eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
904 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. -واقعاً نـــفهمیدیم این عــــربـــی که تو مدرسه‌ها یادمون دادن کجا بدردمون خورد 😂 ‌┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅ http://eitaa.com/joinchat/2600469043C9f2c8335c7 ┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج لايَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذينَ كَفَروا فِي البِلاد (196) مَتاعٌ قَليلٌ ثُمَّ مَأواهُم جَهَنَّمُ وبِئسَ المِهاد (197) اولوا الالباب به سبب ويژگي هاي ممتازشان، از انعام الهي يعني پيروزي و كاميابي دنيايي و اجر معنوي برخوردارند. كافران به سبب فقدان آن اوصاف بايد گرفتار نقمت باشند. خداوند سبحان در پاسخ به پرسش مقدّر از «راز رفاه و برخورداري هاي فراوان كافران» مي فرمايد كه دگرگوني و سلطه كافران در سرزمين ها شما را نفريبد، زيرا همه داشته هاي كافران متاعي اندك و ناپايدار است. به آنان نعمت هاي گوناگون داده شده تا سپاسگزاري كنند؛ امّا آن ها كفر ورزيده و نعمت ها را در راه باطل صرف مي كنند. مدتي به آنان مهلت داده مي شود و در حال كفر، مرفّه و متنعّم اند؛ آن گاه ناگهان آنان را با مكر گرفته و در دنيا بساط آن ها را برمي چينند و پيش از چشيدن كيفر نهايي در قيامت، در همين دنيا نيز به دست عذاب الهي سپرده خواهند شد و فرجام دنيا هرگز به كام آنان و منافقان نخواهد بود و كامياب و زنده و ماندگار، مؤمنان به ويژه پيام آوران الهي اند، بنابراين ظاهر نعمت و رفاه كاذب كافران، امن است و باطن آن عذاب؛ و حيات آنان همانند دوزخي است محفوف به لذايذ؛ و هرگز چنين رفاهي مطلوب نخواهد بود، زيرا به زودي همين ظاهر و پوسته نيز برطرف و نقمت فراگير مي شود. بدين لحاظ اِنعام به كافرانِ بي اعتنا به ارشاد پيامبران(عليهم‌السلام) براي استدراج و مؤاخذه آنان است. حاصل اينكه اگر كافران در تحولات سياسي، نظامي يا تبدّلات اقتصادي و اجتماعي چند صباحي متنعّم بودند، ظاهر و باطن آن تحوّل و اين تبدّل يكسان نيست و به زودي ظاهر آن همانند باطن، مشتعل مي شود، پس جايي براي غرور و اغترار نيست و غرور در آنجا و از آن روست كه انسانِ سطحي نگر تنها به ظاهر نظام خلقت، يعني به دنيا مي نگرد و هرگز از چهره باطن آن يعني آخرت، خبر نمي گيرد. گفتني است رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در پرتو عصمت الهي از اغترار و مانند آن مصون است؛ ليكن چون همانند ديگران مكلف است و نيز به عنوان گيرنده وحي، مخاطب آيه شريفه است كه همه مؤمنان مخاطب آن اند. در اين آيه بر دوزخ «مهاد» اطلاق شده است؛ بدين معنا كه كافران با اِلحاد و دنياپرستي، فرش و بستر خويش را آماده ساخته و آن را مي گسترند. در صورت ملحوظ بودن معناي «راحت» در واژه «مهاد»، اطلاق آن بر دوزخ از باب تهكّم و استهزاست. تسنيم ج 16 صص 741 و 742 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سَیِّد «سيّد» اصلش يا «سَويد» بر وزن فعيل بوده (مانند كريم و شريف) يا «سَيْود» بر وزن فيعِل كه به سيّد بدل شده است.[6] سيادت، تشخّص همراه چيرگي و برتري در قبال افراد ديگر است و اين مفهوم در امر مادي و معنوي صادق است و با اختلاف موارد فرق مي كند: گاهي اين تشخّص از تكبّر و اِنانيت [کرامتی: احتمالاً أَنانیّت درست باشد و احتمالاً أَنانیّت از ضمیر عربی أنا (به معنای من) درست شده باشد. بعد از نوشتن مطلب داخل کروشه رفتم سراغ فرهنگ لغت دهخدا و دیدم احتمالم غلط نبوده است. گمان می‌کنم در ذهن تنظیم‌کننده کتاب علامه جوادی آملی موقع نوشتن این کلمه‌، کلمه‌ی «عِنان» خودنمایی کرده است] است كه ناپسند است و زماني مِهتري و سلطه ظاهري و طبيعي است؛ مانند آقايي طبيعي در خانواده يا سيادت در ميان قوم از جهت علم و بزرگواري؛ و گاهي در رنگ هاست به مناسبت تندي و =========== [6]ـ ر.ك: لسان العرب، ج3، ص228 ـ 230، «س ود». تيرگي كه به رنگ سياه اطلاق مي شود[1] ، از اين رو راغب مي گويد: «سيّد» سرپرست جمعيت زياد (سواد الناس) است و به آن نسبت داده مي شود: «سيّد القوم»؛ و چون از شرايط سرپرست جماعت اين است كه مهذّب و پاك باشد، به هر انسان با فضلي سيّد گفته مي شود: (وسَيِّداً).[2] =========== [1]ـ امّا اطلاق «سيادت» بر مجد و شرف و مقام معنوي همان طور كه در روايات و ادعيه و زيارات آمده است مجاز است (التحقيق، ج5، ص312، «س و د»). [2]ـ مفردات، ص432، «س و د». تسنيم، جلد 14، صص 178 و 179 (تفسیر کریمه‌ی 39 آل عمران) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمودند: «... سيّد سخنها قرآن و سيّد قرآن سوره بقره و سيّد سوره بقره، آيةالكرسي است»[2]. =========== [2]ـ تفسير ابوالفتوح، ج1، ص37. تسنيم، جلد 2، صفحه 31 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
40- أميناً علي الأمانات؛ بر امانت ها امين است[، خواه امانت هاي مالي، خواه امانت هاي عِرْضي و حيثيتي و خواه امانت هاي علمي]. 41- بعيداً من الخيانات؛ از خيانت ها گريزان است. رعايت امانت، مصداق هاي فراواني دارد كه به تناسب موارد آن، گستره‌ي خيانت نيز روشن مي گردد. 42- إلفه التقي؛ دوست و يار او تقواست. 43- و حلفه الحياء؛ همنشين او حياست. 44- كثير الحذر؛ حذر، پرهيز و هوشمندي او فراوان است، يعني هميشه از خودش مراقبت مي كند، مانند كسي كه در زمين پرخار و پر تيغ راه مي رود. چنان كه نسبت به دشمن بيرون هم همواره حَذِر و هوشيار است: (خُذُوا حِذْرَكم)[3]. =========== [3]ـ سوره‌ي نساء، آيات 71 و102. ادب فناي مقربان جلد1، ص 284 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🖌سلام خدمت اعضای محترم کانال قاعده نورانیه 📌 ان شاءالله شنبه ها بعد از نماز مغرب(ساعت ۶/۵) تدریس تجوید برای اعضای محترم کانال از سراسر کشور عزیزمان، ایران اسلامی توسط آقای مجید رمضانی داور و مدرس تجوید و قرائت قرآن کریم لینک کلاس شنبه ها عصر در کانال قاعده نورانیه بارگزاری خواهد شد. 🍃🍃🍃🍃🍃 لطفا در ثواب نشر خوبیها سهیم باشید و دوستانتون به کانال قاعده نورانیه دعوت کنید 🆔@noranieh_qaedeh کانال قاعده نورانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شوخی شهید محبوبمان، سید حسن نصر الله دلمان برای این قهرمان میدان مقاومت تنگ شده همان‌طور که برای سيدِ مظلومِ محرومان، شهید رئیسی عزیزمان تنگ شده است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
یا فاطمةُ الزهراءُ چون در آستانه‌ی سال‌روز ولادت پربرکت فاطمةُ الزهراء عليها السلام هستیم و عبارت فوق زیاد به کار می‌رود، خواستم کتابت و تلفظ درستش را تقدیم کنم. در عبارت «یا فاطمةُ الزهراءُ» کلمه‌ی فاطمة، منادای مفرد است لذا حرف آخرش با ضمه نوشته و خوانده می‌شود. مانند: «يا اللهُ»، «يا محمّدُ» و «يا علیُّ». کلمه‌ی الزهراء هم، صفت فاطمة است و چون صفت تابع موصوف است لذا حرف آخر آن هم با ضمه نوشته می‌شود. یا فاطمةُ الزهراءُ أغیثینا. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
روز تجلیل از شهید مظلوم تندگویان وزیر نفت دولت شهید رجایی ستاره‌های خدمت | شهید محمدجواد تندگویان به مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر و هفته‌ی دولت، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بر  اساس بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب درباره شهدای دولت، مجموعه نماهنگ «ستاره‌های خدمت» را منتشر می‌کند. ششمین و آخرین نماهنگ از این مجموعه به معرفی شهید محمدجواد تندگویان، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد:بنده ایشان را قبل از شهادت هم از نزدیک مى‌شناختم. قبل از این‌که وزیر شود، در جلسه‌اى که با مرحوم آقاى «بهشتى» و بعضى دیگر در منزل یکى از دوستان برگزار شد، از ایشان هم دعوت کردند که بیاید تا ما ایشان را از نزدیک برانداز کنیم؛ چون بنا بود وزیر «شهید رجایى» شود. مرحوم رجایى مشورت مى‌کرد و اصرار داشت ما نظر بدهیم. به نظرم در بین ما کسى از ایشان خیلى سابقه‌اى نداشت؛ شاید آقاى بهشتى یکى دو بار با ایشان ملاقات کرده بود. آقاى تندگویان به جلسه آمد و به تعبیرى باید بگویم همه را مرید خودش کرد. خیلى جوان به نظر مى‌رسید و تیپ دانشجویى هم داشت. از لحاظ روحیه و رفتار و برخورد و خانواده، خیلى با شخصیت بود. بیانات در دیدار اعضاى هیأت دولت، ۱۳۷۸/۰۹/۲۸ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402 
جهت اطلاع بیشتر