#کلمات_مُعَرَّب
إستبرق (کهف/۳۱) معرب سِتَبرَک (نوعی پارچه ابریشمین ضخیم)
بَوس معرب بوسه
جاثَلیق معرب کاتولیک
داود=داوود (بقره/۲۵۱) معرب داوید
دهقان معرب دهگان و دهگان یعنی کدخدا
قِسّیس (مائده/۸۲) معرب کشیش
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نواهای ماندگار
با نوای
حاج صادق آهنگران
سبکبالان خرامیدند و رفتند
مرا بیچاره نامیدند و رفتند
سواران لحظه ای تمکین نکردند
ترحم بر منِ مسکین نکردند
سواران از سرِ نعشم گذشتند
فغان ها کردم اما بر نگشتند
اسیر و زخمی و بی دست و پا من
رفیقان! این چه سودا بود با من؟
رفیقان! رسم همدردی کجا رفت؟
جوانمردان! جوانمردی کجا رفت؟
مرا این پشت مگذارید بی پاک
گناهم چیست؟ پایم بود در خاک
اگر دیر آمدم مجروح بودم
اسیرِ قبض و بسط روح بودم
درِ باغ شهادت را نبندید
به ما بیچارگان زان سو نخندید
رفیقانم دعا کردند و رفتند
مرا زخمی رها کردند و رفتند
رها کردند در زندان بمانم
دعا کردند سرگردان بمانم
شهادت نردبانِ آسمان بود
شهادت آسمان را نردبان بود
چرا برداشتند این نردبان را
چرا بستند راهِ آسمان را
مرا پایی به دست نردبان بود
مرا دستی به بام آسمان بود
تو بالا رفته ای من در زمینم
برادر روسیاهم ، شرمگینم
مرا اسبِ سفیدی بود روزی
شهادت را امیدی بود روزی
در این اطراف ، دوش ای دل تو بودی
نگهبان دیشب ای غافل تو بودی
بگو اسبِ سفیدم را که دزدید؟
امیدم را امیدم را که دزدید
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═┄
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنانی ارزشمند از مفسر بزرگ قرآن آیت الله العظمی جوادی آملی
«امامت و ولایت فقیه، مایه یأس دشمنان»
#بصیرت
#کلمات_قصار
#شانس
سبب نجات انسان از خطرات و حوادث، همین فرشتگان نگهبان هستند؛ نه شانس که غافلان پنداشتند و از خرافات است و دلیل عقلی و نقلی بر خلاف آن هست.
تسنيم ج ۲۵ ص ۴۰۴ (تفسیر کریمهی ۶۱ أنعام).
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#روزنامه_کیهان
🔹 یک شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#گزیده_تفسیر_آیه ۹۷ و ۹۸ بقره
اسرائيلي هاي بهانه گير براي توجيه دشمني خويش با اسلام گاهي عبري و عربي را، گاه بني اسحاق و بني اسماعيل را و گاهي جبرئيل و ميكائيل را بهانه قرار داده، همواره از تفرقه سود برده و افزون بر بهره جستن از تفرقه بين امت اسلامي و سخن گفتن از تفرقه بين انبيا، اين عامل منحوس را تا سطح فرشتگان نيز ادامه داده، در صدد تفرقه بين حاملان عرش خدايند و يكي را محبوب و ديگري را مبغوض مي دارند؛ چنان كه از بهانه هاي يهود براي ايمان نياوردن به قرآن اين بود كه نازل كننده آن جبرئيل است و او دشمن ماست.
پاسخ اين بهانه براي دشمني با جبرئيل و عدم ايمان به قرآن چنين است كه اوّلاً، جبرئيل فرستاده خداست و به اذن او نازل مي شود؛ هم به گاه نزول بر موساي كليم و انبياي بني اسرائيل(عليهمالسلام) و هم اكنون كه براي تنزيل قرآن بر قلب
مطهر پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم نازل مي شود، جز رسالت الهي كاري نكرده و نمي كند. پس عداوت با او مستلزم عداوت با خداست و با ادعاي ايمان به خدا و داعيه محبت او ناسازگار است.
ثانياً، آنچه جبرئيل مي آورد تصديق، تكميل و تبيين همان معارفي است كه كليات آن در كتاب هاي آسماني گذشته و از جمله تورات آمده است. پس دشمني با او دشمني با تورات و ساير صحيفه هاي الهي است.
ثالثاً، آنچه جبرئيل فرود آورد (قرآن)، هدايت و بشارت براي انسان هاست؛ اگرچه تنها اهل ايمان و تقوا از آن بهره مي برند، و آورنده اين هدايت و بشارت، جبرئيل است. پس دشمني با او ستيز نابخردانه با هدايت و بشارت است.
خلاصه اين كه مبدأ فاعلي قرآن خداي سبحان است و او پس از انشا، ايصال آن به قلب مطهر رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم را به فرشتگان نيك و كريم سپرده است. مبدأ داخلي آن نيز مطالبي هم گون و هم آوا با خطوط كلي صحائف سلف است و مبدأ غايي آن هدايت و بشارت است؛ براين اساس، قرآن از آغاز تا انجام و از فاعل تا مقصد و مقصود مهر و وفا و صفاست؛ نه با كسي دشمن است و نه شايسته است كسي با آن عداوت بورزد.
كسي كه از پذيرش سخن و آيين حق و عمل به آن سرباز زده و با دين خدا دشمني كند، دشمن خداست و كسي كه با خدا دشمني كند و با فرشتگان، كه در عين تفاوت مراتب، در عصمت و طهارت و مأموريت از سوي خدا برابرند، به ويژه با جبرئيل و ميكائيل و نيز با انبياي الهي كه همه داراي يك رسالتند دشمني كند، كافر است و خدا دشمن كافران است. البته عداوت خدا با كفر آنهاست، نه با هويت يا حسب و نسب آنان.
در حرمت و قبح عداوت يادشده كه سبب كفر است اجتماع همه عداوت ها شرط نيست، بلكه دشمني با هر يك از آن ذوات مقدس، يعني خدا و ملائكه و انبيا كفر است.
تسنيم ج ۵ صص ۵۸۴ تا ۵۸۶
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#اخلاقی
منزل دیگر که بعد از تفکر از برای انسان مجاهد پیش میآید، منزل عزم است... عزمی که مناسب این مقام است عبارت است از بناگذاری و تصمیم بر ترک معاصی، و فعل واجبات، و جبران آنچه از او فوت شده در ایام حیات... ای عزیز بکوش تا صاحب عزم و دارای اراده شوی... جرأت بر معاصی کمکم انسان را بیعزم میکند و این جوهر شریف را از انسان میرباید. استاد معظّم ما، دامَ ظِلُّهُ، میفرمودند بیشتر از هر چه گوش کردن به تغنیّات سلب اراده و عزم از انسان میکند.
شرح چهل حدیث امام خمینی صص ۷ و ۸
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
27.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت جالب غلطهای املایی یک پادشاه!!!
⁉️ مهمترین هجمههای دشمن بر روی چه شخصیتی است؟
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
💠 گروه مردمی و دانشجویی «مثل هانيه»
🆔 @mesle_haniyeh
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
✳️صادق زیباکلام سخنگوی فارسیزبان اسرائیل در ایران:
«عملیات تروریستی کرمان بعید است کار اسرائیل باشد. اسرائیل نمیآید افرادی را که هیچ گناهی ندارند و فقط در آن مکان حضور داشتند را از بین ببرد»
❓به راستی این همه علاقه و تلاش برای تطهیر رژیم کودککش صهیونیستی برای چیست؟!
🆔 @siasinews
#کلمات_قصار
رستاخیز روز نشر است (در مقابل دنیا که روز لفّ است) و لفیفهای امروز منشورهای فردایند. آنچه در دنیا پیچیده و بسته است، در قیامت گسترده و باز میشود.
تسنيم ج ۲۵ ص ۴۱۷ (تفسیر کریمهی ۶۲ أنعام)
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سخنرانی احمد پاکتچی درباره «ثمره ریشهشناسی در فهم معانی قرآن» در ایکنا
🔹نشست «ثمره ریشهشناسی در فهم معانی قرآن کریم» با حضور و سخنرانی احمد پاکتچی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) برگزار میشود.
