eitaa logo
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
3.4هزار دنبال‌کننده
36 عکس
5 ویدیو
0 فایل
 إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ "اَلثَّقَلَيْنِ" مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي "كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي" وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ   ارتباط با خادم کانال: @skhorasani22
مشاهده در ایتا
دانلود
ماجرای جذب شدن شقیق بلخی به امام کاظم علیه‌السّلام 📜شقیق بلخی گوید: سال ۱۴۹ ق، برای حج حرکت کردیم. در منزل قادسیه فرود آمدیم. همانگونه که مردم و بسیاری جمعیت آنان را می‌نگریستم، چشمم به جوانی زیبارو افتاد که بر روی لباس هایش لباسی پشمینه داشت، نعلین پوشیده بود و تنها نشسته بود. با خود گفتم: این جوان از فرقه صوفیه است و می‌خواهد در سفر، سربارِ دیگران باشد. به خدا قسم نزد او رفتم تا او را سرزنش کنم. به وی نزدیک شدم، چون مرا دید فرمود: ای شقیق! «از بدگمانی بپرهیزید که برخی از گمان ها، گناه است» » و مرا گذاشت و رفت. _با خود گفتم: این، امری بزرگ و شگفت است. او مرا به نام صدا زد و از درونم خبر داد. همانا او بنده‌ای صالح است. به او ملحق می‌شوم و از او می‌خواهم که مرا حلال کند. به سرعت به دنبالش رفتم؛ ولی به وی نرسیدم و از چشمم پنهان شد. ⬅️وقتی به منزل واقصه فرود آمدیم، او را دیدم که نماز می گزارد و بدنش می لرزد و اشکش جاری است. با خود گفتم: این، صاحب من [و آقای من] است. به سوی او می‌روم و از او حلالیت می‌طلبم. صبر کردم تا از نماز، فارغ شد و نشست. به سویش رفتم. چون مرا دید، فرمود: «ای شقیق! بخوان: وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ «و البتّه من، هر كس را كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته انجام دهد، و به هدايت برسد، قطعاً مى‌بخشم.» _با خود گفتم: این جوان، از اَبدال (اولیای بزرگ خداوند) است که دو بار، درون مرا خواند. ⬅️وقتی در منزل زُباله فرود آمدیم، همان جوان را دیدم که بر سرِ چاه ایستاده بود و ظرفی پوستی به دست داشت و می‌خواست آب بکشد. ظرف از دست او در چاه افتاد و من او را می‌نگریستم. دیدم به آسمان نگریست و می‌گفت: أَنْتَ رَيِّي إِذَا ظَمِئْتُ إِلَى اَلْمَاءِ وَ قُوتِي إِذَا أَرَدْتُ اَلطَّعَاماَ اَللَّهُمَّ سَيِّدِي مَا لِي غَيْرُهَا فَلاَ تُعْدِمْنِيهَا [ پروردگارا!] تو [ موجب] سیرابی من هستی هرگاه که تشنه‌ی آب شوم و تو [ رساننده] غذای منی هرگاه که غذا بخواهم، بار خدایا! تو می دانی ـ ای خدای من و سرورم ـ که جز این، چیزی ندارم. پس آن را از من مگیر». شقیق گوید: به خدا قسم، دیدم که آب چاه بالا آمد و او دست برد و ظرف را گرفت و از آب، پُر کرد و با آن، وضو گرفت و چهار رکعت نماز به جا آورد. 🔻آن گاه، به سمت تپه‌ای از شن رفت و مشتی رمل‌ها برمی‌داشت و داخل ظرف می‌ریخت و آن را به هم می زد و می‌نوشید. به سویش شتافتم و به او سلام کردم. پاسخ سلامم را داد. گفتم: مرا از آنچه خداوند به فضلش به تو نعمت داده، اِطعام نما._فرمود: «ای شقیق! نعمت های ظاهری و باطنی خداوند، همیشه بر ما سرازیر است. پس گمانت را به پروردگارت نیک کن». آنگاه، مشتی [ از آن شن] را به من داد و نوشیدم و آن، سویق و شکر بود. به خدا قسم که لذیذتر و خوش بوتر از آن، نخورده بودم. پس، سیر و سیراب شدم و تا چند روز، میلی به غذا و نوشیدنی نداشتم. 