eitaa logo
کشکول
2.1هزار دنبال‌کننده
94 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ ✔️الاستحسان بالإجماع: و هو أن يفتي المجتهدون في مسألة على خلاف الأصل في أمثالها، أو أن يسكتوا عن فعل الناس دون إنكار. و مثلوا له بإجازة العلماء المجتهدين عقد الاستصناع، و هو أن يتعاقد شخص مع الصانع على صنع شي‌ء نظير ثمن معيّن و القياس عدم الجواز، لأن المعقود عليه وقت العقد معدوم، و لكن أجيز العمل به لتعارف الناس عليه دون إنكار العلماء. * و ذلك كما في العدول عن مقتضى القياس إلى حكم آخر انعقد عليه الإجماع، كما في عقد الاستصناع، و هو شراء ما سيصنع قبل صنعه، فإن هذا العقد بمقتضى القياس باطل و غير صحيح، و ذلك لأنه عقد على معدوم، و لقد نهى الشارع عن البيع‌ المعدوم، و لكن مع ذلك رأى بعض الفقهاء أنه قد وقع الإجماع على صحة هذا العقد استحسانا. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص24_25 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
☆.mp3
226.8K
❇️❇️ ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🟥علامه حلی کیست؟ 💠نظر قاضی بیضاوی در مورد علامه حلی ❇️در سن 30سالگی🤔 🎙استاد ذاکری https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️حاج شیخ محمد تقی بافقی ( ره ) ، پس از آزادی از زندان رضاخان پهلوی به شهرری تبعید شد . گویند ؛ بافقی ( ره ) روزی در منزل نشسته بود که رئیس شهربانی شهرری وارد شد و پس از سلام و اجازه جلوس ، نزدیک در اتاق نشست وعرض کرد : آقا ، من از طرف مـقـامـات مـافـوق خود مأموریت دارم که آنچه مورد احتیاج شماست ، فراهم کنم و خواسته های شما را انجام دهم . بافقی ، این عنصر توحید و توکل ، ناراحت شد و گفت : تو چکاره ای که ادعای برآوردن جميع حوائج و نیازهای مرا می کنی ؟ ـ من رئيس شهربانی هستم . ـ الآن من احتياج دارم که در این هوای صاف و آفتابی ، ابری در صفحه آسمان ظاهر شود و برای طراوت زمین باران ببارد ، تومی توانی چنین خواسته ای را انجام دهی ؟ ـ نه ، نمی توانم . ۔ مافوق تو می تواند ؟ نه . - مافوق مافوق چطور ؟ شاه مملکت چطور ؟ - نه اینها هیچ کدام نمی توانند . ۔ پس تو که به عجز خود و همه سران مملکتی اقرار می کنی و به گدائی آنها اعتراف داری ، چگونه می خواهی نیازهای مرا برآوری ؟ من از افرادی عاجز و ناتوان چون تو و سران مملکت چه بخواهم ؟ برخیز و دیگر از این گونه حرفهای شرک آمیز مزن . رئیس شهربانی خجـل زده شده ، برخاست و دانست که با این مجسمه توکل و توحید ، نمی تواند طرف شود . 📚مجاهد شهید حاج شیخ محمد تقی بافقی ص125 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 1️⃣ ✔️میگویند چون علامه مجلسی کتاب حق الیقین را نگاشت، بعد از انتشار آن به سرزمین شام رسید. در آن سرزمین هفتاد هزار از اهل تسنن به تشیع رو آوردند. 📚قصص العلماء. ص205 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاستصحاب القهقرائي: و هو ما كان المشكوك فيه المتقدم زمانا على المتيقن. كما لو كان لفظ لغوي ما معلوما اليوم و شكّ في مدلوله في الزمن السابق فيبنى على الثبات، و إنه كان ثابتا في السابق. * لا إشكال فقهيا في حرمة الطيب على المحرم، على نحو ليس فيه خلاف بين المسلمين، و إن المستفاد من النصوص تصريحا و تلويحا كون العبرة في الحرمة بعنوان الطيب. و لكن قد يشكل على ذلك بأن المستفاد من هذه النصوص مجمل و هو مسقط للاستدلال، إذ يحتمل مغايرة معنى الطيب عرفا في زمان صدور الروايات لمعناه عرفا في زماننا. و يرد: بأنه مدفوع بالاستصحاب القهقرائي، إذ بعد العلم بمفهوم الطيب عرفا في زماننا فإننا إذا شككنا في كونه بهذا المعنى في زمان صدور الروايات فنستصحبه إلى ذلك الزمان، و يحكم بأن‌ معنى الطيب في عرف ذلك الزمان هو معناه في عرفنا، و به يرتفع إشكال الاجمال المانع عن صحة الاستدلال. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص34_35 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 2️⃣ هیبتی در لبخند: علاقه علامه نسبت به سید نعمت الله جزائری از مرز علاقه استاد به شاگرد فراتر رفته و به دوستی عمیق تبدیل گشته بود ، بطوریکه علامه هر جا که می رفت او را نیز به همراه خود می برد . « روزی علامه در منزل یکی از مریدانش مهمان بود . سید را نیز همراه خود به مهمانی برد . میزبان که برای آنان مرغ بریانی تهیه کرده بود به جهت احترام به علامه بشقاب مرغ را جلوی او قرار داد ، در هنگام صرف غذا چون دست سید به بشقاب مرغ نمی رسید ، آهسته آن را کمی کشید . چون علامه این حرکت را از سید دید به شوخی به وی گفت : سیدنا ! شما که قائل به حرمت نقل اموات * هستید ! سید که خود دست پرورده استاد بود، رو به علامه کرد و گفت : اما نقل به اماکن مشرفه اشکالی ندارد . »(۱) روح برادری و بذله گوئی و احترام متقابل استاد و شاگرد منحصر بـه نظـام حـوزه های علمی دینی است و این روح آنان را در ادامه راه ثابت قدم می دارد . اما اینگونه رفتارها هیچگاه از حد تعادل تجاوز نمیکند و در حوزه ها شاگرد هر چند به مقامات بلنـد عـلمی برسد باز خود را در مقابل استاد ، شاگرد به حساب می آورد . « سید می گوید : با اینکه علامه مرا از میان شاگردانش برگزیده بود و شب و روز با او معاشرت داشتم و به خاطر کمک کردن به او شبها در اتاق او می خوابیدم و او برای رفع خستگی با من شوخی میکرد اما با تمام این احوال هر وقت می خواستم نزد او بروم از شدت هیبت و عظمت او چنان دلم به تپش می افتاد که ، چند لحظه پشت در می ایستادم تا به حالت عادی برگردم . »(۲) * انتقال اموات از جایی به جایی دیگر بین فقهاء مورد اختلاف است برخی آنرا حرام و برخی آنرا جایز می دانند . 📚(۱): نابغه فقه وحدیث ص289 📚(۲): نابغه فقه وحدیث ص95 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
14001216.mp3
2.38M
❇️❇️ 🎙 |توصیه های اخلاقی وعملیِ استاد آخر درس فقه دوشنبه 1400/12/16 •••٠❁٠•••☘️☘️🌺☘️☘️•••٠❁٠••• https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2406542904(1).mp3
7.46M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج30 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاستصحاب الموضوعي: و يراد به استصحاب موضوع من مواضيع حكم ما، كاستصحاب حياة زيد، و كرّيّة الماء لترتيب الحكم. * و بمثال أوضح نقول إذا شك في بقاء طهارة الماء فإنه يستصحب بقاء الطهارة، و هذه الطهارة موضوع للحكم بجواز شربه فيترتب جواز الشرب على الاستصحاب الموضوعي، لأنه ينقّح موضوع هذا الأثر الشرعي. ** يوم الشك في أنه من شعبان أو رمضان يبنى على أنه من شعبان فلا يجب صومه و أن صام ينويه ندبا أو قضاء أو غيرهما. و على الجملة لا ينبغي التأمل في صحة الصوم في يوم الشك و أنه مشروع في حد نفسه، للنصوص المتواترة، و الممنوع هو صومه بعنوان رمضان، فلا تقاومها الروايات المانعة من صومه، فإن كانت قابلة للتأويل، فهو إلا فلتطرح، أو تحمل على التقية. بل يمكن أن يقال إن الصحة هي مقتضى الاستصحاب الموضوعي أيضا أعني أصالة بقاء شعبان، و عدم دخول رمضان، فالحكم مطابق للقاعدة، حتى و أن لم ترد رواية أصلا. كيف و الروايات الصريحة في الجواز كافية و وافية .... 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص34_35 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️نقشه کلی : 1️⃣_روایة الحدیث(علم اصول الحدیث) 2️⃣_درایة الحدیث ❇️بخش اول نیز به دو دسته تقسیم میشود: 1️⃣_علم رجال 2️⃣علم مصطلح الحدیث 📚علم الحدیث، کاظم مدیر شانه چی، ص20 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
elzamate-talabegi-3-pajoohesh-ostadmarvi-1401.09.23.mp3
1.53M
❇️❇️ ✔️الزامات وبایسته های طلبگی پایان درس خارج فقه روز چهار شنبه 1401/9/23 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
رموز موفقیت - استاد علیدوست.pdf
122.8K
❇️❇️ 💯رموز موفقیت ایت الله علیدوست 🔹 چند نکته طلایی 🔹 8 رمز برای رسیدن به موفقیت ✍️فرمایشات آیة الله علیدوست به مناسبت شروع سال تحصیلی 1401-1402 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2