سلام علیکم
🌸صبح سه شنبه مهدوی شما پر از نشاط و موفقیت✨
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به صالح المؤمنین را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۶) آیه صالح المؤمنين: #سوره_تحریم آیه۴
💠إِنْ تَتُوبَآ إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَآئِكَةُ بَعْدَ ذَٰلِكَ ظَهِيرٌ
🌿اگر شما (همسران پیامبر) از كار خود توبه كنید (به نفع شماست، زیرا) دلهایتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهید، (كاری از پیش نخواهید برد) زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند
✅نكتهها:
«صَغَتْ» از «صغو» به معنای تمایل به انحراف است و «اصغاء» به گوش دادنی گویند كه شنونده به گوینده تمایلی داشته باشد.
به اتفاق مفسّران شیعه و سنّی، مراد از آن دو زن كه در این آیه مورد خطابِ توبه قرار گرفتهاند، حفصه و عایشه است كه اولی افشاگر راز پیامبر و دومی، شنونده آن بود.
52 حدیث از شیعه و سنی نقل شده است كه مراد از صالح المؤمنین، علیّ بن ابیطالب علیهما السلام است. بر اساس این روایات، علیّ بن ابیطالب علیهما السلام در كنار جبرئیل و بلكه میان او و سایر فرشتگان قرار گرفته است و این مقام را پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به آن حضرت بشارت دادند.
❇️پیامها:
1- به خاطر یك خلاف، همه را زیر سؤال نبرید. «تَتُوبا» (دو نفر باید #توبه كنند، نه همه.)
2- برای افراد شرمنده، راه بازگشت و توبه را باز كنید. «إِنْ تَتُوبا» البتّه برای هر گناهی توبهای لازم است.
3- شنیدن راز نیز ممنوع است. خداوند به گوینده و شنونده، هردو میفرماید: توبه كنید. «تَتُوبا»
5- نام برجستگان را برجسته كنید. با این كه #جبرئیل از فرشتگان است، امّا نامش جداگانه برده شده است. جِبْرِیلُ ... وَ الْمَلائِكَةُ
6- گاهی یك حادثه و جرقّه، بیانگر یك جریان است. فاش كردن یك راز، جزئی بود، ولی خداوند آن را یك توطئه قلمداد كرد. «تَظاهَرا عَلَیْهِ»
7- همسری و همنشینی، نشانه همفكری و همدلی نیست. أَزْواجِهِ ... تَظاهَرا عَلَیْهِ
8- توبه تنها اظهار پشیمانی با زبان نیست، توبه واقعی بازگشت دل گنهكار است. تَتُوبا ... صَغَتْ قُلُوبُكُما
9- مهمتر از انحراف در عمل، انحراف روح و دل است. ابتدا فكر و دل انسان منحرف میشود، سپس مرتكب خلاف میشود. «صَغَتْ قُلُوبُكُما»
10- كسانیكه رازی را بیدلیل افشا میكنند، اگر توبه نكنند، توطئهگرند. إِنْ تَتُوبا ... تَظاهَرا عَلَیْهِ
11- در برابر توطئه علیه پیامبر و مكتب، تمام نیروها باید بسیج شوند. تَظاهَرا عَلَیْهِ ... هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلائِكَةُ ... ظَهِیرٌ
12- حق، هیچگاه تنها نمیماند. هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ ...
13- صالح بودن، انسان را در كنار فرشتگان مقرّب الهی قرار میدهد. «جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
چهارشنبه است و دلم سمت شما افتاده
عطر صحن رضوی کل فضا افتاده
در و دیوار دلم آینه کاری شده است
روی باب الحرَمش نام رضا افتاده
🌸صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی ✨
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در ماه #شعبان المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۷) آیه حکمت: #سوره_بقره آیه۲۶۹
💠يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَآءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُولُو الْأَلْبَابِ
🌿(خدا) دانش و حكمت را به هر كس بخواهد (و شایسته بداند) میدهد؛ و به هر كس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درك نمیكنند، و) متذكر نمیگردند.
✅نكتهها:
«ألباب» جمع «لُبّ» به معنای مغز است و به همه انسانها «أُولُوا الْأَلْبابِ» نمیگویند، بلكه تنها به خردمندانی میگویند كه عقل خود را بكار گیرند وراه زندگی و سعادت واقعی خود را بیابند.
حكمت را به معنی معرفت و شناختِ اسرار و آگاهی از حقایق و رسیدن به حقّ دانستهاند كه خداوند به بعضی از افراد به خاطر پاكی و تقوا و تلاش عطا میكند، تا آنان وسوسههای شیطانی را از الهامات الهی باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر كثیر است.
در روایات میخوانیم: حكمت، معرفت و تفقّه در دین است. حكمت، اطاعت از خدا، شناخت #امام و پرهیز از گناهان كبیره است.
❇️پیامها:
1- گرچه مال وثروت خیر است، ولی خیرِ كثیر، داشتنِ دید وقدرت تشخیص است. كسانی كه از آن خیر #انفاق كنند، به خیر كثیر میرسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ... یُؤْتِی الْحِكْمَةَ»
2- شیطان وعدهی فقر، و خداوند وعدهی مغفرت و فضل میدهد. امّا تشخیص و انتخاب هریك از این دو راه، #حكمت لازم دارد. «یُؤْتِی الْحِكْمَةَ»
3- همهی دنیا متاع قلیل است، ولی حكمت خیر كثیر است. اگر همه امكانات مادّی فدای دست یابی به حكمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً»
4- حكمت هدیهای كلیدی و مادر همهی خیرات است. هركه آن را داشت چیزهای زیادی خواهد داشت. «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً»
5- هر كسی به ارزش حكمت پی نمیبرد. «ما یَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّی تكیه میكنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات میسنجند، ولی دوراندیشان عاقل و راهشناسان اندیشمند، از بعد دیگری محاسبه میكنند.
