✅ اراک- مسجد آقا ضیاء ✅
〽️از سوژههای طراحی جایزه روحالله 〽️
✉️از سال ۱۳۵۵ مسجد آقا ضیاءالدین مرکز فعالیتهای انقلابی و مبارزات مردم شهر اراک بود. سخنرانی روحانیون انقلابی و پخش اعلامیه امام و شروع تظاهرات مردم از این نقطه کانونی در شهر اراک کلید میخورد.
⏰ معماران و طراحان شهری برای طراحی بافت پیرامون مسجد و هویت بخشی آن به رقابت دعوت شدهاند.
جزییات در لینک زیر:
https://mim-ammar.ir/arak-masjed-aghazia/
🔊اولین جشنواره معماری عمار🔊
https://mim-ammar.ir/
✅ اهواز- حسینیه اعظم ✅
〽️از سوژههای طراحی جایزه روحالله 〽️
✉️پیش از ظهر روز چهارشنبه ۲۷دی ماه ۱۳۵۷، نظامیان در خیابانهای اصلی اهواز به تظاهرات و حمایت از شاه پرداختند. تیراندازیهای نظامیان به سوی مردم آغاز شد و دهها نفر کشته و زخمی شدند. تیراندازی در خیابانهای نادری، پهلوی، سیمتری و رضاشاه ادامه داشت. نظامیان به حسینیه اعظم و دانشگاه جندیشاپور هجوم آوردند و زخمیان زیادی به بیمارستانها و مراکز درمانی منتقل شدند. صدای تیراندازی در خیابانهای اهواز بلند بود و نظامیان خواستار بازگشت شاه بودند.
⏰ معماران و طراحان شهری برای طراحی بافت پیرامون حسینیه و هویت بخشی آن به رقابت دعوت شدهاند.
جزییات در لینک زیر:
https://mim-ammar.ir/ahvaz-azam/
🔊اولین جشنواره معماری عمار🔊
https://mim-ammar.ir/
✅ اهواز- بیمارستان امام خمینی (ره) ✅
〽️از سوژههای طراحی جایزه روحالله 〽️
✉️یکی از ویژگی های این مکان آموزشی درمانی بودن بیمارستان امام میباشد. آموزشی اضطراری و در وضعیت جنگی به دانش اموختهگان داده میشد که از آموزش ها برای درمان (درمان موقتی مجروح که بعدا به شهرهای دیگری انتقال داده میشدند) مجروحین با کمترین زمان استفاده میشد. گاهی در طول روز تعداد بالای عمل توسط جراحان و دانشجویان صورت میگرفت. به طوریکه تعداد عمل های جراحی انجام شده در بیمارستان امام در طول ۸ سال جنگ به ۸۸۹۴۲ مورد میرسد.
⏰ معماران و طراحان شهری برای طراحی بافت پیرامون بیمارستان و هویت بخشی آن به رقابت دعوت شدهاند.
جزییات در لینک زیر:
https://mim-ammar.ir/ahvaz-imam/
🔊اولین جشنواره معماری عمار🔊
https://mim-ammar.ir/
✅ بوشهر- مسجد توحید ✅
〽️از سوژههای طراحی جایزه روحالله 〽️
✉️این مسجد به عنوان یکی از مراکز مهم اعزام نیرو به جبهه تبدیل شد. شهدا و رزمندگان زیادی در سال های دفاع مقدس، از این مسجد به جبهه اعزام شدهاند. همچنین این مسجد علاوه بر نقش عبادی خود، نقش اجتماعی بسیار پررنگی در جذب افراد مختلف و حل و فصل بسیاری از مشکلات مردم و جامعه محلی خود داشته است.
⏰ معماران و طراحان شهری برای طراحی بافت پیرامون مسجد توحید و هویت بخشی آن به رقابت دعوت شدهاند.
جزییات در لینک زیر:
https://mim-ammar.ir/bushehr-tohid/
🔊اولین جشنواره معماری عمار🔊
https://mim-ammar.ir/
✅ سبزوار - خانه سبزواری ✅
〽️از سوژههای طراحی جایزه روحالله 〽️
✉️خانه مرحوم استاد حمید سبزواری معروف به پدر شعر انقلاب در مرکز شهر سبزوار می باشد که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می رسد. خانه حمید سبزواری یک بنای مسکونی و معمولی بدون آرایه و تزئینات معماری است.
⏰ معماران و طراحان شهری برای طراحی بافت پیرامون خانه سبزواری و هویت بخشی آن به رقابت دعوت شدهاند.
جزییات در لینک زیر:
https://mim-ammar.ir/sabzevar-sabzevary/
🔊اولین جشنواره معماری عمار🔊
https://mim-ammar.ir/
✅ دزفول - خانه شیخ انصاری ✅
〽️از سوژههای طراحی جایزه روحالله 〽️
✉️شیخ انصاری فقیه و مجتهد عالیقدر جهان تشیع در سده گذشته و همچنین دارای مقام مرجعیت تشیع و مولف کتب مهم فقه جعفری هستند. ایشان از نخستین افرادیاند که مسئله ولایت فقیه را در کتاب مکاسب مطرح نمدهاند.
⏰ معماران و طراحان شهری برای طراحی بافت پیرامون خانه شیخ انصاری و هویت بخشی آن به رقابت دعوت شدهاند.
جزییات در لینک زیر:
https://mim-ammar.ir/dezfull-khanehshikhansari/
🔊اولین جشنواره معماری عمار🔊
https://mim-ammar.ir/
✅ دزفول - میدان امام خمینی(ره) ✅
〽️از سوژههای طراحی جایزه روحالله 〽️
✉️این میدان در میان بافت تاریخی و نزدیک رود دز یکی از نقاط مهم شهر ذرفول است. همجواری با مسجد جامع دزفول و بازار باعث شده در تاریخ انقلاب اسلامی این میدان نقش کانونی ایفا کند. مرکز شکلگیری تجمعات اعتراضی مردم این نقطه است.
⏰ معماران و طراحان شهری برای طراحی بافت پیرامون میدان و هویت بخشی آن به رقابت دعوت شدهاند.
جزییات در لینک زیر:
https://mim-ammar.ir/dezfull-emamkhomeini/
🔊اولین جشنواره معماری عمار🔊
https://mim-ammar.ir/
🔹️ دومین نشست هیات مشاوران علمی جشنواره میم.عمار 🔹️
🔸️با حضور صاحبنظران حوزه معماری و شهرسازی و هنر و رسانه
🔸️۱۵ آذر ماه ۱۴۰۲
🔸️دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
💎نخستین جشنواره مردمی معماری عمار💎
علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر درباره جشنواره میتوانند با دبیرخانه مرکزی 02142795070 تماس بگیرند یا به شماره 09059883416 و یا @mim_ammar در پیام رسان ها پیام ارسال کنند.
@mim_ammar
🔹️ دومین نشست هیات مشاوران علمی جشنواره میم.عمار 🔹️
🔸️با حضور صاحبنظران حوزه معماری و شهرسازی و هنر و رسانه
🔸️۱۵ آذر ماه ۱۴۰۲
🔸️دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
💎نخستین جشنواره مردمی معماری عمار💎
علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر درباره جشنواره میتوانند با دبیرخانه مرکزی 02142795070 تماس بگیرند یا به شماره 09059883416 و یا @mim_ammar در پیام رسان ها پیام ارسال کنند.
@mim_ammar
🔹️آقای جلیلی در دومین نشست هیات مشاوران علمی جشنواره مردمی معماری عمار از پیگیری مطالبه و دغدغه معماری انقلاباسلامی در صدا و سیما خبر داد .
🔹️ مصاحبه آقای دکتر شهبازی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی در خبرگزاری صدا و سیما
🌐 لینک خبر :
https://www.iribnews.ir/00H7X9
💎نخستین جشنواره مردمی معماری عمار💎
علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر درباره جشنواره میتوانند با دبیرخانه مرکزی 02142795070 تماس بگیرند یا به شماره 09059883416 و یا @mim_ammar در پیام رسان ها پیام ارسال کنند.
@mim_ammar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اولین دورهمی دانشجویی معماری و شهرسازی
ویژه نخستین جشنواره معماری عمار
🕑جمعه ۱۰ آذر
🔸 با حضور استاد نقره کار، دکتر انصاری و دکتر محمدخانی
@mim_ammar
#جشنواره_معماری_عمار #جشنواره_عمار #معماری_اسلامی #معماری_ایرانی
◀️ رویداد دانشکده معماری و شهرسازی
🔹عنوان: رویکردهای تطبیقی به روش تحقیق در معماری و شهرسازی
🔹سخنرانان: دکتر فاطمه مهدیزاده سراج، مهندس عبدالحمید نقره کار و دکتر مهدی خاک زند
🔹تاریخ برگزاری: دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
🔹ساعت برگزاری: ساعت۱۳:۳۰ الی ۱۵
🔹مکان برگزاری: سالن جلسات طبقه سوم دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت
🆔 @mim_ammar
جشنواره معماری عمار
برگزار می کند:
مجموعه نشست های معماری
همراه با نمایش فیلم
نشست اول:
معماری: مکان رویداد و یادمان
در دو روایت:
جهان یادمان و هنوز جنگ
نشست دوم:
شهر: حافظه تاریخی و خاطره جمعی
در دو روایت:
داستان سقاخانه و روایت مردم
دوشنبه و سه شنبه ۲۵ و ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۲۰ تا ۲۲
تهران، میدان فلسطین، سینما فلسطین
چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
حضور برای عموم آزاد است.
🆔 @mim_ammar
جشنواره معماری عمار
برگزار می کند:
مجموعه نشست های معماری
همراه با نمایش فیلم
نشست اول:
معماری: مکان رویداد و یادمان
روایت اول:
جـهان یادمان
بررسی تــطبیقی یــادمان های جــنگ در جــهان
ابــراهــــیـــم ارجــــــمـــــندی (معمــــار و تهیـــه کــــننده مــــستند آلــــــزایمر)
هومن تحویلدار (معمار و طراح باغ موزه دفاع مقدس استان گلستان)
روایت دوم:
هــنــوز جــنــگ
نگاهداشت ارزشهای حماسی جامعه با معماری
فرخ هوشمند (مدیر سابق طراحی معماری بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس)
دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۲۰ تا ۲۲
تهران، میدان فلسطین، سینما فلسطین
چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
حضور برای عموم آزاد است.
🆔 @mim_ammar
قصه نشست اول:
در قلب پرشور انقلاب و دفاع مقدس، معماری نه فقط سنگ و خشت، که روایتگر ارزشها و اسطورههای ملتی است که از زمانها پیش، در بستر خاک و خون شکل گرفتهاند.
مــــــــــکان رویدادها و یـــــــــــــادمان ها، این نگهبانان زمان، پلهایی بین گذشته و حال هستند و با تعهد و قدرت، فراتر از مــــــــــــــــــعماری مادی، خوانشهایی نوین از دلاوریهای این سرزمین ارائه میدهند.
در این نشست، خاطرههای پایداری و ایثار را با مرور تجربه یادمان های جنگ در دنیا، روایت می کنیم.
🆔 @mim_ammar
جشنواره معماری عمار
برگزار می کند:
مجموعه نشست های معماری
همراه با نمایش فیلم
نشست دوم:
شهر: حافظه تاریخی و خاطره جمعی
روایت اول:
داستان سقاخانه
مواجهه مردم سنگلج تهران با تخریب مسجد معیرالممالک
غلامـحسین مـعـماریـان (استاد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران)
مـحمدمهدی کلانتـری (دبـیـر پـویش ملی نجات بـافـتهای تاریـخی ایران)
حــمـیدرضـا نـارنـجی نـژاد (عــضو هیئت موسس انـجمن سنگلج تـهران)
روایت دوم:
روایــــــت مــــــــــردم
بـازآفــرینی خــاطــره مــســجد ابــراهــیم خــلیل شــهر ری
حجه الاسلام موسوی (امــــام جماعت مسجد ابراهیم خلیل شهر ری)
مصطفی گلی زاده (فــعال فــرهـنگی و مــــــــدیر خــــــــانه خــــــــــلاق شـــهر ری)
سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۲۰ تا ۲۲
تهران، میدان فلسطین، سینما فلسطین
چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
حضور برای عموم آزاد است.
🆔 @mim_ammar
قصه نشست دوم:
وقتی درهای مسجد معیرالممالک تهران بر روی مردم بسته و سقاخانه مسجد تخریب شد، مردم سنگلج، سقاخانه را با مصالح باقیمانده بازسازی کردند و خاطره حضور مسجد در محله را زنده نگاه داشتند.
حضور مردم در داستان سقاخانه و اهمیت خاطرات مشترک شان، دستمایه مردم شهر ری برای بازسازی مسجد ابراهیم خلیل میشود که از مکان های اصلی خاطرات انقلاب و دفاع مقدس است.
در این نشست، با عبرت از داستان سقاخانه، تلاش مردم شهر ری برای حفظ خاطره جمعی را روایت می کنیم.
🆔 @mim_ammar
27.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین نشست از مجموعه نشست های جشنواره مردمی معماری عمار با عنوان «معماری: مکان رویداد و یادمان» در روز دوشنبه ۲۵ دی ماه در سینما فلسطین تهران محل برگزاری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار گردید.
در این نشست که شامل دو روایت «جـهان یادمان: بررسی تــطبیقی یــادمان های جــنگ در جــهان» و «هــنــوز جــنــگ: نگاهداشت ارزشهای حماسی جامعه با معماری» بود، ابــراهــــیـــم ارجــــــمـــــندی (معمــــار و تهیـــه کــــننده مــــستند آلــــــزایمر) ضمن نمایش بخش هائی از این مستند به پیامدهای عدم توجه به مقوله مکان رویدادهای تاریخی و معاصر ایران از جمله مکان رویدادهای موثر و متاثر از انقلاب اسلامی ایران پرداخت و مقایسه ای با نحوه مواجهه جهان با یادمان های جنگ نمود.
سپس هومن تحویلدار (معمار و طراح یادمان و باغ موزه دفاع مقدس استان گلستان) به ارائه تجربه طراحی یادمان و موزه دفاع مقدس در منطقه ناهارخوران استان گلستان پرداخت.
فرخ هوشمند (مدیر سابق طراحی معماری بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس) نیز همزمان با ایجاد گفتگو بین تجربیات ارائه شده توسط ابراهیم ارجمندی و هومن تحویلدار، موضوع مکان رویداد و یادمان سازی هشت سال دفاع مقدس را واکاوی کرد.
نشست علمی- مردمی *حافظه تاریخی و خاطره جمعی* با حضور «غلامحسین معماریان» استاد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، «محمد مهدی کلانتری» دبیر پویش ملی نجات بافتهای تاریخی ایران، «حمیدرضا نارنجینژاد» عضو هیات موسس انجمن سنگلج تهران، «حجت الاسلام موسوی» امام جماعت مسجد ابراهیم خلیل شهرری و «مصطفی گلی زاده» فعال فرهنگی و مدیر خانه خلاق شهرری در پنجمین روز از چهاردهمین جشنواره عمار در سینما فلسطین برگزار شد.
در بخش اول این نشست با عنوان *داستان سقاخانه: تلاش مردم سنگلج در مراقبت از مسجد معیرالممالک* نارنجینژاد عضو هیات علمی انجمن سنگلج تهران گفت: مسجد برای مردم خاطرات فراوانی دارد. متاسفانه ما از دین صحبت میکنیم اما مساجد را آباد نمیکنیم.
کلانتری دبیر پویش ملی نجات بافتهای تاریخی بیان کرد: وقتی مکان رویدادهایی شهرمان را تخریب میکنیم، هویت خود را از دست میدهیم. سبک زندگی ایرانی-اسلامی در همین بناها شکل گرفته است.
وی افزود: تخریب مسجد «معیر الممالک» در اختیار حوزه علمیه مروی قرار گرفت به اسم مرمت و برخی تخریب ها در آن اتفاق افتاد است. اخیرا سقاخانه روی دیوار مسجد روی دیوار منزل یکی از همسایهها قرار داده شده است.
در ادامه نشست غلامحسین معماریان استاد دانشگاه گفت: در گذشته مسجد جامع با منازل و محلهها پیوند نزدیک و خاصی داشت. یعنی مردم به راحتی به آن دسترسی داشتند. اینگونه مردم رابطه محکمی با هم پیدا میکردند.
وی افزود: «مسجد نو» شیراز، شاهکار قرن هفتم است، که امروز فقط به نماز جمعه اختصاص یافته و در آن زندگی جریان ندارد. وقتی مردم را از بناهای تاریخی جدا کنید، بناها به خودی خود از بین میروند. اتفاقی که در جامعه ما رخ میدهد، فرهنگ جامعه را تغییر میدهد. باید تلاش کنیم بناهای خاص از بین نروند چراکه در فرهنگ مردم اثرکذاری دارد.
گلیزاده در بخش دوم نشست با عنوان *روایت مردم در بازسازی مسجد ابراهیم خلیل شهرری* طی سخنانی بیان کرد: در شهر ری عزم جمعی برای ساخت و ساز مسجد «ابراهیم خلیل» است، چراکه ظرفیت مسجد با جمعیت انبوه آن همخوانی ندارد. مسجد «ابراهیم خلیل» مسجدی است که اتفاقات مهمی در دوران انقلاب در آن رخ داده است. روایت مسجد «ابراهیم خلیل»، روایت امید و مسیر روشن به سوی آینده روشن است که این بلوغ و عقلانیت بین امام جماعت و مردم محله شهر ری را نشان میدهد. شهر ری شهر کهن با اسطوره های علمی است. جشنواره معماری عمار این ظرفیت دارد که آنچه مردم با آن انس دارند را روایت کند. برای مسجد «ابراهیم خلیل» هم تلاش میکنیم که حس مردم نسبت به آن از بین نرود.
در بخش دیگری از نشست حجت الاسلام موسوی، امام جماعت مسجد «ابراهیم خلیل» نیز طی سخنانی گفت: مساجد را کسانی آباد میکنند که به خداوند و قیامت ایمان دارند و تنها از خداوند میترسند. مسجد محل پیوند سیاسی و اجتماعی مردم است. شهرهای شیراز و اصفهان به علت مرکزیت مسجد باصفا شدند.
وی با بیان اینکه مسجد مردم را میسازد، عنوان کرد: مسجد «ابراهیم خلیل» خاطرات فراوانی برای مردم از دوران دفاع مقدس و شهدای خود دارد. ما برای آن چشم انداز بیست ساله در نظر گرفتیم، گروه مهندسان و هنرمندان را دعوت کردیم تا فکر جمعی برای بیست سال آینده آن در نظر گرفته شود. ظرفیت اجتماعی و فرهنگی زیادی در این مسجد فراهم است.
چرا حفظ فضاهای خاطره انگیز در شهرها اهمیت دارد؟
«زیر فشار پیشرفت صنایع، مهاجرت روستاییان، و تهاجم اتومبیل، در همه جا شاهد تغییر سریع به فضای شهری هستیم. بافت شریانی خیابان های کهن از هم می گسلد و خاطره ی آن محو می شود. حال آن که حیات شهر حول خیابان ها و محله هایش ریشه گرفته و شکوفا شده است. سیمای شهر بدون این شبکه ی متشکل از چین و خم که نشانه های تمامی مراحل تاریخ ان هستند، به چه چیز شباهت خواهد داشت؟ و به صورت چگونه جایی در خواهد امد؟»
شهرهای مملو از هراس و گمگشتگی، آکنده از جمعیت شتابان و اسیر روزمرگی، جمعیتی بی چهره و بی نشان،آنچنان لولیده در هم و آنچنان غریبه باهم، ویرانگر و ضد خاطرهی جمعی.
هر شهری یک “زیستنگار” (اتوبیوگرافی) جمعی از ساکنان آن است و جای جای آن یادآور خاطرات و رویدادهایی است که از زمان های مختلف اتفاق افتاده. دورکهایم می¬گوید هر جامعه نوعی حس تداوم گذشته را در خود دارد و شهرها با شکل و هویت خود آن را به نمایش می¬گذارند.
آلدوروسی عقیده داشت که شهرها خود خاطره جمعی شهروندان محسوب می شوند، خاطراتی که در پیوند با اشیاء و مکان ها شکل گرفته است. نمادها و مونومان هایی که ورای کیفیت های کالبدی حاوی خاطرات جمعی شهر و شهروندان و سبب حفظ و قوام روح و مفهوم شهر هستند.
از دیدگاه هالیواکس خاطره جمعی، سوابق و یادمان¬های جمعی شهروندان از رویدادها و وقایع شهر است که در فضای شهری اتفاق افتاده و در ذهن مردم ثبت شده. پیوندهای سنتی، عادات، باورها و مراسم مذهبی از عوامل مهم شکل¬دهی به خاطرات جمعی محسوب می¬شوند. همه این موارد یک نکته را تاکید دارد و آن حفظ خاطره شهر است.
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برج شهیاد و انقلاب اسلامی
فیلم بالا روایتی از برج شهیاد در ماجرای انقلاب اسلامی ایران است.
این روایت را تماشا کنید.
تغییر معنای مکان و ساخت اجتماعی فضا
برج شهیاد و انقلاب اسلامی ایران
برج آزادی، برغم پیشینه ای که آن را به یکی از پرتنش ترین برنامه های رژیم گذشته متصل می کند، به دلیل محتوا و شکلی که میراث های اسلامی و ایرانی معماری را در خود جای دهد، به دلیل فروتنی ساختاری اش(که در اصل دلایلی فناورانه داشته است) و به دلیل سرگذشت تاریخی اجتماعی اش در فضاهای شهری تهران و ایران، جایگاهی بی رقابت یافته است.
برغم این پیوند با «جشن ها» که از پرمناقشه ترین رویدادهای سال های پیش از انقلاب هستند، برج آزادی تقریبا هرگز به مثابه نمادی از رژیم گذشته به حساب نیامد.
از جمله دلایل مهم این امر آن بود در سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷، این برج به نقطه پایان مسیری شهری و متعارف برای راهپیمایی هایی تبدیل شد که از میدان فوزیه(امام حسین کنونی) شروع به حرکت می کردند و از مسیر خیابان های آیزنهاور(انقلاب کنونی) به آنجا می رسیدند.
امروز برج آزادی به نمادی از شهر تهران، از ایران و حتی از انقلاب اسلامی و جنبش های مردمی و آزادی خواهانه تبدیل شده است که نام گزاری میدان و برج را به یکی از موفق ترین و پذیرفته ترین نمونه ها تبدیل کرده است.
#عمار #معمار #معماری #شهر #یادمان #یادبود #معماری_یادمانی #خاطره_جمعی #حافظه_شهر #انقلاب_اسلامی #مکان_رویداد #مسابقه_معماری #جشنواره_معماری_عمار #شهیاد #برج_آزادی #ساخت_اجتماعی_فضا
28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جنگ تصویر
نبرد بر سر تصویر حضور در برج آزادی
این فیلم قصه جایگاه تصویر میدان آزادی در خلق چهره و برند برای اجتماعات و شورشها را بیان و این مسأله را طرح می کند که چرا همچنان این برج تصویری منحصر به فرد از انقلاب اسلامی ایران است و گروه های دیگر موفق به تغییر و مصادره این تصویر نمی شوند؟
@mim_ammar