eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
116 ویدیو
885 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 مخالفین فلسفه دکتر اشکوری(عضو هیت علمی موسسه امام خمینی) پاسخگویی به ۱_یونانی بودن فلسفه ۲_تبین بحث سنخیت در فلسفه ۳_بحث ردیه نوشتن هشام بر فلسفه ۴_بحث مخالفت برخی فقها با فلسفه ۵_بحث بسیط حقیقه و وحدت وجود 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 https://www.google.com/amp/s/www.mehrnews.com/amp/2212973/
20120327143724-3023-258.pdf
206.6K
ارزیابی فلاسفه اسلامی از برهان وجودی محسن موسی وند
4_5988080035859271046.mp3
76.15M
درسگفتار نسبت عرفان با اسلام و تشیع استاد امینی نژاد جلسه سوم                            
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️خوانش فلسفه و بحران انسان اروپایی ادموند هوسرل ▫️با ارائه ی استاد دکتر سید مهدی ناظمی 🔸 هزینه شرکت در دوره ۱۰۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://B2n.ir/e77224 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
4_5988080035859271047.mp3
83.56M
درسگفتار نسبت عرفان با اسلام و تشیع استاد امینی نژاد جلسه چهارم                            
هدایت شده از اَسرارُ الْحِکَم
﷽ 🔷ربط ثابت به متغیر 📜بر مبنای تشکیک در وجود، فیضی که از خداوند «اَحد» صادر می شود حقیقت واحد مشکک است، مرتبهٔ عالیهٔ این فیض، مجرد و ثابت و مرتبهٔ دانی آن متغیر است و تغیر و ثبات، هیچ یک از جعلی ویژه برخوردار نیست، بلکه هر یک از آنها لازمهٔ مرتبه ای خاص از وجود است و جعل به اصل وجود تعلق می گیرد:نه به ثبات یا تغیّر آن. 📘رحیق مختوم* شرح حکمت متعالیه، ج10، صص477_476 @ASRAOLHEKAM
2_5388837926614357097.mp3
18.68M
الفرق بين نظر الفيلسوف ونظر المنطقي لـ هل البسيطة دروس شرح نهاية الحكمة 141 السيد كمال الحيدري
4_5988080035859271048.mp3
71.9M
درسگفتار نسبت عرفان با اسلام و تشیع استاد امینی نژاد جلسه پنجم                            
💢 دوره مقدماتی 🎙استاد احمد ملکی 💫 با توجّه به آفلاین بودنِ دوره، زمان ثبت نام تا پایان شهریور تمدید گردید. ✅ فرصتی استثنایی 📣 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به این آیدی پیام دهید: @Imam_Ali111 🔰اطلاع رسانی نشست های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
2_5388837926614356878.mp3
11.1M
مقدمات فلسفية مهمة في العلة و المعلول من دروس شرح نهاية الحكمة 147 السيد كمال الحيدري
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
فلسفه حقوق ۸.mp3
35.36M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: فلسفه حقوق ✅ جلسه هشتم 🎙مدرس: دکتر ابراهیم دهنوی (استاد دانشگاه شیراز) 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
JPTR_Volume 7_Issue 25_Pages 60-87.pdf
246.9K
تاملی بر ارزش معلومات از نظر علامه طباطبایی جعفر شانظری قاسم رضایی آدریانی
عیار نقد اثر محمد عیسی جعفری بررسی انتقادی روایات ناظر به نقد تصوف و عرفان انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ | ۶۶۲ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ تحریر | جلدِ سخت سلفون | قیمت ۶۵۰٫۰۰۰ تومان ▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان: https://www.irip.ac.ir/u/14Z
