🔴مقتل زيد بن علي عليه السلام ونبش قبره و صلب جسده الطاهر:
🔸️فلمّا كان العشاء عبّأهم يوسف بن عمر ثمّ سرّحهم، فالتقوا هم و أصحاب زيد، فحمل عليهم زيد في أصحابه فكشفهم و تبعهم حتّى أخرجهم إلى السّبخة، ثمّ حمل عليهم بالسبخة حتّى أخرجهم إلى بني سليم، و جعلت خيلهم لا تثبت لخيله، فبعث العبّاس إلى يوسف يعلمه ذلك و قال له: ابعث إليّ الناشبيّة، فبعثهم إليه، فجعلوا يرمون أصحاب زيد، فقاتل معاوية ابن إسحاق الأنصاريّ بين يدي زيد قتالا شديدا، فقتل و ثبت زيد ابن عليّ و من معه إلى اللّيل، فرمي زيد بسهم فأصاب جانب جبهته اليسرى فثبت في دماغه، و رجع أصحابه و لا يظن أهل الشام أنّهم رجعوا إلّا للمساء و الليل، و نزل زيد في دار من دور أرحب، و أحضر أصحابه طبيبا، فانتزع النصل، فضجّ زيد، فلمّا نزع النصل مات زيد، فقال أصحابه:
أين ندفنه؟ قال بعضهم: نطرحه في الماء. و قال بعضهم:بل نحتزّ رأسه و نلقيه في القتلى. فقال ابنه يحيى: و اللَّه لا تأكل لحم أبي الكلاب. و قال بعضهم :ندفنه في الحفرة التي يؤخذ منها الطين و نجعل عليه الماء، ففعلوا، فلمّا دفنوه أجروا عليه الماء، و قيل: دفن بنهر يعقوب، سكر أصحابه الماء و دفنوه و أجروا الماء، و كان معهم مولى لزيد سنديّ، و قيل رآهم فسار فدلّ عليه، و تفرّق الناس عنه، و سار ابنه يحيى نحو كربلاء فنزل بنينوى على سابق مولى بشر بن عبد الملك بن بشر.
ثمّ إنّ يوسف بن عمر تتبّع الجرحى في الدور، فدلّه السنديّ مولى زيد يوم الجمعة على زيد، فاستخرجه من قبره و قطع رأسه و سيّر إلى يوسف ابن عمر و هو بالحيرة، سيّره الحكم بن الصّلت، فأمر يوسف أن يصلب زيد بالكناسة هو و نصر بن خزيمة و معاوية بن إسحاق و زياد النّهديّ، و أمر بحراستهم، و بعث الرأس إلى هشام، فصلب على باب مدينة دمشق، ثمّ أرسل إلى المدينة و بقي البدن مصلوبا إلى أن مات هشام و ولي الوليد فأمر بإنزاله و إحراقه(١).
🔻٢ صفر عام ١۲۲ أو١٢١ للهجرة النبوية الشريفة ذكرى استشهاد عالم آل محمد الشهيد المظلوم ابو الحسین زيد بن علي بن الحسين عليهما السلام .
----- ١_الكامل في التاريخ، ج5، ص:245_ 246
#وقائع_الأیام
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔴 سندی برای سابقۀ سدۀ هفتمی دو بیت الحاقی «ز شیر شتر خوردن و سوسمار ...»
از مشهورترین بیتهای افزودۀ شهرتیافته به نام فردوسی که هنوز هم بهنادرست برخی عربستیزان افراطی بدانها استناد میکنند، این دو بیت پرتکرار است که:
ز شیر شتر خوردن و سوسمار
عرب را به جایی رسیدهست کار
که ملک عجمشان کند آرزو
تفو باد بر چرخ گردان تفو
از نسخ قدیمی و معتبر شاهنامه این دو بیت فقط در سه دستنویس لنینگراد (۷۳۳ق)، انستیتوی خاورشناسی فرهنگستان علوم شوروی (۸۴۹ق) و کراچی (۷۵۲ق) آمده است و نسخههای بریتانیا/ لندن (۶۷۵ق) و سنژوزف (احتمالاً اواخر سدۀ هفتم و اوایل سدۀ هشتم) آنها را ندارند.
