هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔵بررسی قیدِ دوّم: 《عَبْداً》
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
💢عبد السّلام می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: هر شخصی که در دایره عبودیّت و با دید توحیدی (عبد باشد یا کنیز)، امر اهل بیت (علیهم السّلام) را زنده نماید، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ پروردگار الهی قرار می گیرد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_سوّم
👆👈این که امام فرمود: 《أَحْيَا أَمْرَنَا》؛
❌ #شرح:
🔺جمله مذکور، فعلیّه می باشد؛ فاعلِ {أَحْيَا}، {عبد} است و کلمه {أَمْرَنَا}، مفعول به آن؛ در نتیجه معنایِ عبارت چنین می شود: 《زنده نماید عبد، امر ما را》.
🤔بیانِ نکات:👇
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_سوّم 👆👈این که امام فرمود: 《أَحْيَا أَمْرَنَا》؛ ❌ #شرح: 🔺جمله مذکور، فعلیّه می باشد؛ فاعلِ
🔸 #نکته اوّل:
🔵 جمله {أَحْيَا أَمْرَنَا}، محلاً منصوب می باشد زیرا #صفتِ برای {عبد} است در نتیجه رحمت خداوند متعال به هر عبدی صادق نیست بلکه عبدی که مقیّد به قیدِ {أَحْيَا أَمْرَنَا} باشد یعنی عبدی که امر اهل بیت (علیهم السّلام) را زنده نماید، مورد رحمت خداوند واقع می گردد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_سوّم 👆👈این که امام فرمود: 《أَحْيَا أَمْرَنَا》؛ ❌ #شرح: 🔺جمله مذکور، فعلیّه می باشد؛ فاعلِ
🔸 #نکته دوّم:
🔵ترجمه فارسیِ کلمه 《أَحْيَا》، {زنده کردن} می باشد و همان طور که واضح است، زنده کردن فرع بر این است که چیزی مُرده باشد یعنی ابتداء چیزی مُرده فرض می شود و سپس شخص برای زنده کردن آن چیز قدم بر می دارد؛ در ما نحن فیه مراد از زنده کردن، ادامه دادنِ امرِ اهل بیت که همان 《يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس》 می باشد، است زیرا لازمه زنده بودنِ شخصی، حداقلّ نفس کشیدن آن شخص، ادامه پیدا نماید لذا اگر درصدد زنده کردن امر اهل بیت می باشیم، می بایست امر اهل بیت را ادامه بدهیم به همین جهت تعبیر 《أَحْيَا》در روایتِ مذکور ظاهراً به معنای التزامی آن مراد است یعنی همان ادامه دادن کارِ اهل بیت (تعلیم و تعلُّم) زیرا سببِ اصلیِ زنده ماندن چیزی، ادامه دادن آن چیز است؛ #گرچه می توان گفت که کلمه《أَحْيَا》، به معنایِ مطابقی آن یعنی زنده کردن اراده شده است به این صورت که اگر به امر اهل بیت که همان تعلیم و تعلُّم است، نپردازیم، این امر نیز به مرور زمان از بین می رود و مصداق مُردن خواهد شد که با چنین پیش فرضی می فرماید: {برای این که امر ما اهل بیت (تعلیم و تعلُّم) رو به مردن نرود، آن را زنده کنید} و در ادامه برای تشویق به این که دانش پژوهان به سویِ زنده کردن این امر، سوق داده شوند، هدیه ای الهی در نظر گرفته است و آن رحمت خاصّ خدا است یعنی امام رحمت خاصّ خدا را به عنوان مشوّقی برای زنده کردنِ 《أَمْرَنَا》دانسته است تا امر اهل بیت به مرور زمان رو به مُردن نرود لذا در این صورت ظاهراً همان {زنده کردن} مراد خواهد بود.