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آدرس: شیراز خیابان قصردشت...حدفاصل کوچه ۸۸ و ۹۰/گالری سروناز
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی و مسائل عرفان نظری ۱۰ (1) (pitch 0.00 - tempo 121).mp3
80.11M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: مبانی عرفان نظری ✅ جلسه دهم 🎙مدرس: دکتر عرفانی فر (استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس) 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
هو الحکیم ✨سومین نشست از سلسله نشستهای 💫مکتب فلسفی نو مشائی و اصفهان 💫 و سخنرانان: ⭐️دکتر ⭐️دکتر 📆چهارشنبه مورخ ۲۱ شهریور 🕔ساعت ۱۷ @khanehekmat
درباره ابن سينا و تبارش و وطنش در اينکه ابن سينا تباری ايرانی داشته و زبانش فارسی بوده البته ترديد نيست. و باز اينکه سرزمين بخارا سرزمينی فارسی زبان است و بخشی از بلاد ايرانشهر و ابن سينا خود را متعلق به اين سرزمين می دانسته باز ترديدی نيست. گاهی ديده شده برخی به اشتباه او را ترک تبار دانسته اند که البته درست نيست. ابن سينا با اينکه ايرانی است البته در عين حال فرزند تمدن اسلامی است و به کليت تاريخ تمدن و بشريت تعلق دارد. عبارتی از ابن سينا در طبيعيات شفا درباره تصور ابن سينا از سرزمينش قابل توجه است: وأقول : والأقرن حيوان يكون ببلاد الترك (توجه کنيد نمی گويد ببلادنا) ، إنه فيما سمعت يشبه البقر في شئ ، والجمال في شئ ، وقرنه كبير جدا ذو عرض وطول وزوايا ، ينبت عنها غصون منقلبة كل واحد في نفسه ، مثل قرن ، ومساحة وسطه قد تكون أكثر من ذراع في ذراع ، بل أظنه قد يكون مثل ونصف ذلك وأكبر ، إلا أن أكثر شكله مثلث أو معين ، وهو موجود في بلادنا (در مقابل بلاد ترک) ينقل إليها من بلاد الغز ، ويطرح كالكرسى . وقد رأيته أول ما رأيته بكورة من كور بخارى يقال لها القرية الحديثة ، تلى بلاد الغز (بنابراين بخارا را بخشی از بلاد خود می داند؛ يعنی منظورش از بلادنا تنها بخارا نيست بلکه کل بلاد ايرانشهر است). وكل ذي قرن فيلزمه قرنه إلا الأيل فإنه يلقيه عند إنشابه ... (نک: الشفاء ( الطبيعيات )، ج ٣، ص ٢٧). نيز: أقول : إن الأسد التي ببلاد خراسان ، وخصوصا الجيحونية ، أقوى وأشهم من سائر الأسد الجنوبية ، والعراقية أضعف . وكان عند ملوك بلادنا أسد جيحونية ، وأسد من رأس حد خراسان ومن فراوة ؛ وكان يفرق بينها في المكان . على أن الجيحونية أقل عددا ، لأن صيدها أصعب على الناس وأعسر . وكانت الأسد الفراوية - على ما بلغني - وكأني تأملته يخاف قطيع منها واحدا من الجيحونية . ومع ذلك فإن الجيحونية لا تؤذى الناس ، ولا الأنعام على وفور عددها بشط جيحون . والأسد طويل العمر . وقد صيد من الأسود أسد بلغ من كبره أن تفتتت أسنانه (نک: الشفاء ( الطبيعيات )، ج ٣، ص 137 تا 138). https://t.me/azbarresihayetarikhi
