eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
92 ویدیو
838 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
💡نخستین پیش نشست نهمین همایش ملی حکیم سبزواری، میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد سید محمد موسوی تاثیر فلسفه ایران باستان بر حکمت متعالیه 📆شنبه ۳۰ دی ماه 🕰ساعت ۹ 🕌مکان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
⬅️نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها» به همت گروه فلسفه غرب مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. این نشست علمی که در تاریخ پنجشنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۲۱، به صورت حضوری و مجازی و با حضور حجت‌الاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی، استاد فلسفه دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حجت‌الاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی، استاد دانشگاه تهران (پردیس فارابی) برگزار شد، محورهای زیر به بحث و بررسی گذاشته شد. در ابتدا دبیر جلسه با طرح اولیه موضوع نشست علمی، به معرفی اجمالی فلسفه تحلیلی در غرب معاصر پرداختند و گفتند فلسفه معاصر غرب، به‌طور‌کلی به دو جریان عمده قابل دسته‌بندی است: الف) فلسفه قاره‌ای که شامل جریان‌های فلسفی پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم است که بیشتر به جنبه‌های عقلی‌شهودی و نقش خاص سوژۀ انسانی اهمیت می‌دهند و همچنین معرفت‌ها و شناخت‌های فلسفی در آنها موضوعیت دارد؛ بدین معنا که این جریان‌ها نگاه‌ ابزاری به این معرفت‌ها ندارند؛ ب) فلسفه تحلیلی که فلسفه‌های آنگلوامریکن (انگلیسی- آمریکایی) هستند که شامل پوزیتویسم منطقی و فلسفه تحلیل زبانی است. این جریان‌ها بر خلاف فلسفه‌های قاره‌ای، آبجکتیو و عینی‌اند و نقش ابژه در آنها مهم است و فلسفه برای آنها نقش ابزاری دارد. در ادامه این نشست آقای دکتر عبداللهی در پاسخ به پرسش از چیستی فلسفه تحلیلی و چیستی فلسفه اسلامی و بیان شاخصه‌ها و ویژگی‌های این دو فلسفه گفتند: اولاً این دو فلسفه رقیب هم نیستند. فلسفه اسلامی یک مکتب فکری جامع و یک مجموعه سنت عقلی است که در فضا و بافت فکری مسلمانان شکل گرفته است، ولی فلسفه تحلیلی یک مکتب فلسفی نیست، بلکه یک جریان فلسفی- عقلی است که در مقطع خاصی از تاریخ معاصر در اندیشه فیلسوفانی مانند فرگه در قرن ۱۹-۲۰ شکل گرفت و تداوم یافت. البته باید بدانیم که این دو فلسفه می‌توانند نسبت به هم بصیرت‌افزایی داشته باشند و سنجش این دو فلسفه مهم است تا از یکدیگر تأثیر بپذیرند و بر هم تأثیر بگذارند. نکته دوم اینکه فلسفه و فلسفه‌ورزی مقید به قید خاصی نیست و تنها قید دانش فلسفه آن است که مدعیاتش را به روش عقلی اثبات می‌کند و شرقی و غربی هم ندارد. قیدهایی مانند تحلیلی و اسلامی و… عناوینی هستند که به مجموعه‌ مسائل فلسفی‌ای اطلاق می‌شود که مثلاً تأثیرپذیری آن را از محیطی مانند اسلام یا فضای فکر غربی نشان می‌دهد. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۲.mp3
1.03M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۰) ✨ نفوس فلکی و نگاه به مبنای حکما ❓چه آثاری در فلکیات مشاهده شد که حکما برای آنها اثبات نفس کردند؟ https://eitaa.com/taraef110
14.mp3
16.46M
روش شناسی حکمت متعالیه یداله یزدان پناه جلسه چهاردهم
20150617145001-9723-276.pdf
197K
نقد نظریه یگانه انگاری غیرتحویلی سید اباذر نبویان
🔰کار گروه حکمت عملی، جلسه ۶۲ 🔹مبادی حکمت عملی در نگاه فارابی(جلسه پنجم) 🎤حجت‌الاسلام محمدعلی نوری 🗓 یکشنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰،فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
❎ تفاوت اصطلاحات (۳۶) تفاوت تخیل و احساس ۱. در احساس سه شرط لازم است: 1⃣ حضور ماده 2⃣ اکتناف هیئات مخصوص 3⃣ جزئی بودن مدرک ولی در تخیل شرط اول لازم نیست. ۲. قوام احساس به حضور ماده است، ولی تخیل هم در صورت حضور ماده و هم در غیاب آن قوام دارد.
