eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.6هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #ماجرای‌قتل‌هابیل 📝 پرسش : ماجراى قتل هابیل توسط قابیل چه بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : خداوند در آیا
👆👆👆 در این موقع ـ همان طور که قرآن مى گوید ـ خداوند زاغى را فرستاد که خاک هاى زمین را کنار بزند و با پنهان کردن جسد بى جان زاغ دیگر ، و یا با پنهان کردن قسمتى از طعمه خود ـ آن چنان که عادت زاغ است ـ به «قابیل» نشان دهد که چگونه جسد برادر خویش را به خاک بسپارد ، مى فرماید : (سپس خداوند زاغى را فرستاد که در زمین جستجو مى کرد تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر خود را دفن کند) ؛  « فَبَعَثَ الله غُراباً یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُواری سَوْأَةَ أَخیهِ ».(3) سپس قرآن اضافه مى کند : در این موقع «قابیل» از غفلت و بى خبرى خود ناراحت شد و (فریاد بر آورد : اى واى بر من ! آیا من باید از این زاغ هم ناتوان تر باشم و نتوانم همانند او جسد برادرم را دفن کنم) ؛  « قالَ یا وَیْلَتى أَ عَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِیَ سَوْأَةَ أَخی ». با آموزش چگونگى دفن از زاغ ، جسد برادر را دفن نمود ، ولى سخت پشیمان شد ; چرا که هم برادر را از دست داده بود ، هم نمى دانست جواب پدر و مادر را چه بگوید، و هم وجدانش پى در پى او را ملامت مى کرد ! آرى ، (سرانجام از کرده خود نادم و پشیمان شد) ؛  « فَأَصْبَحَ مِنَ النّادِمینَ ». در حدیثى از پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) نقل شده که : " لا تُقْتَلُ نَفْسٌ ظُلْماً اِلاّ کانَ عَلَى ابْنِ آدَمَ الأَوَّلِ کِفْلٌ مِنْ دَمِها لاَِنَّهُ کانَ أَوَّلَ مَنْ سَنَّ الْقَتْلَ " ؛ (خون هیچ انسانى به ناحق ریخته نمى شود ، مگر این که سهمى از مسئولیت آن بر عهده قابیل ، نخستین فرزند آدم است ، که این سنت شوم آدم کشى را در دنیا بنا نهاد) .(4). (5) (1). «تَبُوءَ» از ماده «بواء» به معنى بازگشت است . (2). «مجمع البیان»، جلد 3، صفحه 319، ذیل آیه 31 سوره «مائده»، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات بیروت، طبع اول، 1415 هـ ق؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 219؛ تفسیر «صافى»، جلد 2، صفحه 29، مکتبة الصدر تهران، طبع دوم، 1416 هـ ق؛ «نور الثقلین»، جلد 1، صفحه 610، مؤسسه اسماعیلیان، طبع چهارم، 1412 هـ ق. (3). «یَبْحَثُ» از ماده «بحث»، به طورى که در «مجمع البیان» آمده، در اصل به معنى جستجوى چیزى در خاک است، ولى بعداً به هرگونه جستجو حتى در مباحث فکرى و عقلى آمده است. «سَوْأَةَ» در اصل، به معنى هر چیزى که انسان را ناخوش آید مى باشد، لذا گاهى به جسد مرده و حتى به عورت گفته مى شود. ضمناً باید توجه داشت: فاعل در جمله «لِیُرِیَهُ» ممکن است خداوند باشد، یعنى خدا مى خواست براى حفظ احترام «هابیل» طرز دفن او را به «قابیل» بیاموزد و نیز ممکن است فاعل آن همان زاغ باشد که به فرمان خداوند چنین برنامه اى را اجرا کرد . (4). «المیزان»، جلد 5، صفحه 321، انتشارات جامعه مدرسین قم؛ «فى ظلال القرآن»، جلد 2، صفحه 703، دار احیاء التراث العربى بیروت، طبع پنجم، 1386 هـ ق؛ «شرح نهج البلاغه» ابن ابى الحدید، جلد 13، صفحه 146، دار احیاء الکتب العربیة؛ «مسند احمد»، جلد 1، صفحات 383 و 433، دار صادر بیروت؛ «صحیح بخارى»، جلد 2، صفحات 79 و 80، جلد 4، صفحه 104، و جلد 8، صفحه 151، دار الفکر بیروت؛ «درّ المنثور»، جلد 2، صفحه 276، دار المعرفة، مطبعة الفتح جدة، طبع اول، 1365 هـ ق. (5). گردآوري از کتاب: ، ، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم ج 4، ص 442. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💎 تفسير آيه 37 سوره بقره (( فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ
﷽؛ علیه‌السلام 📝 پرسش : بهشت علیه‌السلام کدام بهشت بود ؟ 📖 پاسخ اجمالی : بهشت علیه‌السلام ، بهشت موعود نبوده بلکه یکى از باغ هاى پر نعمت و روح افزاى یکى از مناطق سرسبز زمین بوده است . زیرا : 1⃣ بهشت موعود قیامت ، نعمتی جاودانى است . 2⃣ ابلیس نمی تواند وارد بهشت موعود شود . 3⃣ در روایات اهل بیت علیهم‌السلام این مطلب که بهشت علیه‌السلام یکی از باغ های زمین بوده ، به صراحت آمده است . 📖 پاسخ تفصیلی : در پاسخ این پرسش باید به این نکته توجه داشت : گر چه بعضى آن را بهشت موعود نیکان و پاکان مى دانند ، ولى ظاهر این است که آن بهشت نبود ؛ بلکه یکى از باغ هاى پر نعمت و روح افزاى یکى از مناطق سرسبز زمین بوده است ، زیرا :  بهشت موعود قیامت ، نعمت جاودانى است که در آیات بسیارى از قرآن به جاودانگى بودنش اشاره شده ، و بیرون رفتن از آن ممکن نیست .  ابلیس آلوده و بى ایمان را در آن بهشت راهى نخواهد بود ، در آنجا نه وسوسه هاى شیطانى است و نه نافرمانى خدا .  در روایاتى که از طرق اهل بیت علیهم‌السلام به ما رسیده این موضوع صریحاً آمده است ؛ یکى از راویان حدیث مى گوید : از امام صادق علیه‌السلام راجع به بهشت پرسیدم امام علیه‌السلام در جواب فرمود : ( باغى از باغ هاى دنیا بود که خورشید و ماه بر آن مى تابید ، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمى شد ) ؛  « جَنَّةٌ مِنْ جِنّاتِ الدُّنْیا یَطْلُعُ فِیهَا الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ لَوْ کانَ مِنْ جِنَانِ الآْخِرَةِ ما خَرَجَ مِنْها أَبَداً » .(1)  و از اینجا روشن مى شود : منظور از هبوط و نزول به زمین نزول مقامى است نه مکانى ، یعنى از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پائین آمد . این احتمال نیز داده شده که : این بهشت در یکى از کرات آسمانى بوده است هر چند بهشت جاویدان نبوده ، در بعضى از روایات اسلامى نیز اشاره به بودن این بهشت در آسمان شده است (2) ولى ممکن است کلمه سَماء (آسمان ) در این گونه روایات، اشاره به «مقام بالا» باشد ، نه «مکان بالا». به هر حال شواهد فراوانى نشان مى دهد : این بهشت غیر از بهشت سراى دیگر است ؛ چرا که آن پایان سیر انسان است و این آغاز سیر او بود ، این مقدمه اعمال و برنامه هاى او است و آن نتیجه اعمال و برنامه هایش .(3) (1). کتاب «کافى» (طبق نقل نور الثقلین، جلد 1، صفحه 62). (2). «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 182، حدیث 36، و صفحه 143. (3). گرد آوري از کتاب: ، ، دار الکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج 1، صص: 186-187. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
💎 وظیفهٔ مستحاضه قلیله برای نماز 🔻فتوای امام : 1⃣ بدن را تطهیر کند . 2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد . 3⃣ بنابر احتیاط واجب ، پنبه را عوض کند . 🔻آیت الله سیستانی : 1⃣ بدن را تطهیر کند . 2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد . 3⃣ بنابر احتیاط مستحب پنبه را عوض کند یا آب بکشد . 🔻آیت الله مکارم : 1⃣ بدن را تطهیر کند . 2⃣ برای هر نماز وضو بگیرد . 3⃣ واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگیری کند ، اما عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست هر چند احتیاط است . ✍ العروةالوثقی ، جلد ۱ ، صفحه ۳۵۳ ، مسئله ۵. و تحریر الوسیله امام، جلد ۱ ، صفحه ۵۶ " استحاضه قلیله فقط وضو را باطل می‌کند و موجب غسل نیست. بنابراین ، احکامی که برای غسل استحاضه آورده می‌شود ، مربوط به استحاضه متوسطه و ڪثیره است ". @Javanmardi_langarudi ❄️ { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی } ❄️
﷽؛ " مستحاضهٔ متوسطه علاوه بر اعمال مستحاضه قلیله ، باید در هر شبانه روز ، یک غسل به نیّت غسل استحاضه انجام دهد ". امام جلد ۱ صفحه ۵۶ فصل فی الإستحاضه @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
📌وقت غسل استحاضه متوسطه 🚩برای همان نمازی که قبل از آن ، یا بین آن ، خون استحاضه متوسطه دیده است باید غسل کند ؛ چنانچه در روز های بعد نیز استحاضه متوسطه ادامه پیدا کرد ، هر روز فقط برای نماز صبح غسل میکند و برای سایر نمازها غسل واجب نیست و وظیفه مستحاضه قلیله را انجام میدهد. بنابر این : 1⃣ اگر قبل از نماز صبح، یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد ؛ باید در هر شبانه روز فقط برای نماز صبح غسل کند. 2⃣ اگر قبل از نماز ظهر یا وسط آن مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز ظهر آن روز غسل کند و در ادامه فقط برای نماز صبح غسل کند. 3⃣ اگر قبل از نماز عصر یا در بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز عصر آن روز غسل کند و روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. 4⃣ اگر قبل از نماز مغرب یا بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز مغرب غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. 5⃣ اگر قبل از نماز عشا یا در بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز عشا غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. ✍ تحریر الوسیله امام ج ۱ ص ۵۷ _۵۶. العروةالوثقی ج ۱ ص ۳۵۰ م ۲۰۱ 🌀☆ کانال احکام و مسائل شرعی ☆🌀 @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
💎 اگر زن در بین نماز مستحاضه متوسطه شود ، نمازی را که می خواند باطل است و باید برای خواندن همان نماز غسل کند و دیگر وظایف مستحاضه متوسطه را نیز انجام دهد . امام ج ۱ ص ۵۶ - ۵۷ ج ۱ ص ۳۵۰ م ۳۹۵ @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
🍃 فتوای امام : " علاوه بر کارهای قلیله ، باید برای هر نماز یک غسل انجام دهد ، بنابراین در هر شبانه روز باید پنج غسل انجام دهد و در صورتی که نماز ظهر و عصر و همچنین نماز مغرب و عشاء را با هم بخواند ، سه غسل کافی است ؛ یعنی برای هر وعده نماز ، یک غسل کند ". 🍃 فتوای شبیری زنجانی : " در هر حال بنابر احتیاط واجب برای هر نماز یک وضو بگیرد و هر یک از وضو و غسل را که اول انجام دهد ، اشکال ندارد بلکه مستحب است که اول وضو بگیرد ". 🍃 فتوای بهجت : " بنابر احتیاط واجب با هر غسلی یک وضو هم بگیرد ، بلکه برای نماز عصر و عشاء نیز باید بنابر احتیاط واجب وضو بگیرد ". 🍃 فتوای صافی : "... وجوب وضو در استحاضه کثیره محل تأمل است . احتیاط آن است که پیش از غسل به قصد رجا وضو بگیرد و در میان نماز ظهر و عصر ، و مغرب و عشاء ، اگر جمع میان آنها می‌نماید ، گرفتن وضو برای مستحاضه کثیره خلاف احتیاط است ، مگر در حال گفتن اقامه نماز دوم که باجمع عرفی منافی نباشد ". 🍃 فتوای سیستانی : "... بنابراین اگر زن غسل کرد و مثلاً نماز ظهر را خواند ولی قبل از نماز عصر یا در میان آن ، خون دوباره از پنبه به دستمال رسید ، باید برای نماز عصر نیز غسل نماید ، ولی چنانچه فاصله به قدری باشد که زن بتواند در میان آن ، دو نماز یا بیشتر بخواند ، مثل اینکه بتواند نماز مغرب و عشاء را نیز قبل از آنکه خون دوباره به دستمال برسد، بخواند ، برای آن نمازها لازم نیست غسل دیگری کند و در هر صورت در استحاضه کثیره ، غسل از وضو کفایت می‌کند ". ✍ تحریر الوسیله امام جلد ۱ صفحه ۳۵۷ . العروه الوثقی جلد ۱ صفحه ۳۵۱. 💥👇💥 @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ ✅ انجام اعمال عبادی در زمان عادت ماهیانه 📝 سؤال : آیا برای زنی که در دوران می باشد انجام ذکر و اشکال دارد ؟ 📖 جواب : اشکال ندارد ، مخصوصاً در وقت هر نماز ، مستحب است بگيرد و اگر نمى‏ تواند وضو بگيرد ، تيمم کند و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و به مقدار نماز ، مشغول ذكر و دعا و صلوات شود . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ دیۀ آسیب زدن در ورزش 📝 سؤال : در بازی هایی مثل فوتبال ، برخورد بازیکنان به یکدیگر تقریبا اجتناب ناپذیر است و در بسیاری از این برخورد‌های ناخواسته ، به بدن دیگری آسیب هایی مانند قرمز یا کبود شدن و حتی بدتر از اینها وارد می شود ؛ وقتی بازیکنان خود با دانستن این مسئله ، به بازی تن می‌دهند ، آیا باز هم در صورت آسیب دیدن، دیه بر عهدۀ دیگری است ؟ 📖 جواب : در موارد طبیعی و در حد متعارف ، دیه ندارد ولی در موارد خطای عمدی ، دیه دارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ { چون خواستى وضو بگيرى ، با مسواك آغاز كن ، كه دهان را پاكيزه ، و بلغم را برطرف ، و نيروى حافظه را زياد می‌كند ، و موجب فزونى حسنات و خشنودى حق تعالى است ، و دو ركعت نماز با مسواك ، بهتر از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك است ، و اگر مسواك نباشد ، انگشت نيز كفايت می‌كند }. ( کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ) @Javanmardi_langarudi " أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ "
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💎 احکام روزه بخش دوم #مبطلات_روزه قسمت دوم ❄️ برای روزه دار ، خوردن سحری مستحبه ولی اگه در حی
﷽؛ ✅ حکم مسواک زدن در روزه 📝 پرسش : مسواک زدن در حین روزه چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : مسواک کردن در حال روزه ، مانعي ندارد . ولي اگر رطوبت پيدا کند و مسواک را بيرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان از بين نرود و فرورود ، جايز نيست (مگر این‌که آن را بيرون بريزد) و درصورتی‌که با خمیردندان مسواک کند ، بايد دهان را بعد از آن کاملاً بشويد . ✅ تزریق ژل بوتاکس برای روزه دار 📝 پرسش : تزریق ژل بوتاکس برای روزه دار چه حکی دارد ؟ 📖 پاسخ : اگر چیزی است که جذب بدن نمی شود و زیر پوست قرار می گیرد ، اشکالی ندارد . ✅ کربوکسید تراپی در حال روزه 📝 پرسش :کربوکسید تراپی زمانی که روزه هستیم ،انجام دادن آن اشکال دارد ؟ (گاز وارد بدن میشه برای شکستن چربی ها) 📖 پاسخ : این کار مبطل نیست . ✅ تزریقات زیر جلدی برای روزه‌دار 📝 پرسش : من مشکل نازایی دارم و دکترم هم عمل تخمک‌گذاری را برای من ترجیح داده والان هم دارو و آمپول‌های زیر جلدی مصرف می‌کنم و تا دو هفته‌ی دیگر عمل تخمک گیری دارم آیا با این شرایط می‌توانم روزه‌بگیرم ؟ 📖 پاسخ : تزریق زیر جلدی ضرری برای روزه ندارد . ✅ زالو درمانی برای روزه‌دار 📝 پرسش : آیا زالو باعث باطل شدن روزه نمی‌شود با توجه به اینکه ماده‌ای را وارد بدن می‌کند ؟ 📖 پاسخ : موجب بطلان نمی‌شود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ رسیدن به وطن ، قبل از تمام شدن وقت نماز 📝 سوال : مسافری که در راه ، نمازش را به صورت شکسته خوانده ؛ اگر قبل از تمام شدن وقت نماز به وطن یا جایی که نماز در آنجا بصورت تمام است برسد ، آیا لازم است نمازش را دوباره بخواند ؟ 📖 جواب : خیر ، لازم نیست . 📝 سوال : مسافری که نمازش را نخوانده ، اگر قبل از تمام شدن وقت نماز به وطن و مانند آن برسد ، وظیفه او نسبت به نماز چگونه است ؟ 📖 جواب : در این صورت ، باید نمازش را به صورت تمام ( چهار رکعتی ) بخواند . 📝 سوال : مسافری که قبل از تمام شدن وقت نماز به وطن و مانند آن می رسد ، ولی از روی فراموشی یا - نعوذبالله - عمداً نمازش را نمی خواند ، وظیفه او نسبت به نماز قضا چیست ؟ آیا باید نماز را به صورت تمام قضا نماید یا به صورت شکسته ؟ 📖 جواب : مسافر در این صورت ، باید به صورت چهار رکعتی قضای آن را بجا آورد . و به طور کلی برای نماز قضا ، آخر وقت ملاک است ؛ یعنی اگر در آخرین لحظاتی که نماز قضا می شود در مسافرت بوده ، قضای آن نیز به صورت شکسته است . و اگر در وطن و مانند آن بوده ، باید قضای آن را به صورت تمام ( چهار رکعتی ) بجا آورد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