لباس روحانیت تنها افتخار شهید مطهری
يادم هست در حدود هشت سال پيش در دانشگاه شيراز از من براى سخنرانى دعوت كرده بودند (انجمن اسلامى آنجا دعوت كرده بود). در آنجا استادها و حتى رئيس دانشگاه، همه بودند. يكى از استادهاى آنجا- كه قبلًا #طلبه بود و بعد رفت آمريكا تحصيل كرد و دكتر شد و آمد و واقعاً مرد فاضلى هم هست- مأمور شده بود كه مرا معرفى كند. آمد پشت تريبون ايستاد (جلسه هم مثل همين جلسه خيلى پرجمعيت و باعظمت بود) يك مقدار معرفى كرد: من فلانى را مىشناسم، #حوزه #قم چنين، حوزه قم چنان و ... بعد در آخر سخنانش اين جمله را گفت: «من اين جمله را با كمال جرأت مىگويم: اگر براى ديگران لباس روحانيت افتخار است، فلانى افتخار #لباس #روحانيت است». از اين حرف آتش گرفتم. ايستاده سخنرانى مىكردم، عبايم را هم قبلًا تا مىكردم و روى تريبون مىگذاشتم. مقدارى حرف زدم، رو كردم به آن شخص، گفتم:
آقاى فلان! اين چه حرفى بود كه از دهانت بيرون آمد؟! تو اصلًا مىفهمى چه دارى مىگويى؟! من چه كسى هستم كه تو مىگويى فلانى افتخار اين لباس است؟ با اينكه من آن وقت دانشگاهى هم بودم و به اصطلاح ذوحياتين بودم، گفتم: آقا! من در تمام عمرم يك #افتخار بيشتر ندارم، آن هم همين عمامه و عباست. من كىام كه افتخار باشم؟! اين تعارفهاى پوچ چيست كه به همديگر مىكنيم
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج17، صص، 156 و 155
#امام_زمان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
ای پیامبر به قرآنی که جامع حکمت است ، و از جانب خدای عزیز و مهربان آمده است تو از فرستاده شدگان از جانب خدا به جانب مردمی ، و بر راه مستقیم هدایت هستی، تا مردمی را از چیزی بترسانی و تبلیغ کنی که پدرانشان توسط پیامبران پیشین انذار شدند، اما این مردمان غافل از آن هستند
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يس (١)وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ (٢)إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (٣)عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (٤)تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ (٥)لِتُنْذِرَ قَوْمًا مَا أُنْذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ (٦) (یس/۶_ ۱)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
ای پیامبر به قرآنی که جامع حکمت است ، و از جانب خدای عزیز و مهربان آمده است تو از فرستاده شدگان از ج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تـــکــیــه بـــر بـاد ...
جمعه, ۶ اسفند ۱۴۰۰.
کانالاطلاع رسانی #خبر_بابل
@khabarbabol
پنجره🇮🇷
هشدار: از امام جواد علیه السلام : در ظاهر دوست خدا و در پنهان دشمن خدا نباش وَ قَالَ ع لَا تَكُنْ و
#مردانگی
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لَمّا سُئلَ عَنِ المُروءَةِ ـ
لا تَفعَلُ شيئا في السِّرِّ تَستَحيي مِنهُ في العَلانِيَةِ
امام على عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال
مردانگى چيست؟ ـ فرمود؛ اين كه در نهان كارى نكنى كه آشكارا از انجام آن شرم داشته باشى
تحف العقول : ۲۲۳.
https://eitaa.com/jorenab
بسمه تعالی
نکاتی در ارتباط با آیه ۱۰۵ سوره توبه
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّ ونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ( توبه/۱۰۵)
یعنی به مردم بگو عمل کنید و بدانید که خدا امروز حقیقت اعمال نیک و بد شما را می نگرد و پیامبرش نیز آنها را مشاهده میکند و آن گروهی از مومنان هم که شاهد اعمال شمایند آنها را می نگرند و دیری نمی گذرد که در قیامت به سوی خدای دانای نهان و آشکار بازگردانده می شوید و او شما را نیز به حقیقت آنچه می کردید آگاه می کند. ( ترجمه بر اساس تفسیر المیزان )
علامه طباطبایی در ذیل این آیه می فرماید که ازمجموعه قرائن استفاده می شود که اولا منظور از رویت اعمال در این آیه رویت حقایق باطنی اعمال است نه رویت ظواهر اعمال زیرا رویت ظواهر اعمال اختصاص به خدا و رسول و عده ای از مومنان ندارد.
و ثانیا مراد از رویت اعمال، رویت آثار و پیامدهای اعمال در جامعه نیست زیرا این هم اختصاص به خدا و رسول و مومنان ندارد همگان می توانند آثار و پیامدهای اعمال افراد را در جامعه مشاهده کنند.
ثالثا مراد از رویت اعمال رویت حقایق اعمال در عالم آخرت نیز نمی باشد زیرا جمله بعدی آیه ( وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ) به عالم قیامت اشاره دارد به این نشان می دهد که جملات قبلی، مربوط به قبل از وقوع قیامت یعنی همین دنیا است
از این گذشته رویت حقایق باطنی اعمال در قیامت اختصاص به عده خاصی ندارد.
بنابراین منظور از رویت اعمال در این آیه، رویت حقایق باطنی اعمال در همین دنیا است.
با توجه به اینکه یقیناً همه مومنان به حقایق باطنی اعمال انسان ها در این عالم آگاهی ندارند معلوم می شود که مراد از از مومنان در اینجا همان شهدای اعمال است.( المیزان جلد ۹ صفحه ۳۹۹ تا ۴۰۱ ذیل آیه مزبور )
سوالی که در اینجا ممکن است مطرح شود این است که اگر منظور از رویت، رویت حقایق اعمال در همین دنیا است چرا در جمله فسیری الله.... حرف سین آورده شده است که بر آینده دلالت دارد؟
پاسخی که مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان می دهد این است که
« انما ادخل سین الاستقبال لان ما لم یحدث لایتعلق به الرؤیه فکانه قال کل ما تعملونه یراه الله تعالی»
یعنی سین استقبال در اینجا بر سر فعل آورده شده است به دلیل اینکه تا موقعی که فعلی تحقق پیدا نکرد رویت بدان تعلق نمی گیرد گویا فرموده است هر آنچه که عمل می کنید خداوند و رسول و مومنان آن را می بینند.( مجمع البیان جلد ۵ صفحه ۶۹ ذیل آیه مزبور)
علامه طباطبایی در بحث روایی در در ذیل این آیه می فرماید روایات متظافره و متکاثره ای در جوامع روایی شیعه از ائمه اهل البیت وارد شده است که مراد از مومنان همان ائمه اهل بیت علیهم السلام می باشد.
استاد شیخ عباس نیکزاد ،گروه واتساپی
#امام_زمان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
(ای #پیامبر ):
قسم به قلم و آنچه که می نویسند ، تو ا ز نعمت پروردگارت دیوانه نیستی ، و برای تو پاداشی بی پایان است ، و تأکید می کنم که تو بر کرداری بس بزرگ هستی. ( تو یگانه ی در اخلاق)
بسم الله الرحمن الرحیم ،ن* وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ* ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ* وَ إِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ* وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ( قلم /4-1)
#رجب
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تیتر روشنگرانه ی وطن امروز از قدرت نظامی که با تکیه بر غرب سلاح را تحویل داد و امروز تنها ماند و یاد آوری سخنان مرحوم هاشمی بر علیه قدرت مشکی #اوکراین https://eitaa.com/MohammadGelayeri
در اين روز(24 رجب)، سنه 7، فتح خيبر و قتل مَرحَبِ يهودى بردست معجزنماى حضرت اسدالله الغالب على بن ابى طالب عليه السلام واقع شد
در این روز در سال 101 عمر بن عبد العزیز خلیفه اموی فوت کر د ،او فدک را بر گرداند و دشمنام به علی علیه السلام را ممنوع کرد.
#رجب (قمی ، وقائع الایام صص 468.و 473 ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
#خطبه_غرا_بیست_و_شش
« وَ كَفَى بِالْكِتَابِ حَجِيجاً وَ خَصِيماً »
وقرآن کریم برای احتجاج نمودن ودشمن گشتن کافی است یعنی خداوند متعال بوسیله قرآن کریم حقائق را روشن ساخت واگر کسی به سراغ قرآن کریم نرفته باشد وبه دستورات آن عمل نکند در قیامت از اوی شکایت خواهد شد
و پیامبر عرضه داشت: «پروردگارا! قوم من قرآن را متروک ساختند
« وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورا»(فرقان:30)
ودر صورت عمل به قران کریم خداوند متعال ناصر ومعیین انسان بوده واورا در دنیا وآخرت یاری خواهد کرد ونگهبانانی برای محافظت اوز او خواهد گماشت
کسانی كه گفتند:هماناپروردگار ما خداى يكتاست و بر اين ايمان پايدار ماندند فرشتگان رحمت بر آنها نازل شوند (و مژده دهند) كه ديگر هيچ ترسى (از وقايع آينده) و حزن و اندوهى (از گذشته خود) نداشته باشيد و شما را به همان بهشتى كه (انبيا) وعده دادند بشارت باد
« إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُون»( فصلت:30)
به انسانی که عمل خویش را همراه با قرآن کند بشارت داده می شود ما دوست شماهستیم وروشن است دوست در سختی ومشکلات دوستش را رها نخواهد کرد
ما در دنيا و آخرت ياران و دوستداران شماييم و براى شما در بهشت ابد هر چه مايل باشيد يا آرزو و تقاضا كنيد همه مهيّاست
« نَحْنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ لَكُمْ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فِيها ما تَدَّعُون»(فصلت:31 )
https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم مرحوم هاشمی در اعتراض بر قدرت موشکی که وطن امروز به آن اشاره کرد
#اوکراین
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌امام خامنه ای: هر کس بگوید فردای دنیا دنیای گفتمان است نه موشک اگر از روی آگاهی باشد خیانت کرده است
#اکراین
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
#موسی_بن_جعفر
۲۵ رجب در اين روز، سنه ۱۸۳، و بقولى ۱۸۶: شهادت حضرت موسى بن جعفر واقع شد. بدانكه هارون در سنه ۱۷۹، بقصد حج بجانب مكه رفت و چون به مدينه رسيد فضل بن ربيع را فرستاد كه حضرت امام موسى را گرفته نزد او حاضر كند پس در وقتى كه آنحضرت نزد جد خود رسولخدا (ص) نماز ميگذاشت، در اثناى نماز او را گرفتند و كشيدند كه از مسجد ببرند، آنجناب متوجه قبر جد خودشد و گفت يا رسول الله! بتو شكايت ميكنم از آنچه از امت بدكار تو باهل بيت تو ميرسد و مردم از هر طرف صدا بگريه و ناله بلند كردند پس آن امام مظلوم را نزد هارون بردند، هارون ناسزاى بسيار بانجناب گفت و امر كرد كه آنجناب رامقيد گردانيدند و دو محمل ترتيب دادند براى آنكه ندانند كه آنجناب را بكدام ناحى ميبرند يكى را بسوى بصره فرستاد و ديگرى را بجانب بغداد و حضرت در آن محمل بود كه بجانب بصره
فرستاد.
در روز هفتم ذيحجه آنجناب را در بصره به عيسى بن جعفر بن منصور تسليم نمودند بنحويكه در ذيحجه بيان شد و مدت يكسال آنحضرت در حبس عيسى بود و مكرر هارون نوشت باو كه آنحضرت را شهيد كند و او اقدام نكرد، لاجرم هارون آنحضرترا از (بصره) به بغداد خواست و در نزد فضل بن ربيع آنجناب را محبوس گردانيد.
و در اين مدتى كه در حبس بود پيوسته مشغول عبادت بود و اكثر روزها صائم و شبها را بنماز و قرائت قرآن و دعا احياء ميداشت و بيشتر اوقات در سجده مشغول دعا و تضرع بود و بسا ميشد كه (هارون) بر بام خانه ميرفت و نظر ميكرد در آن حجره كه محبس آنحضرت بود جامه اى ميديد كه بر زمين افتاده است و كسى را نميديد.
روزى به (ربيع) گفت اين جامه چيست در اينخانه؟
ربيع گفت كه اين جامه نيست، بلكه موسى بن جعفر است كه هر روز بعد از طلوع آفتاب بسجده ميرود و تا وقت زوال در سجده ميباشد.
هارون گفت همانا اين مرد از رهبانان و عباد بنى هاشم است.
ربيع گفت هر گاه ميدانى كه او چنين است چرا او را در اين زندان تنگ جا داده اى.
هارون گفت براى دولت من بهتر است كه او چنين باشد.
و بالجمله در ايامى كه در حبس (فضل بن ربيع) بود، (فضل) گفت مكرر بنزد من فرستادند كه او را شهيد كنم من قبول نكرد و و اعلام كردم كه اين كار از من نميآيد و چون (هارون) دانست كه (فضل بن ربيع) اقدام بر قتل آنحضرت نميكند، آنجناب را از خانه او بيرون آمد و در نزد (فضل بن يحيى برمكى) محبوس گردانيد (فضل) هر شب خوان طعامى براى آنجناب ميفرستاد و نميگذاشت كه از جاى ديگر عام براى آنجناب آورند و در شب چهارم كه خوان را حاضر كردند، آن حضرت سربجانب آسمان بلند كرد و گفت خداوند! تو ميدانى كه اگر پيش از اين روز چنين طعامى ميخوردم هر آينه اعانت بر هلاك خود كرده بودم و امشب در خوردن اين طعام مجبور و معذورم و چون از آن طعام تناول كرد، اثر زهر در بدن شريفش ظاهر شد و رنجور گرديد، چون رزو شد طبيبى براى آنحضرت آوردند، چون طبيب احوال آنجناب پرسيد جواب او نفرمود، چون بسيار مبالغه كرد آنحضرت دست مبارك خود بيرون آورد و باو نمود و فرمود كه علت من اين است، چون طبيب نظر كرد ديد كه كف دست مباركش سبز شده و آن زهرى كه بآن حضرت داده اند در آن موضع مجتمع گرديده است، پس طبيب برخاست و نزد آن بدبختان رفت و گفت بخدا قسم كه او بهتر از شما ميداند، آنچه شما با او كرده ايد و از آن مرض بجوار رحمت الهى انتقال نمود.
(فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام/ نویسنده عباس قمی ؛ به کوشش صادق برزگر۳۴۵_۳۴۷)
https://eitaa.com/jorenab
از #امام_کاظم علیه السلام
شگفتی نابخرد از رفتار خردمند بیشتر از شگفتی خردمند از رفتار نابخرد است
"وقال عليه السلام: تعجب الجاهل من العاقل أكثر من تعجب العاقل من الجاهل ".قمی، الانوار البهیه ص ۱۸۶
#رجب
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پیامبری به جانب شما آمد که از شما مردم است نه از فرشتگان ، از این که دچار زحمت شوید برایش سخت است ، بر ایمان آوردن شما حریص است و با مؤمنین دلسوز و مهربان است
لقد جاءكم رسول من أنفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمؤمنين رؤوف رحيم ، توبه ۱۲۸ #رجب
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#امام_کاظم علیه السلام
امام در دوره اختناق با ایجاد سازمان وکلا و نفوذ افرادی چون علی بن یقطین کارنامه درخشانی در سازماندهی جامعه شیعه دارد
این سازمان گرچه بدون مشکل هم نبود و برخی از آنها موجب به وجود آوردن واقعه شدند ولی در نگاه کلان موفقیت آمیز است و حتی همین واقفا بخشی از روایات اهلبیت عليهم السلام را منتقل کردند
در دوره امام جواد علیه السلام جا افتاده و اثر گذار است
بلکه حتی در دوره امام کاظم علیه السلام جا افتاده بود و مرجع شیعیان بود به طوری که اموال زیادی که دست برخی از وکلا بود آنها را وسوسه کرد و امام کاظم را امام غایب اعلام کردند
#رجب
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
اشعاری از #ابوطالب که در روایت با آن بر ایمان ابوطالب علیه السلام استدلال شد:
1.آیا نمی دانید که محمد را چون موسی پیامبر یافتیم که در اول کتب آسمانی نامش آمده است ؟
2. می دانند که ما پسر خود را در ادعای نبوت دروغگو نمی دانیم و به گفته های بیهوده گویان اهمیتی نمی دهیم ، سیمای نورانی که با توسل به او از ابرها طلب باران می شود، نوازشگر یتیمان و پناه بیوه زنان است
أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّداً نَبِيّاً كَمُوسَى خُطَّ فِي أَوَّلِ الْكُتُبِ
وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ كَيْفَ يَكُونُ- أَبُو طَالِبٍ كَافِراً وَ هُوَ يَقُولُ
لَقَدْ عَلِمُوا أَنَّ ابْنَنَا لَا مُكَذَّبٌ لَدَيْنَا وَ لَا يَعْبَأُ بِقِيلِ الْأَبَاطِلِ-
وَ أَبْيَضَ يُسْتَسْقَى الْغَمَامُ بِوَجْهِهِ ثِمَالُ الْيَتَامَى عِصْمَةٌ لِلْأَرَامِلِ
الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 449
یاد آوری : ابن هشام در مغنی واو در «وابیض » را برای «رُبّ» و دال بر تقلیل می داند ولی دمامینی در شرح مغنی معتقد است آن عطف بر «سیدا» در بیت سابق است :« ما ترک قوم - لا ابا لک- سیدا * یحوط الذمار غیر ذرب المواکل» یعنی هیج قومی اقا و رهبر ی که از ارزشمندهایشان دفاع می کند رها نمی کنند مگر زبان درازان بی عرضه که بر دیگران تکیه دارند»
مغنی ج 1 ص 135 و شر ح دمامینی ج1 ص 495
چقدر این بیت « ما ترک قوم ..» در باره برخی از مخالفین امام خامنه ی صادق است !
#رجب
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
( تو ای پیامبر ) :
فقط به سبب رحمت خدا است که تو با آنها به نرمی رفتار می کنی ، اگر سختگیر دل سخت بودی از اطراف تو پراکنده می شدند ، از لغزششان به نسبت خود چشم پوشی کن ، و برای گناهانشان از خداوند طلب غفران کن با آنها در امور اجرائی مشاوره کن و وقتی که تصمیم گرفتی با توکل بر خدا انجام بده ، خداوند توکل کننده گان را دوست دارد.
فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ (آل عمران 159)
#رجب
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
ای #پیامبر
ما تو را فرستادیم به عنوان شاهد بر امت ، و بشارت دهنده أهل طاعت و ترساننده أهل معصیت ، و به امر خدا دعوت کننده مردم به توحید و طاعت و چراغ نور افشان
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا *وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا (احزاب ۴۵ و ۴۶)
#بعثت
#رجب
#روز_مبعث
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شبهه:روز بعثت ۲۷ رجب و روز نزول قرآن شب قدر یعنی نزدیک به دو ماه بعد است این دو با هم منافات دارند
جواب : در ماه رمضان نزول دفعی قرآن و از بعث شروع نزول تدریجی آن است
آیات نزول در ماه رمضان تعبیر به انزال یعنی دفعی و موارد دیگر تعبیرتنزیل یعنی تدریجی آمده است
نزول دفعی آیات قرآنی با ذکر مشخصات حوادث مانند امداد در جنگ بدر و یا بیعت در زیر درخت و... نیست چون وقوع نیافته بودند بلکه مراد از نزول دفعی در شب قدر حقیقت قرآن است (وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلًا ) کهف ۱۰۶
برای توضیح بیشتر و دیدگاههای دیگر به المیزان ج۲ مراجعه شود
#مبعث
#عید_مبعث
#رجب
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
نظر جمهوری اسلامی ایران در جنگ #اوکراین:
🔺امام خامنه ی:
ما در اوکراین طرفدار توقف جنگ هستیم و میخواهیم جنگ در آنجا تمام شود منتها علاج هر بحرانی صرفا در صورتی ممکن است که ریشه بحران شناخته شود. ریشه بحران در اوکراین سیاستهای آمریکا و غربیهاست. اینها ریشه بحران است. اینها را باید شناخت و بر اساس اینها قضاوت و داوری کرد و اگر اهل اقدام بودیم، اقدام کرد. ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
منبع:
💻 @Khamenei_ir
#ایران #جنگ #اوکراین #روسیه
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
یاد داشتی از جناب استاد نیکزاد استاد درس خارج فیضییه مازندران
بسمه تعالی
یازده نکته از کتاب وحی و نبوت شهید بزرگوار مطهری:
۱_ پیامبران به منزله دستگاه گیرنده ای هستند که در پیکره بشریت به کار گذاشته شده است پیامبران افراد برگزیده ای هستند که صلاحیت دریافت این نوع آگاهی را از جهان غیب دارند این صلاحیت را خدا می داند و بس قرآن کریم می فرماید خدا خود بهتر می داند که رسالت خویش را در چه محلی قرار دهد سوره انعام آیه ۱۲۴( ص۹)
این تشبیه بسیار تشبیه زیبایی است همان گونه که دستگاه گیرنده ، امواج را دریافت می کند و به صورت صوتی یا تصویری برای ما قابل درک می سازد پیامبران نیز امواج آسمانی را دریافت می کنند و در اختیار ما قرار می دهند اگر انبیا نبودند ما در این عرصه نمی توانستیم اطلاعاتی داشته باشیم .
۲_درباره حقیقت بعثت و برانگیخته شدن می فرماید: وحی الهی تاثیر شگرف عظیمی به روی شخصیت حامل وحی یعنی شخص پیامبر می گذارد ، به حقیقت او را مبعوث می سازد یعنی نیروهای او را برمیانگیزد و انقلابی عظیم و عمیق در او به وجود می آورد این انقلاب در جهت خیر و رشد و صلاح بشریت صورت می گیرد و واقعبینانه عمل می کند و قاطعیت بی نظیری به او می دهد تاریخ هرگز قاطعیتی مانند قاطعیت پیامبران و افرادی که به وسیله آنان برانگیخته شده اند نشان نمی دهد(ص۱۰)
۳_درباره نقش سازندگی پیامبران می فرماید: پیامبران که به نیروها تحرک می بخشند و سامان دهی می کنند صرفاً در جهت ساختن فرد و جامعه انسانی است به عبارت دیگر در جهت سعادت بشری است محال است که در جهت فاسد کردن فرد و جامعه انسانی صورت گیرد اقبال لاهوری می گوید : راه دیگر برای داوری کردن درباره کار های پیامبر, آزمودن انواع انسانیتی است که ایجاد کرده است و نیز توجه به جهان فرهنگ و تمدنی است که از رسالت وی برخاسته است(ص۲۱)
۴_می فرماید : در افتادن با شرک ها، خرافه ها ،جهالت ها ،ساختههای خیالبافانه، ظلم ها، یکی دیگر از علائم صداقت پیامبری یک مدعی پیامبری است محال است که یک پیامبر واقعی پیامش چیزی باشد که بوی شرک دهد و بی عدالتی را تایید کند یا در برابر شرک ها ،جهالت ها وخرافات سکوت کند. توحید ،عدل و عقل از اصول دعوت همه پیامبران است.(ص۲۲)
۵_می فرماید: پیامبران هرگز خود را از تکالیف استثنا نمی کنند مانند دیگران و بلکه بیش از دیگران از خدا می ترسند و خدا را عبادت می کنند، نماز می خوانند، روزه می گیرند ، جهاد میکنند، زکات می دهند، به خلق خدا احسان می کنند، برای زندگی خود و دیگران تلاش می کنند و در زندگی انگل بر دیگران نمی شوند و حی و نبوت آنها را نمونه انسان کامل و الگوی دیگران می سازد به همین دلیل پیشرو و راهبر دیگران میشوند.(ص۲۴)
⏬⏬
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۶_می فرماید: تمدن بشری دو جنبه دارد مادی و معنوی جنبه مادی تمدن جنبه فنی و صنعتی آن است . جنبه معنوی تمدن مربوط به روابط انسانی است جنبه معنوی تمدن مرهون تعلیمات پیامبران است و در پرتو جنبه معنوی تمدن است که جنبه های مادی آن نیز مجال رشد می یابد . بنابراین نقش پیامبران در تکامل جنبه معنوی تمدن به طور مستقیم است و در تکامل جنبه مادی تمدن به صورت غیر مستقیم است.(ص۳۱)
۷_ می فرماید: نقش پیامبران در مبارزه با استبداد ها ، اختناق ها و مظاهر طغیان از اساسی ترین نقشه هاست .قرآن بر این نقش پیامبران تاکید فراوان دارد و به پا داشتن عدل را هدف همه پیامبران میداند و درگیری پیامبران را با مظاهر استبداد مکرر یادآوری می کند.(ص۳۳)
۸_ می فرماید : همه پیامبران حامل یک پیام و وابسته به یک مکتب بوده اند قرآن کریم پیامبران را رشته واحدی می داند که پیامبران پیشین مبشر پیامبران پسین و پیامبران پسین موید و مصدق پیامبران پیشین بوده اند. قرآن دین خدا را از آدم تا خاتم یک جریان پیوسته معرفی می کند یک نام روی آن می گذارد و آن اسلام است. حقیقت دین دارای ماهیتی است که بهترین معرف آن اسلام است.( ان الدین عندالله الاسلام) (ص۴۶)
⏬⏬
https://eitaa.com/MohammadGelayeri