eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
494 دنبال‌کننده
905 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم از آیه‌ی شریف ۱۷۷ بقره می‌فهمیم که: برّ [نیکی‌]، جامع بينِ أ) عقايدِ حق ب) اخلاق ج) اعمالِ صالح است. 👇 أ) «برِّ در عقيده»: ۱) ايمان به مبدأ ۲) معاد ۳) همه فرشتگان ۴) تمام كتابهاي آسماني ۵) همه انبياست. ب) «برّ در عمل صالح»: ۱) انفاق مالِ محبوب در راه رسيدگي به ارحام ۲) يتيمان فاقد مال و بي‌سرپرست ۳) مساكين ۴) در راه ماندگان ۵) سائلان ۶) آزاد كردن بردگان ۷) برپا داشتن نماز ۸) پرداختن زكات است. ج) «بِرّ در خُلق»: ۱) وفاي به عهد ۲) صبر در سختيهاست. برگرفته از تسنيم ج ۹ صص ۷۸ و ۷۹ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم از اینکه خداوند سبحان در کریمه‌ی ۷۰ سوره‌ی یس «حَیّ» رو در مقابل «کافر» قرار داده، می‌فهمیم که از نظر قرآن، مؤمن، زنده به حساب میاد و کافر، مرده. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
نُبوّت ما معتقدیم نبوت وظیفه‌ای الهی و سفارتی ربانی است که خدا آن را برای برگزیدگان از بین بندگان صالح و اولیای کاملش قرار می‌دهد. پس آن‌ها را برای ارشاد سایر مردم به منافع و مصالح دنیا و آخرتشان می‌فرستد. ترجمه و تلخیص از «عقائد الإمامية» شیخ محمدرضا مظفر، ص ۴۸ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
(به فارسی، عقیدتی) شراب ﻣﺴﺄﻟﻪ ۲۶۳۳- ﺁﺷﺎﻣﻴﺪﻥ ﺷﺮﺍﺏ، ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﻠﺘﻔﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﺣﻠﺎﻝ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺁﻥ ﺗﮑﺬﻳﺐ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﮐﺎﻓﺮ ﺍﺳﺖ.‏ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:‏ ﺷﺮﺍﺏ ﺭﻳﺸﻪ ﺑﺪﻳﻬﺎ ﻭ ﻣﻨﺸﺄ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺷﺮﺍﺏ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ، ﻋﻘﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻮﻗﻊ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺷﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺑﺎﮎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻫﻴﭻ ﮐﺲ ﺭﺍ ﻧﮕﻪ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺣﻖ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺯﺷﺘﻴﻬﺎﯼ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺭﻭ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺍﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻧﺎﻗﺺ ﺧﺒﻴﺜﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻭ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺗﺎ ﭼﻬﻞ ﺭﻭﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﻭﯼ ﺍﻭ ﺳﻴﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻧﺶ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﯽ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺁﺏ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺵ ﻣﯽ ﺭﻳﺰﺩ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﺗﺸﻨﮕﯽ ﺍﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﺳﺖ.‏ رساله توضیح المسائل امام خمینی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔻 به اطلاع عموم مقلدان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می رساند که «شماره تلفن بخش استفتائات» جهت دریافت پاسخِ سؤالات شرعی به شماره زیر تغییر یافته است: ☎️ 025 - 37444 ⏰ زمان پاسخگویی: 🔹 8 تا 12 🔹 16 تا 20 🆔 @leader_ahkam
قصور عربي مبين در بيان مقامات پيامبر (فأوحي إلي عبده ما أوحي)[نجم/۱۰] بعضي از تعبيرهاي آيات معراج به گونه اي است كه گويا قرآن كريم مي خواهد به ما بفهماند براي بيان آن مقامات والا لفظ، فرهنگ و لغت رسا نيست!... چيزهايي وجود دارد كه هرگز به فهم افراد متعارف نمي آيد، لذا معمولاً از آن دسته معاني غير قابل تحليل و تفصيل با الفاظ مبهم مثل «ما»ي مبهمه ياد مي شود؛خداي سبحان با عربي مبين با ما سخن مي گويد وقتي عربي مبين براي بيان مقامات حضرت رسول، راجل بوده ورسا نباشد، قطعاً لغات ديگر ناتوان خواهد بود. در اين آيه فرمود: (ما أوحي) و خصوصيّت آن را روشن نكرد. زبان عربي را «مبين» گفته اند زيرا، بنابر نقل مرحوم فيض در «وافي»... فرهنگ عربي به قدري وسيع است كه مي تواند ترجمان همه فرهنگها و لغات باشد امّا لغات ديگر، چنين خصوصيّتي را ندارد. بسياري از معارف بلند را مي توان در عربي با كلمه اي بسيط ادا نمود در حالي كه در زبانهاي ديگر بايد آن را با كلمات مركّب ادا كرد، اگر معنايي بسيط با لفظي بسيط ادا شد مي توان به مقصد رسيد ولي اگر همان معنا، با الفاظي مركّب بيان شد، از ظرافت مي افتد... زبان عربي با اينكه بر خلاف ساير زبانها مبين است مع الوصف، نمي تواند آن معاني بلند را كه در معراج، شفاهاً و بدون واسطه به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) گفته شد آشكار سازد و در اين جهت ناقص و قاصر است. سرمايه زبان عربي 28 يا 29 نخ است، با اين تعداد نخ نمي توان لباسي تهيه كرد كه بر قامت آن محبوب، رسا باشد! لذا فرمود: (فأوحي إلي عبده ما أوحي) نمي دانيد من بر پيغمبر چه چيز نازل كردم و بر او چه رفت! تنها خدا مي داند و آن كس كه يافته است. سيره رسول اكرم صلی الله علیه و آله در قرآن ج ۸، صص ۲۸ تا ۳۰ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
341.3K
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ : شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ. تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۲۷، ص ۶۹ در این صوت، سال‌روز ولادت امام باقر علیه تبریک گفته شده و روایت مذکور که از قول ایشان است، معنا شده. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402