🌘دیگر او را ندیدم تا این که وارد مکه شدیم. شبی در نیمه های شب، او را نزد چادر آب دیدم که با خشوع و ناله و گریه، نماز می‌خوانَد. یکسر چنین بود تا شب به سر آمد. چون فجر طلوع کرد، بر محلّ نماز نشست و تسبیح می‌گفت. سپس برخاست و نماز صبح را به جا آورد و پس از آن، هفت دور طواف کرد و از مسجد، خارج شد. به دنبالش رفتم. دیدم دارای شترها و ثروت است و خانه ای دارد و مردم، در اطراف او می چرخند، برخلاف آنچه در راه دیده بودم. از برخی نزدیکانش پرسیدم: این جوان کیست؟ گفت: او، موسی بن جعفر بن محمّد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب است که رضوان خدا بر تمامی آنان باد! به شگفت آمدم که این همه شگفتی‌ها و کرامت‌ها جز از چنین آقایی سر نمی زند. 📚کشف الغمة ج ۲، ص ۲۱۳ ☑️ @JAMI_Alahadith
سختی زندان سندی بن شاهک ملعون به قدری شدید بود که طاقت را از کف امام علیه‌السلام ربود. فراز زیر که در زیارتنامه آن حضرت وارد شده گوشه‌ای از شدائد امام را در آن زندان مخوف توصیف می‌کند:😭😭 « اللهم صل علی... المعذب فی قعر السجون، و ظلم المطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود ». «خدایا! درود فرست بر آن امام مظلوم معذّب در عمق زندانها و تاریکیهاى زیرزمینها که ساق پای نازنینش بر اثر حلقه‌های زنجیر کوبیده شد. ❇️در کتب لغت مطامیر به معنای حفره‌ای زیر زمینی است که برای نگهداری غذا و طعام و غله و حبوبات ساخته می‌شده تا فاسد نشود. در اینکه مطامیر حفره ای بسیار تاریک زیر زمین با پله های طولانی بوده است شکی نیست. به تعبیر امروز همان سیاه چال که نور آفتاب به آنجا راه نداشته ، مکانی بسیار تنگ هم امکانش هست و اصلا بعید نیست. ⛔️ ولی اینکه در انتهای مطامیر نه می‌توان ایستاد نه می توان نشست یا خوابید، در منابع تاریخی و یا لغت چنین چیزی نیامده است. و ثانیا با گزاره های تاریخی هم سازگاری ندارد. ما برای غربت و شدت آزار بر امام کاظم علیه‌السّلام نیازی به طرح مطالب بدون سند نداریم. همان سیاه چال های تاریک با غل و زنجیر به مدت طولانی، درد و مصیبتی جانکاه بر امام مظلوم ما وارد کرده است.😭 ☑️ @JAMI_Alahadith
➖دعای امام کاظم برای علیهما‌السّلام 🔸يحيى بن فضل نوفلى مى‌گويد: در بغداد، بعد از فراغت امام کاظم عليه‌السّلام از نماز عصر، به خدمت آن بزرگوار رفتم و ديدم كه دستهاى خويش را به سوى آسمان بلند نموده است، و شنيدم كه 🤲مى‌فرمود: ....أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ اَلْمَكْنُونِ اَلْمَخْزُونِ اَلْحَيِّ اَلْقَيُّومِ اَلَّذِي لاَ يَخِيبُ مَنْ سَأَلَكَ بِهِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ اَلْمُنْتَقِمِ لَكَ مِنْ أَعْدَائِكَ وَ أَنْجِزْ لَهُ مَا وَعَدْتَهُ يَا ذَا اَلْجَلاَلِ وَ اَلْإِكْرَام:[ پروردگارا] به حقّ‌ آن نامت كه پنهان و مخزون و زنده و پاينده است،نامى كه هركس تو را به آن نام بخواند نااميد نمی‌شود، از تو مى‌خواهم كه بر محمّد و خاندانش درود فرستى و در فرج [و گشایش امر] آن‌كه انتقام تو را از دشمنانت مى‌گيرد، شتاب فرمایی و به وعده‌اى كه به او داده‌اى، وفا كنى، اى صاحب بزرگی و بزرگواری و کرامت ❓راوى مى‌گويد: گفتم: اين كيست كه برايش دعا مى‌كنى‌؟ _فرمود: او همان مهدى آل محمّد صلوات‌الله‌علیهم است. ◀️ پدرم فداى كسى كه شكمش فراخ،و ابروانش پيوسته، ساقهاى پايش باريك، فاصله ما بين دو شانه‌اش دور و رنگ چهره‌اش گندمين است و با وجود رنگ گندمى،زردى‌اى به واسطۀ بيدارى شب پيوسته بر او نمايان است ◀️ پدرم فداى آن‌كه شبش در سجود و ركوع به پاييدن ستاره‌ها سپرى مى‌شود ◀️ پدرم فداى آن‌كه در [راه]خدا از سرزنش هیچ سرزنش کننده‌ای [تأثير]نمى‌گيرد، و چراغ شبهاى تاریک است ◀️ پدرم فداى آن‌كه به امر خدا قيام مى‌كند. ❓گفتم: چه وقت خروج[ و قيام] خواهد كرد؟ _فرمود: هنگامى كه لشكرها را در شهر الانبار كناره‌ی رودهاى فرات، صَراة و دجله ديدى و نيز انهدام پل كوفه و آتش زدن برخى خانه‌هاى كوفه را ديدى، خداوند آنچه را بخواهد انجام می‌دهد و كسى بر امر خدا چيره نيست و بازدارنده‌اى از حكمش وجود ندارد». 📚فلاح السائل ج ۱، ص ۱۹۹ ☑️ @JAMI_Alahadith
سخنان رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله با پیکر مطهر ابوطالب علیه‌السّلام 🛑حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ اَلْآدَمِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتٍ عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ رَفَعَهُ قَالَ: دَخَلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى عَمِّهِ أَبِي طَالِبٍ وَ هُوَ مُسَجًّى فَقَالَ يَا عَمِّ كَفَّلْتَ يَتِيماً وَ رَبَّيْتَ صَغِيراً وَ نَصَرْتَ كَبِيراً فَجَزَاكَ اَللَّهُ عَنِّي خَيْراً ثُمَّ أَمَرَ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِغُسْلِهِ 🏴 نقل شده است که: رسول خدا صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله بر جنازه عموى خود ابوطالب حاضر شد در حالیکه پارچه‌ای بر پیکرش انداخته شده بود و فرمود: اى‌عمویم! در هنگامى‌كه یتیم بودم، مرا کفالت کردى[ و سرپرستی‌ام را به عهده گرفتی] و در هنگامى‌كه خردسال بودم، مرا پرورش دادى و هنگامى‌كه بزرگ شدم، [ مرا] یاری کردی. خداوند تو را از من جزای خیر دهد. سپس به على عليه‌السّلام امر فرمود كه پدر را غسل دهد. 📚الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۴۰۴ ☑️ @JAMI_Alahadith
بعد از وفات حضرت ابوطالب، رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله دیگر در مکه یاوری نداشت 🛑...قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَيْفَ يَصِفُونَهُ بِهَذَا وَ قَدْ نَزَلَ جَبْرَئِيلُ لَيْلَةَ مَاتَ أَبُو طَالِبٍ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ اُخْرُجْ عَنْ مَكَّةَ فَمَا لَكَ بِهَا نَاصِرٌ بَعْدَ أَبِي طَالِبٍ . ▪️از عموی علی بن حسّان نقل شده که گوید: امام صادق علیه‌السّلام فرمود:... چگونه ابوطالب را اينگونه[به کفر] توصيف می‌كنند در حالی‌كه در شبی که ابوطالب وفات یافت، جبرئيل نازل شد و گفت: اى محمّد! از مكه خارج شو چراکه بعد از ابوطالب، ديگر در مكه ياوری ندارى. 📚بحار الأنوار ج ۳۵، ص ۱۱۱ ☑️ @JAMI_Alahadith
ایمان حضرت ابوطالب علیه‌السّلام 🛑وَ قَدْ رُوِيَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:... لَوْ وُضِعَ إِيمَانُ أَبِي طَالِبٍ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ وَ إِيمَانُ هَذَا اَلْخَلْقِ فِي اَلْكِفَّةِ اَلْأُخْرَى لَرَجَحَ إِيمَانُهُ ⏺ از امام باقر علیه‌السّلام نقل شده که فرمود:... اگر ایمان ابوطالب را در یک کفّه‌ی ترازو و ایمان این مردم را در کفّه‌ی دیگر آن قرار بدهند، ایمان او سنگینی می‌نماید 📚بحار الأنوار ج ۳۵، ص ۱۵۶ ☑️ @JAMI_Alahadith
شمه‌ای در عظمت شأن‌ حضرت ابوطالب؛ ایشان می‌تواند تمام گنهکاران زمین را شفاعت کند 🛑عَنِ اَلصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ : أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ كَانَ ذَاتَ يَوْمٍ جَالِساً فِي اَلرَّحْبَةِ وَ اَلنَّاسُ حَوْلَهُ مُجْتَمِعُونَ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ - يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ بِالْمَكَانِ اَلَّذِي أَنْزَلَكَ اَللَّهُ بِهِ وَ أَبُوكَ مُعَذَّبٌ فِي اَلنَّارِ فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ مَهْ فَضَّ اَللَّهُ فَاكَ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اَللَّهُ فِيهِمْ أَبِي مُعَذَّبٌ فِي اَلنَّارِ وَ اِبْنُهُ قَسِيمُ اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّارِ وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ نُورَ أَبِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ لَيُطْفِئُ أَنْوَارَ اَلْخَلاَئِقِ كُلِّهِمْ إِلاَّ خَمْسَةَ أَنْوَارٍ نُورَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نُورِي وَ نُورَ اَلْحَسَنِ وَ نُورَ اَلْحُسَيْنِ وَ نُورَ تِسْعَةٍ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَيْنِ فَإِنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا خَلَقَهُ اَللَّهُ تَعَالَى قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِأَلْفَيْ عَامٍ 🔰از امام صادق از پدران گرامش عليهم‌السّلام نقل است كه أميرالمؤمنين روزى در فضاى مسجد نشسته بود و مردم گرد او جمع شده بودند كه مردى برخاست و گفت: اى أمير المؤمنين [چطور مى‌شود که] شما در مكانى هستى كه خداوند شما را در آن جای فرو آورده، در حالى كه پدر تو در آتش جهنم در عذاب است‌؟ _علی بن ابی طالب عليه‌السّلام به او فرمود: بازایست خدا دهانت را بشکند! ◀️قسم به آن[خدايى]كه محمّد را به حقّ به پيامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهكاران زمين را شفاعت كند خداوند آن را قبول می‌کند ◀️[مگر مى‌شود] كه پدرم در آتش در عذاب باشد ولی فرزند او تقسیم کننده بهشت و جهنّم باشد؟! ◀️قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث فرمود بى‌شكّ‌ نور پدرم در روز قيامت همۀ انوار خلايق را خاموش[ و بی‌اثر] می‌سازد؛ جز پنج نور: نور محمّد صّلی‌الله‌علیه‌و‌آله و نور من و نور حسن و نور حسين و نور نه تن از فرزندان حسين، چراکه نور او از نور ما است که خدای تعالی آن را دو هزار سال قبل از خلقت آدم علیه‌السّلام آفريد. 📚الاحتجاج ج ۱، ص ۲۲۹ ☑️ @JAMI_Alahadith
رحمتى براى جهانيان 🛑بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ أَبِي اَلْحُسَيْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْأَسَدِيِّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَشْعَرِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلشَّيْخُ اَلصَّدُوقُ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ سَعْدٍ اَلْأَشْعَرِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ: [كَتَبْتُ إِلَى صَاحِبِ اَلزَّمَانِ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَم]فَخَرَجَ اَلْجَوَابُ إِلَيَّ ....بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَحْمَةً لِلْعٰالَمِينَ وَ تَمَّمَ بِهِ نِعْمَتَهُ وَ خَتَمَ بِهِ أَنْبِيَاءَهُ وَ أَرْسَلَهُ إِلَى اَلنَّاسِ كَافَّةً وَ أَظْهَرَ مِنْ صِدْقِهِ مَا أَظْهَرَ وَ بَيَّنَ مِنْ آيَاتِهِ وَ عَلاَمَاتِهِ مَا بَيَّنَ 🔻...در بخشی از نامه‌‌‌ای که امام زمان ارواحنافداه به اسحاق بن سعد اشعری می‌نویسند، چنین آمده است: [ خداوند متعال] محمّد صلّى‌اللّٰه‌عليه‌و‌آله را برانگیخت تا رحمتى براى تمام جهانيان باشد و به [واسطه] او نعمت خود را بر مردم تمام كرد، و [طومار نبوّت]را با [وجود مبارك] او مهر نمود و پایان داد، و او را به سوى همۀ مردم فرستاد و از صدق و درستى [ادعايش] هرآنچه را خواست ظاهر كرد، و آيات و علامات [صداقت]ش را روشن و مبيّن ساخت. 📚الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۲۸۷ ☑️ @JAMI_Alahadith
ذکری که گناهان را محو می‌کند 🛑 قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى مَا يُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْيُكْثِرْ مِنَ اَلصَّلاَةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ اَلذُّنُوبَ هَدْماً 🔰 علیه‌السّلام فرمود: كسى‌كه نمی‌تواند کاری کند که با آن گناهانش را بزداید، پس بسيار بر محمّد و آلش صلوات بفرستد، چرا كه صلوات، بی‌شک گناهان را نابود و ريشه‌كن مى‌كند. 📚عيون أخبار الرضا عليه‌السّلام ج ۱، ص ۲۹۴ ☑️ @JAMI_Alahadith
شرط ورود به بهشت 🛑عَنْ مُجَاهِدٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ أَمَرَ اَللَّهُ تَعَالَى جِبْرِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنْ يَجْلِسَ عَلَى بَابِ اَلْجَنَّةِ فَلاَ يَدْخُلُهَا إِلاَّ مَنْ مَعَهُ بَرَاءَةٌ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ 💠مجاهد از ابن عباس نقل می‌کند که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: هنگامى كه روز قيامت فرا رسد، خداوند متعال به جبرئيل عليه‌السّلام امر می‌کند که جلوی درب بهشت بنشيند و احدی وارد بهشت نشود مگر کسی که اجازه نامه‌ای از علی بن ابی طالب علیه‌السّلام داشته باشد علیه‌السّلام 📚کشف اليقين ج ۱، ص ۳۰۴ ☑️ @JAMI_Alahadith
آغاز بعثت از غار حراء یا منطقه ابطح⁉️ 🛑بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ صَالِحٍ ، عَنْ زَيْدِ بْنِ اَلْحَسَنِ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): رَقَدْتُ بِالْأَبْطَحِ عَلَى سَاعِدِي، وَ عَلِيٌّ عَنْ يَمِينِي، وَ جَعْفَرٌ عَنْ يَسَارِي، وَ حَمْزَةُ عِنْدَ رِجْلِي. قَالَ: فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ وَ إِسْرَافِيلُ ، فَفَزِعْتُ لِخَفْقِ أَجْنِحَتِهِمْ. قَالَ: فَرَفَعْتُ رَأْسِي، فَإِذَا إِسْرَافِيلُ يَقُولُ لِجَبْرَئِيلَ : إِلَى أَيِّ اَلْأَرْبَعَةِ بُعِثْتَ وَ بُعِثْنَا مَعَكَ قَالَ: فَرَكَضَ بِرِجْلِهِ، فَقَالَ: إِلَى هَذَا - وَ هُوَ مُحَمَّدٌ سَيِّدُ اَلنَّبِيِّينَ - 1⃣از زيد بن حسن از پدرش و او از امام صادق عليه‌السّلام نقل كرد كه آن حضرت فرمود: رسول خدا صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: در [منطقه] ابطح روى ساعدِ دستم خوابیده بودم و علی نیز در طرف راست من و جعفر در سمت چپم و حمزه پايين پاى من [خوابیده بودند] که آنگاه جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل فرود آمدند و من به خاطر جنبيدن بال‌هايشان، از خواب پریدم و سر خود را بلند كردم. ناگاه ديدم كه اسرافيل به جبرئيل مى‌گويد: به سوى كدام يك از اين چهار نفر فرستاده شدى كه ما نيز با تو اعزام شديم‌؟ جبرئيل پايش را جنبانيد و گفت: به سوى اين-و او محمّد سرور پيامبران است- 📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۷۲۳ ________________________________ 🛑فَإِذَا أَتَتْ أَرْبَعُونَ سَنَةً أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنْ يَهْبِطَ إِلَيْهِ بِإِظْهَارِ الرِّسَالَةِ. وَ ذَلِكَ فِي يَوْمِ اَلسَّابِعِ وَ اَلْعِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ اَللَّهِ اَلْأَصَمِّ فَاجْتَازَ بِمِيكَائِيلَ فَقَالَ أَيْنَ تُرِيدُ فَقَالَ لَهُ قَدْ بَعَثَ اَللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ نَبِيَّنَا نَبِيَّ اَلرَّحْمَةِ وَ أَمَرَنِي أَنْ أَهْبِطَ إِلَيْهِ بِالرِّسَالَةِ فَقَالَ لَهُ مِيكَائِيلُ فَأَجِيءُ مَعَكَ قَالَ لَهُ نَعَمْ فَنَزَلاَ وَ وَجَدَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَائِماً بِالْأَبْطَحِ بَيْنَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَجَلَسَ جَبْرَئِيلُ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ مِيكَائِيلُ عِنْدَ رِجْلَيْهِ وَ لَمْ يُنَبِّهْهُ جَبْرَئِيلُ إِعْظَاماً لَهُ فَقَالَ مِيكَائِيلُ لِجَبْرَئِيلَ إِلَى أَيِّهِمْ بُعِثْتَ قَالَ إِلَى اَلْأَوْسَطِ فَأَرَادَ مِيكَائِيلُ أَنْ يُنَبِّهَهُ فَمَنَعَهُ جَبْرَئِيلُ ثُمَّ اِنْتَبَهَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَدَّى إِلَيْهِ جَبْرَئِيلُ اَلرِّسَالَةَ عَنِ اَللَّهِ تَعَالَى 2⃣در کتاب روضة الواعظین نقل شده است: آنگاه که چهل سالگی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ فرا رسید، خداوند عزّ و جلّ به جبرئیل علیه‌السّلام دستور داد تا برای اظهار رسالت بر آن حضرت فرود آید و آن، در روز بیست و هفتم شهر الله الاصمّ[ماه رجب] بود، جبرئیل از کنار میکائیل گذشت و میکائیل از او پرسید: کجا می‌خواهی بروی؟ فرمود: همانا خداوند عزّ و جلّ، پیامبر ما که پیامبر رحمت است را مبعوث فرموده و به من فرمان داده تا برای رسالت نزد او بروم. میکائیل به او گفت: من هم با تو بیایم؟ گفت: بله. پس هر دو فرود آمدند، این در حالی بود که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در [منطقه] ابطح میان امیرالمؤمنین و جعفر بن ابی طالب خوابیده بود. جبرئیل كنار سر پيامبر و ميكائيل كنار پاهاى ايشان نشستند و جبرئیل به پاس بزرگداشت پيامبر، ایشان را بيدار نكرد. ميكائيل به جبرئيل گفت: به سوى كداميك از ايشان مبعوث‌شده‌اى‌؟ گفت: به سوى آنكه در وسط‍‌ است. ميكائيل خواست تا پيامبر را از خواب بیدار کند اما جبرئيل او را باز داشت. در اين هنگام رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بيدار شد و جبرئیل پيام رسالت را گزارد و از سوى خدای متعال ابلاغ كرد 📚روضة الواعظین ج ۱، ص ۵۲ ☑️ @JAMI_Alahadith
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
➖آغاز بعثت از غار حراء یا منطقه ابطح⁉️ 🛑بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ صَالِحٍ ، عَن
در اینکه پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله در غار حراء خلوت می‌کرده‌اند و به راز و نياز با خداوند متعال مى‌پرداختند، شکی نیست، اما طبق روایات، آغاز رسالت نه در غار حراء بلکه در ابطح[ناحیه‌ای بین مکه و منا و میان دو کوه حُجون و جبل‌نور] بوده است. و ایشان نیز تنها نبودند بلکه امیرالمؤمنین علیه‌السّلام و جناب جعفر و جناب حمزه علیهما‌السّلام نیز به همراه ایشان بوده‌اند. ⬅️در روایات اهل بیت علیهم‌السّلام هیچ مطلبی از مزخرفاتی که در کتب اهل سنت نقل شده از قبیل: ترس پیامبر از نزول وحی، تشکیک ایشان درباره نبوت خویش، نیاز به راهنمایی ورقة بن نوفل مسیحی، تلاش برای خودکشی و پرتاب از کوه و... وجود ندارد بلکه عزم پیامبر درباره ابلاغ دستورات الهی و همراهی امیر مومنان را نیز نشان می‌دهد. ☑️ @JAMI_Alahadith