eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🚨 خلقت حوّا 📝 پرسش : حوّا (همسر آدم) از چه چیزى خلق شد؟ در آیه ابتدایی سوره نساء، خداوند از خلقت حوا سخن می گوید. برخی از مفسران جمله «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» را این گونه تفسیر کردند: حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده است. این تفسیر از سوی امام صادق(ع) مردود دانسته، و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است. در آیات دیگر قرآن این مفهوم بیان شده که خداوند همسر حضرت آدم(ع) را از جنس او(جنس بشر) آفرید و نه از اعضای بدن او، و همچنین تکثیر نسل انسان، تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته، و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است. خداى متعال در آیه1 سوره«نساء» مى فرماید : (همسر او را از جنس او خلق کرد)؛ «وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها». بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیده اند که: همسر آدم، «حوّا» از بدن آدم آفریده شده، و پاره اى از روایات غیر معتبر را که مى گوید: «حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده»(1) شاهد بر آن گرفته اند. در فصل دوم از «سِفر تکوین» تورات نیز به این معنى تصریح شده است.(2) ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیراین آیه برداشته مى شود و معلوم مى شود: منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید. در آیه21 سوره«روم» مى خوانیم: «وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها»؛ (از نشانه هاى قدرت خدااین است که همسران شما را از جنس شما آفرید تا به وسیله آنها آرامش بیابید). و در آیه72 سوره«نحل» مى فرماید: «وَ اللهجَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً»؛ (خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد). روشن است که در این آیات مى خوانیم: «همسران شما را از شما قرار داد» معنى آن این است که از جنس شما قرار داد، نه از اعضاى بدن شما. و طبق روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر«عیاشى» نقل شده، خلقت حوا از یکى از دنده هاى آدم، شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است.(3) سپس در جمله بعد مى فرماید: (خداوند از آدم و همسرش، مردان و زنان فراوانى به وجود آورد)؛ «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً».(4) از این تعبیر استفاده مى شود: تکثیر نسل فرزندان آدم تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته است و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است.(5) ✍ پی نوشت: 🍃 (1). «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحه 380 و جلد 4، صفحه 326، انتشارات جامعه مدرسین؛ «وسائل الشیعه»، جلد 26، صفحات 287 و 288، چاپ آل البیت؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 100 و جلد 46، صفحه 352 و جلد 56، صفحه 93 و... . 🍃 (2). در «سفر پیدایش»، باب دوم، شماره 21 و 22 مى خوانیم: «و خداوند خدا خوابى گران بر آدم مستولى گردانید تا بخفت و یکى از دنده هایش را گرفت و گوشت در جانش پر کرد * و خداوند خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود زنى بنا کرد و وى را به نزد آدم آورد». 🍃 (3). تفسیر «عیاشى»، جلد 1، صفحه 216، چاپخانه علمیه تهران، 1380 هـ ق؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحات 379 و 380 و جلد 4، صفحات 326 و 327، انتشارات جامعه مدرسین؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحات 116، 220، 221 و 222. 🍃 (4). سوره نساء، آیه 1. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و دوم، ج 3، ص 314. @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛ فرزندان حضرت آدم باچه کسی ازدواج کردند و نسلشان زیاد شد ؟ 📝 خداوند درآیه اول سوره نساء مي فرمايد : «يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا» 🔺از آيه شريفه استفاده می شود كه نسل موجود از انسان تنها منتهي به آدم و همسرش مي شود ، و جز اين دو نفر هيچ كس ديگر در انتشار اين نسل دخالت نداشته است (نه حوري بهشتي ، و نه فردي از افراد جن و نه غير آن دو) و گرنه مي فرمود : «و بث منهما و من غير هما». 🔻با پذيرفتن اين معنا دو مطلب نتيجه گيري مي شود : 1⃣ منظور از جمله رجالاً كثيراً كل بشر است و افرادي است كه يا بدون واسطه (چون هابيل و قابيل و غيره) و يا با واسطه (چون افراد بشر تا هنگام بپا شدن قيامت) از اين دو فرد (يعني آدم و حوا) منشعب شده اند . 2⃣ ازدواج در طبقه اولي ، بعد از خلقت آدم و حوا يعني در فرزندان بلا فصل آدم و همسرش بين برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج كرده اند ، چون آن روز در تمام دنيا ، نسل بشر منحصر در همين فرزندان بلا فصل آدم بوده (در آن روز غير از آنان نه دختراني يافت مي شده است كه همسر پسران آدم شوند ، و نه پسري بود كه همسر دختران آدم گردند) بنابراين هيچ اشكالي هم ندارد . 👈 از آنجائي كه مسأله تشريعي است و تشريع هم تنها و تنها كار خداي تعالي است و او مي تواند يك عمل را در روزي حلال و روزي ديگر حرام كند : «و الله بحكم لا معقب لحكمه و ان الحكم الا لله» . و بعضي احتمال داده اند كه فرزندان آدم با بازماندگان انسانهاي پيشين ازدواج كرده باشند اين احتمال با ظاهر آيه سوره نساء چندان سازگاري ندارد . http://www.erfan.ir/farsi/91060.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ 🚨 معمار خانه کعبه 📝 پرسش : خانه کعبه توسّط چه کسى ساخته شد؟ 📖 پاسخ اجمالی : از آیات مختلف قرآن، استفاده مى شود که خانه کعبه از زمان آدم(ع) بر پا شده بود؛ در آیه 37 سوره «ابراهیم» از قول ابراهیم(ع) مى خوانیم: «پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم». این آیه گواهى مى دهد وقتی ابراهیم(ع) با فرزندش اسماعیل(ع) و همسرش به «مکّه» آمدند اثرى از کعبه وجود داشت. تعبیرى که در آیه 127 سوره «بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: «... ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و ...». 📖 پاسخ تفصیلی : از آیات مختلف قرآن، احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پیش از ابراهیم(علیه السلام)، حتى از زمان آدم(علیه السلام) بر پا شده بود، در آیه37 سوره «ابراهیم» از قول این پیامبر بزرگ مى خوانیم: «رَبَّنا اِنِّی اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِواد غَیْرِ ذی زَرْع عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم»؛ (پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم). این آیه گواهى مى دهد موقعى که ابراهیم(علیه السلام) با فرزند شیرخوارش اسماعیل(علیه السلام) و همسرش به سرزمین «مکّه» آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است. در آیه96 سوره«آل عمران» نیز مى خوانیم: «اِنَّ اَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً»؛ (نخستین خانه اى که به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد، در سرزمین مکّه بود). مسلّم است پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم(علیه السلام) آغاز نگردیده بلکه قبلاً و حتى از زمان آدم(علیه السلام) بوده است. اتفاقاً تعبیرى که در آیه127 سوره«بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: (به یاد آورید هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا! از ما بپذیر تو شنوا و دانائى)؛ «وَ اِذْ یَرْفَعُ اِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ». این تعبیر، مى رساند شالوده هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) پایه ها را بالا بردند. در خطبه معروف «قاصعه» از «نهج البلاغه» نیز مى خوانیم: «اَ لا تَرَوْنَ اَنَّ اللهسُبْحانَهُ اِخْتَبَرَ الاَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ(علیه السلام) اِلَى الآْخِرِینَ مِنْ هذَا الْعالَمِ بِاَحْجَار... فَجَعَلَها بَیْتَهُ الْحَرام... ثُمَّ اَمَرَ آدَمَ(علیه السلام) وَ وَلَدَهُ اَنْ یَثْنُوا اَعْطافَهُم نَحْوَه...»؛ (آیا نمى بینید خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز، به وسیله قطعات سنگى امتحان کرده است...، و آن را خانه محترم خود قرار داده...، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند).(1) کوتاه سخن این که آیات قرآن و روایات، این تاریخچه معروف را تائید مى کند که خانه کعبه نخست به دست آدم(علیه السلام) ساخته شد،(2) سپس در طوفان نوح(علیه السلام) فرو ریخت،(3) و بعد به دست ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش اسماعیل(علیه السلام) تجدید بنا گردید.(4). (5) ✨ پی نوشت: 🍃 (1). «نهج البلاغه»، خطبه 192 (خطبه قاصعه)؛ «کافى»، جلد 4، صفحه 199 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «وسائل الشیعه»، جلد 11، صفحه 11، حدیث 14117؛ «بحار الانوار»، جلد 6، صفحه 114، حدیث 11، و جلد 14، صفحه 469. 🍃 (2). «مستدرک»، جلد 9، صفحه 374، حدیث 11109؛ 1، و جلد 10، صفحه 147، حدیث 117221؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 179، و جلد 96، صفحه 203. 🍃 (3). «بحار الانوار»، جلد 10، صفحه 79، و جلد 54، صفحه 64؛ «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «عیون اخبار الرضا(علیه السلام)»، جلد 1، صفحه 244 (انتشارات جهان). 🍃 (4). «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «کافى»، جلد 4، صفحات 202، 203 و 205 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 2، صفحه 232 (انتشارات جامعه مدرسین)؛ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحات 93، 94 و 96. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 519. 💢 💢 @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛ می‌گوید : به علیه‌السلام عرض کردم : مرا خبر ده از برای نماز صبح ؟ : هنگام طلوع فجر ؛ چون می‌فرماید : إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کان مَشْهُوداً را فرشته روز و فرشته شب ، هر دو مشاهده می‌کنند ، پس هرگاه بنده را با بخواند دو مرتبه برای او نوشته می‌شود هم می‌نویسد و هم . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان یکی از دو مورد زیر است : 1⃣ گرفتن دو ماه روزه 2⃣ غذا دادن به شصت فقیر کسی که می‌خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ ماه رمضان را بگیرد ، باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی‌درپی روزه بگیرد و اگر بقیۀ ماه دوم پی درپی نباشد ، اشکال ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
✅ جلوگيرى از عادت به جهت اعتکاف 📝 سؤال : اگر زن در بخورد تا از حالت عادت خارج شود مى‌تواند بگيرد ؟ 📖 جواب : می تواند روزه بگیرد .
✅ فضله موش در برنج 📝 سؤال : اگر در برنج پخته شده پیدا شود حکمش چیست وکسانی که از برنج خورده اند تکلیفشان چیست ؟ 📖 جواب : برنج نجس و خوردن آن حرام است ، در صورت سرایت نجاست ، باید ظاهر بدن مثل دست و لبها و وسایل و ظروف را آب بکشد ، ولی لازم نیست .
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ { أئمه علیهم‌السلام وقتی به آیات بهشت می‌رسیدند ، #شادمی‌شدند که خدا پاداش مؤمنان را #ضایع‌نمی‌ک
﷽؛ ، روح را تلطیف ، اراده را قوی ، غرایز و امیال را معتدل و انسان را به تقوای مطلوب که نتیجه است می‌رساند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #قسمت‌اول 💎 اثرات و فوائد #روزه #پرسش #روزه چه اثر و فایده‌اى براى انسان دارد ؟ #پاسخ‌تفصی
﷽؛ علاوه بر حرکت آدمی به سوی مقامات معنوی ، انسان را به سوی سلامت از بیماری‌های جسمی پیش می‌برد ، همان‌گونه که در روایات این معنا مطرح است : . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💎 گلایه‌ #امام_عصر عج الله تعالی فرجه الشریف از #شیعیان ↩ شما پولکی شده‌اید ↪ ↩️ شما شیعیان ضع
﷽؛ 💎 ما غایبیم نه امام زمان ! " درباره غیبت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باید بگوییم که در واقع ما از آن غایبیم نه از ما ! کور از غایب است نه از کور . اگر نابینایی خودش را نمی‌بیند ، آن غایب نیست ؛ این نابینا غایب است . ( ما که را نمی‌بینیم غایبیم و گر نه که ما را می‌بینند )". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 در سه مکان خواندن تلقین مستحب هست : 1⃣ هنگام احتضار 2⃣ هنگام دفن کردن 3⃣ هنگام بعد از دفن ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ همه خواهیم مُرد دلبسته دنیا نشوید #مقام‌عظمےولایت‌حضرت‌آیت‌الله‌العظمے‌امام‌خامنه‌اے مدظله‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ تا در این دنیا هستید دست شما بازه وقتی از این دنیا رفتید دست شما بسته خواهد شد مدظله‌الوارف صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش اول #نیت قسمت سوم 👈 بعضی از روزهای سال ، روزه گرفتن ثواب بیشتری داره اما باید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت اول 👈 اولین مبطل روزه که بیشتر با اون مواجه هستیم خوردن و آشامیدنه . طبیعتا هرچیزی چه خوردنی معمولی مثل آب و نان و چه چیزهای غیرمعمول مثل برگ درختان چه کم باشه چه زیاد اگه عمدا خورده بشه روزه باطل میشه . 👈 ولی اگه خوردن و آشامیدن از روی فراموشی و یا به صورت ناخودآگاه باشه روزه باطل نمیشه . 👈 البته فروبردن آب دهان مبطل روزه نیست . حتی اگه خیال ترشی و از این قبیل مزه ها هم به وجود بیاد میشه آب دهان رو فرو برد . 👈 همچنین اخلاط سرو سینه رو هم تا وقتی وارد فضای دهان نشده میشه فرو برد اما اگه وارد فضای دهان بشه بنا بر احتیاط واجب باید اون رو بیرون ریخت . 👈 بنابراین اگه کسی عمدا اخلاط رو فرو ببره حکم کفاره عمد داره برای همین اگه اخلاط وسط نماز وارد فضای دهان روزه داری بشه و اون فرد دستمال به همراه نداشته باشه میتونه نمازش رو بشکنه . 👈 کسانی هم که دچار خونریزی بینی میشن نگران نباشن چون این اتفاق سبب ابطال روزه نمیشه مگه اینکه خون وارد فضای دهان بشه و عمدا فرو برده بشه و یا اینکه با بالاگرفتن سر و یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق بشه . 👈 محدوده فضای دهان هم به فضای بین دو لب تا مخرج حرف خ گفته میشه . 👈 در مورد برخورد زبان به لب هم اگه لب قبلا مرطوب نبوده و یا آغشته به چیزی مثل مواد آرایشی نبوده باشه مشکلی ایجاد نمیشه . 👈 کارهایی مثل جویدن غذا برا کودکان ، چشیدن غذا ، شست وشوی دهان با آب یا دارو ، به طور معمول اگه موادی فرو برده نشه مبطل روزه نیست حتی اگه مواد بدون اراده به حلق برسه هم اشکالی نداره ..................
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت اول ❄️ اولین مبطل روزه که بیشتر با اون مواجه هستیم خوردن و آشامیدنه . طبیعتا هرچیزی چه خوردنی معمولی مثل آب و نان و چه چیزهای غیرمعمول مثل برگ درختان چه کم باشه چه زیاد اگه عمدا خورده بشه روزه باطل میشه . ❄️ ولی اگه خوردن و آشامیدن از روی فراموشی و یا به صورت ناخودآگاه باشه روزه باطل نمیشه . ❄️ البته فروبردن آب دهان مبطل روزه نیست . حتی اگه خیال ترشی و از این قبیل مزه ها هم به وجود بیاد میشه آب دهان رو فرو برد . ❄️ همچنین اخلاط سرو سینه رو هم تا وقتی وارد فضای دهان نشده میشه فرو برد اما اگه وارد فضای دهان بشه بنا بر احتیاط واجب باید اون رو بیرون ریخت . ❄️ بنابراین اگه کسی عمدا اخلاط رو فرو ببره حکم کفاره عمد داره برای همین اگه اخلاط وسط نماز وارد فضای دهان روزه داری بشه و اون فرد دستمال به همراه نداشته باشه میتونه نمازش رو بشکنه . ❄️ کسانی هم که دچار خونریزی بینی میشن نگران نباشن چون این اتفاق سبب ابطال روزه نمیشه مگه اینکه خون وارد فضای دهان بشه و عمدا فرو برده بشه و یا اینکه با بالاگرفتن سر و یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق بشه . ❄️ محدوده فضای دهان هم به فضای بین دو لب تا مخرج حرف خ گفته میشه . ❄️ در مورد برخورد زبان به لب هم اگه لب قبلا مرطوب نبوده و یا آغشته به چیزی مثل مواد آرایشی نبوده باشه مشکلی ایجاد نمیشه . ❄️ کارهایی مثل جویدن غذا برا کودکان ، چشیدن غذا ، شست وشوی دهان با آب یا دارو ، به طور معمول اگه موادی فرو برده نشه مبطل روزه نیست حتی اگه مواد بدون اراده به حلق برسه هم اشکالی نداره . ❄️ ولی اگه کسی از اول بدونه این کار سبب میشه مواد به حلق برسه و مرتکب بشه ، روزش باطله و علاوه بر قضا ، کفاره هم واجب میشه . ❄️ همچنین استفاده از مواد آرایشی ، و سرمه هم سبب ابطال روزه نمیشه . و فقط در مورد سرمه اگه بو یا مزه اون به حلق برسه استفاده از اون مکروهه . ❄️ ولی جویدن آدامس روزه رو باطل میکنه . چون ذرات آدامس کم کم جدا شده و وارد حلق میشه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت دوم ❄️ برای روزه دار ، خوردن سحری مستحبه ولی اگه در حین خوردن سحری وقت اذان صبح وارد بشه باید همه مواد داخل دهانش رو بیرون بریزه چرا که اگه عمدا فرو بده روزش باطله و حتی کفاره هم واجب میشه . ❄️ البته بهتره کسی که میخاد روزه بگیره از قبل ، زمان اذان رو بررسی کنه چرا که اگه با اطمینان از اینکه هنوز اذان نشده مشغول خوردن سحری بشه ولی بعدا متوجه بشه بعد از اذان هنوز از سحری دست نکشیده در اینصورت روزش درسته . ❄️ بهتره که روزه دار بعد از خوردن سحری و قبل از اذان دندانهاشو تمیز کنه . و اگه بدونه غذایی که لای دندان ها باقی مونده در طول روز خورده میشه احتیاط واجب اینه که حتما اون غذا رو خارج کنه . ❄️ در غیر اینصورت اگه اون ماده غذایی فرو برده بشه باید روزه رو تا افطار به تمام برسونه و مجددا قضا کنه . ❄️ البته باقی بودن طعم و بوی غذا در دهان اشکالی برای روزه ایجاد نمیکنه . ❄️ مسواک زدن وخلال کردن و وارد کردن اشیاء به داخل دهان در طول روز به خودی خود مانعی نداره . البته باید مراقب بود اگه اون وسیله از دهان خارج بشه و با همان رطوبت دهان مجددا وارد دهان بشه نمیشه آب دهان رو فرو برد مگه اینکه رطوبت قبلی انقدر کم باشه که در آب دهان ناپدید بشه . و در مورد مسواک زدن با خمیردندان باید مراقب بود کل ماده خمیردندان از دهان خارج بشه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی💧
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت دوم ❄️ برای روزه دار ، خوردن سحری مستحبه ولی اگه در حین خوردن سحری وقت اذان صبح وارد بشه باید همه مواد داخل دهانش رو بیرون بریزه چرا که اگه عمدا فرو بده روزش باطله و حتی کفاره هم واجب میشه . ❄️ البته بهتره کسی که میخاد روزه بگیره از قبل ، زمان اذان رو بررسی کنه چرا که اگه با اطمینان از اینکه هنوز اذان نشده مشغول خوردن سحری بشه ولی بعدا متوجه بشه بعد از اذان هنوز از سحری دست نکشیده در اینصورت روزش درسته . ❄️ بهتره که روزه دار بعد از خوردن سحری و قبل از اذان دندانهاشو تمیز کنه . و اگه بدونه غذایی که لای دندان ها باقی مونده در طول روز خورده میشه احتیاط واجب اینه که حتما اون غذا رو خارج کنه . ❄️ در غیر اینصورت اگه اون ماده غذایی فرو برده بشه باید روزه رو تا افطار به تمام برسونه و مجددا قضا کنه . ❄️ البته باقی بودن طعم و بوی غذا در دهان اشکالی برای روزه ایجاد نمیکنه . ❄️ مسواک زدن وخلال کردن و وارد کردن اشیاء به داخل دهان در طول روز به خودی خود مانعی نداره . البته باید مراقب بود اگه اون وسیله از دهان خارج بشه و با همان رطوبت دهان مجددا وارد دهان بشه نمیشه آب دهان رو فرو برد مگه اینکه رطوبت قبلی انقدر کم باشه که در آب دهان ناپدید بشه . و در مورد مسواک زدن با خمیردندان باید مراقب بود کل ماده خمیردندان از دهان خارج بشه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی💧
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ یاد گرفتن #احکام‌خدا واجب است 💎 احکام روزه بخش اول #نیت قسمت اول 👈 عده زیادی از ما موظفیم که
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت سوم 👈 همه بیماری ها انسان رو از گرفتن روزه معاف نمیکنه . مثلا ممکنه روزه داری بتونه با تغییر ساعت مصرف دارو به قبل از اذان صبح و بعد از اذان مغرب روزشو بگیره ، که دراینصورت واجبه که روزه بگیره ولی اگه اینکار به ضرر بدنش باشه نمیتونه . و نباید روزه بگیره . 👈 یا ممکنه روزه دار بر اثر کار یا فعالیت بیش از حد دچار ضعف بشه ولی این ضعف سبب نمیشه که اجازه افطار روزه رو پیدا کنه مگه اونکه اونقدر شدت ضعف ویا تشنگی زیاد بشه که تحمل اون بسیار سخت بشه یا ترس بیماری یا مرگ به وجود بیاد که دراینصورت میتونه یه مقدار غذا یا آب استفاده کنه و بقیه روز رو از خوردن و آشامیدن اجتناب کنه و اگه این اتفاق در روزه واجب رخ داده باشه باید بعدا هم قضای این روزه را بجا بیاره . 👈 بعضا ممکنه یه روزه دار بیمار ، با یک تزریق عضلانی بهبود پیدا کنه. البته روزه دار نمیتونه تزریق وریدی انجام بده و اگه احیانا تزریق وریدی از نوع تزریق خون باشه باید روزه رو به اتمام برسونه وبنا بر احتیاط واجب مجددا اون رو قضا کنه . اما هرنوع تزریق عضلانی در روزه خللی ایجاد نمیکنه . 👈 همچنین استفاده از شیاف مبطل روزه نیس ولی بنابر احتیاط برای روزه دار مکروهه . 👈 ممکنه روزه داری خدای ناکرده احتیاج به دیالیز داشته باشه در اینصورت اگه دیالیز باعث بشه از خونش چیزی کم بشه روزش صحیحه ولی اگه سبب بشه که خونش تعویض بشه یا چیزی به اون اضافه بشه بنابراحتیاط واجب قضای اون روز رو باید به جا بیاره . 👈 مراجعه به دندانپزشک هم به خودی خود مانعی نداره ولی باید مراقب بود چیزی فرو برده نشه ..............
﷽؛ 💎 عید نوروز و خانه تکانی دل و روح " خانه تکانی باطن و زدودن رذائل اخلاقی از دل و جان ، یکی از آثار خوب عید نوروز است ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
🚩 جاگرفتن در صف جماعت شخصی با گذاشتن مهر در صف جماعت جا گرفته است . اگر نماز جماعت شروع شود در چه صورتی می‌توان جای او را گرفت ؟ گذاشتن هر چیزی که عرفا برای شخص حق سبق می‌آورد کفایت می‌کند و این حق تا رکوع رکعت اول نماز باقی است . @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت چهارم 👈 همینطور که خوردن و آشامیدن باعث ابطال روزه میشه فرودادن گرد و غبار غلیظی که به حلق رسیده و تبدیل به گل شده هم روزه رو باطل میکنه . 👈 برای همین کسانی مثل زحمتکشان شهرداری که در معرض گرد و غبار هستن باید مراقب باشن که روزشون باطل نشه . 👈 به طور کلی اگه روزه دار میخاد به جایی بره که احتمال میده غبار یا دود به حلقش برسه باید احتیاط کنه و به اون مکان نره مگه اینه مطمئن باشه غباری به حلقش نمیرسه . 👈 یا فراموش کنه که روزس یا اینکه فراموش نکرده ولی در عین مراقبت و اطمینان ، بی اختیار و یکباره غباری به حلقش برسه که دراینصورت روزش باطل نمیشه . 👈 فرقی نمیکنه چه نوع غباری وارد حلق بشه . همه غبارها چه غبار چیزهایی مثل خاک که خوردن اون حرامه وچه غبار چیزهایی مثل آرد که خوردن اون حلاله مبطل روزه هستن . 👈 حتی دودها هم سبب ابطال روزه میشن. مثلا استعمال دخانیات علاوه بر اونکه حرامه بنابراحتیاط واحب دودش روزه رو باطل میکنه واگه روزه داری از دخانیات استفاده کنه هم باید روزه رو قضا کنه و هم به کفاره عمد عمل کنه . 👈 بخور دادن با بخار غلیظ هم مبطل روزس حتی بخور با بخار غیر غلیظ هم بنابر احتیاط واجب روزه رو باطل میکنه . 👈 ولی دوش گرفتن ایرادی نداره حتی اگه فضای حمام رو بخار گرفته باشه و بخار حمام عمدا استنشاق بشه باز اشکالی در روزه به وجود نمیاد .اما اگه دوش گرفتن باعث ضعف روزه دار بشه کراهت داره . 👈 کسانی هم که احتیاج به استفاده از اسپری آسم دارن نگران نباشن چون اسپری آسم فقط نوعی گازه و مبطل روزه نیست . 👈 خوشبخو کننده های .......
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت چهارم ❄️ همینطور که خوردن و آشامیدن باعث ابطال روزه میشه فرودادن گرد و غبار غلیظی که به حلق رسیده و تبدیل به گل شده هم روزه رو باطل میکنه . ❄️ برای همین کسانی مثل زحمتکشان شهرداری که در معرض گرد و غبار هستن باید مراقب باشن که روزشون باطل نشه . ❄️ به طور کلی اگه روزه دار میخاد به جایی بره که احتمال میده غبار یا دود به حلقش برسه باید احتیاط کنه و به اون مکان نره مگه اینه مطمئن باشه غباری به حلقش نمیرسه . ❄️ یا فراموش کنه که روزس یا اینکه فراموش نکرده ولی در عین مراقبت و اطمینان ، بی اختیار و یکباره غباری به حلقش برسه که دراینصورت روزش باطل نمیشه . ❄️ فرقی نمیکنه چه نوع غباری وارد حلق بشه . همه غبارها چه غبار چیزهایی مثل خاک که خوردن اون حرامه وچه غبار چیزهایی مثل آرد که خوردن اون حلاله مبطل روزه هستن . ❄️ حتی دودها هم سبب ابطال روزه میشن. مثلا استعمال دخانیات علاوه بر اونکه حرامه بنابراحتیاط واحب دودش روزه رو باطل میکنه واگه روزه داری از دخانیات استفاده کنه هم باید روزه رو قضا کنه و هم به کفاره عمد عمل کنه . ❄️ بخور دادن با بخار غلیظ هم مبطل روزس حتی بخور با بخار غیر غلیظ هم بنابر احتیاط واجب روزه رو باطل میکنه . ❄️ ولی دوش گرفتن ایرادی نداره حتی اگه فضای حمام رو بخار گرفته باشه و بخار حمام عمدا استنشاق بشه باز اشکالی در روزه به وجود نمیاد .اما اگه دوش گرفتن باعث ضعف روزه دار بشه کراهت داره . ❄️ کسانی هم که احتیاج به استفاده از اسپری آسم دارن نگران نباشن چون اسپری آسم فقط نوعی گازه و مبطل روزه نیست . ❄️ خوشبخو کننده های دهان هم اگه مثل اسپری های آسم فقط به صورت هوا وارد دهان بشه روزه رو باطل نمیکنه و به تبع اون طبیعتا استفاده از عطرو وبوی خوش هم برای روزه داران اشکالی نداره اما بوییدن گیاهان معطر در حال روزه مکروهه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت پنجم ❄️ اگه کسی به خدای متعال، ، ائمه معصومین و انبیاء الهی نسبت دروغ بده بنابر احتیاط واجب روزش باطله . ❄️ فرقی هم نمیکنه که دروغ گفته بشه یا نوشته بشه و یا با زبان اشاره بیان بشه . به هر روش و به هر شکلی این اتفاق بیفته روزه اشکال داره . . ❄️ حتی اگه قرآن هم عمدا غلط خونده بشه و به کلام خدا نسبت داده بشه روزه باطل میشه . ❄️ اگرهم کسی بخاد خبر مشکوکی از خداوند یا انبیاء یا معصومین نقل بکنه که نمیدونه راسته یا دروغ باید بگه این حرف رو کی گفته یا توی کدوم کتاب نوشته شده . ❄️ ولی اگه میدونه که این خبر دروغه حق گفتن نداره و حتی اگه اسم صاحب خبر رو هم ببره باز روزش باطله . ❄️ البته نسبت دادن کلام یه امام به یه امام دیگه در روزه اشکالی ایجاد نمیکنه . ❄️ گاهی ممکنه یه سخنی با اطمینان به اینکه حرف درستیه گفته بشه ولی بعدا معلوم بشه که راست نبوده که دراینصورت روزه صحیحه اما اگه حرف دروغی به خدا یا انبیاء یا معصومین نسبت داده بشه و بعدا معلوم بشه درست بوده روزه اشکال داره . ❄️ ممکنه کسی خدای ناکرده احکام شرعی رو عمدا اشتباه به مردم بگه که اگه منظورش نسبت دادن این حکم به خدا یا پیامبر باشه هم حرامه هم روزش باطله . ❄️ ولی اگه تصمیم داشته این حکم رو به یک مجتهد نسبت بده یا از حکم مطمئن نبوده و بعدا فهمیده غلط گفته روزش درسته ولی کارحرامی مرتکب شده . ❄️ علاوه بر نسبت دروغ به خدا، شرک به خدا هم مبطل روزس . و به طور کلی این اعمال هم روزه رو باطل میکنه و هم حرامه و اگه کسی خدای ناکرده مرتکب این اعمال بشه باید توبه کنه اما توبه باعث .....
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت پنجم ❄️ اگه کسی به خدای متعال، ، ائمه معصومین و انبیاء الهی نسبت دروغ بده بنابر احتیاط واجب روزش باطله . ❄️ فرقی هم نمیکنه که دروغ گفته بشه یا نوشته بشه و یا با زبان اشاره بیان بشه . به هر روش و به هر شکلی این اتفاق بیفته روزه اشکال داره . . ❄️ حتی اگه قرآن هم عمدا غلط خونده بشه و به کلام خدا نسبت داده بشه روزه باطل میشه . ❄️ اگرهم کسی بخاد خبر مشکوکی از خداوند یا انبیاء یا معصومین نقل بکنه که نمیدونه راسته یا دروغ باید بگه این حرف رو کی گفته یا توی کدوم کتاب نوشته شده . ❄️ ولی اگه میدونه که این خبر دروغه حق گفتن نداره و حتی اگه اسم صاحب خبر رو هم ببره باز روزش باطله . ❄️ البته نسبت دادن کلام یه امام به یه امام دیگه در روزه اشکالی ایجاد نمیکنه . ❄️ گاهی ممکنه یه سخنی با اطمینان به اینکه حرف درستیه گفته بشه ولی بعدا معلوم بشه که راست نبوده که دراینصورت روزه صحیحه اما اگه حرف دروغی به خدا یا انبیاء یا معصومین نسبت داده بشه و بعدا معلوم بشه درست بوده روزه اشکال داره . ❄️ ممکنه کسی خدای ناکرده احکام شرعی رو عمدا اشتباه به مردم بگه که اگه منظورش نسبت دادن این حکم به خدا یا پیامبر باشه هم حرامه هم روزش باطله . ❄️ ولی اگه تصمیم داشته این حکم رو به یک مجتهد نسبت بده یا از حکم مطمئن نبوده و بعدا فهمیده غلط گفته روزش درسته ولی کارحرامی مرتکب شده . ❄️ علاوه بر نسبت دروغ به خدا، شرک به خدا هم مبطل روزس . و به طور کلی این اعمال هم روزه رو باطل میکنه و هم حرامه و اگه کسی خدای ناکرده مرتکب این اعمال بشه باید توبه کنه اما توبه باعث نمیشه که روزه باطل نشه . @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم قسمت ششم ❄️ اگه کسی در حال روزه‌داری کاملا به زیر آب بره ، چه آب مطلق و گوارا مثل آب‌آشامیدنی و چه آب‌مضاف یا کثیف مثل آب‌های گل‌آلود رودخانه‌ها بنا بر احتیاط واجب روزش باطل میشه . حتی اگه بدنش هم بیرون از آب بمونه و فقط سرش به صورت کامل زیر آب بره باز بنابر احتیاط واجب روزش باطل میشه. ❄️ حتی در روزه‌های واجب معین ، اگه روزه‌دار برای غسل سرش رو زیر آب ببره ،  هم غسلش باطله و باید دوباره غسل کنه و هم روزش باطله و باید قضا کنه و علاوه بر قضا ، کفاره هم بر ذمش خواهد بود . ❄️ همچنین اگه روزه‌داری ببینه مسلمانی در حال غرق شدنه و برای نجات اون فرد به زیر آب بره ، باز روزش باطل میشه . البته نجات اون فرد واجبه حتی اگه باعث باطل شدن روزش بشه ولی بعدا باید روزه رو قضا کنه . ❄️ اما اگه کسی سهوا سرش زیر آب بره مثل وقتی که کسی ناخواسته داخل آب بیفته یا اینکه کسی فراموش کنه که روزه ست  و سرش رو زیر آب ببره ، روزش صحیحه ولی به محض اینکه متوجه روزه بشه بنابر احتیاط‌واجب باید سرش رو از آب بیرون بیاره . ❄️ البته فرو بردن بدن در آب مشکلی نداره برای همین غواص‌ها در حال روزه‌داری می تونن غواصی کنن بشرط اینکه سرشون توی کلاهک غواصی پوشونده بشه. همچنین اگه کسی بخشی از سرش رو زیر آب ببره و بخشی از سرش بیرون آب بمونه باز مشکلی نداره یا اگه نیمی از سرش رو زیر آب ببره و مرتبه بعد نیمی دیگه از سرش رو زیر آب ببره باز روزش باطل نمیشه . اما باید مواظب بود موی سر حکم قسمتی از سر رو نداره . یعنی اگه کسی سرش رو زیر آب ببره و فقط موی سرش بیرون آب بمونه روزش اشکال داره .