سفرنامۀ حج مرحوم طالقانی
بخش هفتم: ورود به جده
میرویم به جده و میکوشیم خود را به نزدیکترین میقاتگاه برسانیم. وقت حرکت نزدیک است و بار و اثاث هم زیاد است. اول مغرب بود که اتوبوس شرکت طیاره به قرنطینه آمد. همه منتظرند تا نام چه کسانی را میخواند. چون نام ما را خواند از جا برخواستیم و با همان نظر حسرت که ما به قافلههای گذشته نظر میکردیم، دیگران به ما نظر میکردند. در حقشان دعا کردیم و اتوبوس حرکت کرد.
با اضطراب و عجله وارد طیاره شدیم. دستخوش امواج تاریک هوا هستیم. هواپیما که از نوع سربازبری زمان جنگ است، با غرش و نعره با امواج دست به گریبان است. صعود میکند و به پایین پرت میشود. در میان این قطعات آهن قرار گرفته و هستی ما ظاهراً بسته به چند پیچ و مهره سیم و مفتول است. چارهای جز انقطاع کامل نیست، باید فقط دل به او بست:
ما طالبان رویت، ما عاشقان کویت/ از غیر تو رهیدیم، غمها به دل خریدیم
ای رازدان دلها بپذیر سعی ما را/ عهدت به دل ببستیم، از غیر تو گسستیم
دست از حیات شستیم، بر موج ره نشستیم/ شاید که بازبینیم دیدار آشنا را
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#سفرنامه #حج #طالقانی
YusufiGharawi
💠 شمّ الفقاهة
🔹 در مقایسه آقای آسیّد عبدالهادی شیرازی و آقای حکیم من آسیّد عبدالهادی را از نظر سعه ذهن ترجیح میدادم.
🔸 در مقایسه آقای حکیم با آقای خویی اوایل من به آقای خویی ارجاع میدادم ولی بعد شمّ الفقاهة آقای حکیم به نظرم بهتر آمد، ولو آقای خویی از نظر ذكاء و سرعت انتقال ترجیح داشت. البته ترجیح میان این دو عَلَم مشکل است.
🔹 علّت اینکه من در ابتدا به آقای خویی ارجاع میدادم، این بود که عدّهای چون آسیّد محمّد باقر صدر، آقای خویی را مقدّم میدانستند.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۵۲۸
#آیتاللهسیدعبدالهادیشیرازی
#سیدمحسنحکیم
#شهیدسیدمحمدباقرصدر
#آیتاللهسیدابوالقاسمخویی
#آیتاللهسیدموسیشبیریزنجانی
#جرعه_ای_از_دریا ۱۷
🌺🌺🌺🌺🌺
الهی ... آه ... 😭
الهی نامه (عارف کبیر علامه حسن زاده).
جرعه های عرفانی ( عارف کبیر استاد مویّدی).
https://eitaa.com/Elahi_Ahhhh
حیف نون یه جسد می بره پزشكی قانونی. بهش میگن:چطور مرده؟🙊🤔
میگه: سم خورده😂😂
میگن: پس چرا زخمیه؟
میگه: آخه نمی خورد🤔🤔😐😂😂
به نام خدایی که بهترین حافظ و محافظ است.
سلام
#خداوند مهربان در قرآن کریم می فرمایند
أَرْسِلْهُ مَعَنا غَداً یَرْتَعْ وَ یَلْعَبْ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ
او را فردا با ما بفرست تا در صحرا بگردد و بازی کند و قطعاً ما مراقب او خواهیم بود.
(سوره یوسف📚 آیه 12⚡️)
انسان، نیازمند تفریح و ورزش است و چنانکه در این آیه مشاهده می شود قوی ترین منطقی که توانست حضرت یعقوب را تسلیم خواسته فرزندان کند، این بود که یوسف نیاز به تفریح دارد.
در روایات آمده است: مؤمن باید زمانی را برای تفریح و بهره برداری از لذّت های حلال اختصاص دهد تا به وسیله ی آن، بر انجام سایر کارها موفّق گردد.
نه تنها دیروز، بلکه امروز و حتّی آینده نیز به نام ورزش و بازی، جوانان را از هدف اصلی جدا و در غفلت نگه خواهند داشت. بازی ها را جدّی می گیرند تا جدّی ها بازی تلقّی شود.
1-تفریح فرزند باید با اجازه ی پدر و تحت نظارت او باشد.
2-جوان، نیازمند تفریح و ورزش است. خانواده از این دو نیاز اساسی غفلت نکنند.
3-برادران از وسیله ای مباح و منطقی برای فریب دادن سوء استفاده کردند.
4-اگر پدر و مربّیان دلسوز برای اوقات فراغت و تفریح و بازی کودکان و نوجوانان برنامه ریزی مناسب داشته باشند، دیگران نمی توانند از این فرصت سوء استفاده کنند.
5-در بازی و تفریح کودکان مواظب باشیم آسیب نبینند.
6-گاه اصرار زیاد بر یک موضوع نشان دهنده نقشه و توطئه است.
7. قبل از اینکه دیگران به بهانه بازی و تفریح به میل خودشان فرزندان شما را فریب داده و تربیت کنند خود به تامین این دو نیاز اساسی اقدام و تربیت آنان را در دست بگیرید.
khandopand
#خند_و_پند ۲۸
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
✅ من کجا و آیت الله العظمی خمینی کجا؟
در جریان انقلاب سال ۴۲ یکی از سران طاغوت که شاید استاندار شیراز و یا رئیس ساواک آنجا بوده برای آرام کردن آقایان علما به جهرم آمد و در باغ یکی از موّجهیّن جهرم، با مرحوم آیت الله حاج سید ابراهیم حق شناس جهرمی (ره) ملاقات کرد و به ایشان گفت:
آقا شما خودتان یک شخصیت روحانی هستید مانند خمینی، برای چه این قدر باید طرفدار و دنباله رو او باشید و از او ترویج کنید؟ آن بزرگوار در پاسخ میفرمایند:
آقا این را نگویید من کجا و حضرت آیت الله العظمی خمینی کجا؟!
با این ابراز ادبی که در آن شرایط خفقان و خطرناک نسبت به مرحوم امام- اعلی الله مقامه الشریف- کرده بودند، آن شخص را از آرام شدن و سکوت علمای اعلام جهرم و مردم مسلمان آن سامان مأیوس ساخته بودند.
مجموعه مقالات همایش ملی شهرستان جهرم و انقلاب اسلامی، به کوشش مجید رضا جهان مهین، نشر آثار ماندگار.
sirefarzanegan
#سیره_فرزانگان ۳۱
🌺🌺🌺🌺🌺
✅ تشکیل حوزه علمیه قم، کمتر
از جمهوری اسلامی نبود!
شنیدم از آقای خمینی پرسیده بودند: شما جمهوری اسلامی تشکیل دادید، چرا استاد شما آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری در این فکرها نبود؟
آقای خمینی فرموده بودند:
در دوره رضاخان در قم حوزه علمیه تشکیل دادن، کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی در این دوره نبود. در دورهای که رضاخان همه مظاهر دین را نابود میکرد، حاج شیخ در کنار مرکز دولت، متصل به تهران، حوزه علمیه تشکیل دادند. حاج شیخ از این کرامات اخلاقی دینی داشتند که توانستند چنین حوزهای برپا کنند.
جرعهای از دریا، ج۲، ص ۵۰، سید موسی شبیری زنجانی، نشر موسسه کتاب شناسی شیعه.
sirefarzanegan
#سیره_فرزانگان ۳۲
🌺🌺🌺🌺🌺
* #قرآن #ذکر
🔻يک فرقی كه استفاده از قرآن با اذكار دارد این است که ذكر غالبا اين طوری است كه انسان را از يک زاويه روشن مي كند و از خيلی مسائل غافل می کند اما قرآن اين طوری نيست؛
🔸هر چه كار كرد انسان روی آن روشن و صبور و دانا می شود و هر چه كار نشود روی آن بهره ای در كار نيست،
در برخی از ذكرهای خاص ممكن است كه چشم های انسان چيزهائی را ببيند ولی تحمل نكند ولی قرآن جامع است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
#عارف_کبیر_استاد_جعفر_ناصری ۶۴
🌺🌺🌺🌺🌺
قال الامام ابوجعفر محمدبن علی الباقر علیهالسلام:
خُذُوا الکلِمَةَ الطَّیبَةَ مِمَّن قالَها
و إن لَم یعمَل بِها؛
سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،
اگر چه او خود، بدان عمل نکند.
🏷تحف العقول، ص۳۹۱.
#حدیث_زندگی ۱۰۰
🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
قال الامام ابوجعفر محمدبن علی الباقر علیهالسلام: خُذُوا الکلِمَةَ الطَّیبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَ
بحمدلله ۱۰۰ حدیث در این کانال بارگزاری شد،
انشاءالله تا ۱۰۰۰ حدیث( ۲.۵ سال دیگه)
و ۱۰.۰۰۰ حدیث( ۲۷ سال دیگه) پیش میرویم...
در عین حال، اساس و محور، عمل کردن به این احادیث است که یگانه راه سعادت ابدی ماست و علم مقدمه ی این است..
🌸🌸🌸🌸🌸
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست...
کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نکنی...
#شعر_عشق ۱۰
🌸🌸🌸🌸🌸
إلهی،
از پای تا فرقم، در نور تو غرقم.
«یا نورَ السموات و الأرض، أنعَمْتَ فَزِدْ!»
#الهی_نامه ۷
#عارف_کبیر_علامه_حسن_زاده_آملی
🌸🌸🌸🌸🌸
🔰 فلسفه قربانی
آیت الله مصباح :
🔸️از آيات كريمه قرآن استفاده می شود كه از ديرباز مردم به عنوان عبادتى براى تقرب به خداى متعال قربانى مى كردند. اولين قربانى كه در قرآن ذكر شده قربانى پسران آدم، هابيل و قابيل است.
🔹️نكته اين كه قربانى كردن يك عبادت در پيشگاه الهى تلقى مى شود اين است كه وقتى انسان مى داند همه چيز در اين عالم از خداست و آنچه ما استفاده مى كنيم با اذن اوست، جا دارد كه موقع استفاده از هر نعمتى به ياد او باشیم و براى او استفاده كنيم ولى عملاً طورى است كه انسان در مقام استفاده از نعمتهاى خدا از ياد خدا غافل مى شود.
🔸️اين است كه گاهى بعضى از نعمتها را خودش استفاده نمى كند و در معرض تقديم كردن به پيشگاه الهى قرار مى دهد تا نشانه اين باشد كه ما به بندگى تو اعتراف داريم و همه چيز را از تو مى دانيم و براى تقرب به تو از بعضى از نعمتهايى كه دادى صرف نظر مى كنيم. اين در واقع فلسفه قربانى كردن است.
۱۳۸۵/۱۰/۰۸