هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بانوان آنلاین
✳️بوستان نهج البلاغه
40 سخن ازسخنان گهربار امیر مومنین در این اپلیکیشن گرد هم آمده اند ودر قالب انیمیشن و بازی و داستان به کودک آموزش داده میشوند.
https://cafebazaar.ir/app/ir.seraj.nahjolbalaqe
#معرفی_نرم_افزار
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
📱نسخه جدید نرمافزار #نهجالبلاغه همراه نور برای #موبایل
📲 #دانلود_رایگان و اطلاعات بیشتر👇
http://noo.rs/nj
؛┄┅┅❅💠💎💠❅┅┅┄
ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف؛
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای بهرامی - به مناسبت روز بزرگداشت مقام معلم - Segment1(00_00_00.000-00_19_50.289).mp3
19.05M
🎙 بشنوید |صوت به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد
با سخنرانی :
👤حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای بهرامی، مدير محترم حوزه علميه خواهران استان اصفهان،
💠با موضوع :«نقش موثر و بی بدیل اساتید در پرورش معنوی و شکوفایی طلاب»
🗓زمان: دوشنبه 13 اردیبهشت ماه
🗂 حجم : 18.1 مگابایت
____💠💎💠____
🆔@esfahan_whc
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۱۱)
☑️ القرآن دليلٌ علي المعروف؛ حضرت قرآن، هاديِ خلق (۲)
ا❁﷽❁ا
«اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمُ»؛
این قرآن به راهی هدایت می کند که استوارترین راه ها است.
﴿سوره مبارکه إسراء، آیه ۹﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ حضرت قرآن، هادی به معنای اتم و اکمل است. به این معنا که هدایت الهی تنها در حضرت قرآن است و چنانچه کسی هدایت را در غیر آن بجوید، گمراه خواهد شد.
▪️ لذا حضرت علی بن الحسین (سلام الله علیهما) به نقل از جد بزرگوارشان فرمودند:
▫️ «الْإِمَامُ مِنَّا لَا يَكُونُ إِلَّا مَعْصُوماً وَ لَيْسَتِ الْعِصْمَةُ فِي ظَاهِرِ الْخِلْقَةِ فَيُعْرَفَ بِهَا فَلِذَلِكَ لَا يَكُونُ إِلَّا مَنْصُوصاً فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَا مَعْنَى الْمَعْصُومِ فَقَالَ هُوَ الْمُعْتَصِمُ بِحَبْلِ اللَّهِ وَ حَبْلُ اللَّهِ هُوَ الْقُرْآنُ لَا يَفْتَرِقَانِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ الْإِمَامُ يَهْدِي إِلَى الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَهْدِي إِلَى الْإِمَامِ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَم»؛
▫️ از ما خاندان جز معصوم، شخص ديگرى نمى تواند امام باشد، و عصمت صفتى نيست كه در ظاهر بدن باشد تا با چشم ديده شده و شناخته گردد، و به همين جهت امكان ندارد معصوم بودن كسى را بدست آورد مگر خدا به وسيله پيغمبرش آن را صريحاً فرموده باشد. شخصى عرض كرد: اى فرزند گرامى رسول خدا معنى معصوم چيست؟ فرمود: معصوم شخصى است كه به واسطه چنگ زدنش به ريسمان الهى و جدا نشدنش از آن هرگز به گناهى آلوده نگردد، و رشته محكم خدا قرآن است كه آن دو تا روز قيامت از يك ديگر جدا نگردند، و تا رستاخيز امام هدايت مى كند به قرآن، و قرآن راهنمائى مى نمايد به امام، و اين است فرموده خدا: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ». (۱)
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) معاني الأخبار، النص، ص ۱۳۲
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۱۱)
☑️ حضرت قرآن، امام حی و هادی
✍️ بنابر آنچه بیان شد، به دست می آید که حضرت قرآن «امام حیّ و هادی» است:
▪️ امامِ حیّ است؛ چنانچه فرموده اند: «مَا بَقِيَ فِي الدُّنْيَا بَقِيَّةٌ غَيْرُ هَذَا الْقُرْآنِ» (۱).
▪️ و امامِ هادی است؛ چنانچه فرموده اند: «إِمَاماً يَدُلَّكُمْ عَلَى هُدَاكُمْ» (۲)، پس هر که به او اقتدا کرده و او را امامش قرار دهد، به بهشت هدایت می شود و هرکه از آن امام تخلف کند، به جهنم هدایت شود، چرا که هدی به تمام و کمال معنایش در حضرت قرآن است و لذا او دلیلی است که به بهترین راه دلالت و هدایت می کند؛ «مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ وَ هُوَ الدَّلِيلُ يَدُلُّ عَلَى خَيْرِ سَبِيلٍ» (۳).
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) معاني الأخبار، النص، ص ۱۳۲
(۲) إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج ۱، ص ۷۹
(۳) الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۲، ص ۵۹۸
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
ا❁﷽❁ا
🔳 فضْلُ الْفَقِيهِ عَلَى الْعَابِد
از ظهور آیه شریفه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّين»، به دست آمد که حقیقت فقه و تفقه در دین چیزی فراتر از فهم احکام عملی ظاهری است، بلکه این واژه دلالت بر إدراک حقیقت دین دارد.
حال این معنای به دست آمده را با استمداد از روایات شریفه تقویت می کنیم.
▪️در روایتی حضرت کاظم (علیه السلام) تفقه در دین را بدین شکل تشریح فرمودند:
«تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اللَّهِ؛
فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِيرَةِ وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ وَ السَّبَبُ إِلَى الْمَنَازِلِ الرَّفِيعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلِيلَةِ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا،
وَ فَضْلُ الْفَقِيهِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى الْكَوَاكِبِ،
وَ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِهِ، لَمْ يَرْضَ اللَّهُ لَهُ عَمَلا»؛
▫️در دین خدا تفقه کنید؛
زيرا فقه كليد بصیرت و تمام عبادت، و سبب رسيدن بدرجات عالى و مراتب بزرگ در دين و دنيا است،
ارزش فقيه نسبت به عابد مانند فضیلت خورشيد است نسبت به ستاره
و هر كه فقاهت و فهم دين نداشته باشد، خداوند از عمل او راضی نمی شود.
📓تحف العقول، النص، ص۴۱۰
◀️ کلام حضرت (علیه السلام) در این روایت شریفه با هیئت امر آغاز شده است که ظهور در وجوب دارد. و البته مأمور به در لسان مبارک آن حضرت: "تفقه در دین خداست"، نه مجرد تفقه.
و از اینکه آن حضرت مأمور به را در قالب تفعّل بیان فرمود، (با لحاظ قاعده زیادة المبانی تدلّ علی زیادة المعانی)، به دست می آید که مکلفین برای إتیان مأتی به، باید اهتمام و جهد جدّی به کار گیرند.
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
◀️ حال کسی که به این درجه نائل شده و فهم و بصیرتِ عمیق در حقیقت دین یافته، فقیهی می شود که فضل او بر عابد، كَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى الْكَوَاكِبِ است.
▫️در منابع متعدد ذیل ابواب راجع به معرفی فقیه آمده است که اصحاب خدمت أئمه معصومین (علیهم السلام) رفته و می پرسیدند:
مردى هست كه با تلاش بسيار، راوی حديث شماست و آن را میان مردم بث و نشر داده و با دلها پيوند مى دهد.
شايد در كنار او عابدى باشد كه این روایت را نکند. از اين دو تن، كدام يك افضل است؟
آن حضرت می فرمایند: آن كه با تلاش بسيار، حديث ما را منتشر مى كند و دلهاى شيعيان ما را با ايمان پيوند مى دهد، «أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ» است.
📓بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج۱، ص ۷
▫️این متفقه در دین برای شیطان سخت تر از عبادت هزار عابد است؛ «أَشَدُّ عَلَى الشَّيْطَانِ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ عَابِدٍ».
▫️زیرا متفقه در دین، با اهتمام و مساعی بسیار در فهم حقیقت دین، در لحن قول و معاریض کلام معصومین (علیهم السلام) غور کرده است.
حضرت صادق (علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّا وَ اللَّهِ لَا نَعُدُّ الرَّجُلَ مِنْ شِيعَتِنَا فَقِيهاً حَتَّى يُلْحَنَ لَهُ فَيَعْرِفَ اللَّحْن»؛ به خدا قسم؛ ما کسی از شیعیان خود را فقیه نمی دانیم، مگر آنکه لحن سخن ما را بشناسد.
با قسم جلاله ای که آن حضرت در کلامشان منعقد می فرمایند، حجتِ کلام تکمیل می شود که تنها کسی فقیه در حقیقت دین محسوب می شود که به لحن و باطن کلام معصوم معرفت یافته باشد.
امور چنین فقیهی از جمله عبادیاتش مسبوق به معرفت است، «مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنْ فِقْهٍ فِي دِينٍ أَوْ قَالَ فِي دِينِهِ»؛ و این تفقه در دین خود برترین عبودیت نزد خداوند تبارک و تعالی است.
از اینروست که در منابع این چنین آمده که اگر رکعتین صلاةِ عالم متفقه در دین را در یک کفه ترازو و "أَلْفِ رَكْعَةٍ يُصَلِّيهَا الْعَابِدُ" را در یک کفه دیگر بگذاریم، آن نماز فقیه افضل است.
📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۱، ص ۲۱۳
📓عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج۴، ص ۷۳
▫️روز قيامت خداوند عزّ و جلّ عالم و عابد را مبعوث نموده و هر دو در مقابل حقّ مى ايستند، به عابد گفته مى شود: به بهشت برو و به عالم فرمان داده مى شود بايست و به واسطه حسن تأديب و تربيتى كه مردم را نمودى آنها را شفاعت كن.
📓علل الشرائع، ج۲، ص۳۹۵
⏪ بنابراین اولین کلید گشایش چشم حق بین، فهم در حقیقت دین است، نه اکتفا به ظاهر آن. تفهّمِ حقیقت دین یعنی غور در کلام امام و فهم معاریض کلام آن حضرات (علیهم السلام).
بندگی و عبودیت انسان کامل نمی شود، مگر بواسطه تفقه در دین، فقه بر دنیا و آخرت انسان اثر می گذارد. از اینرو درجه و مرتبه متفقه در دین أفضل از عابد است.
به این ترتیب مطلوب ما در این فقره ثابت و تایید شد.
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