بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه
و لن ترضي عنك اليهود و لا النصاري حتي تتبع ملتهم قل إن هدي الله هو الهدي و لئن اتبعتَ أهواءهم بعد الذي جاءك من العلم مالك من الله من ولي و لا نصيرا(120)
مشركان با تهديدِ پيامبران به رجم يا تبعيد، آنان را به پيروي از ملّت باطل خود فرا ميخواندند و جز تأييد بتپرستي، چيزي آنها را از انبيا(عليهمالسلام) راضي نميكرد. اهل كتاب نيز كه با مشركان تشابه فكري دارند و كسي را جز خود برحقّ ندانسته و ازاينرو هريك، ديگري را و هر دو اسلام را نفي ميكنند،به صلح و مانند آن تن نداده و جز اينكه پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) دين آنها را بپذيرد ، از او راضي نخواهند شد.
هدايت خدا تنها هدايت راستين است و ملت و آيين گروهي كه كتاب آسماني خود را تحريف كرده، به تورات و انجيل اصيل عمل نميكنند، جعلي، گمراهكننده و جهالت است، نه حق و هادي و علم.
خداي سبحان رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) را از نرمش در برابر كافران، به اميد پيشبرد دين، برحذر داشت؛ زيرا نه كاري از آنان ساخته است و نه به هنگام خطر و نياز، به كمك دين خدا ميآيند. پس از روشن شدن حق، اندك گرايشي به آنان مستوجب عذاب قطعي الهي است و در هنگامه خطر، انسان نه وليّي دارد كه مستقلاً او را از عذاب برهاند و نه نصيري كه در رهيدن از كيفر به وي كمك كند. هرگونه امدادي، اعم از مدد ولايي و نصرتي، فقط از ناحيه خداست و براي انسان محكوم بدان عذاب، از ناحيه خداوند ولايت و نصرتي نازل نميشود.
تسنيم ج ۶ صص ۳۶۴ و ۳۶۵
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
1.44M
#خاطرات_علمی_کرامتی
سؤال بیجوابم از دو روحانی سنی بعد از اتمام کلاسم در بسیج بجنورد
لطفا اهل سنت محترم هم گوش کنن و اگه جوابی داشتن برام ارسال کنن.
ما معتقدیم کسی رو نباید با أهل بيت عليهم السلام مقایسه کرد اما فرضا مقایسه، جایز باشه... .
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
کاربرد عبارت «سهل و ممتنع» در آثار علامه جوادی آملی:
گفتني است كه عالم بايد حقيقت را بيان كند و بيان واقعيتْ غير از عرضه كردن و نشان دادن خود به مردم است. مغلقگويي و اصطلاحگويي فنّي، بيان حقيقت نيست؛ مباحث فني را بايد با خواصّ و اهل اصطلاح در ميان گذارد؛ اما با مردم بايد به زبان مردم سخن گفت تا آنان بفهمند. ويژگي سخن عالم، سهل و ممتنع بودن آن است؛ يعني بايد به گونهاي باشد كه هم عوام آن را بفهمند و هم محققان نتوانند آن را نقد كنند.
تسنيم، جلد 8، صفحه 75
---------
دربارهي حضرت زهرا (عليهاالسلام) سخن گفتن سَهل و ممتنع است، سُهولتش براي فراواني فضيلت است و امتناع و صعوبت آن براي عمق و ژرفاي غير قابل غوص و شناي آن مي باشد.
سروش هدايت جلد1، صفحه 227
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
پیامدار عزیز اسلام صلی الله علیه و آله اصرار داشت که قرآن را به خاطر بسپارد و فراموش نکند آیه نازل شد: «سنقرئک فلا تنسی» (اعلی/۶).
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
چه با صفاست راه رفتن مرید و مراد!
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
همه دريافتكنندگان كتاب آسماني، يكسان نيستند. خداي سبحان برخي از آنها را ستوده و از آنان به عظمت ياد كرده است؛ چنانكه در اين آيه شريفه با
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه
الّذين ءاتيناهم الكتاب يتلونه حقّ تلاوته أولئك يؤمنون به و من يكفر به فأُولئك هم الخاسرون121
همه دريافتكنندگان كتاب آسماني، يكسان نيستند. خداي سبحان برخي از آنها را ستوده و از آنان به عظمت ياد كرده است؛ چنانكه در اين آيه شريفه با اسناد «ايتاء» به خود، آنان را تكريم ميكند. اين گروهِ با انصاف و حق طلب، كتاب آسماني را به خوبي تلاوت كرده، حق آن را ادا ميكنند. اينگونه تلاوت، آگاهانه، حقمدار و با تدبّر و عمل آميخته است.
همه آنان كه توفيق تلقّي كتابهاي وحياني را داشتهاند چنانچه بدون تعصّب عاطل و تقليد باطل، كتاب الهي را به حق تلاوت و در آن تدبّر كنند يقيناً به رهآورد آن ايمان ميآورند؛ زيرا كتاب آسماني، اعم از تورات و انجيل اصيل و قرآن، سراسر نور و بيابهام و براي فطرت توحيدي انسان آشناست؛ هنگامي كه نه در درون تلاوتكننده حجابِ تعصب و نه در متن آسماني حجاب ناشي از ابهام و نارسايي باشد هيچ مانعي براي ايمان آوردن تالي نيست؛ ازاينرو تاليان كتاب آسماني به آن كتاب و آورنده آن مؤمن ميشوند و هر اندازه آن را بهتر ادراك كنند به آن بيشتر ايمان ميآورند.
تسنيم ج ۶ صص ۳۷۸ و ۳۷۹
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه
يا بني إسرائيل اذكروا نعمتي الّتي أنعمت عليكم و أنّي فضّلتكم علي العالمين (122)
خداي سبحان انسانهاي كامل را به ذكر الهي دعوت كرده و اوساط را به نعمتهاي الهي متذكّر ميكند و براي آنكه نعمت را از ياد نبرده، بر اثر غفلت و كفران نعمت، از نعمت محروم و گرفتار نقمت نشوند، جمال و جلال و قهر و مهر خود را در كنار هم ذكر كرده و همراه با تذكره نعمت، عذاب را يادآور ميشود؛ به گونهاي كه هم تشويق و ترغيب به ذكر نعمت است و هم ترهيب و تحذير از عذاب.
خداي تعالي بنياسرائيل را در عصر خودشان بر جهانيان تفضيل نسبي داد. يكي از نعمتهاي مهم كه به بني اسرائيل عطا شد و آنان كفران كردند كثرت بعثت پيامبران از ميان آنها بود. خداي سبحان براي رهايي يافتن بنياسرائيل از اين كفران، مكرر آنان را هشدار داد و نعمت و نقمت را يادآور شد.
تسنیم ج ۶ ص ۳۹۷
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402