🌸 سلام علیکم
صبح پنج شنبه را با نام زیبای پروردگار آغاز می کنیم:
بسم الله النور
روزتون منور به نور قرآن؛ شادی ارواح طیبه شهدا، صلحا و جمیع درگذشتگان رحمه الله لمن یقرا الفاتحه مع صلوات
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۸) آیه بیّنه: #سوره_هود آیه۱۷
💠أَفَمَنْ كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ وَمِنْ قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةً أُولَٰٓئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ
🌿آیا آن كس كه دلیل آشكاری از پروردگار خویش دارد، و بدنبال آن، شاهدی از سوی او میباشد، و پیش از آن، كتاب موسی كه پیشوا و رحمت بود (گواهی بر آن میدهد، همچون كسی است كه چنین نباشد)؟! آنها [= حقطلبان و حقیقتجویان] به او (كه دارای این ویژگیهاست،) ایمان میآورند! و هر كس از گروههای مختلف به او كافر شود، آتش وعدهگاه اوست! پس، تردیدی در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولی بیشتر مردم ایمان نمیآورند!
✅نكتهها:
روایات بسیاری از ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است كه مراد از «شاهِدٌ» در این آیه علیبن ابیطالب علیهما السلام است. چنانكه خود #حضرت_علی علیه السلام نیز در خطبهای فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
طبق این آیه، شاهد و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله از اوست، نه جدای از او. و طبق روایات شیعه و سنّی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: من از علیّ هستم و علیّ از من است. صحیح بخاری، كتاب صلح، باب «كیف نكتب»؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
در آخرین آیهی سورهی رعد نیز طبق روایات شیعه و سنّی مُراد علیبن ابیطالب علیهما السلام است كه شهید و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله است.
❇️پیامها:
- در تبلیغ، با شیوهی سؤال، وجدانهای سالم را به قضاوت بطلبیم. «أَ فَمَنْ كانَ»
- #قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ»
- كسی كه در زمان حیات پیامبر همراه و دنبالهرو اوست، پس از پیامبر(ص) هم جانشین پیامبر(ص) است. «یَتْلُوهُ»
- وجود پیروان راستین، وارسته و فداكار، یكی از راههای شناخت و حقّانیّت پیامبران است. بَیِّنَةٍ ... شاهِدٌ مِنْهُ
- خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهی چون علیبن ابیطالب علیهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ ... شاهِدٌ مِنْهُ ... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی
- كتب آسمانی، مؤیّد یكدیگرند. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی»
- كتب آسمانی و قوانین الهی، راه هدایت و وسیلهی رحمت برای مردم هستند. «إِماماً وَ رَحْمَةً»
- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجای توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروی از حقّ باشیم. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ»
- همهی مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به #قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهی هستند. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ»
- كفر برخی از مردم سبب دلسردی و تزلزل #مؤمنان نشود. وَ مَنْ یَكْفُرْ ... فَلا تَكُ فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ
- #اكثریّت، نشانهی حقانیّت نیست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ... أَكْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
هدایت شده از در محضر قرآن
🌸 سلام علیکم
صبح پنج شنبه را با نام زیبای پروردگار آغاز می کنیم:
بسم الله النور
روزتون منور به نور قرآن؛ شادی ارواح طیبه شهدا، صلحا و جمیع درگذشتگان رحمه الله لمن یقرا الفاتحه مع صلوات
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۸) آیه بیّنه: #سوره_هود آیه۱۷
💠أَفَمَنْ كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ وَمِنْ قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةً أُولَٰٓئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ
🌿آیا آن كس كه دلیل آشكاری از پروردگار خویش دارد، و بدنبال آن، شاهدی از سوی او میباشد، و پیش از آن، كتاب موسی كه پیشوا و رحمت بود (گواهی بر آن میدهد، همچون كسی است كه چنین نباشد)؟! آنها [= حقطلبان و حقیقتجویان] به او (كه دارای این ویژگیهاست،) ایمان میآورند! و هر كس از گروههای مختلف به او كافر شود، آتش وعدهگاه اوست! پس، تردیدی در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولی بیشتر مردم ایمان نمیآورند!
✅نكتهها:
روایات بسیاری از ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است كه مراد از «شاهِدٌ» در این آیه علیبن ابیطالب علیهما السلام است. چنانكه خود #حضرت_علی علیه السلام نیز در خطبهای فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
طبق این آیه، شاهد و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله از اوست، نه جدای از او. و طبق روایات شیعه و سنّی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: من از علیّ هستم و علیّ از من است. صحیح بخاری، كتاب صلح، باب «كیف نكتب»؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
در آخرین آیهی سورهی رعد نیز طبق روایات شیعه و سنّی مُراد علیبن ابیطالب علیهما السلام است كه شهید و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله است.
❇️پیامها:
- در تبلیغ، با شیوهی سؤال، وجدانهای سالم را به قضاوت بطلبیم. «أَ فَمَنْ كانَ»
- #قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ»
- كسی كه در زمان حیات پیامبر همراه و دنبالهرو اوست، پس از پیامبر(ص) هم جانشین پیامبر(ص) است. «یَتْلُوهُ»
- وجود پیروان راستین، وارسته و فداكار، یكی از راههای شناخت و حقّانیّت پیامبران است. بَیِّنَةٍ ... شاهِدٌ مِنْهُ
- خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهی چون علیبن ابیطالب علیهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ ... شاهِدٌ مِنْهُ ... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی
- كتب آسمانی، مؤیّد یكدیگرند. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی»
- كتب آسمانی و قوانین الهی، راه هدایت و وسیلهی رحمت برای مردم هستند. «إِماماً وَ رَحْمَةً»
- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجای توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروی از حقّ باشیم. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ»
- همهی مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به #قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهی هستند. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ»
- كفر برخی از مردم سبب دلسردی و تزلزل #مؤمنان نشود. وَ مَنْ یَكْفُرْ ... فَلا تَكُ فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ
- #اكثریّت، نشانهی حقانیّت نیست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ... أَكْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام پدر مهربانم
✨آمدنت نزدیک است...
و صدای قدم هایت لرزه بر جان طاغوت ها انداخته!
✨سلام بر تو و بر روزی که بُت های روزگار یکی یکی به دستان ابراهیمی تو سقوط کنند!
💫 السَّلامُ عَلَیکَ أیُّها الإمامُ الهادِمُ لِبُنیانِ الشِّرکِ وَالنِّفاقِ...
💐و سلام به شما همراهان گرامی؛ صبح زیبای جمعه مهدوی شما بخیر و شادی
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام و #مهدویت در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به صدیقون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۹) آیه صدّیقون: #سوره_حدید آیه۱۹
💠وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِٓ أُولَٰٓئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَآءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَآ أُولَٰٓئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ.
