#شرح_دعای_عهد(۴)
⏪ ادامه فراز اول
✅مراد از "نور عظیم" در دعای عهد چیست؟
✨ممکن است منظور نور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشد، زیرا که بزرگتر از آن حضرت در میان همه مخلوقات اولین و آخرین نیست.
✨یا ممکن است منظور نور عرش باشد که در تمام عالم بزرگتر از آن نیست.
✨اما آنچه با توجه به این دعا مناسبتر به نظر میرسد، منظور از "نور عظیم" به نور حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تفسیر میشود که در این دوران غیبت، احاطه به همه انوار ماسوی الله از عالم خلقت دارد، زیرا که آن حضرت در این زمان واسطه فیما بین خدا و همه خلق است و همه فیوض، توسط آن حضرت به جمیع خلق میرسد. پس می توان نتیجه گرفت که در این زمان عظیم تر از آن حضرت نیست.
و اینکه خداوند را به پروردگار بودن برای این نور میخوانیم(رب)، احتمالا به این معناست که به خداوند عرض می کنیم، امر آن بزرگوار به دست توست که عهد و بیعت ما را به او برسانی و یا با وجود غیبت او، ما را از فیوض او محروم نکنی و هر ساعت و دقیقه افاضات بی نهایت او را درباره علوم دینیه و غیرها به ما برسانی.
🔸شرح دعای عهد، میرزا محمد بن محمد حسن بن ملا علی هرندی، به تصحیح حسین درگاهی.
ادامه دارد...
#دعای_عهد 💌
💚✨💚✨💚
اون چیزی که به انسان آرامش میده✅
اطاعت ازدستور خالق هست😍😍😍
کسی که بهترین رو برات میخواد
🔰یه مدت تو انجام واجباتت اطاعت کن ازامر خدا...👌👌👌👌..
خواهی دید چقدر آرامش دارید☺️☺️☺️
💚✨💚✨💚
@onsbaghorankarim
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
📛 دوری از خدا و قرآن و اهل بیت علیهم السلام،
👈 هم در دنیا گرفتار آشوب و اضطرابت میکند
👈 و هم اینکه بدتر در آخرت، کور و بدبخت محشور میشوی بین خلایق!
📢 به فکر خودمان باشیم و برای ساختن خوشبختی، برگردیم به دامان قرآن و اهل بیت علیهم السلام
👇👇👇👇👇
🌴 آیه 124 سوره طه 🌴
🕋 وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ
⚡️ترجمه:
و هر كس از ياد من روى گرداند، پس همانا براى او زندگى تنگ و سختى خواهد بود و ما او را در قيامت نابينا محشور مىكنيم.
@onsbaghorankarim
4_5821157179872248624.mp3
20.3M
🌸عرفان در کلاس عرفه🌸 ۲
"عــرفه یه آینه است"❗️
برای برانداز کردن خودت...
برای چکاپِ سالیانه ی روحت....
نتــرس:
ببین با خودت چکار کردی؟
#عرفان_درکلاس_عرفه
@onsbaghorankarim
🌺اللهم عجل لولیک الفرج 🌺:
💛💖💛💖💛💖💛💖💛💖💛
منور مي كنيم قلوبمان را با قرائت صفحه اي از قرآن
جهت تعجيل در فرج و سلامتی امام زمان( عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎁ثواب قرائت تقدیم به مولايمان (ارواحنا فداه)
#تصویر_صفحه_ی_قرآن
#تفسیرقرآن
#سوره_بقره
سوره بقره دومین سوره قرآن كریم و بزرگترین سوره آن است
سوره بقره به اتفاق مفسران مدنى است[۱] و روایاتِ سبب نزول نیز آن را تأیید مىكند.[۲]
این سوره در ترتیب مصحف دومین و در ترتیب نزول هشتاد و پنج یا هشتاد و شش و یا هشتاد و هفتمین سوره است كه پیش از آن سوره مطففین و پس از آن سوره انفال یا سوره آل عمران نازل شده است.
سوره بقره اولین سوره مدنى است كه پس از هجرت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به مدینه به تدریج و در زمانهاى پراكنده نازل شده است. برخى سوره مطففین را اولین و سوره بقره را دومین سوره مدنى شمردهاند.
معروفترین نام این سوره، «بقره» است كه معناى گاو ماده دارد و برگرفته از آیات 67ـ73 است كه داستان گاو بنىاسرائیل را بیان مىكند. از احادیث چنین برمىآید كه در زمان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نیز این سوره بدین نام خوانده مىشده است
نامهاى دیگر این سوره ذُروة القرآن و سنام القرآن و به معناى بلندترین و برجستهترین بخش قرآن است. این نام به استناد حدیثى از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله كه فرموده: «إِن لكل شیء سناماً و سنام القرآن سورة البقره» و همچنین حدیث «البقرة سنام القرآن و ذُروته» بر سوره بقره نهاده شده است. نام دیگرى كه پشتوانه روایى دارد «فسطاط القرآن» است. فسطاط به معناى «خیمه» و «سراپرده» است و به سبب اشتمال سوره بر احكام و امثال فراوان بر آن نهاده شده است. براى این سوره اسامى دیگرى همچون سید القرآن، الكرسى، بر اثر در برداشتن آیةالكرسى و الزهراء به دلیل روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله: «اقرئوا الزهراوین البقرة و آل عمران» یا به سبب آن كه راه هدایت را روشن مىكند برشمردهاند.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر كس یك روز، سوره بقره را در خانه خود قرائت كند، سه روز آن خانه از گزند اهریمن مصون است؛ همچنین اگر یك شب آن را در خانه خود تلاوت كند، سه شب آن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان به آنجا درنمىآید
در جوامع روایى، احادیث فراوانى درباره تأثیر تلاوت سوره بقره و نیز خصوص آیةالكرسى در درمان بیماریهاى جسمى، فقرزدایى و تأمین نیازهاى دنیوى نقل شده است؛
سوره مباركه بقره در سخنان رسول اكرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت با اوصافى ستوده شده كه حاكى از جایگاه بلند این سوره است. همچنین پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 7 سوره طولانى قرآن به جاى تورات به من عطا شده است
مشهورترین و بافضیلتترین آیه این سوره آیه 255 آن است كه به «آیة الكرسى» شهرت یافته است. جامعیت آیةالكرسى در بیان صفات الهى و ترسیم رابطه خداوند با آفریدگانش به ویژه انسان، موجب امتیاز این آیه بر دیگر آیات شده است
درباره فضیلت و منزلت این آیه از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده كه آیة الكرسى برترین آیه قرآن و دربردارنده همه خیرهاى دنیا و آخرت است و از گنجینه رحمت در زیر عرش الهى نازل و به پیامبر اعطا شده است
از حضرت امام صادق علیهالسلام نیز نقل شده كه آیة الكرسى قله بلند قرآن است
#متن_آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الم
#متن_ترجمه
الم (از رموز قرآن است).
#تفسیر
29 سوره آن با حروف مقطّعه شروع مىشود
دربارهى حروف مقطّعه، اقوال مختلفى بيان شده است، از جمله:
1. قرآن، معجزهى الهى از همين حروف الفبا تأليف يافته كه در اختيار همه است، اگر مىتوانيد شما نيز از اين حروف، كلام معجزهآميز بياوريد.
2. اين حروف، نام همان سورهاى است كه در ابتدايش آمده است.
3. اين حروف، اشاره به اسم اعظم الهى دارد.
4. اين حروف، نوعى سوگند و قسم خداوند است.
5. اين حروف، از اسرار بين خداوند و پيامبر است. ومطابق بعضى روايات رموزى است كه كسى جز خداوند نمىداند.
۶ - در نظر بعضى جزء متشابهات قرآن و علم آنها نزد پيغمبر و ائمه عليهم السلام است.
۷ - در معانى الاخبار ابن بابويه صدوق (رحمه الله) از حضرت صادق عليه السلام روايت نمود كه فرمود: الم حرفى است از حروف اسم اعظم مقطعه در قرآن كه مركب نمايد آن را پيغمبر يا امام، و دعا نمايد به آن كه مستجاب شود .
۸ - ابن عباس و جماعتى گفتهاند: «الف» اشاره به «اللّه» و «لام» اشاره به «جبرئيل» و «ميم» اشاره به «حضرت محمد» صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است يعنى اين قرآن از طرف خدا به توسط جبرئيل بر حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نازل شده.
۹ - برخى گفتهاند: «الف» آلاء عميم الهى و «لام» بقاء رحمت سبحانى و «ميم» محبت يا ملك لم يزلى است.
۱۰- علم الهدى سيد مرتضى (رحمه الله) فرموده: اينها اسامى سورهها باشند، و تسميه سورهها به اين كلمات مشعر است به اينكه اين قرآن كه شما عاجز از آوردن مثلش هستيد، از جنس همين حروف مستعمله در محاوره و مكالمه مىباشد؛ پس چون عاجزيد بدانيد كلام خدا و وحى منزل است.
جالب اینکه در هیچ یک از تواریخ ندیدهایم که عرب جاهلی و مشرکان وجود حروف مقطعه را در آغاز بسیاری از سورههای قرآن بر پیغمبر صلّی اللّه علیه و اله خرده بگیرند، و آن را وسیلهای برای استهزاء و سخریه قرار دهند و این میرساند که گویا آنها نیز از اسرار وجود حروف مقطعه کاملا بیخبر نبودهاند.
#متن_آیه
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ
#متن_ترجمه
آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.
#تفسیر
عده اى گويند: اين آيات براى مؤمنين عرب نازل شده و مقصود آن ساير مؤمنين اهل كتاب كه بعد ایمان آورده اند نمى باشد و دليل آن را آيه چهارم گفته اند و گويند عرب قبل از اين كه قرآن بر رسول اكرم صلى الله عليه و آله نازل شود. داراى كتاب نبوده است و البته چنين موضوعى درست نيست زيرا ميتوان گفت آيه سوم براى تمام مؤمنين نازل شده و آيه چهارم به قوم مخصوصى از مؤمنين مزبور اختصاص داشته باشد زيرا تخصيص آيه چهارم مستلزم تخصيص آيه سوم نخواهد بود
«لا رَيْبَ فِيهِ» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست. زيرا مطالب آن به گونهاى است كه جايى براى اين شكّ وترديد باقى نمىگذارد واگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن وروحيّه لجاجت افراد است.
تنها كسانى از آن بهره مىبرند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشهى تميز عبور مىكند، نه از خشت وگِل.
عياشى از حضرت صادق عليه السلام روايت نموده كه فرمود: كتاب على لا ريب فيه يعنى: كتابى كه على عليه السلام است شكى در او نمىباشد؛ زيرا كمالات آن سرور مشاهده از سيره او و فضايلش منصوب از خدا و رسول است. و اطلاق كتاب بر انسان كامل شايع است؛
کلمه «هدایت» در قرآن به دو معنی بازگشت میکند:
1- «هدایت تکوینی»
و منظور از آن رهبری موجودات به وسیله پروردگار زیر پوشش نظام آفرینش و قانونمندیهای حساب شده جهان هستی است.
2- «هدایت تشریعی»
که به وسیله پیامبران و کتابهای آسمانی انجام میگیرد و انسانها با تعلیم و تربیت آنها در مسیر تکامل پیش میروند.
مسلما قرآن برای هدایت همه جهانیان نازل شده، ولی چرا در آیه فوق هدایت قرآن مخصوص پرهیزکاران معرفی گردیده؟ علت آن این است که تا مرحلهای از تقوا در وجود انسان نباشد (مرحله تسلیم در مقابل حق و پذیرش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است) محال است انسان از هدایت کتابهای آسمانی و دعوت انبیاء بهره بگیرد. «زمین شورهزار هرگز سنبل برنیارد، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد».
🌹🍃•♧۰۰﷽۰۰♧•🍃🌹
🌧#تفسیرسوره_بقره_آیه3🌧
#جزء1صفحه🖍2
» الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ
(متّقين) كسانى هستند كه به غيب ايمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهايم، انفاق مىكنند۰
🌹🍃رزق به معنای بخشش مستمری است که در اوقات معین می رسد و گاه به نصیب و بهره نیز گفته می شود۰
🔻 بعضی نیز گفته اند که رزق به معنای انعام و بخشش مخصوصی است که مطابق مقتضای حال طرف و بر طبق حاجت او باشد تا حیات و زندگیش تداوم یابد۰
✍ جالب توجه اینکه معادل لغت رزق در فارسی واژه روزی است یعنی انعام و بخششی که هر روز می رسد و شامل حال افراد می شود باید توجه داشت که رزق و روزی به مادیات آب و نان خلاصه نمیشود۰
📚پیام قرآن ج۴،ص۳۰۷
••••••••••••••••••••
❌ بلکه هر آنچه که انسان برای کمال خویش به آن نیاز داشته باشد #رزق است به همین دلیل در دعاهایی که از معصومین به ما رسیده است چیزهایی مانند:
عقل کامل، علم سودمند، مال فراوان وحلال ، شخصیت والا ،
فرزند صالح ،ایمان ثابت ،خیر دنیا و آخرت ، زندگی پاکیزه ، شفاعت ، حج خانه خدا ، زیارت قبور معصومین ، دفن شدن در کنار مزار ایشان و محشور شدن با آنان به عنوان #رزق از خدا طلب شده است۰
👇تفسیر روایتی
امام صادق #علم را یکی از رزق های الهی میداند و در ذیل این آیه می فرماید : یعنی از آنچه که به آنها یاد داده ایم بین مردم #نشر می دهند بنابراین #تعلیم نیز نوعی #انفاق است۰
📚اطیب البیان ج۱،ص۲۱۰
#سوره_بقره
@onsbaghorankarim
🍃••🍃••🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر آیه 3 سوره بقره
🔻تفسیراستادقرائتی
💢بهترین رزق دردودنیا💢
اَللّهُمَّ الرْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ
خدایا روزیم گردان شفاعت حسین علیه السلام را در #روز_ورود به صحرای قیامت