eitaa logo
مهدی شجریان
310 دنبال‌کننده
97 عکس
3 ویدیو
5 فایل
مدرس حوزه و دانشگاه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @msh_110 https://eitaa.com/M_shajarian
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مهدی شجریان
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۱.m4a
16.23M
موضوع بحث: اهمیت مباحث اعتقادی @M_Shajarian
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۲.m4a
31.54M
موضوع بحث: 🔹 معنای توحید و اقسام آن 🔹 ابتلای عمومی به مراتبی از شرک 🔹 توحید شرط رستگاری @M_Shajarian
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۳.m4a
17.62M
موضوع بحث: 🔹 معنای توحید در اطاعت 🔹 هواپرستی، نقطه مقابل توحید در اطاعت 🔹 معنابخشی به زندگی، ثمره توحید در اطاعت 🔹 راه‌حل قرآنی اختلافات زن و شوهر @M_Shajarian
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۴.m4a
18.33M
موضوع بحث: 🔹 دلیل توحید در اطاعت: ✅ مالکیت حقیقی و مطلق الهی ✅ علم مطلق الهی 🔹 ضرورت تعبد در دستورات عبادی @M_Shajarian
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۵.m4a
17.64M
موضوع بحث: 🔹 معنای توحید در استعانت 🔹 ضعف جسمی و روحی انسان 🔹 نیازمندی انسان به بی‌نیاز مطلق @M_Shajarian
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۶.m4a
17.01M
موضوع بحث: 🔹 ادامه بحث از توحید در استعانت 🔹 محدودیت دانش انسان در قرآن @M_Shajarian
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۷.m4a
16.61M
موضوع بحث: 🔹 ادامه بحث از توحید در استعانت 🔹 آیا توسل به اولیای الهی شرک نیست؟ @M_Shajarian
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۸.m4a
15.14M
موضوع بحث: 🔹 ادامه بحث از توحید در استعانت 🔹 کیفیت تدبیر عالم: سبب سازی و سبب سوزی @M_Shajarian
محرم ۱۳۹۹ جلسه ۹.m4a
16.92M
موضوع بحث: 🔹 توحید در عبادت 🔹 نقد تعریف وهابیان از عبادت @M_Shajarian
مسئله شر از دیدگاه ملاصدرا و نورمن گیسلر 🔹 شر چیست و تعریف دقیق فلسفی آن کدام است؟ 🔹 «شر ادراکی» به چه معناست و چه جایگاهی در مباحث مربوط به شر دارد؟ 🔹 خدای عادل، حکیم، قدرتمند، عالم و مهربان به چه دلیل صحنه گیتی را به رنگ شر آمیخته است و چرا در مقابل رنج‌های فراوان انسان اقدامی نمی‌کند؟! 🔹 آیا اساسا راه‌حل فلسفی قابل قبولی برای حل مسئله شر وجود دارد؟ 🔹 بر فرض وجود چنین راه‌حلی، درجه اقناع آن به چه میزان است و آیا فردی را که در متن بلایی سهمگین گرفتار آمده است آرام می‌کند؟ 🔹 وقتی خدا را به خاطر درد و رنجی که انسان می‌برد، محکوم به بی‌عدالتی و ناتوانی یا حتی نبودن و توهمی بودن می‌کنیم، به چه میزان با عقل حکم کرده و به چه میزان از احساسات و عواطف انسانی متاثر هستیم؟ ✅ در مقاله «مسئله شر از دیدگاه ملاصدرا و نورمن گیسلر» ـ که به تازگی در مجله پژوهشی تاملات فلسفی منتشر شده است ـ حتی‌المقدور پاسخ سوالات فوق را تبیین کرده‌ام و دیدگاه دو فیلسوف مذکور در باب برخی از این پاسخ‌ها را بررسی نموده‌ام. ✅ لینک دریافت مقاله: http://phm.znu.ac.ir/article_36931_79b21dee20780ae215d17413cd9e4d43.pdf مهدی شجریان @M_Shajarian
New Doc ۲۰۲۰-۰۹-۱۷.pdf
3.61M
تاملی پیرامون مسئله فیلترینگ محتوای ضددینی 🔹 در دنیای مجازی، در ضدیت با باورهای دینی و مذهبی ما، مطالب فراوانی منتشر می‌شود. از ترویج قرائت‌های دگراندیشانه به مذهب تشیع یا مخالفت با اصل این مذهب تا تقابل با اصل ایمان و ترویج بی‌خدایی و آتئیسم. 🔸 اما آیا «فیلترینگ» این دست مطالب در فضای مجازی قابل دفاع است؟ آیا دلیل فقهی قابل قبولی برای لزوم چنین سیاستی وجود دارد؟ 🔹 در مقاله «تاملی پیرامون مسئله فیلترینگ محتوای ضد دینی» ـ که در «همایش بین‌المللی دین فرهنگ و فناوری» پذیرفته شد و در جلد اول مجموعه مقالات به چاپ رسید ـ پاسخ این سوالات را بررسی کرده‌ام. 🔸 به باور این مقاله، فیلترینگ گسترده نظام‌های فکری رقیب، بستر «تفکر آزاد» را برمی‌چیند و در بسیاری از افراد به شکل‌گیری اعتقادات متزلزل و سست و تقویت روح جزم‌گرایی می‌انجامد. 🔹 سایه سنگین فیلترینگ، پیامدهای منفی تربیتی فراوانی را برای کاربران اینترنتی به دنبال دارد: «دعوت به قانون‌شکنی»، «باور به ضعف مکتب تشیع از پاسخگویی»، «احساس توهین فیلترکنندگان به شعور کاربران» و «تربیت گلخانه‌ای»، برخی از این پیامدها هستند. 🔸 راهکار پرهیز از این پیامدهای منفی، رفع «تدریجی» فیلترینگ این محتواها، به‌موازات اقدامات عملی جایگزین است. «فرهنگ‌سازی در دنیای حقیقی»، «تقویت محتواهای اینترنتی پاسخگو» و «فراهم آمدن امکان دستیابی به هر دو نظام فکری» برخی از این اقدامات هستند. مهدی شجریان @M_Shajarian