فارسی زبان آموزشی بخارای دوران کودکی ابن سينا و نکته ای درباره تبار ايرانی ابن سینا کتاب النهاية في شرح الهداية تأليف حسام الدين السغناقي (د. ٧١٤ ق) نقل می کند که: ...حَتَّى إِنَّ وَاحِداً مِنْ أَهْلِ الْأَهْوَاءِ، فِي زَمَانِ الشَّيْخِ الْإِمَامِ الْجَلِيلِ أَبِي بَكْرٍ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ -رحمه الله-كَتَبَ فَتْوَى وَبَعَثَهَا إِلَيْهِ، أَنَّ الصِّبْيَانَ فِي زَمَانِنَا، شَقَّ عَلَيْهِمُ التَّعَلُّمُ بِلُغَةِ الْعَرَبِيَّةِ، هَلْ يَجُوزُ لَنَا أَنْ نُعَلِّمَهُمْ بِالْفَارِسِيَّةِ؟... منظور از "الْإِمَامِ الْجَلِيلِ أَبِي بَكْرٍ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ"، الشيخ الإمام أبو بكر محمد بن فضل الكماري الحنفي است که در بخارا در رمضان سال 381 ق به خاک رفت؛ درست همان زمانی که ابن سينا در سنين کودکی در همان شهر زندگی می کرد. در اينجا و طبق اين استفتاء در واقع چون آموزش دروس دين و شريعت به عربی برای کودکان سخت بوده از فقيه پرسيده بودند که آيا جايز است به زبان فارسی که کودکان با آن سخن می گويند شريعت و قرآن را به آنان آموزش دهند؟ اين سند بسيار ارزشمندی است. ما بارها نوشته ايم که ابن سينا تحصيلاتش در کودکی به فارسی بوده و بعدا چنانکه می دانيم در آثار فلسفی اش به فارسی می انديشيده و به عربی می نوشته. در اینکه ابن سینا در محیط زبانی و فرهنگی ایرانی و فارسی زبان (صفحات بخارا) به دنیا آمد و رشد کرد و آموزش ديد ترديدی نيست. مرحوم مجتبی مينوی خيلی سال پيش نشان داد که ادعای ترک تبار بودن و يا ترک زبان بودن ابن سینا نادرست است. او به تعبيری از ابن سينا در الشفاء اشاره می کند که در آن ابن سينا از ترک ها ياد می کند و نوع تعبيرش به وضوح نشان می دهد خود را ترک تبار نمی داند. https://t.me/azbarresihayetarikhi
رساله اضحويه و معتزله ابن سينا رساله اضحويه و همچنين رساله نوروزيه را برای شخصی به نام الشيخ الأمين / الأمير ابو بکر (بن) محمد بن عبد الله (/عبد الرحيم/ عبيد) "أدام الله دولته" نوشته. هويت او تاکنون شناسایی نشده. آقای گوتاس (ص 472 به بعد از کتاب ابن سينا و سنت ارسطویی) به درستی نشان داده که رساله اضحویه بايد حدود 402 ق نوشته شده باشد. احتمالا در جرجان و من اضافه می کنم حتما قبل از سفر به ری. آقای دکتر مجتبایی در مقاله محققانه خود درباره ابو سعيد ابو الخير و ابن سينا به روشنی نشان داده اند که رساله اضحويه برای ابو سعد وزير نوشته نشده و خلطی که در برخی منابع کهن ديده می شود ناشی از خطایی نسخه ای است. آقای گوتاس به درستی می گويد رساله معاد/ معاد صغیر ابن سينا که آن را در ری نوشت رساله ديگری است و به احتمال زياد ابن سينا رساله اضحويه را زمانی نوشته که تازه جوزجانی با او آشنا شده و يا حتی قبل از اين تاريخ. وانگهی به درستی آقای گوتاس توجه می دهد که سبک رساله اضحويه به نوشته های دوران پختگی کامل ابن سينا نمی آيد؛ نقل قول هایی که در این رساله ديده می شود و استناد به سخن و اقوال ديگران مشی دوران اخیر او نيست. حال من اضافه می کنم که ابن سينا در اين رساله در آغاز ديدگاه "جدليون " را در زمينه معاد نقل می کند و از آنچه می گويد معلوم است نظرش در اين قسمت به معتزله است. هم رأی آنان را درباره حقيقت معاد و نفی وجود نفس نقل می کند و هم اشاره می کند که آنان با اينکه احاديث تشبيهی در توحيد را رد می کنند و آنها را اصيل نمی دانند اما به وجود تشبيهات در قرآن باور دارند، با این وصف آن آيات ناظر به تشبيه را به معنای مجازی آن تأويل می کنند. ابن سينا آنگاه که به ری آمد تحت حمايت/ خدمت آل بويه بود و برای آنها رسالاتی نوشت. در آغاز رساله های اضحويه و نوروزيه عبارات ابن سينا روشن است ناظر به اهدای کتاب ها به شخصی است که جايگاه و موقعيت حکومتی دارد؛ يا قاضی است و يا يک امير محلی. او در ری تحت حمايت آل بويه بود و نيازمند حمايت غير آنان نبود. وانگهی در ری معتزليان قدرت داشتند و بسيار بعيد است ابن سينا در آن شرایط شکننده که پس از زندگی در گرگانج در آن دوره تجربه می کرد قصد اين را داشت تا خود را با معتزله ری درگير کند. از نوع توضيحاتی هم که درباره باور آنان در رساله اضحويه ارائه می دهد معلوم است که آشنایی او با معتزله چندان قوی نيست؛ برخلاف دوران بعد از اقامت در ری که به دليل آشنایی با برخی نوشته های قاضي عبد الجبار و ديگر معتزله ری با آرای آنان آشنایی عميقتری پيدا کرد (در اين زمينه نک: مقاله من درباره المباحثات/ التعليقات ابن سينا و رديه های او بر معتزله که تحريری از آن به زبان انگليسی بناست منتشر شود). رساله اضحويه سال ها قبل از کتاب شفاء نوشته شده و در اين ترديدی نمی توان داشت. https://t.me/azbarresihayetarikhi
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۱۴.mp3
30.89M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ » 💎موضوع: مبانی منطق ✅ جلسه چهاردهم و پایانی 🎙مدرس: سید امین بدری 📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید. @Avicenna 🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy
logic_and_philosophy_a_modern_introduction_13nbsped_9781624669354.pdf
5.94M
Logic and Philosophy; A Modern Introduction (Thirteenth Edition) Alan Hausman, Frank Boardman منطق و فلسفه؛ درآمدی نوین @Philosophy_files
JPTR_Volume 7_Issue 25_Pages 88-102.pdf
180.6K
ارتباط وجودشناسی و زیبایی شناسی در فلسفه ملاصدرا رضا اکبری
مفاهیم فلسفی - شماره (۱۷) 📌 دور دکارتی [Cartesian circle] دکارت تلاش داشت تا علم تجربی را بر پایه اصول فلسفی و متافیزیکی بنا کند. بدین منظور، او ابتدا می‌خواست ثابت کند که هر تصور واضح و متمایزی که ادراک می‌کنیم صادق است، سپس این تصورات اساس علم تجربی قرار می‌گیرد. 👁‍🗨 استدلال دکارت در صدق تصورات واضح و متمایز: ۱. ما تصوری واضح و متمایز از وجود خداوندِ قادر مطلق و خیر‌خواه داریم. ۲. اگر چنین خدایی وجود داشته باشد، اجازه نمی‌دهد ما در تصورات خود دچار خطا و اشتباه شویم. ۳. بنابراین، تصورات واضح و متمایزی که داریم قابل اعتماد و صادق است. 👁‍🗨 دور منطقی استدلال مشکلی که در این استدلال وجود دارد این است که دچار یک دور منطقی است. به این صورت که: - از یک سو، وجود خداوندِ کامل و غیرفریبکار، مستلزم صدق ادراکات واضح و متمایز ما از اوست. - از سوی دیگر، دکارت ادعا می‌کند که صدق تصورات واضح و متمایز، مستلزم وجود خداوندِ کامل، قادر و خیرخواه است. این یعنی، دکارت چیزی را که باید ثابت کند (صدق ادراکات واضح و متمایز)، از ابتدا به عنوان مفروض در نظر می‌گیرد. این مسئله به عنوان دور دکارتی شناخته می‌شود. مصطفی بسمل 📕 The Blackwell Dictionary of Western Philosophy [2004] ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی