eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #زیارت‌جامعه‌کبیره 💎 زیارت جامعه کبیره از جمله کامل ترین زیارات می باشد که در آن می توان تمامی
﷽؛ علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء { اَلْحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ المَقتِ ، وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الْعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ ، وَ البُخْلُ اَذَمُّ اْلاَخْلاقِ وَ الَّطَمَعُ سَجیهٌ سَیئَهٌ ؛ نیکویی‌ها را نابود سازد ، و دشمنی آورد ، و مانع از طلب دانش است و به سوی خواری و جهل فرا می‌خواند ، و ، ناپسندیده ‌ترین خلق و خوی است ، و ، خصلتی ناروا و ناشایست است } . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #امام‌سجاد علیه‌السلام وقتی صدقه می‌دادند ، دست مبارک رو می‌بوسیدند و می‌بوییدند و می‌فرمودند :
﷽؛ 💎 دست خود را نبند ! { کسی که بخیل است ، در واقع ، دست خود را بسته است و مسلّما با دست بسته نمی‌توان سنگ‌های راه را برداشت و راه را برای صعود ، هموار کرد . از این رو ، بخیل ، هم از حرکت در راه هدایت و کمال باز می‌ماند و هم باید جوابگوی آنچه در دست خود محکم گرفته است باشد . علیه‌السلام در سرنوشت بخیل می‌فرمایند : " فَیَعیشُ فِى الدُّنْیا عیشَ الْفُقَراءِ وَ یُحاسَبُ فِى الْاخِرَةِ حِسابَ الْاغْنِیاء ؛ در دنیا چون تهیدستان زندگى مى ‌كند ، ولى در آخرت چونان توانگران به حساب او مى‌‌رسند !" }. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #سوال فرزندان #حضرت‌آدم باچه کسی ازدواج کردند و #نسلشان زیاد شد ؟ #جواب #خداوند در آیه اول #
﷽؛ 📝 پرسش : ماجراى قتل هابیل توسط قابیل چه بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : خداوند در آیات 27 تا 31 سوره مائده این طور نقل می کند که «هابیل» و «قابیل» تصمیم گرفتند هر کدام کارى براى تقرب به پروردگار انجام دهند ، اما عمل هابیل پذیرفته شد و دیگری پذیرفته نشد . این موضوع سبب شد قابیل که عملش قبول نشده بود ، دیگرى را تهدید به قتل کند وسوگند یاد نمود که برادر را بکشد و بلاخره نفس سرکش قابیل او را مصمّم به کشتن برادر کرد و او را کشت . 📖 پاسخ تفصیلی : پاسخ این سؤال در آیات 27ـ31 سوره «مائده» آمده است . خداى متعال در این آیات ، داستان فرزندان آدم و قتل یکى به وسیله دیگرى را شرح داده است . خداوند در این آیات گوشزد مى کند که سرانجامِ حسد چگونه ناگوار و مرگبار مى باشد ، که حتى به خاطر آن برادر دست به خون برادر خود مى آلاید ! نخست مى فرماید : (اى پیامبر ! داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان) ؛  « وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ ». پس از آن ، به شرح داستان مى پردازد و مى گوید : (در آن هنگام که هر کدام کارى براى تقرب به پروردگار انجام دادند ، اما از یکى پذیرفته شد و از دیگر پذیرفته نشد) ؛  « إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ ». و همین موضوع ، سبب شد برادرى که عملش قبول نشده بود ، دیگرى را تهدید به قتل کند ، و (سوگند یاد نمود که تو را خواهم کشت) ! ؛  « قالَ لاَ َقْتُلَنَّکَ ». اما برادر دوم او را نصیحت کرده ، گفت : اگر چنین جریانى پیش آمده گناه من نیست ، ایراد متوجه خود تو است که عملت با تقوا و پرهیزگارى همراه نبوده است ؛ چرا که (خدا تنها از پرهیزگاران مى پذیرد) ؛  « قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ الْمُتَّقینَ ». آنگاه اضافه کرد : حتى (اگر تو ، به تهدیدت جامه عمل بپوشانى و دست به کشتن من دراز کنى، من هرگز مقابله به مثل نخواهم کرد و دست به قتل تو نمى گشایم) ؛  « لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنی ما أَنَا بِباسِط یَدِیَ إِلَیْکَ لاِ َقْتُلَکَ ». (چرا که من از پروردگار جهانیان مى ترسم و هرگز دست به چنین گناهى نمى آلایم) ؛  « إِنِّی أَخافُ الله رَبَّ الْعالَمینَ ». به علاوه من نمى خواهم بار گناه دیگرى را به دوش بکشم ، (بلکه مى خواهم تو بار گناه من و خویش را به دوش بکشى) ؛  « إِنِّی أُریدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمی وَ إِثْمِکَ ».(1) زیرا اگر به راستى این تهدید را عملى سازى ، بار گناهان گذشته من نیز بر دوش تو خواهد افتاد ؛ چرا که حق حیات را از من سلب نموده اى ، باید غرامت آن را بپردازى و چون عمل صالحى ندارى باید گناهان مرا به دوش بگیرى ! و مسلماً با قبول این مسئولیت بزرگ (از دوزخیان خواهى بود و همین است جزاى ستمکاران) ؛  « فَتَکُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِکَ جَزاءُ الظّالِمینَ ». چهارمین آیه ، دنباله ماجراى فرزندان آدم (علیه السلام) را بدین گونه تعقیب کرده ، نخست مى گوید : (نفس سرکش قابیل او را مصمّم به کشتن برادر کرد و او را کشت) ؛  « فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخیهِ فَقَتَلَهُ ». با توجه به این که : «طوع» در اصل ، به معنى رام شدن چیزى است ، از این جمله استفاده مى شود که بعد از قبولى عملِ «هابیل» ، طوفانى در دل «قابیل» به وجود آمد . از یکسو ، آتش حسد هر دم در دل او زبانه مى کشید ، و او را به انتقامجوئى دعوت مى کرد. و از سوى دیگر ، عاطفه برادرى و عاطفه انسانى و تنفّر ذاتى از گناه و ظلم و بیدادگرى و قتل نفس ، او را از این جنایت باز مى داشت . ولى سرانجام نفس سرکش ، آهسته ، آهسته بر عوامل باز دارنده چیره شد ، و وجدان بیدار و آگاه او را رام کرد ، به زنجیر کشید و براى کشتن برادر آماده ساخت . پس از آن مى گوید : (و بر اثر این عمل زیانکار شد) ؛  « فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرینَ ». چه زیانى از این بالاتر که عذاب وجدان ، مجازات الهى و نام ننگین را تا دامنه قیامت براى خود خرید . از بعضى روایات که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده ، استفاده مى شود : هنگامى که «قابیل» برادر خود را کشت او را در بیابان افکنده بود و نمى دانست چه کند ؟ چیزى نگذشت که درندگان به سوى جسد «هابیل» روى آوردند و او - که گویا تحت فشار شدید وجدان قرار گرفته بود- براى نجات جسد برادر خود مدتى آن را بر دوش کشید . ولى باز پرندگان اطراف او را گرفته بودند ، و در این انتظار بودند که چه موقع جسد را به خاک مى افکند، تا به آن حمله ور شوند !(2) 👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #ماجرای‌قتل‌هابیل 📝 پرسش : ماجراى قتل هابیل توسط قابیل چه بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : خداوند در آیا
👆👆👆 در این موقع ـ همان طور که قرآن مى گوید ـ خداوند زاغى را فرستاد که خاک هاى زمین را کنار بزند و با پنهان کردن جسد بى جان زاغ دیگر ، و یا با پنهان کردن قسمتى از طعمه خود ـ آن چنان که عادت زاغ است ـ به «قابیل» نشان دهد که چگونه جسد برادر خویش را به خاک بسپارد ، مى فرماید : (سپس خداوند زاغى را فرستاد که در زمین جستجو مى کرد تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر خود را دفن کند) ؛  « فَبَعَثَ الله غُراباً یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُواری سَوْأَةَ أَخیهِ ».(3) سپس قرآن اضافه مى کند : در این موقع «قابیل» از غفلت و بى خبرى خود ناراحت شد و (فریاد بر آورد : اى واى بر من ! آیا من باید از این زاغ هم ناتوان تر باشم و نتوانم همانند او جسد برادرم را دفن کنم) ؛  « قالَ یا وَیْلَتى أَ عَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِیَ سَوْأَةَ أَخی ». با آموزش چگونگى دفن از زاغ ، جسد برادر را دفن نمود ، ولى سخت پشیمان شد ; چرا که هم برادر را از دست داده بود ، هم نمى دانست جواب پدر و مادر را چه بگوید، و هم وجدانش پى در پى او را ملامت مى کرد ! آرى ، (سرانجام از کرده خود نادم و پشیمان شد) ؛  « فَأَصْبَحَ مِنَ النّادِمینَ ». در حدیثى از پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) نقل شده که : " لا تُقْتَلُ نَفْسٌ ظُلْماً اِلاّ کانَ عَلَى ابْنِ آدَمَ الأَوَّلِ کِفْلٌ مِنْ دَمِها لاَِنَّهُ کانَ أَوَّلَ مَنْ سَنَّ الْقَتْلَ " ؛ (خون هیچ انسانى به ناحق ریخته نمى شود ، مگر این که سهمى از مسئولیت آن بر عهده قابیل ، نخستین فرزند آدم است ، که این سنت شوم آدم کشى را در دنیا بنا نهاد) .(4). (5) (1). «تَبُوءَ» از ماده «بواء» به معنى بازگشت است . (2). «مجمع البیان»، جلد 3، صفحه 319، ذیل آیه 31 سوره «مائده»، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بیروت، طبع اول، 1415 هـ ق؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 219؛ تفسیر «صافى»، جلد 2، صفحه 29، مکتبة الصدر تهران، طبع دوم، 1416 هـ ق؛ «نور الثقلین»، جلد 1، صفحه 610، مؤسسه اسماعیلیان، طبع چهارم، 1412 هـ ق. (3). «یَبْحَثُ» از ماده «بحث»، به طورى که در «مجمع البیان» آمده، در اصل به معنى جستجوى چیزى در خاک است، ولى بعداً به هرگونه جستجو حتى در مباحث فکرى و عقلى آمده است. «سَوْأَةَ» در اصل، به معنى هر چیزى که انسان را ناخوش آید مى باشد، لذا گاهى به جسد مرده و حتى به عورت گفته مى شود. ضمناً باید توجه داشت: فاعل در جمله «لِیُرِیَهُ» ممکن است خداوند باشد، یعنى خدا مى خواست براى حفظ احترام «هابیل» طرز دفن او را به «قابیل» بیاموزد و نیز ممکن است فاعل آن همان زاغ باشد که به فرمان خداوند چنین برنامه اى را اجرا کرد . (4). «المیزان»، جلد 5، صفحه 321، انتشارات جامعه مدرسین قم؛ «فى ظلال القرآن»، جلد 2، صفحه 703، دار احیاء التراث العربى بیروت، طبع پنجم، 1386 هـ ق؛ «شرح نهج البلاغه» ابن ابى الحدید، جلد 13، صفحه 146، دار احیاء الکتب العربیة؛ «مسند احمد»، جلد 1، صفحات 383 و 433، دار صادر بیروت؛ «صحیح بخارى»، جلد 2، صفحات 79 و 80، جلد 4، صفحه 104، و جلد 8، صفحه 151، دار الفکر بیروت؛ «درّ المنثور»، جلد 2، صفحه 276، دار المعرفة، مطبعة الفتح جدة، طبع اول، 1365 هـ ق. (5). گردآوري از کتاب: ، ، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم ج 4، ص 442. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💎 تفسير آيه 37 سوره بقره (( فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ
﷽؛ علیه‌السلام 📝 پرسش : بهشت علیه‌السلام کدام بهشت بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : بهشت علیه‌السلام ، بهشت موعود نبوده بلکه یکى از باغ هاى پر نعمت و روح افزاى یکى از مناطق سرسبز زمین بوده است . زیرا : 1⃣ بهشت موعود قیامت ، نعمتی جاودانى است . 2⃣ ابلیس نمی تواند وارد بهشت موعود شود . 3⃣ در روایات اهل بیت علیهم‌السلام این مطلب که بهشت علیه‌السلام یکی از باغ های زمین بوده ، به صراحت آمده است . 📖 پاسخ تفصیلی : در پاسخ این پرسش باید به این نکته توجه داشت : گر چه بعضى آن را بهشت موعود نیکان و پاکان مى دانند ، ولى ظاهر این است که آن بهشت نبود ؛ بلکه یکى از باغ هاى پر نعمت و روح افزاى یکى از مناطق سرسبز زمین بوده است ، زیرا :  بهشت موعود قیامت ، نعمت جاودانى است که در آیات بسیارى از قرآن به جاودانگى بودنش اشاره شده ، و بیرون رفتن از آن ممکن نیست .  