4_5902323093874937128.mp3
39.91M
جلسه دوم
دوگانه انگاری
دکتر محمد سادات منصوری
🔰انبارستان @anbar100
4_6030625466497370803.mp3
70.82M
#پویان_رضوانی
پیدایش علم زمان سنجی نجومی در دوره اسلامی
🆔@PhilosophyStationFALSAFEH
003785.pdf
1.76M
🔰 ابوالبرکات بغدادی و مسئلهی زمان
ابوالبركات البغدادي و مشكل الزمان
نویسنده: جلال الدریدی (دانشگاه تونس)
🔻بغدادی زمان را مقدار حرکت (آنگونه که فلاسفهی مشاء گویند) نمیداند.
@safsat
دو بیت از شیخ اشراق شیخ شهابُ الدّین سهروردي
لِلشَّیْخِ الشَّهیدِ «زادَ اللهُ رُوحَهُ بَهجَةً وَقُدساً»
لاتُسْقِنِي وَحدِي فَماعَوَّدتَني
أنّي أشُحُّ بِها عَلَی الجُلّاسِ
أنْتَ الکریمُ ولاتَلیقُ تَکَرُّماً
أنْ تَحرِمَ الجُلَساءَ دورَ الکَأسِ
«ترجمه»
ای ساقی، تنها مرا منوشان، که مرا عادت ندادی که بر همنشینان بخل بورزم.
تو کریمی، وازکرامت برتو لایق نیست که از گردش پیمانه، همنشینان را محروم سازی.
💐💐@rahearwah
4_5904695148477942982.mp3
41.31M
جلسه سوم
نظریات اینهمانی
دکتر احمد لهراسبی
🔰انبارستان @anbar100
4_5943030209790873604.mp3
25.07M
🎤 سخنرانی استاد وکیلی
📌 بررسی نحوه ربوبیت خداوند و دلالت های تربیتی آن
🗓 صبح جمعه ۱٩ آبان ماه، یزد https://t.me/nabardb
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
درسگفتار فلسفه اسلامی
دکتر حمید طالب زاده
لینک جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1532
لینک جلسه دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1536
لینک جلسه سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1543
لینک جلسه چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1550
لینک جلسه پنجم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1557
لینک جلسه ششم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1562
لینک جلسه هفتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1569
لینک جلسه هشتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1572
لینک جلسه نهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1577
لینک جلسه دهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1584
لینک جلسه یازدهم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1590
لینک جلسه دوازدهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1595
لینک جلسه سیزدهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1600
لینک جلسه چهاردهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1606
لینک جلسه پانزدهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1609
لینک جلسه شانزدهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1615
لینک جلسه هفدهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1622
لینک جلسه هجدهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1628
لینک جلسه نوزدهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1632
لینک جلسه بیستم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1640
لینک جلسه بیست و یکم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1644
لینک جلسه بیست و دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1656
لینک جلسه بیست و سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1661
لینک جلسه بیست و چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1668
لینک جلسه بیست و پنجم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1676
لینک جلسه بیست و ششم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1681
لینک جلسه بیست و هفتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1690
لینک جلسه بیست و هشتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1695
لینک جلسه بیست و نهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1706
لینک جلسه سی ام
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1713
لینک جلسه سی و یکم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1718
لینک جلسه سی و دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1724
لینک جلسه سی و سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1737
لینک جلسه سی و چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1743
لینک جلسه سی و پنجم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1750
لینک جلسه سی و ششم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1757
لینک جلسه سی و هفتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1762
لینک جلسه سی و هشتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1768
لینک جلسه سی و نهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1775
لینک جلسه چهلم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1779
لینک جلسه چهل و یکم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1790
لینک جلسه چهل و دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1797
لینک جلسه چهل و سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1805
لینک جلسه چهل و چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1811
لینک جلسه چهل و پنجم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1817
لینک جلسه چهل و ششم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1826
لینک جلسه چهل و هفتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1836
لینک جلسه چهل و هشتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1849
لینک جلسه چهل و نهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1857
لینک جلسه پنجاهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1866
لینک جلسه پنجاه و یکم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1870
لینک جلسه پنجاه و دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1876
لینک جلسه پنجاه و سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1885
لینک جلسه پنجاه و چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1892
لینک جلسه پنجاه و پنجم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1898
لینک جلسه پنجاه و ششم و آخر
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/1907
#فلسفه_اسلامی
#طالب_زاده
#درسگفتار
4_5902430901849034208.mp3
45.76M
جلسه چهارم
کارکردگرایی
دکتر مهدی غیاثوند
🔰انبارستان @anbar100
4_6030625466497370809.mp3
93.7M
#علیرضا_فتحاللهی
پذیرش جانبدارانه و قطبی شدن باور
🆔@PhilosophyStationFALSAFEH
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۴.mp3
941.5K
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۹)
✨ جوانب افراط و تفریط در بیان رابطه نفس با بدن
📌 نگاه مرحوم ملا صدرا ذاتی بودن ارتباط در بدو حدوث
📌نگاه قدماء و برخی متکلمین
#علم_نفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ بریده کتاب
💠 علت واقعی میل شدید اجتماع اسلامی در آغاز قرن سوم به علوم غیراسلامی، بالخاصه به علم و فلسفه یونانی که در قرن پیش از آن به شکل اتفاقی و متفرق بود را باید در احتمال مبارزه و معارضه چالشی دانست که جهان اسلامی با آن روبهرو بود. این چالش از ناحیه علمای الهی و فیلسوفان اقلیتهای دینی، بالخاصه جهودان و ترسایان که در میان مسلمانان میزیستند، بود.
🔸 در مناظراتی که در شهرهایی چون دمشق و بغداد میان جهودان و ترسایان از یک طرف و مسلمانان از طرف دیگر صورت میگرفت، مسلمانان چنان احساس میکردند که چون قادر نیستند از اصول عقاید خود به روش مخالفان جهود و ترسای با براهین منطقی دفاع کنند و حقانیت اصول اسلامی را از این راه به اثبات برسانند، در مناظره و احتجاج مغلوب میشوند. توجه دستگاه خلافت به آنکه علم یونانی را در دسترس دانشمندان اسلامی قرار دهد، به احتمال قوی از توجه به همین چالش سرچشمه گرفته است.
📚برگرفته از کتاب «علم و تمدن در اسلام» نوشته دکتر سید حسین نصر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اسلامی
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
💠 معرفت و فهم: دو جنبه یادگیری
📍تفاوت معرفت (knowledge) و فهم (understanding)
معرفت به معنای باور موجه (همراه با دلیل) به یک واقعیت است. علی از معلم تاریخ خود شنیده که «یونان، ایران را در نبرد ماراتون شکست داد (=p)». علی گزاره p را میداند. معلم او، در مورد نبرد ماراتون، اطلاعات دقیقتر و بیشتری نسبت به استراتژیهای دو جنگ، شرایط تاریخی و عوامل مؤثر در وقوع آن، پیروزی و شکست دو طرف دارد و به خوبی میتواند نبرد ماراتون را تحلیل کند. در این حالت، معلم علی گزاره p را میفهمد. در فهم ما با یک مجموعهای از اطلاعات سرکار داریم که در یک رابطه توضیحی و منسجم با هم قرار میگیرند که این خصوصیت در معرفت لزوماً یافت نمیشود. ممکن است ما حجم وسیعی از اطلاعات به هم نامرتبطی را بدانیم که بینشان ارتباط توضیحی و منسجم برقرار نباشد. در این حالت، معرفت داریم، ولی فهم به موضوع نداریم.
📍هدف یادگیری و آموزش
گاهی هدف کلی یادگیری و آموزش به کودکان و دانشآموزان، صرفاً القاء تعداد زیادی باورهای صادق و مفید است. به عنوان مثال، دانشآموزی ممکن است حقایق مهم زیادی، مانند جداول ضرب، پایتخت فرانسه و غیره را بداند، اما از فهم آنها عاجز باشد. تصور کنید دانشآموزی قضیه فیثاغورس را باور دارد. دانشآموز میتواند معنی کلمات را بداند، آن را حفظ کند و در درستی آن، به گواهی معلم خود اعتماد کند. در این حالت دانشآموز قضیه فیثاغورس را میداند (معرفت دارد)، اما به احتمال زیاد آن قضیه را نفهمیده است. زیرا قادر نیست برای دفاع از باورش تبیین روشمندی فراهم آورد. او نمیتواند ارتباط باورهای هندسی را بفهمد و از آنها استفاده کند، یا از آن در علوم دیگر بهره بگیرد. آموزش همراه با فهم، کودکان و دانشآموزان را برای مواجهه با مسائل پیچیدهتر آماده میکند و یادگیری آنها را معنادارتر میسازد.
مصطفی بسمل
📙 what is this thing called knowledge? || Duncan Pritchard [2023]
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی
🌺🌸🌼📚📚📚🌺🌸🌼
#معرفت_نفس
#حضوری_برادران
💎موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس برگزار می نماید:
📚 سلسله دروس معرفت نفس
(تألیف حضرت علامه حسن زاده آملی (ره))
🎙مدرس: حجت الاسلام غلامرضا عباسلو
«استاد گروه علوم عقلی موسسه امام خمینی (ره)»
🗓 آغاز کلاس: شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۶
( دروس معرفت نفس روزهای شنبه هر هفته بصورت حضوری برگزار می گردد)
⏰ساعت: ۱۶:۳۰ الی ۱۸
🔍مکان: خیابان ساحلی، جنب حرم مطهر علی بن حمزه (ع)
🖌کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
🌺🌸🌼📚📚📚🌺🌸🌼
المغالطات المنطقية.pdf
5.07M
عنوان الكتاب: المغالطات المنطقية
المؤلِّف: الدكتور عادل مصطفى
مختصر المغالطات .pdf
998.3K
عنوان الكتاب: مختصر المغالطات المنطقية
المؤلِّف: الدكتور مرضي مشوح العنزي
الأجزاء_المحمولة_على_الماهية_محمد_بن_فخر_الدين_الرستمداري.pdf
62.68M
عنوان الكتاب: الأجزاء المحمولة على الماهية
المؤلِّف: محمد بن فخر الدين الرستمداري
🔶 مخطوط
4_5904695148477942983.mp3
50.15M
جلسه پنجم
نظریات محاسباتی ذهن و بدنمندی
دکتر مهدی همازاده
🔰انبارستان @anbar100
JPTR_Volume 3_Issue 11-12_Pages 158-167.pdf
249.5K
4_5902323093874937129.mp3
46.28M
جلسه ششم
رابطه ذهن بدن نزد فیلسوفان و متکلمین مسلمان
دکتر مهدی ذاکری
🔰انبارستان @anbar100
JPTR_Volume 4_Issue 14-13_Pages 19-35.pdf
465.9K
فلسفه اخلاق و معرفت شناسی
زهرا خزاعی
#مقاله
#معرفت_شناسی
◾️واژگانی مانند «کور» که در معنا سلبی هستند (غیر بینا) اما در لفظ نه آیا باعث میشوند گزاره معدوله شود ؟
۱- قطب الدین الرازی در شرح مطالع: بله، مناط عدول و تحصیل معنوی است پس گزارهی «فرید کور است» معدوله است.
۲- تفتازانی در شرح شمسیه: خیر، مناط عدول و تحصیل لفظی است. پس گزارهی «فرید کور است» محصّله است.
@safsat
4_5902323093874937129.mp3
46.28M
جلسه ششم
رابطه ذهن بدن نزد فیلسوفان و متکلمین مسلمان
دکتر مهدی ذاکری
🔰انبارستان @anbar100