#روزنامه_کیهان
🔹 سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
شگرد تبليغاتي، رواني
ذكر نمونه اي از شگردهاي معاويه براي اخراج علي(عليه السلام) از صحنهي سياست، كه نشانهي دغل بازي او و اطرافيانش در صحنه گرداني ميدان سياست بود، بي تناسب نيست. و آن عبارت است از نامه هاي شيطنت آميزي كه معاويه براي حضرت علي(عليه السلام) نوشته و او را به اسلام و قرآن دعوت كرده، و از عظمت قرآن و شهدا و درجات شهدا سخن گفته است. حضرت علي(عليه السلام) در پاسخ يكي از اين نامه ها مي فرمايد: نامه ات به من رسيد؛ تو از خدا، پيغمبر، قرآن، سعادت، شهادت و درجات شهدا سخن گفته اي. روزگار چه عجايبي دارد كه تو مي خواهي از نعمت هاي خدا، كه به ما ارزاني داشته، باخبرمان كني. اين حرف ها به تو نرسيده و به تو ربطي ندارد. تو هرگز در اين زمينه سهمي نداري. در بخشي ديگر فرمود: مَثَل تو مَثَل كسي است كه(زيره به كرمان مي برد و) خرما به هَجَر[1]
، مَثَل كسي كه به استادش پيشنهاد مسابقهي تيراندازي مي دهد، در حالي كه تيراندازي را از استادخود ياد گرفته است. تو ذره اي شمّ سياسي نداري، تو چه مي داني كه چه كسي فاضل است و چه كسي مفضول؟ چه كسي سياستمدار است و چه كسي مورد سياست؟ اصلا اسيران آزادشده و اسيرزادگان آزاد شده[2]
را به اين حرفها چه كار؟
===========
[1]ـ «هَجَر» منطقه اي است در بحرين كه خرما صادر مي كند و رشيدهجري،كه از اصحاب خاص اميرالمؤمنين(عليه السلام) بود، اهل آنجاست.
[2]ـ بعد از فتح مكه، رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در حالي كه بر در كعبه ايستاده و دو دست خود را به دو طرف چهار چوب در گرفته بود، خطاب به جمع مردم مكه فرمود: چه مي گوييد؟ و چه گماني داريد؟ مردم مكه در حالي كه خيال مي كردند شمشير هرگز از سرشان برداشته نمي شود گفتند: البته شما برادر بزرگ و بزرگوار ما هستيد، هرچند كه ما گمان و ظن بدي داريم ولي جز خير دربارهي تو نمي گوييم. پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: من به شما همان را مي گويم كه برادرم يوسف گفت لاتَثْريب عليكُم اليَوْم يغفر اللهُ لكم وَهو أرحَم الراحمينَ(يوسف،92)؛ سرزنشي بر شما نيست. خدايتان بيامرزد كه او ارحم الراحمين است. آن گاه مطالبي بيان كرد و در پايان فرمود: برويد كه همه تان آزاديد. مردم مكه كه به خاطر كينهي ديرينهي خود نسبت به اسلام ومسلمين و ايذا و آزارهايي كه روا داشته بودند، گويا گَرد مرگ و نااميدي بر سر و رويشان پاشيده شده بود، با شنيدن اين جمله زندگي دوباره اي يافتند، خود را مديون اسلام و مسلمين دانسته، فوج فوج به صف مسلمانان پيوستند. دليل گرايش عمومي آنان به اسلام اين بود كه مي دانستند پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) حق دارد همهي آنها را ازدم تيغ بگذارند، يا آنها را اسير كند يا از آنها جزيه بگيرد و قدرت اين كار را هم داشت ولي عفو كرد. اين جريان سبب شد كه مردم مكه را طُلَقاء، يعني آزاد شده ها و فرزندانشان را ابناء الطلَقاء، يعني فرزندان آزاد شده ها بنامند. (بحار، ج21، ص106و132) ابوسفيان و فرزندش معاويه جزو همان كسان بودند و اميرالمؤمنين(عليه السلام) اشاره به همان واقعه دارد. زينب كبري(سلام الله عليهما) كه در مجلس شام خطاب به يزيد گفت: «أمِنَ العدل يا ابن الطُلَقاء تخديرك حرائرك وامائك وسوقك بنات رسول الله(صلي الله عليه و آله و سلم) سبايا؟»؛ اي پسر اسيران آزادشده! آيا اين عدالت است كه زنها و كنيزانت در پشت پرده مستور باشند اما دختران رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در لباس اسارت ...؟ (بحار، ج45، ص134و158) اشاره به همين حادثه دارد.
هر چند صحيح نيست كه كسي نفس خود را تزكيه و تمجيد كند و فضايل خود و خاندان خود را براي ديگران بازگويد ولي علي(عليه السلام) گوشه اي از فضايل و كمالات خاندان خود را همراه با بخشي از رذايل و نقايص خاندان اموي ذكر كرد تا هم معاويه بفهمد كه با چه كسي طرف است و خود و خاندانش در چه موقعيت پستي هستند و هم تاريخ بفهمد كه علي(عليه السلام) كه بود و بر سرش چه آمد و چه كساني با او طرف بوده اند. لذافرمود: اي معاويه بسياري از مهاجر و انصار در جنگ به شهادت رسيدند و ازفضايل بسياري نيز برخوردار هستند، ليكن وقتي شهيد ما(حمزه) جان خودراتقديم جانان كرد، لقب «سيدالشهداء» گرفت و رسول الله(صلي الله عليه و آله و سلم) در نماز بر اوبه جاي پنج تكبير، هفتاد تكبير گفت. خيلي ها دو دست خود را در جنگ داده اند امّا وقتي برادر من(جعفر) دو دست خود را در جنگ داد به عنوان «الطيّار فى الجنّة» و «ذوالجناحين» ملقّب شد.
معاويه! از اين حرف ها دست بردار كه مثال تو مثال كسي است كه تيرش به خطا رفته باشد. ما دست پروردهي پروردگارمان هستيم و مردم دست پروردهي ما. اي معاويه! اعضاي خانوادهي خودت را با افراد خانوادهي ما مقايسه مكن «مِنّا النّبىُّ ومِنكُم المُكذِّب[1]
، ومنّا أسدُالله[2]
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
و مِنكُمْ أسدُالأحلاف[3]
ومِنّا سَيِّدا شَبابِ أهل الجَنّة[4]
ومِنكُمْ صِبْية النّار[5]
ومِنّا خيرُ
===========
[1]ـ منظور از «مكذّب» ابوسفيان است كه تا فتح مكه تكذيب رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) مي كرد و در جريان فتح مكه همراه معاويه و ديگران مجبور به ايمان ظاهري شد. (شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج15، ص133، شرح نامه ي28).
[2]ـ منظور از اسدالله حمزهي سيدالشهداء(عليه السلام) است.
[3]ـ منظور از اسدالاحلاف يا اشاره است به ابوسفيان(پدر معاويه) كه در جنگ احزاب همانند شيري گروه هاي مختلفي از دشمنان اسلام را گردآورد و با هم سوگند ياد كردند كه براي نابودي اسلام و قرآن تلاش و كوشش كنند. و يا به قول ابن ابي الحديد اشاره است به عُتبةبن ربيعة جدّ مادري معاويه، چون مادر معاويه يعني هند دخترعتبه بن ربيعةبن عبد شمس بود كه در جنگ بدر وقتي در مقابل حمزه قرار گرفت و حمزه خود را «اسدالله و اسدرسوله» معرفي كرد، او نيز خود را «أسدالحُلَفا» يا «أسدالأحْلاف» معرفي كرد. عتبه در اين جنگ(بدر) كشته شد. شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج15، ص133، ذيل نامه ي28.
[4]ـ منظور، امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) هستند كه در روايات زيادي به اين لقب از آنها ياد شده است.
[5]ـ مقصود از «صِبيَةُ النّار» عُقبةبن ابي مُعَيط است كه در جنگ بدر اسير شد و پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) در ميان اسراي جنگي فقط دستور قتل او را صادر كرده بود. او كه از سران شرك بود فرياد مي زد: از ميان اين همه اسراي قريش چرا مرا مي كشيد؟ پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: به خاطر عداوت و دشمني تو با خدا و رسولش.... او براي جلب عطوفت آن حضرت گفت: صِبية(طفلك) چه پناهگاهي دارد؟ حضرت فرمود: آتش. از اين رو صبيةالنار لقب گرفت. بعد از كشته شدن او پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) خطاب به جنازه اش فرمود: بدانساني بودي، به خدا قسم كافري موذي تر از تو نمي شناسم. خدا را شكر كه ترا كشت و چشمم را به كشته شدن تو روشن كرد. (منهاج البراعة، ج19، ص138).
نِساء العالَمينَ[1]
ومِنْكُم حَمّالةُُ الحَطَب[2]
فى كثيرٍ ممّا لَنا وعَلَيكم»[3]
؛ پيغمبر از خاندان ماست و دودمان ما پيغمبر تحويل داد و شما تكذيب كننده، ما اسدالله تحويل داديم شما اسدالأحلاف، فرزندان ما سرور جوانان اهل بهشت هستند امّا بچّه هاي شما طعمهي آتش، زنان ما بهترين زنان عالمند و زنان شما هيزم كش(سر راه پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)). معاويه! اگر بنا باشد كه از فضايل خاندان خود و نقايص خاندان تو بگويم، حرف بسيار است و به اين مقدار خلاصه نمي شود. وضع ما در زمان اسلام و جاهليت معلوم است و اسلام و جاهليت شما نيز معلوم. اسلام ما را همه شنيدند و ديدند كه در نخستين روزهاي رسالت نبيّ اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) ايمان آورديم، اسلام شما را نيز ديدند كه تا آخرين سنگر يعني فتح مكه بر ضدّ اسلام جنگيديد و ايمان نياورديد. در عصر جاهليت نيز ما در كمال قداست و طهارت زيستيم و شما در كمال خباثت و ناپاكي.
حضرت علي(عليه السلام) در نامهي ديگري به معاويه نوشت: آن شمشيري كه در يك روز(جنگ بدر) با آن بر پيكر جدّ تو(عُتبةبن ربيعه كه جدّ مادري معاويه
===========
[1]ـ منظور، صديقهي كبري، فاطمهي زهرا(سلام الله عليها) است.
[2]ـ حمّالة الحطب(زن هيزم كش) همسر ابولهب است كه در سورهي «مسد» بدان اشاره شده است. او كه امّ جميل ناميده مي شد، خواهر ابوسفيان و عمه معاويه بود.
[3]ـ نهج البلاغه، نامهي 28.
بود)، دايي تو(وليدبن عُتبة) و برادرت(حنظلةبن ابي سفيان) كوبيدم و عرصه را بر آنها تنگ كردم و در راه دفاع از اسلام به هلاكتشان رساندم، نزد من موجود است.
بدين گونه علي(عليه السلام) جواب معاويه را مي داد. فريب كاري هاي معاويه ادامه داشت حتي پس از شهادت علي بن ابي طالب و حسن بن علي(سلام الله عليهما) تقديس مسموم اموي روز به روز افزون مي شد ونتيجه اي جز مهجوريت و غربت اهل بيت(عليهم السلام) در پي نداشت؛ قهراً قرآن نيز غريب و مهجور مي شد طوري كه ديگر چيزي به نام قرآن و عترت مطرح نبود[2].
==========
[2]ـ بدين ترتيب روشن مي شود كه چرا امام راحل(قدّس سرّه) مي فرمايند: «بعد از جريان اميرالمؤمنين(عليه السلام) همهي نيروهاي ضد اسلام مي كوشيدند كه قرآن و عترت را از صحنه خارج كنند». (مقدمهي وصيت نامهي امام خميني قدّس سرّه با تصرف)
حماسه و عرفان صص 286 تا 291
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
غرر آیات
«غرر آيات» آيات كليدي قرآن هستند كه راهگشاي بسياري از آيات ديگر، بلكه پايه و ميزان عدل و مصباح روشني براي حل پيچيدگي هاي بسياري از احاديث اند.
چون همه مسائل اسلامي قرآني، اعم از عقايد، اخلاق، احكام و حقوق، به توحيد خداي سبحان باز مي گردد كه زيربناي همه معارف و اعمال شايسته است، بيشترين آيات كليدي قرآن، آيات توحيدي اند.
تسنيم ج 13 ص 33
معيار غُرَر الآيات و كليدي بودن آيات قرآن، علوّ متن، ايجاز اعجازآميز، اتقان در برهان، جمع برهان و عرفان در بيان قرآني و نيز راهگشايي آن ها براي آيات ديگر و پايه و ميزانِ عدل بودن و روشنگري براي پيچيدگي هاي احاديث است.
ممكن است آيه اي در بيان غرر آيات اعزّ از آن ها باشد كه نسبت به ديگر آيات از بهترين مصداق جوامع الكلم است.
تسنيم ج 17 ص 24
تذكّر: انتخاب نام غُرَر براي برخي از آيات آسان نيست، هرچند اشتمال آن ها بر نكات سودمند بيش از بعض ديگر باشد. البته آيات كليدي كه مشتمل بر اصل مهم در آيه محكمه، فريضه عادله يا سنّت قائمه باشد كه بتوان فروع فراوان اعتقادي، فقهي، حقوقي يا اخلاقي را از آن ها مجتهدانه استنباط كرد، شايسته اتصاف به غُرَر خواهند بود.
تسنيم ج 21 ص 486
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به یک سؤال:
آیا مردم اسرائیل، مردم معمولیاند؟
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
14020717 طوفان الاقصی.mp3
9.36M
سخنان حاج آقا #محسن_عباسی_ولدی دربارۀ عملیات #طوفان_الاقصی
با انتشار این فایل در روشنگری مردم عزیزمون سهیم باشید.