ابلیس آلوده و بى ایمان را در آن بهشت راهى نخواهد بود ، در آنجا نه وسوسه هاى شیطانى است و نه نافرمانى خدا .  در روایاتى که از طرق اهل بیت علیهم‌السلام به ما رسیده این موضوع صریحاً آمده است ؛ یکى از راویان حدیث مى گوید : از امام صادق علیه‌السلام راجع به بهشت پرسیدم امام علیه‌السلام در جواب فرمود : ( باغى از باغ هاى دنیا بود که خورشید و ماه بر آن مى تابید ، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمى شد ) ؛  « جَنَّةٌ مِنْ جِنّاتِ الدُّنْیا یَطْلُعُ فِیهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ لَوْ کانَ مِنْ جِنَانِ الآْخِرَةِ ما خَرَجَ مِنْها أَبَداً » .(1)  و از اینجا روشن مى شود : منظور از هبوط و نزول به زمین نزول مقامى است نه مکانى ، یعنى از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پائین آمد . این احتمال نیز داده شده که : این بهشت در یکى از کرات آسمانى بوده است هر چند بهشت جاویدان نبوده ، در بعضى از روایات اسلامى نیز اشاره به بودن این بهشت در آسمان شده است (2) ولى ممکن است کلمه سَماء (آسمان ) در این گونه روایات، اشاره به «مقام بالا» باشد ، نه «مکان بالا». به هر حال شواهد فراوانى نشان مى دهد : این بهشت غیر از بهشت سراى دیگر است ؛ چرا که آن پایان سیر انسان است و این آغاز سیر او بود ، این مقدمه اعمال و برنامه هاى او است و آن نتیجه اعمال و برنامه هایش .(3) (1). کتاب «کافى» (طبق نقل نور الثقلین، جلد 1، صفحه 62). (2). «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 182، حدیث 36، و صفحه 143. (3). گرد آوري از کتاب: ، ، دار الکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج 1، صص: 186-187. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
💎 وظیفهٔ مستحاضه قلیله برای نماز 🔻فتوای امام : 1⃣ بدن را تطهیر کند . 2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد . 3⃣ بنابر احتیاط واجب ، پنبه را عوض کند . 🔻آیت الله سیستانی : 1⃣ بدن را تطهیر کند . 2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد . 3⃣ بنابر احتیاط مستحب پنبه را عوض کند یا آب بکشد . 🔻آیت الله مکارم : 1⃣ بدن را تطهیر کند . 2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد . 3⃣ واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگیری کند ، اما عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست هر چند احتیاط است . ✍ العروةالوثقی ، جلد ۱ ، صفحه ۳۵۳ ، مسئله ۵. و تحریر الوسیله امام، جلد ۱ ، صفحه ۵۶ " استحاضه قلیله فقط وضو را باطل می‌کند و موجب غسل نیست. بنابراین ، احکامی که برای غسل استحاضه آورده می‌شود ، مربوط به استحاضه متوسطه و ڪثیره است ". @Javanmardi_langarudi ❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️
﷽؛ " مستحاضهٔ متوسطه علاوه بر اعمال مستحاضه قلیله ، باید در هر شبانه روز ، یک غسل به نیّت غسل استحاضه انجام دهد ". امام جلد ۱ صفحه ۵۶ فصل فی الإستحاضه @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
📌وقت غسل استحاضه متوسطه 🚩برای همان نمازی که قبل از آن ، یا بین آن ، خون استحاضه متوسطه دیده است باید غسل کند ؛ چنانچه در روز های بعد نیز استحاضه متوسطه ادامه پیدا کرد ، هر روز فقط برای نماز صبح غسل میکند و برای سایر نمازها غسل واجب نیست و وظیفه مستحاضه قلیله را انجام میدهد. بنابر این : 1⃣ اگر قبل از نماز صبح، یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد ؛ باید در هر شبانه روز فقط برای نماز صبح غسل کند. 2⃣ اگر قبل از نماز ظهر یا وسط آن مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز ظهر آن روز غسل کند و در ادامه فقط برای نماز صبح غسل کند. 3⃣ اگر قبل از نماز عصر یا در بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز عصر آن روز غسل کند و روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. 