eitaa logo
پنجره🇮🇷
112 دنبال‌کننده
667 عکس
316 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
امیدوارم رئیس جمهور آینده به دنبال کم کردن : فاصله طبقاتی ، تنش های اجتماعی ، تنشهای سیاسی، آثار مخرب تنشهای بین المللی و آثار مخرب بلاهای طبیعی باشد و برای آنها برنامه ریزی کند
نقش دعا در زندگی ما چقدر است؟ از سویی انسان فقط حاصل تلاش خود را درو میکند لیس للانسان الا ما سعی(نجم ۳۹) گندم ازگندم بروید جو زجو از سویی دیگر دعا و تضمیمن اجابت آن از بایدهای زندگی ما است وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ (غافر٦٠) نتیجه دعا کجاست ؟چند درصد از نتیجه برای دعا است؟ واقعیت این است دعا یک ضرورت است و بگونه ی همه نتیجه برای دعا است دعا روح رفتار ما است هنگام تصمیم های مهم نتیجه دعا خودش را نشان میدهد اینطور نیست که هر گاه اسباب طبیعی یکسو بود دعا کردیم مستجاب میشود و اگر اسباب طبیعی سوی دیگر بود دعا به در بسته میخورد زکریای پیر با همسر نازا دارای پسر می شوند قصه اش در قرآن ذکر می شود تا این نکته را گوش زد کند گاهی موانع برای استجابت( دعای واقعی) وجود دارد و صلاح شخص و خانواده اش نیست برای همین مدرس موسی ع طفل را کشت تا بداندکه (باشد اندر پرده بازی های پنهان ) پس استجابت لزوما بر آوردن خصوص خواسته در دعا نیست دعا یک ضرورت است @MohammadGelayeri
بعد از اينكه پيغمبر اكرم در عرفات و منى‏ و مسجدالحرام كليات اسلامى را در باب اصول و فروع بيان كرده- كه مهمترين سخنان ايشان است- يكمرتبه در غديرخم اين طور مى‏فرمايد: مطلبى است كه اگر آن را نگويم هيچ چيز را نگفته‏ام. فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ‏ به من گفته‏اند كه اگر آن را نگويى هيچ چيز را نگفته‏اى يعنى همه هبا و هدر است. بعد مى‏فرمايد: ا لَسْتُ اوْلى‏ بِكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ؟ (اشاره به آيه قرآن است كه: النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ‏ «احزاب66») آيا من حق تسلط و ولايتم بر شما از خودتان بيشتر نيست؟ همه گفتند: بَلى‏ يا رَسولَ اللَّه. حضرت فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ‏. اين حديث هم مثل حديث ثقلين داراى اسناد زيادى است. مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ج‏4 736 حديث غدير ..... ص : 735 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سرخط جالب برخی از روزنامه های امروز یکشنبه 3 مرداد 1400 برای مدال طلای تیر اندازی در المپیک توسط مدافع حرم و سلامت جواد فروغی که مدالش را به امام عضر عج و رهبری اهدا کرد: رسالت «فروغ دیده حق باوران» را انتخاب کرد تا اشاره به تداوم تفکر انقلابی در نسل جدید کند، وطن امروز «نقطه زن» را بر گزید که اشاره به مدافع حرم بودنش کرد ، صبح نو « قهرمان» را انتخاب کرد که ظاهرا تعریضی به فرهادی با فیلم «قهرمان»باشد که به تعریف از بایدن پرداخت و بر علیه ایران صحبت کرد https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تذكرة الفقهاء كتابى است فقهى اما نه تنها فقه شيعه را بيان كرده بلكه در هر مسأله‏اى فتواى همه اهل تسنن آنهم نه فقط چهار امامشان: ابوحنيفه، شافعى، مالك و احمد، بلكه فتواى اكابر فقهاى ماقبل از منحصر شدن مذاهب به اين چهارتا را نيز نقل كرده است. در هر مسأله‏اى مى‏گويد در اينجا ابوحنيفه چنين گفته، شافعى چنين گفته و عقيده ما اماميه چنين است. گاهى ردّ و ايراد هم مى‏كند مثلًا مى‏گويد شافعى در يك قول خودش چنين گفته، در قول ديگرش چنين گفته، اول چنين گفته، بعد از عقيده خودش عدول كرده و چنين گفته است. آقاى شيخ محمّد تقى قمى مى‏گفت وقتى كه مى‏خواستند تذكره‏ را چاپ كنند، از علماى هر مذهبى از مذاهب اهل تسنن متخصصى آوردند. مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ج‏4 ص 738 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
حدیث غدیر یعنی قول پیغمبر ص من کنت مولاه علی مولاه حدیثی است متواتر که از طریق شیعه و اهل سنت با بیش از ۱۰۰ طریق نقل شده است برای شمار کردن طریق این حدیث و بحث از متن آن شیعه و اهل سنت تالیفاتی دارند که در آن به مقدار وافی به بحث پرداختند المیزان ج۶ ص ۵۹ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
الیوم یئس الذین کفروا من دینکم (مائده3) تماميت ياس كفار حتما بايد به خاطر عامل و علتى بوده باشد كه عقل و اعتبار صحيح آن را تنها عامل نااميدى كفار بداند، و آن اين است كه خداى سبحان براى اين دين كسى را نصب كند، كه قائم مقام رسول خدا (ص) باشد، و در حفظ دين و تدبير امر آن و ارشاد امت متدين كار خود آن جناب را انجام دهد، به نحوى كه خلائى براى آرزوى شوم كفار باقى نماند، و كفار براى هميشه از ضربه زدن به اسلام مايوس شوند. آرى ما دام كه امر دين قائم به شخص معينى باشد، دشمنان آن مى‏توانند اين آرزو را در سر بپرورانند، كه با از بين رفتن آن شخص دين هم از بين برود، ولى وقتى قيام به حاملى شخصى، مبدل به قيام به حاملى نوعى شد، آن دين به حد كمال مى‏رسد، و از حالت حدوث به حالت بقاء متحول گشته، نعمت اين دين تمام مى‏شود، و اين بعيد نيست، كه جمله‏" حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ" تا خدا امر خود بياورد در آيه زير اشاره به همين معنا باشد، توجه بفرمائيد:" وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ، مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ، فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ، إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ"(البقرة: 109) و اين وجه خود مؤيد رواياتى است كه مى‏گويد آيه شريفه مورد بحث در روز غدير خم در مورد ولايت على (ع) نازل شد، يعنى روز هيجدهم ذى الحجه سال دهم هجرت، و بنا بر اين دو فقره آيه به روشنترين ارتباط مرتبط مى‏شوند، و هيچيك از اشكالات گذشته هم وارد و متوجه نمى‏شود. ترجمه تفسير الميزان ج‏5 ص 284- الميزان في تفسير القرآن ج‏5 ص 176 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم 1.آیاتی که دلالت بر ارتباط دعوت و انذار به عرب دارد بیش از این دلالت ندارد که آنها بخشی از افرادی هستند که مورد دعوت هستند 2.قرآن با دعوت خانواده شروع شد ( شعراء 214) سپس توسعه داده شد به مکه و اطراف آن ( شوری 7) سپس به هر کس که به او این پیام برسد ( انعام 191)( المیزان ذیل شعراء 199) 3.باید امثال این آیات را در کنار سایر آیات معنا کرد که قرآن را برای همه مردم می داند( انعام 191) و پیامبر را خاتم النبیین می داند (احزاب 40) 4.قرآن مفسر رسمی دارد ( بقره 129) یعنی پیامبر و اهل بیت او ، پیامبر به سران روم و ایران نامه فرستاد و آنها را دعوت به اسلام کرد . https://eitaa.com/MohammadGelayeri
آقای رئیس جمهور! مسیر مشخص است راه ارزشهای انقلاب ، لطفا سریعتر مشغول کار شوید https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم فلسفه عزاداري در محرم 1 روزمره گي كه نشيب زندگي است همانطور كه ممكن است در مسير رشد و تعالي شخص در زندگي رخ دهد ممكن است در فهم ديني او حاصل شود و يا رفتارهاي ديني او را تحت تأثير قرار دهد، اسلام براي اينكه فرهنگ ديني دچار روزمره گي نشود ماه مبارك رمضان را قرار داد كه تراكم معنويات است حتي نفسهاي مومنين عبادت است همانطور كه در خطبه ي شعبانيه پامبر اكرم (ص) فرمود: " انفاسكم فيه تسبيح " يعني نفسهاي شما مانند تسبيح گفتن عبادت است ( وسائل الشیعه/10/213) فضاي معنوي حاصل و جو قرآني و ديني حركت آفرين است و پالايش شخصي و اجتماعي را به همراه دارد، در مكتب اهل بيت (علیه السلام) محرم نيز اينگونه است و نقش اساسي در تجديد حيات معنوي و ديني جامعه تشيع دارد، در روايات از امام صادق (علیه السلام) آمده است: " نفس المهموم لظلمنا تسبيح" ( بحار الانوار/2/64) يعني آه اندوهگين براي ستمي كه بر ما رفته است مانند تسبيح گفتن عبادت است هر ساله با برپايي مجالس عزا در محرم حال و هواي معنوي جامعه را فرا مي گيرد،خيلي از كساني كه اهل توجه به معنويات نيستند نیز همراه با اين مجالس و هيأتهاي سينه زني و عزاداري د رمساجد و تكايا و حسينيه ها جمع مي شوند، وعاظ و علماء دين در اين ايام همراه با بيان اهداف امام و فلسفه ي قيام او موفق به بيان معارف دين و امر به معروف ونهي از منكر مي شوند. https://eitaa.com/MohammadGelayeri