🌿كسانی كه به خدا و رسولانش ایمان آوردند، آنها صدّیقین و شهدا نزد پروردگارشانند؛ برای آنان است پاداش (اعمال) شان و نور (ایمان) شان؛ و كسانی كه كافر شدند و آیات ما را تكذیب كردند، آنها دوزخیانند.(۱۹)
👌رسول خدا(ص) فرمود: راستگویان سه نفرند: حبیب نجار كه مؤمن آل یس است، حزقیل كه مؤمن آل فرعون است و علی علیه السلام.تأویل الآیات، ج 2، ص 663، ح 16.
👌حارث بن مغیره روایت كرد: نزد امام باقر علیه السلام بودیم كه فرمود: هر كس از شما كه به این امر (ولایت) شناخت داشته باشد و #منتظر حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و در باره او گمان خیر داشته باشد، به خدا سوگند همانند كسی است كه با شمشیرش در كنار #قائم آل محمد علیهم السلام #جهاد كند. پس فرمود: بلكه به خدا سوگند همان كسی است كه با شمشیرش در كنار رسول خدا(ص) جهاد كند. سپس برای بار سوم فرمود: بلكه به خدا سوگند همانند كسی است كه در كنار رسول خدا در خیمهاش شهید شود و این مضمون آیهای از كتاب خدا در باره شماست. گفتم: فدایت شوم، كدامین آیه؟ فرمود: كلام خداوند عز و جل: «والذِینَ آمَنُوا بِاللهِ ورُسُلهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ والشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ» سپس فرمود: به خدا سوگند، شما نزد پروردگارتان راستگویان و شهید هستید. مجمع البیان، ج 9، ص 396.
📚برگرفته از تفسير برهان علامه بحرانی
سلام علیکم
صبحتون بخیر و سلامتی و نشاط
🌸سالروز ولادت سبط اکبر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب و شما محبین تبریک و تهنیت عرض می کنم
هدیه به پیشگاه حضرتش صلوات.
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به نور را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۰) آیه نور: #سوره_نور آیه۳۵
💠اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيٓءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَآءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.
🌿خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانی است كه در آن چراغی (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یك ستاره فروزان، این چراغ با روغنی افروخته میشود كه از درخت پربركت زیتونی گرفته شده كه نه شرقی است و نه غربی؛ نوری است بر فراز نوری؛ و خدا هر كس را بخواهد به نور خود هدایت میكند، و خداوند به هر چیزی داناست.(۳۵)
✅نكتهها:
«نُورُ» یعنی چیزی كه هم خودش روشن است و هم سبب روشنی اشیای دیگر میشود.
در فرهنگ اسلام اموری به عنوان «نُورُ» معرفی شده است: قرآن، علم، عقل، ایمان، هدایت، اسلام، پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام.
👌امام رضا علیه السلام فرمود: ما به منزله چراغدان و محمّد صلی الله علیه و آله و سلم چون چراغ است كه «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء» یعنی خداوند هر كه را دوست بدارد به ولایت ما هدایت میكند. مناقب ابن مغازلی، ص 263، ح 361.
❇️پیامها:
1- جهان هستی، فیض خداوند و پرتوی از نور اوست، قوام و بقای آن از اوست. اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ ...
2- نور خدا هم گسترده است و هم ثابت. (نور درون حباب، هم گسترده است و هم از خاموش شدن محفوظ.) «الْمِصْباحُ فِی زُجاجَةٍ»
3- زیتون، درخت مباركی است. «شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَیْتُونَةٍ»
4- نور خدا از ذات اوست نه از عوامل بیرونی. «یَكادُ زَیْتُها یُضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ»
5- گرچه خداوند نور آسمانها و زمین و مایه خلقت و هدایت همه هستی است، اما جایگاه او در زمین، دلهای پاك و شفّاف افراد مؤمن است كه با نور ایمان برافروخته میگردد و هرچه خلوص ایمان بیشتر باشد، تلألؤ بیشتری دارد. یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ ...
🌺سلام علیکم
صبحتون قرین خیر و نیکبختی
روزگارتون از رحمت «الرَّحْمَنُ الرَّحِیم» لبریز و وجودتون از نعمت «رَبُّ الْعَالَمِين» سرشار...
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به انذار را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۱) آیه انذار: #سوره_شعرا آیه۲۱۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِين.
🌿و خویشاوندان نزدیكت را انذار كن
✅امام رضا علیه السلام در مرو وارد مجلس مأمون شد و در آن مجلس گروهی از علمای عراق و خراسان نیز حاضر بودند؛ و راوی شروع به ذكر حدیث می كند تا بدینجا می رسد: عالمان گفتند: برایمان بازگو كن كه آیا خداوند در كتابش «اصطفاء» (برگزیدگی پیامبران و انبیا) را شرح داده است؟ امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند این موضوع را تنها در ظاهر و غیر از باطن، در دوازده جای قرآن بیان داشته است، و اولین آن این گفته خداوند است: «فأنذر عشیرتك الأقربین...» و این منزلتی بزرگ و فضیلتی عالی است كه خداوند تبارك و تعالی با این آیه ها خاندان پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین را مورد توجه قرار دهد و آن را برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خاطر نشان سازد.
📚عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 1، ص 207، باب 23، ح 1
❇️پیامها:
1- پیوند خویشاوندی سبب مسئولیّت بیشتری میشود. «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ»
2- در مكتب وحی، همهی مردم در برابر قانون خدا یكسانند ونزدیكان پیامبر نیز مورد هشدار قرار میگیرند. «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ»
3- در تبلیغ و نهی از منكر، اوّل از خود شروع كنید؛ «فَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ» سپس نزدیكان. «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ»
4- ارشاد و تبلیغ باید با صراحت باشد. «وَ أَنْذِرْ»
5- روابط فامیلی نباید مانع نهی از منكر باشد. «وَ أَنْذِرْ»
6- هشدار به نزدیكان، زمینهی پذیرش حقّ را در دیگران تقویت میكند. (مردم میگویند: این حرفها را به بستگان خود نیز میزند). «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ»
7- در میان بستگان نیز اولویّت مطرح است. «الْأَقْرَبِینَ»
8- در بین بستگان به خاطر شناخت عمیق واعتماد، زمینهی پذیرش حقّ بیشتر است. «الْأَقْرَبِینَ»
📚برگرفته از تفسير برهان علامه بحرانی و تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبحتون سرشار از لطف بی کران خدا و معطر به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به نجوا را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۲) آیه نجوا: #سوره_مجادله آیه۱۲
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَٰلِكَ خَيْرٌ لَكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! هنگامی كه میخواهید با رسول خدا نجوا كنید (و سخنان درگوشی بگویید)، قبل از آن صدقهای (در راه خدا) بدهید؛ این برای شما بهتر و پاكیزهتر است و اگر توانایی نداشته باشید، خداوند غفور و رحیم است!
