eitaa logo
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
3.4هزار دنبال‌کننده
36 عکس
5 ویدیو
0 فایل
 إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ "اَلثَّقَلَيْنِ" مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي "كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي" وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ   ارتباط با خادم کانال: @skhorasani22
مشاهده در ایتا
دانلود
سرزمين اندوه و بلا 🌑در کتاب تذكرة الخواصّ‌ آمده که هِشام نقل می‌کند: (هنگامی که حسين عليه‌السّلام در کربلا فرمود آمد) پرسيد: «نام اين سرزمين چيست‌؟» _گفتند: كربلا. به آن، زمينِ نينوا نيز كه نام روستايى در اين جاست، مى‌گويند. _پس حسين عليه السلام گریست و فرمود: «سرزمين كرب و بلا. اُمّ سلمه، به من خبر داده است که: جبرئيل نزد رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله بود و تو نيز [كه كودكى بودى] با من بودى و گريه مى‌كردى. پيامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: "پسرم را رها كن!" و من، رهايت كردم. او تو را گرفت و در دامانش نهاد. جبرئيل عليه‌السّلام [به ایشان] گفت: آيا او را دوست مى‌دارى‌؟ فرمود: "آرى". گفت: امّت تو، او را به زودى مى‌كُشند. مى‌خواهى خاك سرزمينى را كه در آن كشته مى‌شود، به تو نشان دهم‌؟ _فرمود: "آرى". جبرئيل عليه‌السّلام، بال خود را بر زمين كربلا گشود و آن را به پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله نشان داد. آن گاه كه به حسين عليه‌السّلام گفته شد: «اين، سرزمينِ كربلاست»، آن را بوييد و فرمود: هذِهِ وَاللّهِ هِيَ الأَرضُ الَّتي أخبَرَ بِها جَبرائيلُ عليه‌السلام رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله، وإنَّني اُقتَلُ فيها «به خدا سوگند، اين، همان سرزمينى است كه جبرئيل عليه‌السّلام به پيامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله خبر داده و من در آن، كشته مى‌شوم». نيز در گزارشى آمده است: حسين عليه‌السّلام، مُشتى از خاك آن جا را برگرفت و بوييد. 📚تذكرة الخواصّ‌، ص۲۵۰ علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
تارک زیارت امام حسین، عاقّ رسول‌خدا و اهل بیت علیهم‌السّلام است 🛑حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْحِمْيَرِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ اَلْبَصْرِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ اَلْأَصَمِّ عَنِ اَلْحُسَيْنِ عَنِ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ قَالَ : قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَتَهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ قَالَ أَقُولُ إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَقَّنَا وَ اِسْتَخَفَّ بِأَمْرٍ هُوَ لَهُ وَ مَنْ زَارَهُ كَانَ اَللَّهُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ حَوَائِجِهِ - وَ كُفِيَ مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ إِنَّهُ ليَجْلِبُ اَلرِّزْقَ عَلَى اَلْعَبْدِ وَ يخلف عَلَيْهِ مَا أَنْفَقَ وَ يَغْفِرُ لَهُ ذُنُوبَ خَمْسِينَ سَنَةً وَ يَرْجِعُ إِلَى أَهْلِهِ وَ مَا عَلَيْهِ وِزْرٌ وَ لاَ خَطِيئَةٌ إِلاَّ وَ قَدْ مُحِيَتْ مِنْ صَحِيفَتِهِ... 