هدایت شده از محسن قنبریان
فرآیند فقهی تحقق حجاب-عصرانه علمی استاد قنبریان.pdf
900.6K
📜 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب
محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)
▫️ مقدمه
• مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام!
• تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه.
▫️ مرحله اول
1⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است:
- جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف.
- شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها!
- تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟
2⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی !
• پیمایش ها در اینباره!
• دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار!
• دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی!
• دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف):
- تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید!
⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه!
▫️ مرحله دوم
• جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی:
- امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد!
• مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه:
- المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه
▫️ مرحله سوم
• تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه:
- بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی!
• نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی
🎵صوت جلسه را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3428
#ارائه_تخصصی
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خانه علم و مهارت طه
💠خانه علم و مهارت طه برگزار میکند:
🔰 دوره کارگاهی پیشرفته روش فهرستی
✅ با استعانت از الطاف الهی، دوره کارگاهی پیشرفته روش فهرستی با محوریت اعتبار سنجی احادیث تحریف قرآن در کتاب فصل الخطاب محدث نوری در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ بر گزار میشود.
🔶 مدرس دوره: استاد محمد باقر ملکیان
🔷 مدت دوره: ۳۲ جلسه در دو ترم تحصیلی( هر هفته چهارشنبهها)
🔶 دوره به صورت حضوری و مجازی میباشد.
🔷 خواهران و برادران؛
🔶 مهلت ثبت نام: از ۲۵ مهر ماه الی ۳۰ مهرماه؛
🔷 جهت ثبت نام از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.
https://formafzar.com/form/v5n07
🔶 برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید به کانال خانه علم و مهارت طه در پیام رسان ایتا مراجعه کنید.( اطلاعات تکمیلی دوره و روش برگزاری و هزینه دوره در کانال ذیل قرار داده شده است)👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
هدایت شده از Sadegh 1375
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال جامع دروس حضرت استاد بیاتی (حفظه الله)
✅ عناوین مباحث
1️⃣ #مکاسب
معاطات _ خیارات
2️⃣ #فقهمعاملات_مطور
📓المطوَّر في فقه الأئمة الاثنی عشر (قسم العلاقات المالیة)
3️⃣ #مضاربه
📔کتاب المضاربه حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی
4⃣ #طهارت
📓کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی شیخ باقر ایروانی
5⃣ #طهارت_فقهالامامجعفرالصادقعلیهالسلام
📗کتاب الطهاره
6⃣#جهاد_ثلاث رسائل فی الجهاد، حضرت ایت الله العظمی خامنه ای
✅ تدریس کتب #شهید_صدر
1️⃣ #حلقه_ثانیه_دوره_جدید
2️⃣ #بحوثفيفقهالاقتصادالاسلامی
🌐 @ostad_bayati
هدایت شده از دروس آزاد استاد امین اسدپور (1402_1401)
🔷 جهت بهرمندی از صوت درس کفایه استاد به کانال زیر مراجعه کنید .
🌐 @kefye1
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴ده راهبرد مهم غرب در تقابل با انقلاب اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.سکتاريزاسيون (فرقهگرايي و قومیتگرایی و تحریک مذاهب و قومیتهای موجود در ایران برای جداییطلبی)
2.بالکانيزاسيون (تجزيهگرایی و تبدیل ایران به چندین کشور ضعیف و وابسته)
3.نورماليزاسيون (وادار کردن جمهوری اسلامی به تبعیت از نرمهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی غرب)
4.ليبراليزاسيون (در عرصه فرهنگ و اخلاق و اقتصاد)
5.واتيکانيزاسيون (محدودسازی نفوذ اجتماعی و سیاسی عالمان دین)
6.سکولاريزاسيون (محدودسازی دین در مسائل درونی و معنوی)
7.اينديويدوآليزاسيون (فردگرایی و تبعیت از امیال و خواستههای شخصی و فردی در حوزه تربيت و اخلاق و ارزشها)
8.اومانيزاسيون (اومانیسم در عرصه باورها و زدودن تفکر توحیدی)
9.پرنوکراتيزاسيون (و عادیسازی روسپیگری و فاحشهگی در میان دختران و زنان)
10.اليناسيزاسيون (هویتزدایی ملی و اجتماعی به ویژه منقطع کردن نسل جوان و نوجوان از هویت ملی و دینی خودش)
#جنگ_نرم
🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از H a
ورود به مکاسب حقانی.m4a
44.43M
🔆پاسخ به سوالات طلاب بزرگوار حوزه علمیه حقّانی درباره ورود به رسائل و مکاسب
۱. تفاوت نگاه و حل مسئله شیخ در مکاسب با شهیدین در لمعه؟ مقایسه کامل دو کتاب باهم
۲. بنا بر این تفاوتها در مکاسب دقیقا باید دنبال تحصیل چه چیزی باشیم؟ بعد از اتمام مکاسب اگر چه چیزی در دستمان بود بگوئیم به مقصود از تعلم این کتاب رسیدیم؟
۳. اگر کسی خوب لمعه نخوانده باشه آیا در مکاسب با مشکل مواجه میشه؟ برای رفع این نقیصه چه بکنه؟
۴. با توجه به تفاوت این دو کتاب روش صحیح تعلم این کتاب به نحوی که به همه مقاصد در نظر گرفته شده برسد چیست؟ خوب مکاسب بخوانید دقیقا یعنی چکار کنیم؟
۵. قبل کلاس برای آمادگی نیاز به چه کارهایی هست؟
۶. برای فهم یا تعمق به کدام حواشی رجوع کنیم؟
بلکه اصالتا با توجه به کثرت حواشی هر کدام کدام جهت را پوشش میدهد ؟ کدام یک دیدنش ضرورت دارم و کدام خیر چرا؟
۷. بهترین استاد و بهترین روش تدریس مکاسب با توجه به مسلک و مکتب شیخ در مکاسب ؟؟
۸. چندساله خوانده شود؟ چرا؟
۹. همه اش خوانده شود؟ چرا ؟
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
مناهج صناعة الإستنباط الفقهي ، بحوث الشيخ محمد السند - نازك الحسناوي.pdf
28.79M
✅ #فایل کتاب #مناهج صناعة الاستنباط
🔹تقریر دروس استاد محمد #سند
◽️با سپاس از انتشارات "موسسة الصادق للطباعة و النشر" بابت اجازه انتشار فایل کتاب در کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
ظرفیتهای حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی.pdf
1.75M
ظرفیت های حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی
استاد واسطی حفظه الله
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
روش شناسی تولید فلسفه های مضاف.pdf
487.3K
روش شناسی تولید فلسفه های مضاف
استاد واسطی حفظه الله
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
بازار کتاب قائمیه
ghbook.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت
lib.eshia.ir
مدرسه فقاهت
eshia.ir
ویکی پرسش
wikiporsesh.ir
ویکی فقه
fa.wikifeqh.ir
شبکه اجتهاد
ijtihadnet.ir
طلبگی تا اجتهاد
tt-ej.ir
شبکة الفکر
alfeker.net
ویکی شیعه
fa.wikishia.net
نور مگز ( خوب و جامع. مقالات با موضوعات مختلف)
noormags.ir
سافت گذر ( اولین دانشنامه نرمافزار ایران)
softgozar.com
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
اهداف و روش تحصیل ادبیات و منطق.mp3
15.45M
🎙سخنرانی استاد محمد حسن وکیلی
💠 اهداف و روش تحصیل ادبیات و منطق
🔅سعَدا ؛ روزنهای به طلبگی بهتر ( ایتا و بله)
🆔@soada313
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
روش تحصیل،استاد وکیلی بخش ۲,صحیح.mp3
16.32M
🎙چگونگی و روش تحصیل طلاب؛
بخش دوم
استاد محمد حسن وکیلی
در جمع طلاب حوزه علمیه
#رشته
#هدف
#اجتهاد
#انتخاب_هدف
✅کانال طلاب تمدن ساز
https://eitaa.com/joinchat/4214358052C79ae28ff6b
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
وصیتنامه علامه حلی.pdf
84.9K
وصیتنامه علامه حلی به فرزندش، فخر المحققین(رحمهما الله)
#وصیت
#علامه_حلی
#فخر_المحققین
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
هدایت شده از جامعهشناسی مقاومت
بسمهتعالی
درس اسفار استاد پارسانیا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۸ در مدرس معصومیهی حوزهی فیضیه برگزار میشود.
همچنین میتوانید از طریق پیوند زیر بهطور برخط در این کلاس شرکت کنید:
http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601
#اطلاعیه
@hparsania
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 1.mp3
20.04M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی
1️⃣ جلسه اول
🎙استاد حمید پارسانیا
🔸وقتی که ما در مورد اهمیت فلسفه سیاسی بحث می کنیم، یک ابهام مفهومی داریم که مراد ما از فلسفه سیاسی چیست؟ گاه ما فلسفه سیاسی را مقابلِ علم سیاست قرار می دهیم و گاه نیز فلسفه سیاسی به دو یا سه معنای دیگر به کار برده می شود.
🔸این نوع تفسیر در مورد فلسفه سیاسی که فلسفه را در مقابل علم قرار می دهد، حدود صد تا دویست سال سابقه دارد، فلسفه سیاسی در این کاربرد، معنای خودش را در حاشیه معنای جدید علم سیاست پیدا کرد، ابتدا علم سیاست معنای جدید خود را از نیمه دوم قرن نوزدهم تا قرن بیستم پیدا کرد و سپس به موازات آن، فلسفه سیاسی به عنوان دانشی که غیر از علم است، در برابر علم معرفی شد.
🔸البته بحث هایی که در قلمرو فلسفه علم بوجود آمد، به تدریج نشان داد که ساینس و حوزه معرفت علمی؛ یعنی علم سیاست، به لحاظ ساختار درونی اش، مستقل از بخش های غیر علمی معرفت نمی باشد و علم سیاست از گزاره هایی که احیاناً بخشی از آنها به حوزه فلسفه سیاسی بازمی گردد، مستقل نیست. به عنوان مثال این مسئله در اندیشه پوپر راه پیدا کرد، که شما فرضیه های علمی تان را با روش علمی بدست نمی آورید.
🔸زیرا علم از نظر او دارای دو مقام است: یکی مقام داوری و دیگری مقام کشف. داوریِ علمی روش تجربی دارد، اما در مقام نظریه پردازی و کشف شما فرضیه هایتان را از حوزه های مختلف معرفتی می توانید بگیرید.
🌀@parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 2.mp3
18.11M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی
2️⃣ جلسه دوم
🎙استاد حمید پارسانیا
🔸معنای دوم فلسفه سیاسی این است که فلسفه سیاسی همان علم سیاست است، فلسفه تا قبل از قرن نوزدهم، معنای علم را داشته است سوفیا، در یونان به معنای معرفت علمی بوده و لکن در یونان سوفیست ها یعنی عالمان، گرفتار شکاکیت شدند و چون عالمان به شکاکیت گرفتار آمدند، آنچه که مصداق علم دانسته می شد، سر از شک و تردید درآورد. در حقیقت عالمان آبروی، علم را بردند و در این فضا، سقراط خود را سوفیست ننامید. بلکه خود را فیلاسوفیا، یعنی دوستدار علم نامید.
🔸فلسفه هنگامی که به معنای علم برهانی به کار برده می شود همه علوم نظری و عملی را شامل می شود و بر این اساس به متافیزیک(فلسفه اولی) علوم ریاضی، فلسفه ریاضی، علوم طبیعی، فلسفه طبیعی، گفته می شود، و بر همین قیاس علوم سیاسی و اجتماعی، فلسفه اجتماعی و یا سیاسی هم به کار می رود.
🔸هنگامی که به تقسیم بندی علوم ارسطو، فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی مراجعه می کنید، فلسفه سیاسی در تعریف آنان، همان علم برهانی سیاست است، یعنی دانش روش مند برهانی است که پیرامون موضوعات اجتماعی و سیاسی بحث می کند، و این دانش مقید به تجربی بودن نیست. هر چند که به حسب نیاز از تجربه و حس نیز استفاده می کند.
🔸فارابی علاوه بر آن که از عقل نظری و عملی برای گسترش فلسفه سیاسی استفاده می کند، ازعقل مستفاد و عقل قدسی نیز سخن می گوید، او حضور و وجود این عقل را در مباحث متافیزیک و علم النفس اثبات می کند که حاصل ارتباط وجودی و شهودی پیامبران و ائمه معصومین و اولیاء الهی با عقل فعال است.
🌀@parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 3.mp3
14.82M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی
3️⃣ جلسه سوم
🎙استاد حمید پارسانیا
🔸برای فلسفه سیاسی علاوه بر معنای پوزتیویستی و معنایی که در تاریخ اندیشه اجتماعی دنیای اسلام صورت گرفت که ترادف فلسفه با علم را ترسیم می کند دو معنای سوم و چهارم می تواند وجود داشته باشد، معنای سوم بر این اساس شکل می گیرد که فلسفه در معنای متافیزیک به کار برده می شود.
🔸اگر فلسفه به معنای علم برهانی باشد، علم برهانی براساس موضوع خود به اقسامی تقسیم می شود و یکی از اقسام مهم متافیزیک یا فلسفه اولی است، متافیزیک یا فلسفه اولی، علمی است که درباره احکام موجودی خاصی نظیر موجود طبیعی یا موجود ریاضی بحث نمی کند، بلکه درباره احکام موجود از آن جهت که موجود است یعنی درباره احکام کلی موجودات بحث می کند، و به همین دلیل به فلسفه اولی، فلسفه کلی یعنی علم کلی نیز می گویند و دیگر علوم را نیز علوم جزئی می خوانند.
🔸اگر متافیزیک اصلِ وجود خداوند، وحی و مانند آن را اثبات کند، بسیاری از مباحث علم سیاست و فلسفه سیاسی به معنای دوّم آن مسیر و سرنوشتی خاص پیدا می کند زیرا بر این اساس هم جامعه آرمانی و هنجارها و ارزش های مربوط به آن شکل دینی پیدا می کند و هم مباحث انتقادی علم سیاست ابعاد و مبانی خاص خود را می یابد. پس معنای سوم فلسفه سیاسی ناظر به نوعی فلسفه مضاف است، باید توجه داشت که به رسمیت شناختن فلسفه سیاسی به این معنا در صورتی ممکن است که برای متافیزیک ارزش معرفت شناختی قائل باشیم.
🔸جهان اسلام و متفکرین مسلمان به دلیل این که متافیزیک را نیز دانشی علمی می دانند، برای فلسفه های مضاف ارزشی ویژه باید قائل باشند.
🌀 eitaa.com/parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 4.mp3
13.76M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی
4️⃣ جلسه چهارم
🎙استاد حمید پارسانیا
🔸فلسفه سیاسی در معنای چهارم به معنای نوعی روش شناسی بنیادین است، و مرادف با روش به کار برده می شود و از آن با عنوان فلسفه علم سیاست نیز یاد می شود، تفاوت این معنا با معانی سه گانه قبل در این است که فلسفه سیاسی در معانی سابق خود، همواره به عنوان یک علم درجه اول به کار برده می شود.
🔸رویکردهای پسامدرن نیز با آن که تاثیر مبادی متافیزیکی یا معرفت شناختی را در حوزه علم سیاست می پذیرند به دلیل این که برای معرفت فلسفی ارزش جهان شناختی و علمی قائل نیستند و این معرفت را به دیگر حوزه های حیات و زندگی انسان نظیر قدرت، اراده، و عمل اجتماعی تقلیل می دهند کار فلسفه علم سیاست، را به کاوش در زمینه های انسانی و اجتماعی معرفت سیاسی محدود و مقید می گردانند.
🔸خوشبختانه در سال های اخیر برخی از طلاب حوزه علمیه به دو معنای اخیر فلسفه سیاسی پرداخته اند. برخی از نشست ها در قم پیرامون وجوه سیاسی حکمت متعالیه، شکل گرفت، این نشست ها به دنبال آن است. بخشی از فلسفه صدرایی را که مبادی متافیزیکی علم سیاست را تأمین می کند شناسایی شود.
🔸فلسفه به معنای روش نیز کم و بیش جایگاه خود را در مطالعات سیاسی حوزوی پیدا می کند و لکن آفت این دسته مباحث در این است که روش شناسی و فلسفه علم سیاست نیز براساس مبادی معرفت شناختی مدرن و یا پسامدرن شکل گیرد.
🔸زیرا در این صورت نیز فلسفه سیاسی جهان اسلام و فقه سیاسی شیعه به گونه ای قرائت خواهد شد که ابعاد وحیانی و متافیزیکی آن به زمینه های صرفا تاریخی - فرهنگی و اجتماعی تقلیل پیدا خواهد کرد.
🌀@parsania_net
هدایت شده از حلقه ثالثه
هدایت شده از حلقه ثالثه
بسم الله الرحمن الرحیم
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / تعریف علم اصول
۱. با توجه به مطالب مطرح شده در بحث #تعریف علم اصول به موارد زیر پاسخ دهید:
الف) مرحوم مظفر به تبع مرحوم نائینی در کتاب #اصول_الفقه برای حل مشکل خروج #اصول_عملیه از تعریف فرمودند مراد از #حکم در تعریف، اعم از #واقعی و #ظاهری است. این جواب را با جواب مطرح شده در کتاب مقایسه کرده و توضیح دهید کدام جواب بهتر است؟
ب) مرحوم شیخ در کتاب #رسائل (ج ۳، ص ۱۸) به اصولی بودن #استصحاب و سائر اصول عملیه اشکال کردند و آن را با #لاحرج و #لاضرر مقایسه کردند آیا با توجه به مطالب کتاب میشود به ایشان پاسخ داد؟
ج) آیا تعریف مختار کتاب اصولی نبودن قواعد #منطقی و #رجالی را توجیه میکند؟
د) آیا میشود از تعریف #مشهور اینگونه دفاع کرد که تعبیر به قاعده ما را از اضافه کردن قید #اشتراک بینیاز میکند؟ (به خاطر این که کلی بودن در دلِ معنای قاعده وجود دارد و بر اموری مثل «ظهورِ کلمه صعید» صادق نیست.)
۲. در کلام بعضی بزرگان (محاضرات، ج ۱، ص ۵) برای خروج #قواعد_فقهیه از تعریف علم اصول آمده است: «استفادهی حکم شرعی به واسطه #مسأله_اصولی از باب #استنباط و #توسیط است؛ امّا در قواعد فقهیه، از باب #تطبیق است.» این پاسخ با جواب مطرح شده در کتاب چه تفاوتی دارد؟
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / حکم وضعی و تکلیفی
۳. مرحوم آخوند #حکم_وضعی را به سه قسم تقسیم کردهاند و در قسم اول گفتهاند نه #جعل_مستقل دارند و نه از احکام تکلیفیه #انتزاع میشوند؛ با مراجعه به عبارت ایشان در قسم اول (کفایه آل البیت علیهم السلام / ص ۴۰۰ / تنبیهات استصحاب / از عبارت: و التحقیق تا ص ۴۰۱ عبارت: و منه انقدح) مطلب ایشان را #تبیین کرده و با مطلب شهید صدر #مقایسه کنید.
۴. با توجه به اینکه قسم دوم احکام وضعیه جعل مستقل ندارند آیا میتوان در آنها #استصحاب جاری کرد؟
۵. #مراتب حکم وضعی چیست؟ آیا همان مراتب حکم تکلیفی است؟ یا متفاوت است؟
۶. با مراجعه و #تامل در مورد حقیقت #وقف و #ارث و همچنین آثار آنها بیان کنید: کدام بخش از حقیقت این دو و آثارشان حکم #وضعی هستند و کدام حکم #تکلیفی؟
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / حکم واقعی و ظاهری
۷. چه وجه یا وجوهی میتواند سبب قول به تصویب شده باشد؟
۸. با توجه به مطالب مرحوم شهید صدر در بحث اعتبار و مقایسه آن با مطالب ایشان در #حکم_تکلیفی حلقه ثانیه بیان کنید حکم عقل به لزوم امتثال در موارد زیر چگونه است:
الف) جایی که اراده هست و اعتبار نیست.
ب) جایی که اعتبار دائره اوسعی از اراده را شامل شود.
ج) جایی که اعتبار دائره اضیقی از اراده را شامل شود.
۹. امکان یا عدم امکان جمع شدن دو حکم ظاهری مخالف را با توجه به مبانی مختلف در جمع بین حکم واقعی و ظاهری بررسی کنید.
۱۰. با توجه به پاسخی که مرحوم شهید صدر به جواب آقای خوئی دادهاند بیان کنید که آیا حکم اباحه اعم از اقتضائی و لا اقتضائی مصلحتش در جعل است یا در متعلق؟
۱۱. با توجه به بیان مرحوم شهید صدر در پاسخ به شبهه تضاد و نقض غرض به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) اگر به جای این بیان بگوییم جعل احکام ظاهریه ترخیصیه به جهت مصلحت تسهیل است چه تفاوتی میکند و کدامیک از دو بیان درستترند؟
ب) مرحوم شیخ انصاری شبهه در جعل احکام ظاهری را در فرض تمکن از علم جدیتر میدانند آیا پاسخی که مرحوم شهید صدر در کتاب دادهاند در این فرض هم پاسخگوی شبهه است؟
ج) آیا در مواردی که شک در #حکم_وضعی داریم شارع میتواند حکم ظاهری مخالف با حکم وضعی واقعی جعل کند؟ مثلا فی الواقع ملک نیست و شارع حکم به ملکیت کند؟
۱۲. مرحوم شهید صدر در فرق بین اصول تنزیلیه و غیر تنزیلیه میفرمایند: فرق صرفا صیاغی نیست بلکه عمیقتر است ولی اصل فرق صیاغی داشتن را انکار نمیکنند و حتی برای آن آثاری قائل هستند. در دو مسأله زیر آثار تفاوتهای صیاغی بین امارات و اصول و همچنین بین اصول تنزیلی و غیر تنزیلی را بررسی کنید:
• با توجه به حکم به نجاست مدفوع ما لا یؤکل لحمه و طهارت مدفوع ما یؤکل لحمه اگر در مورد حیوانی شک کنیم که گوشتش حلال است یا حرام حالات زیر چه تفاوتی در اثبات طهارت مدفوع آن حیوان دارند:
الف) اماره بر حلیت لحم آن حیوان قائم شود.
ب) اصل عملی تنزیلی (به معنی تنزیل المؤدی منزلة الواقع) بر حلیت لحم آن حیوان قائم شود.
ج) اصل عملی تنزیلی (به معنی تنزیل الاصل منزلة القطع) بر حلیت لحم آن حیوان قائم شود.
د) اصل عملی صرف بر حلیت لحم آن حیوان قائم شود.
• اگر بخواهیم ببینیم اماره مقدم است یا اصل تنزیلی و همچنین اصل عملی تنزیلی مقدم است یا غیر تنزیلی تفاوت صیاغت جعل چه تاثیری در مقدم شدن آنها بر یکدیگر دارد؟
۱۳. با توجه به روح فرق بین اماره و اصل و همچنین اصل تنزیلی و غیر تنزیلی که مرحوم شهید صدر ذکر میفرمایند بررسی کنید:
الف) آیا قرعه میتواند اماره باشد؟
ب) استصحاب باید از کدام قسم باشد؟
۱۴. با توجه به فرمایشات مرحوم شهید صدر در عدم امکان اجتماع دو حکم ظاهری بررسی کنید اگر مثلا حلیت ظاهری در زمانی یقینی بود و بعد مشکوک شد آیا میتوان حلیت ظاهری را استصحاب کرد؟ (با توجه به این که شاید حلیت ظاهری باقی نباشد و جای خودش را به حرمت ظاهری داده باشد و از طرف دیگر استصحاب هم حکم ظاهری به حلیت است.)
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / قضیه خارجیه، حقیقیه و ذهنیه
۱۵. با توجه به مطالبی که مرحوم شهید صدر در فرق بین قضایای حقیقیه و خارجیه گفتند حکم موارد زیر را بررسی کنید:
الف) مولی به عبدش دستور میدهد دختر کوچک زید که نامش زینب است را برایم عقد کن در حالی که عبد بعد از مراجعه به خانه زید میفهمد زینب نام دختر بزرگ زید است. سؤال این است که در اینجا عبد وظیفه دارد دختر بزرگ زید را به عقد مولی در بیاورد یا دختر کوچک زید را؟
ب) استظهار حقیقیه بودن یا خارجیه بودن در اوفوا بالعقود منوط به چیست به تعبیر دیگر اگر خارجیه باشد معنیاش چیست؟ و حقیقیه یا خارجیه بودن آن چه تاثیری در اثبات صحت عقود مستحدثه دارد؟
ج) اگر مولی به نحو قضیه خارجیه بگوید علماء شهر را اکرام کن و بعض عالمان علمشان مریض شوند و علمشان شود باید هنوز اکرام شوند یا خیر؟ یا اگر به نحو قضیه خارجیه بگوید همسایهها را اکرام کن و یکی از همسایهها از همسایگی خارج شود باز باید اکرام شود یا خیر؟
۱۶. با توجه به مطالبی که مرحوم شهید صدر در بحث نظر تصوری و نظر تصدیقی به صورتهای ذهنیه، مطرح کردهاند تفاوت بحث قضیه حقیقیه و خارجیه را با بحث تعلق احکام به طبایع یا افراد و بحث تعلق احکام به عناوین یا معنونات، بیان کنید.
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / حجیت قطع
۱۷. با توجه به مطالب شهید صدر در بحث حجیت قطع به موارد زیر پاسخ دهید:
الف) تفاوت حکم عقل به حق الطاعة در فرض احتمال تکلیف که مرحوم شهید صدر قبول کردند با قضیه مشهور وجوب دفع ضرر محتمل چیست؟ (دو تقریب معروف از دفع ضرر وجود دارد؛ هر دو را مد نظر قرار دهید.)
ب) اگر مردد شدیم که عقاب بلا بیان قبیح هست یا خیر نتیجه چیست؟
۱۸. مرحوم شهید صدر شرط منجزیت تکلیف را عدم صدور ترخیص ذکر کردهاند با توجه به این مطلب به دو سؤال زیر پاسخ دهید:
الف) اگر ترخیص صادر شود ولی واصل نشود تکلیف چیست؟
ب) آیا معذریت هم مثل منجزیت شرط دارد؟
۱۹. آیا قبح و عدم قبح عقاب توسط مولی با قبح و عدم قبح فعل عبد ملازمه دارد یا میتواند در بعضی موارد مخالفت عبد قبیح باشد ولی مولی حق عقاب نداشته باشد؟
۲۰. آیا پاسخ شهید صدر به این توهم: «مولی میتواند در مخالفت با قطع به تکلیف و یا قطع به عدم تکلیف حکمی جعل کند که روح حکم ظاهری را داشته باشد»، فقط طبق مبنای خودشان در جمع بین حکم واقعی و ظاهری است یا طبق بقیه مبانی هم میشود این پاسخ را داد؟
۲۱. باتوجه به مطالب مرحوم شهید صدر در بحث علم اجمالی به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) مرحوم آخوند ترخیص در مخالفت قطعیه را در یک فرض عقلا مجاز و در یک فرض عقلا غیر مجاز میدانند با مراجعه به عبارت ایشان در ابتدای اصالة الاحتیاط (عبارت لایخفی تا فافهم) ضمن تبیین کلام ایشان تفاوت آن با نظر شهید صدر را بیان کنید. (برای فهم کاملتر کلام مرحوم آخوند به عبارت ایشان در بحث جمع بین احکام واقعی و ظاهری صفحه ۲۷۸ از طبع آل البیت مراجعه کنید.) بیان کنید که طبق هر کدام از این دو تقریب اگر احتمال صدور ترخیص را بدهیم ولی دلیل بر ترخیص پیدا نکنیم چه گونه باید عمل کنیم؟
ب) آیا هر جایی که اطلاق کلام شارع خلاف نظر عقلاء بود مانع از ظهور اطلاقی میشود یا خیر؟
۲۲. با توجه به بیان مرحوم شهید صدر در بحث تجری و انقیاد به سؤالهای زیر پاسخ دهید:
الف) بعضی محل نزاع در بحث تجری را حرمت و عدم حرمت آن قرار دادهاند. تفاوت این تقریب با تقریب شهید صدر چیست؟
ب) اگر مولی حق دارد اطاعت شود چرا در فرض اطاعت و انقیاد، عبد استحقاق ثواب دارد؟ آیا اگر مولی ثواب ندهد مرتکب قبیح شده است یا خیر؟
۲۳. چرا دو بیانی که برای عدم معذریت #قطع_قطاع ذکر کردهاند، برای عدم منجزیت جاری نمیشود؟
۲۴. در بحث معذر نبودن قطع #قطاع مرحوم شهید صدر دو وجه مطرح کردند. با توجه به این دو وجه بیان کنید چرا اشکال و جوابی که در وجه دوم ذکر کردند را در وجه اول ذکر نکردند؟
۲۵. آیا وجوهی که برای عدم معذریت قطع قطاع گفته شد (نهی از مقدمات و علم اجمالی به خطا) در مورد غیر قطاع هم میآید؟
@halqat