✅نكتهها:
گروهی از مردم به خصوص ثروتمندان مرتبا مزاحم پیامبر میشدند و خصوصی با پیامبر سخن میگفتند و كاری كه مایه اندوه دیگران و یا كسب امتیاز و تقرب بیدلیل برای آنان بود. آیه نازل شد تا آزمونی برای علاقه واقعی آنان باشد. البته این حكم جنبه موقتی و آزمایشی داشت و پس از مدتی حكم برداشته شد.
حضرت علی علیه السلام میفرماید: آیهای كه نه قبل از من و نه بعد از من كسی به آن عمل نكرد، آیه صدقه است. دیناری داشتم، آن را به ده درهم تبدیل كردم، هر باركه میخواستم با پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نجوا و گفتگو كنم، درهمی صدقه میدادم.
❇️پیامها:
- صدقه را باید پیش از انجام كار پرداخت كرد. فَقَدِّمُوا ... صَدَقَةً
- معلّم میتواند برای آموزش، هزینهای را مشخص كند. چه خود دریافت كند و چه به دیگران حواله دهد. «فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواكُمْ صَدَقَةً»
- از هر راهی باید برای فقرزدایی استفاده كرد. شرط ملاقات خصوصی با پیامبر، پرداخت صدقه به فقرا بود. «فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواكُمْ صَدَقَةً»
- وابستگی به دنیا، پلیدی و دل كندن از آن پاكی است. «ذلِكَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ أَطْهَرُ»
- صدقه، نوعی تطهیر است. «أَطْهَرُ» چنانكه در جای دیگر میخوانیم: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ»
- قانون گذار باید مراعات همه مردم را در وضع قانون بكند. فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا ...
- هیچ گاه اسلام كسی را به خاطر فقر طرد نكرده و محروم نساخته است. «فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌸صبح سه شنبه مهدوی شما سرشار از عطر خداوندی و مملو از عشق و آرامش؛ دفتر اعمالتون پر از کارهای نیک
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به انفاق را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۳) آیه انفاق: #سوره_بقره آیه۲۷۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
🌿آنها كه اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق میكنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین میشوند.
✅نكتهها:
در تفاسیر صافی، مجمعالبیان، قرطبی و كبیر فخررازی آمده كه این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده است. هنگامی كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یك درهم را در روز، یك درهم را در شب، سومین آنرا مخفیانه، و چهارمین درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود.
البته وعدهی این آیه، شامل همه كسانی میشود كه اینگونه عمل كنند. چنین افرادی نه از فقر و تنگدستی بیم دارند، چون به وعدههای خداوند ایمان داشته و به او توكّل میكنند، و نه بخاطر انفاق، اندوهگین میشوند، چون به رضایت الهی و آثار اخروی انفاق توجّه دارند.
شاید دلیل آنكه «لیل» بر «نهار» ویا «سر» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاقهای پنهانی در دل شب ارزش بیشتری دارد.
انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نیز میشود. كلمهی انفاق، در لغت به معنای پر كردن گودال و در اصطلاح، به معنای پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهای مالی است.
👌یادآوری این نكته لازم است كه توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معنای گداپروری و رواج تكدّیگری نیست. زیرا در بسیاری از روایات، از كسانی كه بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست كمك میكنند، مذمّت شده واز سوی دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادن ابزار كار به جای پول دادن، معرفی شده است.
❇️پیامها:
1- داشتن روحیّهی #انفاق و سخاوت مهم است، نه یكی دو بار انفاق آنهم از روی ترحّم. «یُنْفِقُونَ» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد.
2- تعیین نشدن اجر الهی، نشانهی گستردگی آن است. «أَجْرُهُمْ»
3- وعدههای الهی، بهترین مشوّق انسان در كارهای نیك است. «فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ»
4- #آرامش و #امنیّت، از بركات انفاق است. «لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»
سلام علیکم
🌸سالروز میلاد موفور السرور آخرین ستاره پرفروغ آسمان ولایت و امامت، قطب عالم امکان، منجی عالم بشریت، مجری عدالت، تصنیف سرخ ترانه های انتظار، حجت بالغه ی خداوند متعال، حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه فداه بر شما مبارک باد.🌸🌸
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام و #مهدویت در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به محبت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۴) آیه محبّت: #سوره_مائده آیه۵۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُٓ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَآئِمٍ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ.
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! هر كس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمیرساند؛ خداوند جمعیّتی را میآورد كه آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد میكنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست كه به هر كس بخواهد (و شایسته ببیند) میدهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.
✅نكتهها:
در روایت است: «چون این آیه نازل شد، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله دست به شانهی سلمان فارسی زد و فرمود: هموطنان تو مصداق این آیهاند».
در آیات قبل، خطر سلطه كفّار و منافقان مطرح بود، اینجا سخن از ارتداد است. شاید اشاره به این باشد كه نفاق و دوستی و رابطه با كفّار و پذیرش سلطه آنان، به ارتداد میانجامد.
امام باقر علیه السلام دربارهی «یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ» فرمود: «مراد علیّ علیه السلام و #شیعیان اویند».
در روایات شیعه و سنّی آمده است كه پیامبر اسلام در جنگ خیبر، پس از ناكامی فرماندهان در فتح قلعههای دشمن فرمود: «به خدا سوگند فردا پرچم را به دست كسی میدهم كه خدا و رسولش او را دوست دارند، او هم، خدا و رسول را دوست دارد و پیروزی را به ارمغان میآورد. آنگاه پرچم را به دست #علی علیه السلام داد».
علی بن ابراهیم روایـت كرده كه: این آیه خـطاب به آن عـده از اصـحاب پیامـبر خدا است كه حق آل محمد كه درود خدا بر آنها باد را غصب كردند و از دین خدا برگشتند «فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ»، و روایت كرده است: این آیه در مورد #امام_زمان و یاران او نازل شده است، در راه خدا جهاد میكنند و از سرزنش سرزنشگر نمیترسند.
❇️پیامها:
- #مؤمن باید به فكر عاقبت خود باشد، چه بسا مؤمنانی كه مرتدّ شوند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ»
- در راه ایمان و شكستن سنّتها و عادات جاهلی نباید از سرزنشها و هوچیگریها و تبلیغات سوء دشمن ترسی داشت و تسلیم جوّ و محیط شد. «لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»
- رفتار مسلمان، نرمش با برادران دینی و سرسختی در برابر دشمن است و هیچ یك از خشونت و نرمش، مطلق نیست. «أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْكافِرِینَ»
- فضل خدا تنها مال و مقام نیست، محبّت خدا و جهاد در راه او و قاطعیّت در دین هم از مظاهر لطف و فضل الهی است. «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ»
- دوستی متقابل میان خدا و بنده، از كمالات بشر است. «یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ»
- كسی كه ایمان واقعی دارد، هرگز در برابر كافران احساس حقارت نمیكند. «أَعِزَّةٍ عَلَی الْكافِرِینَ»
- اسلام رو به گسترش است، تنها به ریزشها نگاه نكنیم به رویشها نیز نگاه كنیم. مَنْ یَرْتَدَّ ... یَأْتِی اللَّهُ
- در آینده پرچم اسلام را كسانی بدست خواهند گرفت كه عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند. یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ ... أَعِزَّةٍ عَلَی الْكافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ
- جنگ روانی، در مؤمنان واقعی اثری ندارد. «لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»
- فضل خداوند، محدود نیست؛ لیكن به هركس به قدر حكمتش عطا میكند. «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی و تفسیر برهان علامه بحرانی
🌺صبح ها رابه سلامی به توپیوندزنم
ای سرآغازترین روز خدا صبح بخیر
به امیدی که جوابی زشمامی آید
گفتم ازدورسلامی به شماصبح بخیر🌸
سلام ؛ صبح پنج شنبه شما بخیر و پربرکت؛ شادی ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان صلوات
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه بر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به حبل الله را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۵) آیه حبل الله: #سوره_آل_عمران آیه۱۰۳
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِٓ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ.
🌿و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت]، چنگ زنید، و پراكنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید كه چگونه دشمن یكدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد كرد، و به بركتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفرهای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشكار میسازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید.
✅نكتهها:
حضرت علیّ علیه السلام میفرماید: قرآن، حبل اللّه است. #نهجالبلاغه، خطبه 176. و از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود: «نحن حبل اللّه» ما اهلبیت، حبل اللّه هستیم. و در روایت دیگری آمده است: علیّبن ابیطالب علیهما السلام حبل اللّه است.
ایجاد الفت میان دلها تنها به دست خداست. «فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ» قرآن خطاب به پیامبر میفرماید: «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» انفال، 63. اگر همهی سرمایههای زمین را خرج كنی نمیتوانی بدون خواست او بین دلها ایجاد الفت نمایی.
تفرقه، در ردیف عذابها و مجازاتهای الهی است. همچنین در اسلام دروغ گفتن برای ایجاد وحدت، جایز و راست گفتنِ تفرقهانگیز، حرام است.
❇️پیامها:
1- وحدت و دوری از تفرقه، یك وظیفهی الهی است. «وَ اعْتَصِمُوا»
2- محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّیت و .... «بِحَبْلِ اللَّهِ»
3- از بركات و خدمات اسلام غافل نشوید. «إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ»
4- #وحدت، عامل اخوّت است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً»
5- اتّحاد، از نعمتهای بزرگ الهی است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ»
6- #تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است. «شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ»
7- نعمتهای خداوند، آیات او هستند. «وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ ... یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آیاتِهِ»
8- یادآوری نعمتهای الهی عامل عشق و زمینهساز هدایت است. «وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ ... لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
🌺السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ...
🌱جمعه به جمعه چشم من منتظرنگاه تو ...
🌱کی دل خستهام شود معتکف پناه تو...
🌱زمـزمهی لبان من این طلب است از خدا...
🌱کاش شـوم من عاقبت یک نفر از سپاه تو...
💐سلام علیکم ؛صبح آدینه تون بخیر و نیکی و رحمت
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به اهل الذّکر را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۶) آیه اهل الذّکر: #سوره_نحل آیه۴۳
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِيٓ إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوٓا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُون.
🌿و پیش از تو، جز مردانی كه به آنها وحی میكردیم، نفرستادیم! اگر نمیدانید، از آگاهان بپرسید.
✅نكتهها:
این آیه یك اصل كلی را كه عقل هر بشری میپذیرد، که مراجعه به اهل علم وكارشناس است را بیان می کند، یعنی هر چه را نمیدانید از آگاهان واهل خبرهی آنسؤال كنید. البتّه بهترین مصداقِ «اهل ذكر» اهلبیت پیامبرند. روایات زیادی از طریق شیعه و سنّی به این مضمون وارد شده كه در جلد سوم ملحقات احقاق الحق، صفحهی 482 به بعد نقل شده است.
طبری، ابن كثیر و آلوسی از مفسرین بزرگ اهل سنت نیز در تفاسیرشان، ذیل این آیه، اهلِ ذكر را اهل بیت پیامبر معرّفی كردهاند.
در جلد 23 بحار صفحه 172 به بعد، حدود شصت روایت در این باره نقل شده كه در برخی از آنها، امامان معصوم فرمودهاند:
«نحن و الله اهل الذكر المسؤلون»
بخدا قسم ما هستیم، آن اهل ذكری كه مردم باید سؤالات خود را از آنان بپرسند.
