❇️#معرفی_کتاب❇️
⭕امتيازات كتاب « الغدير » :
▪️ـ تدوین مباحث به روش جدل ؛ یعنی مغلوب ساختن طرف مقابل با معتقدات خودش .
▫️_مستند نمودن تمام احتجاجات و مطالب طرح شده در میدان بحث .
▪️ـ استفاده از نثری زیبا و روان و بلیغ در تمام مباحث .
▫️_به کار گرفتن ضرب المثلهای عربی به طور فراوان در بین مطالب .
▪️_استفاده از آیات قرآنی در پایان مطالب یا در بین آن ها .
▫️- بحث پیرامون مسائل بنیانی و اساسی فراوان در حوزه های گوناگون :
حدیث ، تاریخ ، عقاید ، اخلاق ، فقه ، رجال و ....
#الغدیر
#علامه_امینی
#ممیزات
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 42.mp3
10.08M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج42
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2995381996(1).m4a
42.16M
❇️#تدریس_کتب❇️
💠 تدریس کتاب وسائل الشیعه ، جلد اول ادامه باب ششم
✳️جلسه دوازدهم
#وسائل_الشیعه
#احکام
#باب_ششم
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#روش_شناسی❇️
🔷از نظر تحقیق، بهترین و محققانه ترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم #آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است.
🔶از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمدتقی شیرازی [رحمه الله] بر همه مقدم است، چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان کرده است.
🔴ولی مجموعا جامع ترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمدکاظم [یزدی، صاحب #عروة] است، زیرا در عمده مباحث، حاشیه دارد و از نظر تتبع بلا اشکال مقدم است.
از نظر تحقیق، جنبه های فقاهی قوی دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل می کند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد.
📚 کتاب جرعه ای از دریا (موسسه کتاب شناسی شیعه)، ج 2، صص 448 و 449، ذیل عنوان: جامع ترین حاشیه بر مکاسب
#مکاسب
#حواشی
#شیخ_انصاری
#آخوند_خراسانی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[علامه مجلسی]: 8️⃣
محراب بحار
علامه با خود می اندیشید که تنها تدریس کتب اربعه و توجه به بعضی از دیگر کتابها چون « ارشاد مفید » ، « قواعـد علامه » و « صحیفه سجادیه » این کتب را از خطر نابودی نجات خواهد داد .
اندیشه در باره هزاران کتاب شیعه که در کوره های حمام یغماگران و فرهنگ کشان به خاکستر تبدیل شده بود ، و نیز صدها نسخه کوچک و بزرگ روایات که از حوادث روزگار مـصـون مـانده یا در کنج صندوقخانه ها پنهان شده بود و یا آنها را به نقاط دوردست دنیا کشیده بودند او را آزار می داد .
از سوی دیگر تعصب خشک اهل تسنن در نـابـودی ذخیره های گرانبهای تشیع و احتمال سقوط دولت صفویه توسط دو قدرت بزرگ شرق و غرب اهل تسنن ، نفوذ قدرتمندانه صوفیان در دربار و جامعه و نقشه های آنان برای تحریف بسیاری از روایات ، بی توجهی طلاب به کتب روایات و احادیث ، بیش از پیش آثار اهل بیت را در معرض خطر نابودی قرار داده بود.
با خود فکر میکرد که باید گهرهای گرانبهای اهل بیت را از اطراف و اکناف جمع کرد و آنها را در قالب محرابی زیبا به نام « بحارالانوار » گنجاند تا نه تنها طلاب بلکه تمام شیعیان در این محراب به سوی قبله دلها ، یعنی کلام اهل بیت به نماز عشق بایستند و بدین وسیله راه را از چاه و درست را از نادرست تشخیص دهند تا هر زمان هر مکتبی در باره هر مطلبی ، کلامی را از اهل بیت خواست ، شیعیان با انگشت اشاره محراب زیبای « بحار » را نشان دهند .