خداباوری_و_یافته_های_علوم_شناختی_دین_سازگاری_یا_ناسازگاری.pdf
705.7K
📝 خداباوری و یافته‌های علوم شناختی دین: سازگاری یا ناسازگاری ✍ سید مهدی بیابانکی چکیده اوایل قرن بیست و یکم، شاخۀ جدیدی از حوزۀ علوم شناختی به نام «علوم شناختی دین» توجه محققان بسیاری را به خــود جلب کرده است. محققان در این شاخه به دنبال بررسی مکانیزم‌های شناختی هستند که باورهای دینی را در انسان تولید یا تقویت می‌کنند. نظریه‌ها و همچنین شواهد تجربی علوم شناختی دین، پرسش‌های فلسفی و الهیاتی بسیاری را به دنبال داشته است. یکی از مهمترین این پرسشها این است که آیا این یافته‌ها نشان می‌دهند که باور به وجود خدا، بـاوری ناموجه است؟ پاسخ برخی از فلاسفه به این پرسش مثبت است. به اعتقاد آنها مکانیزم‌های شناختی مورد مطالعه در این حوزه، تهدیدی علیه خداباوری‌اند. دلایل آنها در این خصوص عمدتاً بـر مستعد خطــا بــودن مکانیزم‌های شناختی و همچنین غیر حساس بودن این مکانیزم‌ها نسبت به صدق استوار است. هدف ما در این مقاله این است که نشان دهیم که حتی با فرض پذیرش نظریه‌ها و شواهد تجربی علوم شناختی دین، هیچ یک از این گونه دلایل نمی‌توانند ناموجــه بــودن باورهای دینی و به ویژه ناموجه بودن باور به خدا را نشان دهند. استدلال ما در این زمینه، بر مانعة الجمع نبودن تبیین‌های طبیعی و فراطبیعی و همچنین محدودیت اساسی مکانیزم‌های شناختی استوار است. 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت‌شناسی 🆔 @epistemology_issues
💢برگزاری کرسی ترویجی بازخوانی ارادۀ آگاهانه با رویکرد صدرایی در مواجهه با آزمایش های بنجامین لیبت 👤 ارائه دهنده: دکتر محمد حسین‌زاده (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤ناقدان: 1️⃣ دکتر حمید محسنی، دکتری حکمت متعالیه از موسسه امام خمینی (ره) و دبیر کار گروه فلسفه سایبر آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران 2️⃣ دکتر احمد لهراسبی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 👤 دبیر نشست: دکتر هادی قهار، پژوهشگر وابسته موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🗓 شنبه 30 دی‌ماه 1402 ⏰ ۱۶ 🏢 قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌏لینک مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🆔@irip_ir 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: 🆔@Brain_Mind 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
⏪پس از ترجمه و نشر کتاب دورانساز «اصول ریاضی فلسفۀ طبیعی» آیزاک نیوتن به پارسی، ترجمۀ آقای بهنام شیخ باقری، و همچنین ترجمه آثار کلاسیک آینشتاین و ارشمیدس از سوی ایشان، اینک چشم پارسی‌زبانان به ترجمۀ اثر ماندگار دیگری از نیوتن روشن می‌شود: نورشناسی، رساله‌ای در بارۀ بازتاب‌ها، شکست‌ها، خمیدگی‌ها، و رنگ‌های نور با دست‌اندرکاران زیر: : مترجم : ویراستار ، ناشر سال نشر: 1402
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۶.mp3
1.71M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۱) ✨ تقریر نگاه صدرایی در رابطه نفس و بدن 📌 انحصار استقلال نفس در مقام ماهیت نه مقام هویت 📌 مثال نفس و بدن کالطائر و الوکر نیست https://eitaa.com/taraef110
15.mp3
21.18M
روش شناسی حکمت متعالیه یداله یزدان پناه جلسه پانزدهم
🔸 کارگاه تخصصی نقد الحاد مدرن 🎙 با ارائه: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 📅 یکم تا سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۸ صبح 🏢 قم، جامعه الزهرا(س) 🆔 @iictchannel
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. ✅شماره سوم / آذرماه 1402 📎دانلود فایل pdf 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
16.mp3
14.51M
روش شناسی حکمت متعالیه یداله یزدان پناه جلسه شانزدهم
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۴.mp3
2.05M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۲) ✨ چرایی اسم آوردن از نفس در برخی صور ❓آیا نفس یک مفهوم ساختگی اعتباری است؟ 📌 نوع نگاه ملا صدرا به مباحث نفس مشائین https://eitaa.com/taraef110
🔰کار گروه حکمت عملی، جلسه ۶۲ 🔹مبادی حکمت عملی در نگاه فارابی(جلسه پنجم) 🎤حجت‌الاسلام محمدعلی نوری 🗓 یکشنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱، ساعت ۱۸:۳۰ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰،فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 💻 لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/hekmat.amali 🆔@hekmateislami
هدایت شده از فلسفه ذهن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎗️گلن استراوسن در این گفتگو👆 که هشت روز قبل منتشر شده، علیه دیدگاه دنیل دنت استدلال می‌کند 🎗️به بیان وی وقتی دنت می‌گوید ادراکات و ما توهم است، خود همین دیدگاه او نیز یک ادراک سابجکتیو است. پس آیا همین را هم شامل می‌شود؟ 🎗️او البته اعتقاد دارد ریشه اصلی چنین دیدگاهی از آنجا ناشی می‌شود که تحلیل‌های فیزیکالیستی با مشکل مواجه شده و توهم‌گرایان ترجیح داده‌اند از اساس، صورت مسئله را پاک کنند. 🎗️و نباید فراموش کرد که وقتی از توهم در ادراکات سخن می‌گوییم، بمعنای عدم تطابق با واقع است و در ادراکات آبجکتیو کاملا احتمال دارد. ممکن است دیواری که من پیش روی خود به رنگ قرمز می‌بینم، واقعا قرمز نباشد. 🎗️اما این ادعا در مورد ادراکات سابجکتیو، چندان معنادار به نظر نمی‌رسد. شاید دیوار روبروی من واقعا به رنگ قرمز نباشد، اما و درونی من واقعا تجربه قرمزی‌ست. واقعیت و مرجع تجربیات درونی، همان ساحت سابجکتیو است و عدم تطابق با واقع در چنین مواردی بمعنای تطابق احساس درونی با همان ساحت درونی‌ست که برقرار است. @PhilMind
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آغاز تدریس کتاب شواهدالربوبیه توسط استاد محمد سربخشی (عضو مجمع عالی حکمت اسلامی و هیئت علمی موسسه امام خمینی) ◽️ تاریخ شروع: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ ◽️ زمان: پنجشنبه ها ساعت ۱۰/۳۰ تا ۱۴ ◽️ مکان: مدرسه عالی مطالعات فلسفی اسلام و غرب (واقع در جمهوری، ۲۰متری گلستان، کوچه گلستان۱۲) 📌ثبت نام افراد خارج از مدرسه عالی، با هماهنگی تعداد محدودی امکان پذیر است. 🌐 آیدی جهت هماهنگی: @Amin_dehghani 🔹 شیوه برگزاری: حضوری به شرکت کنندگان (تا پایان ترم)، گواهی شرکت در جلسات داده خواهد شد. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍 گروه پژوهشی با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران برگزار می‌کند: 🪞 نشست: شرح کلیات القانون في الطب قطب‌الدین شیرازی؛ میان فلسفه و پزشکی 🎙 دکتر فاطمه سوادی، مؤسسه مطالعات اسلامی، دانشگاه مک‌گیل کانادا: زمینه‌های تاریخی تألیف التحفة السعدية از زبان مؤلفش 🎙 دکتر اسامه عشرت، دانشگاه مریلند ایالات متحده: مباحث فلسفی پیرامون بخش «موضوعات طب» کتاب قانون ابن‌سینا، از فخر‌الدین رازی تا قطب‌الدین شیرازی 🔸 دبیر علمی: دکتر حامد آرضائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران 🕰 زمان: سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه، ساعت ۱۸ 🌐 https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat 🌾 @naturalphilosophy
💢هسته پژوهشی «فلسفه ذهن» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند: ❇️کرسی ترویجی «بررسی معنا و اشکالات تز شفافیت، به‌سان ملاک معرفت‌شناختی تمایز ذهنی-فیزیکی» 👤ارائه دهنده: دکتر رضا درگاهی‌فر (پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤ناقد: دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤دبیر نشست: دکتر احمد لهراسبی (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) ⏰زمان: یکشنبه 8 بهمن ماه 1402 ساعت ۱۶ 🏫مکان : شعبه قم مؤسسه واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌏لینک مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
17.mp3
15.68M
روش شناسی حکمت متعالیه یداله یزدان پناه جلسه هفدهم
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۵.mp3
1.63M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۳) ✨ النفس کمال اول لجسم طبیعی آلی ❓آیا تقیید به جسم طبیعی صرفا توضیحی است؟ 📌 سعی مرحوم ملا صدرا در ارائهت تعریف عام از نفس https://eitaa.com/taraef110