🔘این نشست علمی روز دوشنبه ۱۸ دیماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) واقع در میدان انقلاب، خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، پلاک ۸۵ برگزار میشود.
🔻حضور مجازی در این نشست از طریق لینک https://gharar.ir/r/e۰۰۸۱۸۰۳ امکانپذیر است.
iqna.ir/00HabK
@iqnanews
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#گزیده_تفسیر_آیه ۹۹ تا ۱۰۱ بقره
يهود براي ايمان نياوردن به قرآن، درباره خود وحي نيز بهانه جويي كرده، به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي گفتند: آياتي كه بر تو نازل مي شود روشن و قابل فهم نيست.
پاسخ اين بهانه، و به احتمالْ ادامه پاسخ به بهانه جويي درباره آورنده وحي، اين است كه خداي سبحان آن سان مسائل اعتقادي را با براهين و نيز احكام عملي و اخلاقي و حقوقي را با ذكر مصالح و منافع قرين ساخته و مسائل نظري و عميق را با ساده ترين و روشن ترين بيان فرو فرستاده كه هيچ ابهامي در نورانيت و حقانيت آن آيات روشن نيست و جاي عذر و بهانه اي باقي نمي گذارد. پس به جاي بهانه جويي در مورد آورنده وحي نيز به خود وحي بنگريد؛ بنابراين، تنها مانع ايمان يهود، همچنين منشأ اصلي ارج ننهادن آنان به ميثاق و تعهد متقابل و نبذ آن، فسق و تعدّي پيشگي آنهاست. چشم دل آن فاسقان بر اثر تيرگي گناه كور شده، توان ديدن آيات روشن را ندارند؛ ازاين رو به آن كفر مي ورزند. البته گروهي از آنها با ثبوت آيت بيّن بودن قرآن به آن كفر ورزيدند، عده اي به لحاظ طرح مصرّحات تورات فاسق و مرتد شدند و فرقه اي كه اهل تحقيق در قرآن و تفسير تورات نبودند، فسق آنها در تقليد كوركورانه بوده است.
خداوند پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم را اين گونه تسلّي داد كه، نگراني از ايمان نياوردن يهود نيست؛ نه به پيمان آنان مي توان اعتماد كرد و نه مي توان منتظر ايمان آنها بود؛ زيرا كه پيمان شكني عادت و سنت يهود شده است و بيشتر آنان هرگز ايمان نمي آورند. البته عده اي از يهود اهل نقض عهد و نبذ كتاب خدا نبودند. پيمان شكنان يهود به ويژه عالمان آنها بودند كه با تحريف معارف و كتمان آنها، كتاب الهي را پشت سرانداختند. آنگاه توده مردم نيز با نسيان، تجاهل و عدم اهتمام و اعتناي به كتاب الله در مقام عمل، كتاب خدا را به پشت سر افكندند؛ زيرا چيزي كه كتاب خدا را پيش روي انسان قرار مي دهد، اعتقاد به حق بودن و عمل به آن است.
آنان با كفر ورزيدن به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم كه قرآن ممثَّل و مصدّق تورات بود، بي ترديد تورات را طرح و نبذ كردند؛ زيرا اولاً، با كفر به آن حضرت بشارت هاي تورات را ناديده گرفتند كه به منزله ناديده گرفتن همه آن كتاب است. ثانياً، همه كتاب هاي آسماني يك حقيقت را بيان مي كند و نبذ يكي، ترك همه است.
چگونه مي توان از آنان انتظار ايمان به رسول مصدّق داشت، در حالي كه گروهي از آگاهان آنان كتاب خودشان، يعني تورات را به پشت سر افكندند و كسي كه در عين آگاهي به كتاب خدا به گونه اي آن را پشت سر مي افكند كه گويا به كتاب الله بودن آن يا به خصوص بخشي از آن كه درباره نبوت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم است، هيچ علم و آگاهي ندارد، معاند بوده و كفر او عالمانه و از سر لجاج است.
تسنيم ج ۵ صص ۶۱۴ تا ۶۱۶
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402