#در_محضر_معصوم
#روز_عاشوراء
#روز_عزا_ومصیبت
#زیارت_امام_حسینعلیهالسلام
● مالک جهنی ضمن روایتی، به امام باقر علیه السلام ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، کسی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎی #ﺩﻭﺭ_ﺍﺯ_ﻛﺮﺑﻠﺎﺳﺖ ﻭ ﺭﻓﺘﻦ ﻧﺰﺩ ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ چه کند؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺯﻭﺍﻝ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﺻﺤﺮﺍ ﻳﺎ ﺑﺮ ﺑﺎﻡ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﻭﺩ، ﻭ بسوی ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﺳﻠﺎﻡ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﻗﺎﺗﻠﻴﻦ ﺍﻭ ﻟﻌﻦ ﻭ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﻭ ﺭﻛﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
▪️ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺮ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﺪﺑﻪ ﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﻛﺴﺎنی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪﺍﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﺍﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ #ﻣﺠﻠﺲ_ﻋﺰﺍ ﻭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ را ﺑﺮﭘﺎ ﻛﻨﺪ با اظهار جزع بر آن حضرت ﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﻌﺰﻳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ، ﻣﻦ ﺑﺮﺍی ﺍﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺛﻮﺍﺑﻬﺎ ﺭﺍ که خواهم گفت ﺿﺎﻣﻨﻢ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﺛﻮﺍﺑﻬﺎ ﺭﺍ ﺿﺎﻣﻦ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻛﻔﺎﻟﺖ میﻛﻨﻴﺪ؟!
ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺁﺭی، ﻣﻦ ﺿﺎﻣﻨﻢ ﻭ ﻛﻔﻴﻠﻢ ﺑﺮﺍی ﻛسی ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﻌﺰﻳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺑﮕﻮﺋﻴﺪ: "عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ علیه السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام"
_ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ #ﺗﻌﻄﻴﻞ_ﻛﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ، ﺭﻭﺯ نحسی ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺎﺟﺖ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻧمیﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﻴﺮی ﺩﺭ ﺁﻥ نمیﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺑﺮﺍی ﻣﻨﺰﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻴﺰی ﺫﺧﻴﺮﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﭼﻮﻥ ﺑﺮﻛﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺍﻫﻠﺶ ﻣﺒﺎﺭﻙ نمیﺑﺎﺷﺪ.
و کسی که چنین کند، ثواب هزار هزار حج و هزار هزار عمره و هزار هزار غزوه، همگی به همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله برایش نوشته میشود.
◾️عَنْ مَالِکٍ الْجُهَنِیِّ عن أبي جعفر عليه السلام... قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا لِمَنْ کَانَ فِی بُعْدِ الْبِلَادِ وَ أَقَاصِیهَا وَ لَمْ یُمْکِنْهُ الْمَصِیرُ إِلَیْهِ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ قَالَ إِذَا کَانَ ذَلِکَ الْیَوْمُ بَرَزَ إِلَی الصَّحْرَاءِ أَوْ صَعِدَ سَطْحاً مُرْتَفِعاً فِی دَارِهِ وَ أَوْمَأَ إِلَیْهِ السَّلَامَ وَ اجْتَهَدَ عَلَی قَاتِلِهِ بِالدُّعَاءِ وَ صَلَّی بَعْدَهُ رَکْعَتَیْنِ یَفْعَلُ ذَلِکَ فِی صَدْرِ النَّهَارِ قَبْلَ الزَّوَالِ ثُمَّ لْیَنْدُبِ الْحُسَیْنَ علیه السلام وَ یَبْکِیهِ وَ یَأْمُرُ مَنْ فِی دَارِهِ بِالْبُکَاءِ عَلَیْهِ وَ یُقِیمُ فِی دَارِهِ مُصِیبَتَهُ بِإِظْهَارِ الْجَزَعِ عَلَیْهِ وَ یَتَلَاقَوْنَ بِالْبُکَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِمُصَابِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَأَنَا ضَامِنٌ لَهُمْ إِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ جَمِیعَ هَذَا الثَّوَابِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ أَنْتَ الضَّامِنُ لَهُمْ إِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ وَ الزَّعِیمُ بِهِ قَالَ أَنَا الضَّامِنُ لَهُمْ ذَلِکَ وَ الزَّعِیمُ لِمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ قَالَ قُلْتُ فَکَیْفَ یُعَزِّی بَعْضُهُمْ بَعْضاً قَالَ یَقُولُونَ عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ علیه السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنْتَشِرَ یَوْمَکَ فِی حَاجَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّهُ یَوْمُ نَحْسٍ لَا تُقْضَی فِیهِ حَاجَةُ مُؤْمِنٍ وَ إِنْ قُضِیَتْ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیهَا وَ لَمْ یَرَ رُشْداً وَ لَا تَدَّخِرَنَّ لِمَنْزِلِکَ شَیْئاً فَإِنَّهُ مَنِ ادَّخَرَ لِمَنْزِلِهِ شَیْئاً فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیمَا یَدَّخِرُهُ وَ لَا یُبَارَکُ لَهُ فِی أَهْلِهِ، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ کُتِبَ لَهُ ثَوَابُ أَلْفِ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ غَزْوَةٍ کُلُّهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله.
📗کامل الزیارات، باب ٧٨، حدیث ٨
📗 مصباح المتهجد، ص ۷۷۲
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
امام رضا علیه السلام فرمود:
إنْ سَرَّک أَنْ تَسْکنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِیةَ فِی الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِی فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَین.
🔴 اگر دوست داری در بهشت با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همراه باشی قاتلان امام حسین علیه السلام را لعنت کن.
📚 بحارالأنوار جلد ۴۴، صفحه ۲۸
____________________________
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ
خدایا لعنت کن نخستین ستمگری را که بزور گرفت حق محمد و آل محمد را و آخرین کسی که او را در این زور و ستم پیروی کرد
اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً
خدایا لعنت کن بر گروهی که پیکار کردند با حسین علیه السلام و همراهی کردند و پیمان بستند و از هم پیروی کردند برای کشتن آن حضرت خدایا لعنت کن همه آنها را.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
وصیت امام کاظم ع به هشام بنحکم اَبَرحدیثی در ثنای خِرَدوَرزی.pdf
2.14M
📝 وصیت امام کاظم علیه السلام به هشام بنحکم: اَبَرحدیثی در ثنای خِرَدوَرزی
✍️ علی رازی زاده
برخی از احادیثی که به صورت مستقیم به تبیین جهان بینی توحیدی می پردازند خودبسنده هستند و به مثابۀ ابرحدیث، به تنهایی جهان بینی توحیدی اهل بیت علیهم السلام را شرح می دهند.
منظور از ابرحدیث، حدیث جامعی است که نه تنها فهم آن متوقف بر فهم حدیث های دیگر نیست، بلکه ارائه کنندۀ چارچوبی منسجم است که به تنهایی مجموعۀ قابل ملاحظه ای از معارف اسلامی را عرضه می کند و می تواند چون نوری تابنده مسیر حقیقت جویان را روشن نماید. ابرحدیث ها از حیث ارزش گذاری در مرحلۀ بسیار والایی قرار دارند. به طوری که اگر تمامی میراث ارزشمند حدیثی مسلمانان از میان رفته بود و یا در پشت پردۀ خفا پنهان شده بود، اما یکی از این ابرحدیث ها باقی می ماند و در اختیار مردم قرار می گرفت، هیچ گونه نگرانی بابت انحراف تشیع، اسلام و انسانیت از مسیر سعادت و هدایت به وجود نمی آمد. زیرا یک ابرحدیث از چنان ظرفیت بالایی برخوردار است که می تواند به تنهایی بار سنگین این مسئولیت گران را بر دوش گیرد.
یکی از این ابرحدیث ها، حدیث نخست باب امام کاظم علیه السلام در کتاب شریف تحف العقول است (1). حدیثی که به وصیت امام کاظم علیه السلام به هشام بن حکم معروف است.
📚پی نوشت: تحف العقول، ابن شعبه حرانی، تحقیق علی اکبر غفاری، قم: انتشارات جامعۀ مدرسین، دوم، 1404، صص 402-383.
برای مطالعه کامل نوشته (سه صفحه) به فایل pdf مراجعه کنید
☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
وقایع عاشورا.pdf
422.5K
#تاریخ_آنگلوساکسون
#واقعه_کربلا
#بارش_خون_از_آسمان
🔹در منابع حدیثی و تاریخی اسلام، از بارش خون در عاشورای ۶۱ هجری و تبدیل شدن برخی پدیدهها به خون گزارش کردهاند.1️⃣
🔸در کتاب «#تاریخ_آنگلوساکسون»، در وقایع سال ۶۸۵ (یا۶۸۰)میلادی از بارش خون و تبدیل شدن شیر و کره به خون در بریتانیا، سخن به میان آمده است.
پس از تبدیل تاریخ ۶۱ هجری به میلادی، به تاریخ ۶۸۰ میلادی میرسیم.
📋نگاشته؛ #تاریخ_آنگلوساکسون و واقعه کربلا؛ به گزارش این دو واقعه پرداخته است.👆👆👆
🎞مستندی پیرامون این واقعه در لینک زیر قابل مشاهده است.👇👇👇
🌐https://youtu.be/YaYDuFaUmpA
📚منابع
1️⃣امالی طوسی ص۳۳۰. المناقب لابن شهرآشوب،ج۴،ص۵۴. بحار الأنوار، ج۴۵ص۲۱۵. ذخائرالعقبی، ص۱۴۵ الصواعق الحرقه، ج۲ ص ۵۷۰. تذکرة الخواص،ص ۲۴۶. تاریخ الاسلام (ذهبی)، ج ۲،ص۵۷۸. أعلام النبلاء، ج۴ ص۳۶۷. المعجم کبیر(طبرانی) ج۳ ص۱۱۳. الخصائص الکبری (سیوطی)ج۲ ص۲۱۴. تاریخ دمشق (ابن عساکر) ج۱۴ ص ۲۲۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#زیارت_عاشورا
دیدگاه آیت الله شبیری زنجانی در مورد سند زیارت عاشورا
🎤🎤حضرت آیتالله العظمی شبیری زنجانی در مورد سند زیارت عاشورا بیان می کنند: صرف نظر از تأییدات غیبی که از طرق معتبر، دربارهٔ زیارت عاشورا وارد شده و مؤید زیارت عاشورایند، زیارت عاشورایی که در مفاتیح الجنان از کتاب «مصباح المتهجد» نقل شده، دارای سند معتبر است.
نماز زیارت عاشورا، دو رکعت است که بر اساس نقل معتبر، بعد از آن خوانده میشود. البته خوب است احتیاطاً دو رکعت نماز قبل از زیارت عاشورا هم خوانده شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⛔️تکذیب روایات ضعیف السند،ممنوع
🔍در بررسیهای رجالی، گاهی به وجود برخی #راویان_غیر_شیعه در سند روایت پی میبریم. در یک برخورد غیر علمی، روایت به راحتی انکار شده و غیر قابل قبول تلقی میگردد. حال آنکه اهل بیت علیهم السلام، به صرف ضعف سندِاصطلاحی، مجوز #تکذیب روایت را صادر نفرموده اند.
💠عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَحَدِهِمَا علیهما السلام قَالَ: لَاتُكَذِّبُوا بِحَدِيثٍ آتَاكُمْ مُرْجِئِيٌ وَلَا قَدَرِيٌ وَلَا خَارِجِيٌ نَسَبَهُ إِلَيْنَا فَإِنَّكُمْ لَاتَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْءٌ مِنَ الْحَقِّ فَتُكَذِّبُوا اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فَوْقَ عَرْشِهِ.
🔶حدیثی را که مرجئی یا قدری یا خارجی (فرقه های باطل) برای شما نقل میکند و به ما نسبت میدهد، تکذیب نکنید. شما چه میدانید؛ شاید کلام حقی باشد (کلام ما باشد) که در این صورت خداوند متعال را در بالای عرش خویش تکذیب کرده اید.
📗علل الشرایع، ج2، ص395
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadit
🔹🔹🔹
🔴کتاب #مفاتیح_الشفاء منتشر گردید.
✅ تمام مباحث این کتاب برگرفته از آموزه های دینی است.
✍ این اثر نفیس به قلم استاد #عباس_محمودی تدوین یافته است.
🔶نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در #دانشگاه_علوم_پزشکی شیراز آن را منتشر نموده است.
📋مفاتیح الشفاء به #ادعیه و #آداب شفاء و درمان اختصاص دارد.
📗مهمترین مباحث این کتاب عبارتند از:
✔️ آداب دعا
✔️موانع استجابت دعا
✔️ حکمت بیماری
✔️علل و عوامل بیماری
✔️ راه کارها و عوامل درمان
✔️وظایف بیمار
✔️ آداب عیادت
✔️آداب طبابت
✔️آداب پرستاری
✔️دعاهای عام بیماری ها و دعاهای خاص هر بیماری می باشد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
📙📙کتاب فرهنگ عاشورایی: شخصیت و زندگانی امام حسین (علیه السلام)
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
این کتاب در ۱۲ جلد به موضوعات ذیل پرداخته است:
جلد اول: شخصیت و زندگانی امام حسین (علیه السلام)؛
جلد دوم: نهضت عاشورا; چرا و چگونه؛
جلد سوم: سخنان امام حسین (علیه السلام)؛
جلد چهارم: سوگ نامه کربلا؛
جلد پنجم: روان شناسی عزاداری; چیستی و چرایی!؛
جلد ششم: عنصر تبلیغ در نهضت عاشورا؛
جلد هفتم: جلوه های تربیتی قیام عاشورا؛
جلد هشتم: کارکردهای سیاسی در قیام عاشورا؛
جلد نهم: زنان در نهضت عاشورا؛
جلد دهم: امام حسین (علیه السلام) و اصلاح طلبی؛
جلد یازدهم: آخرین نماز سالار شهیدان؛
جلد دوازدهم: قیام امام حسین (علیه السلام) از منظر اهل سنت
لینک دانلود
http://www.ghbook.ir/Book/14708
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💠إنَّ حدیثَنا یُحیِی القُلوب💠
#کانالی_متفاوت_متنوع_جذاب_آموزنده
اگر دوستدار آشنایی با احادیث و علوم مرتبط با حدیث هستید عضو #کانال_علوم_ومعارف_حدیث شوید.
💠معرفی کتب، مقالات و نشریات در حوزه علوم ومعارف حدیث.
💠پاسخگویی به شبهات حدیثی.
💠شرح احادیث اهل بیت علیهم السلام.
💠نشر مطالب مربوط با رجال و درایة.
💠 انتشار یاداشت های علمی با نام نویسنده
💠 مطالب مفید، متنوع و جذاب حدیثی، در #کانال_علوم_ومعارف_حدیث
لینک عضویت ↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith
●▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬●
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث را به دوستان خود معرفی کنید.🌹
@MaarefHadith
#مجالس_روضه
خاطرات دکتر احمد مهدوی دامغانی از مهمترین مجالس «روضه» از هفتاد سال پیش در طهران
بخش اول
https://www.cgie.org.ir/fa/news/216383
بخش دوم
https://www.cgie.org.ir/fa/news/216409
بخش سوم
https://www.cgie.org.ir/fa/news/216434
بخش چهارم و پایانی
https://www.cgie.org.ir/fa/news/216447
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
خاطرات دکتر دامغانی از مجالس روضه.pdf
418.2K
#مجالس_روضه
خاطرات دکتر احمد مهدوی دامغانی از مهمترین مجالس «روضه» از هفتاد سال پیش در طهران
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith