eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
899 عکس
991 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
حتما ببینید 👇
17.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گاه انسان با مشاهده‌ی چنین مرگهایی، می‌میرد! ما در محکومیت و انزجار از ستمگران عالم، ضامن حیات طیبه‌ی ما پس از مرگ در عالم ملکوت است! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الحسین_ع
45.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در ایران تعداد خوانندگان به عدد انفس خلایق است. اگر این‌ها حرکت کنند رود جاری می‌شود. امروز در صحرای تف دیده ی کربلای آب دریاها کفاف تشنه این درد نیست. دریغ از یک جوی باریک که کام عطش زده بشر را تر کند .تلک القضیة و تلک القضیة
63.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. بیا نگاه کن ببین ببین هزار باره قصه های دردمند فتح را ببین چه غزه شاعرانه گشته است تو گو حوالت زمانه گشته است و عرش سمت قدس گمان کنم روانه گشته است (...ادامه...) 🎥...بزم عاشقانه... 🔸 لینک با کیفیت این روایت www.aparat.com/v/Vrzlm @soha_sima
بسم الله الرحمن الرحیم 180 تا 182 در جاهليت زنان و كودكان و افراد ناتوانِ از رزم از ارث محروم بودند. براي تغيير اين سنت جاهلي، حكم وصيت و نيز احكام ارث نازل شد. ظهور برخي عبارات اين آيه در وجوب وصيت نيز به همان سالهاي نخست ظهور اسلام بازمي‌گردد، گرچه اكنون نيز گاه وصيت واجب است. استحباب وصيت، مختصِ مقطعي خاص از عمر انسان نيست و تقييد آن در اين آيه به هنگام يأس از زنده ماندن و جزم عادي به مرگ، يعني زمان حضور اسباب و علل فروپاشي بدن و حال فرارسيدن و ظهور موت و نشانه‌هاي غيرحتمي آن، مانند سالمندي و فرتوتي و بيماري صعب‌العلاج، تقييد به قيد غالبي است. خداي سبحان از مطلق مال طيب و حلال، نه خصوص مال فراوان، با نام «خير» ياد مي‌كند. اين تعبير به ضرورتِ تحصيل مال از راه مشروع و صرف آن در مسير صحيح و نيز به خير و بركت بودن مشروع آن اشاره دارد. تسنيم ج 9 صص 206 و 207 -------- احسان به نزديكان در زمان حيات و ايصاي براي آنان بعد از ممات راجح و مطلوب و مورد ترغيب شريعت اسلامي است. «اقربين» همه ارحام را شامل مي‌شود. ذكر پدر و مادر به طور ويژه، در كنار اقربين براي نشان دادن اهميت وصيت براي آن دو نفر است، زيرا ارث بردن آنها منافي جواز وصيتِ مقداري از مال براي آنان نيست، چون با وصيت مي‌توان از حق خود كه يك سوم مال است براي برخي ورثه، افزون بر سهم معيّني كه از تركه مي‌برد، سهم ديگري مقرر كرد، چنان‌كه مي‌توان طبقه محجوب از ارث را با وصيت از ثُلث برخوردار كرد و اين كار نسبت به اشخاص مختلف و شرايط متنوّع، گونه‌گون خواهد بود؛ ليكن همان‌گونه كه اصل مال بايد خير و طيب و حلال باشد كيفيت ايصا هم بايد طبق عدل بوده، در همه موارد، هم اصل وصيت و هم پيكره آن معروف باشد؛ يعني در ميزان شريعت به وسيله دليل معتبر عقلي يا نقلي به رسميت شناخته شود. وصيت، حقي الهي بر اهل تقوا و عنوان (عَلَي المُتَّقين) نشان عظمت و اهميت آن است، بدان حدّ كه تنها پارسايان توفيق عمل به آن را دارند. تغيير و تبديل وصيّت، خواه با ترك محض يا ترك نسبي و تغيير موضعي آن و خواه با كتمان شهادت يا منع از وصول مال به موصي له، از سوي وصي يا هر كس ديگر كه به نحوي از وصيت اطلاع يافته، جز در وصيت ناحق يا گناه‌آلود، ناروا و حرام است و گناه تبديل آن تنها برعهده تغييردهنده است و همو ضامن است. البته وصيت كننده‌اي نيز كه به غيرمعروف وصيت كند ايصاي مأمور به را تبديل كرده است. وعده و وعيد خداي سبحان دراين‌باره آن است كه هم سخن وصيّت كننده به معروف را مي‌شنود و به آن علم دارد و هم گفتار وصيت كننده به منكر و تبديل كننده وصيت را مي‌شنود و از قول و فعل آنان آگاه است. تسنيم ج 9 ص 238 --------- چنانچه وصيّت موصي، به منكر گرايش داشته و از حق و معروف بركنار و منحرف يا با گناه آميخته و منشأ ترس از رخدادي تلخ در آينده باشد، تغيير مصلحانه آن براي اصلاحِ بين بازماندگان متوفّا رواست و بر تغيير دهنده چنان وصيت جائرانه فتنه‌انگيز و زيانبار گناهي نيست، بلكه اصلاح آن واجب كفايي است و غفران و رحمت الهي براي آن تغييردهنده است، چنان كه اگر وصيت كننده‌اي توفيق تغيير در متن وصيتنامه بعدي بهره او شد مشمول غفران و رحمت مزبور است. تسنيم ج 9 ص 249 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
[مراد از جدال أحسن چیست؟] جدال احسن آن است كه مجادل نه حقّي را باطل و نه باطلي را حق جلوه دهد، بلكه با مقدّمات حقّ كه نزد خصمْ مسلّم و مقبول است، مطلب حق را اثبات كند. خداي سبحان به رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم فرمان جدال احسن با منكران داده است: (أدع إلي سبيل ربّك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالّتي هي أحسن)[نحل/125] تسنيم ج 5 ص 532 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حضور پررنگ تر مردم در راهپیمایی امسال روز قدس تا حدی قابل پیش بینی بود اما نکته مهم این بود که بخشی از مردم به خاطر ترافیکهای شدید در خیابانهای منتهی به مسیر راهپیمایی، نتوانستند خود را در زمان مقرر به جمعیت پیاده در خیابان انقلاب برسانند. انگار امسال وقت کم آمده بود و خیلی ها تازه از ساعت ۱۲ به بعد به مسیر اصلی رسیدند و علت هم این بود که این حجم از کثرت جمعیت، خیلی ها را غافلگیر کرد. جمعیتی که حضور تیپهای مختلف مردم در آن آشکارا به چشم‌ می خورد. لذا امسال شاید شلوغ ترین روز قدس حداقل در دو دهه گذشته بود و این جمعیت معنادار که سال به سال به جای کم شدن، اضافه میشود معنای مشخصی دارد؛ منطق ظلم ستیزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها در طول زمان تکراری نمیشود بلکه جذاب تر و به روز تر میگردد. این ویژگی خاص انقلاب اسلامی است که بعد از گذشت حدود نیم قرن از آن، همچنان خودنمایی میکند و در جهان تکثیر نیز میشود. برای درک بهتر این مساله فقط کافی است تصور کنید که ۵۰ سال قبل کسی نام روز قدس را هم نشنیده بود اما امروز صدها میلیون نفر در دنیا درگیر آن شده اند. این بخشی از قدرت نرم اعجاب آور انقلاب اسلامی است... @Sabeti
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 الآن که قرآن رو با پخش زنده رادیو و تلویزیون یا توی جلسات می‌خونیم و هم‌زمان، هم قرآن رو می‌شنویم و هم می‌خونیم، باید دوتا سجده به‌جا بیاریم؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، زنجانی، سیستانی، وحید و نوری: اگه هم خوندین و هم گوش دادین، باید دو سجده انجام بدین (تبریزی و زنجانی: بنابر احتیاط واجب). 📚 آیات عظام مکارم و سبحانی: نه. انجام یه سجده کافیه. ⭕️ نکته: آیات سجده واجب اینا هستن: نجم، آیه ۶۲؛ علق، آیه ۱۹؛ سجده، آیه ۱۵؛ فصلت، آیه ۳۷. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۰۹۴. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید ·—————··𑁍··—————· https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————· 🍒 🍃🍓🍃🍒🍃🍓🍃🍒🍃🍓
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️حضور پیکر شهید زاهدی در شبکه دو و آخرین سلام نظامی پسر شهید به پدرش😭 -------------- ☑️اولین نفر از قم با خبر شوید اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇 💢 http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
فارغ از اینکه پاسخ ایران به رژيم صهيونيستی چی باشه اینکه 🔻کل دنیا منتظرن ببینن ایران چیکار میکنه 🔻اینکه مردم اسرائیل وحشت کردن 🔻اینکه رژیم برخی سفاراتش رو تعطیل کرده 🔻اینکه آمریکا میگه پایگاه‌های مارو نزنید 🔻اینکه ایران به آمریکا پیام داده خودتو بکش کنار و از رژیم حمایت نکن 🔻اینکه آمریکا میگه حمله به کنسولگری به ماربطی نداشته 🔻اینکه جکسون هینکل فعال رسانه‌ای آمریکا و حامی فلسطین توئیت میزنه و میگه "خامنه‌ای عزیز، رحم نکن" 🔻اینکه رژیم به جایی رسیده که باخودش میگه بزن تموم شه بره، این استرسه عذاب اورتره. 🔻اینکه همه شبکه‌های مهم خبری دنیا یکی از موضوعاتشون نحوه پاسخ جمهوری اسلامی ایران شده و.... این یعنی ایران به یک ابرقدرت بزرگ در دنیا تبدیل شده که هرکاری دلش بخواد میتونه انجام بده و مستکبران عالم دیگه اونو یه ایران ضعیف نمیدونن که هروقت، هرکاری خواستن علیهش انجام بده و اون هم ساکت بشینه و هیچی نگه. این خیلی باعث افتخاره💪 | عضوشوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
بسم الله الرحمن الرحیم 183 و 184 [در مورد وجوب روزه و بخشی از احکام آن] روزه به ظاهر تكليفي شاق مي‌نمايد، ازاين رو خداوند سبحان حكم آن را با تعبيرهاي مختلف و از جمله با ذكر پيشينه و فايده آن آورده است، چنان كه وجوب آن را با جمله‌اي خبري و مصدّر به خطاب (يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنوا) بيان كرده كه نشان اهميت موضوع و براي تعظيم مخاطب و تعبيري عاطفه‌برانگيز و مسئوليت‌بخش و بدين معناست كه اگر مؤمن هستيد مقتضاي ايمانتان امتثالِ اين حكم است. روزه بر امتهاي گذشته نيز واجب بوده است و مسلمانان در اصل اين تكليف، يعني وجوب روزه في‌الجمله، و نه در ويژگيها و كمّيت و كيفيت آن، چونان همه يا برخي امتهاي پيشين يا انبياي سلف هستند. اين بيان، يعني تشبيه و تنظير اصل كتابت روزه به كتابت آن، نه روزه‌ها به يكديگر، نيز براي تأكيد و ترغيب به روزه و تأنيس و تطييب نفس است. هدف روزه تقواست. روزه به يقين سبب نيل به تقواي عبادي است و كاربرد كلمه «لعلّ» در اين باره راجع به مقام فعل، يعني بهره‌برداري سالكان و به لحاظ شروع كار و امكان به پايان نبردن آن است؛ نه راجع به علم خداوند يا به لحاظ تلازم روزه با تقوا و ايصال به آن. بيمار و مسافر با شرايطي خاص از حكمِ عامِ وجوب روزه مستثنا هستند و در زماني ديگر، پس از رفع عذرشان قضاي روزه بر آنان واجب است. بيان آيه شريفه در اين باره عزيمت است، نه رخصت، بنابراين روزه گرفتن بيمار و مسافر (با قيودي خاص) مشروع نيست، بلكه حكم اوّلي آنها روزه ايام ديگر است و تعبير خيربودن صوم ربطي به روزه در حال مرض و سفر ندارد. آنان نيز كه براي روزه داشتن بايد همه طاقت خويش را صرف كنند، مانند سالمندان و مبتلايان به بيماري عطش كه توان روزه گرفتن ندارند و روزه براي آنها توانفرسا و همراه با زحمت و مشقت است، مي‌توانند به جاي روزه فديه بپردازند، هرچند براي اينان روزه گرفتن از روي رضا و رغبت بهتر و برتر از پرداخت فديه است. از افراد مُطيق وجوبِ قضا نيز برداشته شده و كفاره و بدل مالي آن، دادن طعام به مسكين است كه بر آنان به نحو واجب تخييري واجب است. روزه آثار و بركات فراواني دارد كه براي جامعه بشري علم به آنها در پرتو ايمان به وحي و استماع آيات آن و تحليل عميق علمي آنها ممكن است. تسنيم ج 9 صص 258 و 259 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
انکار و تکذیب انكار غير از تكذيب است: گاهي انسان سخن كسي را نمي پذيرد؛ ولي زماني گذشته از نپذيرفتن در برابر او موضع مي گيرد؛ مانند فرعون كه برابر دعوت حضرت موسي و هارون موضع گرفت و به قوم خود گفت، آنان قصد افساد و عوامفريبي دارند و مي خواهند مصر را به آشوب كشيده و شما را از تمدن بازدارند: (إنّي اَخافُ اَن يُبَدِّلَ دينَكُم)[2] ؛ (يُريدانِ اَن يُخرِجاكُم مِن اَرضِكُم بِسِحرِهِما ويَذهَبا بِطَريقَتِكُمُ المُثلي ).[3] اين نوع سخنان در برابر دين خدا را تكذيب گويند كه در واقع وحي را به كذب خبري و پيغمبر را به كذب مُخبري متهم مي كنند. [کرامتی: پیام بعدی رو هم بخونید] =========== [2]ـ سوره غافر، آيه 26. [3]ـ سوره طه، آيه 63. تسنيم، جلد 22، صفحه 128 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402