هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#مطلب_برگزیده
✍ تشییع جنازه امام حسن مجتبی علیه السلام
http://www.erfan.ir/farsi/88506.html
﷽؛
✅ تشییع جنازه امام حسن مجتبی علیه السلام
📝 امام حسن مجتبی علیه السلام در ماه صفر سنه پنجاه از هجرت که عمر شریفش به چهل و هفت سال رسیده بود به کوشش و تحریک معاویه ، زوجه اش جعده بنت اشعث او را زهر داد و بعد از چهل روز که بیمار بود ، به رحمت الهی واصل شد ، و برادرش امام حسین علیه السلام که وصی او بود متولّی غسل و تکفین آن حضرت گشته و در بقیع مدفون گردید . [1]
📝 دیگر آمده است که : آخر چنان شد که آن حضرت را پس از غسل و تکفین ، وقتی که او را به وداع جدّش رسول خدا صلی الله علیه و آله می بردند ، عایشه ، بر استری سوار شده و مروان بن حکم با جمعی از بنی امیه سلاح بر خود راست کردند و سر راه ایشان را گرفتند ، عایشه می گفت : کی گذارم کسی را در خانه من دفن کنید که من هرگز او را دوست نداشته ام ! و مروان می گفت : عثمان را در آخر اقصای مدینه دفن کنند و حسن بن علی را در پهلوی رسول خدا صلی الله علیه و آله مدفون سازند، این کجا روا باشد! بنی هاشم تیغها از غلاف بیرون آوردند و به قول مشهور ابن عباس پیش رفته به مروان گفت : برو و فتنه را کوتاه کن، که حسن را به وداع جدّش می برند و ایشان حرمت داشتن قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله را بهتر می دانند و استعمال بیل و کلنگ و داخل شدن در خانه او با آنکه از اویند بی رخصت او ، تجویز نمی نمایند و در پاس حرمت رسول خدا صلی الله علیه و آله چون دیگران نیستند و اگر اراده می داشتند ، تو و قوم تو را آن قدرت نبود و نیست که منع ایشان از این قسم چیزی توانید کرد و بعد از آن نزد عایشه رفت و گفت :
تَجَمّلتِ تَبَغّلتِ وَلو عِشتَ تفیلتِ
لک التُسعُ مِن الثُّمنِ وفی الکلِّ تصرّفت .
یعنی به روز جنگ بصره (جمل) بر شتر سوار شدی و امروز بر استر، با آنکه خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله تو را امر نموده اند که از خانه بیرون نیایی و اگر زنده بمانی محتمل است که بر فیل سوار شوی، و تو را از میراث پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله، نُه یک از هشت یک می رسد ، یعنی از هفتاد و دو حصّه یک حصّه چه او را هشت زن دیگر بود و تو ، همه را تصرف کرده ای و خانه را خانه خود نام نهاده ای .
برگرد که اگر نَه آن بود که امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام را وصیت کرده که مبادا به قدر شاخ حجامت خون در این واقعه ریخته گردد، می دیدی که این جمع را ، که تو به ایشان می نازی چه برسر می آمد .
و بعد از آن ، امام حسن علیه السلام را وداع جد نموده حسب الوصیة، او را به نزد فاطمه بنت اسد علیهاالسلام در بقیع مدفون کردند . [2]
📝 مرجع بزرگ عالم تشیع حضرت آیة اللّه العظمی حاج آقا سید تقی طباطبائی قمی در سخنان خود به مناسبتی فرمودند : ابن شهرآشوب از ابن عباس روایت می کند : عایشه به تنهایی در این مراسم حاضر نشد و هنگامی که آمد چهل سوار همراه او بود و جنازه آن حضرت را تیرباران کردند تا جایی که هفتاد جوبه تیر به تابوت اصابت نمود . [3]
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
#پےنوشت
☄[1] حدیقة الشیعة: ج2، ص651
☄[2] همان، ص660
☄[3] مجالس شبهای شنبه: ج7، ص312 (به نقل از مناقب ابن شهرآشوب: ج4، ص44).
#منبع سقای تشنگان کربلا , نورائی، محمد علی
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
reje-raftan-se-chiz.mojtahedi.mp3
1.53M
﷽؛
✅ رژه رفتن سه چیز جلوے ما در حال احتضار
#حضرت_آیت_الله_مجتهدےتهرانے
﷽؛
#ژلاتين
📝 سؤال : آیا خوردن خوراکی های خارجی مانند #پاستیل که در تولید آنها #ژلاتین_حیوانی به کار رفته است ، اشکال دارد ؟
📖 جواب : حلیت و حرمت #ژلاتین بستگی به موادی دارد که از آنها تهیه می شود ؛ اگر #ژلاتین_گیاهی باشد ، حلال است ، اما اگر حیوانی باشد ، در صورتی که از اجزاء حیوان حرام گوشت یا از پوست حلال گوشت که ذبح شرعی نشده است ، باشد ، حرام است و اگر از استخوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده است ، باشد ، حلال است ـ اگر #ذبح شرعی نشده باشد ، در صورت تطهیر استخوان حلال است ـ، در هر صورت اگر معلوم نباشد ژلاتین مورد مصرف از نوع حلال است یا حرام ، مصرف آن اشکال ندارد .
﷽؛
✅ شرایط سجده ی واجب قرآن
📝 سوال : آیا در سجده ی واجب قرآن رعایت شرایط سجده ی نماز واجب است ؟
📖 پاسخ : در سجده واجب قرآن ، لازم است مواضع هفت گانه بر روی زمین قرار بگیرد و بايد پيشاني را بر چيزي بگذارد که سجده نماز بر آن جايز است بنابر احتياط واجب ، همچنين ستر عورت و غصبي نبودن را رعايت کند ، (البته رعایت حجاب کامل برای زنان در این سجده در جایی که نامحرم نمی بیند واجب نیست) ولي ساير شرايطي که در نماز لازم است در اين سجده واجب نيست ، هم چنین رو به قبله بودن نیز شرط نمی باشد ، هر چند بهتر است رو به قبله باشد .
✅ ذکر سجده ی واجب قرآن
📝 سوال : هنگام سجده ی واجب چه ذکرهایی می توان خواند ؟
📖 پاسخ : براى سجده واجب قرآن كافى است به سجده رود و ذكر گفتن واجب نمى باشد ، امّا بهتر است ذكر بگويد و بهتر است اين ذكر را انتخاب كند :
« لا الهَ إلَّااللَّهُ حَقّاً حَقّاً لا الهَ إلَّااللَّهُ ايماناً وَ تَصْديقاً لا الهَ إلَّااللَّهُ عُبُودِيَّةً وَرِقّاً سَجَدْتُ لَكَ يا رَبِّ تَعَبُّداً وَرِقّاً لا مُسْتَنْكِفاً وَ لا مُسْتَكْبِراً بَلْ انَا عَبْدٌ ذَليلٌ ضَعيفٌ خائِفٌ مُسْتَجيرٌ » .
✅ عدم امکان سجده عرفی در صورت خواندن آیه سجده دار
📝 سوال : شخصی هر روز پشت میز اداره مقداری قرآن می خواند ، هنگام خواندن آیاتی که سجده واجب دارد امکان سجده بر زمین مطابق با عرف وجود ندارد ، وظیفه اش چیست ؟
📖 پاسخ : آیه سجده را بعداً بخواند و سجده آن را انجام دهد .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛
✅ قاتل حضرت زهرا کیست؟
📝 مرحوم محدّث قمی ، اقوال محدّثان بزرگ اهل تشیّع و تسنّن درباره شهادت حضرت زهرا (س) و عاملان به شهادت رساندن حضرت را در کتاب بیتالاحزان {۱} ذکر کرده که خلاصهای از آن چنین است :
1⃣ ابو محمد بن عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری ، از عالمان معروف اهل تسنّن در کتاب الامامْ و السیاسه مینویسد :
ابوبکر دستور داد عدّهای از اصحاب را که با او بیعت نکرده بودند ، برای گرفتن بیعت حاضر کنند ؛ ولی افراد ابوبکر آنها را نزد امام علی (ع) یافتند . در این هنگام عمر به خانه حضرت علی (ع) رفت و فریاد زد :
بیرون بیایید . و گرنه سوگند به کسی که جان عمر در دست او است ، خانه را با اهل آن به آتش میکشم . بعضی از حاضران به عمر گفتند :
حضرت فاطمه (س) در این خانه است .