4⃣ اگر قبل از نماز مغرب یا بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز مغرب غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. 5⃣ اگر قبل از نماز عشا یا در بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز عشا غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. ✍ تحریر الوسیله امام ج ۱ ص ۵۷ _۵۶. العروةالوثقی ج ۱ ص ۳۵۰ م ۲۰۱ 🌀☆ کانال احکام و مسائل شرعی ☆🌀 @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
💎 اگر زن در بین نماز مستحاضه متوسطه شود ، نمازی را که می خواند باطل است و باید برای خواندن همان نماز غسل کند و دیگر وظایف مستحاضه متوسطه را نیز انجام دهد . امام ج ۱ ص ۵۶ - ۵۷ ج ۱ ص ۳۵۰ م ۳۹۵ @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
🍃 فتوای امام : " علاوه بر کارهای قلیله ، باید برای هر نماز یک غسل انجام دهد ، بنابراین در هر شبانه روز باید پنج غسل انجام دهد و در صورتی که نماز ظهر و عصر و همچنین نماز مغرب و عشاء را با هم بخواند ، سه غسل کافی است ؛ یعنی برای هر وعده نماز ، یک غسل کند ". 🍃 فتوای شبیری زنجانی : " در هر حال بنابر احتیاط واجب برای هر نماز یک وضو بگیرد و هر یک از وضو و غسل را که اول انجام دهد ، اشکال ندارد بلکه مستحب است که اول وضو بگیرد ". 🍃 فتوای بهجت : " بنابر احتیاط واجب با هر غسلی یک وضو هم بگیرد ، بلکه برای نماز عصر و عشاء نیز باید بنابر احتیاط واجب وضو بگیرد ". 🍃 فتوای صافی : "... وجوب وضو در استحاضه کثیره محل تأمل است . احتیاط آن است که پیش از غسل به قصد رجا وضو بگیرد و در میان نماز ظهر و عصر ، و مغرب و عشاء ، اگر جمع میان آنها می‌نماید ، گرفتن وضو برای مستحاضه کثیره خلاف احتیاط است ، مگر در حال گفتن اقامه نماز دوم که باجمع عرفی منافی نباشد ". 🍃 فتوای سیستانی : "... بنابراین اگر زن غسل کرد و مثلاً نماز ظهر را خواند ولی قبل از نماز عصر یا در میان آن ، خون دوباره از پنبه به دستمال رسید ، باید برای نماز عصر نیز غسل نماید ، ولی چنانچه فاصله به قدری باشد که زن بتواند در میان آن ، دو نماز یا بیشتر بخواند ، مثل اینکه بتواند نماز مغرب و عشاء را نیز قبل از آنکه خون دوباره به دستمال برسد، بخواند ، برای آن نمازها لازم نیست غسل دیگری کند و در هر صورت در استحاضه کثیره ، غسل از وضو کفایت می‌کند ". ✍ تحریر الوسیله امام جلد ۱ صفحه ۳۵۷ . العروه الوثقی جلد ۱ صفحه ۳۵۱. 💥👇💥 @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ ✅ انجام اعمال عبادی در زمان عادت ماهیانه 📝 سؤال : آیا برای زنی که در دوران می باشد انجام ذکر و اشکال دارد ؟ 📖 جواب : اشکال ندارد ، مخصوصاً در وقت هر نماز ، مستحب است بگيرد و اگر نمى‏ تواند وضو بگيرد ، تيمم کند و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و به مقدار نماز ، مشغول ذكر و دعا و صلوات شود . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ دیۀ آسیب زدن در ورزش 📝 سؤال : در بازی هایی مثل فوتبال ، برخورد بازیکنان به یکدیگر تقریبا اجتناب ناپذیر است و در بسیاری از این برخورد‌های ناخواسته ، به بدن دیگری آسیب هایی مانند قرمز یا کبود شدن و حتی بدتر از اینها وارد می شود ؛ وقتی بازیکنان خود با دانستن این مسئله ، به بازی تن می‌دهند ، آیا باز هم در صورت آسیب دیدن، دیه بر عهدۀ دیگری است ؟ 📖 جواب : در موارد طبیعی و در حد متعارف ، دیه ندارد ولی در موارد خطای عمدی ، دیه دارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