eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
494 دنبال‌کننده
905 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظّاً غليظ القلب لانفضّوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم في الأمر فإذا عزمتَ فتوكّل علي الله إنّ الله يحبّ المتوكّلين (159) پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم آنچه را در جذب عمومي افراد سليم النفس سهمي تعيين كننده دارد واجد و از هرچه مايه تنفّر توده مردم و سبب انفضاض، اختلاف و پراكندگي آنان از حريم آن حضرت است منزّه است. تنها عامل و سبب اتصاف وي به اوصاف ثبوتي مانند لين نفس و نيز برائت و نزاهت او از امور سلبي، نظير فظّ نفسي و غلظت و قساوت قلبي و همچنين تنها وسيله اِعمال اين اوصاف در رفتار و گفتارش رحمت ويژه و فخيم الهي است[1] كه مظاهري دارد؛ چون نرمي در رفتار و گفتار، ترك فظّ (سخت دلي، عدم رقّت و مهرباني) وغلظ قلب، عفو از حق خود، استغفار براي بخشودن حق خدا، مشورت با امت، =========== [1]ـ يكي از آثار حرف «ما» در «فَبِما» نيز اهتمام به رحمت و تأكيد آن است. عزم، اراده و تصميم گيري براي تمشيت امور آن ها، توكل و كسب محبوبيت خدا، زيرا متوكلان محبوب الهي اند. غرض آنكه رحمت ويژه الهي در رفتار رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم تجلّي كرده است و آن حضرت مظهر رأفت و رحمت خداوند است و بدان سبب، نه جفاكار بود و نه سنگدل، بلكه به فضل الهي رفتاري سرشار از عطوفت داشت، از اين رو مردم به او دل بستند و وي را رها نكردند. اين نرمي و مدارا به معناي تساهل و تسامح نيست، بلكه با امر به معروف و نهي از منكر عادلانه و معتدلانه همراه بود. به هر روي، رأفت رهبر در اصلاح جامعه سهم تعيين كننده دارد. خداوند سبحان نيز به پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم فرمان مي دهد كه با اغماض از حق خويش (حق النبي) لغزش مؤمنان را ترميم و با استغفار خود تمرّد آنان از فرمان الهي (حق الله) را جبران؛ آن گاه با آنان مشورت كند. دستور استغفار، كاشف از حتمي بودن اجابت و مغفرت خداست، وگرنه به آن امر نمي فرمود. مقصود نهايي از مشورت، كشف حق و صلاح و عزم بر اجراي آن است و جامعه نامصمّم و رهبر غير عازم، محكوم به هزيمت و عقب افتادگي اند. به يقين، مشورت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم براي بهره جستن از افكار آنان نبود، از همين رو خداوند حق تصميم گيري را تنها به آن حضرت واگذارد. تأثير مشورت آن حضرت اموري بود؛ مانند احساس شخصيت آنان در اداره امور، تدبر و مآل انديشي آن ها براي اظهار نظر، تقويت رقابت آميخته با رفاقت در طرح آرا و جمع بندي شان، بلوغ اجتماعي سياسي پيدا كردن جامعه با حضور آن حضرت و اظهار رأي و تصميم گيري نهايي آن مقام منيع بعد از جرح و تعديل آراي متضارب و.... بي شك، اين مشورت تنها در «امر الناس» است نه امر الله؛ يعني در موضوعاتي است كه مردمي بودن آن ها روشن است؛ نه در احكام شرعي و موضوعات مستنبط شرعي، زيرا احكام شرعي فقط در حيطه اراده و تصميم الهي است و ديگران در آن هيچ سهمي ندارند. خداوند سبحان حق تصميم گيري را به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم داد كه پس از مشورت، آن را با توكل به خدا اعمال كند تا ديگران خود را در تصميم گيري در عرض پيامبر نپندارند. در تهيه و استخدام اسبابي همچون مشورت نيز بايد از توكل كه خود نيز از اسباب است بهره گرفت. توكل به خداوند و قدرت بي زوال الهي پشتوانه اي محكم براي ترميم كمبودها و جبران خلأ معنوي به هنگام استخدام اسباب است؛ در اين حال، متوكّل از عنايت خاص خداوند و توانمندي بيشتر برخوردار مي شود، زيرا او محبوب خداست و محبوب الهي از فيض ويژه وي بهره مي برد. تسنيم ج 16 صص 133 تا 135 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دشوارى ادراك امام عصر و راه تسهیل آن ادراك بعضى احادیث و علوم خاندان وحی دشوار است؛ اما فهم مسئله حضرت مهدی موعود موجود و حضور مستمر وی در عین استتار و ظهور دائم او در متن اختفا از دشوارترین معارف است از این رو نیل به آن در گرو فحص بالغ همراه طهارت ضمیر است هرگز نمیتوان بهانهٔ دشواری ادراک برخی از معارف دینی را بهای ترک آن قرار داد و مجوز اهمال آن دانست بلکه بهای هر کالای گرانی، اعتماد به امداد الهی است همان گونه که حضرت امام محمد تقى الله فرمود : الثقة بالله تعالى ثمن لكل غال و سلّم إلى كلّ عال ؛ وثوق و اعتماد به كمك خدای والا بهای هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندی است؛ و مسلّم است که شرط لازم برای فوز به فیض الهی و نیل به همای سعادت که همانا طایر ملکوتی ،است در گرو رها شدن نفس از مکر دامگستری برای بندگان خدا و وصول به مقام آشنایی و آشیانه پردازی است. جوادی آملی، امام مهدی (عج) موجود موعود ص 78 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حکمت 33 - اعتدال در بخشش و حسابگرى وَ قَالَ عليه‌السلام كُنْ سَمْحاً وَ لاَ تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لاَ تَكُنْ مُقَتِّراً و درود خدا بر او، فرمود: بخشنده باش امّا زياده روى نكن، در زندگى حسابگر باش امّا سخت گير مباش. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | بانوی مبارز و فعال 📝 رهبر انقلاب: مرحوم خانم مرضیه‌ی دبّاغ، یکی از کسانی است که میتواند نمایشگرِ حقیقتِ گرایشِ زن در جامعه‌ی اسلامی باشد، نه فقط در جمهوری اسلامی ما؛ در نگاه اسلام، در منطق اسلام، در فرهنگ اسلام. 🗓 سالروز درگذشت بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی‌ناپذیر خانم مرضیه حدیدچی دباغ 💻 @khamenei_reyhaneh
جالب است نه! تازگی دقت کردید که بازار تجارت طلا داغ شده عده ای طلا می خرند تا اگر جنگ شد ارزش پولشان کم نشود . عده ای طلا هدیه می دهند به جبهه مقاومت تا ارزش ایمانشان کم نشود .... و چقدر فرق است بین این دو نوع کم نشدن ها✌️🇮🇷✌️
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حاجی دلیگانی مخالف لایحه اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس؛ مگر در کشور قحط‌الرجال است؟! 🔹️آقای رییس جمهور ما انتظار داریم مسائل اساسی مردم را حل کنید. ✅کانال اخبار 20:20👇 http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج إن ينصركم الله فلا غالب لكم و إن يخذلكم فمن ذا الّذي ينصركم من بعده و علي الله فليتوكّل المؤمنون (160) براساس توحيد افعالي، نصرت تنها از سوي خدا و مختص و منحصر به وي وعامل پيروزي فقط كمك اوست. نصرت مؤمنان نيز بالذات از آنِ خدا وبالعرض براي آن ها (مؤمنان) و به دو نصرت از خداوند سبحان مسبوق وملحوق است. در نظام تكوين، هيچ موجودي از دستور خداي سبحان تخلّف ندارد، ازاين رو با اراده نصرتْ هيچ موجودي بر منصور خدا پيروز نخواهد بود چنان كه آيه شريفه با نفي جنس، ذات را نفي مي كند و با خذلان يعني ترك نصر الهي، هيچ ياوري وجود ندارد و همان گونه كه در صورت نصرت، غلبه يافت نمي شود، در صورت خذلان نيز نصرت يافت نمي شود. مهم ترين شرط نصر الهي، صبر و تقواست. خذلان، ترك ياري در موقع رفع نياز است، بنابراين معنايي است عدمي وآن عبارت است از ترك نصرت از خدايي كه ياري تنها از ناحيه اوست. البته با اين ترك نصر، عوارض تلخي رخ مي دهد. از ابزارهاي تكويني خذلان الهي، شيطان است. او كه در نظام تكوين (نه تشريع) مجري فرمان خداست، خواركننده پيروان خويش يعني همان كساني است كه خدا مي خواهد آنان را خوار كند. مؤمنان بايد با تأسي از توكل پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم به خدا در همه كارها و شئون و حتي در امور به ظاهر برخوردار از امكانات و توانمندي، همراه به كارگيري اسباب و وسايل، فقط به خداي سبحان كه كمك تنها از ناحيه اوست توكل كنند و توكل با اِعداد قُوا مخالف و ناهماهنگ نيست. تسنيم ج 16 صص 167 و 168 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
3 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِى مَا يَشْغَلُنِى الاهْتِمَامُ بِهِ، وَ اسْتَعْمِلْنِى بِمَا تَسْأَلُنِى غَدا عَنْهُ، وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِى فِيمَا خَلَقْتَنِى لَهُ، وَ أَغْنِنِى وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِى رِزْقِكَ، وَ لا تَفْتِنِّى بِالنَّظَرِ، وَ أَعِزَّنِى وَ لا تَبْتَلِيَنِّى بِالْكِبْرِ، وَ عَبِّدْنِى لَكَ وَ لا تُفْسِدْ عِبَادَتِى بِالْعُجْبِ، وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِىَ الْخَيْرَ وَ لا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ، وَ هَبْ لِى مَعَالِىَ الْأَخْلاقِ، وَ اعْصِمْنِى مِنَ الْفَخْرِ. خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و هر چه انديشه مرا مشغول دارد تو خود كفايت آن كن، و بدان كارم گمار كه فردا مرا از آن پرسش كنى، و اوقات مرا فارغ گردان براى انجام عملى كه مرا براى آن آفريدى، و به مال بى نيازم گردان و روزى مرا بر من فراخ كن، اما به ناسپاسى و خودپرستى مبتلا مساز و رتبه ارجمند ده و به كبر آزمايش مفرما و توفيق عبادت ده و به ناز و خودپسندى عبادت مرا فاسد مكن و خير بر دست من براى مردم جارى كن و به منت نهادن آن را ضايع مساز و به خوى نيك آراسته ام دار و از باليدن و فخر حفظ كن. صحیفه‌ سجادیه ص مجهول https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اصل دوازدهم دین رسمی ایران اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است و این اصل الى الابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی شافعی ، مالکی ، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل می باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه ازدواج، طلاق، ارث و وصیت و دعاوی مربوط به آن در دادگاهها رسمیت دارند و در هر منطقه ای که پیروان هر يك از این مذاهب اکثریت داشته باشند مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
تفاوت مراتب دستورهای اخلاقی قرآن در واکنش به بدرفتاری دیگران، عدالت، کظم غیظ، عفو و احسان، چهار دستور اخلاقی قرآن کریم‌اند که در یک سطح نیستند، بلکه به ترتیب یاد شده در چهار مرتبه‌ی ضعیف، متوسط، عالی و اعلا قرار می‌گیرند. تسنيم 309/30 و 310 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اعضای محترم! اگه مطالب کانال رو مفید مى‌دونید، می‌تونید به دیگران هم پیشنهاد عضویت بدید (پیام زیر رو براشون بفرستید). 👇
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم کانال «دکتر محمدرضا کرامتی» حاوی نکات قرآنی، نهج البلاغه، مکارم الأخلاق، قانون اساسی، شُبُهات ولایت فقیه، مطهری‌شناسی، درست بنویسیم و درست بخوانیم، احتمالات مختلف در مورد یک عبارت، تمثیلات حاج آقا قراءتی، خاطرات حاج آقا قراءتی، خاطرات علمی محمدرضا کرامتی، مطالب عجیب (اما صحیح)، دانستنی‌های مفید، اختلاف علما در مسائل علمی، رفع اشتباهات رایج، رساله‌ی حقوق امام سجاد علیه السلام، اصطلاحات تفسیری، نقد ترجمه‌های قرآن، نقد آثار متفکران، مفردات قرآن، معرفی کتب مفید، بررسی اختلافات شیعه و سنی، قواعد عربی، طرح سؤال، معنای کلِمات و اصطلاحات، وجه تسميه أَعلام (اسم‌های خاص) و اصطلاحات، خصال نشانه‌ی کمال مؤمن، مهدویت، تجوید، ابتکارات، فرق کلمات نزدیک به هم، تشخیص اشتباه، عقاید امامیه، نکات اخلاقی، احکام، و... است. اگه مایلید عضو این کانال بشید، می‌تونید، روی این قسمت بزنید بعدا پیوستن را بزنید. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402