eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نایاک 🔵 انجمن آمریکایی های ایرانی تبار در آمریکا با کمک وزارت امور خارجه آمریکا برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۱ تاسیس و به نایاک اسم گذاری شد. رئیسش کی بود؟ 👈 آقای تریتا پارسی 🔹جز حامی های جنبش سبز ۸۸ 🔸شاگرد فرانسیس فوکویاما 🔹همکار جاسوس حرفه ای سیامک نمازی 🔸مسبب اصلی تحریم های همه جانبه آمریکا علیه ایران ♦️ حالا این آقا کاندید مشاور امنیت ملی دولت بایدن در امور خاورمیانه است ❎ حتما بعد از رفتن ترامپ اتفاقای خوبی برای ایران می افته ✍🏼 حجت الاسلام سید محمد عجمی 🆔 @Jarianshenasi
10.mp3
7.39M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت دهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی و ششم 🔰 اومانیسم در دوره رنسانس نهضت روشنگری ماهیت و تعریف انسان را مجددا باز تعریف نمود تا انسان باستان را که حضرت مسیح برای نجات او به زمین آمده بود، کشف کنند و ارزش هایش را مجددا احیا نمایند. انسان جدید اگرچه جزئی از جامعه و نظم طبیعی بود ولی هدف او در همین دنیا محدود می شد. غایت اندیشی و آخرت گرایی او کنار گذاشته و تکالیف از پیش تعیین شده برای او بی اعتبار شد. محرک های انسان، آخرت، سعادت و رضایت خداوند نبود بلکه خواست ها و امیال او بودند که به عنوان کمال مطلوب به جای اصول مذهبی و الهیات استوار شد. پیش فرض های الهی این تعریف، خلاصه کردن زندگی انسان در دنیا، زمینی کردن دین و تحقق بهشت موعود در جهان کنونی بود. در لایه دوم انسان جدید، معنویات، ارزش ها و اعتقادات او شخصی، فردی و آزاد تلقی می شد که به طبع و سلیقه خودش بستگی داشت. ♦️در مسلک اومانیسم، انسان جای خداوند می‌نشیند. اومانیسم محور اصلی را بر ارزش های انسانی قرار می دهد و به بشری کردن امور سخت پایبند است و احکام انسانی را به جای احکام الهی قرار می دهد. و با نفی عبودیت و انکار غیب، به تشکیل اجتماعی می اندیشد که خدای آن انسان است. روشنفکران به‌تدریج در این راستا کوشیدند که انسان از حالت تبعیّت، فرمانبرداری، عبودیت و به‌ طور کلّی از هرگونه حدّ و قیدی که از بیرون به او تحمیل می‌شود، درآمده، موجودی مستقل، آزاد و محور همه حقوق‌ها و برنامه‌ها فرض شود. اینک انسان، این قربانی معبدها و دربارها، با یک انقلاب به‌دست روشن ‌اندیشان، بر تخت اصالت نشسته، کعبه آمال و اندیشه‌ها می‌گردد. 🔸انسان عصر جدید، یک انسان تجربی و مادّی بود با نیازهای محسوس و عینی و مشکلات گوناگون زندگی. بر این اساس، هدفِ قانون و حاکمیت هم چیزی جز تأمین منافع و رفع نیازها و حلّ مشکلات زندگی دنیوی او نیست. بهشت انسان این عصر هم در دنیای دیگر و آسمان‌ها نبوده؛ بلکه در همین دنیا در دسترس زندگی دنیوی اوست. دانش، اخلاق، قانون و دولت، متعهّد و مسئولند که در تدارک همین بهشت نقد بکوشند و بس. اومانیسم، همان تفرعن و فرعونیت نفس است. آن‌گونه که حتی فرعون نیز از آن پرهیز داشت؛ زیرا فرعون آن‌گاه که از حاکمیت نفس خود بر قوم خویش سخن می‌گفت، آن را در نقاب ربوبیت و الوهیت که از صفات آسمانی و الهی است، مخفی و مستور می‌داشت، درحالی‌که انسان غربی پس از گمان بر مرگِ خدایان که نیچه به صراحت از آن خبر می‌داد، نفسانیت خود را بی‌پرده ستایش می‌کند. 🔹اومانیسم با گریز ازدیانت، به دنیایی روی آورد که به همه ی اصول و باورهای پیشین شک کرد و پس از آن با قرار دادن عقل به منزله ی «مبانی هستی» و اعلام اینکه حقیقت انسان خود اوست، آغازگر عصر روشنفکری شد. در اومانیسم انسان تعیین کننده ی ارزش ها، خوب ها، بدها، بایدها و نبایدهاست. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهاردهم 🔰سازمانهای وابسته به فراماسونری ♦️کلوپ روتاری: نخستین باشگاه روتاری در سال ۱۹۰۵ میلادی توسط یک حقوق دان به نام پل هریس در شیکاگو به وجود آمد. پل هریس به همراه سه تن از بازرگانان شیکاگو به نام های سیلوسترایل، پیرام شوری و گوستاو لوپر، اولین جلسه رسمی روتاری را در روز ۲۳ فوریه سال ۱۹۰۵ میلادی تشکیل دادند و موجودیت تشکیلاتی به نام «کلوپ روتاری» را اعلام داشتند. 🔸روتاری بنا به تعریف موسسان آن به مفهوم چرخ های دوار یک کارخانه به هم پیوسته است که با چزخش هر دنده چرخ دنده دیگر نیز به حرکت در می آید و در نتیجه کل سیستم متحرک می شود. با این تعبیر کلوپ روتاری بین المللی به دنبال ایجاد یک نظام به هم پیوسته و متشکل جهانی است که با اراده و حرکت دندانه های کلوپ مادر تمام این سیستم جهانی در جهت منافع غرب به حرکت درآید. اعضای کلوپ روتاری در هر جامعه، از فعالان و نیروهای موثر و کیفی آن جامعه انتخاب می شوند و ماموریت اصلی آنها ایجاد حلقه ی اتصال با قدرت های غربی از طریق نظام بین المللی با کمک رجال سیاسی و کلان سرمایه داران می باشد. 🔹شرایط عضویت در کلوپ روتاری جان مینو یکی از استادان برجسته علوم سیاسی در کتاب خود در مورد تعداد اعضای روتاری متذکر می شود: «ما نباید سازمان های روتاری را که در سال ۱۹۰۵ تشکیل شده اند و در پی تاسیس یک حکومت جهانی هستند، فراموش کنیم. تعداد اعضای این گروه بیش از ۴۵۰ هزار نفر است که در متجاوز از صد کشور پراکنده هستند.» چگونگی عضویت و ورود به باشگاه های روتاری مانند عضویت در لژهای فراماسونری، مستلزم انتخاب فرد از سوی تشکیلات می باشد و برای هیچکس مقدور نیست که به میل و رغبت خود به عضویت این تشکیلات درآید و یا برای عضو شدن در کلوپ های روتاری تقاضانامه ارسال دارد. بر اساس اساسنامه «روتاری بین الملل» تمام کلوپ ها موظفند اعضای خود را از میان ثروتمندان، افسران عالی رتبه، مقامات دانشگاهی و مقامات اداری انتخاب کنند، بنابراین کارمندان ساده ی دولت و کارگران از عضویت در کلوپ و حتی در جلسات سخنرانی آن محرومند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی و هفتم 🔰 ادامه بحث... اومانیسم یک نظام فکری منسجم است که دعاوی وجودشناختی، معرفت‏ شناختی، تربیتی، زیبایی‏ شناختی، اخلاقی و سیاسی خاصِ خود را مطرح می‏کند. متفکران و نویسندگان بعدی رنسانس نیز واژه "humanista" را به‏ کار برده و از آن معنایی موسع‏تر را اراده می‏ کردند. به تدریج، متفکران شاخص این دوران به کمک ذهن