❇️پیامها:
- پیامبران الهی همه از جنس خود بشر و مرد بودهاند، نه از جنس فرشتگان. وَ ما أَرْسَلْنا ... إِلَّا رِجالًا
- مسائل دین را باید از كارشناس دین پرسید، نه هر كس اندك آشنائی با دین دارد. «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ»
- اگر پرسش از اهل ذكر لازم باشد، پس پذیرش پاسخ او نیز لازم است، وگرنه سؤال لغو است. «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ»
- آنجا سؤال كنیم كه خود نتوانیم بدانیم، نه آنكه هر چه را نمیدانیم، بدون آنكه فكر و تأملی كنیم، فوراً سؤال كنیم. آیه نمیفرماید: فَسْئَلُوا ... فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا اگر نمیدانید سؤال كنید، بلكه میفرماید: فَسْئَلُوا ... إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ یعنی اگر نمیتوانید بدانید، سؤال كنید.
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام علیکم
صبح اولین روز از آخرین هفته سال شما بخیر؛ براتون هفته ای عالی، پر از لطف و رحمت الهی، پراز خیر و برکت و سلامتی و به دور از غصه و غم آرزومندم
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به راسخان در علم را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۷) آیه راسخون در علم: #سوره_آل_عمران آیه۷
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠هُوَ الَّذِيٓ أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُٓ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُولُو الْأَلْبَابِ.
🌿او كسی است كه این كتاب (آسمانی) را بر تو نازل كرد، كه قسمتی از آن، آیات «محكم» [= صریح و روشن] است؛ كه اساس این كتاب میباشد؛ و قسمتی از آن، «متشابه» است. اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنهانگیزی كنند (و مردم را گمراه سازند)؛ و تفسیر (نادرستی) برای آن میطلبند؛ در حالی كه تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمیدانند. (آنها كه به دنبال فهم و دركِ اسرارِ همه آیات قرآن در پرتو علم و دانش الهی) میگویند: «ما به همه آن ایمان آوردیم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذكر نمیشوند (و این حقیقت را درك نمیكنند).
✅نكتهها:
سؤال: چرا در قرآن آیات متشابه به كار رفته است؟
پاسخ: اوّلًا: وجود آیههای متشابه زمینهی فكر و تدّبر در آیات قرآن است.
ثانیاً: موجب رجوع مردم به رهبران آسمانی میشود. آری، اگر همهی درس آسان باشد، شاگرد نیازی به استاد احساس نمیكند.
ثالثاً: متشابهات وسیلهی آزمایش مردم است. گروهی كژاندیش، از لابلای آنها به سراغ اهداف شوم خود میروند و گروهی اندیشمند، به فرموده امام رضا علیه السلام با مراجعه به محكمات، معنای صحیح آیات را كشف مینمایند.
🤔سؤال: نمونهای از آیات متشابه:
مراد از «دست خدا» در آیهی «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» قدرت اوست، چنانكه میگوییم: فلانی در فلان شهر یا اداره دست دارد، یعنی قدرت دارد. وگرنه خداوند كه جسم نیست تا دست و پا داشته باشد.
این گونه آیات، سبب انحراف ساده اندیشانی شده كه به آیات دیگر توجّه ندارند و از مفسّران واقعی یعنی اهلبیت پیامبر علیهم السلام جدا افتادهاند و شاید به جهت همین خطرات باشد كه قرآن، خود به ما سفارش نموده است هنگام قرائت قرآن از شرّ شیطان به خداوند پناه ببرید. «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشیطان الرجیم»
در روایات میخوانیم: ائمه معصومین علیهم السلام مصداق بارز راسخون در علم هستند.
❇️پیامها:
- قلبهای منحرف، منشأ فساد و فتنه است. «فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ»
- فتنه، تنها آشوب نظامی و فیزیكی نیست، تفسیر به رأی و تحریفِ فرهنگ و معانی آیات نیز فتنه است. «ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ»
- گاهی حقّ و حقیقت نیز دستاویز باطل میشود. «ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ»
- عالمان واقعی بیتكبّرند. «وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ»
-گرایش به باطل، مانع از رسیدن به درجات بالای علم است. «الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» در برابر «فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ» قرار داده شده است.
- هر چه را نمیفهمیم انكار نكنیم. «كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام علیکم
صبحتون پُر از عطر خدا، روز یکشنبه تـون معطر به بوی مهربانی الهی، دلتون شاد لبتون خندان و قلبتون مملو از آرامش
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به مرج البحرین را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۸) آیه مرج البحرین: #سوره_الرحمن آیات۲۲_۱۹
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ (١٩)بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ (٢٠)فَبِأَيِّ آلَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٢١)يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ (٢٢)
🌿دو دریای [شیرین و شور] را روان ساخت در حالی كه همواره باهم تلاقی و برخورد دارند؛ (۱۹) [ولی] میان آن دو حایلی است كه به هم تجاوز نمیكنند [درنتیجه باهم مخلوط نمیشوند!](۲۰) پس كدامیك از نعمت های پروردگارتان را انكار میكنید؟(۲۱) ز آن دو دریا لؤلؤ و مرجان بیرون میآید.
✅نکته ها:
عبارتِ «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ» دو بار در قرآن آمده است: یك بار در سوره فرقان آیه 53 و یك بار در این سوره. در آنجا ابتدا از جهاد بزرگ با كفار سخن میگوید. «فَلا تُطِعِ الْكافِرِینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِیراً» و به دنبال آن میفرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً» ولی در این سوره، ابتدا سخن از میزان و حساب و عدل است، «وَضَعَ الْمِیزانَ- أَقِیمُوا الْوَزْنَ- لا تُخْسِرُوا الْمِیزانَ»، و پس از آن میفرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ. بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ» یعنی آب شور و شیرین به هم تجاوز نمیكنند، زیرا عدم تجاوز با عدل تناسب بیشتری دارد. به دنبال آن میفرماید: «یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ» آری اگر عدالت بود و تجاوزگری نبود، زیباییها پیدا میشوند.
هنگامی كه امام علی علیه السلام این آیات را تلاوت فرمود: «یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ» از آن حضرت پرسیدند: پس چرا شما از این نعمتها استفاده نمیكنید؟ آن حضرت فرمود: خداوند بر رهبران عادل واجب كرده كه زندگی خود را چنان ساده و تنگ بگیرند كه فقر بر فقرا سخت نباشد.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ» فرمودند: علی و فاطمه علیهما السلام دو دریای عمیقاند كه هیچیك بر دیگر تجاوز نمیكند و از این دو دریا، لؤلؤ و مرجانی چون حسن و حسین علیهما السلام خارج میشود.