🔰حلبى، از امام صادق عليه‌السّلام در ضمن حديث طولانی نقل كرده، که: عرضه داشتم: فدايت شوم چه مى‌فرمائيد درباره‌ی كسى كه زيارت آن حضرت را ترك مى‌كند با اینکه قدرت و توان زیارت را دارد؟ _حضرت فرمود: مى‌گويم: اين شخص عاقّ رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌وآله و عاقّ ما (اهل‌بيت) شده است و امرى كه به نفع او است را سبك شمرده است. و كسى كه آن حضرت را زيارت كند: ⬅️ خداوند متعال حوائجش را برآورده می‌نمايد ⬅️ و امور مهم ( و گرفتاری های) دنیایی‌اش را كفايت می‌فرمايد ⬅️ و رزق را براى بنده جلب می‌کند ⬅️ و آنچه را که (در اين راه) انفاق كرده برایش جبران می‌کند( و بر می‌گرداند) ⬅️ و گناهان پنجاه ساله‌اش را می‌آمرزد و زائر در حالی به سوی خانواده‌اش باز می‌‌گردد كه بر عهده‌اش نه وزری(گناهی) بوده و نه خطائی و (آنچه از گناه در صحيفه اعمالش ثبت شده)، از نامه اعمالش محو و پاك گردیده است... 📚کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۲۷ علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
➖انتخاب امام حسین علیه‌السّلام از میان دو گزینه 🛑عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَبْدِ اَلْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَنْزَلَ اَللَّهُ تَعَالَى اَلنَّصْرَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حَتَّى كَانَ مَا بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ ثُمَّ خُيِّرَ اَلنَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اَللَّهِ فَاخْتَارَ لِقَاءَ اَللَّهِ تَعَالَى . ▪️از امام باقر علیه‌السّلام نقل شده است که فرمود: خدای تعالی نصرت و پیروزی (بر دشمن) را بر حسين عليه‌السّلام فرو فرستاد تا آنجا كه ميان آسمان و زمين رسید (و نزديك شد كه او را بر كوفيان پيروزى دهد) سپس مخيّر شد كه او يا پيروزى و يا ملاقات خدا را انتخاب كند، پس آن حضرت ملاقات خداى تعالى را اختیار کرد. 📚الكافی، ج‏۱، ص۲۶۰ علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
جوشش خون تا ظهور امام مهدی علیهما السّلام ▪️وجود مقدس سیدالشهداء خطاب به فرزندش زین ‌العابدین علیهما السّلام فرمود: ...يَا وَلَدِي يَا عَلِيُّ وَ اَللَّهِ لاَ يَسْكُنُ دَمِي حَتَّى يَبْعَثَ اَللَّهُ اَلْمَهْدِيَّ... ای پسرم! ای علی! به خدا قسم خون من آرام نخواهد گرفت تا هنگامی که خداوند، مهدی (علیه‌السّلام) را برانگیزاند... 📚 مناقب آل ابی طالب علیهم‌السّلام ج۴ ص٨۵ 🤲 إلهي بِحُرْمَةِ الْحُسَیـْنِ سَکِّنْ دَمَ الحُسَینِ بِظُهورِ الحُجَّه... علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
راه‌نماى خداشناسى 🛑حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْهَمَدَانِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ زِيَادِ بْنِ اَلْمُنْذِرِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ رَجُلاً قَامَ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِمَا ذَا عَرَفْتَ رَبَّكَ قَالَ بِفَسْخِ اَلْعَزْمِ وَ نَقْضِ اَلْهَمِّ لَمَّا هَمَمْتُ فَحِيلَ بَيْنِي وَ بَيْنَ هَمِّي وَ عَزَمْتُ فَخَالَفَ اَلْقَضَاءُ عَزْمِي عَلِمْتُ أَنَّ اَلْمُدَبِّرَ غَيْرِي قَالَ فَبِمَا ذَا شَكَرْتَ نَعْمَاءَهُ قَالَ نَظَرْتُ إِلَى بَلاَءٍ قَدْ صَرَفَهُ عَنِّي وَ أَبْلَى بِهِ غَيْرِي فَعَلِمْتُ أَنَّهُ قَدْ أَنْعَمَ عَلَيَّ فَشَكَرْتُهُ قَالَ فَلِمَا ذَا أَحْبَبْتَ لِقَاءَهُ قَالَ لَمَّا رَأَيْتُهُ قَدِ اِخْتَارَ لِي دِينَ مَلاَئِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ أَنْبِيَائِهِ عَلِمْتُ أَنَّ اَلَّذِي أَكْرَمَنِي بِهَذَا لَيْسَ يَنْسَانِي فَأَحْبَبْتُ لِقَاءَهُ 🔻زياد بن منذر از امام باقر عليه‌السّلام از پدرش،از جدّ بزرگوارش عليهم‌السّلام نقل مى‌كند: مردى در محضر اميرالمؤمنين عليه‌السّلام برخاست و عرض كرد: «اى امير مؤمنان! پروردگارت را با چه چيزى شناختى‌؟» ⬅️ فرمود: با بهم خوردن تصميم‌ها و شكسته شدن همّ و نيت پروردگار را شناختم، هنگامی که قصد و نيت كردم اما میان من و قصدم مانعی پدیدار شد و تصميم بر چيزى گرفتم اما قضا( و قدر) با تصمیم من مخالف کرد. (پس) دانستم كه تدبيركننده، (کسی)غير از من است. 🔻راوی عرض کرد: «پس نعمت‌هاى او را به چه چيزى( و چگونه) شكر كردى‌؟» ⬅️ فرمود: نگريستم به بلا که آن را از من برگردانده و ديگرى را بِدان، آزموده (و دچار ساخته است)، پس دانستم كه به من نعمت داده است. به همین خاطر، او را شکر کردم 🔻راوی عرض كرد: «براى چه دوستدار دیدارش شدی؟» ⬅️ فرمود: «چون او را ديدم كه دين فرشتگان، فرستادگان و پيامبران خود را برایم برگزيده، (پس) دانستم آن كسى كه مرا به اين برگزيدگى اكرام فرموده و گرامی داشته، مرا فراموش نمى‌كند، بنابراین دوستدار ديدارش گشتم 📚التوحيد ج ۱، ص ۲۸۸ ☑️ @JAMI_Alahadith
مجازات قیاس غیرمعصوم با معصومین علیهم‌السّلام 🛑روى الشيخ أبو محمّد الحسن بن محمّد بن نصر يرفع الحديث برجاله إلى محمّد بن جعفر البرسيّ، عن إبراهيم بن محمّد الموصليّ ،عن جابر الجعفيّ ، قال: ...يَا جَابِرُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ مَن قاسَ بِنا أَحداََ مِنَ البَشَرِ فَقَد كَفَرَ. 🔹در حدیثی طولانی و مشهور به حدیث الخیط، طبری شیعی با سلسله اسنادش از جابر جعفی روایت کرده است که امام باقر علیه‌السّلام فرمودند: ای جابر، به درستی که هيچ كس با ما اهل بيت قابل قياس نيست پس هر کس احدی از بشر را با ما مقایسه کند، همانا کافر شده است 📚نوادر المعجزات ج ۱، ص ۲۶۲ ☑️ @JAMI_Alahadith
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
➖مجازات قیاس غیرمعصوم با معصومین علیهم‌السّلام 🛑روى الشيخ أبو محمّد الحسن بن محمّد بن نصر يرفع الحد