برای کشف و دریافت حقایق، ارج بسیاری نهادند؛ میکل‏آنژ، اِراسموس، لئوناردو، میکل سروانتس و بسیاری دیگر طالب جست و جو از «حقیقت نامقیّد» بودند و بر توان فردی انسان‏ها برای دریافت حقایق تأکید فراوان داشتند. ♦️متفکران و روشن‏فکرانِ عصر روشن‏گری (قرن‏های ۱۷ و ۱۸) تفکّر اومانیستی را ادامه و گسترش دادند. اومانیسم که تا این زمان جنبه‏ ای ادبی داشت، به تدریج در این عصر معنایی به خود گرفت که با معنای امروزین آن بسیار نزدیک است. اومانیسم در این زمان به اصحاب ادب، علم و فلسفه اشاره داشت که فکر می‏ کردند دغدغه اصلی انسان نه کشف خواست خدا، بلکه شکل دادن به زندگی و جامعه براساسِ عقل است. مسیحیتْ دینی فشارآور و محدودیت‏ زا بود، پس آنان که در جست‏جوی بنیانی استوار بودند، مسیحیت را از میان حذف کرده به روم و یونان باستان علاقه‏ ای مفرط نشان دادند. 🔸نهضت بازگشت به یونان و رم باستان جزو شاخصه‏ های اومانیست‏ها شد. آثار کلاسیک احیا شد و مورد مطالعه قرار گرفت، به‏ ویژه برای سقراط که همّش مطالعه انسان بود، حرمتی فراوان قائل شدند. یونانیان و رومیانِ باستان مشرک بودند و طبیعت را میان خدایان تقسیم کردند، برای هریک حوزه‏ ای درنظر می‏ گرفتند. از نظر اومانیست‏ها این نوع معتقدات کهن جذابیتی نداشت، بلکه یونانیان و رومیان از آن رو برای اومانیست‏ها جذاب بودند که «اجازه نمی‏ دادند خدایان در عرصه فکر و اندیشه بشر دخالت کرده و مانع بالیدن یک سیستم اخلاقی شوند.» این دو عرصه را یونانیان برای خود محفوظ نگاه داشته بودند. این بود که تفکّر و اندیشه برای آنان حدّی نمی‏ شناخت، از این رو، در حوزه‏ های ریاضیات، فیزیک، معماری، سیاست و اخلاق دست‏آوردهای بزرگی داشتند. این بود که اومانیسم بر آزادی اندیشه و فکر، تأکید می‏ کرد، تا جایی که برخی اومانیسم را معادل پژوهش آزاد می‏ دانند. 🔹در قرن نوزدهم مطالعه آثار یونان و لاتین سکولاریزه شد. ماتیو آرنولد (۱۸۲۲ـ۱۸۸۸) ارزش‏های اومانیستیِ حاصل از ادبیات کهن را به جای مسیحیت نشاند؛ لودویک فویرباخ (۱۷۰۴ـ۱۷۸۲) نیز واژه اومانیسم را برای سکولاریزه کردن مسیحیت به کار بست و به دنبال انتقادات وی کارل مارکس (۱۸۱۸ـ۱۸۸۳) آنچه را او اومانیسم مسیحی خوانده می‏ شد، از ریشه درآورد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
11.mp3
7.33M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت یازدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت پانزدهم 🔰 ادامه بحث... در هر کلوپ روتاری و به هنگام انتخاب عضو، کمیته مخصوص عضو جدید را در خصوص مسائلی که درپی می آید تحت نظز و مراقبت کامل قرار می دهد: الف) میزان نقش متقاضی و چگونگی نفوذ و تاثیرش در ادارات و سازمان های محلی ب) میزان حرف شنوی و بررسی روحیه فرمانبرداری و میزان تمایل او نسبت به قبول اصول و قوانین روتاری و اجرای ماموریت هایی که کلوپ محلی یا روتاری بین المللی به وی محول می سازد. ♦️تاکید روتاری بر نفوذ در ادارات، میزان حرف شنوی، روحیه فرمانبرداری، پذیرش قوانین روتاری و بالاخره ماموریت های محوله، برای رسیدن به این نتیجه است که عضو جدید در راستای دستورات روتاری مرکز باید پیرو اصل تساهل و تسامح لژهای فراماسونری باشد. در آئین نامه ی کلوپ های روتاری آمده است که هزینه های کلوپ ها و تشکیلات بین المللی روتاری از محل حق عضویت اعضاء تامین می شود و سازمان جهانی روتاری از هیچ سازمان یا دولت خاصی کمک نمی پذیرد. 🔸اعضاء در کلوپ های روتاری به گروه های متفاوتی تقسیم می شوند و هر یک از اعضاء با توجه به این تقسیم بندی در جریان برنامه ها و فعالیت های کلوپ قرار می گیرند. کلوپ های روتاری تابع نظم و انضباط خاصی هستند و کلیه ی اعضای آنها بدون استثناء مکلف به رعایت این نظم و تشریفات و شرکت در جلسات می باشند و در صورتی که هر عضو، کوچکترین تخلفی از مفاد آئین نامه ی انضباطی کلوپ داشته باشد فورا و بدون هیچ گونه چشم پوشی اخراج خواهد شد. 🔹در لژهای فراماسونری زنان از حق عضویت محرومند و تنها به عنوان زینت المجالس می توانند در میهمانی های خاص(وایت پارتی)، (میمهانی سفید) شرکت کنند. در کلوپ های روتاری نیز همین وضعیت حاکم بود. و تا سال ۱۹۸۵ تنها مردان حق عضویت در این کلوپ ها را داشتند، اما از این سال به بعد بر اساس حکم دیوان عالی آمریکا عضویت زنان نیز در این کلوپ ها مجاز شناخته شد. پس از صدور این حکم، کنوانسیون بین المللی روتاری تشکیل شد و مساله ی عضویت زنان در کلوپ های روتاری را تصویب کرد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی و هشتم 🔰 ادامه بحث... ♦️گونه‏ های اومانیسم بدین‏ ترتیب، اصطلاح اومانیسم کم‏ کم در عرصه‏ های مختلف علمی، دینی، فرهنگی و غیره به‏ کار رفت تا جایی که این کلمه امروزه همواره با قیودی همراه است و کمتر به تنهایی به‏ کار می‏ رود. برخی از این قیود، ناظر به مراحل تاریخی ظهور و تطوّر اومانیسم‏ اند، مثل اومانیسمِ رنسانس، اومانیسمِ عصر روشن‏گری و اومانیسمِ مدرن. به لحاظ تاریخی، اومانیسم هرچه جلوتر آمده در برابر دین موضعی تندتر و ستیزه‏ جویانه‏ تر اتخاذ کرده است. 🔹مقایسه مانیفستِ اول اومانیست‏ها که در سال ۱۹۳۳ نوشته شده با مانیفستِ دوم که چهل سال بعد به سال ۱۹۷۳ تنظیم شده، به خوبی نشان‏ دهنده این مسئله است. برخی از قیود، ناظر به وجه یا وجوهی از تفکّر اومانیستی است و آن را برجسته می‏ کند. اومانیسم علمی اشاره به تکیه و تأکید تفکّر غالب اومانیستی بر متد علمی دارد. اومانیسم ادبی، علاقه و دل‏بستگی اومانیست‏ها را به علوم انسانی، مثل زبان، ادبیات، فلسفه و تاریخ نشان می‏ دهد. اومانیسم فرهنگی، اشاره به این دارد که معرفت تنها از طریق روش عقلانی حاصل می‏ شود و ریشه در یونان و روم قدیم دارد. اومانیسم فلسفی نظر به فلسفه‏ ای دارد که بر حوایج و نیازهای انسان متمرکز است. گاهی هم اومانیسم با نام فرد یا مکتبی خاص همراه است، مثل اومانیسم مارکسیستی، پراگماتیستی، اگزیستانسیالیستی و هایدگری. 🔸اومانیسم پراگماتیستی ریشه در فلسفه متفکران پراگماتیست آمریکا، مثل چارلز پیرس، جان دیوئی، ویلیام جیمز و شیلر دارد. آنان چیزی به نام ذات و ماهیت انسانی را نمی‏ پذیرند، عقل انسانی را ارج می‏ نهند، اما آزادی و اختیار او را برنمی‏ تابند و می‏ گویند: شخص، آن چیزی است که در عملِ خود ظاهر می‏ شود. اومانیسم اگزیستانسیالیستی که بر عقل و توان آن کمتر تأکید می‏ کند، بیشترین تأکیدش بر اختیار و آزادی انسان است؛ در اومانیسم مارکسیستی، فرد بیشتر ساخته و پرداخته ارتباطات اجتماعی و شرایط خاص تاریخی است. مارکسیست‏ها منکر ماهیتِ مستقل انسان هستند و بیشتر بر روابط اجتماعی وی اصرار دارند. هم‏چنین به جای اختیارِ انسان به نوعی جبر تاریخی تأکید دارند. امانیسم هایدگری، بیشتر به انسان از منظری وجودی می‏ نگرد. هایدگر معتقد است که اومانیسمِ عصر روشن‏گری راه خطا پیموده و در تبیین ماهیت انسان بر طبیعت عقلانی وی تأکید گذارده و نتوانسته دریابد که تنها منشأ ماهیت انسان در وجود و ارتباط اصیل انسان با وجود نهفته است.  وجه مشترک همه این گرایش‏های اومانیستی تکیه بر انسان و شأن و منزلت او در هستی و تأکید بر توان‏مندی‏ ها و قابلیت‏های وی در فهم طبیعت و کوشش برای سامان‏ دادن زندگی است. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت شانزدهم 🔰 ادامه بحث... در اجلاس ۱۹۷۸ که در شهر شیکاگو آمریکا برگزار شد، سازمان جهانی روتاری تصمیم گرفت که به طور رسمی به فراماسونری متصل شود. در آمریکا فراماسونرها نفوذ فراوانی دارند. در یکی از جراید آمریکا مقاله ای درباره ی یک شرکت مهم تجاری بین المللی نوشته و طی آن اشاره کرده است که این شرکت به طور غیر مستقیم جزو عوامل فراماسونری جهان است. شرکت مذکور «روتاری» نام دارد و مدیر آن یک میلیونر آمریکایی به نام «هربرت جی تایلور» است. ♦️اخیرا شصت و یکمین سال تاسیس این شرکت در شیکاگو جشن گرفته شد و ۸۵۰۹ نفر در پایان آن یک جلسه ی مخفیانه ی چند ساعته داشتند. کمپانی روتاری دارای ۴۰۲ هزار نفر عضو رسمی است که در سراسر جهان پراکنده اند. از طرف بسیاری از مشاهیر جهان که می گویند عضو فراماسونری هستند و نتوانستند در مراسم جشن شرکت کنند، برای تایلور رئیس کمپانی کارت تبریک فرستاده شد که از میان آنها نام اشخاص زیر فاش شده است: چیان کای چک رئیس جمهور چین ملی، آیزنهاور رئیس جمهور سابق آمریکا، پادشاه سوئد و شیخ الازهر. منظور اصلی از انعقاد این جشن، تبادل افکار و اخذ تعلیمات برای پیشرفت کارها بود. 🔸تشکیلات مذکور برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ علنی شد و تا آن سال کسی نمی دانست چنین تشکیلاتی در آمریکا وجود دارد. در آن سال «سیکلر لوئیس» یکی از روزنامه نگاران آمریکایی پی به تشکیلات مخفی فراماسونرها برد و مقاله ای نوشت و بعد از آن اعضای روتاری فعالیت های عادی خود را ظاهر و آشکار ساختند. این روزنامه نگار نوشت: برنارد شاو نویسنده ی انگلیسی جزو روتارین ها بود و او باعث شد که بسیاری از صاحبان صنایع انگلیس که فابل اعتماد بودند وارد تشکیلات روتاری شوند. 🔹اکنون روتارین ها بودجه هنگفتی در اختیار دارند و برای نشر عقایدی که می توانند ظاهر سازند و جنبه کلی دارد، پول های گزاف خرج می کنند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
12.mp3
7.37M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت دوازدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی ونهم 🔰 ادامه بحث... اما در یک دسته‏ بندی فراگیرتر، اومانیسم یا دینی است یا سکولار، که در این مقاله توجه ما معطوف به این دو نوع امانیسم خواهد بود. این تقسیم‏ بندی ناظر به باورهای مابعدالطبیعی اومانیست‏هاست که شاخص‏ ترین آن، اعتقاد به خداوند، روح و جاودانگی است. اومانیسم سکولار، به این امور بی اعتقاد است و اومانیسم دینی یا اومانیسم مسیحی، اومانیسمی است که با قبول شأن و مقام والای انسان، باور خویش را به این معتقدات مابعدالطبیعی حفظ کرده است. از اومانیست‏های مسیحی که بگذریم تقریبا تمامی اومانیست‏ها سکولار هستند. ♦️«اومانیسم سکولار یک جهان‏ بینی است؛ یعنی مجموعه‏ ای از باورهاست که شخص به کمک آن جهان را تفسیر می‏ کند. البته برخی اصرار دارند که حتی اومانیسم سکولار را یک دین بنامند. آنان به‏ ویژه به این جمله که در مانیفست آنها آمده، اشاره می‏ کنند که اومانیسم یک دیدگاه فلسفی، دینی و اخلاقی است، اما غرض عمده این افراد، به‏ ویژه در آمریکا این است که به استناد قانون، اومانیست‏ها را از تدریس و ترویج دیدگاه‏هایشان در نظام آموزش محروم کنند، چرا که مطابق قانون اساسی آمریکا، تدریس دین در نظام آموزشی دولتی ممنوع است. اما اومانیست‏های سکولار حاضر به قبول این عنوان نیستند؛ یکی به دلیل از دست دادن این موقعیت و دیگری به دلیل بار منفی که به نظر آنان دین در طول تاریخ داشته است. 🔹پول کورتز که جزو امضاکنندگانِ مانیفست دوم و ناشر انتشارات پرومته است و برای ترویج اومانیسم سکولار مجله‏ ای به نام مجله پژوهش آزاد را منتشر می‏ کند، می‏ نویسد: «نمی‏ توان به معنای درست کلمه، هیچ کسی را که هنوز به خداوند به عنوان خالق و منشأ جهان اعتقاد دارد، اومانیسم نامید.» به طور خلاصه، می‏ توان گفت که اومانیسم سکولار به لحاظ فلسفی طبیعت‏ گراست.  کارل‏سگان می‏ گوید: «کل آنچه بوده، هست و خواهد بود، کیهان است.» و سلاّر می‏ گوید: «اومانیسم طبیعت‏گراست» به لحاظ الهیاتی، اومانیسم سکولار تفکّری الحادی است که معتقد است دین و خدایان، ساخته انسانند. 🔸به لحاظ اخلاقی هم اومانیسم نوعی نسبت اخلاقی را می‏ پذیرد. دیوید نوبل اومانیسم را در ده عرصه به تفصیل بررسی می‏ کند: کلام، فلسفه، اخلاق، زیست‏ شناسی، روان‏شناسی، جامعه‏ شناسی، حقوق، سیاست، اقتصاد و تاریخ. اومانیست‏های سکولار بر سر مواردی، توافق دارند، هرچند میزان تأکید و نحوه تفسیر برخی موارد، آنان را از یکدیگر متمایز می‏ کند. این موارد به طور فشرده حاصل آن چیزی است که در مانیفست اوّل و دوم آنها آمده است. به این معنا می‏ توان این نوع اومانیسم را با سکولاریسم یکی دانست، جز این‏که واژه اومانیسم اشاره به تأکید بر شأن انسان دارد و واژه سکولاریسم اشاره به طرد و نفی دین و مابعدالطبیعه از عرصه فکر و جامعه می‏ کند. 🆔 @Jarianshenasi  
13.mp3
7.3M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت سیزدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c