📚بحار الانوار، ج1،ص2
📚یادنامه علامه مجلسی، ص6
#علامه_مجلسی
#بحار_الانوار
#بی_توجهی_طلاب
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 43.mp3
9.85M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج43
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
📃 قوانین تقریر نویسی:
🔸 در صورت امکان تایپ شود؛
🔹 تقریر به صورت خلاصه، مختصر و مفید باشد (پُرنویسی و زیاد نویسی مطلوب نیست)
🔸 ترجمه نویسی همه متن درس، مطلوب نیست
🔹 چکیده بحث حتماً نوشته شود؛
🔸 تقسیم بندی احتمالی بحث نوشته شود؛
🔹 از نمودار و (در صورت امکان) از روشهای نوین استفاده شود؛
🔸 به «راحت نویسی» توجه شود (یعنی بدون سختی و تکلف، و سریع و راحت بنویسید، تا علاوه بر این که خودتان را خسته نمی کنید، بتوانید این روش را تا مدتها ادامه دهید).
🔸 در صورت تحقیق و اظهار نظر خودتان، حتماً در متن بیاورید؛
🔹 مراجعات به سایر کتابها یا مقالات را فراموش نکنید (در حد متعارف).
🔸 با توجه به این که تقریر نویسی با هدف آموزشی و ایجاد مهارت در شما قرار داده شده، لذا با تنظیم زمان مناسب و آغاز کار از اولین فرصت، نوشتن تقریر را به شبهای آخر موکول نکنید.
#تقریر
#تحقیق
#اظهار_نظر
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 44.mp3
5.86M
❇️#تدریس_کتب❇️
✅ #شرائع_الاسلام
🔴 جلسه چهل وچهارم
🕰 21دقیقه
🎙استاد حسینی
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
☘️آمد که بگیرد از علی نقطه ی ضعفی
☘️بیچاره ندانست که علی نقطه ندارد
ولادت امیر المؤمنین علی علیه الاسلام بر حلال زاده های عالم مبارک🌺
💯به حول وقوه الهی اصوات استاد سلیمانیان آماده شد، پیشنهاد میشود تماما استماع شود👌
تقدیم نگاهتان🔰🔰🔰
🌐کشکول،از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
اعجاز القرآن 1.mp3
49.49M
🎙#استاد_مصطفی_سلیمانیان|جلسه اول
🔹روش نجفی چگونه است؟
🔸نظر آقای بهجت در مورد مطالعه فقه
🔹فایده تعلیم فقه در علم اعتقادات
🔸رشته های مختلف با قران
🔹نظر چه کسانی را راجع به قران بیان کنیم؟
🔸اولین کتابی که باید بخوانی...!
🔹تاریخچه، منبع شناسی، محل فعلی بحث، جایگاه بحث
🔶معرفی چند منبع:
۱_اعجاز قران، محمد جواد اسکندرلو
۲_پژوهشی در اعجاز قران، رضایی اصفحانی
۳_قران وعلوم طبیعت، مهدی گلشنی
#اعجاز_القرآن
#قرآن
#تدریس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠سینای دانش
🔰آخوند خراسانی [8]:
✔️آثار فقه استدلالی آخوند خراسانی:
1️⃣حاشیه کتاب المکاسب
2️⃣اللمعات النیره
3️⃣الرسائل الفقهیه
✔️آثار فقه فتوایی آخوند خراسانی:
🔸۱. تكملة التبصرة
🔹۲. روح النجاة و عين الحياة
🔸۳. رسالة سؤال و جواب
🔹۴. الربائية و الرضاعية
🔸۵. ذخيرة العباد .
