eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
493 دنبال‌کننده
891 عکس
973 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۵۳ سال پیش مجری از عبدالباسط میپرسه آرزوی شخصی که داری رو به ما بگو پاسخش شنیدنیه👌 ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
عبارت: بئس الاسم الفسوق در روایت حفص از عاصم به لام تعریف کسر داده وحذف همزه وصل بئس لِسمُ الفسوق قرائت شده وبرای ابتدا از کلمه الاسم به دو وجه ۱- با همزه وصل مفتوح ولام مسکور الِسمُ،یا ابتدا به لاممسکور لِسمُ. عاصم برای رهایی از التقای ساکنین به‌این روش قرائت می‌کنن ارسالی از: "دارالقرآن ریحانه‌النبی"
دکتر محمدرضا کرامتی
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم #سؤال عبارت «بِئسَ الاسْمُ» در کریمه‌ی 11 حجرات «به روایت حفص از
برادر عزیزم حافظ محترم جناب تیمورزاده هم جواب داده بودن و جوابشون درست بود اما من متاسفانه ندیده بودم. با تشکر و کمال عذرخواهی از ایشون جواب ایشون رو هم خواهید دید. 👇
دکتر محمدرضا کرامتی
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم #سؤال عبارت «بِئسَ الاسْمُ» در کریمه‌ی 11 حجرات «به روایت حفص از
باسلام چون،،ال،،حرف تعریف برسرهمزه وصل آمده درنتیجه همزه وصل حذف میشودوباحذف همزه وصل"لام"ساکن و"سین"ساکن درکنارهم قرارمیگیرند، میگیرد_ساکن اولی مکسورمیشود،مثل الاسم که میشود"لِسم"هرکلمه ای درابتداء بالام حرکت دارشروع بشودنیازی به همزه وصل نیست،لذاعاصم برای رهاشدن ازجمع ساکنین اینگونه قرائت مکند. تیمورزاده(حافظ)🙏🙏
جالبه.👆
🔹 سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper
51.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌📣🕋نابغه قرآنی ، حدیثی ، شعری و طبی، سریعتر از کامپیوتر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این یک دقیقه رو از زبان سیدمقاومت از دست ندید... ـــــــــــــــــــــــ 🚨پایگاه خبری 💠 @passdar
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم تفسير شهید علامه مطهری رضوان الله علیه از آیه‌ی 18 حشر مي‏فرمايد : " « ان المرء اذا هلك قال الناس ما ترك و قالت الملائكة ما قدم » " ( 1 ) آدم كه مي‏ميرد انسانها يك سؤال مي‏كنند ، فرشتگان يك‏ سؤال . آدمها مي‏گويند بعد از خود چه گذاشت ؟ ملائكه مي‏گويند چه‏ پيش فرستاده ؟ " « و لتنظر نفس ما قدمت لغد »" بنابراين بايد هر كسي در نهايت دقت ، عمل‏ خودش را پيش بفرستد. پس یک تقوا داریم که قبل از «و لتنظر» [است]. می‌گویند این تقوای قبل از عمل است که هر عملی باید مسبوق به تقوا باشد تا آن عمل قبول شود چون خدا هر عملی را فقط از متقین می‌پذیرد. انسان وقتی که اعمال زیادی انجام می‌دهد پیش خودش خیلی خودش را از 1. نهج البلاغه فيض الإسلام، خطبه 194 خدا طلبكار ميداند با خود مي‏گويد پس ما آنجا خيلي انبار كرده‌ايم. قرآن مي‏گويد : " « انما يتقبل الله من المتقين » " اگر متقي باشي خدا مي‏پذيرد ، اگر متقي نباشي اساسا از گمرك‏ آنجا رد نمي‏شود ، هيچ قبول نمي‏شود . دو مرتبه " « و اتقوا الله »" تقوا مقدمه عمل و شرط قبول عمل است ، و هر عملي انسان را آماده مي‏كند براي تقواي بعد از عمل و تقواي بالاتر . " « ان الله خبير بما تعملون » " خدا به تمام كارهاي شما آگاه است . در يك آيه قرآن داريم : " « يا ايها الذين امنوا اتقوا الله حق تقاته " ( 1 ) تقواي الهي داشته باشيد آن تقوايي كه شايسته خداست . گفتيم‏ تقوا بر مي‏گردد به خود نگهداري كردن از تخلف كه باز تخلف به دنبال‏ خودش مجازات ميآورد. اگر انسان بخواهد در مورد قانون‏ الهي تقوا داشته باشد يعني در مورد قانون كسي كه از اعماق ضمير انسان‏ آگاه است ، هيچ عملي ، كوچك يا بزرگ ، از انسان صادر نمي‏شود مگر اينكه‏ او آگاه است ، به عمل انسان ، به سر 1. آل عمران / . 102 و ضمير آگاهش است ( در اين صورت هميشه در هر حال بايد مراقب باشد . ) اين است كه مي‏گويد : " « ان الله خبير بما تعملون »" . اين " « ان‏ الله خبير بما تعملون »" به جاي " « اتقوا الله حق تقاته »" است . بدانيد تقواي الهي است ، طرف خداست ، " « الحي القيوم الذي لا تأخذه‏ سنة و لا نوم »" ( 1 ) ، آن كه درباره او غفلت معني ندارد . جمله " « و لتنظر »" كه مي‏فرمايد بايد دقت كنيد، علماي اخلاق گفته‏اند مراقبه و محاسبه يعني همين ، مراقبه و محاسبه از همين آيه قرآن در مي‏ايد كه البته‏ تعبير " محاسبه " در احاديث هم زياد آمده است . آشنایی با قرآن جلد 6 صص 175 تا 177 با تلخیص https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔹 چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper