🌺اللهم عجل لولیک الفرج 🌺:
💛💖💛💖💛💖💛💖💛💖💛
منور مي كنيم قلوبمان را با قرائت صفحه اي از قرآن
جهت تعجيل در فرج و سلامتی امام زمان( عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎁ثواب قرائت تقدیم به مولايمان (ارواحنا فداه)
#تصویر_صفحه_ی_قرآن
#تفسیرقرآن
#سوره_بقره
سوره بقره دومین سوره قرآن كریم و بزرگترین سوره آن است
سوره بقره به اتفاق مفسران مدنى است[۱] و روایاتِ سبب نزول نیز آن را تأیید مىكند.[۲]
این سوره در ترتیب مصحف دومین و در ترتیب نزول هشتاد و پنج یا هشتاد و شش و یا هشتاد و هفتمین سوره است كه پیش از آن سوره مطففین و پس از آن سوره انفال یا سوره آل عمران نازل شده است.
سوره بقره اولین سوره مدنى است كه پس از هجرت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به مدینه به تدریج و در زمانهاى پراكنده نازل شده است. برخى سوره مطففین را اولین و سوره بقره را دومین سوره مدنى شمردهاند.
معروفترین نام این سوره، «بقره» است كه معناى گاو ماده دارد و برگرفته از آیات 67ـ73 است كه داستان گاو بنىاسرائیل را بیان مىكند. از احادیث چنین برمىآید كه در زمان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نیز این سوره بدین نام خوانده مىشده است
نامهاى دیگر این سوره ذُروة القرآن و سنام القرآن و به معناى بلندترین و برجستهترین بخش قرآن است. این نام به استناد حدیثى از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله كه فرموده: «إِن لكل شیء سناماً و سنام القرآن سورة البقره» و همچنین حدیث «البقرة سنام القرآن و ذُروته» بر سوره بقره نهاده شده است. نام دیگرى كه پشتوانه روایى دارد «فسطاط القرآن» است. فسطاط به معناى «خیمه» و «سراپرده» است و به سبب اشتمال سوره بر احكام و امثال فراوان بر آن نهاده شده است. براى این سوره اسامى دیگرى همچون سید القرآن، الكرسى، بر اثر در برداشتن آیةالكرسى و الزهراء به دلیل روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله: «اقرئوا الزهراوین البقرة و آل عمران» یا به سبب آن كه راه هدایت را روشن مىكند برشمردهاند.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر كس یك روز، سوره بقره را در خانه خود قرائت كند، سه روز آن خانه از گزند اهریمن مصون است؛ همچنین اگر یك شب آن را در خانه خود تلاوت كند، سه شب آن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان به آنجا درنمىآید
در جوامع روایى، احادیث فراوانى درباره تأثیر تلاوت سوره بقره و نیز خصوص آیةالكرسى در درمان بیماریهاى جسمى، فقرزدایى و تأمین نیازهاى دنیوى نقل شده است؛
سوره مباركه بقره در سخنان رسول اكرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت با اوصافى ستوده شده كه حاكى از جایگاه بلند این سوره است. همچنین پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 7 سوره طولانى قرآن به جاى تورات به من عطا شده است
مشهورترین و بافضیلتترین آیه این سوره آیه 255 آن است كه به «آیة الكرسى» شهرت یافته است. جامعیت آیةالكرسى در بیان صفات الهى و ترسیم رابطه خداوند با آفریدگانش به ویژه انسان، موجب امتیاز این آیه بر دیگر آیات شده است
درباره فضیلت و منزلت این آیه از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده كه آیة الكرسى برترین آیه قرآن و دربردارنده همه خیرهاى دنیا و آخرت است و از گنجینه رحمت در زیر عرش الهى نازل و به پیامبر اعطا شده است
از حضرت امام صادق علیهالسلام نیز نقل شده كه آیة الكرسى قله بلند قرآن است
#متن_آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الم
#متن_ترجمه
الم (از رموز قرآن است).
#تفسیر
29 سوره آن با حروف مقطّعه شروع مىشود
دربارهى حروف مقطّعه، اقوال مختلفى بيان شده است، از جمله:
1. قرآن، معجزهى الهى از همين حروف الفبا تأليف يافته كه در اختيار همه است، اگر مىتوانيد شما نيز از اين حروف، كلام معجزهآميز بياوريد.
2. اين حروف، نام همان سورهاى است كه در ابتدايش آمده است.
3. اين حروف، اشاره به اسم اعظم الهى دارد.
4. اين حروف، نوعى سوگند و قسم خداوند است.
5. اين حروف، از اسرار بين خداوند و پيامبر است. ومطابق بعضى روايات رموزى است كه كسى جز خداوند نمىداند.
۶ - در نظر بعضى جزء متشابهات قرآن و علم آنها نزد پيغمبر و ائمه عليهم السلام است.
۷ - در معانى الاخبار ابن بابويه صدوق (رحمه الله) از حضرت صادق عليه السلام روايت نمود كه فرمود: الم حرفى است از حروف اسم اعظم مقطعه در قرآن كه مركب نمايد آن را پيغمبر يا امام، و دعا نمايد به آن كه مستجاب شود .
۸ - ابن عباس و جماعتى گفتهاند: «الف» اشاره به «اللّه» و «لام» اشاره به «جبرئيل» و «ميم» اشاره به «حضرت محمد» صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است يعنى اين قرآن از طرف خدا به توسط جبرئيل بر حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نازل شده.
۹ - برخى گفتهاند: «الف» آلاء عميم الهى و «لام» بقاء رحمت سبحانى و «ميم» محبت يا ملك لم يزلى است.
۱۰- علم الهدى سيد مرتضى (رحمه الله) فرموده: اينها اسامى سورهها باشند، و تسميه سورهها به اين كلمات مشعر است به اينكه اين قرآن كه شما عاجز از آوردن مثلش هستيد، از جنس همين حروف مستعمله در محاوره و مكالمه مىباشد؛ پس چون عاجزيد بدانيد كلام خدا و وحى منزل است.
جالب اینکه در هیچ یک از تواریخ ندیدهایم که عرب جاهلی و مشرکان وجود حروف مقطعه را در آغاز بسیاری از سورههای قرآن بر پیغمبر صلّی اللّه علیه و اله خرده بگیرند، و آن را وسیلهای برای استهزاء و سخریه قرار دهند و این میرساند که گویا آنها نیز از اسرار وجود حروف مقطعه کاملا بیخبر نبودهاند.