🔹۶_حاشیه بر جامع عباسی شیخ بهایی ( م ۱۰۳۱ )
🔸۷ . حاشیه بر آداب التجارة وحيد بهبهانی ( ۱۲۰۵۰ ق )
🔹۸_ حاشیه بر نخبه کلباسی ( م ۱۲۶۲ ق ) . 🔸۹_حاشیه بر تجاه العباد صاحب جواهر ( م ۱۲۶۶ ق )
🔹 ۱۰ ، حاشیه بر رسالة في احكام الحيض صاحب جواهر ( م ۱۲۶۶ ق )
🔸۱۱. حاشیه بر ترجمه فارسي نجاة العباد صاحب جواهر ( م ۱۲۶۶ ق )
🔹۱۲. حاشیه بر سراج العباد شیخ انصاری ( م ۱۲۸۱ ق )
🔸 ۱۳. حاشیه بر مناسک حج شیخ انصاری ( م ۱۲۸۱ ق )
🔹۱۴. حاشیه بر منهج الرشاد شیخ جعفر شوشتری ( م ۱۳۰۳ ق )
🔸۱۵. حاشیه بر مجمع الرسائل با مجمع المسائل میرزای شیرازی ( م ۱۳۱۲ ق )
🔹۱۶. حاشیه بر وسيلة النجاة شربیانی ( م ۱۳۲۲ ق )
🔸۱۷. حاشیه بر زينة العباد مازندرانی ( م ۱۳۲۸ ق )
#سینا_ی_دانش
#آخوند_خراسانی
#فقه_استدلالی
#فقه_فتوایی
🌐کشکول،از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 45.mp3
5.75M
❇️#تدریس_کتب❇️
✅ #شرائع_الاسلام
🔴 جلسه چهل وپنجم
🕰 24دقیقه
🎙استاد حسینی
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
🎙#استاد_مصطفی_سلیمانیان|جلسه اول 🔹روش نجفی چگونه است؟ 🔸نظر آقای بهجت در مورد مطالعه فقه 🔹فایده تعلی
🎁 ان شاءالله فردا صوت جلسه دوم تقدیم میشود.
⭕استماع صوت اول فراموش نشود...
🌐کشکول، ازمقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
اعجاز القرآن 2(۱).mp3
29.31M
🎙#استاد_مصطفی_سلیمانیان|جلسه دوم
⭕قسمت اول
🔹هدف تفتازانی از تالیف کتاب مطول
🔸تفسیر آیة الله جوادی آملی
🔹آیة الله مشکینی ودرس استادجوادی املی
🔸مطول وآیة الله جوادی
🔹معلقات سبع
🔸فوائد خواندن اشعار جاهلی
🔹انا اعطیناک الکوثر
🔸علم الحروف
🔹سعدی وفردوسی
🔸معرفی چند منبع:
۱_مطول
۲_ایضاح المراد فی شرح کشف المراد
۳_محاضرات فی الالهیات
۴_التصویر الفنی فی القرآن
#اعجاز_القرآن
#قرآن
#تدریس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
اعجاز القرآن 2(۲).mp3
24.54M
✔️اعجاز القرآن جلسه دوم
⭕قسمت دوم
#اعجاز_القرآن
#قرآن
#تدریس
🌐کشکول، از مقدمات تا اجتهاد🔰
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[علامه مجلسی]: 9️⃣
✔️آخرین درس
🔷 نوای دلنشین « بسم الله الرحمن الرحيم » علامه همهمه طلابی را که برای فراگیری فلسفه در مسجد جمع شده بودند خاموش کرد ، او که فيلسوفی موشکاف و صاحـبـنظر بود در درس و بحث شیوه منحصر بفرد خویش را داشت ، بطوریکه نخست فرقه ها و مکاتب مختلف را با ادله خود آنان به شاگردان معرفی میکرد .
🔶 سپس با کلامی شیوا و بیانی زیبا واستدلالهای محکم و رسا خط بطلان بر عقاید و افکار آنان میکشید ، بر فراز منبر بسان شمعی بود که می سوخت و طلاب همچون پروانه برای نزدیک شدن به او از همدیگر سبقت می گرفتند پس از صلوات فرستادن بر پیامبر ( ص ) و اهلبیت عصمت و طهارت ( عليهم السلام ) ، « علامه شروع به معرفی فرقه دهری* و استدلالهای خود آنان برای شاگردان نمود ، هنوز به رد دلایل آنان نپرداخته بود که ناگهان صدای بلند طلبه ای سخنان او را قطع کرد ، نگاهها بطرف صدا خیره شد و علامت تعجب در ذهن یکایک شاگردان نقش بست ، طلبـه رو به علامه کرد و گفت :
🔹با این ادله ، این فرقه حق است و از جایش برخاست و به طرف در رفت تا از مسجد خارج شود ، سکوت سراسر مسجد را فرا گرفت و نگاهها بطرف استاد برگشت ، همه منتظر عكس العمل علامه بودند که علامه با لحنی ملایم و پدرانه گفت :
🔸 صبر کن تـا جـواب استدلالهایشان را بشـنـوى بعد قضاوت کن ، شاگرد بدون توجه به کلام علامه مجلس درس را ترک کرد و گرفتار تارهای عنکبوتی جهل خود شد .
علامه از این بی ظرفیتی در خود فرو رفت و مجلس درس را تعطیل کرد . »(۱)
* . فرقه دهریه ، گروهی از فیلسوف مسلكان مادی بودند که معتقد به سرمدی بودن دهری دهر یا روزگارند .
شهرستانی می گوید : دهریه منکر « معقولات » شدند و جز به « محسوسات » اعتراف نکردند.
مذهب دهریه به جهت انکار خداوند و اعتقاد به اصالت ماده مورد رد علمای اهل کتاب قرار گرفتند . ( فرهنگ فرق اسلامی ، ص ۱۵۹ )
📚قصص العلماء، ص209
#علامه_مجلسی
#دهریه
#جهل_مرکب
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 46.mp3
4.5M
❇️#تدریس_کتب❇️
✅ #شرائع_الاسلام
🔴 جلسه چهل وششم
🕰 19دقیقه
🎙استاد حسینی
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[علامه مجلسی]: 🔟
✔️رؤیای صادق
🔸« آخوند خراسانی ( یکی از دانشمندان عصر صفوی ) درعالم رؤيا دیـد بـه خـانـه ای وارد شـد ، چون در اتـاق را گشود و به آن وارد شد ، چشمانش به نور رخسار پیامبر اکرم ( ص ) و ائمه اطهار ( عليهم السلام ) که به ترتیب نشستـه بـودنـد افـتـاد .
🔹بعد از سلام و عرض ارادت حضرت صاحب الامر ( عج ) که در آخـر مجلس نشسته بود به او تعارف کرد و او را در کنار دست خود جای داد .
🔸شوق دیدار پیامبراکرم ( ص ) و اهل بیت ( ع ) سراپای آخوند را فرا گرفته بود .
در همان حال در اتاق باز شد و محمد تقی مجلسی در حالیکه شیشه گلابی در دست داشت وارد گردید و نزد پیامبر اکرم ( ص ) رفت و با احترامی خاص ، گلاب در دستان مبارک آن حضرت و ائمه اطهار ( ع ) و بعد آخوند خراسانی ریخت ، آنگاه رو به پیامبر ( ص ) و ائمه اطهار ( ع ) و پشت به در آهسته آهسته اتاق را ترک کرد . چند لحظه ای نگذشته بود که مجدداً بازگشت و در حالیکه قـنـداقه نوزادی را در بغل داشت به طرف پیامبر اکرم ( ص ) رفت و در مقابل حضرتش زانوی ادب زد و عرض کرد : یا رسول الله برای این طفل دعا بفرمائید که خداوند او را از مروّجان دین اسلام قرار دهد .
🔹حضرت ، قنداقه را گرفت و دعا کرد .
سپس آن را به امیر المؤمنين ( ع ) داد و فرمود : در حق او دعا کن .
🔸 به همین ترتیب همه امامان قنداقه را به امام دیگر سپردند و امر به دعا کردند تا نوبت به حضرت ولی عصر ( ع ) رسید ، حضرت پس از دعا قنداقه را به آخوند خراسانی داد و فرمود : در حق او دعا کن و آخوند بنا به دستور حضرت ، قنداقه را گرفته ، و دعا کرد . »
📗قصص العلماء، ص206
⭕البته بنظر می رسد داستان اخوند خراسانی و قنداق جای تامل داشته باشد
چون علامه مجلسی ثانی قبل از مرحوم اخوند خراسانی بودند
لذا اینکه اخوند برایشان دعا بکنند جای تامل دارد.
اما دعای ائمه اطهار بعید نیست.
#علامه_مجلسی
#آخوند_خراسانی
#محمد_تقی_مجلسی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 47.mp3
7.66M
❇️#تدریس_کتب❇️
✅ #شرائع_الاسلام
🔴 جلسه چهل وهفتم
🕰 32دقیقه
🎙استاد حسینی
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[علامه مجلسی]: 1️⃣1️⃣
« محمد باقر در دامان زنان عابد و آگاه به مسائل دینی که در زمـان خـود ، گوی فضیلت را حتی از بزرگان هـم ربوده بودند با محیط اطراف خود آشنا شد.
خواهرش آمنه بیگم زنی پارسا و بافضیلت بود که از نوابغ روزگار خود بشمار می رفت ، در علم و دانش و تسلط بر مبانی فقهی که شوهرش « ملاصالح مازندرانی » که خود از علما و مـدرسـيـن طراز اول آن دوره بشمار می رفت ، مشکلات كـتـاب « قواعد علامه *» را از او می پرسید و او آنها را حل می کرد . »
* کتاب قواعد الاحکام که به قواعد علامه مشهور است یک دوره فقه از کتاب طهارت تا دیات است که توسط علامه حلی نگاشته شده است.
📗ریاض العلماء، ج5،ص407
#علامه_مجلسی
#ملا_صالح_مازندرانی
#آمنه_بیگم
#قواعد_الاحکام
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 48.mp3
6.39M
❇️#تدریس_کتب❇️
✅ #شرائع_الاسلام
🔴 جلسه چهل وهشتم
🕰 27دقیقه
🎙استاد حسینی
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
✔️ماده بحث فقهی:
🔷1-النصوص الشرعية من الكتاب والسنة
🔷٢ - القواعد :
🔸 أ ـ اللغوية :
- الصرفية
- النحوية
- البلاغية الدلالية
- المعجمية
🔸ب - الأصولية -
-الإجتهادية التي تنهي إلى الحكم الشرعي
- الفقاهية التي تعين الوظيفة العملية للمكلف في حالة الشك في الحكم بديلا عنه
🔸جـ ـ الفقهية
🔸د ـ الرجالية
🔷3 - القرائن
🔸أ ـ التاريخية الإجتماعية
🔸ب ـ التفسيرية -
📚اصول البحث، ص145/146
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[علامه مجلسی]: 2️⃣1️⃣
🔸 روزی برای پدر بزرگش ( ملا مقصودعلی ) سفری پیش آمد و او و دو فرزندش را که پدر و عموی محمد باقر بودند ، قـبـل از رفتن نزد علامه بزرگ ملاعبدالله شوشتری برد تا در غیاب او از محضر آن بزرگوار استفاده علمی کنند .
🔹 در ایامی که آنان در محضر استاد بودند روز عید فرا رسید .
🔸 استاد مبلغ سه تومان به پدر او داد تا برای تأمین نیازهای زندگیشان صرف کنند .
🔹 پدر محمد باقر ضمن تشکر از استاد عرض کرد :
🔸من بدون اجازه مادرم نمی توانم از آن استفاده کنم ، چون به خانه رسید و از مادر خود اجازه خواست ، مادر بزرگ محمد باقر به پدر او گفت : تمام درآمد پدرتان 14 غازبیگی* است و ما زندگی خود را با این مبلغ تنظیم و به آن عادت کرده ایم و اگر عادت خود را بر هم زنیم ، ناچاریم از این به بعد دست حاجت بسوی استاد شما ملاعبدالله شوشتری و یا غیر او دراز کنیم و این برای ما ناپسند است .
🔹 چون ملا محمد تقی مجلسی پول را به استاد بازگرداند و علت نپذیرفتنش را بیان نمود « ملاعبدالله » از فضل و قناعت مادر در شگفت ماند و در حق مادر بزرگ « محمد باقر » دعا کرد . »
** از سکه های رایج دوره صفویه بوده است . شاردن و کاردی که هر دو در دوره صفویه به اران آمده اند به عنوان سکه مسی که ارزش یک دهم شاهی را داشته نام می برند . ( فرهنگ تاریخی سنجش ها و ارزشها ص ۲۰۷ )
📗کارنامه علامه مجلسی، ص145
#علامه_مجلسی
#ملا_عبد_الله_شوشتری
#ملا_مقصود_علی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2