#وجه_تسمیه
عید فطر
[چون] جشن بازگشت از آلودگیهای روحی و اخلاقی به فطرت پاک و رسیدن به مقام تقوا در مهمانسرای الهی است [به آن، عید فطر میگویند].
رساله نوین، حاوی فتاوای امام خمینی با نگارش، ترجمه و توضیح دکتر بیآزار شیرازی، ج 1 ص 162 [پانوشت]
مطالب داخل «[ ]» از کرامتی است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
[أهمّیّت عید فطر]
اين كه در آخر ماه مبارك رمضان عيد فطر مي گيرند، چون جايزه هاي يك ماه را به ما مي دهند، كه در حقيقت محصول ماه مبارك رمضان است. ضيافة الله، لقاء الله را به دنبال دارد. پس عظمت از آنِ ماه شوال نيست؛ بلكه عظمت از آنِ ماه مبارك رمضان است كه نتيجهي يك ماهه را در روز عيد مي دهند.
حكمت عبادات، صفحه 167
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الاَهِلَّةِ قُلْ هِي مَوقِيتُ لِلنَّاسِ وَالحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَ مَنِ اتَّقَي وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن أَبْوبِهَا وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (189)
اصل نظر در نظام آسمانها و زمين براي پيجويي اسرار آفرينش و اسباب آيتها و عبرتهايي كه در آن است بجاست و خداوند انسانها را به آن ارشاد و ترغيب فرموده و در قرآن حكيم زمينه پژوهش عميق در مسائل طبيعي و فراطبيعي را فراهم كرده و قلمرو پژوهش را از عقل تجربي تا عقل تجريدي بازكرده، هرچند در موردي كه سؤال كننده امّي و مطلب مورد سؤال وي عميق بود جواب اقناعي به او داده است.
درباره حكمت و فايده ظهور قمر در آغاز هر ماه به صورت هلال و تغيير آن به حالات و اشكال گوناگون (هلال، بدر و محاق) و نيز از راز و رمز و نحوه تدبير خداوند نسبت به آن، مكرر از رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) سؤال ميشد.
محور اصلي قرآن حكيم، خواه در بيان ارتجالي يا در پاسخ محقّق يا مقدّر، تعليم كتاب و حكمت براي تعميق انديشه صائب و تزكيه نفوس براي تحقّق انگيزه صالح است، بر همين اساس به پيامبر گرامي(صلّي الله عليه وآله وسلّم) فرمود تا چنين پاسخ گويد كه غرض از تشكلات گوناگون ماه كه تقويمي طبيعي و عمومي است، شناخت كامل مردم به اوقات (اول، وسط و پايان ماه) و آشنايي آنها به شمار ماهها و سالها و تنظيم اوقات عبادات و معاملات و ديگر امور است تا آنان بتوانند به كارها و حسابهاي خود رسيدگي و برنامه حجّ خويش را منظم كنند. البته ممكن است علت غايي و كيفيت نضد و نظم اجرام آسماني چيز ديگر باشد؛ ليكن منفعت آن كه قابل تبيين عمومي است همان بهرهوري جامعه بشري از آن در محاسبات زندگي است.
جواب، به روشني عهدهدار حكمت، منفعت و غايت پيدايش هلالهاست؛ ليكن شايد سؤال مردم از مبدأ و سبب طبيعي و رياضي آن حالات بوده است كه در اين صورت، چون پاسخ آن نيازمند طرح مسائل رياضي و نجومي است و ادراك اين مسائل براي همه ميسور و سودمند و ضروري نيست خداوند حكيم به جاي آن در پاسخ، مطلبي فرموده كه درخور فهم آنها باشد و برايشان سودمند افتد. مؤيد اين احتمال، افزون بر آياتي كه به انديشيدن در اسرار نظام آفرينش فراميخواند، ذيل آيه است كه گويا خداي متعالي به آنها ميفرمايد اينگونه سؤال، بيراهه رفتن است و چنين سؤالي از سوي سائلي امّي از پيامبر بجا نيست. گرچه پرسش، هم حق و هم مورد تكليف است؛ ليكن نژاد امّي مبتلا به جاهليت مزمن و ديرپا نه از بيت علم آگاه بود و نه از در ورودي آن باخبر و نه از كليد آن مستحضر.
