🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
☑️ نزول دفعی حضرت قرآن
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر»؛
همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم.
﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ در تبیین آیه نخست سوره مبارکه قدر ناظر بر نزول دفعی حضرت قرآن بیان شد:
1️⃣ إنزال حضرت قرآن، نزول ذات علم بوده است؛ زیرا حضرت قرآن، تبیان لکل شیء، تمام علم و سرچشمه علم است، علم اولین و آخرین، ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة در آن نهفته است.
▪️ این ذات علم و به بیان دیگر علم تمام هستی، در «باطن» حضرت قرآن موجود است.
▪️ همانطور که حضرت خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره فرمودند که «القرآن ... فظاهره حكمة و باطنه علم، ظاهره أنيق و باطنه عميق» (۱).
▪️ نیز حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در جای دیگر با این مضمون، بر کلام اخیر اشاره فرمودند که ظاهر حضرت قرآن اعجاز و زیبایی دارد، دارای حجیت قطعی لا يتبدل بتغير الأزمان و الأماکن می باشد، زیرا عین حکم شرع است، یعنی مشتمل بر جمیع اوامر و نواهی شریعت است و لذا عمل به آن واجب می باشد. بطن آن هم علمی است مکنون که تنها نزد راسخون در علم معلوم است و فهم آن مستلزم تفقه و تدبر است؛ «ظَاهِرُهُ عَمَلٌ مَوْجُوبٌ وَ بَاطِنُهُ عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَحْجُوبٌ وَ هُوَ عِنْدَنَا مَعْلُومٌ مَكْتُوبٌ» (۲).
▪️ در مدلول خبر دیگری، مروی از حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)، با استفاده از دو کریمۀ شریفه از حضرت قرآن اثبات شده که آن ذات علم و آن علم نامحدود و لایتناهیِ همۀ هستی که در قرآن عظیم است، بطور دفعی بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) إنزال یافته، اما از سوی دیگر جهت نیاز عباد به تعلیم و تفهیم تشریع، حسب مقتضایات زمانی و مکانی و ظرفیتی مخاطبین تنزیل یافته و از جانب مبینون و راسخون در علم برای آنان بقدر ما آتاهم الله من العقول (۳) تبیین شده است. بنابراین آنچه که عباد از علم القرآن فرا می گیرند، اَقلّ القَلیلی است که جزئی از علم حضرت قرآن به حساب می آید که البته این مقدار هم چنانچه به شخصی تفضّل شود، خیر کثیری به او اعطاء شده است؛
«قلْنَا: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَإِذًا نَأْتِي (عَلَى جَمِيعِ) عُلُومِ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ؟ قالَ الامام علیه السلام: كَلَّا، ... قَدْ جَمَعْتُ خَيْراً كَثِيراً، وَ أُوتِيتُ فَضْلًا وَاسِعاً، لَكِنَّهُ مَعَ ذَلِكَ أَقَلُّ قَلِيلٍ [مِنْ] أَجْزَاءِ عِلْمِ الْقُرْآنِ. إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ:
«قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» (۴)؛
اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگار من مرکب شود ، دریا به پایان می رسد و کلمات پروردگار من به پایان نمی رسد، هر چند دریای دیگری به مدد آن بیاوریم.
و يَقُولُ: «وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ» (۵)؛
و اگر همه درختان روی زمین قلم شوند و دریا مرکب و هفت دریای دیگر به مددش بیایند ، سخنان خدا پایان نمی یابد.
و هَذَا عِلْمُ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ، وَ مَا أَوْدَعَ مِنْ عَجَائِبِهِ، فَكَمْ تَرَى مِقْدَارَ مَا أَخَذْتَهُ مِنْ جَمِيعِ هَذَا [الْقُرْآنِ] ..» (۶)؛
و این است علم حضرت قرآن و معنای آن و آنچه از عجایب در آن قرار داده شده است.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) تفسير الصافي، ج١، ص ١۵
(۲) دعائم الإسلام، ج۱، ص ۵۳
(۳) الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري)، النص، ص 4
(۴) سوره مبارکه کهف، آيه ۱۰۹
(۵) سوره مبارکه لقمان، آیه ۲۷
(۶) التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۱۱
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
2️⃣ مطلب دوم اینکه:
▪️ نزول دفعی ذات علم در «لیلۀ مبارکۀ قدر» بوده است، به گونه ای که «لَوْ رُفِعَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَرُفِعَ الْقُرْآنُ» (۱) و «فلَمْ يُنْزَلِ الْقُرْآنُ إِلَّا فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (۲)؛ یعنی تنها ظرفی که در آن حضرت قرآن إنزال داشته، لیلة القدر است. به عبارت دیگر، اگر لیلة القدر نبود، حضرت قرآن نازل نمی شود.
▪️ پس به بیان دیگر نزول ذات علم به سبب لیلة القدر بوده است که شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد.
▪️ منطبق با تفاسیر مأثوره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، بطن و حقیقت و سرّ لیلة القدر [شبی است که در آن حضرت قرآن به صورت واحد و دفعتا بر قلب مبارک اول شخص عالَم امکان حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) نازل شد]، وجود مقدس حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) می باشند.
▪️ همان طور که حضرت أصدق الصادقین جعفر بن محمد (علیه السلام) در تفسیر آیه اول سوره قدر به این مطالب اشاره فرمودند:
«اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ، فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ و إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا» (۳)؛
مراد از شب، فاطمه و قدر، الله است، پس هر که فاطمه (سلام الله علیها) را به حق معرفتش بشناسد، لیلة القدر را درک کرده است و نام مقدس فاطمه به این جهت چنین قرار داشته شد، زیرا خلق از معرفت حضرتش بریدند.
✍️ البته مؤیدات بسیاری صراحت در اثبات مطلوب دارد که در آینده به أهمّ آنها اشاره خواهد شد ...
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) بحار الأنوار، ج٩۴، ص١٧
(۲) الكافي، ج۴، ص ١۵٨
(۳) بحار الأنوار، ج۴۳، ص۶۵
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
هدایت شده از سایت دینی هدانا
📗 #احکام_روزه | خوردن سحری تا پایان اذان صبح
🔻 سؤال: در ماه شریف و مبارک رمضان و با توجه به توسعه شهرها وعدم امکان تشخیص دقیق لحظه طلوع فجر، خواهشمند است نظر شریف خود را در مورد زمان امساک برای روزه و اقامه نماز صبح اعلام فرمایید.
✳️جواب: مقتضی است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود پنج الی شش دقیقه بعد از اذان، شروع به ادای فریضه صبح نمایند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.
✳️ در ادامه نظر 10 مرجع عظام تقلید را به صورت کامل بخوانید:
https://b2n.ir/975065
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
هدایت شده از بسوی خدا
🌱مقام معظم رهبری:
زن اگر برای فرزندان آذوقه های فرهنگی فراهم کرد، نسلها در آن جامعه بالنده خواهند شد.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای تهیه منزل و دفتر کار برای رهبر انقلاب در تپههای عباسآباد بعد از رهبر شدنشان و دستور ایشان برای اقامت در پایین خیابان انقلاب
🆔 @Masaf
هدایت شده از رادیو اصفهان
#اوقات_شرعی شنبه 28 فروردین1400 / 4 رمضان 1442👆 مرکز استان ، غربی ترین و شرقی ترین شهر استان raddioesfahan@
ا🔳📑🔳📑
ا📑🔳
ا🔳
ا📑
#علل_الشرایع
ا❁﷽❁ا
🔹علت وجوب صلاة:
📑 الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْر
حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) در خطبه فدک ضمن برشمردن تعلیل عبادیات به علت وجوب صلاة هم تصریح کرده و می فرمایند:
▪️«لِلَّهِ فِيكُمْ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إِلَيْكُمْ وَ بَقِيَّةٌ اسْتَخْلَفَهَا عَلَيْكُمْ، كِتَابُ اللَّهِ (النَّاطِق) بَيِّنَةٌ بَصَائِرُهُ وَ آيٌ مُنْكَشِفَةٌ سَرَائِرُهُ وَ بُرْهَانٌ مُتَجَلِّيَةٌ ظَوَاهِرُهُ، مُدِيمٌ لِلْبَرِيَّةِ اسْتِمَاعُهُ، وَ قَائِدٌ إِلَى الرِّضْوَانِ أَتْبَاعَهُ، مُؤَدِّياً إِلَى النَّجَاةِ أَشْيَاعَهُ، فِيهِ تِبْيَانُ حُجَجِ اللَّهِ الْمُنَوَّرَةِ وَ مَحَارِمِهِ الْمَحْدُودَةِ وَ فَضَائِلِهِ الْمَنْدُوبَةِ وَ جُمَلِهِ الْكَافِيَةِ وَ رُخَصِهِ الْمَوْهُوبَةِ وَ شَرَائِعِهِ الْمَكْتُوبَةِ وَ بَيِّنَاتِهِ الْخَالِيَةِ، فَفَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْر»؛
▫️خدا را در ميان شما عهدى است كه بسوى شما از پيش فرستاده و بقيّهاى که جانشين رسولش هستند را بر شما مردم گمارده است، كتاب خدا كه بينش هاى آن روشن است، و آياتى كه اسرار و حقايق آن نمايان است، و برهانى كه ظواهر آن آشكار است، استماع آن براى خلق هميشگى است، و پيشوائى است كه تابعين خود را بسوى بهشت مي كشد، پيروان خود را بسوى نجات مي برد، و در آن بیان واضح حجّتهاى روشن خداوند است و در آن تبیان حرام هاى معيّن و منهيّات اوست، و نيز توضيح دهنده امور واجب و مستحب است كه به آن مردم را خوانده است، و دستورات كلّى كه از آن بسيارى از احكام فهميده مىشود، و اذن و اجازه اى كه در پاره اى از امور مرحمت فرموده، و شرایعى كه مسجّل كرده است، و گزارش معجزاتى كه از پيمبران گذشته بوقوع پيوسته. پس خداوند ايمان را براى پاك كنندگى از شرك و بت پرستى مقرّر فرمود، و "نماز را براى دورى از كبر و نخوت واجب کرد".
📗من لا يحضره الفقيه، ج۳، ص۵۶۷
🖊 حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در ابتدای این بخش از خطبه شریفه به حق الله و لزوم امتثال عباد از حقوق که همان دو کفه وزین ثقلین می باشد، تصریح می کنند. تقدم جارومجرور و قرار دادن لام مالکیت بر سر اسم جلاله حاکی از اهمیت این حقوق نزد خداوند تبارک و تعالی است. چنانچه ملاحظه می شود، آن حضرت عبارت «عهد إلی» را که به معنای فرمان الهی است، مورد استعمال قرار دادند تا مفهوم التزام در آن بخوبی نمایان باشد. سپس قبل از برشمردن علل و أسرار تشریع أحکام، ویژگی های کتاب الله و عترت را که طبق سخنان آن حضرت، تأویل آن احکام می باشد، بیان می فرمایند.
آن حضرت (سلام الله علیها) علت تشریع صلاة را چنین تعبیر فرمودند: «(فَرَضَ اللَّهُ) الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْر». یعنی صلاة برای تنزیه از کبر تشریع شده است، زیرا «أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاة».
از اينكه حضرت مي فرمايند نماز براي دوري از كبر و نخوت واجب گرديد، نتيجه مي شود كه يكي از علل و فلسفه وجوب وجه دين يعني صلاة، زدودن رذيله كبر از جسم و روح مكلف است، همانگونه كه اميرالمومنين علیه السّلام فرمودند: «اِیّاك و الكِبرَ فَانَّهُ اَعْظَمُ الذُّنُوبِ».
شأني كه بنده بر آستان ربوبي امتثال امر مي كند و سر به خاك مي گذارد؛
«فان أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ وَهُوَ سَاجِدٌ»
و اين بزرگترين گناه يعني كبر در نزديكترين حالت بنده به پروردگار خويش يعني سجده صلاة او، زدوده مي شود.
📗بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۱، ص۱۴۴
📗تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص۳۰۹
📗الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري)، المتن، ص۱۴
📑
🔳
📑🔳
🔳📑🔳📑
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۴)
ا❁﷽❁ا
☑️ نزول دفعی حضرت قرآن
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر»؛
همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم.
﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ نکته دومی که در تبیین إنزال حضرت قرآن بیان شد، نزول آن به سبب «لیلۀ مبارکۀ قدر» بود که شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد.
▪️ یکی از مؤیدات این مطلب، صحیحه ای از امام صادق (علیه السلام) در تفسیر معنای لیلة القدر بود. و در این بحث به مؤیدات دیگر اشاره خواهیم کرد.
▪️ از امام کاظم (علیه السلام) در نیز روایت شده که فرمودند:
«و أَمَّا اللَّيْلَةُ فَفَاطِمَةُ علیها السلام، و أَمَّا قَوْلُهُ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ يَقُولُ يَخْرُجُ مِنْهَا خَيْرٌ كَثِيرٌ» (۱)؛ ️
منظور از لیله مبارکه که ظرف نزول آیات است، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) است و منظور از لیله ای که در آن کلّ امر حکیم نازل می گردد، حضرت کوثر فاطمه زهراء (سلام الله علیها ) است که کلّ خیر کثیر از او نشأت می گیرد.
▪️ مؤید دیگر بر این مطلب آیه ۵۰ سوره مبارکه انبیاء است که می فرماید:
«و هذا ذِكْرٌ مُبارَكٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْكِرُون». إنزالِ ذکر مبارک اشاره به نزول دفعی حضرت قرآن به سبب حضرت أم الکتاب دارد، زیرا مبارک که ذیل کریمه به خیر کثیر تفسیر شده، همان حضرت کوثر می باشد (۲).
به این ترتیب در آیه مبارکه به نزول دفعی قرآن اشاره شده که به سبب وجود مقدس کوثر عالَم بر قلب مبارک حضرت رسول (صلی الله علیه و الله و سلم) نازل شد، اما شما از آنجا که کوثر فاطمی را نمی شناسید، «لاّن الخلق فطموا عن معرفتها»، این امر را انکار می کنید.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) الكافي، ج١، ص۴٧٩؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص۵۵۵
(۲) تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج٨ ؛ ص۴٢٣
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۴)
▪️ در أخبار دیگر، از ظرف نزول دفعی حضرت قرآن به «بیت المعمور» تعبیر شده است: «إنَّهُ نَزَلَ جُمْلَةً وَاحِدَةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ، ثُمَّ نَزَلَ مِنَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ إِلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و اله و سلم)» (۱).
بیت المعمور نیز شأنی از شئون حضرت صدیقه اطهر (سلام الله علیها) می باشد، همان طور که آن حضرت در یکی از فرازهای خطبه مبارکه مفاخره به این منقبت شان اشاره فرمودند که «أنا البیت المعمور» (۲).
▪️ و اما دلیل دیگر در اثبات این مطلب، «صاحبة التأویل» بودن آن حضرت است.
یکی از القاب مقدس آن حضرت که در فراز دیگری از خطبه مبارکه مفاخره به آن اشاره شده، عبارتست از: «أَنَا صَاحِبَةُ التَّأْوِيل».
در تبیین فراز اخیر باید به این مطلب توجه داشت که تأویل، علم به بطون حضرت قرآن عظیم و بعبارت دیگر همان بسیط و ذات علم می باشد.
چنانچه امام صادق (علیه السلام) در تعریف لفظ مذکور فرمودند:
«ظَهْرُهُ تَنْزِيلُهُ وَ بَطْنُهُ تَأْوِيلُهُ مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَكُنْ يَجْرِي كَمَا يَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ» (۳)؛
ظاهر آیات قرآن کریم، تنزیل است و باطن آن، تأویل می باشد که تأویل برخی از امور محقق شده و تأویل برخی هنوز محقق نشده است، اما این تأویل و محقق شدن بطون آیات، همچون جریان خورشید و ماه جاری است.
بنابراین این لقب مبارک، مؤید دیگری در تکمیل این مطلب است که حقیقت لیلة القدر، وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می باشد.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) الكافي ج٢، ص ۶٢٩
(۲) الفضائل لابن شاذان القمي (خطبه مفاخره)، ص۸۰ الی ۸۲
(۳) بصائر الدرجات في فضائل آل محمد، ج۱، ص۱۹۶
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
ا❁﷽❁ا
◼️صیام (۴)
☑️ ارکان روزه: ظرف زمانی
◀️ یکی از ارکان صیامِ مفروض، ظرفِ وجوب آن یعنی ماه مبارک رمضان است.
مکلفین با رویتِ حلول ضیافت الله، باید نیت صیام مفروض بنمایند.
از آنجا که شهر الله المبارک در صیام موضوعیت دارد و از ارکان آن می باشد، لذا به تبیین تعلیل آن در این بحث خواهیم پرداخت.
🔘 خداوند متعال در آیه مبارکه ۳۶ سوره توبه در خصوص شهور می فرماید:
«إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّم».
🔘 ذیل این کریمه تصریح شده است:
«فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَان».
📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج۴، ص ۶۶
⬅️ بنابراین تعداد شهور عندالله معدود و متعیّن، و در کتاب الله مسطور بوده است،
در میان شهور، شهر الله، ماه مبارک رمضان سید و غُرَّه شهور می باشد.
⬅️ مستفاد از کریمه و روایات ذیل آن مانند کلام مولانا الامام العسکری (علیه السلام) بدست می آید که هریک از أیام و شهور، صاحب وجود و روح، وجوه و شئونی می باشند که معرفت به آنها، تحصیل معرفة الله است.
🔘 «نحن الأيّام ونحن الشهور»
🔘 و نیز فرمودند: «نَحنُ اللَّیَالِی وَ الأیّام وَ مَن لَم یَعرِف هَذِهِ الأیَّام، لَم یَعرِف الله حَقَّ مَعرِفَتِهِ»
📓الصراط المستقیم،ج۲،ص ۱۵۹
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
⬅️ اولویت و توقیر أهمیت معرفت به حقیقت ماه مبارک رمضان، بعنوان شهر مفروض صیام، با توجه به آنچه در ادله آمده است إضعاف یافته است:
🔘 شهْرَ رَمَضَانَ الَّذِي اخْتَصَصْتَهُ مِنْ سَائِرِ الشُّهُورِ، وَ تَخَيَّرْتَهُ مِنْ جَمِيعِ الْأَزْمِنَةِ وَ الدُّهُورِ، وَ آثَرْتَهُ عَلَى كُلِّ أَوْقَاتِ السَّنَةِ بِمَا أَنْزَلْتَ فِيهِ مِن الْقُرْآنِ وَ النُّور.
📓المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص ۶۲۳
⬅️ ماه مبارک رمضان به دلیل اسبابی که در نصوص به برخی از آنها اشاره شده، از میان جمیع شهور و أزمنه و دهور اختیار و اصطفا شده است.
◀️ در خصوص حقیقت معنای این ماه و اسباب تفضّل آن بر سایر شهور، در لسان حضرات معصومین (علیهم السلام) اشاره شده است:
🔘 فإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ
وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ جَعَلَهُ اللَّهُ مَثَلًا وَ عِيداً،
أَلَا وَ مَنْ خَرَجَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ بَيْتِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ نَحْنُ سَبِيلُ اللَّهِ الَّذِي مَنْ دَخَلَ فِيهِ يُطَافُ بِالْحِصْنِ وَ الْحِصْنُ هُوَ الْإِمَامُ ... .
📓بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج۱، ص ۳۱۱
⬅️ رمضان، اسمی از اسماء الله تبارک و تعالی می باشد.
سپس در ادامه روایت به حقیقت اسم الله با این بیان تصریح شده است:
بدانيد که هر كس در ماه رمضان از خانه خود خارج شود و رهسپار راه خدا گردد که ماییم همان راه خدا، كه هر كس وارد اين راه شد به دور قلعه ای محكم می گردد و حصن حصین همان وجود مبارک أسماء الله الحسنی یعنی امام است.
🔘 همانگونه که صاحب الأعوام و الشّهور أمیرالمومنین علی (علیه السلام) در خطبه افتخار خویش فرمودند:
«أنا الصیام و أنا شهر رمضان».
📓مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام، ص ۲۶۱
⬅️ من حقیقت روزه و ماه مبارک رمضان هستم.
⏪ بنابراین برای شهور و أیام، حقیقت و روحی جعل شده،
از میان شهور ماه مبارک رمضان به عنوان اسم الله تبارک و تعالی اصطفا و اختیار گشته و به همین سبب، معرفت به ظهر و بطن آن در أخبار مورد تصریح قرار گرفته است.
وفق آنچه در خطبه حضرت صاحب الایام و الشهور، أب الائمه امیرالمومنین علی (علیه السلام)، حقیقت این ماه، ارجاع به وجود مبارک آن حضرت دارد.
البته در مستندات شئونات متکثره ای شهرالله ذکر گردیده است که در مبحث آتی به تبیین آنها خواهیم پرداخت.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بانوان آنلاین
📖 کتاب شصت پرسش اعتقادی کودکان
🔹 کتاب شصت پرسش اعتقادی به سوالات اساسی کودکان در زمینه مسائل اعتقادی پاسخ میگوید.
👇سوالاتی مانند:
خدا چه شکلیه؟؛ چرا خدا رو نمیبینیم؟؛ خدا کجاست؟؛ خدا از چه وقت بوده؟؛ پدر و مادر خدا کیه؟؛ چرا خدا بعضی از حاجتامونو نمیده؟؛ هدف خدا از آفریدن ما چی بود؟؛ چرا باید از خدا بترسیم؟؛ چرا خدا مادر بزرگ رو خوب نمیکنه؟؛ چرا خدا بابابزرگو ازمون گرفت؟؛ اگه نماز نخونیم، چی میشه؟؛ چرا خداوند بعضیها رو ناقصالخلقه به دنیا میاره؟؛ چرا خدا بعضیها رو به جهنم میبره؟؛ من دوست ندارم پیر بشم؛ وقتی میمیریم کجا میریم؟ چرا خدا شیطون رو آفرید؟؛ و بسیاری از پرسشهای دیگر کودکان درباره خدا، فلسفه خلقت، علت بیماریها، تقدیر، مرگ و … که حتی ممکن است سوال بزرگسالان هم باشد.
👈 تا حالا شده بچه ای از این دست سوالات ازتون بپرسه؟!
این کتاب کارتونو راحت کرده و به این سوالا جواب داده😍
بنظر ما برای هر خونه ای که بچه دارن و یا قراره ان شاالله صاحب فرزند بشن این کتاب لازم و ضروریه👌
#معرفی_کتاب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
هدایت شده از KHAMENEI.IR
رساله نماز و روزه
«رسالهی نماز و روزه» مشتمل بر آخرین فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنهای در سه باب فقهی نماز، روزه و اعتکاف گردآوری شده است.
این رسالهی عملیه شامل ۱۰۰۸ مسئلهی شرعی و انعکاس دهندهی جدیدترین و آخرین فتاوای رهبر انقلاب اسلامی در سه باب مهمّ فقهی نماز، روزه و اعتکاف است.
یکی از مهمترین ویژگیها و تمایزات این اثر، شیوایی و ساده نویسی مسائل است؛ به گونهای که فهم مطالب آن برای عموم مخاطبین امکان پذیر گردیده است. همچنین برای تسهیل در فهم مسائل دشوار، برخی کلمات و عبارات فقهی نیز در پاورقی توضیح داده شده است.
در انتهای کتاب نیز فصل مستقلی جهت توضیح و تبیین برخی اصطلاحات فقهی آورده شده است که خواننده را برای فهم بیشتر و راحتتر مسائل شرعی کمک میکند.
همچنین در بیان برخی مسائل شرعی مانند «حدّ ترخّص» و «مسافت شرعی» که برای توضیح آنها در بیشتر رسالههای عملیه از اصطلاحات و مقادیر قدیمی همچون فرسخ استفاده میشود، با تحقیقی بدیع و دقیق مقیاس متناظر آن اصطلاحات با متر و کیلومتر مشخّص شده است.
شایان ذکر است که رهبر انقلاب این رساله را مورد تأیید و عمل به آن را مُجزی اعلام نمودهاند.
خرید کتاب https://book-khamenei.ir/index.aspx?&fkeyid=&siteid=1&pageid=208&description=2342154