با این حال بهتازگی سندی معرّفی شده است که نشان میدهد این دو بیت ـ البتّه بدون تصریح به نام گوینده ـ در اواخر قرن هفتم و تقریباً همزمان با تاریخ کتابت نسخۀ لندن/ بریتانیا (۶۷۵ق) نیز در میان برخی کاتبان و اهل شعر شناختهشده و متداول بوده است. در نسخهای از دیوان کمالالدّین اصفهانی متعلّق به کتابخانۀ عزّت قویون ترکیّه که ظاهراً در یکی از سالهای ۶۸۲ یا ۶۸۸ق نوشته شده است کاتب در میان رباعیّات کمال این دو بیت را هم آورده و این، نکتۀ درخور توجّهی است که دو بیت از قالب مثنوی و در وزنی متفاوت با وزن رباعی در بین رباعیّات کمال اصفهانی گنجانده شده است. نیّت کاتب هرچه بوده باشد این دستنویس فعلاً قدیمیترین منبع ثبت دو بیت مشهورشده به نام فردوسی ـ تأکید میشود بیاشاره به نام فردوسی یا سرایندۀ دیگر و فقط در ضمن رباعیّات کمال اصفهانی ـ است و در ضبط آنها نیز اختلافی جزئی با سه نسخۀ شاهنامه هست. بدین صورت که در مصراع دوم بیت نخست به جای «به جایی»، «بدانجا» آمده است.
«از پارهها و پراکندههای فردوسیشناسی»، سجاد آیدنلو
[به یاد ایرج افشار (دفتر دوم)، به کوشش دکتر جواد بشری، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۴۰۳، ص ۳۲-۳۳]
بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار؛ تعمیم زبان فارسی، تحکیم وحدت ملّی و تمامیت ارضی
🔻منبع: کانال تلگرامی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار
@AfsharFoundation
يا محمد شعتبنك _ حسن الصالحي _ محرم الحرام 1445 هـ.mp3
14.58M
يا محمد شعتبنك
(عتاب السيدة زينب عليها السلام إلى محمد بن الحنفية رضي الله عنه )
🎤حسن الصالحي
#التراث_الاهوازي
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
✧❁﷽❁✧
✍️ آیة الله فاضل لنکرانی: اینکه بگوئیم اربعین از علائم ظهور است یک حرف بیدلیل و احساسی است،
«... اینکه بگوئیم اربعین از علائم ظهور است یک حرف بیدلیل و احساسی است، بشر به آخر الزمان نزدیک میشود ولی این آخر الزمان ممکن است هزار سال دیگر باشد یا یک سال دیگر، ولی ما وظیفه داریم به سمت آن برویم و مقدماتش را فراهم کنیم اما به جوان امروز نگوئیم که این از علائم ظهور است و ظهور تا پنج سال دیگر محقق میشود. این فکر غلط در اربعین تولید نشود. ولی متأسفانه میبینیم از تریبونها این فکر غلط را ترویج میکنند، این فکر اساس اربعین را مختل میکند، شما که دنبال آسیبشناسی هستید بدانید از آسیبهای بزرگ اربعین داخل کردن احساسات ذوقی شخصی در این حقیقت است. بله روحیه عزاداری، روحیهي گریه، اشک بر مظلوم به عنوان یک امر فطری در همه انسانها باید باشد، اینها از جمله اموری است که مبانی دینی ما دلالت برآن دارد. برای نزدیک شدن به زمان ظهور و اینکه ما زمینه را برای ظهور آماده کنیم روشن است که اربعین یک فرصت بسیار مهمی است، اما از علائم ظهور نیست.
این را کاملاً شفاف به مردم و جوانها بگوئیم، نگوئیم اگر امسال اربعین آمدی سال بعد امام زمان ظهور میکند و شما در رکاب حضرت خواهی بود. همانطور که ما انقلاب را هم از علائم ظهور نمیدانیم با آنکه بهترین زمینه برای معرفی امامت به دنیا شده است، وقتی امام زمان میخواهد ظهور کند مردم باید با اصل امامت آشنا باشند، مرحوم والد ما رضواناللهعلیه میفرمود مهمترین دستاورد انقلاب این است که شیعه را به دنیا معرفی کرده، این حرف خیلی منطقی و صحیحی است»
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#اربعین
#امام_حسین
#امام_زمان
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
أمشي_وراك_الملا_علي_بوحمد_S8FBIC4qriM_140.mp3
19.68M
أمشي وراك
🎤 الملا علي بوحمد
#زيارة_الأربعين
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
بعد_يا_شام_اطبله_علي_سلمان_الخيكاني_موكب_سيوف_المهدي_20_g8A_tSR0Hqo.mp3
16.25M
بعد يا شام اطبله
🎤علي سلمان الخيكاني
موكب سيوف المهدي 2024 . 1445
#مصائب_أم_المصائب ع
♻️کانال الکشکول
@kashkolka