eitaa logo
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
3.4هزار دنبال‌کننده
36 عکس
5 ویدیو
0 فایل
 إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ "اَلثَّقَلَيْنِ" مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي "كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي" وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ   ارتباط با خادم کانال: @skhorasani22
مشاهده در ایتا
دانلود
مجازات قیاس غیرمعصوم با معصومین علیهم‌السّلام 🛑روى الشيخ أبو محمّد الحسن بن محمّد بن نصر يرفع الحديث برجاله إلى محمّد بن جعفر البرسيّ، عن إبراهيم بن محمّد الموصليّ ،عن جابر الجعفيّ ، قال: ...يَا جَابِرُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ مَن قاسَ بِنا أَحداََ مِنَ البَشَرِ فَقَد كَفَرَ. 🔹در حدیثی طولانی و مشهور به حدیث الخیط، طبری شیعی با سلسله اسنادش از جابر جعفی روایت کرده است که امام باقر علیه‌السّلام فرمودند: ای جابر، به درستی که هيچ كس با ما اهل بيت قابل قياس نيست پس هر کس احدی از بشر را با ما مقایسه کند، همانا کافر شده است 📚نوادر المعجزات ج ۱، ص ۲۶۲ ☑️ @JAMI_Alahadith
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
➖مجازات قیاس غیرمعصوم با معصومین علیهم‌السّلام 🛑روى الشيخ أبو محمّد الحسن بن محمّد بن نصر يرفع الحد
✍خداوند نسبت به اوليائش غيرت دارد و اگر كسى به مقايسۀ ايشان با غير بپردازد مورد عقاب قرار مى‌گيرد و اگر جاهل هم باشد آثار وضعى دارد. شخصی سخنرانى می‌کرد و مطلبى بدين مضامين می‌گفت كه: اگر حضرت امام حسين عليه‌السّلام در عاشورا يك علىّ‌اكبر در راه خدا داد ما در اين راه دهها علىّ‌اكبر داديم. 🔺ما به او جواب می‌دهیم: دهانت بشكند، دهانت بشكند! اين جوانها تمام افتخارشان اين‌ است كه پيرو حضرت علىّ‌اكبر بوده و خاك پاى آن حضرت باشند. تمام خوبان عالم را جمع كنيد يك تار موى حضرت علىّ‌اكبر هم نمى‌شوند. ⬅️می‌دانيد حضرت علىّ‌اكبر كه هستند؟ حضرت علىّ‌اكبر در مقام عصمت قرار دارند. و خطاب به آن حضرت عرض مى‌كنيم: جَعَلَكَ مِنْ أَهْلِ اَلْبَيْتِ اَلَّذِينَ أَذْهَبَ اَللَّهُ عَنْهُمُ اَلرِّجْسَ وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِيراً ۱ ⬅️حضرت علىّ‌اكبر كسى هستند كه وقتى به ميدان رفتند حضرت امام حسين عليه‌السّلام اشك ريختند و فرمودند: اَللَّهُمَّ اِشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلاَمٌ أَشْبَهُ اَلنَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كُنَّا إِذَا اِشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْهِ ٢ آيا مى‌شود ديگران را با كسى كه أشبه النّاس به رسول الله هم از جهت صورت و هم از جهت سيرت است مقايسه نمود؟ 📚۱- بحار الأنوار ج ۹۸، ص ۳۳۸ 📚۲- اللهوف ص ۱۱۳ ☑️ @JAMI_Alahadith
پنج گریه‌کننده تاریخ ▪️شیخ صدوق رحمه‌اللَّه در كتاب الخصال، با سندش از امام صادق علیه‌السّلام روایت كرده: افرادى كه بسیار گريه می‌كردند پنج نفر بودند: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه دختر محمّد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله و على بن‌الحسين() عليهم‌السّلام ⬅️ اما آدم(علیه‌السلام)، بر(فراق) بهشت آن‌قدر گریه کرد که در دو گونه‌اش اثر گریه‌ای همچون نهر پدید آمد ⬅️ اما يعقوب، بر یوسف (علیهما‌السلام) آن‌قدر گریست تا بینایی خود را از دست داد و به او گفتند:"به خدا سوگند که تو آن‌قدر یاد یوسف می‌کنى تا درمانده شوى، یا بمیرى!". ⬅️ اما يوسف(علیه‌السلام) نیز برای یعقوب(عليه‌السلام) آن‌قدر گریست که اهل زندان اذيت شدند و به او گفتند: یا روز گریه کن و شب آرام باش یا شب گریه کن و روز آرام باش و او نیز یکی از دو پیشنهاد آنان را پذیرفت ⬅️ اما فاطمه(سلام‌الله‌عليها)، بر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله چنان گریه کرد که مردم مدینه اذیت شدند و به او گفتند گریه‏ زیاد تو، ما را آزار می‌دهد؛ لذا آن‌‌حضرت بر سر قبر شهیدان می‌رفت و هراندازه كه مى‌خواست گريه مى‌كرد ⬅️ اما على بن الحسين عليه‌السّلام بیست سال یا چهل سال بر حسین علیه‌السلام گریه کرد و پيش روى او طعامى گذاشته نمى‌شد مگر اينكه اشک می‌ریخت تا جايى كه يكى از خدمتكارانش به او گفت: يابن رسول اللّٰه فدايت شوم! همانا من مى‌ترسم كه بمیرى. امام در جواب او فرمود: إِنَّمٰا أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اَللّٰهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّٰهِ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ إِنِّي مَا أَذْكُرُ مَصْرَعَ بَنِي فَاطِمَةَ إِلاَّ خَنَقَتْنِي لِذَلِكَ عَبْرَةٌ . "من از اندوه سخت و غم خويش به سوى خداوند شكايت مى‌برم و از جانب خداوند چيزى را مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد. من هيچ وقت قتلگاه فرزندان فاطمه(علیهم‌السّلام) را به ياد نمى‌آورم مگر اينكه بخاطر آن، گريه گلوگيرم مى‌كند. 📚الخصال ج ۱، ص ۲۷۲ ☑️ @JAMI_Alahadith‌
عرضه‌ی اعمال بر امام علیه‌السّلام در هر صبح و شب 🛑...أَنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَئِمَّةِ تُعْرَضُ عَلَيْنَا أَعْمَالُ شِيعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا كَانَ مِنَ اَلتَّقْصِيرِ فِي أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اَللَّهَ تَعَالَى اَلصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا كَانَ مِنَ اَلْعُلُوِّ سَأَلْنَا اَللَّهَ اَلشُّكْرَ لِصَاحِبِهِ 📜از موسی بن سیّار نقل شده که گوید: امام رضا علیه‌السّلام فرمود:... اعمال شيعيان ما هر صبح و شام بر ما ائمه عرضه می‌شود. اگر در اعمال آنها تقصير و کوتاهی باشد، از خدای متعال برای صاحبش طلب بخشش می‌کنيم و اگر در اعمال آنها علوّ و ارتقاء باشد، از خداوند برای صاحبش تقاضای شکر (و پاداش) می‌نمائيم 📚المناقب ج ۴، ص ۳۴۱ ✍اميد است اعمالی انجام دهيم که وقتی بر ارواحنا فداه عرضه می‌گردد، سبب خوشحالی آن حضرت شود و نامه اعمالمان به رضايت ايشان مهر گردد ☑️ @JAMI_Alahadith‌
لحظات آخر عمر سلام‌الله‌علیها 🌑 (هنگامی که سر بریده حسين عليه‌السلام را برای رقیه سلام‌الله‌عليها آوردند) بر آن سر شريف دستمال ديبقى افکندند و پيش آن دختر نهادند و روپوش از آن برداشتند و گفتند: اين سر پدر تو است. آن را از طشت برداشت و مى‏‌گفت: «یا اَبَتاه! مَنْ ذَا الَّذِی خضَبَک بِدِمائِک؟» «یا اَبَتاهُ! مَنْ ذَا الَّذِی قَطَعَ وَرِیدَک؟» «یا اَبَتاهُ! مَنْ ذَا الَّذِی اَیتَمَنِی عَلی صِغَرِ سِنِّی؟» «یا اَبَتاهُ مَن بقی بَعدَکَ نَرجوه؟» «یا اَبَتاهُ! مَنْ لِلْیتِیمَةِ حَتّی تَکبُرَ؟» ▪️«ای پدر! چه کسی تو را به خونت رنگین کرد؟!» ▪️«ای پدر! چه کسی رگ گردنت را برید؟!» ▪️«ای پدر! چه کسی مرا در خردسالی یتیم کرد؟!» ▪️«اى پدر! پس از تو به كه اميدوار باشيم؟ ▪️«اى پدر! اين دختر يتيم را چه کسی بزرگ كند؟؟!» 🏴 از اين قبيل ‌کلمات با او گفت تا اینکه دهان بر دهان شريف پدر نهاد و گريه شدیدی كرد به طوری كه بيهوش افتاد. هنگامی که او را حركت دادند، از دنيا رفته بود و چون اهل بيت اين را ديدند صدا به گريه بلند كردند و داغشان تازه شد و هر كس از اهل دمشق بر آن آگاه شد زن يا مرد گريان شدند. 📚 کتاب نفس المهموم، شیخ عباس قمی ص۴۱۶   سلام‌الله‌علیها ☑️ @JAMI_Alahadith
علیه‌السلام 🛑 شخصى از أعمش و او از سالم بن أبى جعد روايت كند كه يكى از ياران ما ميگويد كه: خدمت حسن‌بن‌علی علیه‌السلام رسیدم و گفتم: ای فرزند رسول خدا! گردنهايمان را خوار و ذليل ساختى و آنچنان ما شيعيان را به بردگى انداختى كه هيچ كسى برايت باقى نماند!!. حضرت فرمود: برای چه؟! گفتم: بخاطر آن‌كه خلافت را تسلیم این طاغیه(معاويه) کردی فرمود: بخدا سوگند این حکومت را به او واگذار نکردم جز برای اینکه يار و یاوری برای خود نیافتم و اگر یاوری می‌یافتم با او شبانه روز جنگ مى‌كردم تا خود خداوند ميان من و او حكم و داورى فرمايد ولى أهل كوفه را شناخته و آزمودم و آنها كه فاسد هستند براي من به كار نيايند؛ آنان هیچ وفایی ندارند و بر گفتار و كردارشان اعتمادى نيست. آنان مختلفند و به ما می‌گویند که دل‌هاشان با ما هست درحالیکه شمشیرهایشان همواره بر علیه ما کشیده است. ◼️راوی می‌گوید: ایشان با من صحبت می‌کرد که ناگهان خون از دهان ایشان جاری شد. پس حضرت طشتی خواستند و از درون ایشان آنقدر خون آمد كه آن ظرف لبريز شد. پس به ایشان گفتم: ای فرزند رسول خدا اين چیست؟ شما را دردمند مى‌بينم‌! فرمود: بله. اين طاغيه(معاویه) كسى را مأمور نموده كه به من سمّ‌ دهد و آن بر جگر من أثر گذاشته و همان طور كه مى‌بينى تكّه تكّه از دلم خارج مى‌شود 📚الاحتجاج ج ۲، ص ۲۹۱ ☑️ @JAMI_Alahadith
وصیت‌نامه امام حسن عليه‌السلام 📜 امام حسن عليه‌السلام پس از سخنانی با امام حسین عليه‌السلام فرمود: بنویس این وصیت مرا اين كلماتى است كه حسن بن على به برادرش حسين بن على وصيّت مى‌كند، وصيت مى‌كنم كه حسن بن على گواهى مى‌دهد هيچ معبودى جز الله نيست و او يگانه‌اى است كه همتايى ندارد و او خداوند را آن‌گونه كه سزاست مى‌پرستد خدايى كه شریکی در فرمانروايش ندارد و هيچ يارى كننده‌اى از خوارى ندارد[چون خوار نمى‌گردد] و او همه چیز را آفريد و برايش اندازه معينى قرار داد و او سزاوارترين كسى است كه مورد بندگى قرار گرفت و شايسته‌ترين كسی است که ستايش شد. هركس از او پيروى كند هدايت شود و هركس او را نافرمانى كند گمراه گردد و هركس به سوى او بازگردد هدایت يابد. 🌑 پس اى حسين ! در مورد خانواده و فرزندانم و اهل بيت تو كه پس از خود باقى گذارده‌ام به تو سفارش مى‌كنم كه از خطاكارشان درگذرى و از نيكوكارشان[نيكى‌اش را]بپذيرى و براى آنان جانشين[من]و پدر باشى و مرا در كنار جدّم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دفن كنى كه همانا من به او و خانه او از كسانى كه بدون اجازه او در خانه‌اش داخل شدند درحالى كه پس از او كتابى آسمانى بر آنان نازل نشده است سزاوارترم. خداوند در آنچه بر پيامبرش فروفرستاد در كتابش فرمود: «اى مؤمنان! به خانه‌هاى پيامبر داخل نشويد مگر آنكه به شما اجازه داده شود»[احزاب :آيۀ ۵۳] پس به خدا سوگند! پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بدون اذن خود به آنان اجازه وارد شدن نداد و پس از وفات پيامبر صلی‌الله‌عليه‌و‌آله نيز به آنان اجازه داخل شدن داده نشد درحالى كه ما در استفاده از آنچه از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله به ارث برده‌ايم اذن داريم. ⬅️ پس اگر آن زن[عايشه] مخالفت نمود پس تو را به خويشاوندى‌اى كه خداوند عزّوجلّ مرا به تو[به سبب آن خويشاوندى]نزديك گردانده و نسبت نزديكى كه با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دارى سوگند مى‌دهم كه به خاطر من خونى به زمين ريخته نشود تا رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را ملاقات كنيم و شكايت را به سوى او ببريم و او را از رفتارى كه مردم پس از او با ما نمود باخبر كنيم. علیه‌السلام 📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۱۵۸ ☑️ @JAMI_Alahadith
ممانعت دشمن اهل بیت از دفن امام حسن ـ علیه‌السّلام ـ در كنار پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله 🛑فَلَمَّا قُبِضَ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُضِعَ عَلَى اَلسَّرِيرِ ثُمَّ اِنْطَلَقُوا بِهِ إِلَى مُصَلَّى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلَّذِي كَانَ يُصَلِّي فِيهِ عَلَى اَلْجَنَائِزِ فَصَلَّى عَلَيْهِ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حُمِلَ وَ أُدْخِلَ إِلَى اَلْمَسْجِدِ فَلَمَّا أُوقِفَ عَلَى قَبْرِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذَهَبَ ذُو اَلْعُوَيْنَيْنِ إِلَى عَائِشَةَ فَقَالَ لَهَا إِنَّهُمْ قَدْ أَقْبَلُوا بِالْحَسَنِ لِيَدْفِنُوا مَعَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَخَرَجَتْ مُبَادِرَةً عَلَى بَغْلٍ بِسَرْجٍ فَكَانَتْ أَوَّلَ اِمْرَأَةٍ رَكِبَتْ فِي اَلْإِسْلاَمِ سَرْجاً فَقَالَتْ نَحُّوا اِبْنَكُمْ عَنْ بَيْتِي فَإِنَّهُ لاَ يُدْفَنُ فِي بَيْتِي وَ يُهْتَكُ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ حِجَابُهُ فَقَالَ لَهَا اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَدِيماً هَتَكْتِ أَنْتِ وَ أَبُوكِ حِجَابَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَدْخَلْتِ عَلَيْهِ بَيْتَهُ مَنْ لاَ يُحِبُّ قُرْبَهُ وَ إِنَّ اَللَّهَ سَائِلُكِ عَنْ ذَلِكِ يَا عَائِشَةُ 🌑 وقتی امام حسن عليه السّلام وفات یافت، او را در تابوت نهادند و سپس به محلى كه رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بر جنازه‌ها نماز مى‌خواند بردند و حسين عليه السّلام بر او نماز خواند و او را وارد مسجد كردند و چون بر سر قبر پيامبر صلی‌الله‌عليه‌وآله نگهداشتند جاسوسى به عايشه خبر داد كه بنى هاشم جنازۀ حسن را آورده‌اند تا در كنار پيامبر به‌خاك سپارند و او با شتاب و سوار بر اسب آمد و او اول زنى بود كه در اسلام بر روى زين سوار شد-و فرياد زد: فرزند خود را از خانۀ من دور كنيد و بخاك نسپاريد تا حجاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به واسطه او دريده نشود، 🔻امام حسين عليه السّلام فرمود: از روز نخست، تو و پدرت حجاب او را دريديد و كسى را به خانه او دفن كرديد كه دوست نداشت نزديك او باشد(مقصود،ابوبکر است) و به راستى اى عايشه خدا بخاطر این(کار) از تو بازخواست خواهد كرد. 📚الکافي ج ۱، ص ۳۰۰ علیه‌السلام ☑️ @JAMI_Alahadith
🔺در ادامه همین سخنان در روایت دیگری آمده که حضرت فرمود: برادرم به من امر کرده است که او را نزدیک پدرش رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ بگذارم تا با او تجدید عهدی نماید و این را هم بدان كه برادرم داناترين مردم به خدا و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بود و داناتر بود به تأويل قرآن از اين كه حجاب رسول خدا صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله را بدرد و به او بى‌احترامى كند؛ ⬅️ زیرا خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، وارد منزل‌های پیامبر نشوید، مگر آنگاه که به شما اجازه دهند». و اما تو‌ بدون اجازه‌ی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مردانی را (ابوبکر و عمر را) وارد منزل او ساختی. ⬅️ (از طرف دیگر) با اینکه خداوند فرموده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید صداهای خویش را بلندتر از صدای پیامبر نسازید»، به‌جان خودم سوگند که تو بخاطر پدرت و فاروقش(عمر) بیخ گوش پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم کلنگ‌ها بر زمین زدی (و آن دو را کنار پیامبر دفن کردی) با اینکه خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «به راستى آن كسانى كه صدای خود را نزد رسول خدا آهسته كنند كسانى‌اند كه خدا دل‌هایشان را برای تقوى آزموده است» ⬅️ به‌جان خودم سوگند که پدرت و فاروقش با نزدیک شدن (و دفن شدن) نزد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، او را اذیت کردند، زیرا در دوران زندگی آن حضرت، حقوقی را که خداوند با زبان پیامبرش به آنان فرمان داده بود رعایت نکردند (و اشکال نکن که پیامبر اکنون رحلت کرده) زیرا خداوند مقرر کرده آنچه كه بر مؤمنين در حال زنده بودنشان حرام است در حال مردن آنها هم حرام است ( یعنی خداوند برای مرده‌ی مؤمنین همان حرمت را که برای زندگان آنان است در نظر گرفته است) 📚الکافي ج ۱، ص ۳۰۲ علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
طلاق عایشه توسط امام حسین علیه‌السّلام 1⃣ جالب است كه بدانيم رسول خدا صلَّى‌اللَّه‌عليه‌و‌آله در روایتی که از ایشان نقل شده، به أميرالمؤمنين عليه‌السّلام وصيت كردند كه «يا أبا الحَسَنِ‌، إنَّ‌ هَذا الشَّرَفَ‌ باقٍ‌ لَهُنَّ‌ ما دُمنَ‌ لِلَّهِ‌ عَلَى الطّاعَةِ‌، فَأيَّتُهُنَّ‌ عَصَتِ‌ اللَهَ‌ بَعدى بِالخُروجِ‌ عَلَيكَ‌ فَأطلِق لَها فى الأزواجِ‌ و أسقِطها مِن شَرَفِ‌ أُمومَةِ‌ المُؤمنينَ‌. اى أبا الحسن! همانا این شرافت و بزرگواری تا وقتی براى زنان من باقى است كه به طاعت خدا مشغول باشند( و از اطاعت پروردگار خارج نشوند.) پس بعد از من هر کدام از آنها که بواسطه خروج و قیام بر علیه تو خدا را نافرمانی کرد (و از تحت اطاعت خدا خارج شد)، او را طلاق بده و او را از شرافت و عنوان مادر مؤمنين ساقط‍‌ كن 📚کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۴۵۹ 2⃣ به نقل از خود عایشه، رسول خدا به أميرالمؤمنين عليه‌السّلام فرمودند كه: يَا عَلِيُّ إِنِّي قَدْ جَعَلْتُ طَلاَقَهُنَّ إِلَيْكَ فَمَنْ طَلَّقْتَهَا مِنْهُنَّ فَهِيَ بَائِنَةٌ: «اى على، من طلاق زن‌هاى خود را به دست تو سپردم؛ پس هر كدام از آنها را كه طلاق دادى او (از من) جدا خواهد بود." 3⃣ همچنین از عایشه نقل شده است که گفت: إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ جَعَلَ طَلاَقَ نِسَائِهِ بِيَدِ عَلِيٍّ فَمَنْ طَلَّقَهَا فِي اَلدُّنْيَا بَانَتْ مِنْهُ فِي اَلْآخِرَة "همانا رسول خدا طلاق زنان خويش را در دست على قرار داد؛ پس هر زنى از زن‌هاى رسول خدا را كه على در دنیا طلاق دهد، آن زن در آخرت از رسول خدا جدا خواهد بود. 📚المناقب ج ۲، ص ۱۳۴ ✍جالب توجّه اينكه گرچه اين قضيه توسّط‍‌ أميرالمؤمنين عليه‌السّلام انجام نشد، ولى در زمان امامت و زعامت سيدالشّهداء عليه‌السّلام به وقوع پيوست و اين‌ زن به واسطۀ طلاقى كه حضرت اجرا نمودند ديگر عنوان امّ‌ المؤمنينی از او برداشته شد و آن احترام و شرافت را از دست داد علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
🛑 وَ رُوِيَ: أَنَّ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بَعْدَ مَا فَعَلَتْ عَائِشَةُ يَعْنِي مَنَعَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنْ دَفْنِ اَلْحَسَنِ عِنْدَ جَدِّهِ، وَجَّهَ إِلَيْهَا بِطَلاَقِهَا 📜در إثبات الهداة و نيز در إثبات الوصية چنين آورده‌اند: روایت شده: پس از آنكه عايشه از دفن جنازۀ امام حسن عليه‌السّلام کنار پیامبر جلوگيرى كرد (و آن جنايت و فاجعه را مرتكب شد که دستور تيراندازى به بدن مطهّر امام عليه‌السّلام را صادر كرد، كه گويند چوبه‌هاى تير بر بدن حضرت فرو رفته بود) امام حسين عليه‌السّلام طلاقش را برایش فرستاد 📚إثبات الهداة ج ۲، ص ۲۵۵ _________________________________________ ✍ همانا رسول خدا صلَّى‌اللَّه‌عليه‌و‌آله طلاق زن‌هاى خويش را پس از رحلتش در اختيار أميرالمؤمنين عليه‌السّلام قرار داده بود و أميرالمؤمنين اين اختيار را به فرزندش امام حسن مجتبى عليه‌السّلام تفويض كرده بود و حضرت اين اختيار را در اختيار برادرش حضرت سيدالشّهداء عليه‌السّلام قرار داده بودند. ظاهراََ مراد از طلاق یعنی آن شرافت ام‌المؤمنین بودن را از او می‌گیرد. طلاق به معنای آن علقه‌ و وابستگی به پیامبر و ام المؤمنین بودن است که حضرت گفت از تو سلب می‌کنم ☑️ @JAMI_Alahadith
اسباب عذاب قبر 🛑أَخْبَرَنِي عَلِيُّ بْنُ حَاتِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْهَمْدَانِيُّ قَالَ أَخْبَرَنِي اَلْمُنْذِرُ بْنُ مُحَمَّدٍ قِرَاءَةً قَالَ حَدَّثَنِي اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْقَاسِمِ عَنْ أَبِي خَالِدٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ: عَذَابُ اَلْقَبْرِ يَكُونُ مِنَ اَلنَّمِيمَةِ وَ اَلْبَوْلِ وَ عَزَبِ اَلرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ 🔻مرحوم صدوق با سند متّصل خود روايت ميكند از زيد بن علىّ‌ از پدرش از جدّش از أميرالمؤمنين عليهم‌السّلام که فرمود: عذاب قبر (از سه چیز) پدید می‌آید: 1⃣ سخن چينى 2⃣و (پرهيز نكردن از) بَول 3⃣و کناره‌گیری مرد از اهل خود (كه رختخواب خود را زنش جدا نموده و در غذا و خواب از او دورى كند) 📚علل الشرایع ج ۱، ص ۳۰۹ ☑️ @JAMI_Alahadith