🔺البته توجُّه گردد که با در نظر گرفتن معنایِ التزامی، معنای مطابقی هم لحاظ می شود امّا اگر معنای مطابقی در نظر گرفته شود آن گاه معنای التزامیِ آن لحاظ نخواهد شد و به تعبیری اگر احیا را به معنای ادامه دادن معنا نماییم آن گاه معنای زنده کردن در آن موجود خواهد بود یعنی خدا رحمت کند عبدی که امر ما را زنده کند و ادامه دهد زیرا همان طور که بیان گردید، لازمه زنده بودن امری، ادامه دادن حیات آن است ولی اگر آن را به زنده کردن (معنایِ مطابقی) معنا نماییم آن گاه معنایِ التزامیِ آن (ادامه دادن) برداشت نخواهد شد فتامّل.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_سوّم 👆👈این که امام فرمود: 《أَحْيَا أَمْرَنَا》؛ ❌ #شرح: 🔺جمله مذکور، فعلیّه می باشد؛ فاعلِ
🔸 #نکته سوّم:
🔵کلمه {امر}، مشترک لفظی می باشد؛
☑️اگر این کلمه، #جمعِ {اُمورِ به معنای کار} دانسته شود آن گاه معنای آن چنین می شود: 《خداوند رحمت کند هر عبدی که امر و کارِ ما که شاملِ تمامِ امورِ اخلاقی، اجتماعی، شرعی و ... می شود را زنده کند و ادامه دهد》.
☑️اگر این کلمه، #جمعِ {اَوامر به معنای دستورات یعنی نهی و امر هایی که از شارع مقدّس وارد شده است} دانسته شود آن گاه معنای آن چنین می شود: 《خداوند رحمت کند هر عبدی که دستوراتِ ما اهل بیت را زنده کند و ادامه دهد؛ دستوراتی که نواهی و اوامر را دربر می گیرد و مقصود اُمور شرعی (حلال، حرام، مکروه، مستحبّ و مباح بودن} است نه تمام امور که شامل امور اجتماعی هم می شود》.
🔺تعبیر به {امر} در روایت مذکور به صورتِ مفرد آمده است و این نشان دهنده آن است که امام رضا درصدد اثبات این مطلب می باشد که ما اهل بیت، #یک_امر داریم و آن 《يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس》می باشد #یعنی وظیفه اهل بیت یک چیز است و آن این که علم را از منبع لا یزال اخذ نمایند و به اهل آن بدهند و وظیفه دانش پژوهان آن است که آن علمی که اهل بیت از منبع لا یزال اخذ نمودند را به مردم به زبان عرفیِ زمانِ خویش انتقال دهند.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_سوّم 👆👈این که امام فرمود: 《أَحْيَا أَمْرَنَا》؛ ❌ #شرح: 🔺جمله مذکور، فعلیّه می باشد؛ فاعلِ
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
👈در صورتی که {امر} به معنای کار دانسته شود:
💢راوی می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: هر شخصی که در دایره عبودیّت و با دید توحیدی (عبد باشد یا کنیز)، این چنین صفتی داشته باشد: 《امر ما اهل بیت (علیهم السّلام) که تمامِ جوانبِ زندگی را دربر می گیرد از مطالب اجتماعی و اخلاقی گرفته تا مطالب شرعی را زنده نماید و #ادامه دهد》، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ پروردگار الهی قرار می گیرد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد.
👈در صورتی که {امر} به معنای دستور یعنی نهی و امر دانسته شود:
💢راوی می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: هر شخصی که در دایره عبودیّت و با دید توحیدی (عبد باشد یا کنیز)، این چنین صفتی داشته باشد: 《امر ما اهل بیت (علیهم السّلام) که شاملِ نواهی و اوامر است را زنده نماید و #ادامه دهد》، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ پروردگار الهی قرار می گیرد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد. به تعبیری اگر عبدی آن دسته از اوامری که ظهور در وجوب دارند و آن دسته از نواهی که ظهور در حرمت دارند و به صورتِ کلّی اوامری که مستلزمِ وجوب و استحباب هستند و نواهی که مستلزمِ حرمت و کراهت می باشند را زنده نکند و ادامه ندهد، آن گاه بیانی از جانب اهل بیت به انسان های بعد، وجود نخواهد داشت و در این صورت امر اهل بیت زنده و ادامه نخواهد داشت یعنی اگر امر را به معنای دستورات (نهی و امر های شارع) که از جانب اهل بیت صادر شده است در نظر بگیریم آن گاه معنا چنین می شود که خدا رحمت کند عبدی که این چنین صفت دارد: دستوراتِ شرعی یعنی حلال، حرام، مستحبّ و مکروهاتِ ما را زنده کند و ادامه دهد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_چهارم
👆👈این که امام فرمود: 《يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس》؛
❌ #شرح:
🔺این عبارت را می توان به دو گونه خصوصی و عمومی موردِ بررسی قرار داد؛
🔴 #گونه_خصوصی، 《اکنون》 ارسال می شود.
🔴 #گونه_عمومی، 《ساعتِ: ۱۸:۰۰》 ارسال می گردد.
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_چهارم 👆👈این که امام فرمود: 《يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس》؛ ❌ #شرح: 🔺این
⚫️ #بررسیِ_خصوصیِ عبارت
✋در این فراز، سه عبارت مورد توجُّه واقع می شود: ۱) يَتَعَلَّمُ؛ ۲) عُلُومَنَا؛ ۳) يُعَلِّمُهَا النَّاس؛👇
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⚫️ #بررسیِ_خصوصیِ عبارت ✋در این فراز، سه عبارت مورد توجُّه واقع می شود: ۱) يَتَعَلَّمُ؛ ۲) عُلُومَن
🔴۱) يَتَعَلَّمُ؛
📝از حیثِ صرفی، این کلمه صیغه مفرد مذکّر غائبِ بابِ {تَفَعُّل} می باشد و به نظر می رسد این که امام از این باب بهره برده اند درصدد است که معنای طلب را اثبات نماید زيرا يكى از معانى باب {تَفَعُّل} معناى طلب است يعنى: {خواستن مادّه ى فعل} مانند: {تَعَجَّلْتُ الشّىْءَ=خواستار سرعت آن چيز شدم}؛ بنابراين {يَتَعَلَّمُ عُلُومَنا} به معناى: {طلب يادگيرى علوم ما را مى كند)، مى باشد.
✋نكته ى بعد كه در فعل مضارع {يَتَعَلَّمُ} وجود دارد اين است كه مى خواهد به دلالت التزامى بفهماند كه علوم اهلُ البيت (عليهم السّلام) داراى مراتب مختلفى هستند كه هر كس بر اساس تلاش خود مى تواند مراتبى از اين علوم را كشف كند و هر كس كه بيشتر در راه ياد گيرى علوم اهلُ البيت (عليهم السّلام) تلاش كند بيشتر پى به ظرائف و لطائف كلام اين بزرگواران مى برد زيرا لازمه ى بيشتر پى بردن به ظرائف و لطائف كلام اهلُ البيت (عليهم السّلام) و به دست آوردن مراتب عاليه علمي، اين است كه انسان به صورت مستمر به ياد گيرى علوم اهلُ البيت (عليهم السلام) بپردازد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⚫️ #بررسیِ_خصوصیِ عبارت ✋در این فراز، سه عبارت مورد توجُّه واقع می شود: ۱) يَتَعَلَّمُ؛ ۲) عُلُومَن
🔴۲) عُلُومَنَا؛
📝کلمه {علوم} مصدر و مضاف می باشد و همچنین تعبیرِ {نا} معمول و مضاف الیه آن است لذا به اقتضایِ اضافه مصدر (علوم) به معمولِ خود (نا)، نتیجه می شود که رحمت خدا بر عبدی نازل می شود که خواستار یاد گرفتنِ علومِ اهل بیت باشد نه مطلق علوم زیرا اگر امام (علیه السّلام) درصدد بود که بگوید: {عبدی که مطلق علوم را فرا گیرد، موردِ رحمت خدا واقع می شود} آن گاه می بایست تعبیر را این گونه مثلاً بیان می فرمودند: {يَتَعَلَّمُ العلومَ} یعنی کلمه علوم را به صورت معرفه و بدون اضافه می آوردند و حال آن که این کلمه در روایتِ امام، به صورت اضافه بیان شده است لذا مراد علومی که موردِ تاییدِ اهل بیت باشند نه هر علمی.
✋نکته دیگر آن که کلمه {عُلُوم} در {عُلُومَنا} جمع مضاف است كه ظهور در عموم دارد. اين لفظ به دلالت مطابقى دلالت بر اين امر دارد كه منشأ همه ى علومى كه يادگيرى آن ها انسان را به خداوند متعال متّصل مى كند، اهلُ البيت (عليهم السّلام) هستند كه خداوند متعال به اهل البيت (عليهم السّلام) عطا فرموده است؛ #همچنین دلالت بر آن دارد که شاگرد مكتب اهلُ البيت (عليهم السّلام) بايد همه ى علومى را كه اهلُ البيت (عليهم السّلام) آن ها را ترويج داده اند فرا بگيرند و علوم مختلف را در اختيار بگيرند و آن ها را در خدمت قرآن كريم و كلام معصومين (عليهم السّلام) قرار دهند. پس براى فهميدن مراد كلام اهلُ البيت (عليهم السّلام) و فهميدن قرآن كريم، بايد شاگردان اهلُ البيت (عليهم السّلام) علومى را كه اين بزرگواران ترويج كرده اند و به شاگردان خود ياد داده اند را فرا بگيرند.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