پنجره🇮🇷
روز بدر در روز 17 #رمضان ، سنه 2، واقعه بدر اتفاق افتاد و مسلمانان سيصد و سيزده نفر بودند و مشركين
واقعه ی بدر آنقدر از اهمیت و تقدس بالایی برخوردار بود که بعدها اگر در منازعه ای بین دو مسلمان ،طرف یکی از آنها یک شخصیت بدری حضور داشت حق را به او میدادند و میگفتند فلان بدری اورا تایید میکند.
در نبرد صفین که تعداد زیادی از دو طرف کشته و زخمی دادند در تقدس عملیات امیرالمومنین و بطلان معاویه میگفتند:۲۵ بدری در سپاه امیرالمؤمنین به شهادت رسیدند.[منقری، نصر بن مزاحم، وقعة صفین، ص۲۳۶.
ابن ابیالحدید، شرح نهج البلاغه، ج۵، ص۱۸۸-۱۹۱.]
عدد ۳۱۳ هم مقدس و تعداد یاران و فرماندهان سپاه امام زمان روحی فداه هم همین عدد است.[طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۵، ص۲۱۸.]
https://eitaa.com/mahdilomam
دوستی پایدار
۱در روز قیامت دوستان دشمن همدیگر می شوند
۲البته متقین مستثنی هستند آنها دشمن هم نمی شوند
الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ (زخرف /۶۷)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
چهار عامل بد عاقبتی
بهشتیان از دوزخیان می پرسند ؛ چه عواملی شما را دوزخی کرد؟
دوزخیان جواب می دهند :
۱نماز واجب را نمی خواندیم
۲ به فقرا اطعام به مقدار واجب نمی کردیم (که حفظشان کند و نیازشان را بر طرف کند )
۳ در جمع اهل باطل (به قول یا فعل ) شرکت می کردیم
۴روز قیامت را انکار می کردیم تا مرگ فرا رسید
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ *إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ * فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ * عَنِ الْمُجْرِمِينَ * مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ * قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ * وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ * وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ * حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ
(مدثر ۳۸_۴۷)
۱ممکن است برخی مجرمین به برخی از این امور مبتلی شدند ولی چون جواب از جميع اهل جهنم است نسبت به همه داده شد
۲ نماز اشاره به حق الله و اطعام اشاره به حق الناس دارد (المیزان)
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#شب_قدر
از امام صادق عليه السلام پرسیده شد کدام شب امید شب قدر در آن است ؟
فرمود ، ۱۹ و ۲۱ و ۲۳
راوی پرسید: اگر سستی یا مرض عارض شود (و موجب شود که سه شب را نتواند احیا بدارد )کدام شب مورد اعتماد. است ؟
فرمود ۲۳
بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ اَلسِّمْطِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَللَّيَالِي اَلَّتِي يُرْجَى فِيهَا مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ :
تِسْعَ عَشْرَةَ ، وَ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ ،
قُلْتُ فَإِنْ أَخَذَتْ إِنْسَاناً اَلْفَتْرَةُ أَوْ عِلَّةٌ مَا اَلْمُعْتَمَدُ عَلَيْهِ مِنْ ذَلِكَ فَقَالَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ .
وسائل ج۱۰ ص ۳۲۷ ح ۱۷۴۰۶۵
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبر بابل
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌توضیح کامل و شفاف در مورد مسائل مربوط به گنجینه و موقوفه مدرسه علمیه قادریه و بدعهدی میراث فرهنگی
حجتالاسلام پوراکبر «مدیر اسبق مرکز مدیریت حوزه علمیه شهرستان بابل»:
🔹 آیا مالکی را دیدید که اینهمه صبوری و رافت به خرج دهد؟؟!!
🔹 آیا اداره میراث پاسخی برای افکار عمومی با اینهمه بد عهدی دارد؟؟!!
یکشنبه، ۲٠ فروردین ۱۴۰۲.
🔸 کانالاطلاع رسانی #خبر_بابل
🔸بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا
https://eitaa.com/khabarbabol
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
❇️#شب_قدر_و_حضرت_مهدی عج
1⃣در سوره ی قدر آیه ی چهارم میخوانیم: تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر
2⃣میدانیم که فعل مضارع دلالت بر استمرار میکند بنابراین نزول ملائکه متوقف بر زمان پیامبر اکرم (ص) نیست
3⃣نزول ملائکه بر رسول خدا با هدف تقدیر امور بندگان است و این تقدیر در شب قدر طبق روایات هرسال انجام میشود
4⃣پس بعد از رسول خدا در هر زمانی باید حجتی باشد تا ملائکه در شب قدر بر او نازل شده و تقدیر بندگان را در اختیار اقرار دهند و این برهان علاوه بر اینکه وجود امام زمان را اثبات میکند، نزول ملائکه در شب قدر بر ایشان را نیز اثبات میکند.
5⃣علی بن ابراهیم قمی در تفسیری دربارة نزول فرشتگان و روح، در شب قدر می گوید:
فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان(ع) نازل می شوند و آنچه را از مقدرات سالانة بشر، نوشته اند، به او تقدیم می دارند.
و همین محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(ع) نقل کرده، که وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما می دانید که لیلة القدر کدام شب است؟ حضرت فرمودند:
چگونه ندانیم، و حال آن که در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف می کنند(📚علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 73؛ منتخب الاثر فصل2، ب 3، ح4 ، ص 183)
6⃣امام جواد (ع) از حضرت امیر المؤمنین (ع) نقل می کند که ایشان به حسن بن عباس فرمود: شب قدر در هر سالی است و خداوند در آن شب تمام امور آن سال را نازل می کند، پس از رسول خدا (ص) نیز کسانی عهده دار این امور هستند. ابن عباس از امام پرسید: آن ها کیستند: امام علی (ع) فرمود من و یازده نفر از فرزندان من که امام و هم سخن با فرشتگان هستیم.» [📚ابو الصلاح حلبی، تقریب المعارف، ص 182، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1404 ق ]
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
خانواده و جامعه دغدغه بندگان خوب خدا
خدایا
1به ما از ناحيهى همسران و فرزندانمان مايهى روشنى چشم عطا كن
2. و مارا پيشواى پرهيزگاران قرار ده.
وَ ٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَب لَنَا مِنۡ أَزۡوَٰجِنَا وَ ذُرِّيَّٰتِنَا قُرَّةَ أَعینٍ وَ ٱجعَلنا لِلمُتَّقِينَ إِمَامًا فرقان 74
نکات :
1در دست گرفتن مديريّت جامعه، آرزوى عباد الرحمن است، زيرا عهدهدار شدن امامت و رهبرى متّقين، ارزش است. «وَ اجْعَلْنٰا لِلْمُتَّقِينَ إِمٰاماً»
2 - در دعا به حد اقل اكتفا نكنيد، بلندهمّت باشيد. «وَ اجْعَلْنٰا لِلْمُتَّقِينَ إِمٰاماً» (خدايا ما را در رسيدن به كمال، رهبر متّقين قرار ده، نه آنكه تنها از متّقين باشيم)
تفسیر نور
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
مجملِ واقعه ضربت خوردن حضرت امیر علیه السلام
در سال چهلم گروهى از خوارج در مكه جمع شدند و در باره نهروان مذاكره كردند و بر كشتگان نهروان گريستند و سه نفر با هم معاهده كردند كه در يك شب امير المؤمنين عليه السلام، و عمرو عاص و معاويه را بكشند.
ابن ملجم كشتن على عليه السلام را بر عهده گرفت و وارد كوفه شد و قُطام بنت اخضر را ملاقات كرد و آن زنى بود از خوارج كه امير المؤمنين عليه السلام پدر و برادر او را در نهروان كشته بود و چون در نهايت حسن و جمال بود، ابن ملجم او را خواستگارى كرد. قُطام گفت: مهر من سه هزار درهم است با غلام و كنيزى و كشتن على بن ابى طالب عليه السلام.
ابن ملجم گفت: چگونه على را بكشم؟ گفت غفلةً او را مىكشى و وردان بن مجالد را كه از قبيله خودش بود براى يارى ابن ملجم طلبيد و ابن ملجم نيز شبيب بن بجره خارجى را همدست كرد و در انتظار بودند تا شب نوزدهم #ماه_رمضان رسيد.
در آن شب قطام در مسجد خيمه زده بود و مشغول اعتكاف بود. آن سه ملعون به عزيمت قتل على عليه السلام به مسجد آمدند. قطام بافتهاى چند از حرير بر سينههاى ايشان بست و شمشيرهاى به زهر آب داده به ايشان داد تا حمايل كردند و بيامدند به نزديك آن درى كه امير المؤمنين عليه السلام از آن در داخل مسجد مىشد، نشستند و كسى از راز ايشان مطّلع نبود، جز اشعث بن قيس كه او نيز با ايشان متّفق بود و به يارىِ ايشان آمده بود. همين كه وقت صبح حضرت امير عليه السلام داخل مسجد شد و صداى نازنينش بلند شد به «يا أيّها الناس، الصلاة» كه ابن ملجم و همراهانش شمشيرها كشيدند و بر آن حضرت حمله آوردند و گفتند: «الحُكْمُ لِلّهِ لا لَكَ يا عليّ».
شمشير شبيب خطا كرد و شمشير ابن ملجم بر فرق همايون آن حضرت جا كرد و شكافت و خون جارى شد و محاسن شريفش كه در عزاى پيغمبر خضاب نشده بود به خون خضاب شد و واقع شد آنچه خدا و رسول صلى الله عليه و آله به آن خبر داده بودند و امير المؤمنين عليه السلام در انتظار آن بود و آسوده شد آن جناب از صدمات دنيا و از غدر و مكر معاويه و عمرو عاص و از بى وفايى كوفيان غدّار- صَلواتُ اللهِ وَسلامُه عَلَيه.
قمی ، فیض العلام صص 73 و 74
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
⏺#بررسی_سند_دعای_موسوم_به_دعای_ فرج(الهی عظم البلاء)
❇️پیش از ورود به بحث سندی لازم هست تعریفی از دو واژه ارائه شود؛
#منبع:
🔶منبع عبارت است از کتاب،سایت،نشریه یا هر چیزی که فلان مطلب یا قول از آن نقل شده باشد. برفرض مثال میگوییم منبع فلان روایت چیست؟پاسخ داده میشود بحارالانوار
#سند:
🔶مراد از سند و یا قول مسند ،عبارت است از سلسله ی رجالی که فلان قول را نقل کردند و حدیث مسند به حدیثی گفته میشود که سلسله ی اسناد آن بدون انقطاع به امام معصوم برسد.
♻️حال با توضیح فوق به بررسی سند دعای موسوم به فرج می پردازیم:
💠نخستین بار امین الاسلام طبرسی در کتاب کنون النجاح تعليم امام زمان به محمد بن احمد بن ابي ليث بر شمرد كه از ترس به مقابر قريش در بغداد پناه برده بود و به بركت اين دعا نجات يافت
📚(به نقل از مجلسي، بحار الانوار، بيروت، الوفا، 1404 ه.ق، ج 53، ص 275.)
💠در کتاب «الزام الناصب» چنین نقل شده است: شیخ جلیل امین الاسلام فضل بن حسن طبرسی مؤلف کتاب تفسیر «مجمع البیان» در کتاب «کنوز النجاح» گفته است: دعایی که حضرت امام مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) به أباالحسن محمد بن أحمد بن أبی لیث - رحمت خدای متعال بر او باد - در شهر بغداد در مقابر قریش به او تعلیم داد و أبوالحسن از زندان از ترس کشتن به مقابر قریش پناه برده بود و به برکت این دعا، خداوند او را از کشته شدن نجات داد.
🔴در کتب رجالی شیعه احمد بن محمد بن ابی ليث مجهول است لذا سند این نقل از این جهت مخدوش می باشد.
🔶 از سویی پذیرش اینکه امام زمان به او تعلیم داده است نیز با توجه به شرایط و حکمت غیبت ،سخت است ؛آری ،اگر در قالب توقیع از سمت نواب خاص و یا شخصیتهایی مانند شیخ مفید و یا شیخ طوسی بود میتوانستیم بپذیریم و یا ادعیه ی دیگری متن آن را تایید میکردند باز هم قابل پذیرش بود اما با تحقیقی که انجام گرفت،نویسنده ی این سطور دعایی ماثوره نیافت که متن یا برخی الفاظ آن را تایید کند.
🔷البته به لحاظ درایه و دلالت نیز مباحثی وجود دارد مانند شبهه ی شباهت به ادبیات غالیان در فراز یا محمد و یاعلی اکفیانی.... که بنا نداریم ورود کنیم.
◀️بنابراین، این روایت فاقد سند قابل اعتماد است چنانکه آیه الله العظمی سیستانی فرمودند:سند اين دعا معتبر نيست و ضعيف است و واجب نيست حتما از آن دفاع كنيم
(📚استفتائات آيت الله سيستاني، ص351)
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از خبر بابل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای دروغ پرتاب خودکار توسط عراقچی و دروغ نام گذاری غلط خلیج فارس در معاهده چین و عربستان از زبان خانعلیزاده
دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲.
🔸 کانالاطلاع رسانی #خبر_بابل
🔸بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا
https://eitaa.com/khabarbabol