✍خداوند نسبت به اوليائش غيرت دارد و اگر كسى به مقايسۀ ايشان با غير بپردازد مورد عقاب قرار مى‌گيرد و اگر جاهل هم باشد آثار وضعى دارد. شخصی سخنرانى می‌کرد و مطلبى بدين مضامين می‌گفت كه: اگر حضرت امام حسين عليه‌السّلام در عاشورا يك علىّ‌اكبر در راه خدا داد ما در اين راه دهها علىّ‌اكبر داديم. 🔺ما به او جواب می‌دهیم: دهانت بشكند، دهانت بشكند! اين جوانها تمام افتخارشان اين‌ است كه پيرو حضرت علىّ‌اكبر بوده و خاك پاى آن حضرت باشند. تمام خوبان عالم را جمع كنيد يك تار موى حضرت علىّ‌اكبر هم نمى‌شوند. ⬅️می‌دانيد حضرت علىّ‌اكبر كه هستند؟ حضرت علىّ‌اكبر در مقام عصمت قرار دارند. و خطاب به آن حضرت عرض مى‌كنيم: جَعَلَكَ مِنْ أَهْلِ اَلْبَيْتِ اَلَّذِينَ أَذْهَبَ اَللَّهُ عَنْهُمُ اَلرِّجْسَ وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِيراً ۱ ⬅️حضرت علىّ‌اكبر كسى هستند كه وقتى به ميدان رفتند حضرت امام حسين عليه‌السّلام اشك ريختند و فرمودند: اَللَّهُمَّ اِشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلاَمٌ أَشْبَهُ اَلنَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كُنَّا إِذَا اِشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْهِ ٢ آيا مى‌شود ديگران را با كسى كه أشبه النّاس به رسول الله هم از جهت صورت و هم از جهت سيرت است مقايسه نمود؟ 📚۱- بحار الأنوار ج ۹۸، ص ۳۳۸ 📚۲- اللهوف ص ۱۱۳ ☑️ @JAMI_Alahadith
پنج گریه‌کننده تاریخ ▪️شیخ صدوق رحمه‌اللَّه در كتاب الخصال، با سندش از امام صادق علیه‌السّلام روایت كرده: افرادى كه بسیار گريه می‌كردند پنج نفر بودند: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه دختر محمّد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و على بن‌الحسين() عليهم‌السّلام ⬅️ اما آدم(علیه‌السلام)، بر(فراق) بهشت آن‌قدر گریه کرد که در دو گونه‌اش اثر گریه‌ای همچون نهر پدید آمد ⬅️ اما يعقوب، بر یوسف (علیهما‌السلام) آن‌قدر گریست تا بینایی خود را از دست داد و به او گفتند:"به خدا سوگند که تو آن‌قدر یاد یوسف می‌کنى تا درمانده شوى، یا بمیرى!". ⬅️ اما يوسف(علیه‌السلام) نیز برای یعقوب(عليه‌السلام) آن‌قدر گریست که اهل زندان اذيت شدند و به او گفتند: یا روز گریه کن و شب آرام باش یا شب گریه کن و روز آرام باش و او نیز یکی از دو پیشنهاد آنان را پذیرفت ⬅️ اما فاطمه(سلام‌الله‌عليها)، بر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله چنان گریه کرد که مردم مدینه اذیت شدند و به او گفتند گریه‏ زیاد تو، ما را آزار می‌دهد؛ لذا آن‌‌حضرت بر سر قبر شهیدان می‌رفت و هراندازه كه مى‌خواست گريه مى‌كرد ⬅️ اما على بن الحسين عليه‌السّلام بیست سال یا چهل سال بر حسین علیه‌السلام گریه کرد و پيش روى او طعامى گذاشته نمى‌شد مگر اينكه اشک می‌ریخت تا جايى كه يكى از خدمتكارانش به او گفت: يابن رسول اللّٰه فدايت شوم! همانا من مى‌ترسم كه بمیرى. امام در جواب او فرمود: إِنَّمٰا أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اَللّٰهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّٰهِ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ إِنِّي مَا أَذْكُرُ مَصْرَعَ بَنِي فَاطِمَةَ إِلاَّ خَنَقَتْنِي لِذَلِكَ عَبْرَةٌ . "من از اندوه سخت و غم خويش به سوى خداوند شكايت مى‌برم و از جانب خداوند چيزى را مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد. من هيچ وقت قتلگاه فرزندان فاطمه(علیهم‌السّلام) را به ياد نمى‌آورم مگر اينكه بخاطر آن، گريه گلوگيرم مى‌كند. 📚الخصال ج ۱، ص ۲۷۲ ☑️ @JAMI_Alahadith‌
عرضه‌ی اعمال بر امام علیه‌السّلام در هر صبح و شب 🛑...أَنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَئِمَّةِ تُعْرَضُ عَلَيْنَا أَعْمَالُ شِيعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا كَانَ مِنَ اَلتَّقْصِيرِ فِي أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اَللَّهَ تَعَالَى اَلصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا كَانَ مِنَ اَلْعُلُوِّ سَأَلْنَا اَللَّهَ اَلشُّكْرَ لِصَاحِبِهِ 📜از موسی بن سیّار نقل شده که گوید: امام رضا علیه‌السّلام فرمود:... اعمال شيعيان ما هر صبح و شام بر ما ائمه عرضه می‌شود. اگر در اعمال آنها تقصير و کوتاهی باشد، از خدای متعال برای صاحبش طلب بخشش می‌کنيم و اگر در اعمال آنها علوّ و ارتقاء باشد، از خداوند برای صاحبش تقاضای شکر (و پاداش) می‌نمائيم 📚المناقب ج ۴، ص ۳۴۱ ✍اميد است اعمالی انجام دهيم که وقتی بر ارواحنا فداه عرضه می‌گردد، سبب خوشحالی آن حضرت شود و نامه اعمالمان به رضايت ايشان مهر گردد ☑️ @JAMI_Alahadith‌
لحظات آخر عمر سلام‌الله‌علیها 🌑 (هنگامی که سر بریده حسين عليه‌السلام را برای رقیه سلام‌الله‌عليها آوردند) بر آن سر شريف دستمال ديبقى افکندند و پيش آن دختر نهادند و روپوش از آن برداشتند و گفتند: اين سر پدر تو است. آن را از طشت برداشت و مى‏‌گفت: «یا اَبَتاه! مَنْ ذَا الَّذِی خضَبَک بِدِمائِک؟» «یا اَبَتاهُ! مَنْ ذَا الَّذِی قَطَعَ وَرِیدَک؟» «یا اَبَتاهُ! مَنْ ذَا الَّذِی اَیتَمَنِی عَلی صِغَرِ سِنِّی؟» «یا اَبَتاهُ مَن بقی بَعدَکَ نَرجوه؟» «یا اَبَتاهُ! مَنْ لِلْیتِیمَةِ حَتّی تَکبُرَ؟» ▪️«ای پدر! چه کسی تو را به خونت رنگین کرد؟!» ▪️«ای پدر! چه کسی رگ گردنت را برید؟!» ▪️«ای پدر! چه کسی مرا در خردسالی یتیم کرد؟!» ▪️«اى پدر! پس از تو به كه اميدوار باشيم؟ ▪️«اى پدر! اين دختر يتيم را چه کسی بزرگ كند؟؟!» 🏴 از اين قبيل ‌کلمات با او گفت تا اینکه دهان بر دهان شريف پدر نهاد و گريه شدیدی كرد به طوری كه بيهوش افتاد. هنگامی که او را حركت دادند، از دنيا رفته بود و چون اهل بيت اين را ديدند صدا به گريه بلند كردند و داغشان تازه شد و هر كس از اهل دمشق بر آن آگاه شد زن يا مرد گريان شدند. 📚 کتاب نفس المهموم، شیخ عباس قمی ص۴۱۶   سلام‌الله‌علیها ☑️ @JAMI_Alahadith
علیه‌السلام 🛑 شخصى از أعمش و او از سالم بن أبى جعد روايت كند كه يكى از ياران ما ميگويد كه: خدمت حسن‌بن‌علی علیه‌السلام رسیدم و گفتم: ای فرزند رسول خدا! گردنهايمان را خوار و ذليل ساختى و آنچنان ما شيعيان را به بردگى انداختى كه هيچ كسى برايت باقى نماند!!. حضرت فرمود: برای چه؟! گفتم: بخاطر آن‌كه خلافت را تسلیم این طاغیه(معاويه) کردی فرمود: بخدا سوگند این حکومت را به او واگذار نکردم جز برای اینکه يار و یاوری برای خود نیافتم و اگر یاوری می‌یافتم با او شبانه روز جنگ مى‌كردم تا خود خداوند ميان من و او حكم و داورى فرمايد ولى أهل