eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
10هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ◀️ اما حقیقت تقوا که خود از اوامر علیحده الهی است و کذلک غرض تشریع صوم می باشد، باید مورد مداقه قرار گیرد. 🔘 مولی الموحدین أمیرالمومنین علی (علیه السلام) در یکی از خطبات خویش فرمودند: لَقَدْ كَانَ حَبِيبِي رَسُولُ اللَّهِ كَثِيراً مَا يَقُول‏: «يَا عَلِيُّ حُبُّكَ تَقْوَى وَ إِيمَانٌ وَ بُغْضُكَ كُفْرٌ وَ نِفَاق‏». 📓 الأمالي (للصدوق)، النص، ص ۲۵ 🔘 همچنین از امام صادق (علیه السلام) مرویست: «الْمُتَّقُون، شِيعَةُ عَلِي‏» 📓 كمال الدين و تمام النعمة، ج‏۱، ص ۱۸ ↩️ بنابراین حقیقت تقوا، ولایت است، و متّقی، شیعة مِن شعاع نور أهل البیت (علیهم السلام) می باشد که امر به تزوّد بتقوی شده است. ✔️ تزوّد، باب تفعّل للمطاوعه است، و لذا تزوّد تقوا، متعلقِ اراده و اختیار عبد می باشد؛ یعنی فعل مندوحه ایست که مدرّج می باشد، بنابراین بقدر إهتمامی که عبد در تحصیل تقوا دارد، نزد مولا إکرام و نزد ملک مقتدر جایگاه پیدا می کند. ⏪ به این ترتیب، حقیقت صوم که حمل ولایت بمعنی الاتم و الاکمل است، موجب تحصیل تقوا یعنی ولایة الإمام می شود. به این معنا که صائمین (حاملین امر امام)، متقین (محبّ و موالی) می باشند. و جایگاه متقین فی معقد صدق عند ملیک مقتدر، است؛ یعنی موضعِ ایشان، نزد آن کسیست که جمیع شئون ولایت به معنای اتم و اکمل ولایت در وجود ذی وجودش قرار دارد. 🔘 چنانچه حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) راجع بدان فرمودند: «يَا عَلِيُّ! مَنْ أَحَبَّكَ وَ تَوَلَّاكَ، أَسْكَنَهُ اللَّهُ مَعَنَا فِي الْجَنَّةِ ثُمَّ تَلَا رَسُولَ اللَّهِ: إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِر». 📓 تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص ۶۰۹ 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب «راز ماندگاری قرآن»، تازه‌ترین تالیف آیت‌الله است در این کتاب نویسنده با یک تحقیق تاریخی از میان مآخد متعدد، کوشیده تا اثبات کند پیامبر برای اینکه قرآن، امروز بدست ما برسد و اصحاب قدرت و ثروت نتوانند به آن دست‌برد بزنند، تلاش‌های زیادی انجام داده‌است. معظم‌له در هفت فصل، به‌تفصیل به تلاش‌های پیامبر در جهت ماندگاری قرآن پرداخته‌اند: 1) ایجاد نهضت سوادآموزی 2) تعلیم قرآن بطور عمومی و خصوصی 3) توجه ویژه به کتابت قرآن توسط مسلمین 4) آموزش تفسیر قرآن 5) گردآوری قرآن 6) قرآن‌خوانی خود پیامبر و اصحاب ایشان 7) تشویق‌ها و توصیه‌ها به حفظ، قرائت، آموختن و تدبر در قرآن ایشان در فصل آخر کتاب، «قرآن، پس از پیامبر»، به گوشه‌ای از ثمرات این تلاش‌ها که بعد از شهادت ایشان، به بار نشست اشاره می‌کنند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 💎خبر ناب : 🌕 پذیرش سال تحصیلی 1401-1400 حوزه های علمیه خواهران در تمام مقاطع تحصیلی( سطح 4،3،2 کارشناسی تا دکتری) 📆تا 31 اردیبهشت 1400 ✨پذیرش مقطع عمومی-سطح 2(کارشناسی) 🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی 📝(منابع آزمون در اینجا ) 📗( دفترچه پذیرش مقطع عمومی دیپلم و بالاتر در اینجا ) 📕(دفترچه پذیرش مقطع -اتمام پایه هشتم در اینجا) 📔(دفترچه بازپذیری سطح2در اینجا) 📌 آزمون بازپذیری برای آخرین مرتبه اجرا می شود. ┄┅┅❅ 💎❅┅┅┄ ✨پذیرش مقطع عالی (سطح سه/کارشناسی ارشد) 💎به سه شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری در 12 رشته : 1️⃣تفسير و علوم‌ قرآنی 2️⃣فقه ‌و اصول 3️⃣فلسفه‌ اسلامي 4️⃣کلام اسلامی 5️⃣تاريخ اسلام 6️⃣مطالعات اسلامی زنان 7️⃣مدرسی ادبیات عربی 8️⃣اخلاق و تربیت اسلامی 9️⃣کلام با گرایش امامت 🔟کلام با گرایش مهدویت 1️⃣1️⃣مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی 2️⃣1️⃣ تربیت دینی کودک و نوجوان 🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی (منابع آزمون در اینجا ) 💎 اطلاع از معافیت های آزمون. سطح سه در اینجا 📘(دفترچه پذیرش سطح3 در اینجا ) ┄┅┅❅ 💎❅ ┄┅┅ ✨پذیرش مقطع تخصصی (سطح چهار/دکتری) 💎به صورت شیوه حضوری تمام وقت در 5 رشته : 1️⃣تفسیر تطبیقی 2️⃣ فقه خانواده 3️⃣حکمت متعالیه 4️⃣کلام اسلامی 5️⃣علوم و معارف قرآنی 🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی (منابع آزمون در اینجا ) 📒( دفترچه پذیرش سطح4 در اینجا ) ▫️◽️◻️⬜️◻️◽️▫️ راهنمای پذیرش: http://paziresh.whc.ir زمان نصرت