❇️پیامها:
- آثار قدرت خدا و برتری اراده او بر همه چیز هویداست. آب دریای شور با آب دریای شیرین تلاقی و برخورد میكند، از كنار هم میگذرند و در یكدیگر داخل نمیشوند. «بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ»
- بهرهبرداری از نعمتها، نیاز به تلاش و كوشش دارد. یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ ...
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
💐سلام علیکم
وقت و عاقبتتون بخیر، همه لحظههاتون سبز و سرشار از آرامش، سراسر زندگیتون مملو از نگاه مهربان خدا
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به علم الکتاب را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۱۹) آیه علم الکتاب: #سوره_رعد آیه۴۳
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ.
🌿كافران میگویند: تو فرستاده [خدا] نیستی. بگو: كافی است كه خدا [با آیات حكیمانه قرآنش] و كسی [چون امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام] كه دانش كتاب نزد اوست، میان من و شما [نسبت به پیامبریام] گواه باشند.
✅نكتهها:
در اوّلین آیه این سوره خواندیم كه آنچه بر پیامبر نازل میشود حقّ است، اگر چه اكثر مردم ایمان نمیآورند، در این آخرین آیه نیز میخوانیم كه كفّار، رسالت پیامبر را انكار میكنند، این حاكی از اوج لجاجت و عناد اهل باطل با فرستاده الهی و كلام حقّ اوست.
وقتی یكی از اطرافیان حضرت سلیمان كه مقداری از علم كتاب را دارد، میتواند در كمتر از یك چشم برهمزدن، تخت ملكهی سبأ را در پیش روی آن حضرت حاضر كند، پس اگر كسی تمام علم كتاب را داشته باشد، چه قدرتی میتواند داشته باشد؟!
مطابق روایات، مراد از كسیكه علم همهی كتاب را دارد، #حضرت_علی علیه السلام و #اهلبیت پیامبر علیهم السلام میباشند.
❇️پیامها:
1- ایمان به حمایت خداوند، بهترین پشتوانه در برابر هرگونه تكذیب و تحقیر است. «قُلْ كَفی بِاللَّهِ»
2- آگاهی بر كتاب الهی، مقام انسان را تا به آنجا بالا میبرد كه گواهی او در كنار گواهی خداوند قرار میگیرد. كَفی بِاللَّهِ ... وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ
3- گاهی ارزش گواهی یك فرد، از انكار هزاران نفر بیشتر است. (اصل با كیفیّت است نه با كمیّت) یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفی بِاللَّهِ شَهِیداً ... مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
💐سلام علیکم
سه شنبه مهدوی شما، عالی و پر برکت
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به ایذاء را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۰) آیه ایذاء: #سوره_احزاب آیه۵۷
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠اِنَّ الَّذینَ یُؤْذُوْنَ اللهَ وَ رَسُوْلَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فى الدُّنْیا وَالآخِرَةِ وَ اَعَدَّلَهُمْ عَذاباً مُهِیناً
🌿آنها که خدا و پیامبرش را آزار مى دهند خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و براى آنها عذاب خوار کننده اى آماده کرده است».
✅بدیهى است که کسى نمى تواند به ذات پاک خداوند زیان و آزارى برساند; بنابراین منظور از ایذاء خداوند ـ همان گونه که مفسّران هم گفته اند ـ همان کفر و الحاد است که خداوند را به خشم مى آورد، و تأکیدى بر مجازات کسانى است که پیامبر و مؤمنان را آزار مى دهند; چرا که آزار آنها بمنزله آزار خدا است.
در اینجا در روایات متعدّدى که از طرق برادران اهل سنّت و از طرق اهلبیت(علیهم السلام)رسیده است، مى خوانیم که پیامبراکرم (ص) فرمود: «اى على! هر که تو را آزار برساند مرا آزار رسانده است» به این ترتیب آزار او هم سنگ آزار، پیامبر(ص) است.
حاکم حسکانى از جابر بن عبدالله نقل مى کند که مى گوید: از پیامبر اکرم(ص) شنیدم که به على(ع) مى فرمود: «کسى که تو را آزار دهد مرا آزار داده است». (1)
شبیه همین معنی درباره حضرت زهرا (س) نیز از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله)نقل شده است.
و در حدیث دیگرى از ابن ابى سلمه از أمّ سلمه همسر پیامبر(ص) نقل مى کند که مى گوید: شنیدم رسول خدا(ص) به على بن ابى طالب(ع) مى فرمود: «اَنْتَ اَخى وَ حبیبى، مَنْ آذاکَ فَقَدْ آذانى»: «تو برادر و حبیب منى، هر کس تو را آزار دهد مرا آزار داده است!» (2)
سپس مى افزاید: همین معنى از عدّه دیگرى مانند عمر (خلیفه دوم) و سعد بن ابى وقّاص و ابوهریره و ابن عباس و ابوسعید خدرى نقل شده است. (3)
احادیثى که در بالا ذکر شد تنها اشاره به این مسأله دارد که آزار على(ع) آزار پیامبر(ص)است; ولى در آن استناد به آیه فوق نشده در حالى که در بعضى از روایات، این استناد با صراحت آمده است. از جمله حاکم نیشابورى در مستدرک الصّحیحین در حدیثى که صحیح و معتبر است، از ابن عبّاس نقل مى کند که مردى از اهل شام در برابر او سبّ و دشنام به ساحت مقدّس على(ع)داد، ابن عبّاس با دیدن این صحنه گفت: «اى دشمن خدا! تو با این سخنت رسول خدا(ص) را آزار رساندى چنانچه قرآن مى فرماید: آنها که خدا و پیامبرش را آزار مى دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و براى آنها عذاب خوار کننده اى آماده کرده است اگر پیامبر(ص)زنده بود تو او را آزار داده بودى». (۴)
آیا با این حال تردیدى باقى مى ماند، در این که على(علیه السلام) برترین فرد امّت بعد از رسول خدا، و شایسته ترین فرد امّت براى امامت و ولایت و خلافت رسول خدا(ص)است؟
1. شواهد التّنزیل، جلد 2، صفحه 98 (حدیث 777).
2. شواهد التّنزیل، جلد 2، صفحه 98 حدیث 778.
3. همان مدرک، صفحه 99.
۴.مستدرک الصّحیحین، جلد 3، صفحه 121 (طبع دارالمعرفة بیروت).
💐سلام علیکم
چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و سلامتی و عزت. ان شاء الله روزی پر از حرکت و برکت، پیش رو داشته باشید.
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به مسئولون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۱) آیه مسئولون: #سوره_صافات آیه۲۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَقِفُوْهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُولونَ
🌿آنها را (در کنار دوزخ) نگهدارید که باید مورد بازپرسى قرار گیرند.
در اینکه آنها از چه چیز سؤال مى شوند، در میان مفسّران گفتگو است; بعضى گفته اند: از بدعت هایى که گذارده اند; بعضى دیگر گفته اند: از اعمال زشت و خطاهایشان، و بعضى افزوده اند: از توحید و کلمه لا اِلهَ اِلاّ اللهُ.(1)
مانعى ندارد که همه اینها در مفهوم آیه جمع باشد. ولى در روایات متعدّدى وارد شده است که: سؤال راجع به ولایت على بن ابیطالب(ع) است; این روایات در منابع معروف اسلامى آمده است.
از جمله در شواهد التّنزیل، به دو طریق از ابوسعید خدرى از پیامبر اکرم(ص)نقل مى کند که در تفسیر این آیه فرمود: «از ولایت على بن ابیطالب(ع) سؤال مى کنند». (2)
و در حدیث دیگرى از سعید بن جبیر از ابن عبّاس نقل مى کند که پیامبر(ص)فرمود:«هنگامى که روز قیامت مى شود; من و على بر صراط متوقف مى شویم. هر کس از کنار ما مى گذرد; از ولایت على(علیه السلام) از او سؤال مى کنیم، هر کس ولایت على را داشته باشد ـ از صراط مى گذرد ـ و الاّ او را در آتش مى افکنیم! و این است معنى آیه (وَقِفُوْهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُوْلُون )». (3)
از دیگر کسانى که حدیث فوق را نقل کرده اند احمد حنبل (یکى از ائمّه چهارگانه اهل سنّت) در کتاب مسند است; که او نیز از ابوسعید خدرى نقل کرده که: در روز قیامت از ولایت على بن ابیطالب(علیه السلام) سؤال مى شود.
جالب اینکه در بعضى از این روایات، علاوه بر ولایت على(علیه السلام)، ولایت اهل بیت(علیهم السلام)نیز آمده است (4).
به هر حال مفهوم این احادیث و همچنین آیه مزبور این نیست که در روز قیامت تنها از ولایت على بن ابیطالب(علیه السلام) سؤال مى شود; چرا که روز قیامت روز سؤال از همه کارها، و همه نعمت ها، و همه مسئولیت ها است. منظور این است یکى از مهم ترین امورى که در قیامت از آن سؤال مى شود ولایت این بزرگوار است; و بى شک ولایت در اینجا به معنى یک دوستى ساده و معمولى که هر فرد با ایمان، باید نسبت به دیگران داشته باشد نیست; چرا که این امر (ولایت) یکى از فروع عادى دین، بلکه منظور این مسأله چیزى در ردیف مهم ترین ارکان اسلام و پایه هاى دین است.
1. مجمع البیان، جلد 7، صفحه 441 (ذیل آیه مورد بحث).
2. شواهد التّنزیل، جلد 2، صفحه 106 و 107 (حدیث 786 و 787).
3. شواهد التنزیل، جلد 2، صفحه 106 و 107 حدیث 788.
4. علىٌّ فى الکتاب و السّنّه، جلد 1، صفحه 229.
🌷سلام علیکم
در آخرین پنجشنبه سال جهت شادی اروح طیبه شهدا و در گذشتگان، آن مسـافران آسمانی خصوصا پـدران و مادران، فاتحه ای قرائت کنیم. روحشان قرین رحمت الهی باد
الّلهـُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
✍در ادامه بررسی آیات در شأن #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه معروف به نور و بیوت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۲) آیه نور و بیوت: #سوره_نور آیه۳۶
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ.
🌿[این نور] در خانههایی است كه خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذكر شود، همواره در آن خانهها صبح و شام او را تسبیح میگویند.
✅سیوطى از مفسرين بزرگ اهل سنّت در تفسیر الدّر المنثور از انس بن مالک و بریده (دو نفر از صحابه پیامبر(ص)) نقل مى کند، هنگامى که رسول خدا(ص) این آیه را تلاوت فرمود، مردى برخاست و گفت: «این خانه هایى که در این آیه توصیف شده، کدام است اى پیامبر خدا؟».
پیامبر(ص) فرمود: «خانه هاى پیامبران است».
ابوبکر برخاست و عرض کرد: «هذا البَیْتُ مِنْها لَبَیْتُ عَلى وَ فاطِمَةَ؟! »: «این خانه از آنها است، خانه على و فاطمه؟»
پیامبر فرمودند:« نَعَمْ مِنْ اَفاضِلِها»: «آرى این از برترین آنها است». (1)
جالب اینکه آلوسى در روح المعانى، با اینکه تمام فضائل اهل بیت(علیهم السلام) را با بى میلى تعقیب مى کند در اینجا بعد از آنکه روایت اوّل را از انس بن مالک و بریده نقل مى کند; مى افزاید: «اگر این روایت صحیح باشد، سزاوار نیست (در تفسیر آیه) از آن عدول کنیم (و به تعبیر دیگر بهترین سخن در تفسیر آیه است که منظور از آن، بیوت انبیاء مى باشد که از بهترین آنها، خانه على و فاطمه(س) است)». (2)
به یقین این روایات شامل على(ع) و فاطمه(س) و فرزندانش حسن و حسین(ع)مى شود; همچنین فرزندان فاطمه(ع) از نسل حسین(ع): یعنى امامان معصوم مشمول این آیه اند; چرا که همان راه و برنامه را ادامه مى دهند.
آرى خانه آنها هم طراز خانه هاى انبیاء است; خانه اى که نور الهى همیشه در آن مى تابد و از دستبرد شیاطین محفوظ است; بلکه از برترین آنها محسوب مى شود، و به یقین ساکنان این خانه نیز از برترین انسان ها هستند و در فضیلت همانند انبیاء الهى به شمار مى آیند.
اینها امورى است که به آسانى از روایات فوق مى توان فهمید، آیا با این حال مقدّم داشتن دیگران بر آنها جفا نیست؟
1. الدّر المنثور، ج5، ص50.
2.روح المعانى، ج18، ص 157 ذیل آیه مورد بحث.