#عباسی_ولدی
#فلسطین
@abbasivaladi
اگر حسين بن علي امروز بود و خودش ميگفت براي من عزاداري كنيد ، ميگفت چه شعاري بدهيد ؟ آيا ميگفت بخوانيد : " نوجوان اكبر من " يا ميگفت بگوئيد : " زينب مضطرم الوداع ، الوداع " ، چيزهايي كه من ( امام حسين ) در عمرم هرگز به اينجور شعارهاي پست و كثيف ذلت آور تن ندادم و يك كلمه از اين حرفها نگفتم ؟ ! اگر حسين بن علي بود ميگفت اگر ميخواهي براي من عزاداري كني ، براي من سينه و زنجير بزني ، شعار امروز تو بايد فلسطين باشد . شمر امروز موشه دايان است .
شمر هزار و سيصد سال پيش مرد ، شمر امروز را بشناس . امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين تكان ميخورد . هي دروغ در مغز ما كردند كه آقا اين يك مسئله داخلي است . مربوط به عرب و اسرائيل است .
حماسه حسینی شهید علامه مطهری جلد دوم
آيا از آوارگان فلسطين اطلاعي داريد ؟ آيا ميدانيد كه اسرائيل امروز چه خطر بزرگي براي عالم اسلام است ؟
ده گفتار استاد شهید مطهری
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
یکی از اعضای محترم، این پیام 👇رو ارسال کرده و بعد از آن چنین نوشتهاند:
خودم رفتم، لینک درسته، پرداخت انجام میشه، و بعدش هم پیامک تشکر میاد
👓 شماره حساب دفتر رهبر معظم انقلاب برای کمک به #فلسطین
🔹 بیتردید جبهه مقاومت نیازمند پشتیبانی سایر مسلمانان است، اگر توان یاری نظامی نداریم، میتوانیم اندکی در هزینههای مالی دفاع از اسلام و مسلمانان سهیم باشیم.
گزینه #کمک و سپس کمک به انتفاضه فلسطین یا مقاومت لبنان یا غزه رو انتخاب کنید.
https://www.leader.ir/fa/monies
فرق مردم مظلوم فلسطین که حدود ۷۰ سال مبارزه کردند حتی با دست خالی و سنگ و ضعف سیاسی رهبرانشان، با مردم ترسوی تل آویو که به محض اصابت اولین موشک پا به فرار گذاشتند ...
👌چقدر فرق است بین ایمان و کفر
👌چقدر فرق است بین عشق به وطن و پناهنده بودن و بی هویتی
👌چقدر فرق است بین جنگیدن برای اعتقادات و آرمانها و ارزشهای دینی با افرادی که فقط به فکر آسایش هستند و مفهومی به نام شهادت ندارند.
این اتفاقات نشانگر فرهنگ دو طرف است ...
بیدار باشیم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
قاعدهای تفسیری
یکی از قواعد تفسیری، قاعدهی «تعلیق حکم بر وصف، مشعر بر علیت است» میباشد.
یعنی اگه قرآن، حکمی رو بر وصفی (صفتی) گره زد (و مرتبط ساخت)، این گره زدنِ حکم بر وصف، نشانهی علت بودن آن وصف برای آن حکم است. مثلا اگه در مورد بدیهای افرادی، روشنگری کرد و بعد در آخر آیه فرمود و الله لا یهدی القوم الظالمين (و خدا هدایت نمیکند قوم ستمگر را) حکم، عدم هدایت است و وصف، ظلم (ظالم بودن) است. این تعلیق (گره زدن) حکم (عدم هدایت) بر وصف (ظلم) مشعر (فهمانندهی) علت بودن وصف (ظلم) برای حکم (عدم هدایت) است. یعنی اگه سؤال بشه چرا خدا آنها را هدایت نمیکند؟ جواب، در خود آیه وجود داره و آن اینه که چون ظالم هستند، هدایتشان نمیکنه. در حالی که اگه به جای «و الله لا یهدی القوم الظالمين» و الله لا يهديهم (و خدا هدایت نمیکند آنها را) میفرمود، «علت عدم هدایت» روشن نبود.
حال بخشی از فرمایش علامه جوادی آملی (تفسیر آیهی 21 بقره) رو میخونیم:
قرآن کریم... براي اصول دين و مسايل نظري از جمله اصل ضرورت عبادت، برهان اقامه مي كند و علّتي كه در كريمه مورد بحث براي لزوم عبادت آمده برهاني است كه حدّوسط آن ربوبيّت حق است و اين برهان از راه تعليق حكم (اعْبدوُا) بر وصف (ربّكم) اقامه شده است. تعليق حكم عبادت بر وصف ربوبيّت بيانگر عليّت وصف مزبور براي ضرورت پرستش و مناسبت بين اين حكم و وصف است؛ علت اين كه بايد خدا را عبادت كرد ربوبيت اوست و اين كه تدبير همه امور به دست خداست.
تسنيم، جلد 2، صفحه 362
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#روزنامه_کیهان
🔹 پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402