كوفه را شناخته و آزمودم و آنها كه فاسد هستند براي من به كار نيايند؛ آنان هیچ وفایی ندارند و بر گفتار و كردارشان اعتمادى نيست. آنان مختلفند و به ما می‌گویند که دل‌هاشان با ما هست درحالیکه شمشیرهایشان همواره بر علیه ما کشیده است. ◼️راوی می‌گوید: ایشان با من صحبت می‌کرد که ناگهان خون از دهان ایشان جاری شد. پس حضرت طشتی خواستند و از درون ایشان آنقدر خون آمد كه آن ظرف لبريز شد. پس به ایشان گفتم: ای فرزند رسول خدا اين چیست؟ شما را دردمند مى‌بينم‌! فرمود: بله. اين طاغيه(معاویه) كسى را مأمور نموده كه به من سمّ‌ دهد و آن بر جگر من أثر گذاشته و همان طور كه مى‌بينى تكّه تكّه از دلم خارج مى‌شود 📚الاحتجاج ج ۲، ص ۲۹۱ ☑️ @JAMI_Alahadith
وصیت‌نامه امام حسن عليه‌السلام 📜 امام حسن عليه‌السلام پس از سخنانی با امام حسین عليه‌السلام فرمود: بنویس این وصیت مرا اين كلماتى است كه حسن بن على به برادرش حسين بن على وصيّت مى‌كند، وصيت مى‌كنم كه حسن بن على گواهى مى‌دهد هيچ معبودى جز الله نيست و او يگانه‌اى است كه همتايى ندارد و او خداوند را آن‌گونه كه سزاست مى‌پرستد خدايى كه شریکی در فرمانروايش ندارد و هيچ يارى كننده‌اى از خوارى ندارد[چون خوار نمى‌گردد] و او همه چیز را آفريد و برايش اندازه معينى قرار داد و او سزاوارترين كسى است كه مورد بندگى قرار گرفت و شايسته‌ترين كسی است که ستايش شد. هركس از او پيروى كند هدايت شود و هركس او را نافرمانى كند گمراه گردد و هركس به سوى او بازگردد هدایت يابد. 🌑 پس اى حسين ! در مورد خانواده و فرزندانم و اهل بيت تو كه پس از خود باقى گذارده‌ام به تو سفارش مى‌كنم كه از خطاكارشان درگذرى و از نيكوكارشان[نيكى‌اش را]بپذيرى و براى آنان جانشين[من]و پدر باشى و مرا در كنار جدّم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دفن كنى كه همانا من به او و خانه او از كسانى كه بدون اجازه او در خانه‌اش داخل شدند درحالى كه پس از او كتابى آسمانى بر آنان نازل نشده است سزاوارترم. خداوند در آنچه بر پيامبرش فروفرستاد در كتابش فرمود: «اى مؤمنان! به خانه‌هاى پيامبر داخل نشويد مگر آنكه به شما اجازه داده شود»[احزاب :آيۀ ۵۳] پس به خدا سوگند! پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بدون اذن خود به آنان اجازه وارد شدن نداد و پس از وفات پيامبر صلی‌الله‌عليه‌و‌آله نيز به آنان اجازه داخل شدن داده نشد درحالى كه ما در استفاده از آنچه از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله به ارث برده‌ايم اذن داريم. ⬅️ پس اگر آن زن[عايشه] مخالفت نمود پس تو را به خويشاوندى‌اى كه خداوند عزّوجلّ مرا به تو[به سبب آن خويشاوندى]نزديك گردانده و نسبت نزديكى كه با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دارى سوگند مى‌دهم كه به خاطر من خونى به زمين ريخته نشود تا رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را ملاقات كنيم و شكايت را به سوى او ببريم و او را از رفتارى كه مردم پس از او با ما نمود باخبر كنيم. علیه‌السلام 📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۱۵۸ ☑️ @JAMI_Alahadith