عمر گفت : اگر فاطمه هم در خانه باشد ، باز هم آن را آتش میزنم . {۲}
2⃣ دانشمند معروف اهل تسنّن ، ابن ابی الحدید در شرح نهجالبلاغه مینویسد :
در فتح مکّه (سال ششم هجری) شخصی به نام هبار بن أسوده ، زینب دختر رسول خدا (ص) را که در محمل نشسته بود ، با نیزه ترسانیده ، و سبب شده بود که وی فرزندش را سقط کند . پیامبر (ص) برای خون هبار احترام قائل نشد ، و او را به اعدام محکوم کرد . {۳} ابن ابی الحدید میگوید: من این خبر را برای استادم ابو جعفر نقیب نقل کردم . استادم فرمود :
اگر رسول خدا ریختن خون هبار بن أسود را جایز بداند از آن رو که او زینب را ترسانیده و سبب سقط جنین او شده، لازمه این حکم آن است که اگر حضرت پیامبر زنده بود، ریختن خون آن کس را که حضرت فاطمه (س) را ترسانیده بود به طوری که سبب سقط فرزند حضرت شد نیز جایز میدانست . {۴}
📝 در کتاب عبقات الانوار، از کتاب الوافی بالوفیات ، تألیف صلاحالدین صفدی که از عالمان اهل تسنّن است ، در شرح زندگی نظام از استادان و عالمان بزرگ اهل تسنّن نقل میکند که نظام گفت: پیامبر تصریح کرد که مقام امامت از آن علی (ع) است و حضرت را به فرمان حق تعالی برای امامت معرّفی کرد ؛ به طوری که همه اصحاب از آن آگاه شدند؛ ولی عمر آن را به سبب ابوبکر ، کتمان کرد . وی در ادامه سخن میگوید :
عمر در روز بیعت با ابوبکر به پهلوی حضرت فاطمه (س) ضربه زد که بر اثر آن، محسن فاطمه سقط شد/
📝 محدّث قمی در بیت الاحزان مینویسد :
محمد بن جریر طبری امامی به سند معتبر از ابو بصیر نقل میکند که امام صادق (ع) فرمود :
حضرت فاطمه (س) روز سهشنبه، سوم جمادیالثانی ، سال یازدهم هجری از دنیا رفت و علّت وفات حضرت ، ضربت قنفذ غلام عمر بن خطاب بود که به دستور عمر با غلاف شمشیر به حضرت ضربه زد ؛ به طوری که فرزندش محسن سقط شد و همین امر، بیماری شدید حضرت را در پی داشت . {۵}
📝 همچنین نامه عمر به معاویه که شرح این حادثه را به طور گسترده بیان میکند، خواندنی است . مشروح این نامه را علاّمه مجلسی ، در کتاب بحارالانوار ، ج ۸ ، ص ۲۲۲ ، چاپ قدیم از کتاب دلائل الامامه ، ج ۲ نقل کرده است/
📝 اقوال دیگری از عالمان تسنّن و تشیّع در این زمینه نقل شده است که مجالی برای نقل آن نیست . به هر حال، از مجموع آرای ناقلان این حادثه استفاده میشود این واقعه دردناک که آن افراد برای حضرت زهرا (س) پیش آوردند . سرانجام سبب شهادت آن اسوه تقوا و هدایت شد/
#پےنوشت
☄ [۱]. بیت الاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۲۳، دارالحکمْ، قم المقدسه، ۱۴۱۲ ه’ ق/
☄ [۲]. الامامْ و السیاسه، ابن قتیبه الدینوری، ج ۱، ص ۳۰، اوّل، انتشارات شریف رضی/
☄ [۳]. سیره ابن هشام، محمد بن اسحاق بن یسار المطلبی، ج ۲، ص ۴۸۲، مکتبْ محمد علی صبیح و أولاده.
☄ [۴]. شرح نهجالبلاغه، ابن ابی حدید، ج ۱۴، ص ۱۹۳، داراحیأ الکتب العربیه/
☄ [۵]. بیتالاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۸۹، دارالحکمه ۱۴۱۲ ه’. ق/
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛
✅ استفاده بانوان از عطر
📝 سؤال : آیا استفاده از #عطر برای #بانوان هنگام بيرون رفتن از خانه ، حرام است ؟
📖 جواب : اگر به گونه ای باشد که موجب #جلب_توجه_نامحرم می شود ، باید از آن اجتناب شود .
#مقام_عظمےولایت
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
✅ روز اربعین
#روز_بیستم روز اربعین و به قول شیخ مفید و شیخ طوسى روز بازگشت خانواده حضرت حسین علیه السّلام از شام به مدینه ، و روز ورود جابر بن عبد اللّه انصارى به کربلا براى زیارت امام حسین علیه السّلام است ، و جابر نخستین زائر آن حضرت پس از شهادت ایشان است ، و زیارت حضرت سیّد الشهداء علیه السّلام در این روز مستحبّ است .
📝 از حضرت عسگرى علیه السّلام روایت شده :
نشانه هاى مؤمن پنج چیز است :
بجا آوردن پنجاه و یک رکعت نمازهاى واجب و نافله در شب و روز ، زیارت اربعین ، انگشتر به دست راست نمودن ، و در سجده جبین را بر خاک گذاشتن ، و بلند گفتن «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم».
#حضرت_استاد_انصاریان
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
✅ برگزاری مراسم اربعین
📝 پرسش : چرا فقط امام حسین (علیه السلام) اربعین دارد و براى دیگر امامان (علیهم السلام) اربعین نمى گیرند ؟ آیا به خاطر آمدن اسیران است و یا علّت دیگرى دارد ؟
📖 پاسخ : علّت آن نقش بسیار مهمّى بود که شهادت امام حسین (علیه السلام) در بقاء اسلام داشت . به علاوه مصائب آن حضرت ، قابل مقایسه با مصائب هیچ یک از معصومین (علیهم السلام) نیست .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
📝 در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟
📖 قتیل العبرات صفتی که از امام حسین (علیه السلام) نقل شده و ایشان به خود استناد داده اند ، از جمله فرمود :
أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر ، من کشته شده اشک هستم ؛ هیچ مؤمنی مرا یاد نمی کند ، مگر این که در مصیبتم اشک می ریزد .
📖 کلمه استعبر به معنای جاری شدن اشک است . اما به کار گیری العبرة به صورت جمع ؛ یعنی «أنا قتیل العبرات» در منابع حدیثی از امام حسین (علیه السلام) یافت نشد ، بلکه امامان (علیهماالسلام) به ایشان لقب قتیل العبرات را داده اند . به عنوان نمونه ، در زیارت اربعین از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است : « السَّلَامُ عَلَى ... وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ» .
📖 همچنین در روایت دیگری به صورت مفرد نیز به ایشان خطاب شده است ؛ امیر المؤمنین علی (علیه السلام) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرموده اند : «یا عبرة کل مؤمن» ؛ ای اشک هر مؤمن . اما در باب معنای کشته شده اشک ها ؛ معنای این تعبیر اینست که ؛ امام کشته شده ای است که مؤمن یا هر شخص آزاده ای این مصیبت را بشنود ، محزون و گریان شود و اشک هایش جاری گردد . عالمان نیز چنین معنایی را برای این تعبیر آورده اند ؛ مانند طریحی می گوید : معنای أنا قتیل العبره این است که این مصیبت وقتی بر کسی ذکر شود ، آن شخص حالت حزن و اندوه را به خود می گیرد و اشک می ریزد . علامه مجلسی می گوید : قتیل العبرات ؛ یعنی کشته ای که اشک ها برای آن جاری می شود .
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
✍ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد حسین انصاریان