راز اينكه فقط از حجّ ياد شده است، اهميت ويژه آن نزد مردم حجاز، بستگي خاص آن به اهلّه، يعني مشروعيت آن در سه ماه خاص و انجام آن در وقت خاص، همچنين براي بيان ثبات و تخلف ناپذيري موسم آن بوده است، زيرا مشركان گاه ماههاي حرام را تغيير ميدادند و دو ماه از ماههاي حجّ نيز از آنها بود. ذكر حجّ همچنين براي زمينهسازي ذكر آيات مربوط به آن است.
خداوند نيكي را با معرفي سيره و سيماي نيكان تعريف ميكند و ميفرمايد كه برّ، انسانهاي با تقوايند و محور نيكي در مسائل اعتقادي، اخلاقي، عملي، اجتماعي و اقتصادي تقواست. راز تعريف نيكي بدين روش، آن است كه شناخت نيكي از سيره و سيماي نيكان، هدايت و ارشاد به نيك شدن است كه از اهداف قرآن است؛ اما صرف فهم معناي نيكي، كاري علمي محض و كم سود است.
از بدعتها و سنتهاي جاهلي اين بود كه در حال احرامِ حجّ از پشت خانه به آن وارد ميشدند. خداي سبحان براي ابطال آن فرمود: نيكي آن نيست كه از پشت خانه وارد شويد، بلكه فضيلت و راه پسنديده و شايسته، ورود به خانه از در آن است و ورود از بيراهه و پشت خانه، رذيلت است.
تقوا نسبت به بعضي از امور مقصد است؛ ليكن نسبت به كمال آينده وسيله است و فلاح و رستگاري هدف آن است. سالك در راه بايد با سپر تقوا خود را صيانت كند تا به هدف و مقصد (رستگاري) برسد.
امر به تقوا برپايه سياق آيه، بدين معناست كه از خدا پروا كنيد و از چيزي كه براي شما سودي ندارد نپرسيد. احكام الهي را تغيير ندهيد و هر عبادتي را در موسم خاص آن انجام دهيد. هر كاري را از مسير اصلي آن پيبجوييد و از بيراهه رفتن و ورود از پشت خانه بپرهيزيد. موفقيت فقط بهره متقيان است و كسي كه از غير در وارد خانه ميشود اهل تقوا نيست.
تسنيم ج 9 صص 526 و 528
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#قواعد_عربی
هر فاعلی، مرفوع است. مثلًا:
خَتَمَ اللَّهُ (بقره/٧)
الله، فاعل است و مرفوع. نشانهی مرفوع بودنش ضمّهی آخر کلمهی الله است.
قَالَ رَبُّكَ (بقره/٣٠)
ربّ، فاعل است و مرفوع. نشانهی مرفوع بودنش ضمّهی آخر کلمهی ربّ است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
[چرا عربی یاد بگیریم؟]
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: تَعَلَّمُوا اَلْعَرَبِيَّةَ فَإِنَّهَا كَلاَمُ اَللَّهِ اَلَّذِي تَكَلَّمَ بِهِ خَلْقَهُ.
خصال ج 1 ص 258
ترجَمه: از ابو عبد الله (امام صادق) عليه السلام (روایت شده که) فرمود: یاد بگیرید عربی را. زیرا آن، کلام خدا است که سخن گفت به وسیلهی آن، با خلقش (قرآن به زبان عربی است).
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
ـ☘️🌼☘️🌼
ـ🌼☘️🌼﷽
ـ☘️🌼
ـ🌼 #حکم_حاکم
❓آیا حكم رهبری در مورد اول ماه براى مقلدین بقیه مراجع هم حجته و میتونن براساس اون عمل کنن؟
📚 آیتالله سیستانی، وحید و زنجانی: نه. اول ماه به حکم حاکم شرع ثابت نمیشه (وحید: بنابر احتیاط واجب)؛ مگر اینکه از گفته اون یقین و اطمینان پیدا کنین که ماه دیده شده.
📚 بقیه مراجع: بله. اگه حاکم شرع حکم کنه که اول ماهه، کسی هم که مقلد اون نیست، باید به حکمش عمل کنه.
⭕️ نکته: همین که حاکم شرع نظرش رو اعلام میکنه، مثلاً دفتر رهبری اطلاعیه میده و میگه حلول ماه شوال برای حضرت آقا ثابت شده، همین بهمعنی بیان حکمه.
🔺 توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۷۳۱؛ عروةالوثقی، ج۲، فصل فيثبوت هلال رمضان، السادس؛ منهاجالصالحین، کتابالصوم، الفصلالسادس، ثبوتالهلال؛ وسیلةالنجاة، م۱۱۶۲؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۳۷۵؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۲۱۲۹؛ خامنهای، اجوبةالإستفتائات، س۸۴۴.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید
·—————··𑁍··—————·
https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————·
🌼☘️🌼☘️🌼☘️🌼☘️🌼☘️🌼☘️
34.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الحمد لله و الشکر لله... .
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُوا إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (190) مسلمانان در دوران دشوار پيش از هجرتِ به مدينه، چارهاي جز بردباري و استقامت و تحمل مظلومانه شكنجهها نداشتند؛ ولي پس از هجرت و تأسيس حكومت اسلامي كه توان دفاع و رويارويي يافتند، خداوند به آنان اجازه داد از خود و آرمانهايشان دفاع كرده و با مشركان و كافرانِ مهاجم مبارزه كنند.
ارزشمندي جنگ، به هدف آن است؛ نه خصوصيّت جنگجو. تقديم قيد (في سَبيلِ اللّه) نشان ميدهد كه هدف اسلام از نبرد، اقامه دين الهي و دفاع از آن است، از اين رو پيكار با كافران بايد صبغه ديني و الهي داشته باشد و رزمنده مسلمان بايد فقط در راه خدا بجنگد. از تقديم مزبور، اهميت هدف يادشده نيز استظهار ميشود.
خداوند سبحان براي تهييج و برانگيختن غيرت و روح حماسي مسلمانان فرمود: نبرد كنيد با آنها كه سالياني دراز با قتل و شكنجه شما را آزردند و اكنون نيز با شما سر ستيز دارند. تعبير (الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُم) در اين بيان، همچنين هشدار به جامعه اسلامي است كه از نيرنگ توطئه، غافلگيري و مانند آن آگاه باشند، به گونهاي كه اصلاً اجازه تهاجم به دشمنان ندهند.
خداي متعالي رزمندگان را از هرگونه اعتدا و تجاوز از حدّ عدل در امور جنگ و دفاع و غير آن بازداشت و براي توبيخ و مذمّت متجاوزان، آنها را مبغوض خدا خواند.
تسنيم ج 9 صص 568 و 569
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#تجوید
صفت قَلقَله
قلقله در لغت «حرکت دادن» است. در تجوید «حرکت دادن حرف ساکن» است اما نباید به حد کسره و ضمه برسد. این صفت در پنج حرف «ق ط ب ج د» وجود دارد. برای اینکه این حروف یادمان بماند، سرهم میگویند: «حروف قُطبُ جَد».
این حروف اگر ساکن باشند، یا به خاطر وقف، ساکن بشوند، کمی آزادشان میکنیم.
برای یادگیری بهتر، تِلاوت استادان فن قراءت در عباراتی مانند خَلَقْنا، أَطْراف، إبْراهیم، الأَجْداث و یَدْخُلون استماع شود.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#کلمات_قصار
علوم حق و باطل هر دو روح و سینه را میگشایند؛ لیکن یکی در بخش عقل و عدل و دیگری در بخش وهم و ظلم.
تفسير تسنیم، علامه جوادی آملی، ج 27 صص 108و 109
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
❌ وقتی به شاهچراغ حمله شد، گفتند: ❗️جای گشت ارشاد، امنیت مردم رو تامین کنید.
▪︎ولی وقتی تروریستها را دستگیر کردند، هشتگ نه به اعدام راه انداختند.
◾️ اسرائیل، نطنز و اصفهان را زد و شهیدان شهریاری و احمدی روشن را ترور کرد، گفتند: دیدید روسیه اس۳۰۰ نداد.
▪︎ غزه اسرائیل را با طوفان الاقصی زد، نوشتند: خون رو با خون جواب نمیدن.
▪️ طالبان، پنجشیر را تصرف کرد: غوغا راه انداختند که : حکومت، حاضر به دفاع از مظلومان افغانی نیست!
اما از مظلومین فلسطین که دفاع شد، گفتند: نه غزه، نه لبنان!
تحریم که شدیم، تحلیل کردند که : به خاطر دشمنی تان با آمریکا است.
◾️ اما وقتی امریکا از برجام خارج شد: نوشتند :به خاطر حمله شما به سفارت عربستان بود!
▪︎رییسی بدون برجام، تحریم را بی اثر کرد، گفتند: پولش رو که نمیتونید بیارید چه فایده!
▪︎ پولها که آزاد شد، گفتند: همه رو دادید فلسطین!
▪︎ به همت دانشمندان جوانمان واکسن ساختیم. توییت زدند که :آب مقطره.
▪︎ واکسن را با پیگیری آقای رئیسی وارد کردیم، نوشتند: چینیه به درد نمیخوره!
▪️ با عربستان جنگ دیپلماتیک داشتیم، فریاد زدند: دیپلماسی بلد نیستید.
▪︎با عربستان ارتباط برقرار کردیم، ناگهان گفتند: چی شد از شعارهای انقلاب عقب نشینی کردید؟!
▪︎هیاتها رونق گرفت، نوشتند: عزا بسه مردم نیاز به شادی دارند.
▪︎جشن شادی چند کیلومتری غدیر برگزار شد، گفتند: امارات ماهواره فرستاده هوا شما ایستگاه صلواتی می زنید.
▪️ماهواره فرستادیم هوا، ناجوانمردانه گفتند: وقتی مردم تو اجاره خونه ماندهاند، ماهواره چه فایده داره!
▪︎با چین قرارداد ساخت مسکن و با روسیه قرارداد همکاری بلند مدت نوشتیم، تحلیل نوشتند که:کشور رو فروختید به چین و روسیه.
▪︎روسیه اسلحه از ما خرید: گفتند در جنگ اوکراین دخالت کردید!
▪︎اعلام بی طرفی کردیم: گفتند از اسرائیل ترسیدید.
▪︎اسرائیل رو بزنیم، مقصر مائیم،چون چوب کردیم لانه زنبور.
▪️نزنیم میگن: ایران ترسید.
▪️خلاصه ما هر کاری بکنیم زیر سئوالیم. چون نوکران کدخدا شبانه روز مشغول کارند
▪️واقعا" #عمروعاص باید در کلاس درس این شیاطین شاگردی کنه
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه های 191 و 192
مشركان را هرجا يافتيد بكشيد و آنان را از مكه اخراج كنيد، زيرا آنان با موضعگيري سرسختانه برابر وحي الهي و استهزا و تحقير پيامبر(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و مؤمنان به وي و قتل و شكنجه مسلمانان، مانع ايمان آوردن ديگران شده و با تصاحب اموال مؤمنان، آنان را با دست خالي از شهر و ديار خود بيرون كردند. شما نيز همه مشركاني كه شأنيت قتال با مسلمانان را دارند (نه خصوص مشركان مقاتل و ستيزهجوي فعلي) را كشته يا از مكه و جزيرة العرب بيرون رانيد تا مانع گسترش كفر و شرك و تبليغات سوء و دسيسه و نيرنگهاي رنگارنگ آنان شويد.
سرّ نزول حكم قتل، هر چند قتال و تهاجم نباشد، اين است كه فتنه بدتر از قتل است؛ يعني آنچه آنها نسبت به مسلمانان روا ميدارند (فتنه)، بدتر از چيزي است كه مسلمانان نسبت به آنها انجام ميدهند.
حكمت الهي اقتضا ميكند كه با اين جهاد ابتدايي كه روح آن همان نبرد دفاعي است مشركان فتنهجو كشته يا تبعيد شوند تا كفر و شرك و بتپرستي جهتدار، موضعگير، ترفندبند و مورد حمايت همه جانبه مشركان كه زيانبارترين فتنه و بارزترين مصداق آن و خطرناكترين تهديد براي حيات بشري است ريشهكن شود.
مسجدحرام داراي حرمتي ويژه و ديرينه است، از اين رو شما مؤمنان مهاجر و انصار، حرمت آن را پاس داريد و نزد آن آغازگر جنگ نباشيد؛ ولي اگر مشركان در آنجا به جنگ با شما برخاستند شما نيز در همان مسجد با آنان بجنگيد، زيرا حرمت مسجدحرام و ساير اماكن و اوقات مقدس بر اثر حرمت خدا و دين است.
آري كيفر كافران فتنهجو و حرمتشكن كه با ترفند، دسيسه، مكر، خدعه و نيرنگ سياسي، نظامي، اجتماعي و فرهنگي در صدد مانع ورود به حوزه اسلام يا سبب خروج از آناند، اين چنين سخت و مرگبار است، مگر به خودآيند و از جنگ دست بكشند كه خداي غفور و رحيم آنان را خواهد بخشيد.
تسنيم ج 9 صص 605 و 606
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402