eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
10هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️⚜❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜ ا❁﷽❁ا ⚜فضیلت حضرت قرآن :«احسن الحديث» ⬅️قسمت دوم 🔹در قسمت قبل بیان شد که یکی از فضائل حضرت قرآن، «حدیث» بودن آن است. حضرت قرآن نه تنها «حدیث» است، بلکه «احسن الحدیث» نیز می باشد: ✨اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ (سوره زمر، آيه ۲۳) 🔹بیان شد که حدیث از نظر لغوی از ریشه «حَدث» به معنای «شیء جدید» است، امری که بعد از عدم، به وجود آمده است.از نظر اصطلاحی به معنای «کلام» است چرا که در کلام نیز سخنی پس از سخن دیگر، بعد از عدم آن، به وجود می آید. 🔸حضرت قرآن،‌حدیث به معنا الاتم است ، بدین معنا که تمام کلام است و همواره الی یوم القیامه جدید خواهد بود. 🔸به علاوه حضرت قرآن نه تنها «حدیث» است، بلکه «اصدق الحدیث» نیز می باشد،‌ همان طور که حضرت صدیق الاکبر (علیه السلام) در شرح آیه زیر فرموده اند: ✨و َمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا (سوره نساء،‌آیه ۸۷) 💫و اعلموا انّ هذا القرآن.. المحدّث الذّی لا یکذِب 📗نهج البلاغه، خطبه ۱۷۴ 📗بحارالانوار، ج ۸۹،ص ۲۴ 💠در این قسمت به شرح فضیلت «احسن الحدیث» بودن حضرت قرآن می پردازیم. 🖌«اَحسن» ،‌صفت مشبهه از ریشه «حسن» می باشد. «حُسن» ،‌«حَسَنه» و «احسان» که همگی از یک ریشه هستند، به چیزی اطلاق می شود که فوق عدل بوده، باعث سرور و بهجت و رغبت در انسان گردد. 🎗الْحُسْنُ‏: عبارة عن كلّ مبهج مرغوب فيه 🎗الْحَسَنَةُ يعبّر عنها عن كلّ ما يسرّ من نعمة تنال الإنسان 🎗فالإحسان فوق العدل 📗مفردات ألفاظ القرآن ؛ ص۲۳۵ ❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜❇️⚜
❇️⚜❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜ 🔷«احسن» الحدیث بودن ، یعنی حدیث و کلامی که بر تمام ترین وجه سبب بهجت، سرور و رغبت در نفس انسان می شود. ✅به همین جهت است که رسول مکرم اسلام‌ (صلی الله علیه و اله و سلم) تنها و تمام «احسن الحدیث» را ، کتاب الله قرآن معرفی می کند: عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ فِي خُطْبَتِهِ: 💫 إِنَ‏ أَحْسَنَ‏ الْحَدِيثِ‏ كِتَابُ اللَّه‏ 📗الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص۳۳۷ 📗بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲ ؛ ص۳۰۱ 🔷یکی دیگر از دلایل «احسن الحدیث» نامیده شدن حضرت قرآن، «تمام حق» بودن آن است، چرا که حضرت معدن الحق امیرالمومنین (علیه السلام)،‌ در هنگام فِتن و شبهات جهت تشخیص دین و کلام حق، تمام حق را «احسن الحدیث» معرفی کرده اند: 💫يَا أَخَا هَمْدَان ...إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِ‏ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ 💫يَا حَارِثُ‏ إِنَّ الْحَقَّ أَحْسَنُ‏ الْحَدِيثِ.. 📗الأمالي (للمفيد) ؛ النص ؛ ص۵ ✅از آنجا که حضرت قرآن،‌ «احسن الحدیث» است ، در زمان اظهار آراء مشتبه و کَلم مختلفه رجال،‌ جهت تشخیص دین الله ،‌ باید حضرت قرآن را شناخت، چرا که «حق»، همان «احسن الحدیث» است و با شناخت آن می توان «اهل حق» را شناخت. ✅به همین جهت است که در آیه ۲۳ سوره زمر، فضیلت «احسن الحدیث» بودن حضرت قرآن، سببی برای «هدایت» معرفی شده است ، اما تنها کسانی از این فضیلت می توانند بهره برده و هدایت شوند که به مقام «خشیت ربّ» رسیده باشند. 