47f4d1f2e8b27.wma
2.13M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_پانزدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه - امر نهم: حقیقت شرعیه
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل
👤 استاد: محمدمهدی تهرانی
✅ شامل ۶۷ جلسه
📘 جلسات: ۵۵ - ۵۱👇👇
Ebneaghil051.m4a
26.64M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_یکم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil052.m4a
25.19M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_دوم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil053.m4a
21.88M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_سوم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil054.m4a
22.33M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_چهارم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
Ebneaghil055.m4a
23.76M
🎙 فایل صوتی کتاب شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک
#جلسه_پنجاه_پنجم
📙 عنوان درس: نحو
📘مرجع: کتاب «شرح ابن عقیل علی الفیه ابن مالک »
👤صوت: استاد محمدمهدی تهرانی
💠 پایه: دوم
✳️ تعداد جلسات: ۶۷ جلسه
#شرح_ابن_عقیل #نحو #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
ألا - ألّا - إلّا.mp3
9.59M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_هشتم ( صوت درس نهم، دهم و یازدهم : « ألا » " ألّا " « إلّا »)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
📝 خلاصه درس نهم و دهم و یازدهم
💠 درس نهم : « ألا »
پنج قسم دارد :
1- حرف تنبیه ؛ شنونده را متوجه کلام بعدش می کند و به اینکه محتوای جمله بعدش ، امر محقق و حتمی ای است --» این حرف بر جمله اسمیه و فعلیه وارد می شود
2- حرف تمنّی
3- حرف عَرض و تحضیض ( عرض - طلب به نرمی .. تحضیض - طلب با تندی و تشر )
4- حرف توبیخ و انکار
5- حرف استفهام از نفی
💥 نكته : ظاهرا دو مورد چهارم و پنجم جز اقسام ألا نيستند بلكه از دو كلمه تركيب شدهاند : همزه استفهام + لاي نفي جنس
-------------------------------------------------
💠 درس دهم : ألّا
حرف تحضیض و مختص به جمله فعلیه خبری است
⏪ تحضیض = تشویق قوی و شدید مخاطب برای انجام دادن یا ترک چیزی
چطور ميتوان شدت طلب را ظاهر كرد ❓ با اختيار كردن كلمات درشت و بالا بردن صوت
🔻 ممكن است « ألّا » حرف تحضيض نباشد بلكه از دو كلمه تشكيل شده باشد و ان دو كلمه :
1- أن ناصب فعل مضارع + لا نفي —» در اين صورت فعل بعدش منصوب به أن ميشود
2- أن مفسره + لاي نهي —-» در اين صورت فعل بعدش مجزوم ميشود
💠درس يازدهم : « إلّا »
چهار قسم دارد :
1- حرف استثناء
2- ( اسم ) وصفيه
3- حرف عطف —-» مثل واو عطف ، معطوف و معطوف عليه را در لفظ ( اعراب ) و معنا ( حكم ) شريك ميكند
4- زائد —» ظاهرا فقط در شعر ميآيد
=========================
🔻 نكات مربوط به « إلّاي وصفيه » :
1- به معناي « غير » است
2- به وسيله اين إلّا و ما بعدي چه چيزايي وصف ميشوند ؟
الف - جمعِ منكر ( جمعِ نكره )
ب- شبه جمع منكر ( جمع منكر از دو جز تشكيل شده ، هم جمع است و هم نكره .. شبه جمع منكر ، اسمي است كه يكي از دو جز جمع منكر را دارد يا جمع است يا نكره —» أ- مفرد نكره شبيه جمع ب- جمع معرفه شبيه منكر )
❓در جمله « لو كان فيهما آلهة إلّا الله لفسدتا ، « إلّا » ميتواند استثنائيه باشد ؟ چرا ؟
خير ، إلّا در اين آيه نه از نظر معنا ميتواند استثنائيه باشد و نه از جهت لفظ و اعراب
⬅️ از جهت معنا نميتواند استثنائيه باشد چون در صورت استثنائيه بودن ، معناي آيه اينطور ميشود : « اگر در آسمان و زمين خداياني ميبودند كه الله در بينشان نميبود ، آسمان و زمين نابود ميشدند » پس « اگر در آسمان و زمين خداياني باشند كه الله هم جزئشان است ، آسمان و زمين نابود نميشوند » !!!
