eitaa logo
کشکول
2.1هزار دنبال‌کننده
94 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 🔸 رسول خدا صلی الله علیه و آله: زیر پا گذاشتن هوا و هوس، دل را زنده می کند و زنده دلی موجب استقامت می شود. 📚 مستدرک الوسایل/ج11/ص226 ✍🏼 با دوری از گناه، نفس خود را در برابر هوس‌ها محکم و قوی کنیم. دلِ زنده، دلی است که با هوای نفس مبارزه کند. (۲) @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
(۸) سید محمد باقر در بیست و پنجم ذیقعده [۱] سال ۱۳۵۳ ه. ق در شهر کاظمین دیده به جهان گشود. وی دومین فرزند خانواده بود. [۲] پیش از سه سالگی سید محمد باقر، سید حیدر دار فانی را وداع گفت و او از نعمت پدر محروم شد. [۳] از آن سال به بعد، نقش مؤثر مادر گرامی و برادر بزرگ ترش، سید اسماعیل در تربیت او بیش از پیش نمایان است. از سوی دیگر، دایی‌های سید محمد باقر نیز آغوش گرم و پرمحبت خود را به روی او گشودند و به تعلیم و تربیتش اهتمام ورزیدند. [۱]: بیست و پنجم ذیقعده، روز دحوالارض و سالروز تولد ابراهیم خلیل و عیسی بن مریم است. [۲]: سید کاظم حسینی حائری، مباحث الاصول، قم، ۱۴۰۷ ه. ق، مقدمه، ص۳۳. [۳]: محمد حسن رجبی، علمای مجاهد، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۲، ج۱، ص۲۹۳. @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
(۹) سید محمد باقر صدر با دختر عموی خود، فاطمه، خواهر امام موسی صدر ازدواج کرد و حاصل آن، پسری به نام جعفر و پنج دختر به نام‌های مرام، حوراء، صباح، نبوغ و اسماء است. 📚جویس. ان. ویلی، نهضت اسلامی شیعیان عراق، ترجمه: مهوش غلامی، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۳، ج۱، ص۱۰۸. @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
می‌رسد از مَدِ تشدیدِ محمّـــد، برکات مَقدَم گل‌پسر آمنه‌خاتون صلوات @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
مثلِ او شاه نجفِ دیگر ندارد دختری قدر زر، زرگر شناسد؛ قدر گوهر گوهری @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
این ندا تا عرش بالا میرود دختر آمد اما حیف مادر میرود... @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
. ♥️هر دختری که دختر زهرا نمی شود ♥️هر بانویی که زینب کبری نمی شود دار و ندار حضرت حیدر، مجلّله جز تو کسی که "زینت بابا" نمی شود♥️ @KASHKUL_SHARAYEA|‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌کشکول
(۲۲) روح ایشان با آیات قرآن آمیخته بود و این شیفتگی به قرآن، در لابه لای متن الغدیر به چشم می‌خورد. در ماه مبارک رمضان تمام کارهایشان را تعطیل می‌کرد و در کربلا یا نجف، به عبادت و اعمال وارد شده آن ماه مشغول می‌شد. ایشان تا آخر عمر شریفشان، مقیّد بود که در طول ماه رمضان، ۱۵ بار قرآن ختم کند و ثواب ۱۴ ختم قرآن را به امامان معصوم و ثواب یک ختم را نیز به روح پدر و مادر بزرگوارشان هدیه فرستد. 📘یادنامه، ص ۲۳. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
(۲۳)   تقوا و دوری جستن از سرمایه دنیایی از نشانه‌های دانشمند حقیقی است. امام صادق (ع) می‌فرماید: کسی که به دنیا بی رغبت باشد و زهد را پیشه خود سازد، خداوند حکمت را در قلبش استوار دارد و زبانش را به آن گویا سازد. [۱] این نشانه‌ها در وجود علاّمه به خوبی نمایان بود. او مجتهد و فقیه عالی قدری بود که آثار گوناگون و ارزش مندی داشت. به همین دلیل، می‌توانست زندگی مرفّه و آرامی داشته باشد، ولی هیچ گاه پرهیزگاری را ترک نکرد و به دنیازدگی که سرچشمه هر خطا و گناهی است دچار نشد. همیشه از زندگی ساده خود راضی و شکرگزار بود و هرگز کالای گران قدر آخرت را به «ثمن بخس» دنیا نفروخت. از خواندن آیاتی از قرآن که در مذمّت دنیا آمده است، خسته نمی گردید. به درجه‌های بلند و ماندگار آخرت اطمینان روحی داشت و خانواده، شاگردان و یاران خود را به همین شیوه سفارش می‌فرمود. [۲] 📘[۱]: اصول کافی، ج ۳، ص ۱۹۳. 📘[۲]: یادنامه، ص ۲۲. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
«مفهوم فقه معاصر» ترکیب فقه معاصر: • صفت و موصوف:فقاهت معاصر • مضاف و مضاف الیه:فقه مسائل معاصر @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
«بایسته های فقه معاصر»: ۱.گفتمان معاصر ۲.اطلاعات معاصر ۳.ادبیات معاصر ۴.استفاده از کارشناسی دقیق ۵.بحث های میدانی و مبتلابه @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
«آسیب های فقه معاصر»: ۱.پرداختن به موضوعات قبل از روشن شدن ۲.پرهیز از ابداء احتمالات ناموجّه ۳.لزوم اصل موضوعه گرفتن برخی مباحث @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۲۴) ایشان با این که ۴۰ سال در نجف اشرف ساکن بود، ولی خانه ای شخصی نداشت؛ خانه ای نیز که در آخر عمر خریده بود، بین علاّمه و کتاب خانه مشترک بود. دکتر جعفر شهیدی درباره زهد علاّمه می‌گوید: درباره تقوای او باید همین را بگویم که به حقیقت، مصداقی بود از آیه کریمه «یُجاهِدونَ فی سَبیل اللّه وَ لا یَخافُونَ لَوْمَة لائمٍ». 📘حماسه غدیر، ص ۴۸۱. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
(۲۵) آیت اللّه موسوی اردبیلی می‌گوید: روزی در خدمت مرحوم آیت اللّه العظمی خویی حرکت می‌کردیم، مطلبی از ایشان پرسیده بودم. وقتی جوابم را گرفتم، می‌خواستم خداحافظی کنم. فرمود: علاّمه امینی از ایران برگشته اند؛ نمی خواهید به دیدن ایشان برویم؟ عرض کردم: امروز روز درس است، اگر اجازه بفرمایید ما روز دیگری می‌رویم و امروز به درس هایمان می‌رسیم. فرمود: «مطمئن باشید ثواب زیارت ایشان از ثواب همه این درس‌ها بیش تر است». 📘 یادنامه، ص ۷۰. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
6 استراتژی نگارش پاراگراف اول ۱.حس عقب ماندن یا چرا من نمی‌دانستم ۲.با داستان خودتون شروع کنید ،آنچه از دل برآید بر دل نشیند! ۳.موضوع بحث برانگیز در جهت اقلیت ۴.آمارهای تکان دهنده ۵. چیزی را بگویید که آنها می‌خواهند فریاد بزنند. ۶. دیدن دردها و مشکلاتی که دیگران بی‌توجه از آنها می‌گذرند. @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
محور درس مرحوم بحر العلوم وافی مرحوم فیض بوده است. @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
(۲۶) محمد سعید دحدوح [۱] از عالمان بزرگ حلب در بخشی از نامه اش به علاّمه می‌نویسد: به راستی، شما روش و اخلاقی را از آل محمد صلی الله علیه و آله ارث برده اید که مانند آن را از غیر شما نخواهیم یافت، مگر تعداد قلیلی از پارسایان با اخلاص. [۲] ---------- [۱]: ایشان امام جماعت شهر حلبِ سوریه و از بزرگانِ علمی آن کشور است که با خواندن کتاب الغدیر و دیگر کتاب‌های شیعی، به مذهب تشیع گروید. [۲]: ترجمه الغدیر، ج ۱، ص ۲۱. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
(۲۷) علاّمه نقل می‌کند: هنگامی که به حج بیت اللّه الحرام مشرف شدم، بعد از نماز صبح روز عرفه، به سوی عرفات حرکت کردم. وقتی به صحرای عرفات رسیدم، صحرا پر از جمعیت بود و از کثرت جمعیّت جایی برای نشستن و نصب خیمه نبود، امّا دیدم در گوشه بیابان، جایی خلوت است که مشخص بود مکان ویژه پادشاهان و اشراف عربستان است. به شخصی که وسایل مرا حمل می‌کرد، گفتم وسایل را به آن مکان ببرد. وسایلم را به آن جا برد و مزد او را پرداختم. وقتی مشغول نصب خیمه بودم، یکی از مأموران با صدای بلند فریاد زد و مرا از نصب خیمه منع کرد، ولی من به او توجهی نکردم. به طرف من آمد و دستم را گرفت تا مانع خیمه زدن در آن جا شود. ایستادم و گفتم: چه می‌خواهی؟ گفت: نصب خیمه در این مکان ممنوع است. گفتم: چرا؟ گفت: مگر نمی بینی که این جا خیمه‌های امیر نصب شده است. در این لحظه با صدای بلند و با تعجّب فریاد زدم (تا هرکه داخل خیمه است بشنود): «به امیرت بگو از سرزمین ما بیرون برود؛ این سرزمین بندگان است و برای امرا و رؤسا در این مکان، جایی نیست. » مأمور ترسید و رفت تا کلام مرا به امیرش برساند. وقتی خبر به امیر رسید، فهمید که این فرد، شخصی عادی نیست که چنین شجاعتی دارد. از این رو، دیگر مانع علاّمه نمی شوند و ایشان در آن جا می‌ماند. 📘 تمام داستان‌ها و خاطره‌ها در این نوشتار، بازآفرینی شده اند. ربع القرن مع العلاّمه، ص ۴۶. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
(۲۸) شیخ رضا امینی، فرزند علاّمه در این باره می‌گوید: علاّمه خود را برای همه مشقّت‌ها آماده ساخت، در برابر واقعیّات تلخ ایستاد، با موانع جنگید و آن‌ها را تسلیم خود ساخت. [۱] به راستی، اراده ای آهنین و عشق و علاقه ای سرشار می‌طلبد تا فردی ۴۰ سال از عمرش را برای نوشتن یک کتاب صرف کند؛ کتابی که به طور معمولی باید چندین پژوهشگر در نگارش آن همکاری می‌کردند. آیت اللّه عبدالهادی حسینی شیرازی می‌فرماید: اگر مؤلف عالی قدر این کتاب (علاّمه امینی) میان ما نبود و نمی دیدیم که او به تنهایی به این عمل بزرگ اقدام نموده اند، جا داشت که گمان شود این کتاب، اثر جمعیتی است که هر کدام، نگارش گوشه ای از آن را به عهده داشتند. [۲] و شاعر چه زیبا سروده است: جمالِ مبهمِ تاریخِ اسلام ز یُمنِ همتش گردید روشن دهد ما را نشان آمار و ارقام که کار اُمتّی کرده ست یک تن [۳] 📘[۱]: یادنامه، ص ۳۰. 📘[۲]: ترجمه الغدیر، ج ۹، ص ۱۵. 📘[۳]: حماسه غدیر، ص ۵۷۵. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
(۲۹) علاّمه امینی، مجاهدی خستگی ناپذیر در خدمت به دین و اهل بیت (ع) بود. ولی در طول عمر، با کتاب و کتاب خانه انس گرفته و تمامی لذت‌های زندگی دنیوی را ترک کرده بود. سال‌های سال گذشت و علاّمه برای غذای خود، اهمیتی قائل نمی شد و قوت روزانه اش را تناول نمی کرد، مگر بعد از نداهای خسته کننده کسانی که در انتظار او سر سفره نشسته بودند. شوق او به تألیف باعث می‌شد که به کارهای دیگر توجه نکند. پس از صرف صبحانه، به کتاب خانه ویژه خود می‌رفت و تا وقتی که شاگردانش می‌آمدند، مطالعه می‌کرد. پس از تدریس و خوردن ناهار نیز یک ساعت استراحت می‌کرد. سپس تا نیمه‌های شب، به مطالعه و نوشتن می‌پرداخت. 📘 یادنامه، ص ۳۴. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
(۳٠) علاّمه امینی در فقه، اصول، تفسیر، حدیث، تاریخ و رجال، صاحب نظر بود و «خصوصا در علم فقهِ تاریخ، از همه محققان، گوی سبقت را ربود». [۱] چنان که از ایشان به عنوان «فقیه تاریخ» یاد می‌کنند، مانند ابن خلدون که به «فیلسوف تاریخ» معروف است. [۲] 📘[۱]: ترجمه الغدیر، ج ۱، ص ۱۵۸. 📘[۲]: حماسه غدیر، ص ۱۹۳. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
(۳۱) آیت اللّه سیداحمد اشکوری در مورد پشتکار علاّمه، داستان زیر را نقل می‌کند: آیت اللّه کتاب خانه ای داشت که رو به آفتاب بود و درهای آن که به حیاط باز می‌شد، همگی از شیشه بود و مانع تابیدن آفتاب نمی شد و این در گرمای سوزان نجف بسیار طاقت فرسا بود. در آن جا، فرش‌هایی از لیف خرما به نام کُمبار درست می‌کردند که به سادگی از بین نمی رفت. مرحوم امینی به آن جا می‌رفت و بدون هیچ وسیله خنک کننده ای، روی این کمبارها می‌نشست و به مطالعه می‌پرداخت. گاهی تا ۴ ساعت مطالعه می‌کرد، به گونه ای که وقتی از جا بلند می‌شد، تمام جای پای ایشان، از عرق تر می‌شد، ولی او این گرما را تحمل می‌کرد برای این که کاری انجام دهد. 📘یادنامه، ص ۱۴۰ و ۱۴۱. _______ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
🔰مراحل مقاله نویسی: 🔸انتخاب موضوع 🔹تحقیق و جمع آوری اطلاعات 🔸ساختار مقاله 🔹نوشتن پیش نویس 🔸ویرایش و بازنگری 🔹نظرات دیگران 🔸انتشار @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول
خصوصیت یک پاراگراف با کیفیت: 🔺انسجام و وحدت موضوعی (سازماندهی اطلاعات ارائه شده در قالب جمله‌های پشتیبان) 📌تکنیکی برای ایجاد انسجام: استفاده از: یک .شمارش گر ها مثل اولاً ثانیاً ثالثاً و... دو.عبارات انتقالی مانند ابتدا سپس سرانجام به عبارت دیگر در مقابل به علاوه و... 📙سلطانی،نگارش دانشگاهی پاراگراف نویسی صفحه ۱۳ و ۱۴ @KASHKUL_SHARAYEA|کشکول