💎پذیرش سراسری حوزه های علمیه استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 دوره ۸ جلدی کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب ♦️ مقام معظم رهبری : من در رسیدگی به فرزندانم بخش زیادی رو مدیون این مرد(آذریزدی) و کتابهایش (قصه های خوب برای بچه های خوب ) هستم🌹 🛑 ادبیات پارسی از گنجینه های ادبیات جهان است چه در نظم و چه در نثر، و از غنی ترین منابع ادبی ما همین میراث ادبی شعرای ارجمندمان است. متاسفانه به دلایلی از جمله فاصله ی زبانی،سخت بودن لغات، استفاده ی زیاد از لغات و روایات عربی زبان شعری دشوار و ... ارتباط نسل جدید و نسل کتابخوان ما با این سرچشمه های زلال اخلاق و معنویت قطع شده و داستان های آنها از یادها رفته است. شادروان مهدی آذر یزدی از کسانی بود که می خواست این فاصله ی زبانی را میان متون کلاسیک و نسل جدید از میان بردارد، و به راستی در این کار فردی موفق بود. 🔺 مجموعه «قصه های خوب برای بچه های خوب» شامل هشت جلد: «قصه های کلیله و دمنه»، «قصه های مرزبان نامه»، «قصه های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه های مثنوی مولوی»، «قصه های قرآن»، «قصه های شیخ عطار»، «قصه های گلستان و ملستان» و «قصه های چهارده معصوم (ع)» می باشد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 🔳 صَــلَّــے الله عَــلَــیـڪــِ یـــٰا اُمّ الاَئِــمّــةِ الــنّـجَــبـٰاء، یــٰا خَـــدیـــجَــة الْــــکُـبـــریٰ 🔳 با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات 🔳سالروز وفات اولین بانوی مؤمن به اسلام را پیشاپیش تسلیت عرض می کنیم. 💎حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی: 💠خدیجه‌ى کبرى علیها‌الصلاةوالسلام اول مؤمن به اسلام(بعد از امیر المؤمنین علیه السلام) بود، بعد هم همه‌ ثروت خود را در راه دعوت و ترویج اسلام خرج کرد، که اگر کمک‌هاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ عمده‌اى به وجود مى‌آمد. بعد هم با رسول خدا(صلوات الله علیه وآله) و همه‌ مسلمین به شعب ابى‌طالب تبعید شدند و در همان شعب ابى‌طالب دعوت حق را لبیک گفت. ۱۳۶۵/۰۳/۰۲ ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
﷽؛ 🔳 صــلَّــے الله عَــلَــیـڪــِ یـــٰا اُمّ الاَئِــمّــةِ الــنّـجَــبـٰاء، یــٰا خَـــدیـــجَــة الْــــکُـبـــریٰ 🔳 💎 برخی از آنچه باید درباره ام المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها بدانیم: ❇️ ۱- به خاطر شدت پاکی و عفت در دوران جاهلیت ، به ایشان طاهره و سیده قریش میگفتند. ( السیره الحلبیه ج۱ ص۲۲۴ ) ❇️ ۲- خواستگاران بسیار از بزرگان قریش داشت که با هیچ کدام ازدواج نکرد و برای ازدواج ، خود ، رسول خدا را انتخاب کرد.( همان ) ❇️ ۳- ازدواج ایشان در حالی بود که هم پیامبر و هم حضرت خدیجه هر دو در سن بیست و پنج سالگی بودند. ( دلائل النبوه ج۲ ص۷۱ و المستدرک ج۳ ص۱۸۲ ) ❇️ ۴- هم چنین نه پیامبر و نه حضرت خدیجه تا آن زمان هرگز ازدواج نکرده بودند. (مناقب آل ابی طالب ج۱ ص۱۳۸) و اقوالی که پیرامون ازدواج قبلی حضرت خدیجه است حداقل دارای چهارده تناقض آشکار و غیر قابل قبول است. ❇️ ۵- مهریه ازدواج حضرت خدیجه معادل پانصد درهم نقره بود که همان را هم خود حضرت خدیجه به عهده گرفت. ( عوالی اللئالی ج۳ ص۲۹۹) ❇️ ۶- حضرت خدیجه اولین بانوی مسلمان است که بلافاصله در همان شب آغاز رسالت اظهار اسلام کرد و پیش از آن نیز هرگز کافر نبود بلکه به دین حنیف معتقد بود. ( السنن الکبری ج۶ ص۳۶۷ ) ❇️ ۷- در شهادت حضرت خدیجه برای اسلام ، پیامبر ، اقرار به ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ابراز برائت از تیم و عدی ( اولی و دومی ) را شرط کردند که ایشان بدان اقرار کرد و هم زمان با اسلام دو رکن ولایت و برائت را پذیرفت. ( بحار الأنوار ج۱۸ ص۲۳۳) ❇️ ۸- حضرت خدیجه نه تنها با مال خود که حتی با به خطر انداختن جان و سلامتی خود همواره و در طول حیات مبارک خود ، از پیامبر اکرم دفاع نمود. ❇️ ۹- در اثر حصر در شعب ابی طالب تمام اموال حضرت خدیجه صرف تهیه آذوقه برای مسلمانان محصور شد و خود ایشان نیز در اثر رنج فراوان آن سه سال و بنابر تحلیلی در اثر سم دشمنان از دنیا رفت ( به شهادت رسید ). ❇️ ۱۰- حضرت خدیجه در میان زنان پیامبر صاحب امتیازاتی منحصر به فرد است: ✳️ تنها همسر پیامبر که از ابتدا به آیین یکتاپرستی بود ایشان است و سایر همسران دورانی را در شرک و کفر گذرانده اند. ✳️ شدت علاقه پیامبر به ایشان به حدی بود که تا سالها بعد از وفات ایشان همواره یاد و حرمت وی را پاس داشته و گوشزد می کرد. ✳️ تنها همسر پیامبر است صاحب فرزند شد و سایر زنان پیامبر یا در سن فرزندآوری نبودند ( مثل ام سلمه ) یا عقیم و نازا بودند ( مثل عایشه ) البته حضرت ام المومنین ماریه قبطیه صاحب فرزندی به نام ابراهیم شد که ایشان در سنین کودکی از دنیا رفتند. ✳️ تنها همسر پیامبر است که در آیات قرآن همواره مورد مدح و تمجید بوده و هرگز هیچ آیه ای در مذمت وی نازل نشده است. نه آیات خانه نشینی ، نه آیات نهی از فحشا نه آیه افک. ✳️ تنها همسر پیامبر است که در قیامت هم ردیف پیامبر و معصومین علیهم السلام بر اعراف و پل صراط مجوز ورود به بهشت می دهد. ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 💎خبر ناب : 🌕 پذیرش سال تحصیلی 1401-1400 حوزه های علمیه خواهران در تمام مقاطع تحصیلی( سطح 4،3،2 کارشناسی تا دکتری) 📆تا 31 اردیبهشت 1400 ✨پذیرش مقطع عمومی-سطح 2(کارشناسی) 🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی 📝(منابع آزمون در اینجا ) 📗( دفترچه پذیرش مقطع عمومی دیپلم و بالاتر در اینجا ) 📕(دفترچه پذیرش مقطع -اتمام پایه هشتم در اینجا) 📔(دفترچه بازپذیری سطح2در اینجا) 📌 آزمون بازپذیری برای آخرین مرتبه اجرا می شود. ┄┅┅❅ 💎❅┅┅┄ ✨پذیرش مقطع عالی (سطح سه/کارشناسی ارشد) 💎به سه شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری در 12 رشته : 1️⃣تفسير و علوم‌ قرآنی 2️⃣فقه ‌و اصول 3️⃣فلسفه‌ اسلامي 4️⃣کلام اسلامی 5️⃣تاريخ اسلام 6️⃣مطالعات اسلامی زنان 7️⃣مدرسی ادبیات عربی 8️⃣اخلاق و تربیت اسلامی 9️⃣کلام با گرایش امامت 🔟کلام با گرایش مهدویت 1️⃣1️⃣مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی 2️⃣1️⃣ تربیت دینی کودک و نوجوان 🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی (منابع آزمون در اینجا ) 💎 اطلاع از معافیت های آزمون. سطح سه در اینجا 📘(دفترچه پذیرش سطح3 در اینجا ) ┄┅┅❅ 💎❅ ┄┅┅ ✨پذیرش مقطع تخصصی (سطح چهار/دکتری) 💎به صورت شیوه حضوری تمام وقت در 5 رشته : 1️⃣تفسیر تطبیقی 2️⃣ فقه خانواده 3️⃣حکمت متعالیه 4️⃣کلام اسلامی 5️⃣علوم و معارف قرآنی 🔖از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی (منابع آزمون در اینجا ) 📒( دفترچه پذیرش سطح4 در اینجا) 💎💠💎 راهنمای پذیرش: http://paziresh.whc.ir 🌙زمان نصرت مولای مهربان
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا ◼️صیام- قسمت ششم ☑️ حدود الله عزوجل بسم الله الرحمن الرحیم أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِكُمْ هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ وَ عَفا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُون‏. (سوره مبارکه بقره، آیه ۱۸۷) ◀️ برای صوم، حدودی تشریع شده است، از جمله آنها، رعایت مُفطِراتی است که در صدر کریمه تصریح شد؛ مانند عدم جواز أکل از زمان تبیّن خیط أبیض تا لیل (اذان صبح تا اذان مغرب). اگر مکلف، ملتزم و مراعی این حدود الهی باشد، صیامش تمام خواهد بود. وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون‏؛ تعدّی از حدود الله، خروج از طاعت مولا بسوی معصیت است، و مقتضای این خروج، اطلاق ظالم بر فاعلِ معصیت است. ظلم، مبعّد عن المولا است. زیرا در لسان نصّ، مکلفین امر به عدم قرب به منهیات شده اند؛ فَلا تَقْرَبُوها. پس اگر مکلفی مرتکب مفطرات شود، منفصل از قرب شده است. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ⏪ بنابراین در شریعت مقدس اسلام، التزام به حدود الهی موجب قرب عبد است و تعدّی از آن، مبعّد می باشد. سبب قرب و بعدِ مطروح، به حقیقت حدود الله ارجاع دارد. 🔘 حضرت فاصِل الخطابات امام صادق (علیه السلام) در کلامی، تفصیل این مبحث را مطرح نمودند، لذا متأصل به این کلام مبحث مزبور را تبیین خواهیم نمود. ▫️ أنَّ اللَّهَ حَدَّهَا بِحُدُودِهَا لِئَلَّا يَتَعَدَّى حُدُودَهُ أَحَدٌ؛ خداوند براى اين مقررات و حدود را قرار داده تا كسى بر آن تجاوز نكند. ↩️ پس حدود، تشریع شده تا همه مکلفین طبق آن حدود عمل کنند. ▫️ و لَوْ كَانَ الْأَمْرُ كَمَا ذَكَرُوا لَعُذِرَ النَّاسُ بِجَهْلِهِمْ مَا لَمْ يَعْرِفُوا حَدَّ مَا حُدَّ لَهُمْ وَ لَكَانَ الْمُقَصِّرُ وَ الْمُتَعَدِّي حُدُودَ اللَّهِ مَعْذُوراً وَ لَكِنْ جَعَلَهَا حُدُوداً مَحْدُودَةً لَا يَتَعَدَّاهَا إِلَّا مُشْرِكٌ كَافِر؛ ↩️ از آنجا که حدود برای اطاعت وضع شده، پس مقصّر (جاهل نسبت به حدود شرعی) و متعدّی حدود الله، معذور نمی باشند. و با استناد به این کریمه «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون‏»، بر آنها، مشرک کافر اطلاق می شود. ➖ پس از تبیین این اصل، به حقیقت حدود الله در قالب عبارات ذیل تصریح فرمودند: ▫️ أنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اخْتَارَ الْإِسْلَامَ لِنَفْسِهِ دِيناً وَ رَضِيَ مِنْ خَلْقِهِ‏؛ شارع مقدس دین اسلام را بعنوان دین مرضی و مختارش برگزیده و لَمْ يَقْبَلْ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِه. برای تبیین تشریع که مشتمل بر حلالها و حرامها الی یوم القیامة است، حججی را مبعوث فرمود. ▫️ همْ أَصْلُهُ وَ مِنْهُمُ الْفُرُوعُ الْحَلَالُ وَ ذَلِكَ سَعْيُهُمْ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ أَمْرُهُمْ شِيعَتَهُمْ وَ أَهْلَ وَلَايَتِهِمْ بِالْحَلَالِ مِنْ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَ صَوْمِ شَهْرِ رَمَضَان‏ و ... ؛ أصل، آن حضرات می باشند و از فروع آنها حلال بوجود آمده که از آن فروع، امرِ أهل ولایت و شیعیان به اقامه نماز و ایتای زکات و روزه ماه مبارک رمضان و ... است. پس حلال چيزى است كه آنها جايز بدانند و حرام چيزى است كه آنها حرام بدانند. ▫️ فعَدُوُّهُمْ هُمُ الْحَرَامُ الْمُحَرَّمُ وَ أَوْلِيَاؤُهُمُ الدَّاخِلُونَ فِي أَمْرِهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة، فَهُمُ الْحَرَامُ الْمُحَرَّمُ وَ أَصْلُ كُلِّ حَرَامٍ وَ هُمُ الشَّرُّ وَ أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ وَ مِنْهُمْ فُرُوعُ الشَّرِّ كُلِّهِ وَ مِنْ ذَلِكَ الْفُرُوعُ الْحَرَامُ وَ اسْتِحْلَالُهُمْ إِيَّاهَا؛ دشمنان آن حضرات، حرام واقعى و اصل همه محرّمات و کلّ شرّ اند و همه فروعات شرّ از آنهاست و حرام از فروع آنها و حلال شمردن آنهاست، و پيروان آنها تا روز قيامت‏ داخل در اوامر آنهایند. ▫️ إنِّي أُخْبِرُكَ أَنَّ الدِّينَ وَ أَصْلَ الدِّينِ هُوَ رَجُلٌ وَ ذَلِكَ الرَّجُلُ هُوَ الْيَقِينُ وَ هُوَ الْإِيمَانُ وَ هُوَ إِمَامُ أُمَّتِهِ وَ أَهْلِ زَمَانِهِ ؛ بتو خبر می دهم كه ريشه دين و پايه آن، یک شخص است‏ که آن امام امت است. ➖ پس از تبیین این حقیقت، به نتیجه کلام تصریح می فرمایند: فَمَنْ عَرَفَهُ عَرَفَ اللَّهَ وَ دِينَهُ وَ مَنْ أَنْكَرَهُ أَنْكَرَ اللَّهَ وَ دِينَهُ وَ مَنْ جَهِلَهُ جَهِلَ اللَّهَ وَ دِينَهُ وَ لَا يُعْرَفُ اللَّهُ وَ دِينُهُ وَ حُدُودُهُ وَ شَرَائِعُهُ بِغَيْرِ ذَلِكَ الْإِمَامِ ؛ معرفة الله و دین به معرفت امام است و انکار او، انکار الله و دین است. جهل به معرفت امام، جهل به دین و حدود و شرایع الهی است. ⏪ بنابراین از آنجا که أصل تمام حدود الهی به وجود مبارک امام ارجاع دارد؛ حلالها و امر به اطاعت از محللات از فروع آن اصل است و حرامها و امر به تبعیت از محرمات از فروع أعداء ایشان است. بنابراین صیام، زمانی تمام است که معرفت به أصل این حدود حاصل شده باشد. پس هرگاه مکلف، معرفت به آن حضرات تحصیل کند، حدود الله را اقامه نموده است. و چون اراده شارع مقدس به تعیین حدود تعلق گرفته، تقصیر و جهل او در معرفة الامام معذور نیست و فاعل مقصّر به کافر مشرک معنون می شود، پس بطریق اولی متعدی حدود نیز چنین خواهد بود. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🖋📄🖋📄🖋 ا📄 ا🖋 ا📄 ا🖋 ا❁﷽❁ا 📜 سليم بن قيس هلالی و أصله أقدم و أوثق أصول الشیعة 🔸قسمت سوم: 📄 توثیق سلیم و أصله فی أعیان الشیعة (۱) ◀️ ابن نديم مى‏ گويد: «هو أول كتاب ظهر للشيعة»، «اوّلين كتابى كه براى شيعه ظاهر شده كتاب سليم بن قيس هلالى است». 📒فهرست ابن نديم، ص ۲۷۵ ◀️ أبو عبد الله محمد بن إبراهيم بن جعفر النعماني مى‏ گويد: «ليس بين جميع الشيعة ممن حمل العلم و رواه عن الأئمة (عليهم السّلام) خلاف أنّ كتاب‏ سليم بن قيس الهلالي أصل من أكبر كتب الاصول التي رواها أهل العلم من حملة حديث أهل البيت و أقدمها؛ لأنّ جميع ما اشتمل عليه هذا الأصل إنّما هو عن رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) و أمير المؤمنين (عليه السّلام) و المقداد و سلمان الفارسي و أبي ذرّ، و من جرى مجراهم ممّن شهد رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) و أمير المؤمنين (عليه السّلام) و سمع منهما. و هو من الاصول التي ترجع الشيعة إليها و يعوّل عليها» 📒غيبت نعمانى، ص۱۰۱ ◀️ قاضى بدر الدين سبكى مى‏ گويد: «اوّلين كتابى كه براى شيعه تأليف شده كتاب سليم بن قيس هلالى است». 📒الذريعة، ج۲، ص۱۵۳ (بنقل از كتاب محاسن الوسائل في معرفة الاوائل) ◀️ شیخ محمد تقی مجلسى مى‏گويد: «أنّ الشيخين الأعظمين حكما بصحة كتابه مع أن متن كتابه دال على صحته». 📒روضة المتّقين، ج۱۴، ص۳۷۲ ◀️ مرحوم محمدباقر مجلسى ابتدای کتاب بحارالانوار می نویسد: «هو أصل من أصول الشيعة، و أقدم كتاب صنف في الإسلام، و هذا ممّا أنعم اللّه تعالى على الطائفة الإماميّة؛ كتاب سليم بن قيس في غاية الاشتهار و قد طعن فيه جماعة و الحق أنه من الأصول المعتبرة». او مى نويسد: کتاب سلیم کتابیست که شیعه در جميع أعصار به آن مراجعه کرده و برآن تکیه کرده اند»،‏ و نیز می گوید: «كتابى معروف بين محدّثين است كه كلينى و صدوق و قدماى ديگر بر آن اعتماد كرده ‏اند و اكثر اخبار آن مطابق است با آنچه با اسناد صحيح در كتب معتبر به ما رسيده است». 📒بحار الانوار، ج۱، ص۳۲و ۱۹۰و ج‏۱۰۸، ص۸ ◀️ ملّا حيدر على فيض ‏آبادى مى‏ گويد: «صحّت اين كتاب نزد محقّقين شيعه مورد اتفاق است كه بطور يقينى از لسان ترجمان وحى صادر شده، چرا كه همه علوم ائمه (عليهم السّلام) به امثال اين كتابها بر مى ‏گردد». 📒منتهى الكلام، ج۳، ص۲۹ 📒استقصاء الافحام، ج۲، ص۳۵۰ 🖋 📄 🖋 📄 🖋📄🖋📄🖋
ا🖋📄🖋📄🖋 ا📄 ا🖋 ا📄 ا🖋 📄 توثیق سلیم و أصله فی أعیان الشیعة(۲) ◀️ مير حامد حسين مى‏ گويد: «كتاب سليم بن قيس هلالى كه سزاوار است در حقّ آن گفته شود: أقدم و افضل از همه كتابهاى شيعه است همان طور كه علّامه مجلسى به اين مطلب معترف است». 📒عبقات الانوار، ج۲، ص۶۱ ◀️ علّامه خوانسارى صاحب روضات مى ‏گويد: «كتاب سليم اوّلين تأليف و تدوين در اسلام است كه احاديث را جمع كرده است». 📒روضات الجنّات، ج۴، ص۶۷ ◀️ محدث نورى مى ‏گويد: «كتاب سليم از اصول معروف است، و اصحاب ما به آن كتاب اسناد زيادى دارند». و نيز مى ‏گويد: «كتاب معروف و مشهورى است كه بزرگان محدّثين از آن نقل كرده‏ اند». 📒مستدرك الوسائل، ج۳، ص۷۳۳ 📒نفس الرحمن، ص۵۶ ◀️ محدّث قمى مى‏ گويد: «كتاب سليم اوّلين كتابى است كه براى شيعه ظاهر شده و بين محدّثين معروف است و شيخ كلينى و صدوق و ديگران بدان اعتماد كرده ‏اند». 📒الكنى و الالقاب، ج۳، ص۲۴۳ ◀️مامقانى مى‏ گويد: «كتاب سليم در نهايت درجه اعتبار است». 📒تنقيح المقال، ج۲، ص۵۴ ◀️ آقا بزرگ تهرانى مى‏ گويد: «اصل سليم بن قيس از آن كتابهاى اصل است كه قبل از زمان امام صادق (عليه السّلام) تأليف شده است». و نيز مى‏ گويد: «كتاب سليم از كتابهاى اصول است و نزد شيعه و غير شيعه مشهور است». 📒الذريعة، ج۲، ص۱۵۲ ◀️ سيّد حسن صدر در كتابهايش، سليم را در شمار اوّلين تأليف‏ كنندگان در حديث و تاريخ نام برده است. 📒تأسيس الشيعة لفنون الاسلام، ص۲۷۲ ◀️ سيد احمد صفائى خوانسارى مى ‏گويد: «كتاب سليم از بزرگترين اصول قديمى است كه به صحّت آن حكم شده و بر ائمه (عليهم السّلام) نيز عرضه شده و حكم به صحت احاديث آن نموده ‏اند». 📒كشف الاستار، ج۲، ص۱۳۰ ◀️ علّامه امينى مى‏گويد: «كتاب سليم از اصول مشهور و متداول از زمانهاى قديم است كه نزد محدّثين شيعه و غير شيعه و تاريخ نويسان مورد اعتماد است». 📒الغدير، ج۱، ص۱۹۵ ◀️ علامه سيد صادق بحر العلوم مى‏ گويد: «بزرگان علما نسبت كتاب را به سليم ثابت كرده‏ اند و اينكه در نهايت اعتبار است و رواياتش صحيح و مورد وثوق است». ◀️ مرحوم مرعشى نجفى مى‏گويد: «كتاب سليم از قديمى ‏ترين و صحيح ترين كتابها نزد شيعه است، بلكه بعضى از غير شيعه هم حكم به صحّت آن كرده‏ اند». و نيز مى‏ گويد: «كتاب سليم كتابى است معروف و چاپ و منتشر شده، و نزد ما و اكثر غير شيعه مورد اعتماد است و از طرف ائمه (عليهم السّلام) نيز مورد تأييد قرار گرفته است». 📒احقاق الحق، ج۱، ص۵۵ و ج۲، ص۴۲۱ ◀️ مرحوم نمازی: «يدل علي مدحه وجلالته وعظم شأنه وقوة إيمانه وكماله ما رواه خص... فلا شبهة في كونه صاحب أمير المؤمنين (عليه السلام) ومن خواصه، روي عنه وعن السبطين والسجاد و الباقر والصادق (عليهم السلام)، وهو من الأولياء المتنسكين والعلماء المشهورين بين العامة والخاصة. وظاهر أهل الرجال أنه ثقة معتمد عليه. وبالجملة اعتمد عليه البرقي والصفار والكليني والصدوقان والعياشي و الشيخ وغيرهم. روي الاجلاء من أصحاب الاجماع عنه. 📒مستدركات علم رجال الحديث، ج۴، ص۱۱۵و۱۱۶ ◀️ صاحب موسوعه می نویسد: «ذكر أنّ الأصل كان صحيحاً، و نَقل عنه الاجلة المشايخ الثلاثة و النعماني و الصفار و غيرهم». 📒موسوعةطبقات‏ الفقهاء، ج۱، ص۳۸۶ ◀️ صاحب فهرس التراث نوشته است: «ليس هناك خلاف عند الشيعة في أنّ كتاب سليم بن قيس من أكبر كتب الأصول التي رواها أهل العلم من حملة حديث أهل البيت (عليهم السّلام) و أقدمها لأنّ جميع ما اشتمل عليه هذا الأصل إنّما هو عن رسول الله (صلّى الله عليه و آله) و أمير المؤمنين علي (عليه السّلام)، «و هو من الأصول التي ترجع إليها الشيعة و تعوّل عليها»؛ میان شیعه هیچ اختلافی نیست که کتاب سلیم از بزرگترین کتب أصولی می باشد که اهل علم از حمله حدیث اهل بیت آنرا روایت کردند، کتاب سلیم از قدیمی ترین کتابهاست، زیرا تمام آنچه که در این اصل موجود است همگی از رسولخدا و حضرت مولی (عليهما السّلام) است. کتاب سلیم أصلی است که شیعه به آن مراجعه کرده و بر آن تکیه کرده است. 📒 فهرس ‏التراث، ج‏۱، ص۱۰۳ 🖋 📄 🖋 📄 🖋📄🖋📄
ا📑📜📑📜 ا📜📑📜 ا📑📜 ا📜 ا❁﷽❁ا 📂 أنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ ▪️معرفی و تعیین حاکمیت و ولایت مطلق پس از نبی ✅ در روایات آمده است که پس از إبلاغ وحی به رسول الله (صلی الله علیه و آله)، أمر آن حضرت ظهور نیافت تا آنکه از جانب خداوند تبارک و تعالی این آیه نازل شد که: «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكين‏». 📔سوره مبارکه حجر، آیه ۹۴ 📔الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، النص، ص۳۳۲ با نزول این آیه شریفه أمر رسول الله (صلی الله علیه و آله) به ظهور رسید و ظهور این أمر توأمان با تبیین یکی دیگر از أحکام فقهی شریعت اسلام، یعنی معرفی و تعیین حاکمیت و ولایت مطلق برای أمت اسلامی پس از حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) بود. از آنجا که این برهه تاریخی از محیای رسول الله (صلی الله علیه و آله) به معرفی و تعیین حاکم شرع و ولایت او اختصاص داده شده است، جنبه فقهی دارد و از اینرو در ذیل به بررسی این مهم خواهیم پرداخت. ◀️ هنگامى كه آيه «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» نازل شد، رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرزندان عبد المطلّب را دعوت كرد. و آنزمان که این دعوت به آنها صورت گرفت، آنان با خویش گفتند: آيا محمد مى‏تواند همه ما را سير كند، در حالىكه هر كدام از ما به تنهايى يك برّه يك ساله را مى‏خوريم و يك ظرف پر از شير را مى‏نوشيم! یکی از حاضران جمع (مردى از دهمين فرزندان عبد المطلّب) نقل می کند: در منزل ابو طالب (علیه السلام) جمع شديم و وقتى كه بر رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) وارد شديم، به شيوه جاهليت بر او درود گفتيم و او به روش اسلام به ما سلام كرد. اين اولين چيزى بود كه براى ما تازگى داشت و ناشناخته بود، سپس دستور داد كه ظرف بزرگى از نان و گوشت را براى ما حاضر كردند. سپس رسول الله (صلّى اللّه عليه و آله) لقمه‏ اى از گوشت برداشت و آن را قطعه قطعه كرد و در جاهاى مختلف ظرف نهاد و آن گاه فرمود: با نام خدا، شروع كنيد. ما از اين كارش متغير شديم و أمّا مشغول غذا خوردن شديم. پس آن قدر خورديم كه سير شديم؛ ولى ظرف همچنان پر از غذا بود. همگى از ظرف بزرگى از شير (يا دوغ) نوشيدیم تا سيراب شديم، در حالى كه ظرف همچنان پر از شير (يا دوغ) بود. این درحالی بود که يكى از آن مردان مى‏ توانست، تمام غذايى كه تهيه شده بود را به تنهايى بخورد. در برخی اقوال آمده، پس از آن كه از خوردن فراغت يافتند، آن حضرت خواست تا تکلم کند، اما ابولهب (علیه اللعنة) مانع شد و همه افراد متفرق شدند، در حالیكه رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) هيچ سخنى نگفته بود. پس فردای آن روز به همین امر اختصاص داده شد. ⏪ ادامه دارد ... 📜 📑📜 📜📑📜 📑📜📑📜
ا📑📜📑📜 ا📜📑📜 ا📑📜 ا📜 ◀️ حضرت رسول (صلّى اللّه عليه و آله) خطاب به جمع حاضر فرمودند: اى فرزندان عبد المطلّب! همانا من انذار كننده ‏اى براى شما از سوى خدا هستم. من چيزى براى شما آورده ‏ام كه هيچ عربى تا كنون آن را نياورده است. اگر از من اطاعت كنيد، هدايت و رستگار مى‏ شويد. اين سفره ‏اى بود كه خدا به من دستور داده بود، براى شما بگسترانم و من آن را براى شما آماده كردم، چنان كه عيسى بن مريم (عليه السّلام) آن را براى قومش مهيا كرده بود. اگر كسى از شما بعد از اين كافر باشد، خداوند او را چنان عذابى مى ‏كند كه هيچ كدام از عالميان را آن چنان عذاب نكرده است. از خدا بترسيد و به آنچه كه مى ‏گويم گوش فرا دهيد. بدانيد كه خداوند هيچ پيامبرى را برنیانگيخت مگر اين كه براى او برادر و وزير و وصّى و وارثى از خانواده ‏اش قرار داده و هر آينه براى من هم وزيرى قرار داده است، چنان كه براى پيامبران قبلى قرار داده بوده است. خداوند مرا به سوى همه مردم فرستاده و بر من نازل كرده است: «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ». و به خدا قسم كه خدا مرا آگاه ساخته و اسم او را برايم معين نموده است، أمّا به من دستور داده است كه شما را دعوت كنم و شما را نصيحت نمايم و وزيرم را به شما معرفى كنم تا بعد از آن عذر و بهانه ‏اى نداشته باشيد. ◀️ سپس آن جمله مشهور تاریخی را فرمودند که: «أَيُّكُمْ يَكُونُ أَخِي وَ وَارِثِي وَ وَزِيرِي وَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي فِيكُمْ بَعْدِي‏؟»؛ كدام يك از شما برادر و وارث و وزير و وصّى و خليفه من بعد از من در ميان شما مى ‏شود؟ (در برخی اقوال تاریخی آمده است که رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) سه بار این سوال را تکرار کردند و تنها پاسخ دهنده إمام المتقین أمیرالمومنین (علیه السلام) بود.) آن حضرت اين درخواست را بر يكايك آنها عرضه كرد، اما همگى از پذيرش آن خوددارى نمودند، تا اين كه نزد علی (علیه السلام) آمد و آن حضرت فرمود: من قبول مى ‏كنم يا رسول اللّه(صلّى اللّه عليه و آله). ◀️ و در اینجا بود که حضرت ختمی مرتبت (صلّى اللّه عليه و آله) به وصایت، وزارت و خلافت حضرت مولی (علیه السلام) تصریح فرمودند: «هَذَا أَخِي وَ وَارِثِي وَ وَصِيِّي وَ وَزِيرِي وَ خَلِيفَتِي فِيكُمْ بَعْدِي»؛ اى فرزندان عبد المطلّب! اين برادر و وارث و وصىّ و وزير و خليفه من در ميان شما خواهد بود. اما افراد آن جمع مى‏ خنديدند و با تمسخر به ابو طالب (علیه السلام) مى‏ گفتند: به تو دستور داد كه از اين بچه اطاعت كنى و حرفش را گوش كنى. 📔علل الشرائع، ج‏۱، ص۱۷۰ ⏪ ادامه دارد... 📜 📑📜 📜📑📜 📑📜📑📜
ا📑📜📑📜 ا📜📑📜 ا📑📜 ا📜 🖊 مطلب فقهی دیگر، مستفاد از این قضیه تاریخی اشاره ضمنی به باب "الفرائض و المواريث"‌ است. هرچند که فقها إرث را "استحقاق إنسان بموت آخر بنسب أو سبب شيئاً بالأصالة" تعریف می کنند، اما همانطور که در نص آمد، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) ضمن طرح سوال خود از حاضرین، به مقوله پذیرش وراثت و وصایت خویش تصریح می فرمایند، و تنها کسی که به شاء الهی، به دعوت و سوال پیامبر پاسخ می دهد، حضرت علی (علیه السلام) است. ◀️ موید این کلام، سخن حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در پاسخ به مردی است که از ایشان پرسید: يا امير المؤمنين! چرا شما از پسر عمويت ارث بردى و عمويت از او ارث نبرد؟ آن حضرت (عليه السّلام) روى به مردم نمود و فرمود: «گوشهایتان را بگشایید و بشنوید. سپس ماجرای دعوت عشیرة الأقربین را فرمود تا به این فرمایش پیامبر رسید که اى فرزندان عبد المطلب من به سوى همه مردم و به خصوص براى هدايت شما برانگيخته شده ‏ام. هر آينه آنچه كه از نشانه و معجزه لازم باشد ديديد و شنيديد. حال كدام يك از شما با من بيعت مى ‏كند كه برادر و همراه و وارث من باشد؟ هيچ كس جواب نداد. اما من كه از همه كوچك‏تر بودم، بلند شدم و اظهار آمادگى كردم». 📔بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۱۸، ص۱۷۸ 🖊 توضیح اینکه ارث طبقات و أصناف در علم فقه، با نصب العین قرار دادنِ کتاب الله و سنت اهل بیت (علیهم السلام) تقدیر شده است. براین اساس هر گاه که یک طبقه و أصنافش موجود نباشند، نوبت به طبقه بعدی و أصناف آن طبقه می رسد. همانطور که ملاحظه می شود در قضیه إنذار عشیرة الأقربین، تنها طبقه سوم وارثین (یعنی أعمام) حضرت رسول موجود بودند، اما آنان از پذیرش اسلام (چون کفر از موانع ارث است) و نیز از پذیرش وصایت و وراثت خودداری می کنند، لذا حضرت مولی (علیه السلام) وصی و وارث پیامبر می شوند. 📔جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌۳۹، ص۱۵ 📜 📑📜 📜📑📜 📑📜📑📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨⚜️✨ ا❁﷽❁ا ▪️شخصیت حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در نگاه پژوهشگران ⚜️حجه الاسلام حاج سیدحسن میرجهانی طباطبائی: در بیان فضائل و مناقب و کمالات این بانوی معظمه از عهده این بیرون است در اینجا به یک جد نبوی اکتفا میکنم، که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرموده: ✨ان خیرالنساء العالمین مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. یعنی بهترین زنان جهانیان مریم دختر عمران آسیه دختر مزاحم و خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمّد صلی الله علیه و آله است. ⚜️و علم الهدی در شافی و ابوجعفر در تلخیص بنابر آنچه علامه مجلسی در بحار از ایشان حکایت فرموده قائلند به اینکه خدیجه سلام الله علیها سلام الله علیها زمان تزویج با پیغمبر صلی الله علیه و آله عذراء و بکر بوده و مؤید این قول است آنچه در بحار از کتاب انوار روایت نموده که رقیه و زینب فرزندان بطنی خواهر خدیجه بوده‌اند. و ابوالقاسم کوفی در کتاب استغاث چنین استدلال کرده که خدیجه غیر از رسول خدا صلی الله علیه و آله احدی را به زوجیت خویش اختیار نفرمود و غایت آنچه که به آن تمسک جسته اند این است که اجماع خاص و عام از اهل آثار و نقل اخبار بر آن است که باقی نماند از اشراف قریش و سادات و صاحبان مسجد و بزرگواری از ایشان الا اینکه قدم خواستگاری خدیجه را مقدم داشته و آتش این آرزو را در کانون دل خود مشتعل نموده و خدیجه آب سرد بر آتش هوای ایشان ریخته و ایشان را جواب گفته به خواستگاری ایشان را رد کرده و نپذیرفته و از همین جهت بوده که پس از تزویج او با رسول خدا صلی الله علیه و آله بر خدیجه غضب نمودند و از او دوری کردند و گفتند همانا اشراف و امراء قریش به خواستگاری تو قدم گذارده و هیچ یک را به زوجیت خود نپذیرفتی و به محمد یتیم ابیطالب که فقیر است و مالی ندارد سر فرود آوردی و او را به شوهری خود ستودی. پس چگونه اهل فهم و دانش این معنی را قبول کنند که خدیجه چگونه با عربی از تمیم تن در دهد و سادات قریش و اشراف آنها ممانعت فرماید با اوصافی که در فضایل و کمالات آن بی بی مکرم گفته شده است. 📚جنة العاصمه ص۴۰ ⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ⚜️ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 استفاده از اسپری تنفسی هنگام روزه ⁉️ مبتلا به آسم هستم و در روز چند مرتبه باید از اسپری تنفسی استفاده کنم، مصرف اسپری هنگام روزه داری چه حکمی دارد؟ ✅ استعمال اسپری که حاوی داروی رفع تنگی نفس است برای روزه دار اشکال ندارد و موجب بطلان روزه نمی شود. 🆔 @khamenei_ahkam