🔸مقام خشیت نیز تنها مخصوص علماء است: ✨إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ (سوره فاطر، آیه ۲۸) 🔰یعنی کسانی که حامل علم باشند، می توانند از فضیلت احسن الحدیث بودن حضرت قرآن بهره برده و در هنگام فتن و ظلمات در آخرالزمان به سوی حق،‌هدایت شوند: ✨اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (سوره زمر،‌آیه ۲۳) ✅به همین دلیل است که حضرت عیبة علم الله ،‌امیرالمومنین (علیه السلام) در یکی از خطبات خود امر به تعّلم القرآن یعنی حمل علم القرآن ،فرموده اند: 💫وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ‏ الْحَدِيثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ .. 📗نهج البلاغه،‌خطبه ۱۱۰ ❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜ ❇️⚜❇️⚜❇️⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 نشست مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور 🔹 نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور به صورت وبینار و با موضوع «پذیرش حوزه های علمیه خواهران» برگزار می شود. 🔹 این وبینار ساعت 17 روز دوشنبه 6 اردیبهشت ماه 1400 برگزار و به صورت زنده از طریق لایو مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به نشانی http://live.whc.ir/ پخش خواهد شد. 🔹 گفتنی است، پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. متن کامل: http://news.whc.ir/news/view/106215 کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
💎نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با طلاب خواهر سراسر کشور به صورت وبینار و با موضوع «پذیرش حوزه های علمیه خواهران» در حال برگزاری است... 🌐http://live.whc.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۹) ☑️ اعجاز لغوی کلام الله (۲) ا❁﷽❁ا «وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ، بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ»؛ حضرت قرآن، تنزیل پروردگار جهانیان است که به واسطه روح الامین آن را نازل گردانیده و بر قلب تو فرود آورده تا از انذاردهندگان باشی، به زبان عربی مبین. ﴿سوره مبارکه شعراء، آیات ۱۹۲ الی ۱۹۵﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ در تبیین مبحث اعجاز لغوی کلام الله عزوجل به «لسان عربی مبین» و اعجاز ظاهری و لفظی آن اشاره شد. چرا که شارع مقدس بر همین صورت ظاهری لسان عربی مبین که أفضل و أشرف از همۀ زبانها و متمایز با آنهاست، تحدی فرموده و آن را معجزه خود تعبیر کرده است. ▪️ صورت ظاهری لسان عربی مبین، مشتمل بر الفاظ و کلمات جامعی، در کمال نضد و حسن نسق و در أعلی مراتب اعجاز بلاغی و بیانی می باشد (۱)؛ «و القرآن ... ظاهره أنيق ...» (۲). ▪️ البته وجوه إعجاز حضرت قرآن متکثر است؛ نظم الفاظ، بلاغت و فصاحت، اصول و قواعد کلام الله جلّ جلاله از جمله این وجوه می باشد. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) چنانچه علامه مجلسی در این خصوص نوشته است: «و أما وجه إعجازه فالجمهور من العامة و الخاصة و منهم الشيخ المفيد قدس الله روحه على أن إعجاز القرآن بكونه في الطبقة العليا من الفصاحة و الدرجة القصوى من البلاغة على ما يعرفه فصحاء العرب بسليقتهم و علماء الفرق بمهارتهم في فن البيان و إحاطتهم بأساليب الكلام هذا مع اشتماله على الإخبار عن المغيبات الماضية و الآتية و على دقائق العلوم الإلهية و أحوال المبدإ و المعاد و مكارم الأخلاق و الإرشاد إلى فنون الحكمة العلمية و العملية و المصالح الدينية و الدنيوية على ما يظهر للمتدبرين و يتجلى للمتفكرين و قيل وجه إعجازه اشتماله على النظم الغريب و الأسلوب العجيب المخالف لنظم العرب و نثرهم في مطالعه و مقاطعه و فواصله فإنها وقعت في القرآن على وجه لم يعهد في كلامهم و كانوا عاجزين عنه‏». بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۱۷، ص ۲۲۴ (۲) تفسير الصافي، ج‏١، ص ١۵ ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۹) ☑️ تحدّی ▪️ دلیل مُثبتِ إعجاز در ظاهر کلام الله تبارک و تعالی، «تحدی» یا حریف طلبی برای آوردن شبیه و نظیر کلام الله عزوجل می باشد. چنانچه در آیاتی از کتاب الله بر این مطلب چنین استدلال شده است: ▫️ «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً» (۱)؛ ▫️ بگو اگر انس و جنّ جمع شوند كه نظير اين قرآن را بياورند نميتوانند هر چند با همديگر همكارى كنند. ▫️ «أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ ... فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِين»‏ (۲)؛ ▫️ پس اگر راست مى‌گويند، سخنى مثل آن بياورند. ▫️ «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ‏ ...فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ ...» (۳)؛ ▫️ و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده‌ايم شك داريد، پس -اگر راست مى‌گوييد- سوره‌اى مانند آن بياوريد و اگر این کار را نکردید و هرگز نتوانید کرد پس بپرهیزید از آتش ... . ▫️ «أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ ... فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ ...» (۴)؛ ▫️ يا مى‌گويند: «اين [قرآن‌] را به دروغ ساخته است.» بگو: «اگر راست مى‌گوييد، ده سوره مانند آن بياوريد ... پس اگر شما را اجابت نكردند، بدانيد كه آنچه نازل شده است به علم خداست. 👈 قیودی که در نصوص مذکور آورده شده، دلالت بر اطلاق تحدی و در نتیجه اعجاز حضرت قرآن دارد. ▪️ لفظ (الْقُرْآنِ) شمول بر جمیع الفاظ آن دارد ▪️ کاربرد عبارات مشابه چون (بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ)، (بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ)، (بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ) در ادله دیگر مؤید همین مطلب است و از آن افادۀ اطلاق تحدی در الفاظ و آیات کلام الله می شود. ▪️ عبارت شریفه (اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ) دلالت بر عجز عموم ما سوی الله از إتیان همانند حضرت قرآن دارد. ▪️ و این نفی از نوع ابد است؛ (لَنْ تَفْعَلُوا)، به این معنا که غایت تحدی تا روز قیامت ادامه دارد و بشر از اتیان مثل آن (حتی بنظم و ترتیب مماثل) إلی یوم القیامة عاجز خواهد بود (۵). 👈 به کمک این استدلال معلوم می شود که ظواهر حضرت قرآن و الفاظ و عبارات بکار رفته در آن با ظواهر کلمات دیگر متفاوت است. در عمق الفاظ و حروف به ظاهر محدودِ حضرت قرآن، بطون و اسرار و حقائق نامتناهی نهفته است که دسترسی و ایصال به آن، جز با تدبر و تعمق در همین ظاهر میسر نخواهد بود. لذا امام صادق (علیه السلام) در مذمت آنان که به حجیت ظاهر حضرت قرآن توجه ندارند یا صرفا به ظاهر اکتفا کرده و از بطون و تأویل آن غافل شده اند، فرمودند: «إِنَّ قَوْماً آمَنُوا بِالظَّاهِرِ و كَفَرُوا بِالْبَاطِنِ فَلَمْ يَنْفَعْهُمْ شَيْ‏ءٌ وَ جَاءَ قَوْمٌ مِنْ بَعْدِهِمْ فَآمَنُوا بِالْبَاطِنِ وَ كَفَرُوا بِالظَّاهِرِ فَلَمْ يَنْفَعْهُمْ ذَلِكَ شَيْئاً وَ لَا إِيمَانَ بِظَاهِرٍ [إِلَّا بِبَاطِنٍ‏] وَ لَا بِبَاطِنٍ إِلَّا بِظَاهِرٍ» (۶)؛ برخی به ظاهر آیات و احکام و شریعت ایمان آورده اند، ولی به باطن آنها کفر ورزید اند و اینگونه ثمری برای آنان ندارد، گروه دیگری ایمان به باطن پیدا کرده ولی به ظاهر آنها کفر ورزیده اند. لازمه ایمان به ظاهر و باطن قرآن کریم، اعتبار و حجیت ظاهر و عمل مطابق آن است. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سوره مبارکه اسراء، آیه ۸۸ (۲) سوره مبارکه طور، آیه ۳۴ (۳) سوره مبارکه بقره، آیات ۲۳ و ۲۴ (۴) سوره مبارکه هود، آیات ۱۳ و ۱۴ (۵) در تکمیل و تایید آنچه بیان شد به کلام نورانی حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) در منبع ذیل مراجعه شود: التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، ص۶۲ و ۱۵۱ الی ۱۵۵ (۶) بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۵۳۶ و ۵۳۷ ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 باطل کردن روزه قضا ⁉️ باطل کردن عمدی روزه قضای ماه رمضان چه حکمی دارد؟ ✅ در صورتی که برای قضای روزه فرصت دارد می‌تواند پیش از اذان ظهر، روزه قضا را باطل کند، ولی باطل کردن آن پس از اذان ظهر، جایز نیست و کفاره دارد و کفاره آن، غذا دادن به ده فقیر است و اگر نمی‌تواند باید سه روز روزه بگیرد. 🆔 @khamenei_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜ ا❁﷽❁ا ⚜اسم حضرت قرآن: فرقان ⬅️قسمت اول 🔸یکی از اسامی حضرت قرآن، «فرقان» است: ✨تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (سوره فرقان، آیه ۱) 🖋فرقان از نظر معنای لغوی، از ریشه «فرق» به معنی جدایی است: ▫️هو ما يقابل الجمع ▫️يدلّ على تمييز و تزييل بين شيئين 📔التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۹، ص ۷۰ 🔸بنابراین یکی از دلایل وجه تسمیه حضرت قرآن به «فرقان»،‌ مفترق بودن و جدا بودن آیات و سُور حضرت قرآن است ،‌به گونه ای که کل کتاب جمعا به صورت یک لوح بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل نشده است: سأل عبدالله بن سلام عن رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم): فَأَخْبِرْنِي هَلْ أَنْزَلَ عَلَيْكَ كِتَاباً ؟ ▫️قَالَ نَعَمْ . قَالَ وَ أَيُّ كِتَابٍ هُوَ ؟ ▫️قَالَ الْفُرْقَانُ . قَالَ وَ لِمَ سَمَّاهُ رَبُّكَ فُرْقَاناً ؟ ▫️قَالَ لِأَنَّهُ مُتَفَرِّقُ الْآيَاتِ وَ السُّوَرِ أُنْزِلَ فِي غَيْرِ الْأَلْوَاحِ وَ غَيْرِ الصُّحُفِ وَ التَّوْرَاةُ وَ الْإِنْجِيلُ وَ الزَّبُورُ أُنْزِلَتْ كُلُّهَا جُمَلًا فِي الْأَلْوَاحِ وَ الْأَوْرَاقِ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۹ ؛ ص۳۰۴ 📔الإختصاص ؛ النص ؛ ص۴۴ 🔸اما «فرقان» در بطنی دیگر، به معنای جدایی بین حق و باطل است، همان گونه که در آیه حضرت قرآن، یوم البدر، یوم الفرقان نامیده شده است: فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ ذُكِرَ يَوْمُ بَدْرٍ، فَقَالَ: ◽️هُوَ [يَوْمَ] الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي فَرَّقَ اللَّهُ [فِيهِ] بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ 📔تفسیر الصافی،ج۲، ص۳۰۵ 📔الأصول الستة عشر، ص۲۵۸ 🔸حضرت قرآن،‌ نیز از این جهت «فرقان» نامیده می شود که سبب تمیز و جدایی بین حق و باطل می گردد. همان طور که امام حسن عسگری (علیه السلام) در معنای «فرقان» فرموده اند: ◽️الفرقان ما يفرق به بين الحق والباطل و بين المحقين والمبطلين 📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ص۲۵۲ *⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜ 🔸اما در برخی از آیات حضرت قرآن، در کنار الفاظ «کتاب» و «قرآن»، از «فرقان» نیز نام برده شده است. ✨نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ *ِمنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ (سوره آل عمران، آیات ۳ و ۴) 🔶در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی بین «قرآن» و «فرقان» وجود دارد،‌ حضرت فاروق، جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند: ◽️الْفُرْقانَ هو كل أمر محكم و الكتاب هو جملة القرآن الذي يصدق فيه من كتاب قبله من الأنبياء ◽️الْقُرْآنُ جُمْلَةُ الْكِتَابِ وَ الْفُرْقَانُ الْمُحْكَمُ الْوَاجِبُ الْعَمَلِ بِهِ 📔الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج۲ ؛ ص۶۳۰ 📔تفسير العياشي ؛ ج۱ ؛ ص۱۶۲ 🔸بنابراین هنگامی که از «قرآن» نام برده می شود، منظور کل کتاب است ولی «فرقان» اشاره به شأن فاروق بودن حضرت قرآن دارد. 🔸بدین معنا که پس از جدایی و تمییز بین حق و باطل،‌ هر آنچه از آیات حضرت قرآن که متشابه المعنا بوده اند،‌ به محکم المعنا ارجاع داده می شوند و سپس عمل به محکمات واجب است. 🔸اما فاروق بودن حضرت قرآن، تنها برای متقین است: ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا (سوره انفال، آیه ۲۹) ◽️عن جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام): المتقون هم شیعه علی بن ابیطالب (علیه السلام) 📔بحارالانوار، ج ۵۱،ص۱۲۴ 🔸بنابراین مومنین با نور ولایت، می توانند از فرقان بودن حضرت قرآن بهره برده ، از گرفتار شدن در متشابهات در امان مانده و حق در نزد ایشان مبرهن گردد. در نتیجه کل آیات حضرت قرآن برایشان محکم و واجب العمل خواهد بود. 📌ادامه دارد... *⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
هدایت شده از راه روشن
باسمه تعالی وهو المستعان همراهان گرامی سلام و عرض ادب طاعاتتان قبول درگاه حق 🌺عرض خیر مقدم به سرورانی که تازگی به ما پیوسته اند 🌱 در راستای تقویت انگیزه بخشی و بصیرت افزایی جامعه دینی به ویژه خواهران،اساتید ،طلاب دبیران ودانشجویان و پیروان انقلاب اسلامی و رهروان ثابت قدم حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) برنامه ریزی و نشر محتوا دارد. خرسندیم از همراهی تان به مناسبت ماه مبارک رمضان محتوای فرهنگی کانال پر رنگ تر است. ما همگی معتقدیم برکات این انقلاب در این غوغای دشمنی های آشکار و لطمه های پشت پرده از جبهه نفاق، که هر روز به شکلی خود را بروز می دهد، در سایه حمایت معصومین و خادمی آن حضرات صلوات الله علیهم اجمعین، هنوز در جاده اسلام باقی هستیم. در سایه لطف حضرت حق جل جلاله، هنوز در این راه نورانی نفس می کشیم و حال آنکه زهر کین دشمنان قسم خورده هر روز کام ما را تلخ تر نموده است. خداوندا ما را در راه سربازی امام زمان مان (عجل الله تعالی فرجه) و یاری رهبرمان مستدام و ثابت قدم بدار. فعالیت ما در دو بخش فرهنگی وتحلیل و علوم ومبانی سیاسی است. و مباحث ان نیز در کانال با عنوان جریان شناسی سیاسی در ایران ارائه شد. 💠 ما برای زمینه سازی و نقش آفرینی بانوان انقلابی در عرصه پاسداری از انقلاب ونهضت جهانی اسلامی، با ایجاد کانال به دنبال تقویت تشکل بانوان و ایفای نقش سازنده و پیشبرنده در مقابله دسیسه های دشمنان ، به خصوص در عرصه انتخابات پرشور فعالیت می کنیم. با ما باشید و را به دوستان ونزدیکان خود معرفی کنید. تجربه تاریخ نشان داده است ورود بانوان معتقد و جان نثار دین محمدی همواره جریان ساز بوده است. رهروان زینب سلام الله علیها همواره خواب دشمن را به کابوس مبدل ساخته ومیسازد. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
ا🖋📄🖋📄🖋 ا📄 ا🖋 ا📄 ا🖋 ا❁﷽❁ا 📜 ابا سعید، ابان بن تغلب صاحب اصل من اصول الشیعه 🔸 قسمت اول: 📄لمحة عن حياة أبان ✅ ابان بن تغلب بن رُباح بَکری جُرَیری کِنْدی رَبَعی کوفی، صاحب و از کبراء و خواص اصحاب امام سجاد، امام باقر و حضرت ابی عبدالله جعفر صادق (علیهم السلام) بود. همچنین وی صاحب اصل از اصول شیعه و از مصنفان کتب شیعی در زمان خود بوده است. ایشان از علمای بزرگ شیعه در علوم حضرت قرآن، فقه، حدیث، لغت و ادب و... بوده است. ابان مورد وثوق ائمه (علیهم السلام) بوده است. 📍توضیح اینکه وثاقت از ماده «وَثَق» و به معناى اعتماد است. این اصطلاح در علم رجال دو گونه است: توثیق عام بیان قواعد و ضوابطی است که موجب توثیق قانون‌مند عده‌ای می‌شود. مصاحبت با امام معصوم، تألیف كتاب، یا اصل، كثرت روایات از معصوم ‌ من جمله عناوینی است كه دلالت بر توثیقات عام دارد. اما توثیق خاص آن است که در مورد یک شخص معین دلایلی دال بر وثاقت او در امر حدیث و روایت وجود داشته باشد؛ مانند تصریح امام معصوم بر وثاقت آن شخص. ✅اصل یا کتاب أبان در شمار دومین اصل از اصول شیعه به حساب می آید. 📒فهرست ابن النديم، ص‏۲۷۶ ✅شیخ صدوق در مشیخه من لا یحضر الفقیه کنیه وی را اباسعید و علامه حلی کنیه وی را ابن سعید بیان نموده است. 📒رجال علامه حلی، ص ‏۱۲ ✅نسب جریری وی بدان جهت است که ابان مولای بنی جریر بن عباده بوده است و همچنین نسبت دیگر وی البَکری اشاره به بکر بن وائل جد و نیای بزرگ این خاندان دارد. 📒رجال نجاشی، ج ۱، ص۱۱ 📍ولاء، پیوند و علقه میان چند تن به غیر طریق زوجیّت و نسب است. البته گاه غیر اعراب یا حتی برخی اعراب با یکدیگر پیوند مولویت منعقد می کردند، انعقاد این پیوند جهت برخورداری از حمایتهای بیشتر بود. از آنجا که جد أبان مولای جریر بن عباد بوده است، به این نام منتسب شده است. 🖋 📄 🖋 📄 🖋📄🖋📄🖋
ا🖋📄🖋📄🖋 ا📄 ا🖋 ا📄 ا🖋 📄تسلط أبان بر علم قرائت ✅وی علم قرائت قرآن را از عاصم بن ابی النَّجُود، طلحه بن مُصَرِّف و سلیمان أعمَش فراگرفت و یکی از سه نفری بود که توانست تمام قرآن را نزد اعمش بیاموزد. او از بزرگان قاریان بود و خود نیز به روشی خاص قرآن را قرائت می‌کرد که نزد قاریان معروف بود. 📍عاصم بن بهدله ابی النجود اسدی کوفی از تابعین و یکی از قاریان سبعه است. عاصم با یک واسطه راوی قرائت حضرت علی (علیه السلام) است. به همین جهت گفته‌اند فصیح‌ترین قرائات قرائت عاصم می‌باشد، زیرا وی قرائت اصیل را آورده‌است. همچنین عاصم قرائت خود را به زر بن حبیش که قرائت را از عبدالله بن مسعود آموخته بود عرضه می‌کرد. عاصم پس از وفات استادش، ابی عبدالرحمن سلمی، ریاست قراء و تعلیم قرآن را در کوفه به دست گرفت. 📍 طلحة بن مصرف از تابعان بزرگ و دارای مصحف بود و در زمان خود، سید القراء نامیده می‌شد. وی از بزرگان حدیث و از پرهیزکاران بنام و از قاریان کوفه و با اعمش و نخعی در ارتباط بود.گفته شده مصحف او به شیوه قرائت ابن مسعود بوده است. 📍سلیمان بن مهران معروف به أَعمش از علمای کوفه در قرن دوم قمری و از شیعیان و اصحاب امام صادق(ع) بود. سلیمان اعمش از نمایندگان برجسته مکتب علمی کوفه و پیروان تعالیم عبدالله بن مسعود در علم حدیث و فقه و قرائت قرآن بود. ✅شیخ طوسی به نقل از محمد بن موسی بن ابی مریم، صاحب اللّؤلؤ، گفته است که وی در این فن برجسته‌ترین فرد روزگار خویش بوده است. 📒رجال نجاشی، ص۷و۸ 📒فهرست طوسی ص۱‏۷ ✅ نجاشی از حسین بن سعید بن ابی جهم نقل می‌کند که می‌گفت: «پدرم از ابان بن تغلب درباره تفسیر آیه «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» برایم حدیث نقل کرد؛ سپس تمام تفسیر آیه را آورده و می‌گوید: ابان قرائتی مخصوص به خود دارد که در نزد قراء مشهور است». 📒رجال نجاشی ج ۱ ص ۱۰ ✅ ابان علاوه بر قرآن و حدیث در هریک از علوم فقه، ادب، لغت و نحو صاحب نظر شمرده می‌شد. به گفته طوسی، امام صادق(علیه السلام) یک بار او را برای مناظره ادبی با مدعی تعیین کرد. 📒رجال نجاشی، ج ۱،ص۷و۸ 🖋 📄 🖋 📄 🖋📄🖋📄🖋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب پس از ۴۰ سال 🔺 نگاهی نو به زمینه های صلح امام حسن (علیه السلام) در چهل سالگی حکومت اسلامی 🔺تا به حال به این دقت کرده بودید که صلح امام حسن (علیه السلام) در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر (صلی الله علیه وآله) رخ داده است؟! 🔺زمینه هایی که با طراحی بنی امیه چیده شد تا مردم جامعه امام خویش را وادار کنند که بدون جنگ، و تنها در قالب صلح حکومت را به طاغوتی چون معاویه واگذار کند! 🔺 زمینه هایی که نباید بگذاریم دوباره تکرار شود. کتاب حاضر این روایت تاریخی را بیان می کند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
ا📑📜📑📜 ا📜📑📜 ا📑📜 ا📜 ا❁﷽❁ا 📂 إقامه صلاة در معراج خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم مى‏فرمايد: «سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى»؛ منزّه است خدايى كه بنده ‏اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى سير داد. ◀️ بعد از بعثت پيامبر (صلی الله علیه و آله)، بزرگترين اتفاقي که در حيات جسماني آن حضرت رخ داد معراج بود. حضرت امیرالمومنین على بن ابى طالب (علیه السلام) تصریح فرمودند که معراج حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در اوایل بعثت رخ داده است. 📔بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۱۸، ص۳۷۹ ◀️پيامبر (صلی الله علیه و آله) در یک شب از مكه معظمه به سوى مسجد الأقصى و از آنجا به آسمانها تا سدرة المنتهى و عرش أعلی سير فرمود و خداوند تبارک و تعالی أسرار و معارف نامتناهى بر آن حضرت القاء فرمود و آن حضرت در بيت المعمور و تحت عرش الهى به عبادت حق تعالى قيام نمود و با ارواح انبياء ملاقات كرد و داخل بهشت شد و منازل اهل بهشت را مشاهده فرمود. 📔حيوة القلوب ،ج‏۳،ص۶۹۹ ◀️ براساس منقوله از امام باقر (عليه السلام)، شبى كه پيامبر خدا به آسمان برده شد و به بيت المعمور رسيد، آن زمان که وقت نماز شد، جبرئيل (عليه السلام) اذان و اقامه گفت. پيامبر (صلى اللّه عليه و آله) به امامت ايستاد و فرشتگان و پيامبران نيز در پشت سر محمّد (صلى اللّه عليه و آله) صف كشيدند. 📜 📑📜 📜📑📜 📑📜📑📜
ا📑📜📑📜 ا📜📑📜 ا📑📜 ا📜 حضرت أباجعفر در این روایت می فرمایند: ▪️ «فَكَانَ مِنَ الْآيَاتِ الَّتِي أَرَاهَا اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- مُحَمَّداً حَيْثُ أَسْرَى بِهِ إِلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ أَنْ حَشَرَ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ ثُمَّ أَمَرَ جَبْرَئِيلَ فَأَذَّنَ شَفْعاً وَ أَقَامَ شَفْعاً وَ قَالَ فِي أَذَانِهِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ ثُمَّ تَقَدَّمَ مُحَمَّدٌ ص فَصَلَّى بِالْقَوْمِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُمْ عَلَى مَا تَشْهَدُونَ وَ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ قَالُوا نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّه (وَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَصِيُّكَ وَ أَنْتَ رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ النَّبِيِّينَ وَ أَنَّ عَلِيّاً سَيِّدُ الْوَصِيِّين) أَخَذَ عَلَى ذَلِكَ عُهُودَنَا وَ مَوَاثِيقَنَا»؛ ▫️يكى از آياتى كه خداوند تبارك و تعالى در اين سفر پیامبر (صلى اللّه عليه و آله) به بيت المقدس به وى نمود، اين بود كه خداوند همه پيغمبران و رسولان را از اولين تا آخرين محشور كرد و سپس به جبرئيل فرمان داد تا اذان گفت و هر فصل از اذان را دو بار گفت و اقامه را هم هر فصلى دو بار گفت و در اذانش «حى على خير العمل» هم گفت، سپس محمد (صلى اللّه عليه و آله) جلو ايستاد و با گروه پيغمبران نماز جماعت خواند و چون از نماز فارغ شد، بدانها گفت: بر چه شهادت مى‏دهيد و كه را مي پرستيديد؟ آنان گفتند: ما همه گواهيم كه جز خدا شايسته پرستشى نيست، او تنها است، شريك ندارد و گواهيم بر اينكه تو رسول خدائى و علی امیرالمومنین وصی توست و تو رسول الله سید انبیائی و علی سید وصیین است و بر اين عقيده از ما عهد و پيمان گرفته شده است. 📔الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۸، ص۱۲۱ 📔إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۳، ص۲۰۴ ◀️ حضرت مولی (علیه السلام) نیز در روایتی دیگر کیفیت إقامه صلاة حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) در معراج را اینگونه بیان می فرمایند: جبرئیل چشمه ای را به پیامبر نشان داد، او و پیغمبر از آن چشمه وضو گرفتند. سپس جبرئیل اذان گفت و به پیامبر عرض کرد: «فَصَلِّ وَ اجْهَرْ بِالْقِرَاءَةِ فَإِنَّ خَلْفَكَ أُفُقاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ لَا يَعْلَمُ عِدَّتَهُمْ إِلَّا اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ فِي الصَّفِّ الْأَوَّلِ آدَمُ وَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ هُودٌ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ كُلُّ نَبِيٍّ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ إِلَى أَنْ بَعَثَ مُحَمَّداً». 📔اليقين باختصاص مولانا علي عليه السلام بإمرة المؤمنين، النص، ص۲۹۵ ◀️ از روایت مزبور و أخبار دیگر استفاده می شود که تشریع أذان و کیفیت آن بشکل حاضر از جانب شارع مقدس صورت گرفته و به پیامبر وحی شده است. امام حسین (علیه السلام) نیز در روایتی ضمن شرح قضیه معراج پیامبر، به تشریع اذان در آنجا تصریح کرده اند: «... فَبَعَثَ اللَّهُ مَلَكاً لَمْ يُرَ فِي السَّمَاءِ قَبْلَ ذَلِكَ الْوَقْتِ وَ لَا بَعْدَهُ فَأَذَّنَ مَثْنَى وَ أَقَامَ مَثْنَى وَ ذَكَرَ كَيْفِيَّةَ الْأَذَانِ، ثُمَّ قَالَ جَبْرَئِيلُ لِلنَّبِيِّ: يَا مُحَمَّدُ! هَكَذَا أَذِّنْ لِلصَّلَاةِ»؛ خداوند، فرشته اى را برانگيخت كه پيش از آن و پس از آن، در آسمان ديده نشد. او بندهاى اذان و اقامه را دو بار گفت و كيفيت اذان را باز گفت. جبرئيل (عليه السلام) به پيامبر (صلى الله عليه و آله) گفت: اى محمّد! براى نماز، اين گونه اذان بگو. 📔دعائم الإسلام، ج‏۱، ص ۱۴۲ 📜 📑📜 📜📑📜 📑📜📑📜