در حالي كه اين معني كفر است و منظور خداوند از آيه اثبات وحدانيت الله است
⬅️ از جهت لفظ نميتواند استثنائيه باشد چون در صورت استثنائيه بودن
الف - مستثني منه يعني كلمه ( آلهة ) بايد عام باشد و اسم نكره زماني عام ميباشد كه قبلش ، نفي آمده باشد در حالي كه جمله مثبت است —-» پس آلهة عام نيست و نميشود چيزي را از آن استثناء كرد
ب- در استثناء تام موجب ، مستثني ، واجب است منصوب باشد و اگر إلّا استثنائيه ميبود « الله » بايد منصوب ميشد در حالي كه مرفوع است
🔻 « إلّا » ممكن است در بعضي از جملات جز چهار مورد بالا نباشد بلكه از دو كلمه تشكيل شده باشد :
إن شرط + لاي نفي
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
إلی.mp3
3.59M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_نهم ( صوت درس دوازدهم : « الی »)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
💠 جزوه و خلاصه درس دوازدهم : « إلی »
⬅️ نوعِ إلی —-» حرف جر ( بنابراین فقط یک نوع إلی داریم )
✅ معانی إلی :
پنج معنا دارد :
1- انتهای غایت زمانی یا مکانی
2- مَعیت ( و همراهی )
3- به معنای « عند »
4- مترادف با « لام ِ جر »
5- مترادف با « في » ( معنا = ظرفیت )
============================================
⏪ سؤال خیلی مهم :
❓ اگر « إلی » به معنای انتهای غایت باشد ، مابعد آن در حکم ماقبلش داخل میشود یا خیر ؟
توضیح سؤال : در « أتموا الصیام إلی اللیل » بحث است که « لیل = شب » را هم در حکم ماقبل إلی که دارد از وجوبِ روزه صحبت میکند داخل کنیم —» پس بنابراین روزه در شب هم واجب باشد .. یا وارد نکنیم و روزه فقط تا شب ، واجب است و در شب وجوبی ندارد ؟!
✅ جواب :
1- اگر قرینهای باشد که بر دخول یا عدم دخولِ ما بعدش در حکم ماقبل دلالت کند ( قرینهای وجود دارد که نشان میدهد ، کلمه بعد از إلی در حکمی که قبل إلی آمده داخل شده یا برعکس قرینهای است که عدم دخولش را نشان میدهد ) —-» طبق همان قرینه عمل میکنیم ، یعنی اگر قرینه دلالت بر دخول کرد ، ما بعد را در حکم ماقبل داخل میدانیم و برعکس
2- اگر قرینهای نباشد که بر دخول یا عدم دخولِ ما بعدش در حکم ماقبل دلالت کند ، در این صورت چند قول وجود دارد :
الف- اگر کلمه بعد از إلی و کلمه قبلش از یک جنس باشند —» مابعد إلی در حکم ماقبلش داخل میشود
ب- مطلقا داخل میشود ( چه از یک جنس باشند یا نباشند )
ج- مطلقا داخل نمیشود ( چه از یک جنس باشند یا نباشند )
🔻 نظرِ صحیح ( نظر مصنف ) = در صورت نبود قرینه ، ما بعد إلی در حکم ماقبلش ، مطلقا داخل نمیشود —» علت : در بیشتر موارد با وجود قرینه ، ما بعد إلی در حکم ما قبلش داخل نمیشود ، پس زمانی که قرینهای وجود ندارد و ما در اینکه آیا ما بعد إلی در حکم ماقبلش وارد میشود شک کردیم ، باید بنا را بر همان « عدم دخول » بگذاریم
================================
⏪ إلی زمانی که به معنای « عند » باشد ، بیان کننده این است که اسم مجرورِ بعدش ، در معنایِ فاعل است ( نه اینکه از نظر نحوی ، نقش فاعلی داشته باشد ، فقط به صورت فاعل معنا میشود )
❓ إلی در چه صورتی دلالت بر « فاعل بودنِ مجرورش در معنا » میکند ؟
این إلی بعد از « فعل تعجب » یا « اسم تفضیلی » که فایده حُب یا بغض میکنند میآید.
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #جزوه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
أم.mp3
6.47M
🎙 فایل صوتی درس ادبیات عرب ۴ / ویژه خواهران طلبه پایه دوم/
#جلسه_دهم ( صوت درس سیزدهم : « ام »)
📙 عنوان درس: ادبیات عرب ۴
📘مرجع: کتاب «الکافی فی المفردات »
👤صوت: توسط استاد خانم
💠 پایه: دوم
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #صوت
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
💠 جزوه و خلاصه درس سیزدهم : « أم »
أم ، حرف است و دو نوع دارد :
1- حرف عطف( خودش بر دو قسم است که در پایین میآید )
2- حرف تعریف ( مثل أل که باعث معرفه شدن اسم بعدش میشود ) —» این قسم از طایفه طیء و حمیر نقل شده
++++++++++++++++++++++++++
🔻 « أم » ی که حرف عطف است ، خود به دو قسم تقسیم میشود :
1- متصله ( خودش بر دو قسم است که در پایین میآید )
2- منقطعه( خودش بر سه قسم است که در پایین میآید )
===========================
♦️ اقسامِ « أم متصله » :
1- قبلش « همزه تسویه » بیاید —» فقط بین دو جمله میآید که هر دو جمله با هم به تأویل دو اسم مفرد برده میشوند ( در معنای دو اسم مفرد خواهند بود )
2- قبلش « همزه استفهام » میآید که به وسیله آن همزه و أم ، « تعیینِ » چیزی ، خواسته میشود ( میخواهد که یکی از دو چیز را تعیین کنی ، این یا آن ؟ ) —-» الف- غالبا بین دو اسم مفرد میآید ب- گاهی بین دو جملهای میآید که به تأویل دو اسم مفرد برده نمیشوند
این أم با « تعیین » جواب داده میشود ، نه با « نعم » یا « لا »
++++++++++++++++++++++++
⬅️ مسأله : فرق « أم » با « أو » ( هر دو حرف عطف هستند )
در عطفِ به وسیله « أو » اگر همزه قبلش :
الف- تسویه باشد —-» طبق قوانین عرب ، عطف به وسیله « أو » جایز نیست ، بلکه باید از « أم » استفاده کرد —» علت : همزه تسویه بر مساوی بودن دو چیز دلالت میکند بنابراین باید از حرف عطفی استفاده کرد که مساوی بودن آن دو چیز در حکم را بیان کند در حالی که « أو » حرف عطفی است که میخواهد بگوید یکی از معطوف و معطوف علیه ، مراد متکلم است ( نه هر دو به طور مساوی )
ب- اگر همزه استفهام باشد —» طبق قوانین عرب ، عطف به وسیله « أو »جایز است و با « نعم » یا « لا » جواب داده میشود ( این استفهام دیگر تعیینی نیست بلکه تصدیقی است )
همه اینها برخلاف « أم » است که هم بعد از همزه تسویه میآید و هم بعد از همزه استفهام برای تعیین بکار میرود
=================================
⬅️ اقسام « أم منقطعه » :
سه قسم دارد :
1- قبلش خبر محض بیاید
2- قبلش همزه غیر استفهام بیاید
3- قبلش ادات استفهامی غیر از همزه بیاید
✅ معنای « أم منقطعه :
الف- معنای همیشگی —»اضراب
ب- گاهی اوقات این أم دارای معنای استفهام انکاری یا استفهام طلبی نیز میباشد.
#ادبیات_عرب #الکافی_فی_المفردات #جزوه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
✅ شرح لمعه ۵ جلدی با قیمت بسیار مناسب در این کانال به فروش می رسد.ارسال این کتاب برای خرید امروز بمناسبت میلاد با سعادت پیامبر رحمت ( ص ) و امام صادق علیه السلام #رایگان است👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3789422751Ced3cd988e4
🔴 نخرید ضرر کردید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کدام تکاور ایرانی صدام را به نبرد رو در رو طلبید؟
#فرزند_ایران
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @kotob_howzavy
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
🕔 زمان جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📖 میانگین تدریس: ۲/۸ صفحه در ساعت
🔰 شماره جلسات: جلسات ۲۰ - ۱۶👇👇
jvdfzl-kfy1-016.mp3
7.99M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_شانزدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه - امر نهم: حقیقت شرعیه ۲
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
jvdfzl-kfy1-017.mp3
8.05M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_هفدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه - امر نهم: حقیقت شرعیه ۳ صحیح و اعم ۱
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
jvdfzl-kfy1-018.mp3
7.58M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_هیجدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه - امر دهم - صحیح و اعم ۲
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy
jvdfzl-kfy1-019.mp3
5.59M
🎙 فایل صوتی تدریس کتاب #کفایه_جلد_اول پایه #نهم
#جلسه_نوزدهم
📙 عنوان درس: اصول
📘مرجع: کتاب «کفایه الاصول »
✍نویسنده: مرحوم آخوند خراسانی
👤صوت: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⌛️ تعداد جلسات: ۱۰۲ جلسه
⏰ زمان کل جلسات: ۷۳ ساعت و ۲۵ دقیقه
📆 سال تدریس: ۱۳۷۲
📔 موضوع: مقدمه - امر دهم: صحیح و اعم ۳
#کفایه #آخوند_خراسانی #اصول #صوت #پایه_نهم
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
@Kotob_howzavy