eitaa logo
| معماری هجری |
435 دنبال‌کننده
194 عکس
91 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
| معماری هجری |
‍ ♨️ شهرنشینی مفرط به ویژه با ایجاد کلان‌شهرها یعنی مشکلات متعدد برای کشور. هر چه این درصد بالاتر برود یعنی باید منتظر چالش‌ها و بحران‌های بیشتری باشیم. از جمله مسائلی که شهرنشینی مفرط به دنبال خود می‌آورد می‌توان به برخی موارد اشاره کرد: - آلودگی‌ها: آلودگی محیط زیستی (مانند آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی آب و...)،‌ آلودگی صوتی و سلب آرامش، آلودگی بصری و... - فشار بر روی حاکمیت برای اداره امور: اداره شهر و امور شهروند غالبا بر دوش حاکمیت و نهادهای مربوطه است و مردم نقش چندانی ندارند اما در روستا و یا حتی شهرهای کوچک مردم بخشی از نیازهای خدماتی و روزانه را خودشان تامین می‌کنند و وابستگی کمتری به سیستم دارند. - افزایش گناه و ناهنجاری: در شهر خصوصا شهرهای بزرگ به دلیل ناشناس بودن و بی‌تفاوتی اجتماعی بستر برای انواع گناهان و جرم‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی فراهم است و آمارها هم این موضوع را تائید می‌کنند. (نکته: اگر به دنبال حل ریشه‌ای مسئله حجاب هستیم به این مسائل ریشه‌ای باید فکر کنیم) - افزایش فقر و نابرابری: یکی دیگر از تبعات شهرنشینی افراطی شیوع فقر و افزایش شکاف طبقاتی است. شهرهای آمریکا نماد این شکاف‌اند آنجایی که ثروتمندترین بانکداران و بورس‌بازان در کنار بی‌خانمان‌هایی که شب باید در پارک بخوابند در یک قاب تصویر قابل مشاهده‌اند. نحوه توسعه‌ی تهران نیز عاقبتی جز این نخواهد داشت که امروز نشانه‌های آن هویدا شده است. - افزایش کنترل: در شهر نیاز به کنترل و وجود پلیس و مامور و دوربین و... است در حالی که چنین نیازی در روستا وجود ندارد. این کنترل خود ساختاری برای زدودن تقوا و نظم درونی افراد درون یک جامعه است؛ افرادی که به خاطر ترس از پلیس و دوربین و کنترل بیرونی خطا نمی‌کنند نه بخاطر تقوای درونی... - افزایش بیماری‌ها:‌ به تبع شلوغی‌ها و آلودگی‌ها و فشار زندگی شهری، ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌ها (روحی و جسمی)، شهرگرایی مفرط و یا از دلایل اصلی آن است. پی‌نوشت: آمار شهرنشینی در ایران از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده می‌شد. از آنجایی که مکان‌یابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل می‌کرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادی‌ترین اجزای شهر برای اهلش فراهم می‌کرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷). @baladetayyeb
💢 ویژگی اصلی کاپیتالیسم این است که همه چیز را به کالا تبدیل می‌کند و روی آن قیمت می‌گذارد. 💢 انسان جامعه کاپیتالیستی مدام در حال محاسبه قیمت پدیده‌ها و سود و زیان ناشی از آن است. 💢 این انسان در دوره‌ی بعد از رنسانس و در عصر مدرن در غرب، دنیاگرا و معادناباور شد. حال که پس از مرگ خبری نیست پس باید حداکثر لذت مادی را در همین دنیا برد، که اینجا هدونیسم و لذت‌گرایی اصالت یافت. 💢 یکی از اصلی‌ترین محمل‌های لذت‌گرایی برای این انسان مدرن و ماتریالیست، کسب سود شد. پس باید از همه چیز سود درآورد و سود روی سود گذاشت. وقتی کسب سود معیار شد، همه چیز را باید قیمت‌گذاری و خرید و فروش کرد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
30.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕸 چپاولگری و بی اهمیتی نسبت به زندگی شهری مردم فقیر در عصر پهلوی. این فیلم بخشی از وضعیت ایران پیش از انقلاب است که در سال ۱۳۵۷ از تلویزیون شوروی پخش شده است. 🔸 فقر و فلاکت در محله‌های تهران موج می‌زند در حالی که شاه روزانه ۶ میلیون بشکه نفت می‌فروخت، هیچ تحریمی وجود نداشت، روابط با آمریکا و اروپا در بالاترین سطح بود و جمعیت ایران فقط ۳۵ میلیون نفر بود. فیلم مربوط به عصری است که در بازه‌ای از آن فقط ۹ وزیر به همراه تعداد بسیاری از فرماندهان ‌و سران کشوری را افراد بهایی تشکیل می‌دادند. و نهایتا در آخر این فیلم پیداست که یک برج یادمان به نام شهیاد با هزینه گزافی، برای خودنمایی شاه ساخته شد. از قضا این برج هم طرح‌ یک‌ فرد بهایی‌مسلک بود که پس از انقلاب از ایران گریخت. با این هزینه‌های گزاف و این‌گونه برج‌سازی‌ها فقرا فقیرتر شدند و ثروتمندان ثروتمندتر... امروز نیز، اگر حواسمان نباشد سرمایه‌سالاران و طاغوت‌مسلکان، دوباره ما را به آن سمت خواهند برد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
◾️تبلیغات فرهنگیِ شهری در چند سال اخیر اگر تبلیغات شهری را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که مخاطب آن‌ها قشر نوکیسه و تازه‌به‌دوارن‌رسیده است. دستگاه تبلیغاتی تصور می‌کند با تقسیم هویت خود و ایدۀ سفیهانۀ «جذب حداکثری» می‌تواند همه را خشنود نگاه دارد و هویتی واحد جعل کند. ریشو-تکنوکرات‌ها و متدین‌های پوشالی با نمدمالی در حال از بین بُردن عنصر اساسی تمدن شیعی هستند. شریعت همانقدر آنان را آزار می‌دهد که بهائی ملّی‌گرا را. این سیاست نه تنها یاران معتقد را سرخورده کرده، بلکه تازه‌به‌دوران‌رسیده را گستاخ‌تر نموده است. 📝 از کانال پولیتیکه 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد اعطای مجوز به مدارس مسجدمحور به تصویب مجلس رسید. @dr_izadkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هجوم فرهنگی با طعم اقتصادی 🔹 بازار، مناسک می‌سازد و مناسک وارد می‌کند تا مصرف را دامن بزند. بلک‌فرایدی و کریسمس و ولنتاین هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارند اما آنقدر تبلیغ‌شان می‌کنند تا جا بیافتند و مردم در مناسبت‌های بیشتری به مراکز خرید هجوم ببرند. 🔹 حال و روز جامعه‌شناس‌ها این وسط جالب است: عمدتا خودشان را چپ‌های فرهنگی، منتقد بازار و ضد مصرف‌گرایی می‌دانند اما درباره این چیزها تقریبا صدایی ازشان شنیده نمی‌شود. درباره مناسک دینی اما انتقاداتِ شفاف و مصرانه‌ای دارند. 🔹 از آن مضحک‌تر وضعیت آن ژورنالیست‌ها و کاربران مجازی است که خیرات مذهبی را اسراف می‌دانند اما از مصرف و تجمل در طبقه متوسط و مرفه هیچ چیز نمی‌گویند. جو دانشگاه و رسانه‌های ما حقیقتا آلوده و ناامیدکننده است. @Hasanabbasi_students
⭕️ معماران ارمنی، در دوره پهلوی 🔶 حمید ناصری، تهران‌پژوه، می‌گوید: «تاثیر سه معمار ارمنی‌تبار به نام‌های آندره گدار، نیکلای مارکوف و وارطان هاوانسیان روی معماری تهران قابل توجه است. آندره گدار فرانسوی موزه ملی ایران و حافظیه را ساخت، مارکوف روس عمارت‌های باشکوهی مثل دبیرستان البرز، مدرسه دارالفنون و ورزشگاه امجدیه را طراحی و اجرا کرد و هاوانسیان معروف به آرشیتکت وارطان که ایرانی بود بنا‌های مهمی مثل کاخ سعدآباد و هتل لاله تهران را بنا کرد. این سه نفر از مهم‌ترین معماران ارمنی بودند که بیشترین تاثیر را روی معماری تهران گذاشتند.» 🔶 این معماران ارمنی در کنار ساخت بنا‌های بزرگ از تربیت شاگردان غافل نبودند. معماران و طراحانی مثل هوشنگ سیحون که آرامگاه‌های خیام، نادرشاه افشار، فردوسی، کمال‌الملک و ابن سینا را طراحی کرد یا عبدالعظیم فرمانفرمایان که ورزشگاه آزادی، فرودگاه مهرآباد و موزه فرش ایران را طراحی کرد و محسن فروغی، طراح و سازنده ساختمان دانشگاه تهران و طراح آرامگاه سعدی از شاگردان معماران ارمنی به شمار می‌روند. 📝 همشهری آنلاین 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓برکت از آسمان و زمین چطور می‌جوشد؟ ▫️علت‌العلل خشکسالی‌ها و بلایای طبیعی در جهان و ایران چیست؟ 💢 امروز ساینس و دانش غربی و نظام سرمایه‌داری در حل مشکلات محیط‌ زیست به بن‌بست مطلق رسیده است. شاخص‌ترین کشور تمدن غرب یعنی ایالات متحده آمریکا در میان انواع مصیبت‌های محیط زیستی مانند خشکسالی، آتش‌سوزی، آلودگی آب، آلودگی هوا، آلودگی خاک، سیل و... دست و پا می‌زند. ✅ زمان آن رسیده که برای ساخت جامعه قرآنی به سراغ خود قرآن برویم و از نظریات کفرآمیز انسان‌ خودبنیاد غربی تبری بجوئیم. اگر قرار بود با طرح‌های ساینتیفیکِ زیست‌محیطی که عالم خلقت را بدون خالق تصور می‌کند اتفاق مثبتی رخ بدهد وضعیت کشور‌های به اصطلاح توسعه‌یافته هر روز بدتر نمی‌شد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نصیف الخطابی، استاندار کربلا، با گردش در بازار برای حفظ فرهنگ دینی کربلاء و احترام به امام حسین علیه السلام به مغازه داران در مورد فروش هرگونه نماد یا درخت کریسمس جشن سال نو هشدار داد و هرکس اقدام به فروش نماد کریسمس کند یک ماه مغازه او را تعطیل می‌کند و به آنها دستور داد که تزئینات و نماد کریسمس را از خیابان‌ها حذف کنند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ کاپیتالیسم یا سرمایه‌گرایی مرگ را هم تجاری‌سازی می‌کند و از آن پول درمیارد. این ویژگی کاپیتالیسم است که همه چیز را کالا می‌انگارد و قیمت‌گذاری می‌کند. ولنگاری اینجاست که اگر متولیان امر فرهنگی بینا بودند، می‌فهمیدند که این سبک از تبلیغات سمی چقدر باطن و روح یک جامعه را زخمی و کدر می‌کند. ❗️چطور باید در حکومت دینی اجازه داد که عده‌ای از مترفین (به تعبیر قرآن) با سنگ قبر هم نمایش اشرافی‌گری راه بیاندازند؟! 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
آیا طرح‌های کلان ساخت و ساز نظیر طرح ملی مسکن یا انبوه‌سازی که قرار است به شرکت‌های چینی واگذار شود تحت نظام قواعد معماری بومیِ صحیح و منسجمی ساخته خواهد شد یا مجری با تایید شرکت مشاور کارفرما اقدام به تحویل واحدها خواهد کرد؟ آنچه مهم است این است که اگر هم این پروژه‌ها به خارجی‌ها واگذار می‌شود، صرفاً در صورت نیاز، اجرای آن و یا انتقال تکنولوژی باشد نه طراحی و معماری آن! 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
هدایت شده از اخبات
ویتنی رایت ادامه روندی‌ست که سال گذشته بلاگر روسی در تهران آغاز کرد غرب از زاویه گردشگری، فرهنگ بسیاری از کشورها را نابود کرده: مثلا بسیاری از کشورها وقتی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در آن‌ها به بهانه نفت و... تاسیس شدند و کارمندان غربی آن شرکت در آن جامعه سکنی گزیدند، کم‌کم فرهنگ مهاجم را پذیرفتند. توریسم و گردشگری غیراقتصادی و تفریحی هم مثل توریسم اقتصادی اثرگذار بوده؛ مثل که عملا به‌خاطر توریسم تفریحی(بخوانید جنسی)، زنانش به‌جای آنکه سازنده جامعه باشند، اسباب لذت مردان بیگانه شده‌اند. درمورد ویتنی رایت، ماجرا را باید از این زاویه دید. از زمان مدیریت آقای ضرغامی بر وزارت گردشگری، از این اتفاقات افتاده است؛ مثل سفر سال گذشته به ایران و انتشار تصویر بی‌حجابش در کنار دو سرباز ایرانی؛ شاید چون از خواهران روس بوده، رگ غیرتمان نجوشید. پس ویتنی رایت اولینِ این روند توسعه گردشگری نیست و پس از سفر بلاگر بی‌حجاب روسی و خواننده ترک اهل جمهوری آذربایجان، او هم آمده تا قبح‌ها را بشکند و به قول غرب‌گراها «تحمل نظام را در پذیرش توریست (بخوانید فرهنگ آمریکایی) بالا ببرد.» ویتنی رایت صرفا یکی از ابزارهای جریانی‌ست که ضرغامی در توسعه گردشگری آغاز کرده؛ همان توسعه‌ای که گفته بود: «باید فضا را باز کنیم»، «این می‌تواند به توسعه گردشگری هم کمک کند.» 36932756.khabarban.com البته برای این‌که فعلا فضا بد نشود و «تحمل نظام و جریان مذهبی بالا برود»، به ویتنی رایت می‌گویند که با تصاویر ضدامریکایی سفارت سابق آمریکا عکس بگیرد و به خواننده زن ترک اهل جمهوری آذربایجان می‌گویند به حرم حضرت معصومه در قم برود. این روند تا زمانی که جریاناتی به نمایندگی ضرغامی در وزارت گردشگری حضور دارند، ادامه دارد. ویتنی رایت‌ها صرفا ابزارند. پ‌ن: منظور این نیست ضرغامی از ویتنی رایت و... دعوت می‌کند تا به ایران بیایند؛ خیر. منظور این است که دشمنی که صدسال است تجربه تغییر مزاج فرهنگ از طریق را دارد، وقتی ببیند وزیر گردشگری می‌گوید «باید فضا را باز کنیم»، «باید تحملمان را بالا ببریم»، طبیعتاً پیشروی می‌کند. @majkarimi
بخشی از کتاب پشت پرده تخت طاووس (خاطرات مینو صمیمی، منشی امور بین‌الملل فرح) ⭕ بی‌آبرویی کشور به قیمت طمع رژیم پهلوی ▪️مینو صمیمی (منشی امور بین‌الملل فرح): برای من، زندگی در تهران بقدری ناگوار و طاقت‌فرسا بود که اصلاً تاب تحملش را نداشتم؛ احساس می‌کردم در «ماهوگونی» (شهر تخیلی برتولت برشت) زندگی می‌کنم که مظهر فساد اخلاق سرمایه‌داری آمریکا در دوران تب طلا بود. 🔹 در تهران، گر چه اکثر نشانه‌ها از پیشرفت سریع اقتصاد حکایت داشت اما شرایط موجود بسیار ناپایدار و موقت بود چرا که بر اثر تزریق مقادیر هنگفت پول به شریان اقتصاد کشور، قیمت‌ها با سرعتی سرسام‌آور سیر صعودی می‌پیمود و در این میان، نسبت افزایش بهای مسکن و اجاره خانه بیش از همه بود لذا دلالان و سفته‌بازان برای انباشتن جیب خود به تاخت و تازه پرداختند و در هر گوشه تهران ساختمانهای جدید ‌بی‌قواره و نامتناسب با معماری درست، مثل قارچ، سر بیرون آورد. 🔹هر کشوری معمولاً فرودگاه پایتخت خود را به صورتی شکل می‌دهد که حالت ویترین مغازه را برای نمایش محتویات آن، داشته باشد تا بتواند مسافران تازه وارد را تحت تأثیر قرار دهد؛ اگر‌چه ازین واقعیت غافل نمانده بود اما به خاطر مقامات کشور و پیمانکارانی که مثل لاشخور قصد بلعیدن پول‌ها را کرده بودن، ۱۳۵۳ اتفاق افتاد. 🔹زمستان ۱۳۵۳، موقعی که گروه کثیری در سالن بزرگ مرمری فرودگاه مهرآباد منتظر پرواز به سوی اروپا بودند، ناگهان صدای عجیبی شبیه فرو ریختن قطعات کوه یخ شنیدند. اما قبل از آنکه بتوانند از خطر بگریزند، سقف سالن فرودگاه بر سرشان ریخت و در زیر توده عظیمی از سنگ و خاک مدفون شدند؛ حدود یکصد نفر تلفات داشت و عده‌ای معدود از مسافران زنده ماندند و آنها هم کم‌و بیش صدمه دیدند. 🔹این فاجعه که هیچ علتی جز اتحاد نامیمون دربار سلطنتی با پیمانکاران ساختمان فرودگاه نداشت افکار عمومی ایرانیان را بشدت علیه دربار بر انگیخت چرا که همه فهمیدند پیمانکاران فاسد برای پر کردن جیب خود و پرداخت حق‌السهم دربار، بی‌اعتناء به ضوابط ایمنی برای چنین ساختمانهایی، در مصرف مصالح، حداکثر صرفه‌جویی را کرده بودند تا بتوانند مبلغ مورد نظر را به مقامات دربار تقدیم کنند. 🔻شبیه چنین مسائلی، گهگاه در کشور رخ می‌داد و چون به نوبه‌ی خود موردی دیگر از فساد همه‌جانبه حاکم بر دولت و دربار را علنی می‌کرد، خشم مردم ایران علیه آنان نیز روزبه‌روز افزوده‌تر می‌شد. @strategist_lady 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
معماری، ظرفی برای حیات طیبه یا حیات خبیثه؟! 🔸حکمت معماری از منظر اسلامی، ظرفیت شکل حیات انسان است. این انسان کیست و چه غایتی دارد؟ قرآن به ما می‌گوید غایت تو عبودیت است (ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون). حال برای رسیدن به این غایت که سبک زندگی مبتنی بر آن همان حیات طیبه است، چه ظرفی (محیط کالبدی یا معماری) نیاز دارد؟ اسلام یکی از مفاهیمی که به ما در این مسیر توصیه می‌کند دار واسعه است. توضیح آن بسیار رفته که چگونه خانه‌ی تنگ و کوچک سبب سخت شدن دین‌داری، از بین رفتن حرایم، افسردگی و... می‌شود. 🔸حال لیبرال‌های ایرانی، پیروان راستین انسان فاسدی به نام هربرت اسپنسر، برای ما استدلال می‌آورند که خانه کوچک خیلی هم خوب است. همانطور که اسپنسر مبتنی بر داروینیسم می‌گفت حق ندارید در قانون طبیعت دخالت کنید و برای فقرا دل بسوزانید، داروینیست‌های ایرانی هم می‌گویند اجازه بدهید طبیعتِ جامعه مسیر خودش را برود و آنکه نمی‌تواند، در همان قبر خودش زندگی کند! 🔸اروپایی‌ها هم از این وضعیت راضی هستند و احساس بدبختی نمی‌کنند! این آمارهای بالای افسردگی، اضطراب و خودکشی هم ربطی به این موضوع ندارد و مشکل شخصی مردم است!! 🔸زندگی برای جریان مدرنیست در ایران اساساً همان حیات خبیثه‌ای است که مدرنیته برای بشریت ساخته است و همانی است که کشورهای مثلاً توسعه‌یافته آن را دنبال می‌کنند و ما هم باید به این حیات خبیثه تن بدهیم! 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔹اما بلافاصله پس از ورود به تهران گویی تمام رویاهایم به یکباره نیست و نابود شده باشد، خود را در یک شهر مصنوعی و بی‌هویت یافتم که جامعه‌ای ماشینی اصالت آن را دفن کرده است. 🔹من که قبلا فقط از طریق نوشته‌ها و شنیده‌ها با مسائل اجتماعی و سیاست کشور آشنا شده بودم، به محض پانهادن در تهران تازه فهمیدم تا چه حد از واقعیت‌های موجود در ایران بی‌اطلاع هستم. با مشاهده جلوه‌های فریبنده تهران و ساختمان‌های بی‌قواره ای که در هر سو سر بر افراشته بود احساس می‌کردم هیچ چیز که با هویت اصلی من تطبیق داشته باشد در اطراف خود نمی‌بینم. 🔹به استثنای دو شهر مذهبی قم و مشهد که در آنها اسلام تمام شئون زندگی مردم را فرا می‌گرفت، در بقیه شهرهای ایران نفوذ مذهب ظاهراً به چشم نمی خورد و اکثر زن‌های توالت کرده(آرایش کرده) که لباس‌های شیک مد غربی به تن داشتند در خیابان‌ها دیده می شوند. بخشی از خاطرات مینو صمیمی (منشی امور بین‌الملل فرح پهلوی) 📖(کتاب پشت پرده تخت طاووس) 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
عرصه را برای سبک زندگی با سگ‌ها تنگ کنید ادامه مطلب را در پست بعد بخوانید 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir