنیتی ترکیه در طول مدت این سفر پاسخ قاطع خواهند داد و مسببان را دستگیر خواهند کرد. 🔹از این رو جبهه لندن به اعضای خود اطلاع داد که از هیچ اقدامی که موجب برهم زدن آرامش دیدار نامبرده شود، خودداری کنند، زیرا مقامات ترکیه هیچ تخلفی را تحمل نخواهند کرد. 🔹همچنین جبهه استانبول به اعضای خود اطلاع داد که نیروهای امنیتی مصر همچنان اصرار دارند که ترکیه برخی از کادرهای تحت تعقیب اخوان را تحویل دهد به همین خاطر از اقدامات خود سرانه پرهیز کنند. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️آیا امامین انقلاب از سید قطب تاثیر پذیرفته اند؟ https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimi ✍️به قلم: علی مقدس 🔻بخش اول: تاثیر پذیری امام خمینی(ره) هفته گذشته بود که "معتز الخطیب" نویسنده سوری_ اخوانی، مقاله ای تحت عنوان "تاثیر سید قطب بر اندیشه ایران معاصر" از خود منتشر کرد. او در نگاشته نخست خود،از نقش مکتوبات سید قطب در ایران سخن گفت و اذعان داشت که ترجمه کتب قطب به فارسی، اثری انقلابی است که خلأ نظری موجود در اندیشه شیعی - به ویژه ایرانی - در دوران پیش از انقلاب را پر کرده و نیازی را که در بستر آماده سازی انقلاب اسلامی ایران وجود داشت را برطرف نموده است. 🔹با گذشت یک هفته از این ماجرا، الخطیب در مقاله دیگری به تشریح این مسئله پرداخت که چگونه تأثیر سید قطب بر اندیشه اسلامی معاصر ایرانی را می توان اثبات کرد. از این رو مدعای خود را در دو محور به اشتراک گذاشت؛ ▪️محوراول: تأثیر سید قطب بر اندیشه امام خمینی(ره) و امام خامنه ای( دامت برکاته). ▪️محوردوم: نقش سید قطب و زمینه های نقل قول از او در نوشته های معاصر ایران. 🔹الخطیب معتقد است اگرچه امام خمینی در تأثیر پذیری از قطب، مستقل بوده و در هیچیک از آثار ایشان اشاره ای به قطب نشده است اما بررسی ها نشان می دهد که حداقل از ۳ طریق می توان تأثیر افکار قطب بر امام خمینی را اثبات کرد؛ ▪️طریق اول: وی ابتدا به سه شخصیت از مترجمان آثار سید قطب که هر سه از شاگردان امام خمینی به شمار می روند؛ یعنی امام خامنه ای، سید محمد حسینی خامنه ای و سید هادی خسروشاهی، اشاره می کند. 🔸الخطیب در معرفی این سه شخصیت می نویسد: "آنها از فعالان جوان انقلاب اسلامی بودند که در نیمه دوم دهه سی قرن گذشته متولد شدند و پس از پیروزی انقلاب به مناصب مهمی دست یافتند. علی خامنه ای جانشین خمینی و رهبر ایران شد و هادی خسروشاهی به عنوان نماینده خمینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. در مورد محمد حسینی خامنه ای، برادر بزرگ علی، وی یکی از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود". 🔸الخطیب پس از طرح روابط این اشخاص با امام خمینی، این نتیجه را اتخاذ می کند که ایشان از قطب تاثیر گرفته است. از این رو می نویسد: "رابطه این اشخاص با خمینی بدان معناست که خمینی از اندیشه های سید قطب دور نبوده است زیرا از آنجایی که مترجمان کتب قطب در حلقه نزدیک به خمینی بوده اند، به ویژه در مرحله آمادگی برای انقلاب و آماده سازی نسل جوان، حکایت از بهره مندی و آشنایی خمینی با این گفتمان دارد. ▪️طریق دوم: تقریرات امام خمینی که در مشهورترین کتاب او تحت عنوان «حکومت اسلامی» منتشر شده است، پس از اعدام سید قطب و پس از ترجمه برخی از آثار وی به فارسی توسط شاگردان ایشان انجام گرفت. 🔸اگر در کتاب «حکومت اسلامی» مذهب شیعه را به طور عام و خمینی را به طور خاص،کنار بگذاریم، شباهت هایی بین برخی از اندیشه های خمینی و افکار عمومی انقلابی سید قطب خواهیم یافت. (مانند تز محوری ایشان در مورد ولایت فقیه). 🔸الخطیب به تشابه گفتمان امام خمینی و سید قطب اشاره می کند که درکتاب "حکومت اسلامی" چهار اندیشه محوری دیده می شود که نزد سید قطب نیز وجود دارد که به قرار ذیل است: ۱_ بیگانگی جامعه از اسلام و شکافی که اسلام واقعی را از فهم عمومی متمایز ساخته که از اسلام تنها نامی باقی مانده و به پایانی غم انگیز رسیده است. این آسیب به این خاطر است که ما به فکر سامان دادن جامعه با حکومت اسلامی نبوده ایم. ۲_ اسلام از نظام جامع و کامل برای معرفی و اجرای زندگی با کرامت انسانی برخوردار است. بدیهی است برای سازماندهی جامعه، مردم را به هر وسیله ممکن باید از رشد و آموزش بهره مند ساخت. ۳_ حکومت اسلام بر جامعه، حکم شریعت و قانون الهی است. حاکم فقط خداست و از این رو مبارزه برای این حکومت (یا به زبان خمینی تشکیل «حکومت») توام با ایمان و ولایت الله است. ۴_ نظام‌هایی که اسلام بر آنها حکومت نمی‌کند، نظام‌های شرکی است و باید به آن‌ها اعتراض کرد. 🔹شهادت به توحید از نظر سید قطب و اعتقاد به حکومت از نظر خمینی (با رویکرد شیعی) از مهمترین وجوه اشتراکی در پیاده سازی اسلام سیاسی از منظر دو شخصیت است. 🔹الخطیب اضافه می کند؛ از نگاه سید قطب و خمینی، آنچه از اهمیت برخوردار است؛ تخریب و نابودی رژیم های غیر توحیدی و طاغوتی و تربیت «نسل مؤمن با فضیلت» است. 🚩در یادداشت بعدی پس از تقریر دیدگاه الخطیب در خصوص تاثیر پذیری امام خامنه ای از سید قطب، به ارزیابی مقاله الخطیب خواهیم پرداخت. 📌ادامه دارد... ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مشارکت اِخوان در فرآیند سیاسی سوریه چگونه بود؟ 🔻از زبان علی البیانونی (رهبر اسبق اخوان المسلمین سوریه -تا سال ٢٠١٠) بشنوید: 🔹 جماعت اخوان در ساحت سیاسی سوریه در کنار دیگر گروه‌‌های سیاسی مشارکت داشت، البته غیر از دوره اولین رهبر عام، یعنی دکتر السباعی. 🔹 در بیشتر برهه‌‌های دموکراتیک در سوریه، جماعت اخوان هم در پارلمان‌‌ها مشارکت و حضور و نماینده داشت و هم با لیست در انتخابات شرکت می‌‌کرد؛ البته لیست‌‌‌هایی ائتلافی با دیگر جریان‌‌ها. در برخی موارد یادم هست حتی با مسیحیان یک لیست واحد دادیم، در شهر حلب و همچین در حماة. 🔹 اخوان حتی در بسیاری از وزارت‌‌‌ها هم حضور داشت، هم در سطح وزیر و هم در سطح معاون وزیر. 🔹 این روند در تمام برهه‌‌هایی که فضایی دموکراتیک فراهم بود ادامه داشت ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️سمیه الغنوشی، نماینده جنبش النهضه در لندن https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹سمیه غنوشی، فرزند راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضه تونس است. او در تونس به دنیا آمد و در سنین کودکی به همراه خانواده اش به بریتانیا مهاجرت کرد و تابعیت آنجا را دریافت کرد. 🔹او مدرک فوق لیسانس فلسفه را از دانشگاه لندن با تخصص در تاریخ اندیشه ها و سپس مطالعات خاورمیانه، دریافت کرد. آثار فکری او نشان می دهد که در خصوص اسلام، جایگاه زنان و سیاست های دموکراتیزاسیون در خاورمیانه متمرکز است . 🔹وی در طول تحصیلات دانشگاهی، در فعالیت های دانشجویی مشارکت داشت و به بسیاری از سازمان‌های جامعه مدنی در لندن پیوست که در نهایت توانست «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» را راه اندازی کند. 🔹ائتلاف نامبرده متشکل از گروهی بریتانیایی، مخالف دخالت بریتانیا در درگیری‌های نظامی بین‌المللی است. این گروه پس از حملات 11 سپتامبر 2001 توسط تعدادی از سازمان‌های مدنی و اسلامی بریتانیا، به‌ویژه سازمان مسلمانان بریتانیا، کار خود را آغاز کرد. 🔹سمیه الغنوشی، پژوهشگر سابق دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در دانشگاه لندن، مقالات خود را در روزنامه های مهم بریتانیا مانند گاردین و ایندیپندنت و نیز در وب سایت های بین المللی مانند هافینگتون پست و الجزیره انگلیسی، منتشر می کند. او همچنین به طور مرتب در سمینارها و جلسات کاری که توسط مراکز تحقیقاتی بریتانیا در مورد وضعیت جهان عرب، به ویژه تونس، مانند مؤسسه سلطنتی بریتانیا برای مطالعات استراتژیک، برگزار می شود، شرکت می کند. 🔹وی با یکی از رهبران جنبش النهضه و یکی از اعضای دفتر اجرایی آن به نام "رفیق عبدالسلام" ازدواج کرد که در اولین دولت تشکیل شده پس از انقلاب تونس در سال 2011 سمت وزیر امور خارجه تونس را بر عهده داشت . https://www.facebook.com/Soumaya.Ghannoushi/about/ ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️انتصار الغنوشی؛ نماینده جنبش النهضه در پاریس و لندن https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹انتصار الغنوشی، کوچکترین دختر راشد الغنوشی، رهبر جنبش النهضه است. 🔹او یک دانشگاهی، حقوقدان و فعال سیاسی تونسی است که تابعیت بریتانیا را دارد. 🔹وی در سال 1985 در تونس به دنیا آمد و در سنین پایین به همراه خانواده به بریتانیا مهاجرت کرد و در بریتانیا و فرانسه تحصیل کرد و مدرک فوق لیسانس حقوق بشر و دکترای علوم سیاسی دریافت کرد. 🔹او در مجلس اعیان بریتانیا، سازمان ملل متحد و پارلمان اروپا کار می کرد و همچنین در بسیاری از مراکز حقوق بشر و تحقیقات اروپایی همکاری دارد. 🔹از ابتکارات او ایجاد مرکز اصلاحات عربی که یک مؤسسه تحقیقاتی عربی-اروپایی است و دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد. 🔹انتصار یکی از مهم ترین رهبران جوانان در سازمان بین المللی اخوان المسلمین است و نقش برجسته ای در هدایت جوانان و دانشجویان در مجمع اسلامی اروپا برعهده دارد. 🔹او یکی از اعضای هیئت امنای "مجمع اسلامی اروپا" و "شورای مسلمانان اروپا" است و به همین خاطر بازوی جوانان در این مراکز بشمار می رود. 🔹انتصار در حال حاضر بین فرانسه و تونس زندگی می کند و با "موفق الکعبی" یکی از کادرهای جنبش النهضه در پاریس و پسر یکی از فرماندهان سابق ارتش تونس، که متهم به کودتا علیه رژیم رئیس جمهور سابق بن علی در سال 1991 م هست،ازدواج کرد. 🔹انتصار بیشتر مقالات و مطالعات خود را در وب سایت ها و مراکزی که توسط قطر تامین مالی می شود منتشر می کند، که در راس آن ها وب سایت عرب 21 و "المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات" که توسط "عزمی بشارة" یکی از نزدیکان امیر فعلی قطر اداره می شود،می توان نام برد. 🔹انتصار در رسانه ها و مقالات اخیر خود تلاش می کند تا مردم تونس و عرب را علیه حاکمیت تونس به رهبری قیس سعید تحریک کند تا پاسخی به رویارویی آشکار دولت تونس با جنبش النهضه داده باشد که به دستگیری پدرش راشد الغنوشی به اتهام توطئه علیه دولت منجر گردیده بود. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin