eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
667 عکس
316 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جرعه ناب
🌷 امام حسن مجتبی (عليه السّلام) فرمودند : ✍ ان لكل صائم عند فطوره دعوة مستجابة فاذا كان اول لقمة فقل : بسم الله اللهم یاواسع المغفرة اغفر لی. 👌 هر روزه داری هنگام افطار یك دعای اجابت شده دارد . پس در اولین لقمه افطار بگو : به نام خدا ، ای خدایی كه آمرزش تو فراگیر و وسیع است ، مرا ببخش. 📚( اقبال الاعمال ، ص۱۱۶) @jorenab
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 حکم روزه کسی که بعد از اذان صبح به وطن می‌رسد ⁉️ اگر فردی در ماه رمضان قبل از اذان صبح به قصد سفر از وطن حرکت کند و بعد از اذان صبح به مقصد برسد، آیا روزه‌اش صحیح است؟ ✅ در فرض سؤال اگر چنین فردی پیش از ظهر به وطنش برسد یا به جایی برسد که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، چنانچه کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، روزه‌اش صحیح است. 🆔 @khamenei_ahkam
روز جنگ بدر در اين روز (هفده رمضان)، سنۀ ٢، واقعۀ بدر اتفاق افتاد و مسلمانان سيصد و سيزده نفر بودند و مشركين نهصد و بيست تن و از مشركين هفتاد نفر اسير شدند و هفتاد نفر كشته شدند كه از جمله رؤساى ايشان: عُتبه، شَيْبه، وليد، عاص بن سعيد، زَمعة بن الأسود و نوفل بوده و بيشتر ايشان به شمشير امير المؤمنين عليه السلام به دركات جحيم شتافتند. و چون جنگ بر طرف شد و فتح براى حضرت رسول صلى الله عليه و آله واقع شد، حضرت فرمود: كيست كه از ابوجهل خبرى آورد. عبدالله بن مسعود گفت: يا رسول الله، من حاضرم و برخاست و در ميان كشتگان قريش فحص كرد. ابوجهل را ديد كه مجروح بر روى خاك افتاده. عبدالله پا بر گردن او نهاد و بر سينۀ وى نشست... پس شمشير كشيد تا كار او را تمام نمايد. شمشيرش را حدّت(تیزی) نبود. لاجرم تيغ ابوجهل را بركشيد و سرش را بر گرفت و به نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آورد و در خاك افكند. حضرت در او تأمّل فرمود و حمد خداى به جاى آورد. قمی ، فیض العلام ص ۶۸ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شبهه:روز بعثت ۲۷ رجب و روز نزول قرآن شب قدر یعنی نزدیک به دو ماه بعد است این دو با هم منافات دارند جواب : در ماه رمضان نزول دفعی قرآن و از بعثت شروع نزول تدریجی آن است آیات نزول در ماه رمضان تعبیر به انزال یعنی دفعی و موارد دیگر تعبیرتنزیل یعنی تدریجی آمده است نزول دفعی آیات قرآنی با ذکر مشخصات حوادث مانند امداد در جنگ بدر و یا بیعت در زیر درخت و... نیست چون وقوع نیافته بودند بلکه مراد از نزول دفعی در شب قدر حقیقت قرآن است (وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلًا ) کهف ۱۰۶ برای توضیح بیشتر و دیدگاه‌های دیگر به المیزان ج۲ مراجعه شود https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
امام صادق علیه السلام: هرکس قرآن را باز کند بخواند چشمهایش بهره می برد و پدرو مادرش اگر کافر هم باشند بهره خواهند برد و موجب تخفیف عذابشان می شود مَنْ قَرَأَ فِی الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَیْهِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَیْنِ. (بحارالانوار ج۸۵ص۱۹۶) @jorenab
هدایت شده از نیکزاد
باسمه تعالی آخرین خطبه سوزناک حضرت علی علیه السلام در مسجد کوفه(خطبه۱۸۲) حضرت در آخرين هفته عمر خود خطبه‌اى طولانی ایراد فرمود كه آخرين خطبه‌اش بود. و قبل از فرارسیدن جمعه بعدی به دست ابن ملجم ملعون ضربت خورد و به شهادت رسید. نوف بوکالی نقل می‌کند که حضرت در حالی که بر روی سنگی ایستاده بود و لباس پشمینه‌ای بر تن داشت و پیشانی او مانند زانوی شتر به خاطر سجده‌های زیاد پینه بسته بود در کوفه این خطبه را خواند. این خطبه طولانی است و در آخر آن فرمود: «أيْنَ إخْوَانِى الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ، وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟ أيْنَ عَمَّارٌ؟ وَ أيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ؟ وَ أيْنَ ذُوالشَّهَادَتَيْنِ؟ وَ أيْنَ نُظَرَآؤُهُمْ مِنْ إخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ؟ وَ ابْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ1 إلَى الْفَجَرَةِ؟   ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى لِحْيَتِهِ الشَّرِيفَةِ الْكَرِيمَةِ، فَأطَالَ الْبُكَآءَ؛ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أوْهِ! عَلَى إخْوَانِى الَّذِينَ تَلَوُا الْقُرْءَانَ فَأحْكَمُوهُ، وَ تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأقَامُوهُ. أحْيَوُا السُّنَّةَ، وَ أمَاتُوا الْبِدْعَةَ. دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأجَابُوا، وَ وَثِقُوا بِالْقَآئِدِ فَاتَّبَعُوهُ. «كجا هستند برادران من كه سوار بر مركب راه حقّ شدند، و طريق را به خوبى پيمودند؟ آنان كه بر اساس حقّ گذشتند، و جميع اعمال و اقوالشان را بر اين مدار قرار مى‌دادند. عمّار كجاست‌؟ ابن تيّهان كجاست‌؟ حذيفه ذو الشّهادتين كجاست‌؟ امثال و نظائرشان كجا هستند كه با مرگ عقد اخوّت بستند، و با يكديگر پيمان نهادند كه تا حدّ شهادت و خوابيدن در بستر موت، دست از حمايت برندارند؟ آنان كه شهيد شدند و سرهاى آنها را به نزد فجره و فسقه و جنايتكاران روزگار همچون معاويه بردند. در اين حال حضرت دست خود را به محاسن مباركش زد، و گريۀ طولانى نمود؛ و پس از آن فرمود: آه! بر آن برادران در گذشتۀ من كه قرآن را تلاوت كردند، و آن را استوار و محكم داشتند. و در واجبات تدبّر كردند، و آنها را اقامه نمودند. سنّت را زنده كردند، و بدعت را كشتند. به جهاد دعوت شدند و اجابت نمودند. و به قائد و رهبرشان وثوق داشتند و از او پيروى كردند!» ثُمَّ نَادَى بِأعْلَى صَوْتِهِ: الْجِهَادَ، الْجِهَادَ! عِبَادَ اللَهِ! ألاَ وَ إنِّى مُعَسْكِرٌ فِى يوْمِى هَذَا، فَمَنْ أرَادَ الرَّوَاحَ إلَى اللَهِ فَلْيَخْرُجْ. «و پس از آن با بلندترين فرياد خود ندا در داد: جهاد، جهاد! اى بندگان خدا! آگاه باشيد كه من همين امروز تهيّۀ سپاه مى‌بينم و به سوى معاويه حركت مى‌كنم؛ هركس مى‌خواهد به سوى خدا برود، خارج شود.»  قالَ نَوْفٌ: وَ عَقَدَ لِلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ فى عَشْرَةِ ءَالافٍ، وَ لِقَيْسِ ابْنِ سَعْدٍ رَحِمَهُ اللَهُ فى عَشْرَةِ ءَالافٍ، وَ لأبى أيّوبَ الأنْصارىِّ فى عَشْرَةِ ءَالافٍ، وَ لِغَيْرِهِمْ عَلَى أعْدادٍ اخَرَ وَ هُوَ يريدُ الرَّجْعَةَ إلَى صِفّينَ. فَما دارَتِ الْجُمُعَةُ حَتَّى ضَرَبَهُ الْمَلْعونُ ابْنُ مُلْجَمٍ لَعَنَهُ اللَهُ. فَتَراجَعَتِ الْعَساكِرُ، فَكُنّا كَأغْنامٍ فَقَدَتْ راعِيَها تَخْتَطِفُها الذِّئابُ مِنْ كُلِّ مَكانٍ1. «نوف بكالى گفت: در اين حال براى حضرت امام حسين عليه السّلام پرچمى بست با ده هزار نفر، و براى قيس بن سعد بن عباده پرچمى با ده هزار نفر، و براى أبو أيّوب انصارى با ده هزار نفر، و براى غير از اينها پرچم‌هاى ديگرى، و اراده داشت به سرزمين صفّين براى جنگ با معاويه برگردد. هنوز جمعه كه روز خطبه و جماعت است نرسيده بود كه او را ابن ملجم ملعون با شمشير زد. سپاهها و عسكرها همه بازگشتند، و ما مانند گوسفندانى شديم كه چوپانشان مفقود شده و گرگ‌ها از هر جانب آنها را مى‌ربودند.» نیکزاد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
ماه تا آمد که بردارد سری از سجده‌گاه قصۀ شق‌القمر بار دگر تکرار شد @Farsna
جان پیامبر ص خدا تعالی در آیه مباهله به پیامبر ص دستور داد وقتی مسیحی ها استدلال را قبول نکردند پیشنهاد مباهله یعنی نفرین بر دروغگو بده که برای مباهله باید پسران ما ، زنان ما ، و کسانی که به منزله خودمان هستند را بیاوریم و پیامبر ص امام حسن و امام حسین ، حضرت زهرا و حضرت علیهم‌السلام را آورد . این آیه دال بر فضل اصحاب کسا و حقانیت پیامبر است زمخشری ، کشاف ، ذیل آیه مباهله فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ اَلْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اَللّهِ عَلَى اَلْكاذِبِين . آل عمران ۶۱ انحراف جامعه به جایی رسید که لعن جان پیامبر در خطبه‌های نماز جمعه مرسوم شد . اینها تاریخ است افسانه نیست https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از سعیدیسم ✅
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظه تاریخی اعلام نتایج آرای رفراندوم جمهوری اسلامی دوازده فروردین روز احقاق حق، روزی پیروزی دین است. روز جمهوری اسلامی ایران گرامی باد. ✅ با : @saeedism
پنجره🇮🇷
جان پیامبر ص خدا تعالی در آیه مباهله به پیامبر ص دستور داد وقتی مسیحی ها استدلال را قبول نکردند پ
(معاویه ) دستور داد در همه بلاد اسلامى در منابر به على عليه السلام ناسزا گفته شود (و اين دستور تا زمان عمر بن عبد العزيز خليفه اموى «٩٩-١٠١» اجرا مى‌شد) علامه طباطبایی ، شیعه در اسلام ص ۴۸ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
راز مشکلات در حکومت حضرت علیه السلام ۱ انبوه مردم چنان هجوم آوردند برای بیعت که شست های من نزدیک بود لگد کوب شود و پهلوهای من نزدیک بود شکافته شود ۲با این وضع بیعت کردند ولی بعد از قبول کردن خلافت سه گروه به مخالفت بر خواستند گروهی بیعت شکستند ، برخی دیگر خوارج شوند. و گروه سومی هم یاغی شدند دست به شورش زدند ۳ مخالفتشان این نبود که پیام قرآن را در نیافتند و جاهل بود بلکه در برابر دنیا و زرق و برق آن تسلیم شدند ۴ این حکومت ارزشی ندارد ولی چون وظیفه علما این است که بر گرسنگی مظلوم و سیری ظالم بی تفاوت نباشند و با روی آوردن مردم حجت تمام بر من تمام شد و عذری ندارم از کناره گیری حکومت را قبول کردم فما راعنى إلاّ و النّاس كعرف الضّبع إلىّ‌، ينثالون علىّ‌ من كلّ‌ جانب، حتّى لقد و طىء الحسنان، و شقّ‌ عطفاى، مجتمعين حولى كربيضة الغنم فلمّا نهضت بالأمر نكثت طائفة، و مرقت أخرى، و قسط‍‌ آخرون كأنّهم لم يسمعوا كلام اللّه حيث يقول: «تِلْكَ‌ الدّارُ الْآخِرَةُ‌ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ‌ لا يُرِيدُونَ‌ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ‌ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ‌ لِلْمُتَّقِينَ‌» بلى! و اللّه لقد سمعوها و وعوها، و لكنّهم حليت الدّنيا في أعينهم، و راقهم زبرجها. أما و الّذى فلق الحبّة، و برأ النّسمة لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود النّاصر، و ما أخذ اللّه على العلماء أن لا يقارّوا على كظّة ظالم، و لا سغب مظلوم لألقيت حبلها على غاربها، و لسقيت آخرها بكأس أوّلها، و لألفيتم دنياكم هذه أزهد عندى من عفطة عنز نهج البلاغه ، خ۳ ، خطبه شقشقیه https://eitaa.com/MohammadGelayeri